פלסטין

ו 09 מאי 2025 2:01 pm - שעון ירושלים

אזרח נפצע במהלך פשיטה של ​​כוחות הכיבוש על בית אומר, מצפון לחברון.

אזרח סבל מכוויות ביום שישי כאשר כוחות הכיבוש הישראליים ירו לעברו פצצות רעש בעיירה בית אומר, מצפון לחברון.


פעיל התקשורת מוחמד עוואד אמר כי כוחות הכיבוש פשטו על העיירה בזמן שמתפללים עזבו את תפילות יום שישי, והחלו לירות פצצות רעש לעבר אזרחים וחנויות, מה שגרם לפציעה של אזרח (בן 50) עם כוויות בכף רגלו השמאלית.

פלסטין

ו 09 מאי 2025 1:53 pm - שעון ירושלים

משלחת חמאס קיימה שיחות בדוחא עם מתווכים על הפסקת אש בעזה.

משלחת של חמאס קיימה בדוחא ביום רביעי וחמישי שיחות עם מתווכים מצריים וקטארים בנוגע להפסקת אש בעזה. עם זאת, לא הושגה התקדמות, על פי דיווח של סוכנות הידיעות הצרפתית ביום שישי, תוך ציטוט שני מקורות המקורבים לתנועה.


אחד המקורות הללו ציין כי "המשא ומתן המצרי נפגש פעמיים עם משלחת של הנהגת חמאס בראשות ח'ליל אל-חיה (ראש משלחת המשא ומתן), בהשתתפות משא ומתן קטאר, ביום רביעי וחמישי בדוחא".


המקור השני אישר כי "פגישות דוחא היו רציניות, אך לא הושגה התקדמות מוחשית".


"אנחנו לא מצפים שיושג הסכם לפני ביקורו של טראמפ", אמר מקורב לחמאס.


ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, אמר ביום שני כי הקבינט אישר, במהלך ישיבה ארוכה ביום ראשון, את הרחבת רצח העם המתמשך בעזה, ואישר את נחישותו לכבוש מחדש את המובלעת הנצורה.


הוא הוסיף, "המלצת הרמטכ"ל היא להביס את חמאס, והוא מאמין שזה יסייע להבטיח את שחרור העצורים (אסירים), ואני מסכים איתו על כך".


זאת על רקע אזהרות בינלאומיות גוברות מפני אסון הומניטרי מתקרב בעזה, עקב המצור החמור ורצח העם המתמשך שנמשך כמעט 20 חודשים. כתוצאה מכך נהרגו ופציעתם של יותר מ-171,000 בני אדם, רובם נשים וילדים, ויותר מ-11,000 נעדרים.


בתחילת מרץ 2025 הסתיים השלב הראשון של הסכם הפסקת אש וחילופי אסירים בין חמאס לישראל. ההסכם היה בתוקף מאז ה-19 בינואר, אך ישראל חזרה בה ממנו וחידשה את רצח העם שלה ב-18 לאותו חודש.


מאז ה-2 במרץ, ישראל סגרה את המעברים ברצועת עזה לכניסת מזון, סיוע רפואי וסחורות, מה שגרם להידרדרות משמעותית במצב ההומניטרי, שהגיע לרמות קטסטרופליות.

פלסטין

ו 09 מאי 2025 12:49 pm - שעון ירושלים

התוקפנות בטול כרם וג'נין: הריסת הבתים והרס התשתיות נמשכות.

כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים בתוקפנותם נגד העיר טול כרם ושני מחנותיה זה היום ה-103 ברציפות, ובזה היום ה-90 ברציפות נגד מחנה נור שאמס, על רקע הסלמה מתמשכת בשטח, כולל פשיטות והריסות בתים.


כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים במצור הדוק על מחנות הפליטים טול כרם ונור שאמס, שם הם היו עדים לפשיטות על שכונות, כולל ירי כבד לעבר בתים וכלי רכב, יחד עם שימוש בפצצות הרעש וברחפנים.


דחפורים ישראלים המשיכו להרוס בתים במחנה נור שאמס, ובפרט בשכונת אל-ג'אמי, כחלק מתוכנית להריסת 106 מבנים ובתים בשני המחנות, כולל 58 מבנים במחנה טול כרם ו-48 בתים במחנה נור שאמס, על פי התוכנית שהוכרזה על ידי הכיבוש ביום חמישי האחרון.


מתקפה זו כללה הרס מוחלט של מבנים במחנה, שהכילו עשרות דירות. התושבים פונו בכוח, והבניינים פוזרו ברחבי השכונות אל-מנשיה, אל-מסלח, אל-איאדה, אל-ג'אמי ואל-שוהדא. גם התשתית נהרסה לחלוטין.


מחנה ג'נין, בפרט, חווה פשיטות והרס תשתיות, כחלק ממדיניות שיטתית שמטרתה לדכא את האוכלוסייה ולגרש אותה מאדמותיה.

פלסטין

ו 09 מאי 2025 12:40 pm - שעון ירושלים

משרד ממשלתי בעזה: ישראל הטילה 100,000 טונות של חומרי נפץ, ומחקה 2,200 משפחות.

ישראל הטילה 100,000 טונות של חומרי נפץ מאז תחילת המלחמה בעזה לפני 19 חודשים, מה שהוביל למותם או להיעלמותם של יותר מ-62,000 פלסטינים ולביצועם של יותר מ-12,000 מעשי טבח, כך מסר ביום חמישי משרד התקשורת הממשלתי ברצועת עזה.


כך עולה מהצהרה שפרסם לשכת התקשורת הממשלתית, המפרטת את הנתונים הסטטיסטיים החשובים ביותר של מלחמת ההשמדה שניהלה ישראל.


מהמשרד נמסר כי "ישראל הטילה יותר מ-100,000 טונות של חומרי נפץ על רצועת עזה מאז תחילת מלחמת ההשמדה ב-7 באוקטובר 2023, מה שהביא למותם ולהיעלמותם של יותר מ-62,000 פלסטינים, כולל יותר מ-10,000 שנותרו מתחת להריסות, שחלקם נעדרים".


הוא הדגיש כי "ישראל ביצעה יותר מ-12,000 מעשי טבח, כולל 11,926 נגד משפחות פלסטיניות, השמידה לחלוטין 2,200 משפחות ומחקה 6,350 איש ממרשם האזרחי".


בהקשר של הפשעים המכוונים נגד בתי קברות, הצהיר המשרד כי "הכיבוש גנב 2,300 גופות מבתי קברות ברצועת עזה והקים שבעה קברי אחים בתוך בתי חולים, מהם חולצו עד כה 529 קדושים מעונים".


בנוגע לאסון הבריאותי בעזה, הוא אמר כי יותר מ-2.1 מיליון מקרים של מחלות זיהומיות נרשמו עקב עקירה בכפייה וקריסת תשתית הבריאות, כולל 71,338 מקרים של דלקת כבד.


ההצהרה כללה גם נתונים הקשורים לתשתיות הדתיות והסיוע שנהרסו, המצביעים על כך שהצבא הישראלי הרס לחלוטין 828 מסגדים והרס חלקית 167, ותקף שלוש כנסיות, בנוסף ל-19 בתי קברות מתוך 60 שנהרסו לחלוטין או חלקי.


כחלק ממדיניות הרעב שלה, ישראל כיוונה ל-66 מתקני סיוע, כולל 29 מקלטי מזון ו-37 מרכזי חלוקת סיוע, תוך מניעת כניסתן של 37,400 משאיות סיוע ודלק מאז סגירת המעברים לחלוטין לפני יותר מחודשיים.


פלסטין

ו 09 מאי 2025 12:17 pm - שעון ירושלים

שגריר ארה"ב בישראל: מנגנון חדש לחלוקת סיוע לעזה, וישראל לא תהיה חלק ממנו.

שגריר ארה"ב בישראל אמר ביום שישי כי "יש מנגנון חדש לחלוקת סיוע ברצועת עזה", וציין כי ישראל לא תהיה חלק ממנו.


שגריר ארה"ב הוסיף במסיבת עיתונאים, "הסכנה הגדולה ביותר היא רעב בעזה, ויהיו 400 נקודות חלוקת סיוע".


הוא הדגיש כי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ רוצה שהסיוע יחולק בעזה בצורה בטוחה ויעילה. לדבריו.


הוא ציין כי מספר שותפים הסכימו לתוכנית חלוקת הסיוע, וציין כי ישראל לא תהיה חלק מתהליך החלוקה.


"ישנם שותפים שלא יקבלו את השתתפותה של ישראל בהבאת סיוע לרצועת עזה", אמר, וציין כי פרטים נוספים בנוגע לחלוקה ייחשפו.


שגריר ארה"ב הסביר כי מנגנון הסיוע ההומניטרי החדש אינו מסתמך על פעולה צבאית, והוא מקווה שהוא יתחיל בקרוב.


הוא ציין כי הצבא הישראלי ישתתף באבטחה בגבולות האזורים שאליהם יועבר הסיוע.


פלסטין

ו 09 מאי 2025 11:44 am - שעון ירושלים

מתנחלים משחררים את בעלי החיים שלהם במסאפר יטא, מדרום לחברון.

היום, יום שישי, שחררו מתנחלים את בעלי החיים שלהם לגידולים חקלאיים בכמה אזורים במסאפר יטא, מדרום לחברון.


מקורות מקומיים דיווחו כי מתנחלים שחררו מספר רב של בעלי חיים על גידולים חקלאיים של אזרחים באזור דירה. מתנחלים חמושים שוטטו גם באדמותיהם של אזרחים בכפר בית אל-רוש, מדרום-מערב לחברון.

פלסטין

ו 09 מאי 2025 9:57 am - שעון ירושלים

צבא ישראל הודיע ​​על הריגת שני חיילים ופציעתם של נוספים בדרום רצועת עזה.

צבא ישראל הודיע ביום שישי כי שני חיילים נהרגו ואחרים נפצעו בשתי תקריות, שתיהן בדרום רצועת עזה.


בהצהרה הוא אישר כי חייל מגדוד ההנדסה 605 וחייל נוסף מחטיבת גולני נהרגו בשני קרבות שפרצו בדרום רצועת עזה.


הוא ציין כי ארבעה נוספים נפצעו קשה, בהם שני קצינים ביחידות קרביות.

פלסטין

ו 09 מאי 2025 9:55 am - שעון ירושלים

הצלב האדום: חסימת הסיוע לעזה על ידי ישראל אינה מקובלת

הצלב האדום גינה את המחיר האנושי של מלחמת רצח העם של ישראל בעזה, וביקר את המצור הישראלי על השטח כ"בלתי מתקבל על הדעת".


סוכנויות סיוע הזהירו שוב ושוב מפני אסון הומניטרי הולך וגובר בעזה, שהחמיר מאז החל המצור הישראלי על כל הסיוע ב-2 במרץ.


פייר קראהנבהל, המנכ"ל של הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, אמר לכתבים בז'נבה: "זה בלתי מתקבל על הדעת למנוע מסיוע הומניטרי להגיע לרצועת עזה" וכי "זה סותר לחלוטין את כל מה שנקבע במשפט ההומניטארי הבינלאומי".


הוא הוסיף כי המצב בעזה "על סף קריסה", וכי "הימים הקרובים קריטיים מאוד".


"יגיע רגע שבו כל האספקה הרפואית שנותרה לנו ושאר הסיוע ייגמרו", אמר.


ישראל מכחישה את קיומו של משבר הומניטרי ברצועת עזה, שם היא מתכננת להרחיב את פעולותיה הצבאיות כדי לאלץ את חמאס לשחרר ישראלים שנעצרו שם מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר 2023.


על פי הדיווחים, ישראל שואפת גם לסגור את מערכת חלוקת הסיוע הנוכחית בראשות האו"ם בעזה, ולאלץ את כל המשלוחים לעבור דרך מרכזים ישראליים.


"כרגע, הדרך היעילה ביותר לספק סיוע לנזקקים היא לבטל את הצעדים או ההחלטות שננקטו כדי למנוע הגעת סיוע לעזה", אמר קראהנביהל. "יש כמויות עצומות של סיוע בגבול עזה שניתן להביא מחר", הדגיש.

פלסטין

ו 09 מאי 2025 9:30 am - שעון ירושלים

בעזה, מחירי הסחורות עולים למריא. קילו קמח עולה 60 שקל, וליטר שמן עולה כ-100 שקל.

ג'מאל אל-קישאווי לאל-קודס: אנו ממתינים לכל סימן שהמלחמה הסתיימה והסיוע הגיע.

עדנאן אל-שאער לאל-קודס: ילדינו נטולי חיים ראויים, ללא אוכל, תרופות או ממתקים.

רמי אבו ורדה לאל-קודס: עלות מאכל "מוסחאן" עברה את ה-100 שקלים, אז איך זה היה נראה אם זה היה "הפוך"?


מחירי המצרכים הבסיסיים ברצועת עזה הגיעו לרמות אסטרונומיות, לאחר שצבא הכיבוש הישראלי סגר את המעברים ברצועה במשך כמעט שלושה חודשים. מצב זה החריף את הרעב, ואיים על חייהם של יותר משני מיליון פלסטינים.


מחירו של קילוגרם קמח הגיע ל-60 שקלים, כלומר שקית קמח של 25 קילוגרם נמכרת כעת ב-1,500 שקלים, מה שהופך אותה לשקית הקמח היקרה ביותר בעולם. נתון זה עלול לעלות בכל עת, במיוחד לאור סירוב הכיבוש לאפשר לארגונים בינלאומיים לספק קמח לאוכלוסייה.


מחירו של ליטר שמן בישול, המכונה מקומית "סרג'", עלה משבעה שקלים ל-90 שקלים, בעוד שמחירו של קילוגרם סוכר הגיע ל-80 שקלים, ומלח שולחן הגיע ל-40 שקלים.


ירקות הם אש

האזרח ג'מאל אל-קישאווי אמר לאל-קודס כי משבר מחירי המזון מגיע בתקופה בה אנו שומעים על דיווחים אמריקאים על חידוש משלוחי הסיוע לרצועת עזה ועל תוכנית ישראלית להעביר סיוע לתושבים באזור רפיח. הוא ציין כי הם ממתינים לכל סימן לכך שהמלחמה הסתיימה והסיוע נכנס.


אל-קישאווי הוסיף: "מחירי הירקות בשווקים עולים יותר ויותר מיום ליום. קילו תפוחי אדמה הגיע ל-45 שקלים, עגבניות 35 שקלים, בצל עלה ל-48 שקלים, חצילים וקישואים 30 שקלים, ופלפלים 40 שקלים".


ילדי עזה שמחים גם בדברים הקטנים ביותר

האזרח עדנאן אל-שאער סיפר לרשת אל-קודס כי לפני שבוע קנה קופסה נוספת של גבינת פטה תמורת 17 שקלים, כאשר מחירה המקורי היה 2 שקלים. הוא גם קנה קופסה של חלווה ב-45 שקלים, ובקבוק שמן בישול במחיר שהמוכר חשב שהוא הטוב ביותר, 80 שקלים.


המשורר הוסיף, "לילד שלי היה חשק לצ'יפס, אז קניתי לו שקית קטנה בארבעה שקלים. למרות ריח הדגים, הילד שלי אכל אותה והרגיש מאושר". הוא המשיך, "ילדינו נטולי פרנסה ראויה. אין להם אוכל, אין להם תרופות ואין להם ממתקים, ובכל זאת אפילו הדברים הקטנים ביותר משמחים אותם."


מחיר מנת המוסקה עבר את ה-100 שקלים.


בתורו, האזרח ראמי אבו ורדה סיפר לאל-קודס שהוא בישל "מוסכה", מאכל מפורסם בפלסטין. הוא קנה קילו חצילים ב-30 שקל, חצי קילו עגבניות ב-17 שקל, בצל ב-10 שקל, פלפלים ב-5 שקל, וקילו אורז ב-40 שקל. משמעות הדבר היא שעלות המנה עלתה על 100 שקלים, לא כולל עלות עצי הסקה ותבלינים.


אבו ורדה הוסיף, "זוהי המנה הפשוטה ביותר, וככה היא עולה. דמיינו בישול מקלובה, שדורש את רוב הירקות הבסיסיים והאורז." הוא המשיך וצחק, "כמובן, זה לא כולל בשר או עוף, כי שכחנו כמה זה טעים."

פלסטין

ו 09 מאי 2025 9:04 am - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש פוצעים אזרח ועוצרים אחרים בגדה המערבית.

הבוקר, יום שישי, כוחות הכיבוש הישראליים פצעו אזרח ועצרו אחרים בגדה המערבית.


ברמאללה, כוחות הכיבוש פרצו למרכז העיר ותקפו צעיר בתוך מאפייה, היכו אותו וגררו אותו על הקרקע, וגרמו לשברים בגופו.


כוחות הכיבוש הסתערו גם על הכפר דיר אבו משעל, ממערב לרמאללה, ועצרו את חסן עלי ראבי (בן 30) לאחר שפשטו וערכו חיפוש בבית משפחתו.


בחברון, כוחות הכיבוש הסתערו על החלק הדרומי של העיר ועצרו את האסיר המשוחרר עבדול רחמן מהדי ברקן לאחר שפשטו על ביתו וחיפשו אותו ובזזו את תכולתו. הם גם הסתערו על הכפר דיר ראזיה שמדרום ועצרו את הילד יוסף אשרף עמרו ואת האחים בשאר ומוחמד איימן עמרו.


בינתיים, כוחות הכיבוש המשיכו לסגור את הכניסות לעיירות, למחנות ולעיר חברון באמצעות שערי ברזל ותלוליות עפר, והחמירו את אמצעי האבטחה שלהם במחסומים צבאיים בעיר העתיקה ובשערים האלקטרוניים הסמוכים למסגד איברהים.


בבית לחם, כוחות הכיבוש הסתערו על אל-עובידיה ופשטו על ביתו של קוטייבה מחמוד ח'ליפה. לאחר חיפוש בביתו וביזהת תכולתו, הם מסרו לו הודעה לדווח לשירותי המודיעין שלהם.


בחברון, כוחות הכיבוש עצרו את פיראס נאצר חמדאן במהלך פשיטה על אזור טבקה, ממערב לעיירה דורה. הם גם עצרו שלושה ילדים וערכו איתם חקירות שטח.



פלסטין

ו 09 מאי 2025 9:01 am - שעון ירושלים

שלושה אזרחים, ביניהם דייג, נהרגו ואחרים נפצעו ברצועת עזה.

דייג נהרג ודייג נוסף נפצע ביום שישי על ידי כוחות הכיבוש הישראליים מצפון לעיר עזה.


מקורות מקומיים מסרו כי סירות תותחים ישראליות פתחו באש לעבר סירת דיג בצפון רצועת עזה, הרגו דייג אחד ופצעו אחר.


היא דיווחה על מותה של האזרחית אמל חוסיין אל-נג'אר (בת 45) כתוצאה מפצעיה שספגה לפני שבוע בהפצצת העיר חאן יונס בדרום רצועת עזה על ידי הכיבוש.


אחמד אל-סייד סאלוט מת גם הוא מפציעות קשות שספג כאשר כוחות הכיבוש הפציצו את ביתו בדיר אל-בלח, מרכז רצועת עזה, לפני שלושה חודשים.


מקורות מקומיים דיווחו כי מטוסי קרב ישראליים הפציצו בית השייך למשפחת חמדאן סמוך למסגד אל-שוהדא, מזרחית למחנה הפליטים נוסייראת במרכז רצועת עזה, והרגו את רשאד אבו חייה, אשתו סאפא ובנם התינוק עמרו.


היא הוסיפה כי רחפן ישראלי הפציץ דירה בבניין אל-מותמייזון בשכונת אל-רימאל בעיר עזה, והרג את ג'אסר שאמיה ופצע אחרים.


כלי רכב צבאיים ישראליים פתחו באש כבדה לעבר האזורים המזרחיים של העיר עזה.

פלסטין

ה 08 מאי 2025 10:23 pm - שעון ירושלים

מות הקדושים של האסיר המשוחרר המגורש מואצם רדאד

האסיר המשוחרר, מואטסם טאלב דאוד רדאד (בן 43), מהעיירה סעידה, מצפון לטול כרם, שגורש לקהיר, נפטר הערב, חמישי, בבית חולים מצרי, לאחר מאבק בסרטן בו חלה בבתי הכלא של הכיבוש.


ועדת ענייני האסירים הפלסטיניים ומועדון האסירים הפלסטינים הצהירו כי העציר והמגורש המשוחרר, רדאד, הוא אחד המקרים הרפואיים הקשים ביותר, לאחר שהתמודד עם פשעים רפואיים מורכבים במהלך כמעט 20 שנות מעצרו בבתי כלא של הכיבוש הישראלי.


רדאד שוחרר במהלך הסכם הפסקת האש ברצועת עזה בפברואר האחרון, והיה בין אלה שגורשו למצרים. עם שחרורו הוא הועבר לטיפול בבית חולים מצרי, אך בריאותו הידרדרה באופן משמעותי, מה שהוביל למותו.


רדד נעצר בשנת 2006 ונידון ל-20 שנות מאסר, במהלכן סבל ממצבים בריאותיים קשים. הוא נפגע מרסיסים במהלך מעצרו, ובריאותו הידרדרה כתוצאה מרשלנות רפואית, מה שהוביל למחלות כרוניות וקשות, כולל דלקת חריפה במעיים ודימום כרוני, בנוסף ללחץ דם גבוה, קוצר נשימה, דופק לא סדיר וכאבי גב ומפרקים עזים.


למרות בריאותו המתדרדרת, רדד סבל מהזנחה רפואית בתוך בתי הכלא של הכיבוש. הוא הועבר באופן קבוע מכלא עופר למרפאת הכלא רמלה לצורך טיפול, אך תנאי ההעברה והיחס הגרוע שקיבל במהלך ההעברה החמירו את סבלו.


לפני שנה היום, אסיר משוחרר שלח הודעה מרדאד בזמן שהותו בכלא, בה נכתב: "אני מרגיש בתוכי שאני הקדוש המעונה הבא בבתי הכלא של הכיבוש. מצבי מידרדר מדי יום. במהלך החודשים האחרונים סבלתי מהתקפי עילפון מתמשכים, המעיים שלי מדממים מדי יום, פעימות הלב שלי לא סדירות ולחץ הדם שלי גבוה כל הזמן. אני סובל גם מקוצר נשימה, וכמעט נחנק ללא עזרה. זה בנוסף לכאבים הקשים שאני סובל מהם בגב ובמפרקים. אני גם מתקשה מאוד לישון, והמילים היחידות שאני מקבל מהסוהרים הן שאתם מתים כאן. הסבל שלנו כחולים בבתי הכלא הוא בלתי נתפס בשום צורה. אנחנו מתים מדי יום. אנחנו כלואים בתאים ומוקפים ברעב, צמא, דיכוי, התעללות ועינויים, ואנחנו נטולים תנאי הבריאות הבסיסיים ביותר."

ערבי ובינלאומי

ה 08 מאי 2025 10:01 pm - שעון ירושלים

אוניברסיטת וושינגטון השעתה 21 סטודנטים בגין מחאות פרו-פלסטיניות.

אוניברסיטת וושינגטון הודיעה ביום רביעי על השעייתם של 21 סטודנטים לאחר מעצרם מוקדם יותר השבוע בגין השתלטות על בניין הנדסה במהלך הפגנה פרו-פלסטינית, כך דיווחה סוכנות הידיעות הגרמנית.


על פי הצהרה שפרסמה האוניברסיטה, הסטודנטים שפרצו לבניין ההנדסה הבין-תחומית בסיאטל בערב יום שני, בדרישה שהאוניברסיטה תנתק את קשריה עם בואינג, נאסרו גם הם להיכנס לכל קמפוס אוניברסיטת וושינגטון.


האוניברסיטה הוסיפה כי 13 בני אדם, שנעצרו אך אינם סטודנטים, גם הם נאסרו מלהיכנס לקמפוס של סיאטל.


האוניברסיטה מסרה כי הפשיטה גרמה "נזק משמעותי" לבניין ולציוד שבו. מספר מיכלי פסולת מחוץ לאוניברסיטה הוצתו גם הם.


העיתון "סיאטל טיימס" דיווח כי בואינג תרמה יותר מ-100 מיליון דולר לאוניברסיטת וושינגטון מאז 1917, כולל 10 מיליון דולר עבור בניין ההנדסה.


בואינג היא ספקית מרכזית לצבא הישראלי, וישראל קיבלה יותר סיוע צבאי מארצות הברית מכל מדינה אחרת מאז מלחמת העולם השנייה.

פלסטין

ה 08 מאי 2025 12:41 pm - שעון ירושלים

משרד החינוך מגנה את סגירת בתי הספר של אונר"א בירושלים על ידי הכיבוש.

משרד החינוך וההשכלה הגבוהה גינה הבוקר, חמישי, את סגירת בתי הספר של אונר"א בירושלים הכבושה על ידי משטרת הכיבוש הישראלית.


המשרד ציין כי מתקפה זו מהווה פשע נגד החינוך ונופלת במסגרת מתקפה שיטתית ומתמשכת על החינוך בירושלים, ואינה עולה בקנה אחד עם מערכת הנורמות והחוקים הבינלאומיים. בראש ובראשונה הן הזכות לחינוך ואמנת זכויות הילד.


משרד החינוך חידש את קריאתו למוסדות בינלאומיים, ובראשם אונסק"ו ויוניצ"ף, לקחת על עצמם את אחריותם ולהגן על זכותם של ילדי פליטים לחינוך חינם ובטוח. המשרד ציין כי פגיעה זו בבתי ספר אחרים תימשך אם הכיבוש לא יורתע ומלחמתו בחינוך בירושלים לא תיפסק.


גורמים ממשטרת הכיבוש נפרסו סביב בתי הספר ובתוך חצרותיהם, לאחר שצווי הפינוי והסגירה הושעו. בתוך מצב של מתח קיצוני וחשש מפני התקפות על תלמידים ומורים.

פלסטין

ה 08 מאי 2025 12:33 pm - שעון ירושלים

בסטטיסטיקה לא סופית, דווח על 18 שהידים ברצועת עזה מאז עלות השחר היום.

אזרח נהרג ואחרים נפצעו ביום חמישי בתקיפה אווירית ישראלית על בית במרכז רצועת עזה, מה שהעלה את מספר ההרוגים ברצועה מאז עלות השחר היום ל-18.


מקורות מקומיים דיווחו כי אזרח נהרג ואחרים נפצעו בתקיפה אווירית שביצע רחפן ישראלי על בית משפחת אל-שעראווי סמוך לבית הספר אל-סווארה, דרומית-מערבית לנוסייראת, במרכז רצועת עזה.


בית החולים אל-עוודה בנוסייראת הודיע על הגעת גופת קדוש מעונה ופצוע מאזור אל-סווארחה.


בהתפתחות קשורה, אזרח נפצע מירי של רחפן ישראלי ברחוב א-נזאז בשכונת שג'אעיה, במקביל להפגזה ארטילרית שכונת שג'אעיה המזרחית ואל-תופאח, מזרחית לעיר עזה.


הבוקר דיווחו מקורות רפואיים כי מספר ההרוגים בהפצצה הישראלית על בית השייך למשפחת ריאן סמוך לבית הספר תל אל-רביע בעיירה בית להיא, מצפון לרצועת עזה, עלה לתשעה.


המקורות הוסיפו כי שני אזרחים נהרגו כאשר כוחות הכיבוש הפציצו בית בשכונת שוג'אעיה.


היא הוסיפה כי ילדה נהרגה וארבעה נוספים נפצעו כתוצאה מירי ארטילרי של הכיבוש על אוהלי העקורים ממערב לחאן יונס בדרום רצועת עזה, בעוד שילד נפצע מכדורי הכיבוש בכף רגלו ליד מחנה אל-סמוד באל-מוואסי.


מקורות מקומיים מסרו כי שני דייגים נפצעו מאש חיל הים הישראלי מול חופי חאן יונס, מדרום לרצועת עזה, בעוד ארטילריה ישראלית הפגיזה את אזור אל-בטן אל-סמין בעיר.


גופת ילד שנעלם לאחר שכוחות הכיבוש הפציצו בית ספר בו שוכנו עקורים במחנה אל-בוריג' במרכז רצועת עזה לפני יומיים נמצאה הבוקר.


מאז ה-7 באוקטובר 2023, הכיבוש מבצע פשעי רצח עם בעזה, והותיר אחריו יותר מ-171,000 הרוגים ופצועים, רובם ילדים ונשים, ויותר מ-11,000 נעדרים.

פלסטין

ה 08 מאי 2025 12:10 pm - שעון ירושלים

טראמפ מכין "הפתעות גדולות". האם הוא ישיב את השקט למזרח התיכון בצעדים לא קונבנציונליים?

ד"ר חסן איוב: העדיפות העליונה של טראמפ כעת היא להגיע להסכם גרעיני עם איראן שיסלול את הדרך להסדרים כלכליים וביטחוניים יציבים עם מדינות המפרץ.
 ד"ר עמר חוסיין: לטראמפ יש הרגל להשתמש בהצהרות כדי למשוך תשומת לב ולהגביר את נוכחותו התקשורתית, מה שמוביל לציפיות לקמפיין קידום מכירות כדי לחזק את נוכחותו האישית.
 ד"ר חוסיין אל-דיק: להכרזה הצפויה של טראמפ עלולות להיות השלכות פוליטיות ודיפלומטיות משמעותיות הקשורות למפרץ הערבי ולכניסת סיוע לעזה.
 ד"ר איירין אמרה: טראמפ עשוי להתמקד בנושאים של המזרח התיכון במהלך ביקורו באזור, כולל הכרזה על מאמצים להביא סיוע הומניטרי לעזה.

ד"ר עבדול מג'יד סוויילם: טראמפ עשוי להוביל שלב חדש שמטרתו לכבות שריפות באזור במקום להציתן.


בצעד חדש ושנוי במחלוקת, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פרסם הודעה חשובה שעשויה לבשר על תמורות בענייני המזרח התיכון ולהשיב את היציבות שם, על רקע אינדיקציות לצעד אסטרטגי לחלוקה לסוגיות אזוריות ולטיפול בהן בנפרד.


בראיונות נפרדים עם אל-קודס, כותבים פוליטיים, אנליסטים ומומחים סבורים כי הצהרותיו של טראמפ מגיעות בתקופה בה הוא מבקש לחזק את סיכויי הפוליטיקה שלו, ובמקביל למקם מחדש את ארצו באזור. זה כולל משא ומתן ישיר עם איראן, הבנות עם מדינות המפרץ וניסיונות לרסן את המתיחות באזור, ובמיוחד בתימן ובעזה.


הם מציינים כי ההתמקדות הבולטת של טראמפ ב"הפתעות קרובות" והחלטותיו הפתאומיות והבלתי צפויות חושפות את האזור לאפשרויות מרובות, ובראשן האפשרות להגיע להסכם גרעיני חדש עם טהרן או להכריז על הסדרים הומניטריים עבור עזה.


הם מאמינים שגישתו של טראמפ, המבוססת על "פתרון בעיות בודדות" במקום התייחסות לאזור כמכלול, מאותתת על שינוי עמוק בסדרי העדיפויות האמריקאיים, שונים מאלה של הממשל הקודם. זה עולה בקנה אחד עם האפשרות להוציא את ישראל מהבנות מסוימות ולמתוח עוד יותר את יחסיה עם וושינגטון.


החלטותיו של טראמפ הן הפכפכות ומפתיעות.

הסופר והפרשן הפוליטי המתמחה בעניינים ישראליים ואמריקאים, ד"ר חסן איוב: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מתמודד עם אתגרים משמעותיים בגיבוש החלטותיו ההפכפכות והמפתיעות, הנשענות במידה רבה על האינטואיציה האישית שלו. זה מציב בפני אנליסטים קשיים משמעותיים בחיזוי העתיד, וההפתעות הטובות שהוא מדבר עליהן צפויות להתרחש.


איוב מקשר את הודעתו האחרונה של טראמפ על הפסקת אש עם החות'ים בתימן, שהוכרזה ביום שלישי, עם האפשרות לפריצת דרך איכותית במשא ומתן הגרעיני עם איראן. הוא מאמין שצעד זה משקף אסטרטגיה חדשה המבוססת על "פתרון בעיות" במקום התמודדות עם סוגיות המזרח התיכון כעסקה מקיפה.


לדברי איוב, ממשל טראמפ נע לעבר חלוקת סוגיות אזוריות לסוגיות נפרדות, תוך סטייה מהחזון המקיף שאימצו ממשלים אמריקאים קודמים להשגת יציבות באזור.


איוב מסביר כי העדיפות העליונה הנוכחית של טראמפ היא להגיע להסכם גרעיני עם איראן, אשר יסלול את הדרך להסדרים כלכליים וביטחוניים יציבים עם מדינות המפרץ, מה שעלול להציב את ישראל מחוץ למסגרת הסדרים אלה.
איוב סבור כי התיווך של עומאן, שהצליח להגיע להפסקת אש עם החות'ים, מעיד על ניסיון של טראמפ ליצור סביבה נוחה להצלחת המשא ומתן עם טהרן. שלושה סבבי משא ומתן נערכו בשבועות האחרונים, והראו התקדמות משמעותית.

שינוי אסטרטגי מגביר את המתיחות עם ישראל.

איוב מציין כי שינוי אסטרטגי זה מגביר את המתיחות עם ישראל, במיוחד לאור הצהרותיו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, אשר נראה כי נאלץ להפסיק את התקיפות האוויריות הישראליות נגד תימן בעקבות הכרזתו של טראמפ.
איוב מציין כי המתקפה הישראלית על שדה התעופה בצנעא, שנחשבה בתחילה לא האחרונה, נעצרה בפתאומיות שעות ספורות לאחר שארה"ב הודיעה על הסכם עם החות'ים, דבר המשקף את "ההאפלה" המתמשכת של ישראל.
איוב מסביר שנתניהו ניצב בפני דילמה של ממש, שכן הוא עשוי לנסות לטרפד את ההסכם עם איראן ולחבל בסיור הדיפלומטי של טראמפ באזור, במיוחד משום שהסיור עשוי לא לכלול עצירה בישראל, מה שמזכיר את ביקורו הראשון של ברק אובמה כנשיא באזור ללא עצירה בישראל.
איוב מאמין שטראמפ מתמרמר על "משחקיו" של נתניהו, וציין כי טראמפ רגיש ביותר לאמינותו האישית, דבר שעלול לגרום לממשל האמריקאי ללחוץ על ממשלת ישראל לקבל את החזון האמריקאי.
איוב טוען כי מתח זה ניכר בבירור בניגוד בין האסטרטגיה של טראמפ, הרואה בפתרון צבאי אמצעי להשגת הסכמות, לבין גישתו של נתניהו, הרואה בו מטרה בפני עצמה.

האכלת תושבי עזה בתמורה לשחרור אסירים ישראלים

איוב צופה שני תרחישים אפשריים להפתעה החיובית עליה דיבר טראמפ. הראשון קשור לפריצת דרך במשא ומתן הגרעיני האיראני, כפי שהוא הצביע על דיווחים המצביעים על התקדמות בסבבי המשא ומתן האחרונים. השני יכול להתייחס לרצועת עזה, אבל באופן שלא יהיה נעים עבור הפלסטינים.
איוב מסביר כי נראה כי ממשל טראמפ מסתמך על "מימד הומניטרי", כאשר שליחו למזרח התיכון, סטיבן ויטקוף, מציע עסקה שתכלול הזנת תושבי עזה בתמורה לשחרור אסירים ישראלים, צעד שחמאס כנראה ידחה. הוא גם רמז לאפשרות להכריז על תוכנית אמריקאית חדשה להסדרים בגדה המערבית, וחיזק את הרעיון של טיפול בכל נושא בנפרד.
מצד שני, איוב מאמין שטראמפ מבקש ליצור הזדמנויות מסחריות וכלכליות אדירות עם מדינות המפרץ, לצד מהלכים דיפלומטיים רב-שכבתיים.
איוב מציין כי ההכרזה על הפסקת אש עם החות'ים עשויה להיות הקדמה להסכמים רחבים יותר, אך ההצלחה תלויה בתגובות אזוריות, במיוחד מצד איראן וישראל. הוא מציין כי הימים הקרובים, הצפויים להיות עמוסים בהתפתחויות, צפויים להיות במעקב צמוד, תוך שהוא מכיר בכך שהמידע הזמין כיום מועט.
איוב מזהיר מפני הסכנה שבטראמפ להסתמך על האינטואיציה שלו כדי לקבל החלטות, וציין כי גישה זו מקשה ביותר על ניבוי העתיד.
איוב מדגיש כי המצב הנוכחי דורש מעקב צמוד, במיוחד לאור התפקיד הגובר של התיווך העומאני והשפעתו על האיזונים האזוריים. בעוד שטראמפ נראה נחוש לכפות את חזונו, השאלה נותרת פתוחה לגבי יכולתו של נתניהו להסתגל לשינויים אלה, או האם הם יובילו להסלמה נוספת באזור.


שאלות לגבי ההכרזה הגדולה הקרבה

הסופר, הפרשן הפוליטי והחוקר המצרי בתחום היחסים הבינלאומיים והאסטרטגיים, ד"ר עמר חוסיין, אמר כי ההכרזה הגדולה הצפויה על ידי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מעלה שאלות לגבי טבעה, בין אם היא פוליטית, הסוללת את הדרך לחזרתו הפוטנציאלית לזירה הפוליטית, או אסטרטגית, המשפיעה על מדיניות הפנים והחוץ של ארה"ב.
חוסיין מציין כי לטראמפ יש הרגל להשתמש בהצהרות כאלה כדי למשוך תשומת לב ולחזק את נוכחותו התקשורתית, מה שמוביל לספקולציות כי הכרזה מפתיעה עשויה לאותת על קמפיין קידום מכירות לחיזוק נוכחותו האישית.
בנוגע לביקורו הקרוב של טראמפ באזור, חוסיין מאמין שהוא נושא שני ממדים עיקריים: ראשית, ניסיונו של טראמפ לבטא את עצמו כדמות משפיעה בזירה הבינלאומית, ושנית, הזדמנות למצב מחדש את עצמו בפתרון סוגיות אזוריות רגישות כמו סכסוכים במזרח התיכון.
חוסיין מציין כי הצלחת ביקורו של טראמפ תלויה באופי המסרים שהוא מעביר. אם היא תתמקד ברוגע ובתמיכה ביציבות, היא עשויה לתרום להפחתת המתחים האזוריים. עם זאת, אם הביקור יהפוך לפלטפורמה להסלמה ברטוריקה או להבאת נקודות פוליטיות פנימיות, הדבר עלול להחריף עוד יותר את המתיחות באזור, במיוחד לאור רגישות המצב הנוכחי.
חוסיין טוען כי השפעתו של טראמפ נותרה בעינה, אך היא מותנית ביכולתו לאזן בין האינטרסים האישיים שלו לדינמיקה אזורית מורכבת.


שמירה על ערנות התקשורת

הסופר, הפרשן הפוליטי והמומחה לענייני אמריקה טוען כי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מאמץ גישה שנויה במחלוקת בהצהרותיו, במטרה למשוך תשומת לב ולשמור על התקשורת דרוכה.
אל-דיק מציין כי להכרזה הצפויה של טראמפ בשעות או בימים הקרובים עשויות להיות השלכות פוליטיות ודיפלומטיות משמעותיות, הקשורות לשני היבטים מרכזיים המשקפים את חזונו האסטרטגי לאזור.
ההיבט הראשון, לדברי אל-דיק, הוא הודעת ארצות הברית כי תאמץ את המונח "המפרץ הערבי" במקום "המפרץ הפרסי" בכל שמותיו הרשמיים, בין אם בתוך משרדים וסוכנויות פדרליות ומקומיות, ובין אם בהקשרים בינלאומיים.
אל-דיק מאמין שמהלך זה מייצג "פלרטוט פוליטי ודיפלומטי" המכוון כלפי מדינות המפרץ הערביות, ובמיוחד כלפי ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות וקטאר.
אל-דיק מסביר כי החלטה זו משקפת את ניסיונו של טראמפ לחזק את היחסים עם מדינות אלה, המהוות מרכיב מרכזי במדיניותו האזורית, על ידי הפגנת תמיכה סמלית בעמדותיהן ההיסטוריות בסכסוך על מתן שם למפרץ.
אל-דיק מציין כי ההיבט השני קשור לכניסה רשמית של סיוע הומניטרי לרצועת עזה, בנוסף להסדרים עם החות'ים בתימן בתיווך עומאני.

פתרון כמה בעיות שנותרו פתוחות

אל-דיק מציין כי צעד זה מגיע בהקשר של הבנות שמטרתן לפתור כמה סוגיות שנותרו פתוחות, כולל הרגעת החזית האיראנית והפחתת המתיחות בתימן.
אל-דיק טוען כי ישנה מגמה ברורה של ניתוק הסלמה בים סוף ובמיצר באב אל-מנדב, שם ייפסקו התקפות החות'ים על כלי שיט מסחריים וספינות מלחמה, מה שיגביר את היציבות באזור חיוני זה.
בנוגע לאפשרות להגיע להפסקת אש קבועה או שביתת נשק ברצועת עזה, אל-דיק שולל את האפשרות של הצהרה כזו לפני ביקורו הקרוב של טראמפ באזור.
אל-דיק מסביר שהסיבה טמונה בהבדל המשמעותי בין הגישה הישראלית לגישה הפלסטינית-ערבית. לדברי אל-דיק, הצד הישראלי, בראשות בנימין נתניהו, מאמין שכל הפסקת אש צריכה להיות זמנית, ולאחריה שחרור אסירים ועצורים, ולאחר מכן חידוש המלחמה כדי להשיג את מטרותיה, שהן השמדת חמאס. לעומת זאת, הגישה הפלסטינית-ערבית קוראת להפסקת אש קבועה ולנסיגה מוחלטת של הכיבוש מעזה.

סוגיית מסירת הנשק לחמאס

אל-דיק מציין כי סוגיית כניעת הנשק של חמאס הפכה לאחת הסוגיות המורכבות ביותר במשא ומתן על הפסקת האש, שכן הן הקואליציה השלטת והן האופוזיציה בישראל מסכימות להמשיך במלחמה עד להשגת מטרה זו. דבר זה מקשה על עצירת המלחמה, על פי החזון הישראלי, במיוחד לאור סירובו של חמאס לעשות זאת.
אל-דיק מאמין שביקורו הקרוב של טראמפ באזור עשוי לתרום לפתרון כמה סוגיות ולהפגת מתחים בחזיתות ספציפיות.
אל-דיק מצביע על התיק התימני, שם הוא מצפה להרגעה משמעותית, בעוד שבנוגע לתיק הסורי, סביר להניח שתהיה לו נוכחות חזקה במהלך המשא ומתן בין טראמפ לנסיך מוחמד בן סלמאן בריאד.
אל-דיק רומז לדיווחים לא מאומתים לפיהם נשיא סוריה אחמד א-שרע עשוי להגיע לסעודיה כדי להיפגש עם טראמפ, מה שעשוי לחזק את המאמצים להרגיע את המצב בסוריה.
אל-דיק מציין כי שיחת הטלפון האחרונה בין טראמפ לנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שכללה הזמנות הדדיות לבקר בוושינגטון ובאנקרה, עשויה להיות הקדמה להרגעת ההסלמה בחזית הסורית, במיוחד לאור הציפיות ללחץ אמריקאי על נתניהו לעצור את התקיפות הצבאיות הישראליות המתמשכות בסוריה.


אופטימיות זהירה לגבי השגת יציבות יחסית באזור

אל-דיק מזהיר כי טראמפ עשוי להעניק לנתניהו חופש תנועה בזירה הפלסטינית, בין אם בעזה ובין אם בגדה המערבית, ללא לחץ אמריקאי, בעוד שהמוקד יהיה על השגת יציבות בזירות אחרות כמו תימן, איראן, סוריה ואולי לבנון.
אל-דיק טוען כי ביקור זה עשוי לייצג נקודת מפנה חיובית בכמה סוגיות, אך הוא לא יפתור את הסוגיות העמוקות בסכסוך הפלסטיני-ישראלי, שכן עדיין קיימות חילוקי דעות מהותיים.
אל-דיק מביע אופטימיות זהירה לגבי האפשרות להשיג יציבות יחסית באזור, במיוחד בחזיתות תימן וסוריה. עם זאת, הוא מדגיש כי המצב בעזה יישאר נקודת מתח מרכזית עקב עקשנותה של ישראל. אף על פי כן, ביקורו של טראמפ באזור עשוי להביא הפתעות נוספות המשקפות את סגנונו הפוליטי הלא שגרתי.


יציבות אזורית משרתת את האינטרסים הכלכליים של ארה"ב.

מצדו, האקדמאית והפרשנית הפוליטית המצרית ד"ר איירין אמר: ביקורו הקרוב של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במזרח התיכון נועד להשיג יציבות אזורית המשרתת את האינטרסים הכלכליים של ארה"ב, תוך התמקדות בהרגעת מתחים וסיום סכסוכים.
סעיד מציין כי טראמפ מאמץ גישות ברורות להפחתת הסלמה, תוך ציטוט חידוש המשא ומתן עם איראן וההודעה על הפסקת התקיפות על החות'ים בתימן, למרות ניסיונות ישראל לסבך אותו בסכסוכים אזוריים.
סעיד מסביר שטראמפ שואף להשיג יציבות באזור כדי לקדם את האינטרסים הפנימיים שלו, במיוחד לאור אתגרים המאיימים על האינטרסים האמריקאים, כמו ביטחון ימי או מעורבות בקבוצות ג'יהאדיסטיות.
סעיד טוען כי גורמים אלה עלולים לערער את הבטחותיו לבוחרים האמריקאים שהביאו אותו לבית הלבן. למרות כישלונו הקודם בניהול סכסוכים, בין אם בעזה ובין אם במלחמת רוסיה-אוקראינה, גישתו הנוכחית משקפת רצון ברור לפתור בעיות אזוריות.
בהתייחסו ל"ההכרזה הגדולה" הצפויה של טראמפ, סעיד ציין כי ייתכן שיתמקד בנושאים הקשורים למזרח התיכון במהלך ביקורו באזור. ההודעה צפויה להתייחס למאמצים לספק סיוע הומניטרי לעזה ולניסיונות לשלוט במדיניותו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו.

אינדיקציות חזקות להסדר

סעיד מאשר כי קהיר ודוחא נקטו לאחרונה צעדים חשובים לחידוש המשא ומתן ולהבטחת הצלחת מאמצי ההרגעה, מה שמגביר את הסיכויים להשגת התקדמות מוחשית.
סעיד מסביר כי לא ניתן להפריד בין הביקור לבין האינטרסים הכלכליים האמריקאים, ומצביע על ביקורו של טראמפ בשנת 2017, בו נחתםו הסכמים גדולים עם מדינות המפרץ.
סעיד מאמין שהעסקאות הללו מייצגות אינדיקציות חזקות להסדר, במיוחד לאור המדיניות "המבישה" של ישראל והתעקשות הימין הקיצוני להמשיך את המלחמה ללא חזון אסטרטגי או יעדים ברורים.
סעיד טוען כי הצלחת ביקורו של טראמפ תלויה ביכולתו למצוא איזון בין הרגעת סכסוכים לקידום יציבות אזורית, תוך שמירה על האינטרסים הכלכליים האמריקאים. עם זאת, הדבר מעורר מחלוקת לגבי יכולתו להתמודד עם האתגרים שמציבות המדיניות הישראלית והמתחים האזוריים.


שלושה צירים עיקריים בהכרזה הצפויה של טראמפ

הסופר והפרשן הפוליטי ד"ר עבדול מג'יד סוויילם אומר כי "ההכרזה הגדולה" שצפויה להינתן על ידי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מייצגת ניסיון אסטרטגי להרגיע את המתיחות במזרח התיכון, תוך התמקדות בחיזוק היחסים הכלכליים עם מדינות המפרץ. סוויילם מאמין שההכרזה הזו עשויה לכלול שלושה צירים עיקריים: הסכם מסגרת עם איראן, הפסקת אש ברצועת עזה, או שיפור היציבות האזורית כדי למשוך השקעות ולבנות מחדש את הכלכלה האמריקאית.
לדברי סוואילם, הכרזתו של טראמפ שואפת להשיג יציבות אזורית שתשרת את האינטרסים הכלכליים של ארצות הברית.
סוויילם מדגיש כי טראמפ מודע היטב לכך שהצלחת המהלך הזה דורשת ויתורים מוחשיים העונים על דרישות מדינות המפרץ.
סוויילם מצטט כדוגמה את ערב הסעודית המבקשת לסגור עסקאות נשק מתקדמות ואולי להתקדם לעבר בניית כור גרעיני אזרחי, לצד דרישות אחרות ממדינות המפרץ כמו איחוד האמירויות הערביות וקטאר.
סוויילם טוען כי טראמפ מבין שיכולתה של ארצות הברית ליהנות מהיכולות הפיננסיות העצומות של מדינות המפרץ תלויה בתגובתו לנושאים אזוריים רגישים, כולל המצב ברצועת עזה.

טראמפ מבין את החשיבות של סיום המלחמה בעזה

סוויילם מציין כי טראמפ מכיר בחשיבות סיום המלחמה ברצועת עזה כחלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה שלו.
סוויילם מאמין שנשיא ארה"ב יכריז על הפסקת אש והפסקת אש ארוכת טווח, שאולי תיארך לחמש שנים, בהתחשב בכך שהאיום שמציב חמאס הוסר למעשה.
סוויילם מאמין שטראמפ יסתמך על נרטיב לפיו ארצות הברית הצליחה להגן על ישראל מפני האיומים העומדים בפניה, ולכן לא תהיה מחויבת לתמוך בשאיפות ישראליות לספח שטחים או לממש את מושג "ישראל הגדולה".
סוויילם אומר, "טראמפ יאשר שארצות הברית סיפקה לישראל, מאז ה-7 באוקטובר 2023, תמיכה חסרת תקדים, שאין שני לה באף מדינה אחרת בעולם, ותרמה לביטול איומים ישירים מצד חמאס, חיזבאללה וציר ההתנגדות. כתוצאה מכך, ישראל יכולה כעת להיכנס לתקופה של רגיעה ללא צורך בהסלמה נוספת."
בנוסף, סוויילם מצפה שההכרזה המרכזית של טראמפ תכלול דיון רציני בהסכם עם איראן, בין אם הסכם מפורט או מסגרת ראשונית.
סוויילם מאמין שמהלך זה עשוי לייצג שינוי היסטורי, שכן ארצות הברית שואפת לשלב את איראן ברשתות כלכליות אזוריות, לשפר את היציבות ולפתוח את הדרך להשקעות הדדיות. הוא טוען כי גישה זו משקפת את רצונו של טראמפ להימנע ממעורבות במלחמות חדשות, במיוחד לאחר פרישתו מהעימות עם תימן, מתוך אמונה שהאזור אינו זקוק עוד להסלמה צבאית.

משיכת השקעות ענק מהמפרץ.

סוויילם טוען כי מטרתו העיקרית של טראמפ היא לחזק את הכלכלה האמריקאית על ידי משיכת השקעות אדירות מהמפרץ.
סוויילם מאמין שמדינות המפרץ, בראשות ערב הסעודית, מוכנות למלא תפקיד אזורי חסר תקדים, בתנאי שתושג רמה מינימלית של יציבות אזורית ותיפתר המתיחות שמוביל ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו.
"טראמפ מבין שהצלחת תוכניתו תלויה ביכולתו לשכנע את מדינות המפרץ שארצות הברית רצינית לגבי הגנה על האינטרסים שלהן וקידום יציבות", אומר סוויילם.
סוויילם מאמין שטראמפ שואף להקים רשתות כלכליות אזוריות הכוללות את כל הצדדים, כולל איראן, דבר שיגביר את השגשוג ויגן על האינטרסים האמריקאים. הוא הדגיש כי הודעה זו עשויה לייצג "שינוי חסר תקדים" במדיניות ארה"ב כלפי האזור.
למרות שסוויילם אינו מצפה להכרה אמריקאית מפורשת בזכויות הלאומיות הפלסטיניות, הוא מאמין ששלב זה עשוי לעצור את האיום הקיומי העומד בפני העם הפלסטיני.


שלב חדש נועד לכיבוי שריפות באזור

סוויילם מסביר כי סיום המלחמה בעזה והשבת היציבות האזורית יסללו את הדרך לשיקום ולהענקת מידה מסוימת של זכויות לפלסטינים. הוא מאמין שהשינוי הזה משקף את ההבנה של טראמפ שהמשך המלחמות בלתי אפשרי מבלי לסכל את תוכניותיו הכלכליות.
סוויילם מציין כי האירועים שהחלו ב-7 באוקטובר 2023 חשפו את שקריותם של הנרטיבים הישראליים שניסו להציג את ההתנגדות הפלסטינית ואת ציר ההתנגדות כמובסים לחלוטין.
סוויילם טוען כי המציאות הוכיחה כי ישראל לא השיגה את מטרותיה השאפתניות, כגון בניית "מדינה מהפרת ועד הנילוס", וכי ארצות הברית נאלצת כעת להכיר במציאות חדשה, דבר המייצג הישג משמעותי עבור ההתנגדות והעם הפלסטיני.
סוואילם מציין כי טראמפ עשוי להוביל שלב חדש שמטרתו לכבות את השריפות באזור, במקום להציתן.
סוויילם טוען כי הצלחת ההכרזה הגדולה הזו תלויה ביכולתו של טראמפ למצוא איזון בין עמידה בדרישות מדינות המפרץ, סיום הסכסוכים האזוריים ובניית מחדש של הכלכלה האמריקאית. עם זאת, השאלה נותרת בעינה: האם טראמפ יצליח להשיג את השינוי ההיסטורי הזה, או שמא אתגרים אזוריים ימשיכו לעכב את שאיפותיו?

פלסטין

ה 08 מאי 2025 11:14 am - שעון ירושלים

תוקפנות על טול כרם: פשיטות, הריסת בתים ומחסומים צבאיים

כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים בתוקפנותם על העיר טול כרם ועל מחנה העצורים שלה זה היום ה-102 ברציפות, ובזה היום ה-89 על מחנה נור שאמס שממזרח לעיר, על רקע הסלמה מתמשכת של פשיטות שדה, חיפושים והריסת בתים ותשתיות.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש הישראליים נפרסו בהרחבה בתוך מחנה הפליטים נור שאמס וסביבו משעות הבוקר המוקדמות, הציבו מחסומים צבאיים בכניסה לכביש שכם והטילו הגבלות מחמירות על כניסתם של תושבי בתים המאוימים בהריסה. הגבלות אלה כללו בדיקת תעודות זהות, חיפושים פיזיים וחקירות שטח ארוכות, למרות שהתושבים קיבלו תיאום מראש לכניסה.


אמש הודיעו רשויות הכיבוש על הריסת 15 מבנים חדשים במחנה בשלושה אזורים. כל בניין מכיל מספר דירות מגורים, השייכות למשפחות זוהירי, הסרי, זנדיק, סובח, סלאח, אבו חמיס, פאור, חאג' יוסף, גנאים, עלי, פיאד, עיישה וסאקר. ניתנו להם שעתיים לפנות את בתיהם בבוקר, בכל אזור בנפרד ובזמנים שונים.


הסלמה זו מגיעה לאחר שהכיבוש הודיע ביום חמישי האחרון על הריסת 106 מבנים ובתים בשני המחנות, כולל (58) מבנים במחנה טול כרם, ו-(48) בתים במחנה נור שאמס.


הוועדה העממית לשירותים במחנה נור שאמס הודיעה כי מספר הבניינים והבתים שנהרסו על ידי כוחות הכיבוש בשלושת הימים האחרונים עלה על 48, המפוזרים בשכונות אל-מנשיה, אל-מסלח', אל-עידה ואל-ג'אמי. ההריסות גם עקרו עשרות משפחות, תוך הרס נרחב של רכוש ותשתיות.


היא אישרה כי כוחות הכיבוש הרסו כמה בתים ללא הודעה מוקדמת לבעליהם, מה שזעזע אותם שכן הופתעו לראות דחפורים פורצים לשכונות ללא אזהרה ומתחילים בפעולות ההריסה וההרס.


בינתיים, מאז שעות הבוקר המוקדמות, העיר חוותה תנועה אינטנסיבית של כלי רכב של הכיבוש, המסיירים ברחובות הראשיים, חוסמים את תנועת האזרחים והרכבים, צופרים באופן פרובוקטיבי ונהגים במכוון נגד התנועה.


העיר, שני מחנותיה, טול כרם ונור שאמס, ופרבריה נמצאים תחת מצור חונק, נתונים לפשיטות חוזרות ונשנות תוך ירי של תחמושת חיה ופצצות הלם, במיוחד בלילה. יתר על כן, ישנן התקפות שיטתיות על בתים ותשתיות של אזרחים, הופכות את המחנות ושכונות המגורים בחלקים מסוימים של העיר לצריפים צבאיים, לאחר שבתים נתפסו ותושביהם פונו בכוח.


כוחות הכיבוש ממשיכים גם להשתלט על בתים ומבני מגורים ברחוב שכם ובשכונה הצפונית הסמוכה, והפכו אותם לצריפים צבאיים לאחר שפינו בכוח את תושביהם. הם גם מציבים את רכביהם בסביבה.


התוקפנות וההסלמה הישראלית המתמשכות נגד העיר טול כרם ושני מחנות הפליטים שלה הביאו למותם של 13 אזרחים, ביניהם ילד ושתי נשים, שאחת מהן הייתה בחודש השמיני להריונה. עשרות נפצעו ונעצרו, והתשתיות, הבתים, החנויות והרכבים נהרסו לחלוטין וחלקית, נשרפו, הושחתו, נשדדו ונבזזו.


התוקפנות הביאה גם לעקירה בכפייה של יותר מ-4,200 משפחות ממחנות טול כרם ונור שאמס, המונות יותר מ-25,000 אזרחים. זה גם הביא להרס מוחלט של יותר מ-400 בתים ולהרס חלקי של 2,573 אחרים, בנוסף לסגירת הכניסות והסמטאות שלהם באמצעות ערימות עפר.


במקביל למלחמה הרצחנית המתמשכת ברצועת עזה מאז ה-7 באוקטובר 2023, צבא הכיבוש הישראלי והמתנחלים הגבירו את התקפותיהם בגדה המערבית, מה שהביא למותם של יותר מ-960 אזרחים, לפציעתם של כמעט 7,000 נוספים ולמעצרם של 16,400 בני אדם, על פי נתונים רשמיים.

פלסטין

ה 08 מאי 2025 10:49 am - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש הרסו בית ומתקן חקלאי בשכם ובבית לחם.

כוחות הכיבוש הישראליים הרסו ביום חמישי בית ומתקן חקלאי בשכם ובבית לחם.


בשכם, כוחות הכיבוש הישראליים הסתערו על שכונות שכם החדשה ותאוון עילית בעיר, מלווים בשני דחפורים, והחלו להרוס בית בן שתי קומות, שאחד מהם היה מאוכלס והשני בבנייה והיה שייך למשפחת מאג'ד אל-אדהם.


בבית לחם, כוחות הכיבוש הרסו מתקן חקלאי באזור ח'לת א-נחלה הסמוך לכפר ואדי רחאל. המתקן היה אסם לגידול בעלי חיים, וגדרות אבן השייכות לח'דר עיסא אבו עאהור נהרסו, בטענה שלא היה להן רישיון.

פלסטין

ה 08 מאי 2025 10:43 am - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש מעבירים את העיתונאי עלי אל-סמודי למעצר מנהלי.

רשויות הכיבוש הישראליות הוציאו צו מעצר מנהלי נגד העיתונאי עלי אל-סמודי (בן 58) מג'נין, לתקופה של שישה חודשים, ובכך הביא את מספר העיתונאים העצורים המנהליים בבתי הכלא של הכיבוש ל-(20) עיתונאים, הנמנים עם (50) עיתונאים ועיתונאים שהכיבוש ממשיך לעצור מאז תחילת מלחמת ההשמדה.


הצהרה משותפת שפרסמו הוועדה לענייני אסירים ומועדון האסירים, היום, יום חמישי, הבהירה כי נתונים אלה כוללים רק את אלה שנעצרו לאחר מלחמת ההשמדה, וציינה כי ישנם (6) עיתונאים שנעצרו לפני תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר 2023.


הוועדה והמועדון הוסיפו כי העיתונאי אל-סמודי עבר עינויים לאחר מעצרו ב-29 באפריל. בתחילה הוא נעצר בצריף צבאי בג'נין, לאחר מכן הועבר למרכז המעצר אל-ג'למה ולאחר מכן לכלא מגידו, שם הוא מוחזק כיום.


הוועדה והמועדון ציינו כי מעצרו של אל-סמודי והעברתו למעצר מנהלי מגיעים על רקע ההסלמה המתמשכת של הכיבוש בפגיעה בעיתונאים באמצעות מעצרים, ובפרט באמצעות מדיניות שיטתית של מעצר מנהלי, המהווה את הפשע הבולט ביותר שחווה שינוי היסטורי לאחר רצח העם, או באמצעות מעצרים על בסיס מה שהכיבוש טוען כ"הסתה".


הוועדה והמועדון מטילים על הכיבוש את האחריות לחייו ולגורלו של העיתונאי סמודי, הסובל מבעיות בריאותיות רבות ופציעות קודמות, במיוחד עם מעצרו המתמשך בכלא מגידו, המסמל פשעים רפואיים שיטתיים, לצד פשעים שיטתיים רבים אחרים, שהיו סיבה מרכזית למותם של אסירים ועצורים רבים.

פלסטין

ה 08 מאי 2025 9:51 am - שעון ירושלים

ירושלים: כוחות הכיבוש פרצו לבתי הספר של אונר"א בשועפט והורו על פינויים.

כוחות הכיבוש הישראליים פרצו ביום חמישי לבתי ספר במחנה הפליטים שועפט, צפונית-מזרחית לירושלים הכבושה, והוציאו צווים צבאיים המחייבים את פינוי וסגירת בתי הספר. הם דרשו מהתלמידים ומצוות ההוראה לעזוב את האזור באופן מיידי, עם כניסתה לתוקף של ההחלטה לסגור שישה בתי ספר של אונר"א.


מחוז ירושלים הודיע ביום חמישי כי כוחות משטרת ישראל פרצו לסביבת בית הספר ולשטחו, על רקע מתח גובר וחשש מתקפות על תלמידים ומורים. זאת כחלק מהסלמה שיטתית של ישראל נגד מוסדות חינוך פלסטיניים בעיר.


ב-8 באפריל, פרסמו רשויות הכיבוש החלטה לשלושה בתי ספר במחנה הפליטים שועפט, ובית ספר אחד בכל אחד מצור באהר, סילוואן וואדי אל-ג'וז, האוסרת על כל אדם להיכנס לבניין בית הספר לאחר 8 במאי 2025, כולל מנהלים, מורים, צוות והורים.


אונר"א הצהירה כי יישום החלטתו לסגור את ששת בתי הספר על ידי הכיבוש ישלול מ-800 ילדים את זכותם לחינוך, דבר המהווה הפרה של התחייבויותיה של ישראל על פי המשפט הבינלאומי.


באוקטובר 2024 אישרה כנסת ישראל חוק האוסר על פעילות סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) בישראל.

פלסטין

ה 08 מאי 2025 9:34 am - שעון ירושלים

"תחבורה": יותר מ-200 כלי רכב חקלאיים מורשים בבני נעים ויאטה.

משרד התחבורה והתקשורת השיק את השלב החדש בתוכנית הלאומית לרישוי רכבים חקלאיים באזורים המאוימים עקב פלישה.


שר התחבורה והתקשורת טארק זוערוב אמר במהלך טקס שנערך בחברון כי השקת שלב זה היא חלק ממאמצי הממשלה לתמוך בחקלאים באזורים שנמצאים תחת הכותרת הכיבוש הישראלי והמתנחלים. הוא הוסיף כי 220 טרקטורים חקלאיים חדשים קיבלו רישיון בעיירות בני נעים ויטא שבמחוז חברון.


הוא ציין כי מספר הטרקטורים החקלאיים המורשים במסגרת תוכנית זו הגיע עד כה ליותר מ-2,000, אשר חולקו לבקעת הירדן, טובאס, כפרים ממזרח לרמאללה ומספר אזורים במחוזות הגדה המערבית.


זערב הדגיש כי המשרד פועל כחזית תמיכה בשטח עבור חקלאים פלסטינים וימשיך להגן עליהם בכל סמכויותיו ותוכניותיו הלאומיות.


מושל חברון, חאלד דודין, שיבח את היוזמה, והדגיש כי חיזוק נוכחותם של החקלאים על אדמותיהם הוא בעל עדיפות לאומית.

פלסטין

ה 08 מאי 2025 8:43 am - שעון ירושלים

הכיבוש בצע גל מעצרים בגדה המערבית.

כוחות הכיבוש הישראליים פתחו במסע פשיטות ומעצרים בגדה המערבית עם שחר ביום חמישי.


בסלפית עצרו כוחות הכיבוש: עמר עבדול רחמן סלמאן ובנו כרים, סאמר עבדול רחמן סלמאן ובנו עלי, סעד תאופיק חאלד ובנו כרים, מיתקל מוחמד סעיד אלקאדי ובנו מג'די, חאלד מוחמד סעיד אלקאדי ובנו רם א' סלאח ובנו רם א' סלאח, מחמוד עבדול קאדר עקל ובנו חמזה, ג'מיל אחמד קוקאש ובנו אחמד, רפיק עוואד ובנו רפיק, בנוסף לוויסאם אבו היג'לה ואחיו נור.


במהלך הפשיטה, כוחות הכיבוש פשטו על מספר בתים ובזזו את תכולתם, וגרמו נזק חומרי משמעותי ועוררו פאניקה בקרב התושבים, במיוחד נשים וילדים.


באותו הקשר, כוחות הכיבוש הסתערו על העיירה אל-זאוויה, ממערב לסלפית, ופשטו על מספר בתים, שבעליהם זוהו כג'אבר שאקיר ואיאד עבדול חלים שאקיר. הם חיפשו בבתים ופשוטו את תכולתם.


בג'נין, כוחות הכיבוש עצרו צעיר מהעיירה ברטעה לאחר שפרצו לעיירה וצרו על בית.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוח מיוחד של צבא הכיבוש וכמה כלי רכב צבאיים פרצו לעיירה וכיתרו בית לפני שעצרו צעיר מבפנים.


בקלקיליה, כוחות הכיבוש הסתערו על העיר מהכניסה המזרחית והתפרסו בכמה שכונות, כולל כפר סבא. הם עצרו את יחיא אבו ליבדה לאחר פשיטה וחיפוש בביתו.


בבית לחם, כוחות הכיבוש עצרו את עיד כאמל עיד (בן 35) ואדהם נאסר עווד (בן 35) מאזורי רחוב אל-סאף וואדי שאהין בבית לחם, ואת זייד היית'ם אבו עג'מיה (בן 18) ממחנה הפליטים דהיישה בדרום, לאחר שפשטו וחפשו בבתי משפחותיהם.


כוחות הכיבוש הסתערו גם על הכפר חוסאן ממערב ועצרו את הצעיר, תאמר וופא זאול, לאחר שפשטו וחפשו בבתים, כולל אלה השייכים לאזרחים: פאיז אסמעיל שושה, חמזה זכריה זאול, עאטף יאסין חממרה ומורד מוחמד זאול.


בינתיים, נפתחו פשיטות על העיירות בית פג'אר, מראח רבה ותוקוע, ללא דיווחים על פשיטות או מעצרים.


בחברון, כוחות הכיבוש פשטו על מספר בתים בעיירה יטא, מדרום לחברון, ועצרו אחים מכמה בתים, ביניהם: מג'די, מוחמד, ח'ליל חמד שריטה, סאקר, ליית', ח'אלד מוחמד אל-שוואהין, איהאב הישאם אבו זהרה, מוחמד בוהייס, יזאן אבו קוביטה, עומר אל-נג'אר, אסמעיל אבו עראם, אחמד אבו עלי, עזאם מחאמרה, והאחים זיאד וג'מאל אל-נג'אר מהתקהלות שעב אל-בת'ם במסאפר יטא לאחר שפשטו על בתיהם. הם גם חיפשו בבתיהם של אזרחים, בזזו את תכולתם והתעללו בהם.

פלסטין

ה 08 מאי 2025 8:36 am - שעון ירושלים

40,000 יתומים חדשים בעזה... אל-כחלוט: 700 איש סווגו כ"ניצולים יחידים" לאחר שמשפחותיהם נהרגו

משרד הפיתוח החברתי בעזה חשף ביום רביעי כי מלחמת ההשמדה הישראלית ברצועה הותירה אחריה כ-40,000 ילדים יתומים, וציין כי כל החסויות שקיבלו היתומים הופסקו.
דוברת המשרד, עזיזה אל-כחלוט, אמרה לסוכנות הידיעות סאפא כי "המונח 'ניצול יחיד' - אדם שנותר בחיים לאחר מות הקדושים של כל בני משפחתו - צץ לאחרונה, ומספרם הגיע לכ-700 איש".
היא ציינה כי "כל השירותים ליתומים, למרות זמינותם המוגבלת, כולל חסויות תקופתיות ולא תקופתיות, הוקפאו עקב משבר הנזילות במגזר כתוצאה מהמלחמה".
היא הדגישה כי יתומים לא קיבלו את חסותם מאז פרוץ מלחמת ההשמדה בעזה, וגם לא קיבלו שירותי תמיכה אחרים, בין אם בעין, פסיכולוגית או חברתית.
אל-כחלוט המשיך: "מספר היתומים לפני תחילת מלחמת ישראל הוערך ב-22,000, ולא כולם כוסו על ידי חסויות שיענו על צרכיהם הבסיסיים".
היא הדגישה כי יתומים עומדים בפני נזק חברתי, פסיכולוגי, כלכלי ובריאותי, אשר עלול להוביל למוות המוני בשלב מסוים אם המצב ימשיך להידרדר.
היא הסבירה שמשרד הפיתוח כלל יתומים וראה בהם משפחות עצמאיות. לקבל שירותי סיוע שונים המופצים דרכה ודרכה שותפיה המקומיים והבינלאומיים, תוך ציון כי מספר יתומים נוספו לרשימת הפצועים או הנכים כתוצאה מהמלחמה.
היא ציינה כי המשרד, בתיאום עם שותפיו, ערך סקר ראשוני בקרב יתומים חדשים ברצועת עזה, זיהה את צרכיהם ורשם אותם במערכת ממוחשבת ייעודית. היא ציינה כי הוקצה גם סיוע מיוחד ליתומים, כגון ביגוד, חבילות בריאות וסיוע כספי.
היא הדגישה כי המשרד מתאם כעת עם כל הרשויות הרלוונטיות כדי לארגן מחדש ולבנות מחדש את תיק היתומים, תוך הבטחת ההגנה על זכויותיהם המשפטיות והכספיות.


ערבי ובינלאומי

ד 07 מאי 2025 11:06 am - שעון ירושלים

פגישה חשאית מפגישה אקדמאים סורים וישראלים בבירה אירופאית.

העיתון הישראלי "ידיעות אחרונות" חשף פגישה בלתי צפויה בין חמישה אנשי אקדמיה ואנשי עסקים סורים, יחד עם שני ישראלים, בבית פרטי בבירה אירופאית.


העיתון תיאר את הפגישה כנציגה הראשונה מסוגה בין הצדדים, כאשר המשתתפים החליפו דעות בנושאים פוליטיים וביטחוניים, כמו גם על המצב הפנימי בסוריה.


לפי העיתון, "הצד הישראלי הביע את תדהמתו מרמת הידע של האורחים הסורים בענייני ישראל, אשר הסתמכה על ניטור התקשורת העברית ותרגומים של העיתונות הישראלית".
העיתונאי המשיך: "הסורים גילו עניין ניכר ללמוד על חזונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובמיוחד בנוגע למדיניות הביטחון".
על פי העיתון, "משתתפים סורים, בגילאי 40 עד 50, שגדלו תחת שלטונו של הנשיא המודח בשאר אל-אסד, ציינו כי הם חיים במצב של אי ודאות פוליטית. הם הדגישו כי אינם יודעים בדיוק לאן המדינה הולכת, לאור מה שתיארו כמשברים מרובים העומדים בפני הממשל החדש".
העיתון ציטט אחד מהם שאמר, "הנשיא החדש עדיין לא הצליח לבסס שליטה מלאה על הבירה, דמשק", הצהרה שזכתה לתמיכה מצד הנוכחים.
בדיווח נכתב כי הפגישה התקיימה במקביל לתקיפה אווירית ישראלית שכוונה נגד אזור סמוך לארמון הנשיאות בדמשק, בתירוץ של הגנה על העדה הדרוזית.


ערבי ובינלאומי

ד 07 מאי 2025 11:00 am - שעון ירושלים

שר ישראלי תוקף את נתניהו: הוא מפטפט ללא תועלת

שר התיירות חיים כץ תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר שהוא "מטריד".


רשות השידור הישראלית מסרה ביום שלישי כי הפיגוע התרחש במהלך ישיבת ממשלה ביום שני.


הוועדה הוסיפה: "ישיבת הממשלה הייתה עדה למחלוקת פוליטית חריפה לאחר שכץ פתח במתקפה פומבית על נתניהו, ותיאר את הצהרותיו האחרונות בנוגע לאיום האיראני ולפשיטות בתימן כדברי סרק ובזבוז כסף ונשק".
כץ צוטט כאומר: "כל עוד איראן לא תובס, מה שנתניהו עושה הוא רק רעש חסר תועלת. עלינו להשאיר לאמריקאים להתמודד עם החות'ים. זו לא אחריותנו".
הרשות ציינה כי נתניהו הגיב באומרו: "חיים, אני לא יכול לפרט על כך מול כולם. אם תרצה, בוא אחר כך ונוכל לדבר באופן פרטי".
הוועדה אמרה כי "עימות פומבי זה חושף את היקף הפילוג בתוך הממשלה בנוגע להתערבות ישראלית בחזיתות זרות, על רקע מחלוקת על יעילות האסטרטגיה הנוכחית כלפי איראן ושלוחיה באזור".


פלסטין

ד 07 מאי 2025 10:55 am - שעון ירושלים

טול-כרם: בניינים נהרסו ואחרים נתפסו תוך כדי דחפורים ועקירה

התוקפנות הישראלית על העיר טול כרם ושני מחנותיה נכנסה ליומה ה-101, על רקע הריסת בתים חדשים, תפיסת בתים אחרים ועקירה בכפייה של אזרחים מבתיהם.


סוכנות הידיעות הרשמית וופא דיווחה כי הכיבוש הודיע אמש על כוונתו להרוס מבנים חדשים השייכים לשבע משפחות במחנה נור שאמס. כל בניין מכיל מספר דירות מגורים, ובין המשפחות נמנות: ג'וניידי, מוקבל, עליאן, סקראן, גראיפי, סרוג'י ופהמאווי.


היא ציינה כי הסלמה זו חופפת לתחילת תוכנית הכיבוש להריסת 106 בתים ומבני מגורים במחנות הפליטים טול כרם ונור שאמס. תהליך ההריסה החל ביומיים האחרונים בשכונות מנשייה, אל-מסלח ואל-ג'אמי במחנה הפליטים נור שאמס, לאחר שתושביהן פונו בכוח. בינתיים, דחפורים של הכיבוש מוצבים באזור רחוב אל-מורבעה במחנה הפליטים טול כרם.


כתבנו ציין כי כוחות הכיבוש ממשיכים להשתלט על בתים ומבני מגורים ברחוב שכם ובשכונה הצפונית הסמוכה, והופכים אותם לצריפים צבאיים לאחר שפינו בכוח את תושביהם, תוך שהם מציבים את כלי הרכב שלהם בסביבה.

היא הוסיפה כי העיר הייתה עדה, משעות הבוקר המוקדמות, לתנועה אינטנסיבית של כלי רכב של הכיבוש, כשהם שוטטים ברחובות הראשיים, ובמיוחד סביב כיכר המרטיר ת'אבת ת'אבת ובית החולים הממשלתי, וברחובות חדאדין, אל-עלימי ושכם, וחסמים את תנועת האזרחים והרכבים, תוך כדי צפירה פרובוקטיבית ועוקפים במכוון נגד התנועה, כאשר מטוסי סיור טסים בגובה נמוך.

כוחות הכיבוש הישראליים פרסו דחפורים ויחידות חיל רגלים בתוך מחנה נור שאמס וסביבו, ורדפו אחר תושבים בדרכם לבתיהם המאוימים בהריסה כדי לאסוף את רכושם. הם עצרו מספר צעירים ולקחו אותם לצריף צבאי בכניסה למחנה, שם נחקרו למרות שקיבלו תיאום מראש לכניסה.

העיר, שני מחנותיה ופרבריה נתונים למצור חונק ולפשיטות חוזרות ונשנות, שלעתים קרובות מלוות בירי של תחמושת חיה ופצצות הלם, במיוחד בלילה. יתר על כן, ישנן התקפות שיטתיות על בתים ותשתיות של אזרחים, הופכות את המחנות ושכונות המגורים בחלקים מסוימים של העיר לצריפים צבאיים, לאחר שבתים נתפסו ותושביהם גורשו בכוח.

התוקפנות וההסלמה המתמשכות של הכיבוש נגד העיר טול כרם ושני מחנותיה הביאו למותם של 13 אזרחים, ביניהם ילד ושתי נשים, שאחת מהן הייתה בחודש השמיני להריונה. עשרות נפצעו ונעצרו, והתשתיות, הבתים, החנויות והרכבים נהרסו לחלוטין וחלקית, נשרפו, הושחתו, נשדדו ונבזזו.

התוקפנות הביאה גם לעקירה בכפייה של יותר מ-4,200 משפחות ממחנות טול כרם ונור שאמס, המונות למעלה מ-25,000 אזרחים. זה גם הביא להרס מוחלט של יותר מ-400 בתים ולהרס חלקי של 2,573 אחרים, בנוסף לסגירת הכניסות והסמטאות שלהם באמצעות ערימות עפר.

דעות

ד 07 מאי 2025 9:48 am - שעון ירושלים

מי מכם הפך לבטוח בעדרתו?


אמין אל-חאג' / כותב פוליטי / אוניברסיטה ערבית-אמריקאית

מאז תחילת התוקפנות על עזה, פסוקי הקוראן והחדית'ים הנאצלים אינם עוד טקסטים שאנו מדלגים עליהם - כפי שרבים מאיתנו נהגו לעשות - ללא הרהור או השתקפות. אלא שאנו חשים שאנו מחויבים - יותר מבעבר - לעמוד על ספם, ולשאוב ממשמעויותיהם, ולהצטייד באורם, משום שהן יותר מדרשות גרידא, אלא הארות על מציאות קטלנית שאנו חיים בה, או לפחות על מה שנוגע במה שחסר לנו. בין הטקסטים הללו נמצא החדית' הנבואי הנאצל שסופר על ידי האימאם אל-בוכארי, על סמכותו של סלמה בן עובידאללה אל-ח'טמי, על סמכות אביו, על סמכותו של שליח האל, יברכו ויעניק לו שלום, שאמר: "מי מביניכם שקם בטוח בביתו, בריא בגופו, ויש לו את מחייתו היומית, כאילו ניתן לו העולם". חדית' פשוט בלשונו, בן שש עשרה מילים, שווה ערך למספר שנות המצור שהוטל שלא בצדק על עזה, אך עמוק במשמעותו, ומגדיר מחדש ברכות בצורותיהן הברורות ביותר: ביטחון, בריאות ומזון, שלושה עמודי תווך שכאשר יהיו זמינים לאדם, הוא יחווה אושר שאינו יכול להבין. רבים נמצאים בשאפתנות, מתנשפים לעוד, אושר שערכה ידוע רק לאלה שנשללה מהם ממנו.

החדית' האצילי מציג חזון אנושי מקיף ותמציתי של צרכי האדם הבסיסיים, בדיוק כפי שעשה זאת הפסיכולוג האמריקאי מאסלו 1400 שנה מאוחר יותר. עם זאת, ההבדל הוא שהחדית' האצילי אינו מציג זאת כ"תיאוריה", אלא כקריאה מוסרית להתבוננות, הכרת תודה וסולידריות עם אלו שאיבדו את הברכות הללו. לפיכך, בחדית' שלו, הנביא صلى الله عليه وسلم הציג את מהות מה שאדם צריך כדי להרגיש שביעות רצון ולהתחיל לחיות. עם זאת, כאשר אנו קוראים את החדית' הזה לאור הטרגדיה ההומניטרית שחווה עמנו בעזה, אנו מבינים עד כמה גדולות הברכות הללו, ועד כמה הן נעדרות מהמציאות של יותר משני מיליון בני אדם החיים תחת מצור והרג מתמשך במשך 577 ימים בעזה, ולפני כן, מצור מתמשך. שלושת הצרכים הללו מופרים לחלוטין. העזתי לכוד בבסיס הפירמידה של מאסלו, אינו מסוגל לעלות משום שלא קיבל אפילו מזון או ביטחון. האם יכול עזה יחיד לומר היום שהוא בטוח בתוך עדרו?
מאז ה-7 באוקטובר, צורות האבטחה הבסיסיות ביותר אבדו. הבית אינו עוד מקום מקלט בטוח, אלא מטרה, קבר אחים. משפחות נאספות ברגע, כדי להיהרג ברגע. יצורים חיים נהרסים עד היסוד ללא אזהרה, ואיש אינו בטוח שישרדו עד מחר.
לגבי בריאות, זו תקווה אבודה. בתי החולים שנותרו קורסים, תרופות הן במחסור, והצוות הרפואי עובד עם ציוד פרימיטיבי, בתנאים שאינם קרובים לאסון, אך קטסטרופליים כשלעצמם. פצועים לא מטופלים, ניתוחים לא מורדמים, חולים לא מקבלים תרופות, וילדים מתים מחוסר בחיסונים או באינקובטורים.
כשאנחנו מדברים על "מחיה יומית", אנחנו לא מדברים על יוקרה או גיוון תזונתי, אלא על המינימום ההכרחי להישרדות. קמח אינו מספיק, מים מזוהמים או חסרים, ומזון מחולק בחירום שאינו עונה על צורכי ילדים, קשישים או נשים הרות או מניקות. הרעב בעזה כבר אינו איום; זה הפך למציאות. אלפי משפחות חיות ללא ארוחה משביעה אחת ביום.
החדית' הנבואי לא רק קורא לנו להיות אסירי תודה על הברכות שלנו, אלא גם מטיל עלינו אחריות מוסרית כאשר ברכות אלה נלקחות מאחינו ואחיותינו. אם עזה כיום משוללת משלושת הדברים החיוניים הללו, אז היא גם משוללת מ"חיי העולם" עליהם דיבר הנביא صلى الله عليه وسلم. הבנת השיח בהקשר זה לא צריכה להיות בדלנית, אלא תמריץ לפעול, להסיר את המצור, להסיר את העוול מהמדוכאים, לתת קול לרעבים ולרעבים, ולסרב לאפשר לטרגדיה הזו להפוך לסצנה שגרתית בחדשות.
אם הברכות האלה שוות את כל העולם, אז שלילתן מעזה זה כמו חנקת העולם כולו במקום קטן על הארץ הזאת. אולי צורת האמונה החלשה ביותר ביישום החדית' כיום היא להתאבל על אובדן הברכות הללו על ידי עמנו. אפילו אם אנו מודים לאלוהים על נוכחותם, זוהי הכרת תודה עם טעם של כאב. עם זאת, עלינו תמיד לזכור שאלו ברכות שיכולות להיעלם בן רגע.

===========================
החדית' הנבואי לא רק קורא לנו להיות אסירי תודה על ברכות, אלא גם מטיל עלינו אחריות מוסרית כאשר ברכות אלה נלקחות מאחינו. אם עזה כיום נטולת שלושת היסודות הללו, אזי היא נטולת "חיי העולם" עליהם דיבר הנביא, עליו השלום והברכה.





דעות

ד 07 מאי 2025 9:46 am - שעון ירושלים

עזה בעין הסערה: כיבוש קבוע ועקירה שיטתית!!


נבהאן קריישה

ממשלת ישראל אישרה מבצע צבאי רחב היקף ברצועת עזה, שכונה "מרכבות גדעון". במיתוס המקראי, גדעון הוביל קבוצה קטנה של לוחמים והביס את צבא מדיין הגדול (אירוע זה אינו מוזכר בשום התייחסות היסטורית). על פי התוכנית, כפי שדווח בתקשורת הישראלית, צבא ישראל יפעל בכוח כדי להביס את חמאס, להכניעו ולהרוס את יכולותיו הצבאיות והממשלתיות, במקביל ללחץ עז לשחרר את כל בני הערובה. התוכנית קוראת גם לפינוי נרחב של כל תושבי רצועת עזה מאזורי לחימה, מהצפון והמרכז ועד רפיח בדרום. כוחות ישראליים יישארו בכל אזור שכבשו כדי למנוע את שובם של לוחמים פלסטינים.
ערוץ 13 ציטט מקורות פוליטיים ישראלים שאמרו כי אם לא תושג עסקה בנוגע לשחרור בני הערובה עד סוף ביקורו של טראמפ באזור, ישראל תרחיב את היקף הלחימה, ותתחיל לפרוס את כוחותיה לפני המבצע, כדי לספק הזדמנות להגיע לעסקה לשחרור בני הערובה על פי "מודל ויטקוף". במהלך המתקפה, ישראל תשאף לשמור על השטחים ה"מפונים" ולהוסיפם לאזור הביטחון שמאחורי קווי המגע. כמו כן, היא מדגישה כי לא תפנה את אזור הביטחון סביב עזה במסגרת כל הסכם קבוע או זמני, כדי להגן על מרכזי אוכלוסייה יהודיים ולמנוע הברחות נשק לחמאס. ערוץ 13 הוסיף כי האיסור על סיוע הומניטרי יימשך ויבוטל בהמשך לאחר תחילת הפעולות הצבאיות. לאחר מכן, תיושם תוכנית "הומניטרית" על ידי חברות אמריקאיות באזורים שכוחות ישראליים יפעלו לאבטחתם.
מבצע "עגלות גדעון" מעורר חששות בישראל בנוגע לאפשרות שאסירים ישראלים ייהרגו בעזה במהלך הפעולות הצבאיות. הדבר יוביל לגל של מחאות ענק ברחוב הישראלי, כאשר הדרג המדיני, המיוצג על ידי נתניהו, והצבא יחדיו ירשימו אותם באחריות. הדבר מאיים על פילוג חברתי חסר תקדים, בדומה למה שאירע לאחר מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006. הפילוג בישראל בנוגע להיתכנות המבצע הצבאי הקרקעי הגדול לפני תחילתו בא לידי ביטוי בקמפיינים להחרמת גיוס כוחות מילואים, ובהסלמה של מחאות בפלטפורמות הרשתות החברתיות בעברית. כלי תקשורת ישראליים כמו Ynet והטיימס אוף ישראל עקבו אחר עלייתם של קמפיינים דיגיטליים הקוראים לחיילי מילואים להחרים את פקודות הגיוס החדשות. אולי הקמפיין הבולט ביותר הושק בפלטפורמת X תחת ההאשטאג "#לא_לכיבוש", בהשתתפות פעילים ומשפחות חיילים, שראו במלחמה הזו חסרת טעם ועלולה להסתיים באסון. הם גם הצביעו על אובדן אמון בהנהגתו של נתניהו, שכן הוא ניצל את המלחמה למטרות פוליטיות פנימיות.
ישנם אנליסטים הסבורים כי איום ישראל לבצע מתקפה קרקעית רחבת היקף על רצועת עזה עשוי להוות אמצעי לחץ במשא ומתן המתמשך להגיע להפסקת אש ולחילופי שבויים. בעוד שממשלת ישראל מדברת על האפשרות של פתרון צבאי מכריע וההכנות המתקיימות בנושא, הדלפות ממשלחת המשא ומתן המצרית, שפורסמו על ידי העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד", מצביעות על כך שישראל מנצלת את ההסלמה כדי להפעיל לחץ על חמאס לעשות ויתורים בנושא חילופי האסירים. באותו הקשר, נתניהו האשים בפומבי את קטאר, במסיבת עיתונאים ב-30 באפריל 2025, במה שתיאר כ"הטיה כלפי חמאס ושיבוש השגת הסכם". דוחא הגיבה בדחיית ההאשמות ובאיום להעריך מחדש את תפקידה בגישור.
על פי הצהרות של גורמים פוליטיים וצבאיים ישראלים, התוכנית לפעולה הקרקעית הגדולה של ישראל בעזה כוללת עקירה בכוח של יותר מ-1.5 מיליון פלסטינים לכיוון החלק הדרומי של הרצועה, ובפרט אזור רפיח, כדי שכוחות הכיבוש יוכלו "לטהר" את האזורים הצפוניים והמרכזיים מלוחמים פלסטינים. עקירה זו תתרחש בהיעדר תוכניות ישראליות או בינלאומיות להשבת האוכלוסייה לאזוריה המקוריים, מה שאומר שהיא לא תהיה זמנית. זוהי למעשה עקירה של ממש, גם אם היא עדיין לא חצתה את הגבול. עם זאת, על פי מקורות בתקשורת הישראלית, הצבא הישראלי יפעל לפתיחת "מסדרונות יציאה" לאחר השלמת צבירת האוכלוסייה באזור גיאוגרפי קטן מאוד באזור רפיח. בתוך ההפצצות המתמשכות וחוסר המזון, האפשרות היחידה עבור העם תהיה לברוח מעבר לגבול לסיני, למרות התנגדותה המוצהרת של מצרים לכך.
מה שישראל נוהגת בו אינו עקירה, אלא גירוש שיטתי, בדומה מאוד לגירוש מאות אלפי פלסטינים ממולדתם, שבוצע על ידי כנופיות ציוניות בשנת 1948. כיום, ישראל משתמשת במספר כלים לגירוש פלסטינים מרצועת עזה, כגון הרעבה על ידי מניעה או הגבלה של הכנסת מזון, מים, דלק ואספקה ​​רפואית, ותקיפות חוזרות ונשנות על משאיות שיירות סיוע. זה מכוון גם למתקני ייצור ואחסון מזון כגון מאפיות, חוות עופות ותחנות מים. המטרה היא "לייצר" רעב שיוביל למצב הומניטרי קטסטרופלי ויהפוך את חייהם של הפלסטינים לגיהנום בלתי נסבל, מה שהופך את "היציאה" לאפשרות היחידה העומדת לרשותם להצלת חייהם.
כיבוש רצועת עזה והעברת אוכלוסייתה לאזור רפיח מעלים מספר סוגיות במסגרת המשפט ההומניטארי הבינלאומי ומשפט זכויות האדם הבינלאומי. העברה כפויה של אוכלוסין היא עבירה פלילית על פי אמנות ז'נבה וחוקת רומא של בית הדין הפלילי הבינלאומי. עקירה בכפייה של אזרחים בסכסוכים מזוינים היא פשע מלחמה, ואם היא מבוצעת באופן שיטתי ובקנה מידה גדול, פשע נגד האנושות. בנוסף, ישראל נחשבת לכוח כובש ברצועת עזה, למרות נסיגתה בשנת 2005. זאת משום שהיא עדיין שולטת במרחב האווירי, במעברי הגבול, במים הטריטוריאליים ובמרשם האוכלוסין, ומפעילה שוב ושוב כוח צבאי מופרז. כתוצאה מכך, חוקרים בינלאומיים רבים וארגוני זכויות אדם מאמינים שישראל נותרה כוח כובש דה פקטו, במיוחד לאור הפלישה הקרקעית המחודשת.
למרות שהמשפט הבינלאומי מתיר פינוי אזרחים רק במקרים של צורך צבאי זמני, הוא דורש שהפינוי יהיה זמני, מתוך כוונה להחזירם מיד לאחר חלוף הסכנה, ושמטרת הפינוי תהיה הבטחת ביטחון האוכלוסייה, ולא למטרות פוליטיות או דמוגרפיות. יתר על כן, יש לספק תנאים הומניטריים נאותים באזורי הפינוי. עם זאת, עובדות בשטח מצביעות על כך שאין ערבויות לחזרת התושבים, וגם קיים מחסור בתשתיות או במחסה ברפיח. מצב זה מחמיר עוד יותר על ידי הצהרות של שרי ממשלת ישראל, אנשי צבא ומנהיגי מפלגות הקוראים ל"ניקוי עזה מתושביה".
בתוך מורכבויות אלו בשטח ובזירה הפוליטית, נראה כי ישראל מתנדנדת בין שתי אפשרויות: מבצע צבאי רחב היקף ומסוכן שעלול לגרום לאבדות כבדות בקרב כוחותיה, וכישלון אסטרטגי שיצית משברים פוליטיים וחברתיים פנימיים; או פתרון פוליטי שביר המבוסס על עסקאות לא ודאיות, על רקע שחיקת האמון בין הצדדים. עזה, בינתיים, ניצבת בפני התרחיש ההומניטרי הגרוע ביותר, עם המצור המתמשך, האיסור על סיוע הומניטרי והחמרת המשבר מכל עבר.

===================================

מה שישראל עושה אינו מבצע עקירה, אלא מבצע גירוש שיטתי, בדומה מאוד לגירוש מאות אלפי פלסטינים ממולדתם, שבוצע על ידי כנופיות ציוניות ב-1948.


פלסטין

ד 07 מאי 2025 9:33 am - שעון ירושלים

דווח האו"ם: 2.1 מיליון בני אדם ברצועת עזה מתמודדים עם משבר מים חמור

הדווח המיוחד של האו"ם למצב זכויות האדם, פדרו אגודו, הודיע כי כ-2.1 מיליון בני אדם ברצועת עזה סובלים ממשבר מים חמור, וציין כי כ-70 אחוז מתשתיות המים ברצועה נהרסו כתוצאה מפעולות צבאיות ישראליות.

בהודעה לעיתונות ביום רביעי, הסביר אגודו כי הכוח הכובש הרס באופן שיטתי את תשתית המים ומנע גישה למקורות מים נקיים בעזה, וכינה זאת "פצצה שקטה אך קטלנית".

הוא הצהיר כי לרוב המכריע של אוכלוסיית עזה יש גישה לכמויות מים מוגבלות מאוד, או שהיא מקבלת מים מזוהמים המהווים איום חמור על בריאותה.

הדווח המיוחד ציין כי המצור הישראלי שהוטל מאז אוקטובר 2023 השפיע על מזון, מים, חשמל ומוצרים חיוניים אחרים, וציין כי המשבר יצא משליטה לאחר שישראל ניתקה את הגישה לדלק הדרוש להפעלת מתקני טיהור מים ובארות.

הוא הדגיש כי הרס מכוון של מערכות מים פירושו שימוש במים כנשק במלחמה בעזה, וציין כי התקפות ישראליות על תשתיות המים של עזה צמצמו את אספקת המים היומית לנפש ל-5 ליטר בלבד, דבר שאינו מספיק לחיים תקינים.

פלסטין

ד 07 מאי 2025 9:29 am - שעון ירושלים

22 שהידים ופצועים בהפצצות הכיבוש על חלקים שונים ברצועת עזה.

עשרים ושניים אזרחים, בהם ילדים ונשים, נהרגו ואחרים נפצעו מאז עלות השחר של יום רביעי בהפצצה הישראלית המתמשכת על רצועת עזה.

מקורות מקומיים, שציטטו מקורות רפואיים, דיווחו כי שני אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו כאשר כוחות הכיבוש הפציצו את בית משפחת אבו שב בעיירה בני סוהילא, מזרחית לחאן יונס.

על פי אותם מקורות, שמונה אזרחים, ביניהם ילדה ושלוש בנות, נהרגו כאשר כוחות הכיבוש הפציצו את בית משפחת אל-קודרה במרכז חאן יונס.

שלושה אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו כאשר כוחות הכיבוש הפציצו את בית משפחת עבד אל-קאדר באזור תל אל-זעתר, מזרחית לג'באליה, בצפון רצועת עזה.

בטבח חדש נהרגו תשעה אזרחים ואחרים נפצעו כאשר מטוסי קרב ישראליים תקפו את בית הספר אל-כרמה בשכונת אל-תופה, מזרחית לעיר עזה.

מאז ה-7 באוקטובר 2023, כוחות הכיבוש הישראליים מנהלים תוקפנות בלתי פוסקת נגד רצועת עזה. הדבר הוביל עד כה למותם של 52,615 אזרחים, רובם ילדים ונשים, ולפציעה של 118,752 נוספים, על פי נתון ראשוני. מספר קורבנות נותרו מתחת להריסות וברחובות, ללא אפשרות להגיע אליהם על ידי אמבולנסים וצוותי חילוץ.