אמין אל-חאג' / כותב פוליטי / אוניברסיטה ערבית-אמריקאית
מאז תחילת התוקפנות על עזה, פסוקי הקוראן והחדית'ים הנאצלים אינם עוד טקסטים שאנו מדלגים עליהם - כפי שרבים מאיתנו נהגו לעשות - ללא הרהור או השתקפות. אלא שאנו חשים שאנו מחויבים - יותר מבעבר - לעמוד על ספם, ולשאוב ממשמעויותיהם, ולהצטייד באורם, משום שהן יותר מדרשות גרידא, אלא הארות על מציאות קטלנית שאנו חיים בה, או לפחות על מה שנוגע במה שחסר לנו. בין הטקסטים הללו נמצא החדית' הנבואי הנאצל שסופר על ידי האימאם אל-בוכארי, על סמכותו של סלמה בן עובידאללה אל-ח'טמי, על סמכות אביו, על סמכותו של שליח האל, יברכו ויעניק לו שלום, שאמר: "מי מביניכם שקם בטוח בביתו, בריא בגופו, ויש לו את מחייתו היומית, כאילו ניתן לו העולם". חדית' פשוט בלשונו, בן שש עשרה מילים, שווה ערך למספר שנות המצור שהוטל שלא בצדק על עזה, אך עמוק במשמעותו, ומגדיר מחדש ברכות בצורותיהן הברורות ביותר: ביטחון, בריאות ומזון, שלושה עמודי תווך שכאשר יהיו זמינים לאדם, הוא יחווה אושר שאינו יכול להבין. רבים נמצאים בשאפתנות, מתנשפים לעוד, אושר שערכה ידוע רק לאלה שנשללה מהם ממנו.
החדית' האצילי מציג חזון אנושי מקיף ותמציתי של צרכי האדם הבסיסיים, בדיוק כפי שעשה זאת הפסיכולוג האמריקאי מאסלו 1400 שנה מאוחר יותר. עם זאת, ההבדל הוא שהחדית' האצילי אינו מציג זאת כ"תיאוריה", אלא כקריאה מוסרית להתבוננות, הכרת תודה וסולידריות עם אלו שאיבדו את הברכות הללו. לפיכך, בחדית' שלו, הנביא صلى الله عليه وسلم הציג את מהות מה שאדם צריך כדי להרגיש שביעות רצון ולהתחיל לחיות. עם זאת, כאשר אנו קוראים את החדית' הזה לאור הטרגדיה ההומניטרית שחווה עמנו בעזה, אנו מבינים עד כמה גדולות הברכות הללו, ועד כמה הן נעדרות מהמציאות של יותר משני מיליון בני אדם החיים תחת מצור והרג מתמשך במשך 577 ימים בעזה, ולפני כן, מצור מתמשך. שלושת הצרכים הללו מופרים לחלוטין. העזתי לכוד בבסיס הפירמידה של מאסלו, אינו מסוגל לעלות משום שלא קיבל אפילו מזון או ביטחון. האם יכול עזה יחיד לומר היום שהוא בטוח בתוך עדרו?
מאז ה-7 באוקטובר, צורות האבטחה הבסיסיות ביותר אבדו. הבית אינו עוד מקום מקלט בטוח, אלא מטרה, קבר אחים. משפחות נאספות ברגע, כדי להיהרג ברגע. יצורים חיים נהרסים עד היסוד ללא אזהרה, ואיש אינו בטוח שישרדו עד מחר.
לגבי בריאות, זו תקווה אבודה. בתי החולים שנותרו קורסים, תרופות הן במחסור, והצוות הרפואי עובד עם ציוד פרימיטיבי, בתנאים שאינם קרובים לאסון, אך קטסטרופליים כשלעצמם. פצועים לא מטופלים, ניתוחים לא מורדמים, חולים לא מקבלים תרופות, וילדים מתים מחוסר בחיסונים או באינקובטורים.
כשאנחנו מדברים על "מחיה יומית", אנחנו לא מדברים על יוקרה או גיוון תזונתי, אלא על המינימום ההכרחי להישרדות. קמח אינו מספיק, מים מזוהמים או חסרים, ומזון מחולק בחירום שאינו עונה על צורכי ילדים, קשישים או נשים הרות או מניקות. הרעב בעזה כבר אינו איום; זה הפך למציאות. אלפי משפחות חיות ללא ארוחה משביעה אחת ביום.
החדית' הנבואי לא רק קורא לנו להיות אסירי תודה על הברכות שלנו, אלא גם מטיל עלינו אחריות מוסרית כאשר ברכות אלה נלקחות מאחינו ואחיותינו. אם עזה כיום משוללת משלושת הדברים החיוניים הללו, אז היא גם משוללת מ"חיי העולם" עליהם דיבר הנביא صلى الله عليه وسلم. הבנת השיח בהקשר זה לא צריכה להיות בדלנית, אלא תמריץ לפעול, להסיר את המצור, להסיר את העוול מהמדוכאים, לתת קול לרעבים ולרעבים, ולסרב לאפשר לטרגדיה הזו להפוך לסצנה שגרתית בחדשות.
אם הברכות האלה שוות את כל העולם, אז שלילתן מעזה זה כמו חנקת העולם כולו במקום קטן על הארץ הזאת. אולי צורת האמונה החלשה ביותר ביישום החדית' כיום היא להתאבל על אובדן הברכות הללו על ידי עמנו. אפילו אם אנו מודים לאלוהים על נוכחותם, זוהי הכרת תודה עם טעם של כאב. עם זאת, עלינו תמיד לזכור שאלו ברכות שיכולות להיעלם בן רגע.
===========================
החדית' הנבואי לא רק קורא לנו להיות אסירי תודה על ברכות, אלא גם מטיל עלינו אחריות מוסרית כאשר ברכות אלה נלקחות מאחינו. אם עזה כיום נטולת שלושת היסודות הללו, אזי היא נטולת "חיי העולם" עליהם דיבר הנביא, עליו השלום והברכה.
דעות
ד 07 מאי 2025 9:48 am - שעון ירושלים
מי מכם הפך לבטוח בעדרתו?
דעות
ד 07 מאי 2025 9:46 am - שעון ירושלים
עזה בעין הסערה: כיבוש קבוע ועקירה שיטתית!!
נבהאן קריישה
ממשלת ישראל אישרה מבצע צבאי רחב היקף ברצועת עזה, שכונה "מרכבות גדעון". במיתוס המקראי, גדעון הוביל קבוצה קטנה של לוחמים והביס את צבא מדיין הגדול (אירוע זה אינו מוזכר בשום התייחסות היסטורית). על פי התוכנית, כפי שדווח בתקשורת הישראלית, צבא ישראל יפעל בכוח כדי להביס את חמאס, להכניעו ולהרוס את יכולותיו הצבאיות והממשלתיות, במקביל ללחץ עז לשחרר את כל בני הערובה. התוכנית קוראת גם לפינוי נרחב של כל תושבי רצועת עזה מאזורי לחימה, מהצפון והמרכז ועד רפיח בדרום. כוחות ישראליים יישארו בכל אזור שכבשו כדי למנוע את שובם של לוחמים פלסטינים.
ערוץ 13 ציטט מקורות פוליטיים ישראלים שאמרו כי אם לא תושג עסקה בנוגע לשחרור בני הערובה עד סוף ביקורו של טראמפ באזור, ישראל תרחיב את היקף הלחימה, ותתחיל לפרוס את כוחותיה לפני המבצע, כדי לספק הזדמנות להגיע לעסקה לשחרור בני הערובה על פי "מודל ויטקוף". במהלך המתקפה, ישראל תשאף לשמור על השטחים ה"מפונים" ולהוסיפם לאזור הביטחון שמאחורי קווי המגע. כמו כן, היא מדגישה כי לא תפנה את אזור הביטחון סביב עזה במסגרת כל הסכם קבוע או זמני, כדי להגן על מרכזי אוכלוסייה יהודיים ולמנוע הברחות נשק לחמאס. ערוץ 13 הוסיף כי האיסור על סיוע הומניטרי יימשך ויבוטל בהמשך לאחר תחילת הפעולות הצבאיות. לאחר מכן, תיושם תוכנית "הומניטרית" על ידי חברות אמריקאיות באזורים שכוחות ישראליים יפעלו לאבטחתם.
מבצע "עגלות גדעון" מעורר חששות בישראל בנוגע לאפשרות שאסירים ישראלים ייהרגו בעזה במהלך הפעולות הצבאיות. הדבר יוביל לגל של מחאות ענק ברחוב הישראלי, כאשר הדרג המדיני, המיוצג על ידי נתניהו, והצבא יחדיו ירשימו אותם באחריות. הדבר מאיים על פילוג חברתי חסר תקדים, בדומה למה שאירע לאחר מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006. הפילוג בישראל בנוגע להיתכנות המבצע הצבאי הקרקעי הגדול לפני תחילתו בא לידי ביטוי בקמפיינים להחרמת גיוס כוחות מילואים, ובהסלמה של מחאות בפלטפורמות הרשתות החברתיות בעברית. כלי תקשורת ישראליים כמו Ynet והטיימס אוף ישראל עקבו אחר עלייתם של קמפיינים דיגיטליים הקוראים לחיילי מילואים להחרים את פקודות הגיוס החדשות. אולי הקמפיין הבולט ביותר הושק בפלטפורמת X תחת ההאשטאג "#לא_לכיבוש", בהשתתפות פעילים ומשפחות חיילים, שראו במלחמה הזו חסרת טעם ועלולה להסתיים באסון. הם גם הצביעו על אובדן אמון בהנהגתו של נתניהו, שכן הוא ניצל את המלחמה למטרות פוליטיות פנימיות.
ישנם אנליסטים הסבורים כי איום ישראל לבצע מתקפה קרקעית רחבת היקף על רצועת עזה עשוי להוות אמצעי לחץ במשא ומתן המתמשך להגיע להפסקת אש ולחילופי שבויים. בעוד שממשלת ישראל מדברת על האפשרות של פתרון צבאי מכריע וההכנות המתקיימות בנושא, הדלפות ממשלחת המשא ומתן המצרית, שפורסמו על ידי העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד", מצביעות על כך שישראל מנצלת את ההסלמה כדי להפעיל לחץ על חמאס לעשות ויתורים בנושא חילופי האסירים. באותו הקשר, נתניהו האשים בפומבי את קטאר, במסיבת עיתונאים ב-30 באפריל 2025, במה שתיאר כ"הטיה כלפי חמאס ושיבוש השגת הסכם". דוחא הגיבה בדחיית ההאשמות ובאיום להעריך מחדש את תפקידה בגישור.
על פי הצהרות של גורמים פוליטיים וצבאיים ישראלים, התוכנית לפעולה הקרקעית הגדולה של ישראל בעזה כוללת עקירה בכוח של יותר מ-1.5 מיליון פלסטינים לכיוון החלק הדרומי של הרצועה, ובפרט אזור רפיח, כדי שכוחות הכיבוש יוכלו "לטהר" את האזורים הצפוניים והמרכזיים מלוחמים פלסטינים. עקירה זו תתרחש בהיעדר תוכניות ישראליות או בינלאומיות להשבת האוכלוסייה לאזוריה המקוריים, מה שאומר שהיא לא תהיה זמנית. זוהי למעשה עקירה של ממש, גם אם היא עדיין לא חצתה את הגבול. עם זאת, על פי מקורות בתקשורת הישראלית, הצבא הישראלי יפעל לפתיחת "מסדרונות יציאה" לאחר השלמת צבירת האוכלוסייה באזור גיאוגרפי קטן מאוד באזור רפיח. בתוך ההפצצות המתמשכות וחוסר המזון, האפשרות היחידה עבור העם תהיה לברוח מעבר לגבול לסיני, למרות התנגדותה המוצהרת של מצרים לכך.
מה שישראל נוהגת בו אינו עקירה, אלא גירוש שיטתי, בדומה מאוד לגירוש מאות אלפי פלסטינים ממולדתם, שבוצע על ידי כנופיות ציוניות בשנת 1948. כיום, ישראל משתמשת במספר כלים לגירוש פלסטינים מרצועת עזה, כגון הרעבה על ידי מניעה או הגבלה של הכנסת מזון, מים, דלק ואספקה רפואית, ותקיפות חוזרות ונשנות על משאיות שיירות סיוע. זה מכוון גם למתקני ייצור ואחסון מזון כגון מאפיות, חוות עופות ותחנות מים. המטרה היא "לייצר" רעב שיוביל למצב הומניטרי קטסטרופלי ויהפוך את חייהם של הפלסטינים לגיהנום בלתי נסבל, מה שהופך את "היציאה" לאפשרות היחידה העומדת לרשותם להצלת חייהם.
כיבוש רצועת עזה והעברת אוכלוסייתה לאזור רפיח מעלים מספר סוגיות במסגרת המשפט ההומניטארי הבינלאומי ומשפט זכויות האדם הבינלאומי. העברה כפויה של אוכלוסין היא עבירה פלילית על פי אמנות ז'נבה וחוקת רומא של בית הדין הפלילי הבינלאומי. עקירה בכפייה של אזרחים בסכסוכים מזוינים היא פשע מלחמה, ואם היא מבוצעת באופן שיטתי ובקנה מידה גדול, פשע נגד האנושות. בנוסף, ישראל נחשבת לכוח כובש ברצועת עזה, למרות נסיגתה בשנת 2005. זאת משום שהיא עדיין שולטת במרחב האווירי, במעברי הגבול, במים הטריטוריאליים ובמרשם האוכלוסין, ומפעילה שוב ושוב כוח צבאי מופרז. כתוצאה מכך, חוקרים בינלאומיים רבים וארגוני זכויות אדם מאמינים שישראל נותרה כוח כובש דה פקטו, במיוחד לאור הפלישה הקרקעית המחודשת.
למרות שהמשפט הבינלאומי מתיר פינוי אזרחים רק במקרים של צורך צבאי זמני, הוא דורש שהפינוי יהיה זמני, מתוך כוונה להחזירם מיד לאחר חלוף הסכנה, ושמטרת הפינוי תהיה הבטחת ביטחון האוכלוסייה, ולא למטרות פוליטיות או דמוגרפיות. יתר על כן, יש לספק תנאים הומניטריים נאותים באזורי הפינוי. עם זאת, עובדות בשטח מצביעות על כך שאין ערבויות לחזרת התושבים, וגם קיים מחסור בתשתיות או במחסה ברפיח. מצב זה מחמיר עוד יותר על ידי הצהרות של שרי ממשלת ישראל, אנשי צבא ומנהיגי מפלגות הקוראים ל"ניקוי עזה מתושביה".
בתוך מורכבויות אלו בשטח ובזירה הפוליטית, נראה כי ישראל מתנדנדת בין שתי אפשרויות: מבצע צבאי רחב היקף ומסוכן שעלול לגרום לאבדות כבדות בקרב כוחותיה, וכישלון אסטרטגי שיצית משברים פוליטיים וחברתיים פנימיים; או פתרון פוליטי שביר המבוסס על עסקאות לא ודאיות, על רקע שחיקת האמון בין הצדדים. עזה, בינתיים, ניצבת בפני התרחיש ההומניטרי הגרוע ביותר, עם המצור המתמשך, האיסור על סיוע הומניטרי והחמרת המשבר מכל עבר.
===================================
מה שישראל עושה אינו מבצע עקירה, אלא מבצע גירוש שיטתי, בדומה מאוד לגירוש מאות אלפי פלסטינים ממולדתם, שבוצע על ידי כנופיות ציוניות ב-1948.
פלסטין
ד 07 מאי 2025 9:33 am - שעון ירושלים
דווח האו"ם: 2.1 מיליון בני אדם ברצועת עזה מתמודדים עם משבר מים חמור
הדווח המיוחד של האו"ם למצב זכויות האדם, פדרו אגודו, הודיע כי כ-2.1 מיליון בני אדם ברצועת עזה סובלים ממשבר מים חמור, וציין כי כ-70 אחוז מתשתיות המים ברצועה נהרסו כתוצאה מפעולות צבאיות ישראליות.
בהודעה לעיתונות ביום רביעי, הסביר אגודו כי הכוח הכובש הרס באופן שיטתי את תשתית המים ומנע גישה למקורות מים נקיים בעזה, וכינה זאת "פצצה שקטה אך קטלנית".
הוא הצהיר כי לרוב המכריע של אוכלוסיית עזה יש גישה לכמויות מים מוגבלות מאוד, או שהיא מקבלת מים מזוהמים המהווים איום חמור על בריאותה.
הדווח המיוחד ציין כי המצור הישראלי שהוטל מאז אוקטובר 2023 השפיע על מזון, מים, חשמל ומוצרים חיוניים אחרים, וציין כי המשבר יצא משליטה לאחר שישראל ניתקה את הגישה לדלק הדרוש להפעלת מתקני טיהור מים ובארות.
הוא הדגיש כי הרס מכוון של מערכות מים פירושו שימוש במים כנשק במלחמה בעזה, וציין כי התקפות ישראליות על תשתיות המים של עזה צמצמו את אספקת המים היומית לנפש ל-5 ליטר בלבד, דבר שאינו מספיק לחיים תקינים.
פלסטין
ד 07 מאי 2025 9:29 am - שעון ירושלים
22 שהידים ופצועים בהפצצות הכיבוש על חלקים שונים ברצועת עזה.
עשרים ושניים אזרחים, בהם ילדים ונשים, נהרגו ואחרים נפצעו מאז עלות השחר של יום רביעי בהפצצה הישראלית המתמשכת על רצועת עזה.
מקורות מקומיים, שציטטו מקורות רפואיים, דיווחו כי שני אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו כאשר כוחות הכיבוש הפציצו את בית משפחת אבו שב בעיירה בני סוהילא, מזרחית לחאן יונס.
על פי אותם מקורות, שמונה אזרחים, ביניהם ילדה ושלוש בנות, נהרגו כאשר כוחות הכיבוש הפציצו את בית משפחת אל-קודרה במרכז חאן יונס.
שלושה אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו כאשר כוחות הכיבוש הפציצו את בית משפחת עבד אל-קאדר באזור תל אל-זעתר, מזרחית לג'באליה, בצפון רצועת עזה.
בטבח חדש נהרגו תשעה אזרחים ואחרים נפצעו כאשר מטוסי קרב ישראליים תקפו את בית הספר אל-כרמה בשכונת אל-תופה, מזרחית לעיר עזה.
מאז ה-7 באוקטובר 2023, כוחות הכיבוש הישראליים מנהלים תוקפנות בלתי פוסקת נגד רצועת עזה. הדבר הוביל עד כה למותם של 52,615 אזרחים, רובם ילדים ונשים, ולפציעה של 118,752 נוספים, על פי נתון ראשוני. מספר קורבנות נותרו מתחת להריסות וברחובות, ללא אפשרות להגיע אליהם על ידי אמבולנסים וצוותי חילוץ.
פלסטין
ד 07 מאי 2025 9:27 am - שעון ירושלים
תקוותו של טראמפ להסכם עם עזה דועכת, בעוד ישראל מתכננת הסלמה משמעותית
הניו יורק טיימס דיווח כי כאשר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אירח את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בבית הלבן ב-7 באפריל, כתב הזכיר לו כי הבטחת קמפיין הבחירות שלו משנת 2024 לסיים את המלחמה בעזה לא קוימה.
ישראל הפרה לאחרונה הפסקת אש שברירית במלחמתה בת 18 החודשים ברצועת עזה הנצורה ב-18 במרץ וחידשה את ההפצצות האכזריות, אך טראמפ הביע אופטימיות, והשיב: "הייתי רוצה לראות את המלחמה הזו נגמרת. ואני חושב שהיא תיפסק בשלב מסוים, לא בעתיד הרחוק".
אבל חודש לאחר מכן, הסיכויים שישראל תפסיק את מלחמתה בעזה פחתו משמעותית.
נתניהו איים ביום שני כי העולם יחווה הסלמה ישראלית "מוחרפת" נגד המובלעת הפלסטינית ההרוסה והרעבה לאחר שקבינט הביטחון שלו אישר תוכניות לגיוס עשרות אלפי חיילי מילואים למתקפה חדשה שם.
קיצוניים בישראל מתעקשים כי כוח לבדו יכריח את חמאס לשחרר את העצורים הנותרים, בעוד פרשנים רבים סבורים כי הסלמה ישראלית משמעותית עלולה לכבות כל תקווה שנותרה להפסקת אש.
בעוד שחלק תוהים כעת כיצד יגיב טראמפ למציאות החדשה הזו, אנליסטים אומרים שלאחר גל מוקדם של דיפלומטיה לשחרור בני הערובה ולהגעה להסדר ארוך טווח, טראמפ ובכיריו הוסחו מהסכסוך, "שיצר סוג של יד חופשית לנתניהו, שנראה מוכן לנצל אותה", על פי העיתון.
הניו יורק טיימס מצטט את אילן גולדנברג, מומחה למזרח התיכון בממשלי אובמה וביידן: "בתחילת הממשל, כל ההבטחות התמקדו בעזה. אבל כשהפסקת האש קרסה, טראמפ נתן לישראלים אור ירוק לעשות כל מה שהם רוצים".
"אני מרגיש שהוא לא מעורב (במשבר עזה) כפי שהוא צריך להיות; הוא קצת משועמם", הוסיף גולדנברג, שכיום הוא סגן נשיא בכיר ב-J Street, ארגון יהודי-אמריקאי מרכזי הדוגל בפתרון שתי מדינות.
ראוי לציין כי נשיא ארה"ב טראמפ מתכוון לנסוע למזרח התיכון בשבוע הבא, ולבקר בערב הסעודית, קטאר ואיחוד האמירויות הערביות.
ההסלמה האלימה בעזה עשויה להיות מתסכלת עבור הנשיא טראמפ, תזכורת חדה לכך שהוא נכשל בהשגת השלום שהבטיח.
עם זאת, ייתכן שטראמפ איבד את הסבלנות והוא מברך על דיבורים בישראל על הנחתת מכה אחרונה ומוחצת על חמאס, בעוד שנתניהו אמר כי פקידיו הצבאיים אמרו לו כי המתקפה המסיבית הצפויה שלו תהיה "הצעדים האחרונים" של המלחמה.
ייתכן שלטראמפ יש סובלנות גבוהה גם לשימוש של ישראל בכוח מופרז. חמאס הזהיר כי "גיהנום יפרוץ" אם התנועה לא תשחרר את בני הערובה הנותרים.
מייקל מקובסקי, נשיא ומנכ"ל המכון היהודי החרדי לביטחון לאומי של אמריקה, הסכים שטראמפ היה פחות מעורב עם ישראל בנושא עזה מאשר ממשל ביידן. הנשיא ג'ו ביידן ובכיריו בילו חלק ניכר מזמנם לאחר מתקפות חמאס ב-7 באוקטובר 2023, בניסיון לנהל את המערכה הישראלית בעזה. מטרתם הייתה להפחית את הסבל האזרחי בעזה ולהציל את ישראל מגינוי בינלאומי, גם אם מבקרים תיארו אותם כבעלי סובלנות יתרה כלפי השימוש הישראלי בכוח.
טראמפ הראה סימני דאגה לתושבי עזה, ואמר ביום שני כי יעזור לתושבי עזה "להשיג קצת אוכל" בתוך המצור הישראלי, אך הטיל את האשמה לחלוטין על חמאס. אבל התעניינותו בטרגדיה הייתה לסירוגין.
"זה כמו יום ולילה עם ממשל ביידן, שניסה לשלוט בפרטי הפעילות הישראלית", אמר מקובסקי.
הוא הוסיף כי גורמים ישראלים "לא מקבלים שיחות טלפון". "אני לא חושב שהם נמצאים תחת לחץ בגלל מספר משאיות הסיוע שמגיעות."
אקסיוס דיווחה ביום שני כי ישראל תפתח במבצע קרקעי חדש בעזה אם לא יושג הסכם עם חמאס עד למועד שובו של טראמפ מביקורו באזור. מקובסקי, שהשתתף לאחרונה בפגישות עם בכירים ישראלים, אמר שהדו"ח עולה בקנה אחד עם הבנתו.
הוא הוסיף כי בכל הנוגע למזרח התיכון, טראמפ התמקד יותר בדיפלומטיה מתפתחת שמטרתה למנוע מאיראן לפתח פצצה גרעינית. בהצהרה שפרסם ביום שני, אמר בריאן יוז, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, כי טראמפ "נשאר מחויב להבטיח את שחרורם המיידי של בני הערובה ולסיום שלטון חמאס בעזה". הוא הוסיף, "חמאס נושא באחריות הבלעדית לסכסוך הזה ולחידוש הלחימה".
אינדיקציה אחת לשינוי במוקד היא מינויו של סטיב ויטקוף לשליח המיוחד של הנשיא טראמפ למזרח התיכון. בימים הראשונים של נשיאותו של טראמפ, ויטקוף עסק בדיפלומטיה בין ישראל לחמאס, במטרה להאריך את הסכם הפסקת האש הזמני שהושג ב-15 בינואר 2025.
אבל מאז הפך ויטקוף לשליח נודד על-אנושי, שמתמודד עם משימות רבות. יזם הנדל"ן לשעבר וחברו הוותיק של טראמפ (סטיב ויטקוף עצמו) טיפל גם בתיק האיראני ונפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ארבע פעמים כדי לדון באוקראינה. אבל אין שום אינדיקציה לכך ששר החוץ מרקו רוביו התערב בעניין. ואן רוביו, אותו מינה טראמפ בשבוע שעבר כיועץ לביטחון לאומי, לא גילה עניין במלחמת ישראל בעזה ועדיין לא ביקר בישראל.
ערבי ובינלאומי
ד 07 מאי 2025 9:19 am - שעון ירושלים
עשרות הרוגים ופצועים בחילופי הפגזות בין הודו לפקיסטן
המתיחות בין הודו לפקיסטן נמשכת, כאשר שני הצדדים הודיעו על הרוגים בחילופי אש ביום רביעי.
גורם הודי דיווח כי 7 נהרגו ו-35 נפצעו בהפגזה פקיסטנית על החלק ההודי של קשמיר.
גורם ביטחוני הודי הצהיר כי שלושה מטוסי קרב הודים התרסקו בשטח הודו מסיבות לא ידועות.
בינתיים, "לפחות 26 אזרחים" נהרגו ו-46 נפצעו בתקיפות צבא הודו על "שישה מוקדים" בפקיסטן ובחילופי אש בין שני הצבאות באזור קשמיר, כך הודיע דובר צבא פקיסטן ביום רביעי.
הודו תקפה את פקיסטן ואת החלק של קשמיר הנמצא תחת ניהולה של אסלאמאבאד ביום רביעי, כאשר פקיסטן טענה כי הפילה חמישה מטוסי קרב הודים, במה שנחשב לקרב הקשה ביותר בין שתי היריבות הוותיקות ביותר מ-20 שנה.
הודו הודיעה כי כיוונה תשעה אתרי "תשתית טרור" פקיסטניים, שחלקם היו קשורים למתקפה של חמושים על תיירים הינדים שהרגה 26 בני אדם בקשמיר, הנמצאת תחת ניהול הודו, בחודש שעבר.
מקור ביטחוני הודי אמר לרויטרס כי כוחות הודיים תקפו את המפקדות של קבוצות הטרור ג'יש-א-מוחמד ולשקאר-א-טייבה.
"הודו גילתה איפוק רב בבחירת מטרות ובאופן הביצוע", נמסר בהצהרה ממשרד ההגנה ההודי.
פקיסטן דיווחה כי טילים הודיים פגעו בשלושה מוקדים, ודובר צבאי אמר לרויטרס כי חמישה מטוסים הודיים הופלו.
דובר הצבא אחמד שריף צ'אודרי אמר: "כל הקרבות הללו היו צעדים הגנתיים. פקיסטן נותרה מדינה בעלת אחריות רבה. עם זאת, ננקוט בכל הצעדים הדרושים כדי להגן על כבודה, שלמותה וריבונותה של פקיסטן, יהיה המחיר שיהיה".
אסלאמאבאד תיארה את המתקפה של ניו דלהי כ"מעשה מלחמה בוטה" ואמרה כי "הודיעה למועצת הביטחון של האו"ם כי היא שומרת לעצמה את הזכות להגיב כראוי לתוקפנות ההודית".
שלושה מטוסי קרב התרסקו ביום רביעי בג'אמו וקשמיר, הודו, כך מסרו ארבעה מקורות בממשל המקומי לרויטרס.
שוטרים ועדי ראייה סיפרו לרויטרס כי צבאות שתי המדינות השכנות המחזיקות בנשק גרעיני גם החליפו הפגזות ארטילריות וירי כבד ברחבי רוב הגבול דה פקטו באזור ההימלאיה השנוי במחלוקת בקשמיר.
הודו ופקיסטן נלחמו בשתי מלחמות מאז 1947 על קשמיר, ששני הצדדים טוענים לשליטה מלאה ולחלקה.
פקיסטן הודיעה רשמית למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, לנשיא העצרת הכללית פילומון יאנג ולנשיא מועצת הביטחון אוונגלוס סקריס על מה שתיארה כ"תוקפנות הודית בוטה נגד שטחה".
במכתב רשמי שהגיש נציג קבע של פקיסטן באו"ם, אסים איפתיח'ר אחמד, הוא הצהיר כי בהוראת סגן ראש הממשלה ושר החוץ, הוא הודיע לבכירים באו"ם על "ההפרה הבוטה של הודו בריבונות פקיסטן", אשר אסלאמאבאד ראתה בה הפרה ברורה של החוק הבינלאומי ואיום על השלום והביטחון הבינלאומיים.
במכתב נכתב כי "פקיסטן שומרת לעצמה את הזכות להגיב כראוי לתוקפנות זו, בזמן ובמקום שתבחר, בהתבסס על סעיף 51 במגילת האומות המאוחדות, המבטיח את הזכות להגנה עצמית".
בהקשר קשור, פרסם מזכ"ל האו"ם הצהרה קצרה בה הביע את "דאגתו העמוקה בנוגע לפעולות צבאיות של הודו מעבר לקו השליטה ולגבול הבינלאומי", וקרא לשני הצדדים "לנהוג באיפוק מקסימלי, שכן העולם אינו יכול לסבול עימות צבאי בין הודו לפקיסטן".
בהודעה לעיתונות, שגריר פקיסטן באו"ם אישר כי ארצו "דוחה באופן מוחלט את ניסיונותיה של הודו להפליל את פקיסטן במתקפת הטרור בפאהלגם ב-22 באפריל, מתקפה שגונתה על ידי פקיסטן וכל חברי מועצת הביטחון". הוא הוסיף כי "הטענות של הודו חסרות בסיס, אינן מבוססות, חוזרות על עצמן, ומטרתן להשיג אינטרסים פוליטיים ומטרות אסטרטגיות".
ערבי ובינלאומי
ג 06 מאי 2025 10:02 pm - שעון ירושלים
מחלקת המדינה האמריקאית: ההסכם עם החות'ים עוסק רק בהפסקת התקפותיהם על ספינות בים סוף.
משרד החוץ האמריקאי הודיע כי ההסכם עם קבוצת החות'ים מוגבל להפסקת התקפותיהם על ספינות בים סוף, והדגיש כי ארצות הברית תפסיק את תקיפותיה האוויריות נגדם אם יעמדו בהתחייבות זו.
מחלקת המדינה האמריקאית הסבירה כי החות'ים הביעו את רצונם להפסיק את הלחימה, מה שגרם לנשיא דונלד טראמפ להסכים להפסקת הפעולות הצבאיות נגדם.
הנשיא טראמפ הצהיר בעבר כי החות'ים "נכנעו" ואינם רוצים עוד להילחם, מה שהוביל להחלטה להפסיק את התקיפות האוויריות האמריקאיות נגדם.
סולטנות עומאן מצידה הודיעה ביום שלישי כי הושג הסכם הפסקת אש בין ארצות הברית לחות'ים בתימן, לאחר מאמצים דיפלומטיים נרחבים ותקשורת שניהלה מוסקט עם שני הצדדים בתקופה האחרונה כדי להרגיע את המצב.
דובר משרד החוץ העומאני אישר כי ההסכם קובע כי שני הצדדים יימנעו מתקיפה עתידית הדדית, כולל כלי שיט אמריקאיים בים סוף ובמיצר באב אל-מנדב. זה יבטיח חופש ניווט וזרימה חלקה של ספנות מסחרית בינלאומית באזור.
סולטנות עומאן הביעה את תודתה לשני הצדדים על "גישתם הקונסטרוקטיבית" שתרמה לתוצאה זו, והביעה תקווה שההסכם יהווה צעד לקראת התקדמות נוספת בנושאים אזוריים, ויתרום לשלום, צדק ושגשוג לכולם.
הודעה זו מגיעה לאחר שהמתחים בים סוף הסלמה בעקבות תקיפות שביצעו החות'ים, אשר נענו בתגובה אמריקאית באמצעות תקיפות אוויריות נגד אתרים חות'ים בתימן.
פלסטין
ג 06 מאי 2025 9:30 pm - שעון ירושלים
אונר"א: ישראל נוקטת במדיניות מכוונת של רעב בעזה ומשתמשת בסיוע כנשק.
סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) האשימה את הכיבוש הישראלי בנקט במדיניות מכוונת ומניעה פוליטית של הרעבה נגד תושבי רצועת עזה, וכינתה זאת "אכזריות מוחלטת".
"הרעב המכוון והמניעים הפוליטיים בעזה הוא ביטוי לאכזריות מוחלטת", נכתב בפוסט בפלטפורמת X של אונר"א.
היא הדגישה כי לא ניתן להתמודד עם הרעב באמצעות שימוש בסיוע הומניטרי כ"נשק".
סוכנות האו"ם הוסיפה כי המודל המוצע לחלוקת סיוע על ידי הכיבוש הישראלי "רחוק מאוד מלהגיב לרעב הקטסטרופלי הקיים".
היא גם הדגישה כי "סוכנויות הומניטריות מחויבות לספק סיוע לכל הנזקקים ללא יוצא מן הכלל".
פלסטין
ג 06 מאי 2025 9:10 pm - שעון ירושלים
פגיעות חנק כתוצאה מהתקפת כוחות הכיבוש על אזרחים בבית לחם.
מספר אזרחים סבלו מחנק בערב שלישי, כתוצאה מהתקפה של כוחות הכיבוש הישראליים על אזרחים ביום ג'ורג' הקדוש בעיירה אל ח'דר, מדרום לבית לחם.
מקורות ביטחון ומקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש פרצו לעיר העתיקה של אל-ח'דר ותפסו עמדות באזור "הטול", שם נכחו אזרחים שציינו את האירוע הדתי הלאומי במנזר אל-ח'דר. הם ירו גז מדמיע ופצצות רעש, מה שגרם לכמה מהן לחנק ולאחרות ליפול ארצה, בנוסף למקרי פאניקה, במיוחד בקרב ילדים.
אותם מקורות הוסיפו כי במקום פרצו עימותים, שבמהלכם ירו חיילי הכיבוש פצצות גז מדמיע באינטנסיביות.
פלסטין
ג 06 מאי 2025 7:09 pm - שעון ירושלים
הכיבוש מבצע טבח חדש: עשרות בני אדם נהרגו ונפצעו בהפצצת בית ספר בו שוכנו עקורים ממזרח לאל-בוריג'.
כוחות הכיבוש הישראלי ביצעו טבח נוסף ביום שלישי בערב, כאשר פוצצו בית ספר בו שוכנו עקורים ממזרח למחנה הפליטים אל-בוריג' במרכז רצועת עזה, והרגו ופצעו עשרות.
על פי מקורות מקומיים, לפחות 17 אזרחים נהרגו ועשרות נוספים נפצעו, בהם נשים וילדים, בתקיפה אווירית ישראלית על חצר בית הספר אבו חמיסה ממזרח למחנה הפליטים בוריג'. השהידים והפצועים הועברו לבית החולים לשהידי אל-אקצא בדיר אל-בלח ולבית החולים אל-עוודה בנוסייראת.
המקורות ציינו כי לפחות שבעה ילדים היו בין השהידים, שהועברו לבית החולים אל-עוודה. המקורות ציינו כי גופות הקדושים הושלכו מעל מבני בתי הספר עקב עוצמת ההפגזה.
מוקדם יותר, שני אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו כאשר כוחות הכיבוש הפציצו את בית משפחת בשיר, סמוך לבית הספר אל-מזרעה, מדרום-מזרח לדיר אל-בלח במרכז רצועת עזה.
ארבעה אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו ביום שלישי אחר הצהריים כאשר מטוסי קרב ישראליים הפציצו את אזור אל-מעסקר ממערב לדיר אל-בלח.
מספר אזרחים נפצעו כאשר מטוס קרב ישראלי הפציץ בית באזור בטן אל-סאמין בחאן יונס, מדרום לרצועת עזה.
מאז ה-7 באוקטובר 2023, כוחות הכיבוש הישראליים מנהלים תוקפנות בלתי פוסקת נגד רצועת עזה. עד היום, הדבר הוביל למותם של 52,615 אזרחים, רובם ילדים ונשים, ולפציעה של 118,752 נוספים, על פי מניין ראשוני. מספר קורבנות נותרו מתחת להריסות וברחובות, ללא אפשרות להגיע אליהם על ידי אמבולנסים וצוותי חילוץ.
פלסטין
ג 06 מאי 2025 6:26 pm - שעון ירושלים
גנץ מתנגד להקמת מדינה פלסטינית ותומך בכיבוש מחדש של עזה.
יו"ר מפלגת האופוזיציה בישראל, בני גנץ, הודיע ביום שלישי על דחייתו את הקמת מדינה פלסטינית ותמיכתו בכיבוש מחדש של רצועת עזה.
הצהרה זו מייצגת את האתגר הישראלי האחרון להחלטות הלגיטימיות הבינלאומיות, הדוחות את כיבוש אדמות פלסטיניות על ידי ישראל וקוראות להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.
גנץ דיבר בוועידת "מקור ראשון" בהתנחלות עפרה בגדה המערבית הכבושה, על פי ערוץ 7 של המתנחלים.
"ישראל אינה יכולה לאפשר איום ישיר ומשמעותי על אזרחיה בכל גבולותיה", אמר גנץ, שר לשעבר בקבינט המלחמה.
במשך עשרות שנים, ישראל כבשה שטחים בפלסטין, סוריה ולבנון, ומסרבת לסגת מהם ולהקים מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים, לאורך גבולות טרום 1967.
גנץ המשיך: "לכן, עלינו לשלוט בביטחון ולשמור על חופש פעולה (תוקפנות) בעזה, בגדה המערבית, בדרום לבנון ובאזור הגבול עם סוריה".
מאז ה-7 באוקטובר 2023, הכיבוש הישראלי, בתמיכה אמריקאית, מבצע פשעי רצח עם בעזה, והותיר אחריו יותר מ-171,000 פלסטינים הרוגים ופצועים, רובם ילדים ונשים, ויותר מ-11,000 נעדרים.
במקביל למלחמתה להשמדת הפלסטינים בשטחים הכבושים, ישראל פותחת כמעט מדי יום התקפות הרסניות ועקובות מדם על שכנותיה, סוריה ולבנון.
גנץ אמר, "כל מי שמדבר על (הקמת) מדינה פלסטינית או נסיגה (מהשטחים הכבושים) פשוט מנותק מהמציאות הביטחונית".
מאז תחילת רצח העם בעזה, גורמים ישראלים, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו, המבוקש על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי, הכריזו על דחייתם להקמת מדינה פלסטינית ואישרו את מחויבותם לסיפוח הגדה המערבית הכבושה לישראל.
גנץ הוסיף: "באחת מישיבות הקבינט הראשונות, אני הייתי זה שהעליתי את הצורך לתפוס (לכבוש) אדמות בעזה".
במהלך אותה ועידה, הדגיש נשיא ישראל יצחק הרצוג את "חשיבותו, הפארו והשגשוג של מפעל ההתנחלויות, ואת המידה שבה ההתנחלויות מהוות חומת מגן לישראל בכל מובן המילה", אמר.
ישראל כבשה את עזה בעבר במלחמת האזרחים ב-5 ביוני 1967, ולאחר מכן נסוגה באופן חד צדדי בשנת 2005, ופירקה התנחלויות שהקימה ברצועה הפלסטינית.
ישראל צור על עזה כבר 18 שנים, וכ-1.5 מיליון פלסטינים מתוך אוכלוסייה של כ-2.4 מיליון ברצועה הפכו לחסרי בית לאחר שמלחמת ההשמדה הרסה את בתיהם, והרצועה סובלת מרעב. כתוצאה מסגירת המעברים בתל אביב לסיוע הומניטרי.
ערבי ובינלאומי
ג 06 מאי 2025 6:18 pm - שעון ירושלים
הצעת חוק שתעניש אמריקאים המחרימים את ישראל בוטלה מהקונגרס.
הקונגרס האמריקאי משך בו הצעת חוק נגד חרם, משיכת השקעות וסנקציות (BDS), שתוכננה להצבעה ביום שני, בעקבות תגובות זועמות מצד כמה מחוקקים ופודקאסטים רפובליקנים שתמכו ב"אמריקה תחילה" ברשתות החברתיות.
הצעת החוק, המכונה "חוק נגד חרם על ארגונים בין-ממשלתיים", שואפת להפליל למעשה חרמות על ישראל.
ראוי לציין כי חרם על מדינות זרות הוא מסורת אמריקאית שקדמה לארצות הברית עצמה. תנועת מסיבת התה של בוסטון, שקדמה למהפכה האמריקאית, באה בעקבות קמפיין חרם נגד סחורות בריטיות. אבל מאז שנות ה-70, ממשלת ארה"ב ניסתה למנוע מאמריקאים להשתתף בחרמות בלתי מורשים על מדינות זרות.
בית הנבחרים היה אמור להצביע על חוק נגד חרם של הארגון הממשלתי הבינלאומי, שעשוי להיות הצעד המחמיר ביותר מסוגו עד כה: הוא קובע עונש מאסר מרבי של 20 שנים או קנס של מיליון דולר על כל מי שמציית לסנקציות בינלאומיות על זכויות אדם נגד בעלת ברית של ארה"ב, כולל "מתן מידע".
התומכים הדו-מפלגתיים בהצעת החוק הם חברי הקונגרס מייק לולר (רפובליקני מניו יורק) וג'וש גוטהיימר (דמוקרט מניו ג'רזי). לאחר שנתקלה בהתנגדות רפובליקנית בלתי צפויה - כולל מצד מחוקקים המתנגדים בתוקף לחרם על ישראל, כמו חברת הקונגרס מרג'ורי טיילור גרין (רפובליקנית מג'ורג'יה) ואנה פאולינה לונה (רפובליקנית מג'ורג'יה) - ההצבעה נדחתה בשקט, כך חשף חבר הקונגרס בעל הנטיות הליברליות תומאס מאסי (רפובליקנית מג'נטקי) ב-X במוצאי שבת.
למרות שהצעת החוק מוקפאת כעת, חוקים נגד חרם עליהם היא מבוססת נותרו בתוקף.
בתגובה לאמברגו של הליגה הערבית על ישראל, אימץ ממשל קרטר בשנת 1977 תקנות יצוא האוסרות על חברות אמריקאיות לציית ל"הסכם עם, דרישה או בקשה מ" ממשלה זרה להחרים צד שלישי "ידידותי". הקונגרס החמיר את ההגבלות בשנת 2018, וקבע עונש מאסר מרבי של 20 שנים או קנס של מיליון דולר על מפירי החוק. ציות לחרם כולל "מתן מידע" למדינות המחרימות, או אפילו אי-הודעה ללשכת התעשייה והביטחון של ארה"ב על בקשת חרם זרה. בשנה שעברה נקנסה חברה אמריקאית ב-151,875 דולר על כך שלא הודיעה לממשלת ארה"ב כי המפיץ שלה באיחוד האמירויות הערביות מעוניין להפסיק למכור את מוצריה לישראל.
חוק נגד חרם על ארגונים ממשלתיים בינלאומיים ירחיב את היקף החרמות הבלתי מורשים כך שיכלול קמפיינים של מוסדות בינלאומיים כמו האומות המאוחדות או האיחוד האירופי. ההקדמה לגרסה מוקדמת יותר של הצעת החוק, שנתמכה על ידי הדמוקרטים ונדחתה בשנת 2018, האשימה במפורש את מועצת זכויות האדם של האו"ם בתמיכה ב"חרם סחר" על ישראל על ידי פרסום רשימה של חברות הנחשבות שותפות לשלטון הישראלי בשטחים הפלסטיניים. "ארגונים בינלאומיים לא יכולים להתחמק מלהתקיף על בעלת בריתנו הדמוקרטית המרכזית, ישראל", אמר גוטהיימר בהודעה לעיתונות בינואר שפורסמה על ידי משרדו של לולר. "זו הסיבה שאנו מציגים את חוק הארגונים הבין-ממשלתיים נגד חרם, הצעת חוק דו-מפלגתית שמטרתה לטפל בהטיה האנטי-ישראלית הבוטה בארגונים בינלאומיים כמו האומות המאוחדות."
תומכי זכויות אזרח מזהירים כי הגדרת רשימת האו"ם כחרם זר תאפשר לממשלת ארה"ב להעמיד לדין אמריקאים על הצהרותיהם הפוליטיות. איגוד החירויות האזרח האמריקאי (ACLU) טען במכתב מפברואר 2024 למחוקקים כי חוק נגד חרם של ה-IGO "מתייחס בבירור לביטוי מרצון, בעל מוטיבציה פוליטית, המבקש לתמוך בחרמות אסורים".
למרות שהחלטת האו"ם משנת 2016 שיצרה את הרשימה אינה קוראת במפורש לחרם, היא קוראת למדינות להטיל אחריות על חברות רשומות, כגון חברות אבטחה ומעקב ישראליות, על הפרת זכויות הפלסטינים. כאשר פורסמה הרשימה בשנת 2020, תיאר אותה שר החוץ הישראלי ישראל כץ כ"מדיניות מפלה ואנטי-ישראלית" וכ"כניעה מבישה ללחץ מצד מדינות וארגונים המבקשים לפגוע בישראל". ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח "להתמודד עם זה בכל הכוח".
תזכיר אסטרטגי של ממשלת ישראל, שנכתב בפברואר 2019 ונחשף על ידי קבוצת הכחשת סודות מבוזרת ביולי 2024, ממליץ לנסות לכלול את רשימת האו"ם ב"תקנות אמריקאיות קיימות נגד חרם שהוטלו על ידי משרדי המסחר והאוצר", אשר "עלולות להיות מנוצלות כדי להגביל את יכולתו של כל אדם הכפוף לתקנות ארה"ב... לבצע כל פעילות הקשורה למאגר הנתונים של האו"ם".
התזכיר המשיך: "האתגר הוא שמשרדי המסחר והאוצר נקטו, מבחינה היסטורית, בעמדה לפיה התקנות שלהם חלות רק על חרמות שהוטלו על ידי הממשלה. לכן, הם לא יישמו תקנות אלה על פעולות שננקטו על ידי חברות בודדות כדי לציית לחרמות לא ממשלתיים." היא הוסיפה כי "חקיקה חדשה בקונגרס" תהיה "הגישה הקשה ביותר, אך תספק את הגמישות הגדולה ביותר ליישום הסמכויות החדשות".
הצעת חוק לולר-גוטהיימר תעשה בדיוק את זה. למרות שההצעה עברה בבית הנבחרים בשנה שעברה, היא נכשלה בסנאט. לולר וגוטהיימר ניבאו שהניסיון השני יהיה מוצלח יותר כעת, כאשר הרפובליקנים שולטים בשני בתי הקונגרס, על פי הצהרתם מינואר 2025, שכללה ציטוטים תומכים מצד "נוצרים מאוחדים למען ישראל", הוועדה לענייני ציבור של אמריקה-ישראל, הוועדה היהודית הרפובליקנית והקרן להגנת הדמוקרטיות.
מה שהם לא לקחו בחשבון היה כמות האופוזיציה הרפובליקנית איתה הם יתמודדו בתוך בית הנבחרים עצמו. לונה כתבה ב-X: "לאמריקאים יש את הזכות להחרים, וענישה על כך מאיימת על חופש הביטוי. אני דוחה ומגנה בתוקף את האנטישמיות, אך איני יכולה להפר את התיקון הראשון לחוקה." מאסי תיאר זאת כ"חוק מגוחך שההנהגה שלנו מעולם לא הייתה צריכה לתאם להצבעה".
לא ברור האם ומתי הצעת החוק תוגש שוב. בינתיים, מספר חוקים נגד חרם כבר בתוקף. בנוסף לחוקים פדרליים נגד חרם, לפחות 38 מדינות העבירו חוקים, צווים נשיאותיים או החלטות המכוונות לחרמות על ישראל. בשנת 2019 הגיש ה"ארקנסו טיימס" תביעה נגד המדינה בטענה שדרשה מסטודנטים לחתום על תצהיר נגד חרם כדי להמשיך לעשות עסקים עם מערכת האוניברסיטאות הממלכתית. בית המשפט לערעורים במחוז השמיני אישר את החוק, וקבע כי "התנהגות מסחרית גרידא, שאינה אקספרסיבית" אינה נחשבת לחופש הביטוי המוגן. ג'יי דיאז, יועץ בכיר בקרן לזכויות הפרט וביטוי, טען כי ההחלטה שגויה, והצביע על "היסטוריה אמריקאית ארוכה" של חרמות פוליטיות, החל ממסיבת התה של בוסטון ועד לתנועת זכויות האזרח.
ספקנות עמוקה כלפי ישראל בקרב בעלי בריתו של טראמפ בפודקאסטים ניכרת. בחודש שעבר, מגיש תוכנית האירוח השמרנית טאקר קרלסון אירח את איש התקשורת מאט וולש בדיון בו דנו בקצרה בשאלה האם "הישרדותה" של ישראל כמדינה היא הכרחית.
השינוי ברגשות השליליים כלפי ישראל היה בולט ביותר בקרב רפובליקנים צעירים מתחת לגיל 50, הנוטים יותר להאזין לפודקאסטים כמו זה של קרלסון ומושפעים מדאגות בנוגע לחופש הביטוי וחלוקת סיוע חוץ.
פלסטין
ג 06 מאי 2025 6:02 pm - שעון ירושלים
סמוטריץ' נשבע להשמיד את עזה "לחלוטין תוך חודשים" כחלק מתוכנית מורחבת לרצח עם.
שר האוצר הישראלי בצלאל סמוטריץ' התחייב ביום שלישי להשמיד לחלוטין את רצועת עזה תוך מספר חודשים, כחלק מתוכנית מתמשכת להרחבת רצח העם, בטענה כי לאחר מכן הפלסטינים ימלטו למדינות אחרות.
"אני חושב שניתן יהיה להכריז על ניצחוננו תוך מספר חודשים", צוטט סמוטריץ' על ידי ערוץ 12 בכנס בנושא התנחלויות בעפרה שבגדה המערבית.
הוא הוסיף, "עזה תושמד לחלוטין, ואוכלוסייתה תתרכז באזור ציר מוראג, משם הם יעזבו במספרים גדולים למדינות שלישיות".
העיתון "ידיעות אחרונות" ציטט אותו בתגובה לשאלה על המצב ברצועת עזה לאחר שישה חודשים, באומרו: "חמאס נעדר שם כישות פעילה, לא צבאית, לא אזרחית ולא ממשלתית. אין גוף שיודע לשלם משכורות, וגם לא מנהל כלום", אמר.
הוא טען כי "כל האוכלוסייה מרוכזת מציר מוראג (המפריד בין רפיח לחאן יונס) דרומה באזור נקי לחלוטין מחמאס".
מוקדם יותר היום, הצבא הישראלי הודיע על כוונתו להרחיב את רצח העם נגד הפלסטינים באזור רפיח בדרום רצועת עזה.
בהצהרה מסר הצבא: "לאחר השלמת כיתור רפיח לפני מספר שבועות, כוחות הצבא ממשיכים בפעולותיהם באזור, וצפוי שהמבצע יתרחב ויכלול מספר מוקדים ושכונות נוספים".
ביום שני אמר סמוטריץ' כי תל אביב לא תיסוג מעזה לאחר שתסיים את הכיבוש, גם אם זה בתמורה לשחרור אסירים המוחזקים על ידי פלגים פלסטיניים. הוא הוסיף, "סוף סוף יכבוש את רצועת עזה. נפסיק לפחד מהמילה 'כיבוש'".
בנוגע להרחבת ההתנחלויות, שר האוצר הישראלי ציין ביום שלישי כי הממשלה צפויה להכריז על סיפוח הגדה המערבית במהלך כהונתה, שתסתיים בסוף השנה הבאה.
ב-21 בינואר 2025, פתח צבא ישראל במתקפה צבאית בצפון הגדה המערבית, החל בעיר ג'נין, במחנה שלה ובעיירות הסובבות אותה. לאחר מכן היא הרחיבה את תוקפנותה לעיר טול כרם ב-27 לאותו חודש.
במקביל לרצח העם בעזה, הגבירו הצבא הישראלי והמתנחלים את התקפותיהם בגדה המערבית, מה שהביא למותם של יותר מ-960 פלסטינים, לפציעתם של כמעט 7,000 נוספים ולמעצרם של 16,400 בני אדם, על פי נתונים פלסטיניים.
ערבי ובינלאומי
ג 06 מאי 2025 5:40 pm - שעון ירושלים
טראמפ: נעזור לאנשים "הרעבים" של עזה להשיג אוכל, אבל חמאס "הופך את זה לבלתי אפשרי".
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר ביום שני כי ממשלו יסייע באספקת מזון לתושבי עזה "הרעבים" על רקע המצור הישראלי שנמשך יותר מחודשיים, אך הוסיף כי חמאס הפך זאת ל"בלתי אפשרי" על ידי הסטת סיוע הומניטרי ללוחמיו.
"אנחנו נעזור לתושבי עזה להשיג אוכל. אנשים גוועים ברעב, ואנחנו נעזור להם להשיג אוכל", אמר טראמפ לכתבים במהלך אירוע בבית הלבן.
גורמים ישראלים טענו עד כה כי תושבי עזה טרם הגיעו לנקודת רעב, וכי סיוע מספיק נכנס לרצועה במהלך הפסקת האש בת ששת השבועות כדי לקיים את השטח למשך זמן רב, אם כי הם גם טענו ללא ראיות - כמו טראמפ - שחמאס גונב את הסיוע.
נתונים ועדויות מתוך הרצועה מצביעים על מחמירות משבר הרעב ועל עלייה בשיעורי תת התזונה, בעוד שישראל מיישמת מערכת חלוקת סיוע חדשה בתקווה שתמנע מחמאס להסיט את הסיוע. ארגוני סיוע בינלאומיים שקיבלו עדכונים על היוזמה הודיעו ביום ראשון כי לא ישתפו פעולה איתה, בטענה שהיא אינה מטפלת כראוי במשבר ההומניטרי. טראמפ המשיך: "הרבה אנשים מחמירים את המצב. חמאס מקשה על זה כי הם תופסים כל מה שנכנס". הנשיא הוסיף כי הפלסטינים בעזה "זוכים ליחס גרוע מאוד מצד חמאס".
גורם במשרד הביטחון הישראלי הצהיר ביום שני כי התוכניות למתקפה גדולה נגד חמאס, אם לא תושג עסקת ערובה עם התנועה עד תום ביקורו של טראמפ באזור בשבוע הבא, כוללות העברת אזרחים פלסטינים לדרום רצועת עזה, תקיפת חמאס ומניעת שליטה של התנועה באספקת סיוע הומניטרי.
הפקיד הוסיף כי "המצור" על כניסת סיוע הומניטרי יימשך, וכי "תוכנית הומניטרית תיושם רק בהמשך, לאחר תחילת הפעולות הצבאיות ופינוי נרחב של תושבים דרומה". הוא אמר שהתוכנית כוללת זיהוי אזור ברפיח, מדרום למסדרון מוראג שבשליטת ישראל, עבור צה"ל לאבטחה בזמן שחברות אזרחיות יחלקו סיוע לאזרחים פלסטינים. הגורם הוסיף כי הנכנסים ל"אזור הסטרילי" ברפיח יעברו בדיקות ביטחוניות של צה"ל כדי למנוע מחמאס לקבל סיוע.
רפורמה מקיפה זו של מערכת אספקת הסיוע, שאושרה על ידי הקבינט בערב יום ראשון ודווחה לראשונה על ידי ה"טיימס אוף ישראל" ביום שישי, תדרוש מצה"ל לעבור מחלוקת סיוע בכמויות גדולות ומאחסון, ולחלק במקום זאת ארגזי מזון למשפחות בעזה על ידי ארגונים בינלאומיים וחברות אבטחה פרטיות.
על פי גורמים ישראלים וערבים המעורים בנושא, צה"ל לא יהיה מעורב ישירות בחלוקת הסיוע, על רקע התנגדות הרמטכ"ל אייל זמיר, אך הכוחות יוטלו עליהם משימה לספק שכבת אבטחה חיצונית לקבלנים פרטיים ולארגונים בינלאומיים המחלקים את הסיוע. גורמים רשמיים אמרו כי ישראל מאמינה שגישה זו תקשה על חמאס להסיט סיוע ללוחמיו. האומות המאוחדות הודיעו, בהצהרה שפורסמה ביום ראשון, כי לא ישתתף בתוכנית כפי שהוצגה, ורואה בה הפרה של עקרונותיה הבסיסיים. על פי תזכיר של גוף הביטחון האחראי על תיאום הסיוע לעזה, מתאם פעולות הממשלה בשטחים (COGAT), שנחשף על ידי סוכנות הידיעות AP, כל הסיוע ייכנס לעזה דרך מעבר כרם שלום, בכ-60 משאיות ביום, ויחולק ישירות לנזקקים. כ-500 משאיות נכנסו לעזה מדי יום לפני המלחמה.
בתזכיר נכתב כי טכנולוגיית זיהוי פנים תשמש לזיהוי פלסטינים במרכזים לוגיסטיים, וכי יישלחו התראות טקסט כדי ליידע את התושבים על האפשרות לקבל סיוע.
באימייל, שנשלח ביום שני על ידי משרד התיאום לעניינים הומניטריים לארגוני סיוע והועבר לסוכנות הידיעות AP, צוין כי קיימים מנגנונים להבטחת שלא יוסט הסיוע.
מוקדם יותר, משרד התיאום לעניינים הומניטריים אמר בהצהרה כי התוכנית תשאיר חלקים גדולים מהאוכלוסייה, כולל הפגיעים ביותר, ללא אספקה. הוא הוסיף כי "נראה כי התוכנית נועדה לשפר את השליטה על צרכי החיים הבסיסיים כטקטיקת לחץ - כחלק מאסטרטגיה צבאית".
ראש מועצת הפליטים הנורבגית אמר לסוכנות הידיעות AFP ביום שני כי התוכנית להשתלט על חלוקת הסיוע ההומניטרי לעזה "סותרת באופן מהותי עקרונות הומניטריים".
"סוכנויות האו"ם, כל שאר הארגונים ההומניטריים הבינלאומיים וארגונים לא ממשלתיים סירבו להשתתף ברעיון הזה שהעלו הקבינט הישראלי והצבא הישראלי", אמר.
אגלנד אמר כי ממשלת ישראל רוצה "להפוך את הסיוע למיליטרי, לתמרן אותו ולהפוך אותו לפוליטי בכך שתאפשר לו להגיע לכמה מרכזי איסוף בדרום, מערכת שבה אנשים עוברים סינון, מערכת שבורה לחלוטין". "זה יכריח אנשים לברוח בחיפוש אחר סיוע וימשיך להרעיב את האוכלוסייה האזרחית", הוסיף והדגיש, "אין לנו תפקיד בזה". הוא הדגיש כי "אם צד אחד בסכסוך מזוין מר ינסה לשלוט, לתמרן ולחלק סיוע לאזרחים בצד השני, זה סותר את כל מה שאנחנו מאמינים בו".
אגלנד הוסיף כי ממשלת ישראל רוצה "להפוך את הסיוע למיליטרי, לתמרן ולפוליטיזציה בכך שהיא מאפשרת לסיוע להגיע רק למספר מצומצם של מרכזי מעצר בדרום, מערכת שבה אנשים עוברים סינון, מערכת שבורה לחלוטין".
"זה יכריח אנשים להימלט בחיפוש אחר סיוע ויוביל להמשך הרעב של האוכלוסייה האזרחית", אמר, והוסיף, "לא יהיה לנו שום תפקיד בכך".
פלסטין
ג 06 מאי 2025 2:07 pm - שעון ירושלים
הכיבוש האריך את מעצרו של העיתונאי סעיד חסנין.
בית המשפט המחוזי בחיפה האריך ביום שלישי את מעצרו של העיתונאי העצור סעיד חסנין עד יום שלישי הבא, 13 במאי. בית המשפט יבחן את הראיות, העדויות והטיעונים של צוות ההגנה והפרקליט הציבורי, ולאחר מכן יחליט האם להטיל על חסנין מעצר בית או להאריך את מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים.
במהלך הישיבה שמע בית המשפט עדויות מאשתו של חסנין ושני אחיו, וכן משניים מבעלי הבית שאליו הוצע להעבירו בעיירה כפר מנדא. המטרה הייתה להבטיח את המשך תמיכתו של חסנין לאורך כל מעצר הבית שלו ולהבטיח שלא יפר את תנאי מעצרו, כגון יציאה מהבית או שימוש ברשתות החברתיות.
בנוסף, חסנין רואיין על המסך, ואישר את "מחויבותו לתנאי גירושו ומעצר הבית שלו". הוא גם התייחס למצבו הקשה בכלא ולמחלות ולסיבוכים הבריאותיים מהם הוא סובל.
מצדה, התובעת דרשה את המשך מעצרו של חסנין עד לסיום ההליכים המשפטיים, בטענה כי "חסנין אינו מתחרט על מעשיו מלבד מאסרו והמחיר האישי שהוא משלם". היא הוסיפה כי "מקרה זה מגיע על רקע המלחמה המתמשכת ומעצרם המתמשך של 59 אסירים ישראלים בעזה". היא ציינה כי "סעיד השמיד ראיות ומהווה סכנה לציבור".
ב-28 באפריל האריך בית המשפט המחוזי בחיפה את מעצרו של חסנין עד היום, לאחר שבחן את דו"ח קצין המבחן, שלא המליץ על מעצר בית של חסנין. באותו ישיבה נשמעה טענה יוצאת דופן מצד סנגורו של חסנין, נמיר אידלבי, אשר הפריך את הטיעונים עליהם התבסס דו"ח קצין המבחן. הדבר בא לידי ביטוי בעמדת השופט ובהחלטתו לבדוק בית מוצע בעיירה כפר מנדא, שאליו ניתן יהיה לגרש את חסנין.
במהלך הגנתו, אמר אידלבי כי "בדוח קצין המבחן חסרים מספר גורמים ונקודות שהוא לא התייחס אליהם". הוא הטיל ספק בטענת קצין המבחן כי "חסנין מהווה סכנה לציבור", באומרו כי "חסנין בן 62, אב, סב ועיתונאי ספורט, ואין לו עבר פלילי. יש לו קשרים טובים עם ספורטאים ערבים ויהודים, וגם אם חסנין מהווה סכנה, סכנה זו אינה מצדיקה הארכת מעצרו".
במהלך טענתו הוסיף אידלבי, "חסנין סובל מסיבוכים בריאותיים מבלי לקבל את התרופות הדרושות, ואין הצדקה להמשך מעצרו יותר מחודשיים".
במהלך טענותיו בתיק חסנין, השווה אידלבי זאת לתיקי ביטחון אחרים הקשורים לאישומים חמורים מאוד, וציין כי בית המשפט הפנה את הנאשמים למעצר בית במקרים אלה.
התביעה הציבורית האשימה את חסנין בכתב האישום ב"קשר עם סוכן זר והבעת סולידריות עם ארגון טרור", לאחר שהביע סולידריות ושיבח את פעולות חמאס ואת יחסו לעצורים ישראלים בראיונות לתקשורת. הוא גם שיבח את חסן נסראללה וחיזבאללה על עמידתם לצד הפלסטינים, על פי התביעה.
משטרת ישראל עצרה את חסנין לאחר שפרצה על ביתו בעיר שפע-עמר בלילה שבין שלישי לרביעי, 25 בפברואר 2025. הם ערכו חיפושים וזימנו את בני משפחתו לחקירה.
- מעצרו של חסנין הגיע לאחר קמפיין הסתה אינטנסיבי שהובילו כלי תקשורת ישראליים וקבוצות יהודיות קיצוניות, שהתעורר בעקבות ראיון שנתן לטלוויזיה אל-אקצא.
פלסטין
ג 06 מאי 2025 11:57 am - שעון ירושלים
מחלות, רעב והזנחה רפואית פוגעים בעצורים בבתי הכלא של הכיבוש.
ועדת ענייני האסירים הפלסטינית אמרה כי מחלות, רעב והזנחה רפואית בבתי הכלא הישראליים פוגעים בעצורים.
בהצהרה שפורסמה ביום שלישי, הסביר הארגון כי מדיניות החרפת הענישה והעינויים של אסירים חולים בבתי הכלא של הכיבוש מחמירה בהדרגה ועולה בחומרתה עם חלוף הזמן. ההזנחה הרפואית המכוונת והשיטתית של אסירים חולים וקשישים היא רוח רפאים הרודפת אותם ללא סוף, מחריפה את כאבם הפיזי והנפשי באופן אקספוננציאלי, כך שבתי כלא של כיבוש הפכו לארונות קבורה, שבהם אלו שנכנסים אבודים ואלו ששורדים נולדים.
הוועדה חשפה את מצבם הבריאותי של מספר אסירים, ביניהם:
האסיר חוסיין אבו כווייק מרמאללה (בן 68), נשוי ואב ל-4 בנים ו-3 בנות, נעצר ב-15/11/2023, והוא מוחזק באגף 24 בכלא הנגב. הוא עציר מנהלי שבילה סך של 17 שנים בבתי הכלא של הכיבוש, לאחר שאיבד יותר מ-60 קילוגרמים ממשקלו, והוא סובל מדלקת בברכיים ובמפרקים, כמו גם ממחלת הסקפואיד, והוא לא קיבל כל טיפול למרות בקשותיו החוזרות ונשנות.
ראוי לציין כי אבו כווייק היה נתון לניסיון התנקשות במהלך האינתיפאדה השנייה, כאשר מכוניתו הופצצה, מה שהביא למותם של אשתו, בנו ושתי בנותיו.
האסיר ת'אאר עודה ממחנה בלאטה (בן 40) נעצר ב-25/9/2024, והוא נמצא כעת באגף 8 בכלא הנגב. הוא סבל מגרדת ולא טופל עד שהמחלה הגיעה לשלביה הסופיים, וסימני המחלה עדיין ניכרים על ידיו.
עודה אמר כי עצורים נתונים ללא הרף להשפלות וגידופים, וציין כי תנאי הכלא הכלליים ירודים וכי לא חל שיפור בתנאי המעצר.
האסיר ריאד סוואפטה מטובאס (בן 22), נעצר ב-10 במאי 2023. הוא עציר מנהלי בכלא הנגב. הוא סובל מגרדת כבר כ-8 חודשים, והנהלת הכלא לא סיפקה לו כל טיפול.
האסיר ראיד עאדל ודיח אל-רטרוט משכם (בן 39) בילה 18 שנים בבתי כלא של הכיבוש, ונידון ל-27 שנות מאסר. הוא מוחזק באגף 21 בכלא הנגב. הוא סובל מבעיות שיניים קשות ואינו מקבל כל טיפול למרות חומרת מצבו.
הוא אומר שלא חל שיפור באיכות או בכמות המזון המסופק להם.
יחיא ג'מיל אל-חטיב (בן 36), מהעיירה בית רימא, צפונית-מערבית לרמאללה, נעצר ב-22/2/2024. הוא עצור מנהלי ומוחזק בכלא הנגב, שם הוארך מעצרו עד כה 4 פעמים. שני אסירים חולים עם גרדת מוחזקים בחדר איתו, והוא אינו מספק להם כל טיפול. הוא ציין שהם סובלים עקב חוסר היגיינה ורחצה.
באשר לאסיר סוהייב סעיד מוחמד קבהא (בן 30) מהעיירה יעבד במחוז ג'נין, הוא סובל מכאב ראש מתמיד וטשטוש ראייה, במיוחד בעינו השמאלית, עקב פגיעת ראש שספג במהלך תקיפה של סוהרי הכלא. הוא גם נדבק בנגיף ה"אמבה" החדש לפני חודש, וכתוצאה מכך, הוא איבד יותר מ-50 קילוגרמים ממשקלו.
יש לציין כי הוא נעצר ב-22/11/2023 ונידון ל-18 חודשי מאסר מנהלי.
האסיר מחמוד מוחמד עלאן (בן 32) מהעיירה ענאתא שבמחוז ירושלים, מתלונן על כאבים עזים בעמוד השדרה ופגיעה בידו הימנית, כתוצאה מהכאתו הקשה על ידי הסוהרים במרץ 2024 בעת שהיה בכלא רמלה. הוא ביקש טיפול מספר פעמים אך ללא הועיל. הוא נמצא כעת בכלא הנגב. הוא נעצר ב-27/11/2022 ונידון ל-4 שנות מאסר.
האסיר מוחמד מאהר סרסור (בן 23) מהעיירה ביתוניא, מערבית לרמאללה, סובל מחבלות קשות בכל גופו כתוצאה מהמכות הקשות שספג על ידי סוהרים לפני כשבוע.
הוא אמר: "כל האסירים במחלקה 28 בכלא הנגב נגועים באמבה וסובלים משלשולים והקאות".
ראוי לציין כי סרסור עצור מאז 26/05/2024, ונידון ל-6 חודשי מעצר מנהלי, שהוארך בפעם השנייה, והוא צפוי להשתחרר ב-22/05/2025.
פלסטין
ג 06 מאי 2025 11:50 am - שעון ירושלים
אונר"א: 66,000 ילדים ברצועת עזה סובלים מתת תזונה חמורה.
סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) מסרה ביום שלישי כי יותר מ-66,000 ילדים ברצועת עזה סובלים מתת תזונה חמורה עקב מדיניות הרעב המתמשכת של ישראל, אשר סגרה את המעברים ומנעה כניסת סיוע במשך יותר מחודשיים.
דובר אונר"א, עדנאן אבו חסנה, הוסיף בהצהרה כי "מאות אלפי פלסטינים אוכלים ארוחה אחת כל יומיים-שלושה".
מאז ה-2 במרץ, רשויות הכיבוש סגרו את המעברים עם רצועת עזה לכניסת מזון, סיוע, סיוע רפואי וסחורות, מה שגרם להידרדרות משמעותית במצבם ההומניטרי של הפלסטינים, על פי דיווחים ממשלתיים, זכויות אדם ודיווחים בינלאומיים.
על פי מקורות רפואיים, מספר המתים כתוצאה מרעב עלה ל-57 מאז תחילת התוקפנות, והזהירו מפני עלייה אפשרית בהתחשב בסגירת המעברים ומניעת סיוע סיוע במשך יותר מחודשיים.
גורמים רשמיים בממשלה הפלסטינית ובאו"ם הזהירו שוב ושוב מפני הסכנות הטמונות בסגירת המעברים המתמשכת על ידי ישראל, ומונעים כניסת אספקה חיונית, כולל מזון, תרופות, דלק ומים, לרצועת עזה למשך חודשיים.
על פי דיווח של אתר החדשות העברי וואלה ביום שני, הקבינט המדיני-ביטחוני של ממשלת ישראל אישר שלשום תוכנית לחידוש כניסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה באמצעות קרן בינלאומית וחברות פרטיות. מנגנון זה עורר דחייה נרחבת מצד הצד הפלסטיני ומוסדות בינלאומיים, הרואים בו הפרה של עקרונות הומניטריים.
בהתייחסו לתוכנית, אמר צוות האזרחים ההומניטארי הבינלאומי בשטחים הפלסטיניים הכבושים: "ישראל ביקשה לסגור את מערכת חלוקת הסיוע הנוכחית המופעלת על ידי האומות המאוחדות ושותפיה ההומניטריים. תוכנית זו אינה עולה בקנה אחד עם עקרונות הומניטריים בינלאומיים, מסוכנת, ודוחפת אזרחים לאזורים צבאיים כדי להשיג מנות מזון, מאיימת על חיים ומחזקת עוד יותר את עקירתם בכפייה".
הצוות ההומניטרי הוא גוף אסטרטגי בראשות האומות המאוחדות, המורכב מנציגים של סוכנויות האו"ם וארגונים לא ממשלתיים פלסטיניים ובינלאומיים, ופועל תחת פיקוחו של מתאם הפעולות ההומניטריות של האו"ם לשטח הפלסטיני הכבוש.
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ורכז סיוע החירום טום פלטשר הודיעו בעבר כי הארגון לא ישתתף בשום תוכנית שאינה עומדת בעקרונות ההומניטריים האוניברסליים של אנושיות, אובייקטיביות, עצמאות וניטרליות.
מאז ה-7 באוקטובר 2023, כוחות הכיבוש הישראליים מנהלים תוקפנות בלתי פוסקת נגד רצועת עזה. עד היום, הדבר הוביל למותם של 52,567 אזרחים, רובם ילדים ונשים, ולפציעה של 118,610 נוספים, על פי נתון ראשוני. מספר קורבנות נותרו מתחת להריסות וברחובות, ללא אפשרות להגיע אליהם על ידי אמבולנסים וצוותי חילוץ.
ערבי ובינלאומי
ג 06 מאי 2025 11:40 am - שעון ירושלים
צבא ישראל הודיע על העברת 10 דרוזים פצועים מסוריה לישראל תוך יומיים.
צבא ישראל הודיע ביום שלישי כי העביר 10 דרוזים סורים פצועים ביומיים האחרונים, מה שהביא את מספר הפצועים שהועברו על ידי תל אביב מסוריה בימים האחרונים ל-30, כך על פי דיווח בגלי צה"ל.
צבא ישראל מסר בהצהרה כי "עשרה אזרחים סורים מהקהילה הדרוזית פונו לקבלת טיפול רפואי בתוך ישראל במהלך היומיים האחרונים".
הוא הוסיף, "הפצועים הועברו למרכז הרפואי זיו בצפת, לאחר שנפצעו בתוך שטח סוריה".
צבא הכיבוש הישראלי הצהיר כי כוחותיו "פרוסים בדרום סוריה ונשארים מוכנים למנוע את כניסת כוחות האויב לאזור ולכפרים הדרוזים", נמסר.
באותה הצהרה, הוא ציין כי הוא "ממשיך לעקוב אחר ההתפתחויות ונשאר מוכן... להתמודד עם תרחישים שונים".
ביום חמישי האחרון הודיע צבא ישראל על העברת שני דרוזים פצועים מסוריה לישראל, בעוד שר הביטחון ישראל כץ חזר על איומיו להמשיך בתוקפנות נגד שטח סוריה.
יום קודם לכן, הודיע הצבא הישראלי כי שלושה דרוזים פצועים פונו מסוריה. הצבא מסר כי הפצועים הועברו למרכז הרפואי זיו בצפת לאחר שנפצעו בתוך שטח סוריה.
פלסטין
ג 06 מאי 2025 11:32 am - שעון ירושלים
הצבא הישראלי מתכוון להקים שלושה מרכזי חלוקת סיוע ברפיח.
כחלק מתוכניותיו לפלישה קרקעית רחבת היקף לרצועת עזה, מתכוון צבא ישראל להקים שלושה מרכזי חלוקת מזון לתושבי עזה. כל המרכזים הללו יהיו ממוקמים באזור רפיח בדרום רצועת עזה.
הצבא טוען כי המנגנון שהקים מונע מחמאס גישה לאספקה זו.
על פי מנגנון זה, חלוקת מזון לתושבי עזה תתבצע באזור שבין צירי מוראג לציר פילדלפי. האזור "יפוקה", כלומר נקי מלוחמים פלסטינים. הוא יהיה בשליטת הצבא הישראלי, ופלסטינים ייכנסו רק לאחר חיפוש "כדי להבטיח שגורמי חמאס לא ייכנסו", דיווח רדיו צה"ל ביום שלישי.
ברדיו נמסר כי לא יהיו מרכזי חלוקת מזון נוספים בכל רצועת עזה. "הסיוע לא יחולק לשום מקום אחר", מה שיאיץ את עקירת התושבים מצפון רצועת עזה לדרומה.
ישראל שוקלת להקים בתחילה מרכז חלוקת מזון זמני אחד בצפון רצועת עזה, שייסגר בהמשך לאחר שתושבי צפון רצועת עזה יעקרו לדרום רצועת עזה.
מנגנון חלוקת המזון מבוסס על מתן אפשרות לנציג משפחה להגיע למרכז חלוקה ולהשיג כמות מסוימת של מזון עבור משפחתו בלבד.
שירות הביטחון הישראלי חישב את כמות המזון הדרושה, וטען כי "משפחה ממוצעת ברצועת עזה זקוקה לכ-70 קילוגרם מזון בשבוע כדי לשרוד", על פי הרדיו.
כל נציג משפחה ברצועה יקבל "מזון מספיק למשפחתו כדי למנוע רעב ברצועה".
המזון יחולק באמצעות קופות המנוהלות על ידי ארגוני צדקה אמריקאים וחברות פרטיות, בטענה כי "בדרך זו, הסיוע יגיע למשפחות ולאזרחים".
הרדיו ציטט מקורות ביטחון ישראלים שאמרו: "אנו מאמינים שזהו המנגנון הטוב ביותר להבטיח שהסיוע לא יגיע לחמאס".
שלוש סוכנויות של האו"ם קראו בשבוע שעבר לישראל לסיים את אמברגו הסיוע ההומניטרי שמעמיד את אוכלוסיית רצועת עזה בסכנת רעב.
יש לציין כי ישראל מונעת כניסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה מאז ה-2 במרץ. מאז לא נכנסו לרצועה מזון, תרופות או דלק, ורוב מקורות המים ברצועה אינם ראויים לשתייה.
מקור פוליטי ישראלי במשרד ראש הממשלה אמר אתמול כי ההחלטות שקיבל הקבינט המדיני-ביטחוני שלשום כללו אפשרות לחלוקת סיוע הומניטרי "במידת הצורך". לשרי הקבינט נאמר כי בשלב זה יש מספיק מזון בעזה, בניגוד לדיווחים של כל ארגוני הסיוע הבינלאומיים הפועלים ברצועה, המאשרים כי ישראל מרעיבה במכוון את תושבי עזה.
הנציב הכללי של סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א), פיליפ לזאריני, גינה את חסימת הסיוע ההומניטרי על ידי ישראל מאז ה-2 במרץ, וטען כי הדבר גורם ל"רעב מעשה ידי אדם, ממניעים פוליטיים".
ביום שישי הודיעה תוכנית המזון העולמית כי "סיפקה את מלאי המזון האחרון שנותר לה למטבחי ארוחות חמות ברצועת עזה. מטבחים אלה צפויים להיגמר לחלוטין ממזון בימים הקרובים".
פלסטין
ג 06 מאי 2025 11:28 am - שעון ירושלים
100 ימים והכיבוש ממשיך בתוקפנותו על טול כרם ושני מחנותיו
כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים בתוקפנותם נגד העיר טול כרם ומחנה העיר בה זה היום ה-100, ונגד מחנה נור שאמס זה היום ה-87, על רקע הסלמה מתמשכת בשטח שגרמה לאובדן משמעותי של אדם וחומר לרכוש ולתשתיות, ופרובוקציות מתמשכות נגד אזרחים.
כתבנו מסר כי אמש והבוקר, העיר חוותה תנועות אינטנסיביות של רכבי כיבוש ויחידות חיל רגלים, בעודם מסיירים ברחובות הראשיים ובשכונות, ובמיוחד סביב כיכר המרטיר ת'אבת ת'אבת וברחובות אל-חדדין, אל-עלימי, שכם ושווייקה. הם חסמו את תנועת האזרחים והרכבים, תוך כדי מעשי פרובוקציה, התעללות כלפיהם וירי של כדורים חיים ופצצות הלם.
היא הוסיפה כי כוחות הכיבוש פשטו על מספר בתים ועצרו שני צעירים, עאהד פתחאללה אל-חמשארי, קצין בהגנה האזרחית, מביתו בשכונה המזרחית, ואת ויסאם עיסאם עודה מביתו בשכונה הדרומית. הם גם פשטו על ביתו של העציר לשעבר האדי אל-חמשרי, מנהל ההכוונה הפוליטית והלאומית בטול כרם, וחיפשו בו והשמידו את תכולתו. במהלך 100 הימים, העיר ושני מחנותיה, טול כרם ונור שאמס, ופרבריה, היו נתונים למצור חונק, פשיטות חוזרות ונשנות והתקפות שיטתיות על בתיהם ותשתיותיהם של האזרחים. התקפות אלו הפכו את המחנות ושכונות המגורים בחלקים מסוימים של העיר לצריפים צבאיים, לאחר שמספר מהם נתפסו, תושביהם נעקרו, והתשתיות והרכוש נהרסו לחלוטין, כאשר כניסותיהם נאטמו בתלוליות עפר.
הסלמה זו התרחשה במקביל לתחילת תוכניות הכיבוש לשנות את מאפייניהם ואת הרכבם הדמוגרפי של שני המחנות, ולרוקנם מתושביהם. ביום חמישי האחרון הודיעה הארגון על הריסת 106 בתים ומבני מגורים בשני המחנות, כולל 58 במחנה טול כרם ו-48 במחנה נור שאמס. אתמול החלה הארגון להרוס 15 מבני מגורים בשכונת מנשייה במחנה נור שאמס.
ביישום תוכנית זו, הכיבוש הודיע אמש על כוונתו להרוס 19 מבנים נוספים, הכוללים יותר מ-50 יחידות דיור, בשכונות אל-ג'אמי ואל-מסלח' במחנה נור שאמס. הכיבוש נתן לתושבים שעתיים לפנות את חפציהם הבוקר.
למרות שהתושבים קיבלו תיאום מראש להיכנס לבתיהם במחנה לצורך פינוי, הם נתקלים במכשולים מצד כוחות הכיבוש, הרודפים אחריהם, עוצרים אותם במשך שעות, מאיימים עליהם ויורים לעברם תחמושת חיה ופצצות רעש, כולל צוותים וצוותי תמיכה של הסהר האדום.
מושל טול כרם, עבדאללה כמיל, ראה בהריסת 15 יחידות דיור במחנה נור שאמס על ידי כוחות הכיבוש הישראליים "סדיזם אמיתי", הנובע מהמנטליות הפלילית שהכיבוש אימץ כלפי עמנו בכל מקום. דבר זה החריף את סבלם של האזרחים, החריף את משבר העקירה הכפויה, ואת העקירה הכפויה מבתיהם בתירוצים קלושים שאינם קשורים לכל חשש ביטחוני.
הוא חידש את קריאתו לקהילה הבינלאומית, לארגוני זכויות אדם ולמשלחות דיפלומטיות לנקוט פעולה מיידית ולשבור את השתיקה כדי לעצור את התוקפנות הזו נגד העיר טול כרם ושני מחנותיה.
בינתיים, כוחות הכיבוש ממשיכים להשתלט על בתים ומבני מגורים ברחוב שכם ובשכונה הצפונית הסמוכה, והופכים אותם לצריפים צבאיים לאחר שפינו בכוח את תושביהם. כוחות הכיבוש הציבו גם את כלי הרכב והדחפורים שלהם בסביבה.
התוקפנות וההסלמה המתמשכות של הכיבוש נגד העיר טול כרם ושני מחנותיה הביאו למותם של 13 אזרחים, ביניהם ילד ושתי נשים, שאחת מהן הייתה בחודש השמיני להריונה. עשרות נפצעו ונעצרו, והתשתיות, הבתים, החנויות והרכבים נהרסו לחלוטין וחלקית, נשרפו, הושחתו, נשדדו ונבזזו.
התוקפנות הביאה גם לעקירה בכפייה של יותר מ-4,200 משפחות ממחנות טול כרם ונור שאמס, המונות יותר מ-25,000 אזרחים. זה גם הביא להרס מוחלט של 396 בתים ולהרס חלקי של 2,573 אחרים, בנוסף לסגירת הכניסות והסמטאות שלהם באמצעות ערימות עפר.
פלסטין
ג 06 מאי 2025 11:23 am - שעון ירושלים
נחשפו פרטים על הביקור הראשון של עצורי עזה במחתרת בכלא רמלה.
ועדת ענייני האסירים ומועדון האסירים בחנו עדויות חדשות, והוסיפו לתיעוד המזעזע והנורא ממילא של עדויות על הפרטים שחוו עצורים מעזה במהלך מעצרם, חקירתם והעברתם מבית כלא לבית כלא וממחנה למחנה במהלך מספר חודשי מעצר.
הוועדה ומועדון האסירים חשפו את הביקורים הראשונים אצל עצורים מעזה באזור הממוקם מתחת לכלא ניצן-רמלה, או מה שנקרא אזור "רקפת", אותו ייעד הכיבוש לאסירים המכונים אסירים "אליטה", שהם חלק מאלה שמבקרים ומסווגים על ידי הכיבוש כ"לוחמים בלתי חוקיים".
הם התייחסו לפשעים השיטתיים שבוצעו נגד עצורים בעזה, שהיו, במלואם, פשעי עינויים שחוו רגע אחר רגע מאז מעצרם. עדויות אלו הושגו באמצעות ביקורים, הראשונים מסוגם שצוותים משפטיים הצליחו לערוך לאחרונה, במהלכם קבוצת עצורים ביקרה בתנאים מחמירים וברמת פיקוח גבוהה במחלקת "רקפת", הממוקמת בתוך כלא ניצן-רמלה.
ביקור מחתרתי אצל עצורים מעזה באזור רקפת
בפרטי הביקור שנערך בקבוצת עצורים, הביקור החל בכניסת הצוותים המשפטיים לכניסה של בניין ישן דמוי מחסן. נפתחה דלת, שהיא הכניסה לגרם מדרגות תת-קרקעי, לפי מה שתיארו עורכי הדין, מלא ג'וקים וחורים באדמה ובקירות. הביקורים התקיימו בליווי סוהרים ותחת פיקוח קפדני, במהלכם הובהר לעורכי הדין כי אסור לספר לעצורים דבר הקשור למשפחותיהם, או דבר המתרחש בחוץ. סימני אימה ופחד ניכרו על גופות העצורים שביקרו. בהתחלה, היו קשיים גדולים לפתוח בשיחה עם כל עצור, עקב רמת הפיקוח שהוטלה על הביקור. עם זאת, לאחר ניסיונות שביצעו עורכי הדין, הם הצליחו להרגיע את העצורים ולאשר בפניהם כי מדובר בעורכי דין שהגיעו לבקר אותם.
הם סקרו כמה מעדויות העצורים, כולל הפרטים המזעזעים שהכילו. אלו הן הרחבה של עשרות עדויות והצהרות שהתקבלו מעצורים בעזה מאז תחילת רצח העם.
עדותו של העצור (ש.ג'): "נעצרתי בדצמבר 2023, ומיד הועברתי לחקירה שנמשכה 6 ימים, שהיו הקשים והאינטנסיביים ביותר, במהלכם הייתי נתון לחקירת (דיסקו) ו(פימפרס), ובמהלך 6 הימים שמעתי רק מוזיקה רועשת מאוד, ובמהלך הימים הללו נאלצתי להשתמש (בחיתולים) כדי לצרכיי, הם הוחלפו רק פעמיים, ונמנע ממני אוכל, והמים היו מעטים מאוד, חצי כוס ביום, ובמהלך תקופת החקירה הייתי אזוק ועיניי מכוסות, ובהמשך הועברתי ממחנה (שדה תימן) לכלא (אשקלון), שם שהיתי 45 ימים, לאחר מכן הועברתי למעצר (מוסקוביה) למשך (85) ימים, אחר כך לכלא (עופר), ולבסוף למחלקת "רקפת" בכלא (ניצן) רמלה."
העצור ציין כי תנאי המעצר באגף "רקפת" ברמלה הם הקשים ביותר בהשוואה לכל בתי הכלא אליהם הועבר במהלך מעצרו. בכל תא יש שלושה אסירים, אחד מהם ישן על הרצפה. היציאה ל"פורה" (חצר הכלא) מתבצעת כל יומיים, במהלכם אנו נשארים אזוקים, בידיעה שאזור זה אינו חשוף לשמש. לאורך כל שהותם ב"פורה", הם נתונים להשפלה והשפלה, ואסור להם גם להרים את ראשם לאורך כל ה"פורה".
אנחנו לא יודעים מתי השמש זורחת ומתי היא שוקעת.
עצור (W.N.): "נעצרתי בדצמבר 2024. צבא הכיבוש חקר אותי לפני שהעביר אותי למחנה ברצועת עזה. נחקרתי על ידי מודיעין, איימו עליי והוכיתי. בהמשך הועברתי לכלא רמלה. כיום אני סובל מבעיות בריאותיות וכאבים עזים בגוף. מה שמגביר את סבלי הוא שאנחנו נאלצים לשבת על הברכיים במשך תקופות ארוכות. גם הותקפתי מינית בכך שהוכה אותי עם סורק על חלקים רגישים בגופי. כיום אנחנו מבודדים לחלוטין מהעולם החיצון. אנחנו לא יודעים מתי השמש זורחת ומתי שוקעת. מספקים לנו בגדים בלויים ופגומים, אבל אנחנו נאלצים ללבוש אותם. מונעים מאיתנו הלבשה תחתונה. בנוסף לכל זה, הם מכריחים אותנו לקלל את האמהות שלנו. אנחנו נתונים למכות ודיכוי. המכות במהלך העברתי לכלא גרמו לשבר באחת האצבעות שלי. ידוע שסוהרי הכלא משתמשים בשיטת שבירת האצבעות, וזה קרה ליותר מעצור אחד."
שבירת אצבעות היא שיטה לעינוי עצורים.
בהקשר זה, העצור (ח'. ד') ציין כי עבר חקירת "דיסקו", ולאחר מכן חקירה של מודיעין הכיבוש, וכי הדבר חזר על עצמו 3-4 פעמים. הם תלו אותו בכוונה על כיסא למשך פרקי זמן ארוכים, והשליכו אותו על הרצפה כשהוא אזוק. החקירה נמשכה 30 יום בתאי כלא אשקלון, ובמהלך תקופה זו הוא ספג מכות קשות. כיום הוא סובל מגרדת, בה נדבק במהלך מעצרו בכלא עופר, והמחלה המשיכה ללוות אותו לאחר שהועבר לכלא רמלה. כיום, בנוסף לגרדת, הוא סובל מכאבים עזים בחזה שמחמירים כתוצאה מפעולות האזיקים המבוצעות מאחור. העצור ציין כי הנהלת הכלא מענישה אסירים על ידי שבירת אגודליהם.
מצלמות בתוך התאים מתעדות את תנועות העצורים מסביב לשעון.
"באשר לעציר (א.ג.), הוא אמר: "הייתי עצור במשך (35) ימים במחנה (שדה טימן). הייתי נתון לחקירת (דיסקו) במשך חמישה ימים. כשנעצרתי, סבלתי מפציעה ולא קיבלתי כל טיפול. היה לי חום גבוה בתחילת המעצר, וצרחתי כל הזמן מרוב הכאב בגוף. בנוסף, אני סובל מבעיות לב ואיבדתי את ההכרה מספר פעמים. הם הסתפקו רק באישור שאני בחיים. בשלב הראשון של המעצר, לא היו לי בגדים או שמיכה, אז הרגשתי קור רב כי הייתי עצור ב(צריף) פתוח מכמה צדדים, מה שהחמיר את סבלי. במשך 15 ימים, ידיי היו קשורות ועיניי היו מכוסות כל הזמן. מאוחר יותר הועברתי למחלקה (רקפת) בכלא (רמלה). בכל החדרים כאן, יש מצלמות שמתעדות את התנועות שלנו ללא הרף. אסור לנו להתפלל, והם מאיימים עלינו במוות כל הזמן. תהליך הוצאתנו להפסקה הוא הזדמנות עבור הסוהרים לתקוף אותנו במכות קשות ולהעליב אותנו בעוד ידינו כבולות. אנחנו אף פעם לא רואים את השמש, אנחנו נאלצים לקלל את אמהותינו, והסוהר מחליט מתי וכמה זמן נוכל להתקלח. כל שלושה ימים, כל תא מקבל גליל נייר טואלט, וכמות המזון קטנה מאוד. אנחנו יודעים שזה שחר כי הסוהרים מוציאים את המזרנים והשמיכות.
כלא רקפת - רמלה הוא אחד מבתי הכלא והמחנות שהכיבוש הקים מאז רצח העם או נפתח מחדש כדי לכלוא עצורים מעזה. הבולטים שבהם הם: (שדה תימן), (ענתות), (עופר) מחנה, (רקפת), ומחנה נוסף שנפתח עבור עצורים מהגדה המערבית, הוא מחנה (מנשה). מחנות אלה היו הכותרות הבולטות ביותר על פשעי עינויים, שכן הכיבוש הפך אותם למרחבים לעינוי עצורים פיזית ונפשית במקום.
ראוי לציין כי מספר העצורים מעזה שהוכרו על ידי שירות בתי הסוהר הישראלי נכון לתחילת אפריל 2025 עמד על 1,747, המסווגים כ"לוחמים בלתי חוקיים". נתון זה אינו כולל את כל העצורים בעזה המוחזקים במחנות צבאיים ישראליים, אלא רק את אלה הנמצאים תחת ניהול בתי הכלא.
פלסטין
ג 06 מאי 2025 11:07 am - שעון ירושלים
600 בתים נהרסו ו-22,000 נעקרו מאז תחילת ההתקפה על ג'נין ומחנה העיר.
כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים בתוקפנותם על העיר ג'נין ועל מחנה העיר במשך היום ה-107 ברציפות, ומרחיבים את פעולות ההרס והדחפורים בתוך המחנה, במטרה לשנות את מאפייניו ומבנהו, תוך המשך מניעת הכניסה למחנה.
במישור יעבד מדרום, כוחות הכיבוש ביצעו פעולות דחפורים באזור שבין ההתנחלויות חרמש דותן.
כפרים במחוז ג'נין עדים לפשיטות כמעט יומיות, בעוד שהתוקפנות נגד העיר והמחנה נמשכת. תנועות צבאיות יומיות נרשמות ברוב כפרי המחוז, יחד עם נוכחות מתמדת של סיורים וכלי רכב ישראליים.
כוחות הכיבוש ממשיכים גם לאטום לחלוטין את מחנה ג'נין, ומונעים כניסה, תוך המשך פעולות הריסה והריסה בתוכו, במטרה לשנות את מבנהו ומאפייניו.
על פי הערכות עיריית ג'נין, כ-600 בתים נהרסו כליל במחנה, בעוד שהשאר ניזוקו חלקית והפכו לבלתי ראויים למגורים. בינתיים, כוחות הכיבוש ממשיכים לירות תחמושת חיה באינטנסיביות במחנה.
התוקפנות גרמה גם נזק משמעותי למתקנים, בתים ותשתיות בג'נין, במיוחד בשכונות המזרחיות ובאל-חדאף.
כוחות הכיבוש ממשיכים לשלוח תגבורת צבאית נוספת לעבר המחנה וסביבתו, בעוד העיר עדה לפריסה יומית של יחידות חיל רגלים בכמה שכונות.
משפחות מהמחנה, יחד עם מאות משפחות מהעיר והסביבה, נותרות עקורות בכוח עד היום. עיריית ג'נין מדווחת כי מספר העקורים מהמחנה ומהעיר עלה על 22,000.
המצב הכלכלי בג'נין ממשיך להידרדר, עם הפסדים מסחריים כבדים כתוצאה מהתוקפנות. מצב זה הוביל לסגירת חנויות רבות ולירידה במספר החנויות הנכנסות לעיר מבחוץ. יתר על כן, התרחשו גם דחפורים והרס של תשתיות ורחובות, כאשר מספר רב של חנויות ניזוקו, במיוחד בשכונות המערביות, החוות שיתוק כלכלי כמעט מוחלט.
אתמול עצרו כוחות הכיבוש שני צעירים מהעיירה יאמון במערב, בעת שפשטו על העיירות יאמון, סילת אל-חרית'יה ורומנה, סרקו את רחובותיהן ופרסו את כלי הרכב שלהם בשכונותיהן.
מאז תחילת המתקפה על העיר והמחנה ב-21 בינואר, נהרגו 40 בני אדם, יחד עם עשרות נוספים נפצעו ונעצרו.
פלסטין
ג 06 מאי 2025 8:37 am - שעון ירושלים
עזה תחת אש: שהידים ופצועים בפשיטות המתמשכות על הרצועה
חמישה אזרחים נהרגו ואחרים, בהם ילדים ונשים, נפצעו בתקיפות אוויריות ישראליות שכוונו למוקדים שונים ברצועת עזה מוקדם בבוקר יום שלישי.
פרמדיקים של הסהר האדום הפלסטיני דיווחו כי שני אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו כאשר מטוסי קרב ישראליים הפציצו את בית משפחת חמדאן הסמוך לבית הספר א-סווארה, מצפון לעיירה א-זוואידה במרכז רצועת עזה. הפצועים פונו לבית החולים לחללי צבא אל-אקצא בדיר אל-בלח.
מקורות דיווחו גם על מותו של ילד ופציעתם של אחרים, בעקבות תקיפת מזל"ט ישראלית שכוונה לאוהל בו שוכנו עקורים באזור אל-מוואסי ממערב לחאן יונס, מדרום לרצועת עזה. העקורים הועברו לבית החולים נאצר בעיר.
במחנה הפליטים נוסייראת במרכז רצועת עזה, נהרגו הבוקר שני אזרחים ונפצעו נוספים כתוצאה מהפצצה ישראלית שכוונה לעבר בית משפחת חמדאן.
שכונות זייתון, שוג'אעיה ותופח, ממזרח לעיר עזה, היו עדות להפגזות ארטילריות ישראליות, במקביל לירי כלי רכב צבאיים לעבר בתים אזרחיים ממזרח לעיר.
יותר מ-50 בני אדם נהרגו ועשרות נוספים נפצעו, בהם ילדים ונשים, בתקיפות אוויריות והפגזות ישראליות שנמשכו ברחבי רצועת עזה ביום שני.
מאז ה-7 באוקטובר 2023, כוחות הכיבוש הישראליים מנהלים תוקפנות מתמשכת נגד רצועת עזה. עד היום, הדבר הביא למותם של 52,567 אזרחים, רובם ילדים ונשים, ולפציעה של 118,610 נוספים. זהו מספר ראשוני, כאשר מספר קורבנות עדיין מתחת להריסות וברחובות, ללא אפשרות להגיע אליהם על ידי אמבולנסים וצוותי חילוץ.
פלסטין
ג 06 מאי 2025 8:28 am - שעון ירושלים
כוחות הכיבוש פצעו שלושה אזרחים ועצרו אחרים בגדה המערבית.
כוחות הכיבוש הישראליים פצעו ועצרו אחרים בגדה המערבית עם שחר ביום שלישי.
ברמאללה, דיווח הסהר האדום הפלסטיני כי חיילי הכיבוש תקפו שלושה אזרחים, וגרמו לחבלות ושברים. הם קיבלו עזרה ראשונה במהלך הפשיטה על העיירה עבווין, מצפון לרמאללה.
באותו הקשר, כוחות הכיבוש עצרו את הצעיר, מהדי פוואז ח'לאף, לאחר שפשטו על ביתו והרסו את תכולתו במהלך הפשיטה על העיירה.
בשכם, כוחות הכיבוש עצרו את האסיר המשוחרר, ואיל אל-ג'ע'וב, לאחר שפרצו על בניין מגורים בשכונת רפידיה בעיר.
כוחות הכיבוש עצרו גם את האסיר המשוחרר ת'אאר חנאני מהעיירה בית דג'אן, בזמן שעבר במחסום בית פוריק, הממוקם בכניסה לעיירה בית פוריק. ראוי לציין שהוא בילה 20 שנה בשבי ושוחרר ב-30 ביוני 2024.
עם שחר היום, כוחות הכיבוש הסתערו על אזור קבר יוסף ממזרח לשכם, כמו גם על הפרברים, מחנה הפליטים בלאטה ואזורי עסכר אל-בלד. הם פשטו על מספר בתים וחיפשו אותם, אך לא דווח על מעצרים.
בחברון, כוחות הכיבוש עצרו אסיר משוחרר לאחר שהסתערו על העיירה בני נעים.
מקורות מקומיים מסרו כי כוחות הכיבוש הסתערו על מספר שכונות בעיירה ועצרו את האסיר המשוחרר זהראן זיידאת.
בסלפית, כוחות הכיבוש עצרו את עמר בילאל עזריאל מהעיר לאחר פשיטה וחיפוש בבית משפחתו.
הם עצרו גם את עומר אברהים אבו זאר (בן 21) מהעיירה אל-זאוויה, מערבית לסלפית, לאחר שפרץ לעיירה, פשט על ביתו והשחית את תכולתו.
פלסטין
ב 05 מאי 2025 9:24 pm - שעון ירושלים
ממשלת עזה: בתי החולים בעזה על סף קריסה תוך 48 שעות
לשכת התקשורת הממשלתית בעזה הזהירה בערב יום שני מפני "אסון קרוב" המאיים על חייהם של אלפי חולים ופצועים ברצועה עקב סירוב ישראל לגשת למאגרי דלק שהוקצו לבתי חולים על ידי ארגונים בינלאומיים וארגוני האו"ם.
משרד הממשלה מסר בהצהרה שכותרתה "אזהרה דחופה": "בתי החולים ברצועת עזה על סף קריסה תוך 48 שעות עקב מניעת גישה לדלק על ידי הכיבוש הישראלי מארגונים בינלאומיים והסגר המתמשך".
במשרד הממשלתי הסבירו כי מחסני דלק שהוקצו לבתי חולים ושייכים למוסדות בינלאומיים ממוקמים באזורים המסווגים על ידי ישראל כ"אזורים אדומים". כל גישה אליו אסורה.
משרד הממשלה ראה בכך "המשך של פשע המצור וההרעבה המכוונת" שביצע הצבא ברצועת עזה, במקביל לתקיפות האוויר והקרקע המתמשכות שלו מאז 7 באוקטובר 2023.
פלסטין
ב 05 מאי 2025 8:37 pm - שעון ירושלים
צעיר נפצע מירי של כוחות הכיבוש הישראליים ממזרח לשכם.
צעיר נורה על ידי כוחות הכיבוש הישראליים בערב יום שני במהלך עימותים שפרצו מזרחית לשכם.
על פי מקורות מקומיים, צעיר נורה בגב התחתון מתחמושת חיה במהלך עימותים שפרצו ליד מחנות אסקר הישנים והחדשים. לאחר מכן הוא נלקח לבית החולים.
כוחות הכיבוש הסתערו על אזור המגורים הפופולרי ועל האזור שבין מחנות אסקר הישנים לחדשים, תוך ירי תחמושת חיה, גז מדמיע ופצצות הלם, מה שהוביל לעימותים באזור.
פלסטין
ב 05 מאי 2025 7:59 pm - שעון ירושלים
משרד הבריאות בעזה: יותר מ-51 הרוגים ברצועת עזה ב-24 שעות
משרד הבריאות ברצועת עזה הודיע ביום שני כי יותר מ-51 שהידים ו-119 פצועים הגיעו לבתי החולים ברצועה במהלך 24 השעות האחרונות, כתוצאה מהתוקפנות הישראלית המתמשכת.
המשרד הסביר בדו"ח הסטטיסטי היומי שלו כי מספר קורבנות נותרו מתחת להריסות וברחובות, כאשר צוותי אמבולנס והגנה אזרחית אינם מסוגלים להגיע אליהם עקב ההפצצה הישראלית המתמשכת.
המשרד אישר כי מספר ההרוגים מאז תחילת התוקפנות ב-7 באוקטובר 2023 עלה ל-52,567, בעוד שמספר הפצועים הגיע ל-118,610. היא הוסיפה כי 2,459 קדושים מעונים ו-6,569 פצועים נפלו מאז שהכיבוש חידש את תוקפנותו ב-18 במרץ.
ערבי ובינלאומי
ב 05 מאי 2025 7:51 pm - שעון ירושלים
אל-חות'י: 3 תקיפות אוויריות אמריקאיות על אזור אל-סוואד, מדרום לצנעא.
קבוצת החות'ים הכריזה, בערב שני, על תוקפנות אמריקאית חדשה, עם שלוש תקיפות אוויריות שכוונו לעבר אזור אל-סוואד, מדרום לבירת תימן, צנעא.
ערוץ הלוויין אל-מסירה, המזוהה עם החות'ים, דיווח בדיווח חדשותי מתפרץ כי "תוקפנות אמריקאית כיוונה את אזור אל-סוואד בשלוש תקיפות אוויריות", מבלי לספק פרטים נוספים בנוגע לנפגעים או לנזק.
בבוקר יום שני הודיעה קבוצת החות'ים כי 14 אזרחים נפצעו בפשיטה שפתחה התוקפנות האמריקאית אתמול בערב (ראשון) ברחוב אל-ארבעין באזור סעוואן במחוז שועוב, ואזרח נוסף נפצע ברחוב שדה התעופה במחוז בני אל-חרית' בבירה צנעא.
זה מגיע בתקופה שבה קבוצת החות'ים הייתה נתונה לתוקפנות אמריקאית עזה מאז אמצע מרץ, כשהיא מכוונת לעשרות אתרים וגורמת למותם ולפציעתם של מאות אזרחים. על פי הקבוצה, וושינגטון ביצעה 1,300 תקיפות אוויריות והפצצות ימיות על תימן מאז.
למרות חידוש התקיפות האוויריות של ארה"ב נגד תימן בעקבות הוראתו של הנשיא דונלד טראמפ לצבא לפתוח ב"מתקפה גדולה" נגד החות'ים, הארגון ממשיך לבצע פעולות צבאיות המכוונות נגד מטרות בישראל ומטרות אמריקאיות בים סוף.
פלסטין
ב 05 מאי 2025 7:29 pm - שעון ירושלים
האיחוד האירופי קורא לישראל לבטל את הרחבת המלחמה בעזה.
דובר הנציבות האירופית, אנואר אל-אנוני, קרא לישראל לחזור בה מתוכניתה להרחיב את המלחמה ברצועת עזה.
"האיחוד האירופי מודאג מהתרחבות המלחמה בעזה, אשר עלולה להוביל לאובדן חיים נוסף וסבל נוסף עבור העם הפלסטיני", אמר אל-אנוני במסיבת עיתונאים בבריסל ביום שני.
הוא הוסיף, "האיחוד האירופי קרא לגישה וחלוקה מיידית של סיוע הומניטרי, כמו גם לחידוש אספקת החשמל לעזה ולשיקום השירותים הבסיסיים".
אל-אנוני קרא גם לישראל להסיר את המצור מעל עזה כדי לאפשר חלוקת סיוע הומניטרי.
פלסטין
ב 05 מאי 2025 6:30 pm - שעון ירושלים
נתניהו: החלטנו לבצע מבצע עוצמתי בעזה כדי לחסל את חמאס.
ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הודיע כי ממשלתו החליטה לפתוח במבצע צבאי רחב היקף ברצועת עזה, במטרה לחסל את חמאס, ולטענתו, להחזיר את השבויים ברצועה.
בדברים שנשא לאחר ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, אמר נתניהו: "החלטנו להמשיך בהמלצת הרמטכ"ל לבצע מבצע צבאי רחב היקף שמטרתו לחסל לחלוטין את חמאס. מבצע זה יתרום להשבת החיילים החטופים", טען.
הוא הוסיף כי תל אביב מתכוונת להזיז אזרחים בעזה מאזורים ממוקדים "להגנתם", וטען כי צבא הכיבוש הישראלי ינקוט צעדים להישאר בכל אזור שייכבש במהלך המבצע, במטרה למנוע חזרה על מה שתיאר כטעויות העבר.
בהקשר אחר, נתניהו ציין כי "לאחר סיום המלחמה, יש לפתוח בחקירה מקיפה שתכלול את כולם ותשתרע על כל הרמות", דבר המצביע על כוונה לבחון את הביצועים הפוליטיים והצבאיים במהלך המלחמה.




