פלסטין

ד 12 מרץ 2025 10:30 pm - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך בתוקפנותו בטול כרם ובמחנה.

כוחות הכיבוש הישראליים, שממשיכים בתוקפנותם נגד העיר טול-כרם ושני מחנותיה (טול-כרם ונור שמס), ביצעו ביום רביעי מסע של מעצרים, הריסות והפיכת מבני מגורים נוספים לצריפים צבאיים.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש עצרו הערב את הפעיל ח'ירי חנון מסביבת מחנה נור שמס, בזמן שהם עצרו את האזרח סואד אלסלמאן "עודה" (בת 41) לאחר שפשטו על ביתה בשכונה הדרומית בטול כרם והשחיתו את תכולתו.


כוחות הכיבוש גם שלחו תגבורת צבאית, כולל מכונות כבדות ודחפורים, למחנה נור שמס, שם החלו בהריסה מתמשכת של בתים ומבנים בשכונת מנשייה. זה חלק מהתוכנית שלהם להרוס עשרות בתים באמתלה של סלילת כביש ושינוי המאפיינים הגיאוגרפיים של המחנה.


הבוקר אילצו כוחות הכיבוש הישראלי בכוח מספר משפחות לעזוב את בתיהם לאחר שפשטו על שכונת ג'בל אל-נסר במחנה נור שמס, על רקע ירי כבד שמטרתו להטיל אימה על תושבים.


כוחות הכיבוש גם רדפו אחרי אזרחים כשיצאו לבקר את בתיהם במחנה טול-כרם, ואיימו לעצור ולירות בכל מי שניסה להיכנס לבתיהם, בין אם גברים או נשים.


בטול כרם אילצו כוחות הכיבוש את תושבי בנייני חריוש מס' 4 ומס' 5, הממוקמים מאחורי אגף התנועה ברחוב שכם, לפנותם ולהסב אותם לצריפים צבאיים.


מוקדם יותר, במהלך התוקפנות המתמשכת נגד העיר ושני מחנותיה, תפסו כוחות הכיבוש מספר בנייני מגורים ברחוב שכם, המחבר בין מחנות טול-כרם ונור שמס, לאחר שגירשו את תושביהם לצריפים צבאיים, בזמן שכלי הרכב והדחפורים שלהם הוצבו בכניסה למחסומים הצבאיים, במחסום הצבא. התעללות באזרחים.


כוחות הכיבוש גם תגברו את האמצעים הצבאיים שלהם על ידי הקמת מחסומים בכניסות לעיר. הם הקימו מחסום בשער גשר ג'בארה בכניסה הדרומית לטול כרם, והטילו בדיקות קפדניות על העוזבים את העיר. ation.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 10:18 pm - שעון ירושלים

אזרח נפצע לאחר שהותקף על ידי מתנחלים מצפון מערב לשכם.

אזרח נפצע וסבל משברים ביום רביעי בערב לאחר שמתנחלים תקפו אותו בעיירה בורקה, צפונית מערבית לשכם.


לפי מקורות מקומיים, מתנחלים תקפו את האזרח בזמן שהוא עבד על אדמתו ממזרח לעיירה, לפני איפטאר הם תקפו אותו וגרמו לפציעות ושברים בידיו.

ערבי ובינלאומי

ד 12 מרץ 2025 10:15 pm - שעון ירושלים

נתניהו מקיים פגישה להערכת המצב הביטחוני במקביל לשיחות דוחא.

העיתון הישראלי "הארץ" דיווח כי ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו קיים פגישת הערכת ביטחונית עם שרים ומנהיגי ביטחון, במקביל לשיחות המתנהלות על הפסקת האש ברצועת עזה בבירת קטאר, דוחא.


היא הוסיפה כי בפגישה ישתתפו הרמטכ"ל החדש של צה"ל, אייל זמיר, מנכ"ל שירות המודיעין של המוסד, דוד ברנע, מנכ"ל שירות הביטחון הכללי, רונן בר, שר הביטחון ישראל כץ, שר החוץ גדעון סער, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', השר לעניינים אסטרטגיים רון הנג'דרבי, וצ'ה היועץ לביטחון לאומי רון.


דובר חמאס אמר מוקדם יותר כי סבב חדש של משא ומתן להפסקת אש בעזה החל ביום רביעי, והדגיש כי התנועה ניגשת למשא ומתן זה "באחריות וחיובית", כולל דיונים עם השליח האמריקני לענייני בני ערובה.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 9:14 pm - שעון ירושלים

חייל ישראלי נפצע בפיגוע ירי סמוך להתנחלות אריאל בגדה המערבית.

דובר צבא ישראלי הודיע כי קיבל דיווח ראשוני על מבצע שהתרחש סמוך להתנחלות אריאל בגדה המערבית, ואישר כי פרטי האירוע נמצאים בחקירה.


מאוחר יותר דווח בערוץ 14 כי מדיווחים ראשוניים עולה כי חייל ישראלי נפצע באורח בינוני מירי חמושים סמוך ליישוב.


בעקבות האירוע תוגברו אמצעי האבטחה סביב ההתנחלות אריאל תוך היערכות כבדה של כוחות הכיבוש באזור. העבריין נסוג מהמקום, בעוד כוחות הכיבוש החלו בסריקות ובפעולות סירוק לאיתורו ומעצרו.


רשויות הכיבוש הישראליות טרם חשפו פרטים נוספים על התקרית, בעוד החיפושים אחר העבריין נמשכים.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 8:53 pm - שעון ירושלים

מתנחלים חוטפים אדמות ועוקרים 80 עצים ממערב לסלפית

היום, יום רביעי, מתנחלים דחפו שטחים נרחבים של אדמות אזרחים באזור חאלט חסן, ממערב לעיירה בידיא.


לפי נפת סלפית, מתנחלים גררו כ-70 דונם של אדמה פלסטינית, עקרו 80 עצים, בהם 50 עצי זית בני יותר מ-20 שנה, וכן עצי שקד ותאנה הם הרסו גם קירות אבן ובאר איסוף מי גשמים.


מזה מספר שנים, אזור חאלת חסן נתון להפרות מתמשכות של מתנחלים תחת חסות כוחות הכיבוש, המונעות מחקלאים גישה לאדמותיהם באזור.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 7:56 pm - שעון ירושלים

עיריות עזה: אסון עקב הפסקות החשמל של הכיבוש וסגירת המעברים.

איגוד עיריות רצועת עזה אמר ביום רביעי כי הרצועה עומדת בפני "קטסטרופה הומניטרית" מקיפה עקב הפסקות החשמל המתמשכות בישראל וסגירת המעברים, בעקבות רצח עם שבוצע במהלך 16 החודשים האחרונים.


בהודעת האיגוד הסבירו כי "קיים צורך דחוף לספק אספקה מספקת ובת קיימא של מים וחשמל, במיוחד לאחר שתחנת ההתפלה המרכזית הושבתה כתוצאה מהפסקת החשמל של הכיבוש הישראלי, מאיימת על חייהם של הפלסטינים והעמקת המשבר הבריאותי והסביבתי".


הוא הוסיף, "אנו מגנים את ההחלטה האחרונה של שר האנרגיה והתשתיות הישראלי ואת המשך הפסקת החשמל ברצועת עזה מאז תחילת התוקפנות, אשר שללה מתושבי הרצועה את מקור האנרגיה העיקרי שלהם".


באיגוד ציינו כי "הפסקת החשמל בעזה שיתקה את השירותים הבסיסיים, בעיקר בתחומי הבריאות, המים והתברואה. מתקני התפלת מים, מתקני טיהור שפכים ומתקנים עירוניים רבים נסגרו, מה שמגביר את הסיכון להתפשטות מגיפות ומחלות".


עוד צוין בהודעה כי "המשך מדיניות הענישה הזו נגד אזרחים מהווה הפרה בוטה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי ומחמיר את סבלם של תושבי עזה, העומדים בפני המשבר ההומניטרי החמור בהיסטוריה".


באיגוד הדגישו כי "הסירוב לאפשר כניסת חומרי בניין, חלקי חילוף, מכונות ומערכות אנרגיה חלופית צמצם את יכולתן של העיריות למצוא פתרונות יעילים, החמיר עוד יותר את המשבר ואיים בקריסת השירותים הבסיסיים".


האיחוד קרא לקהילה הבינלאומית ולארגונים הומניטריים להתערב באופן מיידי כדי להבטיח אספקה בת קיימא של חשמל, דלק ומים, ולהבטיח את כניסת הציוד הדרוש כדי לאפשר לעיריות להמשיך לפעול ולמנוע אסונות בריאותיים וסביבתיים המאיימים על חייהם של יותר משני מיליון בני אדם בעזה.


ביום ראשון הודיעה רשות השידור כי שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן החליט להפסיק את אספקת החשמל לרצועת עזה "לאלתר".


בתמיכה אמריקנית, ישראל מבצעת רצח עם בעזה מאז 7 באוקטובר 2023, והותירה יותר מ-160,000 פלסטינים הרוגים ופצועים, רובם ילדים ונשים, ויותר מ-14,000 נעדרים.


להפסקת החשמל ברצועת עזה במשך כ-17 חודשים היו השלכות הרות אסון, שהשפיעו על כל השירותים החיוניים והחיוניים ברצועה, כגון בתי חולים, מים ותברואה, והביאו למותם של אנשים בשל היעדר שירותים אלה.


השלב הראשון של הסכם הפסקת האש בעזה בן 42 הימים הסתיים בתחילת מרץ, בעוד שהכיבוש הישראלי סירב להיכנס לשלב השני ולסיים את המלחמה.


עם תום השלב הראשון של הסכם הפסקת האש, הכיבוש סגר מחדש את כל המעברים לעזה כדי למנוע את כניסת הסיוע ההומניטרי, מהלך שמטרתו להשתמש ברעב כאמצעי ללחוץ על חמאס לקבל את תכתיביו.


לעומת זאת, חמאס מאשר שוב ושוב את מחויבותו להסכם הפסקת האש, דורש מהכיבוש לקיים אותו וקורא למתווכים להתחיל מיד במשא ומתן בשלב השני.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 4:46 pm - שעון ירושלים

עדויות קשות של עצורי עזה על תנאי המעצר בבתי הכלא והמחנות של הכיבוש.

הוועדה לענייני אסירים פלסטינים ומועדון האסירים הפלסטינים, בתדרוך חדש על תנאי המעצר של עצורי עזה, ציינו כי הנהלת הכלא בישראל ממשיכה להטיל פשעים שיטתיים נגד עצירים, לרבות אלה בעזה, המתמודדים עם תנאי המעצר המחרידים ביותר.


היא הוסיפה בתדרוך שפורסם ביום רביעי: "מחנה שדה תימן ובית המעצר בנגב ממשיכים להוביל את הזירה בכל הנוגע לרמת האכזריות הנהוגה נגד עצורי עזה, על סמך עדויות חדשות, בהן מספר עצורים מהמחנות ובתי המעצר הנ"ל, בנוסף לבית המעצר עופר, אשר חשפו לאילו תנאים בלתי אנושיים נוספים למעצר".


היא המשיכה, "מדיניות העינויים הנהוגה על ידי כוחות הכיבוש הובילה במהלך התקופה האחרונה למותם של ארבעה עצורים תוך ימים ספורים. הם בין עשרות הקדושים מעזה שנהרגו מתחילת התוקפנות".


הכיבוש ממשיך להטיל את פשע ההיעלמות הכפויה על מאות עצורים בעזה, ומציין כי המספר האחרון שהוכרז על ידי הנהלת הכלא בכיבוש, המסווג אותם כלוחמים בלתי חוקיים, הגיע ל-1555 בתחילת מרץ הקרוב.


בנגב עצורים מקלים על עצמם במכולה.


בעדויות של עצורים מעזה שביקרו בבית המעצר בנגב, הם אישרו כי הם מוחזקים במחלקות חסרות שירותים כדי להקל על עצמם, מה שאילץ אותם להשתמש ב"סיר" במצב משפיל ומשפיל מחלות עור, ובמיוחד גרדת, ממשיכות להטריד את העצורים, בשל חוסר ההיגיינה והניקיון בפנים. טיפול מתאים להם ולחולים שביניהם.


בעדות של עצור (J.W.): "אני עדיין סובל מגרדת ושחין על גופי, גם במהלך העברותיי התכופות חטפתי מכות קשות, וכתוצאה מכך יש לי שן שבורה, מה שגורם לי לכאבים עזים ומתמשכים, לאחר ששפכו לתוכה מים מזיקים. לדבריו, "העצורים סובלים מרעב, וניתנת להם רק כמות קטנה של מזון, שווה ערך לרבע ארוחה לכל עצור, שאינה ראויה לאכילה. העצורים אוספים את המזון שניתן להם במהלך היום ואוכלים אותו כארוחת בוקר בערב. כמו כן, הם נתונים לפרוצדורות הכוללות: חיפושים חוזרים, התעללות מילולית מתמדת, התעללות מילולית מתמדת, אזיקת גב כדי לבדוק את גבם, ואיך קוראים להם".


בעדותו אישר העצור (ש"א): "התנאים קשים בשל מחלות העור הנפוצות במדור, וקיים מצב של פחד ואימה בקרב העצורים התנאים הם כמו גיהנום, העלבונות מתמשכים ומדיניות ההשפלה, הרעב והמחסור שולטת בחיי המעצר".


"נעצרתי מבית החולים אל-שיפא והועברתי לבית המעצר בנגב לאחר 97 ימי מעצר במחנות ליד עזה, ולאחר 30 ימים בעופר, שם נחקרתי בשטח והוכיתי קשות, מה שגרם לפצע עמוק בראשי ושבירת צלעות במהלך המעצר הראשון שלי, נחקרתי בחקירה מחודשת, כולל 0 ימים. על הצבת העצור באמצע מוזיקה רועשת מאוד - שהייתי נתון לה יותר מ-7 פעמים, בליווי מכות מתמשכות ומניעת אוכל ורחצה", המשיך.


הוא הוסיף: לאחר המעבר לנגב נחקרתי שוב, ובשל חומרת העינויים והמכות איבדתי את ההכרה מספר פעמים, מה שהוביל אותי להודות בדברי שווא.


בכל הנוגע למחנה שדה תימן, באמצעות ביקורים אצל מספר עצורים במקום, הזוועות, העינויים וההתעללות עדיין מתנשאים על חייהם של עצורים במעצר.


"אנחנו נתונים שוב ושוב וכמעט מדי יום להדחקה, ופצצות קול ופצצות גז נזרקות לתוך הצריפים, אחרי שהם מכריחים אותנו לשכב על הבטן ולהשאיר אותנו ככה לאורך זמן כשהסוהרים מעבירים אותנו לחקירה או לראיון, הם צועקים עלינו ומרביצים לנו כל הזמן, ומפילים אותנו שוב ושוב בזמן שאנחנו מעבירים את הידיים ומעצימים אותנו. בעדותו על התנאים שם.


ק.י. נמצא בצריף שבו מוחזקים יותר מ-55 עצורים, לדבריו, "אנחנו נתונים למצבי הרוח של החיילים בהתמודדות איתנו, ולעינויים ולהשפלה, לפעמים אנחנו נשארים לשבת על מיטות הברזל, שני עצורים לא נותנים לשיחה. החוט - השטח המיועד לשבה בצריף".


לדבריו, כתוצאה מהבידוד הקולקטיבי והיעדר קשר עם העולם החיצון, סבר עצור אחד לאורך כל מעצרו שבתו נרצחה בתוקפנות בעזה, רק כדי לגלות מאוחר יותר באמצעות עורכי דין שהיא בחיים.


"ביום המעצר שלי הם עצרו כ-40 גברים, הפשיטו אותם לגמרי, והלבישו אותם בבגדים לבנים במהלך כל התקופה הזו, ספגנו שוב ושוב מכות קשות עם מקלות ומצ'טות, וזה לא הוביל לכך שרבים מהם נפצעו, ואני הייתי ביניהם שסבלתי מדימום מהאף במשך 4 שעות מחנה גברים, שם סיפקו לנו בגדי כלא עד אז, נשארנו בבגדים הלבנים בקור העז ותחת המכות", אמר העצור (מ"י).


הוא הוסיף: "במשך (14) ימים, נשארתי עם עיניים ואזוק, והייתי נתון לחקירת דיסקו במשך 12 שעות, כיוון שנשארתי בחדר סגור עם מוזיקה רועשת מאוד, ואחרי שהייתי מותש מהסאונד, הם ניסו ללחוץ עליי לגייס ולשתף איתם פעולה, אבל סירבתי, לאחר מכן הם לקחו את כל הנתונים של המשפחה שלי".


ה"פורה" ב"שדה תמן" היא מכשיר עינויים


על פי עדויות העצורים, הם אישרו כי הנהלת המחנה הפכה את "ההפסקה" - פרק זמן השהייה מחוץ לחצר המחנה - לכלי לעינויים, התעללות והשפלה במהלך תקופה זו, נאסר עליהם לדבר זה עם זה או להרים את ראשם, והם לא שמעו דבר מלבד עלבונות וכל מי שנסר עליו.


בעדותו סיפר העצור (ד"א): "נעצרתי בשעות הבוקר, לאחר שהחיילים צילמו אותי במצלמה, ואמרו לי שלא אוכל לחצות לכיוון עזה, אז נשארתי שם עד אחר הצהריים, ואז העבירו אותי ואחרים במשאית למחנה (שדה תימן) בדרך, היינו מרותקים, עיוורים ועיוורים. 12 ימים מיום המעצר, הם הלבישו אותנו בבגדי אסיר, וכל הזמן נאלצתי לשבת על ברכיי בתנוחות משפילות וקשות בתוך הצריף, כל יום בכוונה, ומנעו מאיתנו לשכב".


הוא מאשר: "זה נמשך במשך 39 ימים, והצלחתי להחליף בגדים בפעם הראשונה לאחר 72 יום, והצלחתי לגלח את השיער פעם אחת לאחר 110 ימי מעצר.


מכות קשות, התחשמלות ומניעת מזון ושתייה


עצור (N.W.) אמר: "בתחילת המעצר שלי הייתי בצריף, אזוק ומכוסה את העיניים כל הזמן הם הכריחו אותנו לשבת על הברכיים לאחר ארבעה ימים, חיכיתי יום שלם, ובמהלכו נשארתי אזוק וללא כאבים.


הוא מציין: "אני לא יודע באיזה מחנה הייתי בתחילת המעצר, בגלל האזיקים וכיסוי העיניים ישבתי על הברכיים, והמקום היה מאוד קר וחשוף לאוויר אחרי 21 יום הועברתי לשדה תמן, שם חטפתי מכות קשות בחזה, ובעקבות כך הרגשנו קוצר נשימה.


בהצהרה של העצור (א.ח.): "עם מעצרי, הגברים נלקחו לבניין סמוך, לאחר שהורו להם להתפשט לחלוטין, ולאחר מכן הם הכו אותם קשות, בנוסף לקלל ולקרוא אותם בשמות הגרועים ביותר לאחר שעתיים, העבירו אותנו למשאית, ולאחר מכן למקום אחר שבו שהינו לילה שלם, בליווינו ובנוסף היו איומים ישירים להרוג אותנו הם גם הכריחו אותנו להשתטח על הקרקע בזמן שהיינו עירומים בקור העז, בעודנו כבולים ומכוסי עיניים".


הוא ממשיך: כשהעבירו אותנו לשדה תמן, לקחו אותנו לרופא, אבל הוא התעלם מהפציעות שלנו אחר כך הועברנו לברק, שם נשארנו 90 יום, מתוכם 20 אזוקים וכוסות עיניים.


דיכוי, מכות קשות ושימוש בפצצות קול


"האמצעים המדכאים חוזרים על עצמם", אמר העצור (A.H.) "לפני כ-20 ימים, הם תקפו אותנו עם פצצות קוליות לצדי, ופצעתי את כף הרגל והכתף שלי, למרות שסבלתי מכאבים במשך זמן רב. ההתקפות הללו חוזרות על עצמן במהלך הסעודה לישון על הרצפה, הכה אותנו, העליב אותנו וזרק עלינו פצצות קול".


בעדותו של העצור (ז"ל): "כשעצרו אותי אזקו וכבלו אותי, אחר כך לקחו אותנו לבניין, ומשם לשטח פתוח בקור ובגשם הכבד, ואחר כך למחנה (שדה תימן) היינו עירומים לגמרי, וכל הזמן היו מקללים אותנו בבר יומיים היינו אז יותר מ-70 עצורים, והיינו צריכים לשבת כל הזמן עם ידיים קשורות ומכוסות עיניים, הם שמרו על האזיקים.


הוא ציין, "הפעם הראשונה שהצלחתי להחליף את הבגדים שלי הייתה 50 יום לאחר מעצרי. בעבר עברתי פיצוץ אלים. ראשי נפגע בקיר, מה שגרם לי לפציעה בעין. ההשפעות עדיין ניכרות. היו עצורים שנפצעו ודיממו כתוצאה מהתקיפה".


הנציבות והמועדון חידשו את קריאתם למערכת זכויות האדם הבינלאומית לקבל החלטות אפקטיביות להטיל אחריות על מנהיגי הכיבוש הישראלי על פשעי המלחמה שהם ממשיכים לבצע נגד עמנו, ולהטיל סנקציות שיציבו את ישראל בבידוד בינלאומי ברור, ויחזירו למערכת זכויות האדם את תפקידה הבסיסי שלשמו היא קיימת, וישים קץ לחריגה והחריגה של המלחמה חסינות שהקהילה הבינלאומית העניקה לכיבוש, בהתחשב בכך מעל אחריות, אחריות וענישה.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 1:21 pm - שעון ירושלים

תנאים קשים איתם מתמודדים עצירים בכלא מגידו

בנציבות לענייני אסירים ואסירים לשעבר נמסר כי התנאים לעצורים בכלא מגידו נותרו קשים וקשים, עם מחסור במזון ואספקת היגיינה אישית.


עורך דין הנציבות דיווח ביום רביעי כי העציר נאסם חוסני חמאד (בן 26), תושב צידון, צפונית מזרחית לטול כרם, נמצא בסעיף 2, חדר 1, בכלא מגידו. מרפאה הוא נגוע בגרדת כבר 15 חודשים וקיבל טיפול, אבל הוא עדיין סובל מהלחות, חוסר האוורור וחוסר ההיגיינה האישית בכלא.


בעדותו בפני עורך דין הנציבות ציין חמאד כי ההפסקה הייתה אמורה להימשך שעה, אך הייתה למעשה חצי שעה בלבד, שכן הנהלת הכלא ניכתה חצי שעה שלמה עבור מספר העצורים, והיתרה לא הספיקה לכל העצורים לרחוץ.


בנוגע לאוכל, לדבריו, הוא ירד 24 קילוגרמים כתוצאה ממדיניות הרעבה שיטתית בבתי הכלא של הכיבוש, שבהם האוכל דל ואינו מספיק כדי להשביע את הרעב.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 12:13 pm - שעון ירושלים

יותר מ-12 מיליון פוסטים אלימים נגד פלסטינים

7amleh - המרכז הערבי לקידום המדיה החברתית פרסם את הדו"ח השנתי שלו, "מדד הגזענות וההסתה לשנת 2024", החושף עלייה מדאיגה של דברי שטנה ואלימות דיגיטלית נגד פלסטינים, במיוחד ב-X ובפייסבוק.


על פי נתונים שאחרי הדוח, 12,482,041 פוסטים של הסתה ואלימות נוטרו בעברית במהלך שנת 2024, בקצב של 23.6 פוסטים לדקה, המשקפים עלייה מסוכנת בשימוש במרחב הדיגיטלי ככלי להפצת עוינות והסתה.


הדו"ח חושף קשר הדוק בין העלייה בדיבור השנאה לבין התפתחויות פוליטיות וצבאיות, במיוחד במהלך רצח העם שפגע בפלסטינים בעזה.


הוא מסביר שמניעים פוליטיים, אתניים ודתיים היו המניעים העיקריים מאחורי ההסלמה של הרטוריקה הזו, שלא רק הסיתה נגד פלסטינים בכלל, אלא גם פנתה לירושלמים פלסטינים בפרט. 8,484 פוסטים של הסתה ופוסטים אלימים נגד ירושלמים פלסטינים תועדו, רובם בפלטפורמת X, מדד מסוכן לפגיעה שיטתית בקבוצה זו.


הדו"ח גם עוקב אחר תופעת השמחה והשמחה על הרג ופציעה של פלסטינים בתוך ישראל, ומתעד 9,289 פוסטים שבהם משתמשי מדיה חברתית ישראלים הביעו שמחה על הרג פלסטינים כתוצאה מהפגזות.


תופעה זו חושפת את הנורמליזציה הגוברת של האלימות הדיגיטלית בישראל, ואת השימוש במרחב הדיגיטלי ככלי לקידום גזענות ועידוד הסתה.

הדו"ח מדגיש פער משמעותי בין הפלטפורמות הדיגיטליות בהתמודדות עם תוכן דלקתי, כאשר 79% מהתוכן הדלקתי מתועד ב-X, לעומת 21% בפייסבוק.


למרות שמספר המשתמשים הישראלים בפייסבוק גדול בהרבה, X מהווה את הנתח הגדול ביותר של תוכן אלים, מה שמשקף את כישלונה של הפלטפורמה להטיל צנזורה כלשהי על דברי שטנה המתפרסמים בעברית.


הדו"ח מזהיר גם מפני השינויים האחרונים של Meta במדיניות ניהול התוכן שלה, לפיהם החברה החליטה להגביל את הניטור שלה לתוכן אלים "מסוכן ביותר" פירוש הדבר שדברי השנאה נגד פלסטינים ימשיכו להתפשט ללא מעצורים, ויתרמו לנורמליזציה ולהתבססות שלו במרחב הדיגיטלי.


הדו"ח קורא ל"צעדים מחמירים של פלטפורמות המדיה החברתית, הקהילה הבינלאומית ומקבלי ההחלטות כדי לבלום את ההסלמה של דברי השנאה נגד פלסטינים על ידי חיזוק מנגנוני התמתנות התוכן, הסרת תוכן אלים ומלהיב בעברית באותה רמה כמו בשפות אחרות, ביצוע הערכות עצמאיות וציבוריות של השפעת פלטפורמות המדיה החברתיות על מנת להבטיח את ניצול משאבי התוכן והעברית על הסתה".


הדו"ח גם מדגיש את הצורך להבטיח שקיפות ואחריות בטיפול בדיווחים על הפרות זכויות דיגיטליות, לערב את החברה האזרחית הפלסטינית בפיתוח מנגנוני פיקוח ולמנוע שימוש בטכנולוגיות דיגיטליות כדי להסית לאלימות או להקל על פשעי מלחמה.


דו"ח מדד הגזענות וההסתה לשנת 2024 מדגיש את הצורך הדחוף לנקוט בצעדים מעשיים ודחופים כדי לבלום את עליית העוינות הדיגיטלית נגד פלסטינים ולהבטיח שפלטפורמות דיגיטליות הן מרחבים בטוחים לכולם, לא סביבות לייצור אלימות והסתה.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 12:08 pm - שעון ירושלים

12 חללים בעזה ב-24 שעות, והביאו את מניין ההרוגים ל-48,515.

משרד הבריאות בעזה הודיע ביום רביעי כי מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-48,515, רובם ילדים ונשים, מאז תחילת התוקפנות של הכיבוש הישראלי ב-7 באוקטובר 2023.


המשרד הוסיף בהצהרה קצרה כי מניין ההרוגים עלה ל-111,941 מאז תחילת התוקפנות, בעוד שמספר קורבנות נותרו מתחת להריסות, ללא אפשרות להגיע לאמבולנסים וצוותי הגנה אזרחית.


היא ציינה כי במהלך היממה האחרונה הגיעו לבתי החולים ברצועת עזה 12 קדושים (5 קדושים שגופותיהם נמצאו ו-7 קדושים חדשים) ו-14 פצועים.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 12:02 pm - שעון ירושלים

118 עובדי תרבות נרצחו בעזה בשנה שעברה.

הלשכה הפלסטינית המרכזית לסטטיסטיקה ומשרד התרבות מסרו כי 118 עובדי תרבות נהרגו ברצועת עזה במהלך שנת 2024.


בהצהרה שפרסמו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשרד התרבות לרגל יום התרבות הפלסטינית, שחל ב-13 במרץ בכל שנה, הוסבר כי מגזר התרבות ברצועת עזה היה נתון לתהליך של השמדה והרס שבוצע ועדיין מתבצע על ידי הכיבוש הישראלי, אשר כוון לציוני דרך של מרכזיה, ספרות, ספרות וספרותיה , ומוזיאונים הרסו גם אתרי תרבות הרשומים ברשימת המורשת העולמית, ביניהם: אתר בלכיה ואתר תל אום עאמר, המפורסם ברצפת הפסיפס שלו.


בהצהרה צוין כי בנפות הגדה המערבית עדים להסלמה משמעותית בתקיפות נגד מוסדות תרבות וצוותיהם, המובילה לביטול אירועים רבים ולפגיעה משמעותית בתשתיות התרבות.


הוא ציין כי מספר מרכזי התרבות הפועלים בגדה המערבית ירד מ-510 ב-2023 ל-492 ב-2024.


גם מספר פעילויות התרבות שנערכו במרכזי תרבות בגדה ב-2024 גדל מעט בהשוואה לשנה הקודמת, והגיע ל-5,788 ב-2024 לעומת 5,477 בשנת 2023. עם זאת, הקורסים עדיין מחזיקים במקום הראשון מבין פעילויות התרבות המתקיימות במרכזי תרבות, המהווים כ-72% מהפעילויות.


מספר המשתתפים בפעילויות תרבות שבוצעו על ידי מרכזי תרבות הפועלים בגדה במהלך שנת 2024 הסתכם בכ-217,000 משתתפים ומשתתפים (מתוכם כ-211,000 השתתפו בפעילויות תרבות שנערכו באופן אישי (כ-97%).


מספר המוזיאונים הפועלים בגדה המערבית הגיע ל-26 בשנת 2024, כולל שני מוזיאונים שסירבו לספק נתונים, בעוד שמספר המבקרים במוזיאונים שסיפקו נתונים בגדה המערבית הגיע לכ-80,000 מבקרים בשנת 2024 (81% פלסטינים ו-19% מהלאומים האחרים). הנתונים מצביעים על כך שמספר המבקרים הגבוה ביותר בשנת 2024 היה באפריל, עם כ-14,000 מבקרים, בעוד שהמספר הנמוך ביותר היה בפברואר, עם כ-3,000 מבקרים.


מספר ההצגות שהוצגו בבתי הקולנוע בגדה המערבית ירד ביותר ממחצית בשנת 2024 בהשוואה לשנה הקודמת בגדה המערבית היו 15 בתי ניתוח, כולל תיאטרון אחד שסירב לספק נתונים.


ההצהרה נמשכה: 159 הצגות הוצגו בתיאטראות בגדה ב-2024, כולל 98 הצגות לילדים, 11 הצגות למבוגרים ו-50 הצגות לילדים ולמבוגרים כאחד. באשר למספר הצופים בהצגות, הוא הגיע לכ-19,000 צופים, כאשר מספר הצופים הגבוה ביותר היה בנובמבר, כ-3,000, בעוד שמספר הצופים הנמוך ביותר היה בינואר, עם 140 צופים בלבד.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 10:39 am - שעון ירושלים

עיריות רצועת עזה עומדות בפני אסון הומניטרי מקיף.

מאיגוד עיריות רצועת עזה נמסר כי עזה עומדת בפני אסון הומניטרי מקיף עקב הפסקות חשמל וסגירת מעברים, לאור האסון המתמשך ברצועת עזה הנובע מהתוקפנות הישראלית ההרסנית שנמשכת כבר 16 חודשים.


איגוד עיריות רצועת עזה הדגיש בהודעה שפרסם ביום רביעי את הצורך הדחוף לספק אספקה מספקת ובת קיימא של מים וחשמל, במיוחד לאחר שתחנת ההתפלה המרכזית הושבתה עקב הפסקת החשמל של הכיבוש הישראלי, מאיימת על חיי הפלסטינים והחרפת משברים בריאותיים וסביבתיים.


האיחוד גינה את ההחלטה האחרונה של שר האנרגיה והתשתיות הישראלי ואת המשך הפסקת החשמל ברצועה מאז תחילת התוקפנות. הדבר שלל מתושבי הרצועה את מקור האנרגיה העיקרי שלהם, שיתוק את השירותים הבסיסיים, ובמיוחד מתקני התפלה, מתקני טיהור שפכים, והפצתו של מתקנים עירוניים רבים.


הוא הדגיש כי המשך מדיניות הענישה הזו נגד אזרחים מהווה הפרה בוטה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי ומחמיר את סבלם של תושבי עזה, העומדים בפני המשבר ההומניטרי החמור בהיסטוריה. מניעת הכניסה של חומרי בניין, חלקי חילוף, מכונות ומערכות אנרגיה חלופית הגבילה את יכולתן של עיריות למצוא פתרונות יעילים, העמיקה את המשבר ומאיימת בקריסת השירותים הבסיסיים.


איגוד עיריות עזה חזר על פנייתו הדחופה לקהילה הבינלאומית, לארגונים הומניטריים ולגורמים הרלוונטיים להתערב באופן מיידי כדי להבטיח אספקה בת קיימא של חשמל, דלק ומים, להבטיח כניסת ציוד וחומרים חיוניים להבטחת המשך פעילותן של העיריות, ולמנוע אסונות בריאותיים וסביבתיים נוספים המאיימים על חייהם של יותר משני מיליון בני אדם הלכודים בעזה.


לפני שבוע הודיע שר האנרגיה הישראלי אלי כהן על שלילת הרישיון המאפשר לחברת החשמל לספק חשמל לרצועת עזה, תשעה ימים לאחר ההחלטה לאסור כניסת דלק וסיוע הומניטרי לרצועה.


רשויות הכיבוש הישראליות ניתקו את החשמל לרצועת עזה כולה מאז תחילת מלחמת העם ברצועה ב-7 באוקטובר 2023.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 10:29 am - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך לסגור את מעברי כרם שלום וארז זה היום האחד עשר.

כוחות הכיבוש הישראליים המשיכו לסגור את מעברי כרם שלום ובית חאנון (ארז) היום, יום שישי, זה היום האחד עשר ברציפות.


ממשלת ישראל, בראשות בנימין נתניהו, החליטה בערב שבת האחרון לסגור את מעברי הגבול ולהפסיק את הזרמת הסיוע והסחורות לרצועת עזה, בטענה כי חמאס סירב להאריך את השלב הראשון של ההסכם ולהיענות להצעה של השליח האמריקני לאזור, סטיב ויטקוף.


כתוצאה מההחלטה הישראלית, מחירי הסחורות והסחורות הבסיסיות ברצועת עזה זינקו מיד, על רקע אזהרות ממשלתיות ובינלאומיות על חזרה לרעב בקרב האוכלוסייה אם סגירת המעבר תישאר בעינה.


בעקבות ההחלטה לסגור את מעברי הגבול ולבלום את זרימת הסחורות, פתחו גורמים ישראלים בהווה ובעבר במסעות הסתה נגד רצועת עזה ותושביה הבולטים שבהם היו הצהרות של סגן יו"ר הכנסת והשר לביטחון לאומי לשעבר איתמר בן-גביר, שקראו להפציץ מחסנים המכילים סחורות ולניתוק אספקת חשמל ומים.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 9:58 am - שעון ירושלים

הכיבוש מחריף את תוקפנותו נגד טול כרם ומחנהה כבר היום ה-45.

כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים בתוקפנותם על העיר טול-כרם ומחנהה זה היום ה-45 ברציפות, ובמחנה נור שמס זה היום ה-32, על רקע הסלמה צבאית חסרת תקדים הכוללת תגבורת כבדה, מצור הדוק ופשיטות בתים נרחבות, כולל מעצרים ועקירת אזרחים בכוח.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש הישראלי אילצו כמה משפחות בשכונת ג'בל אל-נסר שבמחנה הפליטים נור שמס לעזוב את בתיהם, לאחר שפשטו עליהם, על רקע ירי עז כדי להטיל אימה על תושבים. בתים אחרים הוסבו לצריפים צבאיים.


בינתיים, כוחות הכיבוש פרסו סיורים רגליים סביב המחנה, בעוד שדחפורים יישרו קטע נוסף של רחוב שכם בסמוך לכניסתו, והרסו תשתיות ורכוש אזרחי.


בינתיים, במחנה טול-כרם נוכחו נוכחות כבדה של כלי רכב צבאיים ויחידות חי"ר, אשר, מאוחר בלילה, החלו לשרוף בתים באזור דאבא אום ג'והר בשכונת Balawneh נשמעו פיצוצים מלווים ביריות כבדות.


עדי ראייה דיווחו כי חיילי הכיבוש שדדו חנויות במחנה הפליטים טול כרם, לאחר שהשחיתו את דלתותיהם והשחיתו את תכולתן. הם גם רדפו אחר אזרחים שניסו להגיע לבתיהם, ואילצו אותם להתפשט ולהתעלל בהם באיומי אקדח.


בהקשר קשור, כוחות כיבוש נפרסו לאחר חצות ברחובות העיר ובשכונותיה, לרבות בשכונה הדרומית, ברחוב בית החולים הממשלתי הקדוש הקדוש ת'אבת ת'אבת, ברחוב שכם ובפרברי דנאבה שווואייקה, ארתח, איקטבה ואל-אזאב.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש עצרו את אחמד ראפאת עלי זייט משווואיקה, מוהאב אל-עטאר מאזבט אל-ג'רד ועבדול רחמן עוודה מפרבר דנאבה, לאחר שפשטו על בתיהם והשחיתו תכולתם.


כוחות הכיבוש הסתערו גם על חצר מועדון הספורט התרבותי בשכונה הצפונית בעיר, המאכלסת עקורים ממחנות טול כרם ונור שמס.


בפרבר איקטבה היו עדים לחיפושי רכב של חיילי הכיבוש, במיוחד באזור שיכון העובדים מול מחנה נור שמס, תוך התנכלות לנוסעים והעמדתם לחקירות שטח.


כוחות הכיבוש הישראליים, עם מכונות כבדות ודחפורים, חיזקו את נוכחותם הצבאית מול הבתים שתפסו ברחוב שכם, המחבר בין מחנות הפליטים טול כרם ונור שמס. הם הפכו את הבתים הללו לצריפים צבאיים והקימו מחסומים ניידים כדי להגביל את תנועת האזרחים.


התוקפנות המתמשכת בעיר ובמחנות הביאה עד כה למות קדושים של 13 אזרחים, כולל ילד ושתי נשים, שאחת מהן בחודש השמיני להריונה נפצעו ונעצרו גם כן, ויותר מ-9,000 בני אדם נעקרו בכוח ממחנה נור שמס ו-12,000 מבניין זה, הובילו גם הם למחנה נהרסו לחלוטין וחלקית, נשרפו והושחתו.

פלסטין

ג 11 מרץ 2025 9:34 pm - שעון ירושלים

מסתערבים חוטפים צעיר ממרכז רפואי בכפר עקב.

יחידה ישראלית מיוחדת, "מוסתריבון", חטפה שלשום בערב צעיר מהעיירה כפר עקב, צפונית מזרחית לירושלים הכבושה.


עדי ראייה דיווחו כי כוח של חיילים סמויים ישראלים בלבוש אזרחי חטף את מג'די קהוש מתוך המרכז הרפואי אל-שיפא בכפר עקב, וציינו כי הוא עובד במרכז.

פלסטין

ג 11 מרץ 2025 8:55 pm - שעון ירושלים

חמאס מכריז על תחילתו של סבב חדש של משא ומתן להפסקת אש בעזה.

חמאס הודיע הערב (שלישי) על תחילתו של סבב חדש של משא ומתן להפסקת אש בעזה. התנועה אישרה כי היא פועלת "באחריות וחיובית" ומקווה שהסבב יביא ל"התקדמות מוחשית לקראת תחילתו של השלב השני של המשא ומתן כדי לסלול את הדרך לסיום התוקפנות ונסיגת הכיבוש מהרצועה".


כך נאמר בהצהרות לעיתונות שמסר מנהיג התנועה עבד אל רחמן שדיד, שפורסמה על ידי חמאס בפלטפורמות הדיגיטליות הרשמיות שלו.


שדיד הצהיר כי התנועה "החלה היום בסבב חדש של משא ומתן על הפסקת אש", מבלי למסור פרטים נוספים.


הוא הסביר כי "חמאס מתמודד בצורה אחראית וחיובית עם המשא ומתן הזה, כולל אלה עם השליח האמריקני לענייני בני ערובה (אדם בוהלר)".


בשבוע שעבר נפגש בוהלר עם בכירי חמאס בבירת קטאר, דוחא, ללא ידיעת ישראל, כדי לקיים שיחות על שחרור אסירים ישראלים המוחזקים בעזה, בהם חמישה אמריקאים.


תל אביב מעריכה כי ברצועת עזה יש 59 אסירים ישראלים, מתוכם 24 עדיין בחיים, יותר מ-9,500 אסירים פלסטינים נמקים בבתי הכלא שלה, סובלים מעינויים, רעב והזנחה רפואית, שרבים מהם מתו, על פי דיווחי זכויות האדם והתקשורת הפלסטינית והישראלית.


שדיד המשיך, "אנו מקווים שהסבב הזה יביא להתקדמות מוחשית לקראת פתיחת השלב השני של המשא ומתן, לסלול את הדרך לסיום התוקפנות, נסיגת הכיבוש מרצועת עזה והשלמת עסקת חילופי שבויים".


לאחר שתל אביב שלחה ביום שני משלחת משא ומתן לדוחא, בירת קטאר מארחת שיחות עקיפות בין ישראל לחמאס.


ב-1 במרץ 2025 הסתיים השלב הראשון של הסכם הפסקת אש וחילופי שבויים בין חמאס לישראל. ההסכם, שהחל ב-19 בינואר, היה בתיווך של קטאר ומצרים ונתמך על ידי ארצות הברית.


נתניהו נמנע מליזום את השלב השני של ההסכם, שכן הוא מבקש לשחרר אסירים ישראלים נוספים מבלי לעמוד בהתחייבויות של שלב זה, ובמיוחד סיום מלחמת ההשמדה והנסיגה המלאה מעזה.


לפיכך, ב-8 במרץ, נתניהו טען כי חמאס מסרב להגיב להצעה אמריקאית להפסקת אש זמנית במהלך הרמדאן וחג הפסח היהודי. הוא נימק זאת בשימוש בנשק האסור הבינלאומי של "הרעבה" במניעת כניסת סיוע הומניטרי לעזה ב-2 במרץ.


הוא הזהיר בחריפות מפני תוכניות ישראליות בגדה המערבית, והוסיף כי ישראל מבקשת לעקור פלסטינים, להרוס ערים, כפרים ומחנות בגדה המערבית ובירושלים הכבושה, ולמחוק את זהותם ההיסטורית והדמוגרפית "במרדף אחר מה שמכונה הפרויקט הקולוניאלי של ירושלים רבתי".


לדבריו, ישראל "תכננה לאחרונה לבנות 2,684 יחידות התיישבות חדשות, המאשר את המשך מדיניות הרחבת ההתנחלויות שלה, המהווה איום חמור על הנוכחות הפלסטינית בגדה המערבית".


הוא ציין כי "הכיבוש ממשיך את תוקפנותו הנרחבת על העיר ג'נין ומחנהה במשך היום החמישים ואחד, וממשיך בתוקפנותו על העיר טול-כרם ומחנות נור שמס וטול-כרם במשך היום הארבעים ושלושה, ומחריף את הפשיטות האכזריות שלו על ערים, כפרים ומחנות הול של חודש הרמדאן השונות בחודש המערבי".


מאז תחילת מלחמת ההשמדה ברצועת עזה, הצבא הישראלי והמתנחלים הסלימו את התקפותיהם בגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים, והביאו למותם של 934 פלסטינים, לפציעתם של קרוב ל-7,000 בני אדם ולמעצר של 14,500, לפי נתונים פלסטינים רשמיים.


מאז 7 באוקטובר 2023, ישראל, בתמיכת ארה"ב, מבצעת רצח עם בעזה, והותירה יותר מ-160,000 פלסטינים הרוגים ופצועים, רובם ילדים ונשים, ויותר מ-14,000 נעדרים.

פלסטין

ג 11 מרץ 2025 7:38 pm - שעון ירושלים

שני ילדים נפצעו מכדורי כיבוש במחנה אל-פאואר, דרומית לחברון

שני ילדים נפצעו מכדורי כוחות הכיבוש הישראלי ביום שלישי בערב במהלך פשיטה על מחנה הפליטים אל-פאוואר, דרומית לחברון.


חברת הסהר האדום הפלסטינית דיווחה כי צוותיה טיפלו בילד בן 17 שנורה באש חיה בבטנו ובילד בן 16 שנורה באש חיה באגן, והעבירו אותם לבית החולים.


גורמים רפואיים בבית החולים אל-אהלי בחברון מסרו כי הילד, שנורה בבטנו באש חיה, נלקח מיד לחדר הניתוח עם הגעתו בשל חומרת פציעתו.


מחנה אל-פאואר נתון לפשיטות יומיומיות של כוחות הכיבוש, הכוללות ירי של אש חיה, פצצות קול וגז מדמיע לעבר תושבים ובתיהם.

ערבי ובינלאומי

ג 11 מרץ 2025 7:33 pm - שעון ירושלים

הרוג בפשיטה כיבוש על רכב בדרום לבנון

משרד הבריאות הלבנוני הודיע היום, שלישי, על מות קדושים של אזרח בפשיטה של מזל"ט כיבוש ישראלי על רכבו, בכביש דיר אל זהראני במחוז צידון בדרום לבנון, בהפרה חדשה של הסכם הפסקת האש.


ב-8 באוקטובר 2023 פתח הכיבוש הישראלי בתוקפנות נגד לבנון, שהפכה ב-23 בספטמבר 2024 למלחמה רחבת היקף, והותירה 4,115 חללים ו-16,909 פצועים, בהם מספר רב של ילדים ונשים, בנוסף לעקירה של כ-1.4 מיליון בני אדם.


מאז כניסת הסכם הפסקת האש לתוקף ב-27 בנובמבר 2024, הכיבוש הישראלי ביצע יותר מאלף הפרות, וכתוצאה מכך לפחות 86 אנוסים ו-285 פצועים, על פי נתונים רשמיים של לבנון.


ישראל התחמקה מהשלמת נסיגתה מדרום לבנון עד ה-18 בפברואר, בניגוד להסכם, שכן ביצעה נסיגה חלקית וממשיכה לכבוש 5 נקודות לבנוניות עיקריות, בתוך האזורים שכבשה במלחמה האחרונה.

ערבי ובינלאומי

ג 11 מרץ 2025 7:06 pm - שעון ירושלים

בן גביר: שוב הממשלה מוכיחה את חולשתה בלבנון כפי שהיא בעזה

"מעריב" ציטט את השר לביטחון לאומי שהתפטר, איתמר בן גביר, שאמר: "שוב הממשלה מוכיחה את חולשתה בלבנון, כמו בעזה".


היום העביר הצבא הישראלי אסירים לבנונים שנלכדו במהלך החודשים האחרונים.

פלסטין

ג 11 מרץ 2025 5:17 pm - שעון ירושלים

האיחוד האירופי: יותר מ-3,500 בני אדם עזבו עד כה את עזה דרך מעבר רפיח

קאיה קאלאס, הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, אמרה ביום שלישי למועצת הביטחון של האו"ם כי כ-3,500 בני אדם חצו עד כה למצרים מרצועת עזה דרך מעבר רפיח, כולל יותר מ-2,000 אנשים הזקוקים לטיפול רפואי.


לפי רויטרס, האיחוד האירופי חידש את משימתו האזרחית ב-31 בינואר לנטר את מעבר הגבול ברפיח, נקודת כניסה ויציאה מרכזית אל הרצועה וממנה. המעבר סגור לבני אדם מאז חודש מאי.

פלסטין

ג 11 מרץ 2025 4:38 pm - שעון ירושלים

ממשלת עזה: מספר ההרוגים מאז תחילת הפסקת האש עלה ל-137


סלמה מערוף, ראש לשכת התקשורת הממשלתית ברצועת עזה, הודיעה ביום שלישי בערב כי הצבא הישראלי הרג 137 פלסטינים מאז שהסכם הפסקת האש נכנס לתוקף ב-19 בינואר 2025.


סלאמה אמר בהצהרה כי הכיבוש הישראלי "הגביר בכוונה את הפשעים שלו נגד העם הפלסטיני בעשרת הימים האחרונים, תוך הפרה חוזרת ונשנית של הסכם הפסקת האש".


הוא המשיך: "הפשע האחרון מבין הפשעים הללו היה הפצצת קבוצת אזרחים על ידי מטוסי קרב ישראליים במרכז רצועת עזה, שהביאה למות קדושים של חמישה מהם, כולל שני אחים, והביא את מניין ההרוגים מאז שהסכם הפסקת האש נכנס לתוקף ל-137".


מזל"ט ישראלי הפציץ אזרחים פלסטינים באזור נצרים, סמוך לגבול הדרום-מזרחי של העיר עזה, כשהם עמדו ליד בית הרוס, והרג חמישה בני אדם, בהם שני אחים.


זה מגיע כחלק מסדרה של הפרות ישראליות של הסכם הפסקת האש, שראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו התנער ממנה בסירוב לעבור לשלב השני שלו, לאחר שהשלב הראשון יפוג בסוף ה-1 במרץ.


נתניהו, הכפוף לצו מעצר מבית הדין הפלילי הבינלאומי, מבקש להאריך את השלב הראשון להבטחת שחרורם של אסירים ישראלים נוספים מעזה, מבלי לעמוד בהתחייבויות השלב השני, ובמיוחד סיום מלחמת רצח העם והסיגה מלאה של הצבא הישראלי מהרצועה.


בתמיכה אמריקנית, ישראל מבצעת רצח עם בעזה מאז 7 באוקטובר 2023, והותירה יותר מ-160,000 פלסטינים הרוגים ופצועים, רובם ילדים ונשים, ויותר מ-14,000 נעדרים.


חמאס מתעקש להתחיל את השלב השני של ההסכם, ורואה את החלטתה של ישראל לעצור את כניסת הסיוע ההומניטרי לעזה מאז 8 במרץ "סחיטה זולה, פשע מלחמה והיפוך בוטה של ההסכם".


ישראל הפכה את עזה לכלא הגדול בעולם, וחסמה אותה זו השנה ה-18. כ-1.5 מיליון מתוך 2.4 מיליון אזרחיה הפלסטינים הופלו ללא קורת גג לאחר שבתיהם נהרסו במלחמת ההשמדה, בתוך מחסור מכוון וחמור במזון, מים ותרופות.


במשך עשרות שנים ישראל כבשה שטחים בפלסטין, סוריה ולבנון, ומסרבת לסגת מהם ולהקים מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים, לאורך הגבולות שלפני 1967.

פלסטין

ג 11 מרץ 2025 2:26 pm - שעון ירושלים

רשות המים: מתחילה לספק ולהתקין מיכלי מים מפלסטיק למקלטים בעזה

רשות המים אישרה ביום שלישי כי סיפקה 250 מיכלי פלסטיק עם קיבולת של 5 כוסות ל-200 מקלטים בעזה ובצפון עזה, בשיתוף עם קרן הילדים של האו"ם (UNICEF) אלו מספקים שיטת אחסון בטוחה וקומפקטית למים ביתיים, המאפשרת עיקור מרכזי קל, ומבטיחה גישה לכל העקורים.


רשות המים ציינה בהצהרה כי מתבצעות העבודות להתקנת המכלים הראשונים, בסך 50, בשיתוף עם רשות המים של עיריות החוף. הפרויקט כוון לקבוצת מרכזי עקירה הפרוסים ברחבי העיר עזה והיישובים ג'בליה, בית לאהייא ובית חאנון, הסבירו כי עבודות אלו כללו התקנת מיכלי מים שונים והתקנתם של שני מיכלי מים.


רשות המים אישרה כי עבודות התקנת המיכלים הנותרים יימשכו עד אמצע אפריל, במסגרת תכנית העבודה המיועדת לספק מים נקיים, תוך שימת דגש על התחלת בדיקות המילוי והמעקב אחר בדיקות האיכות של המיכלים שהותקנו.

פלסטין

ג 11 מרץ 2025 2:24 pm - שעון ירושלים

הכיבוש עצר בעל ספרייה מדעית בירושלים

כוחות הכיבוש הישראלי עצרו ביום שלישי בערב את הבעלים של הספרייה המדעית ברחוב סלאח א-דין בירושלים הכבושה.


נפת ירושלים דיווחה כי כוחות הכיבוש הסתערו על רחוב צלאח א-דין בירושלים הכבושה, פשטו על הספרייה המדעית, עצרו את בעליה עימאד מונה ולקחו אותו לחקירה.

פלסטין

ג 11 מרץ 2025 1:35 pm - שעון ירושלים

הלוויתו של השהיד אחמד סלאח ממערב לג'נין

היום, יום שלישי, קברו אנשי כפר דן ממערב לג'נין את גופתו של השהיד אחמד פתחי סלאח.


מסע הלוויה יצא לדרך מהמרכז הרפואי ימאון לביתו של השהיד בכפר דן, שם נפרדה ממנו המשפחה.


המשתתפים נשאו את גופת השהיד על כתפיהם והצעידו אותה ברחובות העיירה, והוקיעו את פשע הכיבוש של דריסה. הם ערכו את תפילת ההלוויה במסגד של העיירה, ולאחר מכן נקברה גופתו בבית הקברות של העיירה.


כוחות הכיבוש דרסו אתמול בערב את סלאח (בן 31) בעת שרכב על אופניו סמוך לכיכר משרד הפנים, כאשר הרכב הצבאי הישראלי פנה לעברו ודרס אותו בכוונה, תוך פגיעה קשה, ובעקבות כך נקבע מותו.


בכך עולה מספר הקדושים בנפת ג'נין מאז תחילתה של התוקפנות הישראלית חסרת התקדים על העיר ג'נין ומחנהה לפני 50 יום ל-34. אישה בת 58 מהשכונה המזרחית של ג'נין נרצחה היום עם עלות השחר, ושני צעירים נרצחו במהלך המצור על ביתם של כוחות הכיבוש במזרח ובחיילותיהם.

פלסטין

ג 11 מרץ 2025 1:27 pm - שעון ירושלים

5 חללים בהפצצה ישראלית ליד מחסום נצרים במרכז רצועת עזה

חמישה אזרחים נהרגו אחר הצהריים (שלישי) כאשר מזל"ט ישראלי הפציץ קבוצת אזרחים ליד מחסום נצרים במרכז רצועת עזה.


ישראל ממשיכה להפר את הסכם הפסקת האש, ומותירה חללים ופצועים באזורים שונים ברצועת עזה.


מעברי כרם שלום ובית חאנון (ארז) נותרו סגורים ומונעים כניסת סיוע לרצועת עזה זה היום העשירי ברציפות.

פלסטין

ב 10 מרץ 2025 8:07 pm - שעון ירושלים

60,000 מקיימים תפילות אישה ותראוויה במסגד אל-אקצא

60,000 מתפללים ערכו את תפילות אישה ותראוויה ביום העשירי של חודש הרמדאן, בחצרות מסגד אל-אקצא המבורך, לאור הצעדים הצבאיים הנוקשים שהטילו רשויות הכיבוש הישראליות על הגישה למסגד.


ממחלקת ההקדשים האסלאמית בירושלים נמסר כי "כ-60,000 מתפללים ערכו את תפילות האישה ותרוויח בחצרות מסגד אל-אקצא", רובם תושבי עיר הקודש או מתוך שטחי 1948.


רשויות הכיבוש מונעות מאלפי אזרחים מנפות הגדה המערבית להגיע לירושלים כדי לקיים תפילות במסגד אל-אקצא.

פלסטין

ב 10 מרץ 2025 7:40 pm - שעון ירושלים

צעיר נהרג לאחר שנדרס על ידי כוחות הכיבוש בג'נין

הצעיר, אחמד פתחי אחמד סלאח (בן 32), נרצח הערב, יום שני, לאחר שנדרס על ידי רכב צבאי ישראלי בעיר ג'נין.


מקורות מקומיים מסרו כי רכב צבאי ישראלי דרס צעיר שרכב על האופנוע שלו סמוך לכיכר משרד הפנים בעיר ג'נין, וגרם לו לפציעות חמורות לאחר מכן הוא הועבר לבית החולים אבן סינא, לפני שהודיעו על מותו.

פלסטין

ב 10 מרץ 2025 7:28 pm - שעון ירושלים

הפוגה של עזה לפריצת דרך חדשה שמחזקת את יציבות ההסכם

דוחא מארחת סבב שיחות חדש לביסוס שביתת הנשק ברצועת עזה, על רקע חילוקי דעות לגבי תנאי השלב השני האפשרי, ומדברים על השתתפותו הקרובה של שליח המזרח התיכון של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, סטיב ויטקוף, במאמצים לפתור את הסכסוך.


נוכחות אמריקאית צפויה זו, לאחר שיחות ישירות בין וושינגטון לחמאס, וישראל ששלחה משלחת לדוחא ביום שני, הם צעדים שמומחים ששוחחו עם אשרק אל-אווסט רואים בהם דחיפה לפריצת דרך חדשה שתגביר את הסיכויים שהסכם שביתת הנשק המקרטע יישאר על כנו.


צוות של מנהלי משא ומתן ישראלים יצא ביום שני לדוחא כדי לקיים סבב שיחות חדש על המשך הסכם הפסקת האש השביר בעזה, כך לפי התקשורת הישראלית.


ויטקוב צפוי לנסוע ביום שלישי לסעודיה ולאחר מכן לבירת קטאר ביום רביעי, שם מתקיימות השיחות, כך דיווח ביום שני ה"טיימס אוף ישראל" בצטט מקור, מבלי להבהיר אם יבקר בישראל או לא.


לדברי אותו גורם, "תוכנית ויטקוף", הנתמכת על ידי ישראל, עומדת לדיון בשיחות. שחרורו של חמאס כולל שחרור של עשרה בני ערובה חיים, ביניהם עידן אלכסנדר הישראלי-אמריקאי, בתמורה ל-60 ימי הפסקת אש נוספים.


ממשל טראמפ שואף להאריך את הפסקת האש מעבר לרמדאן וחג הפסחא, מה שיוביל אולי להפוגה ארוכת טווח שעלולה לסיים את המלחמה, כך דיווח אקסיוס ביום ראשון.


עם סיום השלב הראשון של העסקה, בתחילת מרץ הקרוב, עם שחרור 33 בני ערובה, בהם 8 הרוגים, ו-1,800 אסירים פלסטינים, חמאס סירב, לפי הודעת לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, לקבל את "מסגרת ויטקוף", בעוד שישראל הסכימה לכך, על פי ההצהרה, שהביאה את כניסת ה-Strip של האחרון.


המכשולים של נתניהו

השגרירה ראקה אחמד חסן, חברת המועצה המצרית לענייני חוץ, מהמרת שביקורו של ויטקוב באזור ייתן הזדמנות אמיתית לקיום ההסכם ולהתגברות על מכשוליו של נתניהו, ומציינת שהעמדה האמריקנית ההולכת וגוברת, שבה טראמפ מבקש למנוע מלחמה ולאפשר למדינות ערב שימשיכו לנרמל את היחסים הנוכחיים עם ישראל, תגרום לנורמליזציה של היחסים הנוכחיים אפילו עם ישראל.


האנליסט הפוליטי הפלסטיני ד"ר עבדול מהדי מוטאווה סבור שביקורו הקרוב של ויטקוב בדוחא פירושו שהתרחשה פריצת דרך רצינית, ולפיכך שליח טראמפ חזר לאזור לאחר מספר דחיות, במיוחד מאז שהמתווכים הצליחו לשכנע את חמאס לקבל את ועדת התמיכה הקהילתית כפי שהתנועה הודיעה בהצהרה שמתחילה את ההסכם ביום ראשון, ומצפה להאריך את ההסכם ביום ראשון, ולאחר מכן.


בתוך ציפייה זו, אמר חמאס בהצהרה ביום שני כי "הכיבוש ממשיך לבטל את ההסכם ומסרב להתחיל את השלב השני, מה שחושף את כוונותיו להתחמק ולהתמהמה", והביע את נכונותו "להתחיל מיד במשא ומתן לשלב השני", זמן קצר לאחר פרסום הצהרה המאשרת כי הוא "עסק בגמישות בתוצאותיו של השליח והשליח של טראמפ התחייבויות המשלחת להסכם ועוברים לשלב השני".


מנהיג התנועה, טאהר אל-נונו, חשף בהצהרות ביום ראשון כי נערכו מספר פגישות בין מנהיגי התנועה לבין השליח האמריקני לענייני בני ערובה, אדם בוהלר, וציין כי שני הצדדים דנו גם כיצד ליישם את הסכם הביניים שמטרתו לסיים את המלחמה.


השליח האמריקני מצדו תיאר את הפגישה בראיון ל-CNN כ"שימושי מאוד", והביע את ביטחונו שניתן להגיע להסכם לשחרור החטופים בעזה "בתוך שבועות".


לחצים שונים

הג'רוזלם פוסט פרסם את תוצאות הסקר שנערך לאחרונה על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה, האומר שכמעט שלושה רבעים מהישראלים תומכים בהתפטרותו של נתניהו גם עכשיו או אחרי המלחמה כדי שיוכל לקחת אחריות על תפקידו ב-7 באוקטובר 2023. לגבי השלב השני של הפסקת האש והסכם בני הערובה, כ-73 אחוזים מכלל החטופים תומכים בהמשכו של החסימה הגבוהה, כולל הסכם שחרור מלא קשרים, נסיגה מעזה ושחרור אסירים פלסטינים.


לדברי ראקה, חל שינוי יחסי בעמדה האמריקנית, במיוחד לאחר הצהרותיו החיוביות של בוהלר לאחר הפגישות עם חמאס, מה שמחזק את ההערכה שוושינגטון מנעה מנתניהו לצאת למלחמה.


מאמינים כי לחצים ערביים, אירופיים ופנימיים בישראל, בנוסף למהלכים אמריקאים, ידחפו להמשך יישום ההסכם, גם אם באופן זמני לא מן הנמנע שנתניהו יוקרב מתפקידו, במיוחד מכיוון שהמהלך של וושינגטון עם חמאס גורם לכך שממשל טראמפ מגלה אי נוחות מול ראש ממשלת ישראל ופנה למשא ומתן ישיר.

פלסטין

ב 10 מרץ 2025 6:52 pm - שעון ירושלים

אונר"א: קריסת הסוכנות תיצור ואקום מסוכן בשטחים הפלסטיניים, ירדן, סוריה ולבנון

הנציב הכללי של אונר"א הדגיש כי "קריסת הסוכנות תיצור ואקום מסוכן בשטחים הפלסטיניים הכבושים, ירדן, סוריה ולבנון", וציין כי "אנו זקוקים לתמיכה נוספת בחירום כדי שהסוכנות תוכל להמשיך לפעול".


הוא ציין כי "יש מאמצים בישראל להשתיק ארגונים התומכים בפלסטינים", והסביר כי "היא מסרבת להקל על כניסת ויציאה של אנשים דרך מעבר כרם שלום".


הוא הצהיר כי "50,000 ילדים לומדים בבתי הספר שלנו, ואנו מספקים שירותי בריאות ל-100,000 אנשים בגדה המערבית", והדגיש כי "אנו זקוקים לתמיכה נוספת בחירום כדי שהסוכנות תוכל להמשיך לעבוד". הוא ציין כי "הפסקת התמיכה באונר"א תעמיק את סבלם של הפלסטינים".

ערבי ובינלאומי

ב 10 מרץ 2025 5:33 pm - שעון ירושלים

חיזבאללה מותח ביקורת על עמדות שר החוץ... וכוחות לבנון מגיבים

מפלגת הכוחות הלבנוניים מסרה כי מי שנותן לישראל את העילה להשאיר את כוחותיה בלבנון ולהמשיך בהפרות הוא "לא שר החוץ ולא מדינת לבנון, אלא אלה שנאחזים בנשקם", בהתייחסו לחיזבאללה, זאת בתגובה להצהרה של מזכ"ל המפלגה, שאותה קרא למזכיר הכללי של המפלגה, ג'ורג', דנסם ושר החוץ, נאים. אונק את ההפרות הישראליות של הריבונות הלבנונית.


בראיון לטלוויזיה ביום ראשון בלילה האשים קאסם את רג'אי בכך שהוא "נתן לישראל את העילה להמשיך בתוקפנותה, וההיגיון הזה לא מתאים לשום פקיד בממשלת לבנון לצאת ממנה. הוא הוסיף: "התחייבנו להסכם בזמן שהאויב מפר אותו, והפקיד הזה חייב לומר: אני לא מקבל את זה שישראל נשארת כובשת".


קאסם ציין כי "האויב תוקף אנשים רחוקים מהגבולות במכוניותיהם האזרחיות ובבתיהם", וקרא "לחלקם לשים לב כי אנחנו חיים במדינה אחת ונחיה ביחד", ושאל: "האם חלקם בלעו את לשונם לנוכח התוקפנות הישראלית?"


ה"כוחות" הגיבו

בתגובה להצהרה של קאסם, מחלקת התקשורת של מפלגת כוחות לבנון, אליה משתייך השר, אמרה כי קאסם "מתעקש להדגיש בכל הופעה שפרויקט החוץ שלו שהרס את לבנון עדיפות על הפרויקט הממלכתי שמהווה את הבסיס המשותף בין הלבנונים והערובה היחידה שלהם ליציבות, בטחון וחוסר ריבונות, למרות זאת לומדים על זה או ריבונות. טרגדיות, אסונות, מוות והרס, בנוסף לחתימתה על הסכם הפסקת אש הקובע את פירוק המבנה הצבאי שלה, שהיה צריך להיות מפורק מאז תחילת שנות התשעים של המאה הקודמת".


הכוחות תקפו את הביקורת של קאסם על ראג'י ואמרו בהצהרה: "שייח' נעים הופיע בפנינו, בהצהרה שבה שפך את כל כעסו על שר החוץ הלבנוני ג'ו ראג'י, ללא סיבה מלבד זה שהוא אמר את האמת שכל פקיד מבירות מקבלי ההחלטות שמע ושומע, וזה שרק אנחנו לא יהיו החלטה מחודשת, ומרחיבה את ריבונותה על כל שטח לבנון".


הכוחות המשיכו: "שייח' נעים מבין שהאחריות לשיקום היא אחריות בינלאומית, בהתחשב בכך שההרס שהותירה אחריה 'מלחמת התמיכה' שהוכרזה על ידי מפלגתו עולה על יכולתה של המדינה הלבנונית, בעוד שהקהילה הבינלאומית לא רוצה לבנות מחדש את המפלגה שוב, בנוסף, האינטרס העליון של העם הלבנוני מחייב את הקמת המדינה בפועל זה לא לקבוצה של לבנונים, אלא לכל העם הלבנוני".


בהודעת הכוחות נמסר: "מי שנותן את העילה לישראל הוא לא שר החוץ ולא מדינת לבנון, אלא זה שנאחז בנשקו ומחלק תפקידים בינו לבין ישראל שר החוץ הוא לא זה שהכריז על מלחמת התמיכה, וגם לא שר החוץ שקרא לשר החוץ שקרא את הכיבוש, וגם לא שר החוץ שקרא לכיבוש. יותר מרשת עכביש, והוא גם לא זה שעירב את לבנון במלחמה שהובילה לכיבוש הישראלי".


המפלגה סיכמה: "הגיע הזמן לחזור לחוקה, המדינה והחלטות בינלאומיות הרסו את לבנון, ואין ישועה למדינה ולאנשיה אלא באמצעות פרויקט המדינה".