פלסטין

ב 10 מרץ 2025 3:52 pm - שעון ירושלים

רשות המים: אספקת דלק ליותר מ-600 בארות פרטיות בצפון עזה

רשות המים אישרה ביום ראשון כי סיפקה למתקני מים ותברואה את הדלק הדרוש להפעלתם, במסגרת תוכנית חירום, במטרה לשפר את כמויות השאיבה מבארות למקסימום, כדי להבטיח את הצרכים המינימליים של תושבים ועקורים למים לשימוש ביתי, על אף המשך חסימת הדלק לכניסה לאחר סגירת הדלק למעשר היום.


רשות המים הוסיפה כי היא הקצתה חלק מכמויות הדלק הזמינות להפעלת 600 בארות מים פרטיות, עם כושר שאיבה מוגבל של בין 9 ל-12 כוסות לשעה, בעזה ובצפון, כדי לפצות על הגירעון שנבע מההרס של רוב בארות המים ורשתות המים, בעיקר בצפון עזה.


היא ציינה כי הדבר הוביל לשיפור מוחשי בכמויות השאיבה היומיות שהגיעו לכפול באזורים מסוימים, כמו ג'בליה, בנוסף לשאיבת בארות מים עירוניות, כך שסך כל כמויות השאיבה היומיות הממוצעות מבארות פרטיות בעזה ובצפון הגיעו בין 18,500 ל-19,000 מ"ק ביום.


עוד הסבירה רשות המים כי זיהתה, אספה וסיווגה בארות פרטיות אלו לקבוצות תפעוליות, צמודות לגנרטורים חשמליים בגדלים שונים, קבועים או ניידים, בפיקוח ומעקב של נותני השירותים, על מנת להבטיח תועלת מרבית מהם על פי לוחות זמנים תפעוליים קבועים, המאפשרים אספקה של כ-200,000 איש מדי יום עם מים לשימוש ביתי בטווח של 00 ליטר לאדם בשיתוף פעולה בין 90 ליטר.


בהקשר זה אישרה רשות המים כי במהלך חודש פברואר האחרון חולקו למעלה מ-300,000 ליטר דלק ל-61 מתקני מים ו-8 מתקני ביוב, בנוסף ל-600 בארות מים פרטיות בעזה ובצפון. מתקנים אלו כללו 37 בארות מים ו-5 תחנות שאיבת ביוב בעיר עזה, 12 בארות מים ו-3 תחנות שאיבה של ביוב בבית לאהיה, 6 בארות מים בבית חאנון ו-6 בארות מים בג'בליה.


רשות המים אישרה כי מתבצעות עבודות בשיתוף עם מוסדות שותפים לתחזוקה ותיקון של בארות מים ורשתות קיימות, במטרה לשפר את הביצועים התפעוליים של המערכת, בנוסף לספק גנרטורים חשמליים לכמה מתקנים שתוחזקו לאחרונה, כגון באר הסוכנות 8 ובאר ארגוני בג'בליה, ובאר זמו בעזה.

פלסטין

ב 10 מרץ 2025 3:16 pm - שעון ירושלים

הרוגים ופציעות בזמן שהכיבוש הפציץ אזרחים צפונית מזרחית לאל-בוריג'

מספר אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו ביום שני בערב, לאחר שכוחות הכיבוש הפציצו את צפון מחנה אל-בוריג'.


מקורות מקומיים דיווחו כי לפחות שני אזרחים נהרגו וכמה אחרים נפצעו בתקיפת מזל"ט ישראלית ליד ואדי אבו קטרון, צפונית מזרחית למחנה אל-בוריג' במרכז רצועת עזה.

פלסטין

ב 10 מרץ 2025 2:40 pm - שעון ירושלים

מתנחלים גונבים מיכל מים בצפון בקעת הירדן

אמש גנבו מתנחלים מכלית מים של אזרח בחומסה שבצפון בקעת הירדן.


פקיד תיק ההתנחלויות בנפת טובאס, מואטז בשאראת, דיווח כי אמש גנבו המתנחלים מיכל מים של 3 כוסות בבעלותו של האזרח מועז עבדול גאני עוודה, בזמן שהיה בשטחי המרעה והשקה את הבהמות שלו.

פלסטין

ב 10 מרץ 2025 2:38 pm - שעון ירושלים

הכיבוש הורס מתקן מדרום לטול כרם

כוחות הכיבוש הישראלי הרסו בפתאומיות וללא התראה מוקדמת, ביום שני, בסיס בנייה קרקעי הממוקם באזור אל-גראסת, דרומית מזרחית לעיירה פארון, דרומית לטול כרם.


מקורות מקומיים דיווחו כי הבסיס נבנה בשנת 1990, ובעליו קיבלו הודעת הריסה לפני יותר מעשר שנים, יחד עם מספר מתקנים ובתים נוספים באזור. להוציא את פעולת ההריסה, למרות היעדר כל הודעה מוקדמת.


הוא הסביר כי המתקן שייך לאזרח עבדול חמיד מוסטפא שלבי מהעיר טול-כרם, ונמצא במרחק של כ-200 מטרים מחומת ההפרדה וההרחבה הגזענית שנבנתה על אדמות העיירה, וציין כי פעולות ההריסה באות במסגרת המדיניות המתמשכת של הכיבוש להדק את החבל על המציאות החדשה בשטחים.

פלסטין

ב 10 מרץ 2025 1:35 pm - שעון ירושלים

הכיבוש משחרר את הילד הירושלמי, תקי ע'זאווי, בתנאים

היום, יום שני, שחררו רשויות הכיבוש הישראליות את הנערה הירושלמית, תקי ע'זאווי (בת 12), בתנאים שכללו מעצר בית, הרחקה לחודש מבית משפחתה, קנס בסך 3,000 שקלים וערבות צד ג'.


הנציבות לענייני אסירים ומועדון האסירים דיווחו כי כוחות הכיבוש עצרו את הילדה ע'זאווי ב-6 בפברואר, והאריכו את מעצרה עד יום שני, בטענה שלטענת הכיבוש הוא הסתה.


ראוי לציין כי מספר האסירות בבתי הכלא הכיבוש הגיע ל-21.

פלסטין

ב 10 מרץ 2025 11:13 am - שעון ירושלים

עשרות מתנחלים מסתערים על מסגד אל-אקצא

עשרות מתנחלים הסתערו הבוקר (שני) על מסגד אל-אקצא, בחסות חיילי הכיבוש הישראלי.


מקורות מקומיים דיווחו כי עשרות מתנחלים הסתערו על חצרות מסגד אל-אקצא וערכו טקסים תלמודיים פרובוקטיביים.

פלסטין

ב 10 מרץ 2025 11:10 am - שעון ירושלים

אזרח נפצע מכדורי כוחות הכיבוש בדרום רצועת עזה

אזרח נפצע הבוקר (שני) מפגיעת כדורי צבא הכיבוש הישראלי בדרום רצועת עזה.


האזרח נפצע בעיר רפיח, דווקא באזור טל אל-סולטן, ממערב לעיר.

פלסטין

ב 10 מרץ 2025 10:50 am - שעון ירושלים

הצבא הישראלי טוען לחקור את השימוש בעזתים כמגן אנושי

המשטרה הצבאית הישראלית טוענת כי החלה לאחרונה בחקירת השימוש של הצבא הישראלי באזרחים פלסטינים כמגן אנושי במהלך המלחמה ברצועת עזה, דבר שמעמיד את חייהם בסיכון חמור, תוך הפרה בוטה של החוק והאמנות הבינלאומיות ומהווה פשע מלחמה.


המשטרה הצבאית הישראלית, בהוראת התביעה הצבאית, חוקרת רק שישה מקרים בהם שימשו אזרחים פלסטינים כמגן אנושי, למרות שכיחות פשע זה בקרב כוחות ישראליים במהלך המלחמה.


חקירה זו באה בעקבות דו"ח שהוציא הצלב האדום הבינלאומי בינואר האחרון, ולחץ בינלאומי על ישראל, לאור העובדה שכוחות ישראליים השתמשו באזרחים עזה כמגן אנושי כמעט מתחילת המלחמה. הכוחות הישראליים מתארים את האזרחים העזתיים הללו כ"שואיש", כלומר "משרתים" ו"עבדים", דיווח היום (שני) "הארץ".


דו"ח הצלב האדום מתעד הרג חסר הבחנה של אזרחים עזה בראשות קצינים ישראלים בכירים.


הצלב האדום העביר למפקד פיקוד הדרום של צבא ישראל, ירון פינקלמן, עדויות שמסרו תושבי עוטף עזה שנאלצו להרכיב מגנים אנושיים, לאחר שאיים כי הם ובני משפחותיהם יהיו מטרות אם לא ימלאו את הוראות הצבא הישראלי בנושא, שחלקן תועדו בתמונות וקטעי וידאו.


הצלב האדום אישר בדו"ח שלו שלפחות תשעה פשעים כאלה, שבוצעו על ידי כוחות ישראליים בין דצמבר 2023 לינואר 2025, הם עדויות מהימנות ומאומתות, בעוד שהעיתון ציטט חיילים ישראלים רבים המאשרים כי היו עדים לפשעים של שימוש באזרחים כמגן אנושי, וכי "הנח"ל, גבעתי שאחראיים למרבית המקרים הנחקרים והנחקרים".


העיתון ציין כי כל הפשעים של שימוש בעזתים כמגן אנושי דומים, וכוללים מעצר אזרחים לתקופה שנע בין ימים לשבועות, וכפייתם תחת איום לשתף פעולה בביצוע פעולות, באמצעות התעללות פיזית ונפשית, לאחר מכן שחרורם והחזרתם לרצועת עזה, וחלקם נעצרו מחדש במהלך מבצע זה.


בתחילה התבקשו אזרחים להצית בנייני מגורים, דירות ומחסנים, ולעיתים הם נשלחו לתוך מבנים בוערים כדי לוודא שהאש התפשטה לתוכם, "ואם היא לא התפשטה, משימתם הייתה להצית את כל המקום", לפי העיתון.


העיתון ציין כי השימוש באזרחים עזתים כמגן אנושי גבר לאחר שכלבי הצבא הישראלי נהרגו או איבדו את היכולות המבצעיות שלהם, העברת חיילי יחידות הנדסה קרבית מומחים בפירוק מוקשים מהרצועה ללבנון, התמוטטות מכונות הנדסיות ומחסור בנהגים מקצועיים.


"אזרחים החליפו את כל אלה (חיילים) והוקצו באופן ספונטני להטמין חומרי נפץ בבניינים אזרחיים ובמרכזי חמאס שצה"ל ביקש להרוס", נכתב בעיתון, לעיתים הם התבקשו לוודא שאין לוחמים או מוקשים פלסטינים במנהרות, "במקרים אחרים, לפי העדויות ב-Brown, הם מטמיעים את הציוד הבסיסי. s," נכתב בעיתון.


הכוחות הישראליים שלחו גם אזרחים עזתים למרפאות, לבתי חולים ואזורים הומניטריים כדי לדווח לכוחות אם יש שם לוחמים, בזמן שהם נאלצו ללבוש מדים רפואיים ומאושפזים במתקני בריאות.


לפי העיתון, במקרה אחד ירו לוחמים פלסטינים בפלסטיני שצבא ישראל הפך למגן אנושי, לאחר שסברו שהוא "משתף פעולה" עם הצבא. במקרים אחרים, כוחות ישראליים שלחו אזרחים עזתים למשימות צילום לפני הריסת מבנים, ולעתים השתמשו באזרחים כמתרגמים.


דו"ח הצלב האדום קבע כי בעוד אזרחים שהפכו למגנים אנושיים שהו בבתים שנתפסו על ידי כוחות ישראליים, הם נכבלו באזיקים, כוסו את עיניהם, הוכו והושפלו, ונמנעו מהם מזון ומים. באחד המקרים, חיילים ישראלים ירו באזרח משום שסירב לבקשתם להיכנס למקום החשוד כמלכוד ומכיל חמושים פלסטינים.


העיתון אישר כי מנגנוני הביטחון הישראליים היו מודעים לתופעה, לרבות הרמטכ"ל הרצי הלוי, אלוף פיקוד הדרום והתביעה הצבאית.


העיתון ציטט חייל ישראלי שאמר, "בצבא הישראלי, הם יודעים שזה לא היה אירוע חד פעמי שבוצע על ידי מפקד פלוגה צעיר וטיפש, שהחליט לעשות את זה בעצמו, זה בוצע בידיעתו של לפחות מפקד חטיבה, חיילים רבים דרשו הסבר על הפעולה הזו, אבל הקצינים מנעו כל דיון על זה בחיים שלהם. עדיף שהחיילים שלנו יהיו בחיים והמוקש יתפוצץ עליהם", כלומר הפלסטינים.


העיתון אישר כי מהצהרותיהם של חיילים ישראלים שהזהירו מפני שימוש באזרחים עזתים כמגן אנושי עולה בבירור כי "הפיקוד העליון של הצבא השתיק אותם" וכי הם נחשבים כמכשילים את "מהלך המלחמה ושימור הכוחות".


חייל ישראלי תיאר כיצד הפכו שני פלסטינים למגנים, ואמר, "אחד היה בשנות ה-20 לחייו והשני היה בן 16. אמרו לנו, 'הם שימשו כמגנים אנושיים'. קצין אחד אמר, 'אל תרביץ להם יותר מדי כי אנחנו צריכים שהם יפתחו מקום שהחיילים צריכים להגיע אליו'".


העיתון ציטט חייל ישראלי שאמר כי הפלסטינים המשמשים את הצבא הישראלי כמגן אנושי "הם אזרחים שלא חשודים בכלום, והם לא נלקחים לחקירה, ולא ברור לנו איך הם נבחרים. לפעמים משתמשים בהם במשך שבועות ארוכים ומועברים מיחידה אחת לאחרת. הם ישנים בחדר מדרגות בתוך בניין שנמכרים בתאונה על ידי שומר, והם אוכלים אותם בתאונה משהו לאכול הם משרתים את הכוחות על ידי נשיאת משאות כבדים".


"הם נתונים כל הזמן לאלימות, במיוחד כשהם חדשים וצריכים להכניע אותם", הוסיף אותו חייל, "אבל אפילו הוותיקים מביניהם נתונים לאלימות והשפלה, ולעיתים קרובות זה הופך להיות קיצוני. קצין חולף על ראשם עם קסדה, כל חייל ששומע משהו או שרק כועס עליהם. shawish' במשמורתו."

פלסטין

ב 10 מרץ 2025 10:13 am - שעון ירושלים

הודעות על הריסת בתים, הרס רכוש ותפיסת רכוש בירושלים

היום, יום שני, השמידו כוחות הכיבוש הישראלי דוכנים מסחריים ותפסו את תכולתם בכניסה לעיירה ענתא, תוך הודעה על הריסת מתקנים ובתים בעיירה עיסאוויה, מצפון-מזרח לירושלים.


מקורות מקומיים דיווחו כי חיילי הכיבוש תפסו כמה דוכנים והרסו אחרים.


המקורות ציינו כי הכיבוש פשט על עיסאוויה ואיים על מספר מתקנים ובתים בהריסה. בנוסף, חיילים רגלים מצבא הכיבוש הסתערו על מחנה שועפאט.


ראוי לציין שרשויות הכיבוש הודיעו על 93 מתקנים של הריסה, מרוכזים בנפת שכם ב-25 הודעות, לאחר מכן נפת טול-כרם עם 24 הודעות, חברון עם 13 וטובאס עם 8 הודעות.

פלסטין

ב 10 מרץ 2025 10:10 am - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך לסגור את מעברי כרם שלום וארז זה היום התשיעי

רשויות הכיבוש הישראליות ממשיכות לסגור את מעברי כרם שלום ובית חאנון (ארז), הממוקמים מצפון ומדרום לרצועת עזה, זה היום התשיעי ברציפות, תוך עצירה מוחלטת של כניסת הסיוע.


זאת לאחר החלטתו של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, להפסיק את כל הסחורות והאספקה לרצועת עזה, החל מה-3/2/2025.


קבוצה של יותר משלושים מומחי או"ם עצמאיים הכריזה כי ישראל חוזרת ל"מיליטריזציה של הרעב" ברצועת עזה, "באמצעות קבלת החלטה להפר" את הסכם הפסקת האש והשעיית כניסת הסיוע ההומניטרי.


בהצהרה, מומחי מועצת זכויות האדם, לרבות הכתבת המיוחדת של האו"ם לשטח הפלסטיני, פרנצ'סקה אלבניה, אמרו כי "ישראל, ככוח הכובש, נותרה מחויבת בכל עת להבטיח אספקת מזון נאות, אספקה רפואית ושירותי סיוע אחרים".


"על ידי ניתוק מכוון של אספקה חיונית, כולל כאלה לבריאות מינית ופוריות ומכשירי עזר לאנשים עם מוגבלות, ישראל שוב מנשקת את הסיוע", אמרו מומחי האו"ם.

פלסטין

ב 10 מרץ 2025 10:05 am - שעון ירושלים

זה היום ה-43... נמשכת התוקפנות הישראלית בטול כרם ובמחנותיה

כוחות הכיבוש הישראלי ממשיכים בתוקפנותם על העיר טול-כרם ומחנהה זה היום ה-43 ברציפות, ובמחנה נור שמס זה היום ה-30, על רקע תגבורת צבאית, מצור ופשיטות נרחבות על בתים.


מקורות מקומיים מסרו כי כוחות הכיבוש שלחו תגבורת צבאית לכיוון העיר ושני מחנותיה, ופרסו חוליות חי"ר בסמטאות המחנות ובסביבותיה, תוך ירי של תחמושת חיה ופצצות קול כדי להטיל אימה על האזרחים.


כמו כן ממשיכים כוחות הכיבוש בפריסה צבאית מול הבתים ובנייני המגורים שאותם תפסו והפכו לצריפים צבאיים, ברחוב שכם המחבר בין מחנות טול כרם ונור שמס, תוך עצירה וחיפוש בכלי רכב חולפים, בנוסף לבדיקת זהות האזרחים ועיכובם לחקירה, שחלקם נתונים להתעללות, בעיקר צעירים.


במחנה טול-כרם תגברו כוחות הכיבוש את הסיורים הרגליים בכל שכונותיו, והוצבו בשכונות שוהדא, אל-חידמת ואל-מורבאעה, ופשטו על בתים וחנויות לאחר שפרצו את דלתותיהם, פוצצו אותן והשחיתו את תכולתן, תוך ירי כדורים באקראי, בזמן שההרס נמצא במחנה, בזמן שההרס נמצא במחנה היו נתונים להריסה מוחלטת וחלקית, ונדליזם ושריפה, בעוד השאר הפכו לצריפים צבאיים.


במחנה נור שמס ממשיכים כוחות הכיבוש במצור הדוק, עם כניסת התוקפנות לחודש השני שלה, מלווה בהסתערות על בתים בשכונת דמג', שם הם המשיכו להרוס את תכולתם לאחר חיפושים בהם והעבירו את תושביהם לחקירה, תוך קולות היריות, במקביל להרס ביתם וההרס המוחלט של מאנשי שכונת יא, שפגעה ביותר מ-28 בתים, כחלק מתוכניתם לסלול כבישים ולשנות את המאפיינים הגיאוגרפיים של המחנה.


התוקפנות המתמשכת בעיר ובשני מחנותיה הביאה למות קדושים של 13 אזרחים, בהם ילד ושתי נשים, אחת מהן בחודש השמיני להריונה, בנוסף לפציעה ומעצר של עשרות, ולעקירה כפויה של יותר מ-9,000 בני אדם ממחנה נור שמס, ו-12,000 ממחנה נור שמס.

פלסטין

ב 10 מרץ 2025 9:29 am - שעון ירושלים

פשיטות ומעצרים בגדה המערבית

הבוקר, יום שני, פתחו כוחות הכיבוש הישראלי במסע פשיטות ומעצרים בגדה המערבית.


בחברון היא נעצרה.   כוחות הכיבוש שחררו את האסירים: אמג'ד אל-חמורי, סעיד, עותמאן, נידאל, מואטז אל-קוואסמי, מונתר אל-ג'ובה, יוסף אבו חוסיין, מוחמד אבו חדיד ואשרף בדר, לאחר שפשטו וערכו חיפוש על בתיהם בעיר חברון.


כוחות הכיבוש גם פשטו על מספר בתים של אזרחים בעיירה, ערכו בהם חיפוש וזרעו הרס בתכולתם ועצרו: עאמר נידאל עאמר אבו מריה ומג'ד זהיר מוקביל.


בינתיים, כוחות אלו הסתערו על ביתו של כיפה מוקביל ותפסו את רכבה של אשתו.


באותו הקשר השליכו כוחות הכיבוש פצצות גז מדמיע באזור אל-דהר, במהלך הארוחה שלפני עלות השחר, לעבר בתי אזרחים, דבר שגרם לחנק, והם טופלו בשטח.


בשכם הסתערו ג'יפים של כיבוש על אזור מזרח ומרכז העיר, פשטו על בית בסביבת המתחם המזרחי, ערכו בו חיפושים, התעסקו בתכולתו וירו פנימה כדורים חיים וגרמו נזק בפנים.


כמו כן, ערכו כוחות הכיבוש חיפוש במספר בתים בעיר העתיקה ובסביבתה, ובכיכר זאוואטה ממערב, וסרקו את תכולתם. לא דווח על נפגעים או מעצרים.


בבית לחם עצרו כוחות הכיבוש את האסיר המשוחרר חאלד עזיז אל-פחאר (בן 42) מהכפר דאר סלאח ממזרח, ואת עדי אבו מופרה (בן 32) מהעיירה ג'נאטה ממזרח, לאחר שפשטו וערכו חיפוש על בתיהם.


ברמאללה עצרו כוחות הכיבוש את שני הצעירים, עומר אכרם שרקה וסולימאן עומר נח'לה, במהלך מסע פשיטה רחב היקף שבוצע במחנה.


באותו הקשר פשטו כוחות הכיבוש על מספר בתים במהלך הסתערותם על העיירה סילוואד ממזרח, על הכפרים ג'יפנה מצפון וח'רבתא ממערב, מבלי שדווח על מעצרים.


בקלקיליה הסתערו כוחות הכיבוש על העיר מהכניסה הדרומית שלה והתפשטו במספר שכונות, ביניהן "חיאתה, כפר סבא וחלת נופל", ועצרו את האזרח עימאד ג'אבר בשנות השלושים לחייו, וכן עצרו את רעייתו של האסיר אחמד סלמי, "אום-ימן", לאחר שפשטה עליהם וערכה חיפושים בבתיהם.


פלסטין

ב 10 מרץ 2025 9:25 am - שעון ירושלים

מעצר של פעיל פלסטיני שהשתתף בהפגנות באוניברסיטת קולומביה בארצות הברית

רשויות ההגירה הפדרליות עצרו סטודנט פלסטיני לתואר שני באוניברסיטת קולומביה, מחמוד חליל, בטענה שמילא תפקיד בולט בהפגנות נגד ישראל בקמפוס של האוניברסיטה בשנה שעברה.


מחמוד חליל שהה בבית מגורים בבעלות אוניברסיטה במוצאי שבת ליד הקמפוס של אוניברסיטת קולומביה במנהטן, כשכמה סוכני הגירה ואכיפת מכס נכנסו לדירתו ועצרו אותו, אמרה עורכת דינו, איימי גריר, ל-Associated Press.


גריר אמרה שהיא דיברה בטלפון עם סוכן ICE במהלך המעצר, שאמר שהם פועלים לפי הוראות משרד החוץ לשלול את אשרת הסטודנט של חליל. עורך הדין (ג'רייר) הודיע לו שחליל נמצא בארה"ב כתושב קבע עם גרין קארד, והסוכן אמר שהם ביטלו גם את זה, לדברי עורך הדין.


נראה שהמעצר הוא בין הפעולות הידועות הראשונות במסגרת התחייבותו של הנשיא דונלד טראמפ לגרש סטודנטים זרים שהצטרפו להפגנות נגד המלחמה של ישראל בעזה ששטפה את הקמפוסים באביב האחרון. ממשל טראמפ טען כי "המשתתפים איבדו את זכויותיהם להישאר במדינה על ידי תמיכה בחמאס, ארגון טרור", אמר גריר.


כשסוכני ICE הגיעו לבניין הקמפוס בשבת, הם גם איימו לעצור את אשתו של חליל, אזרחית אמריקאית שנמצאת בחודש השמיני להריונה, לפי גריר, עורך הדין. הרשויות סירבו לחשוף את סיבת מעצרו של חליל, לדברי עורך הדין.


בתחילה אמרו שהוא נלקח למתקן מעצר הגירה בעיר אליזבת, ניו ג'רזי. אבל כשאשתו ניסתה לבקר אותו ביום ראשון, היא גילתה שהוא לא היה שם - וכנראה הועבר משם עד לואיזיאנה, אמר גריר.


"לא הצלחנו להשיג פרטים נוספים על הסיבה שהוא נעצר; זו הסלמה ברורה, והממשל ממשיך את האיומים שלו", אמר גריר ל-Associated Press.


דובר אוניברסיטת קולומביה אמר שסוכני אכיפת החוק חייבים להציג צו לפני הכניסה לנכסי האוניברסיטה, אך סירב לומר אם האוניברסיטה קיבלה צו לפני מעצרו של חליל. הדובר גם סירב להתייחס למעצרו של חליל.


בהודעה בפלטפורמת X ביום ראשון בערב, אמר שר החוץ האמריקני מרקו רוביו כי הממשל "יבטל את הויזות ו/או הגרין קארד של תומכי חמאס בארה"ב כדי שיוכלו להיות מגורשים".


המחלקה לביטחון פנים יכולה לפתוח בהליכי גירוש נגד בעלי גרין קארד בגין מגוון רחב של פעילויות פליליות לכאורה, לרבות האשמות שהאדם תומך בקבוצת טרור. בסופו של דבר, זה יהיה תלוי בשופט הגירה לשלול מעמד של תושב קבע של מישהו, לפי קמיל מקלר, מייסדת Immigrant ARC, קואליציה של נותני שירותים משפטיים בניו יורק.


"נראה שמדובר בפעולת תגמול נגד מישהו שהביע דעה שממשל טראמפ לא אהב", אמר מקלר.


מחמוד חליל שימש כמנהל משא ומתן של סטודנטים כשהם התמקמו עם פקידי האוניברסיטה על סיום מחנה אוהלים שהוקם בקמפוס באביב שעבר, תפקיד שהפך אותו לאחד הפעילים הבולטים בהפגנות.


החקירות באות כאשר ממשל טראמפ מיצה את האיום שלו לקצץ במימון של מאות מיליוני דולרים לקולומביה על רקע מה שהממשלה אומרת הוא "כישלונה של האוניברסיטה היוקרתית בדיכוי האנטישמיות בקמפוס". ההאשמות של האוניברסיטה נגד חליל התמקדו בפעילות שלו עם קבוצת העבודה נגד האפרטהייד של אוניברסיטת קולומביה. מחמוד חליל גם עמד בפני סנקציות על כך שהוא עשוי לסייע בארגון "אירוע מצעד בלתי מורשה" ומשחק "תפקיד משמעותי" בהפצת פוסטים במדיה החברתית המבקרים את הציונות, בין יתר פעולות האפרטהייד הישראלי. "יש לי בערך 13 האשמות נגדי, רובן פוסטים ברשתות חברתיות שלא היה לי שום קשר אליהן", אמר ח'ליל ל-Associated Press בשבוע שעבר.


"הם רק רוצים להראות לקונגרס ולפוליטיקאים מהימין שהם עושים משהו, בלי קשר לסיכונים לסטודנטים. זה בעצם משרד לדכא נאומים פרו-פלסטיניים", הוסיף.

פלסטין

ב 10 מרץ 2025 9:23 am - שעון ירושלים

הפסקת אש בעזה: מחכים להתפתחויות במשא ומתן, ראשי משלחות ישראליות לדוחא

ישראל ממשיכה בהפרותיה של הסכם הפסקת האש בעזה, תוך התחמקות מיישום הדרישות של השלב השני שלו, שכן צעדותיה וכלי הרכב שלה יורים מדי יום, מכוונים לבתים והתכנסויות פלסטינים. היא אמנם מנתקה את קו החשמל היחיד ממנה לעזה, בעוד שהפלסטינים תלויים בעיקר בגנראטורים ובדלק כדי לספק חשמל.


קו החשמל היחיד מישראל לעזה מפעיל את המתקן לטיהור שפכים בעזה, ובשל כך ייאלצו העזתים להזרים את שפכים לים; מה שעלול להוביל להשלכות סביבתיות חמורות.


משלחת ישראלית תפנה ביום שני לבירת קטאר, דוחא, כדי לדון בשלב השני של המשא ומתן, לאחר שלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיעה כי המשלחת תישלח "לקדם את המשא ומתן".


השליח האמריקני לענייני אסירים, אדם בוהלר, הודיע ביום ראשון כי פגישתו עם בכירי חמאס "מאוד שימושית", והביע את ביטחונו שניתן להגיע להסכם "תוך שבועות. אני מאמין שיש הסכם שבאמצעותו ניתן לשחרר את כל בני הערובה, לא רק את האמריקנים. אני מבין את הפחד והדאגה של הישראלים. אנחנו לא סוכנים של ישראל".


בחמאס נמסר מצידו כי בין ראשי התנועה לבין השליח האמריקני בדוחא נערכו מספר פגישות, אשר התייחסו לאופן יישום ההסכם שמטרתו לסיים את המלחמה ולצורך לחייב את ישראל למה שחתמה ולהיכנס ישירות לשלב השני של ההסכם וליישם את כל הדרישות הנובעות ממנו.

ערבי ובינלאומי

א 09 מרץ 2025 10:12 pm - שעון ירושלים

הרוג אחד ושני פצועים בהפצצת הכיבוש בכפר כילא, דרום לבנון

חייל לבנוני נהרג ושניים נוספים נפצעו ביום ראשון בערב בהפצצה ישראלית על העיירה כפר כילא, דרומית ללבנון.


סוכנות הידיעות הלבנונית דיווחה כי מרכז פעולות החירום לבריאות הציבור של משרד בריאות הציבור הודיע כי התקפות הכיבוש הישראלי על אזרחים בעיירה כפר כילא הובילו למותו של חייל ולפציעתם של שני בני אדם נוספים, אחד מהם במצב אנוש.


מאז כניסת הסכם הפסקת האש לתוקף ב-27 בנובמבר 2024, ישראל ביצעה יותר מאלף הפרות של ההסכם, והותירה יותר מ-84 קדושים ולפחות 284 פצועים, לפי נתונים רשמיים בלבנון.


התוקפנות הישראלית על לבנון החלה ב-8 באוקטובר 2023, והפכה למלחמה רחבת היקף ב-23 בספטמבר, והותירה 4,115 חללים ו-16,909 פצועים, בהם מספר רב של ילדים ונשים, בנוסף לעקירה של כ-1.4 מיליון בני אדם.


ישראל התחמקה מהשלמת נסיגתה מדרום לבנון עד 18 בפברואר, כפי שנקבע בהסכם היא ביצעה נסיגה חלקית וממשיכה לכבוש 5 נקודות לבנוניות עיקריות, מבלי להכריז על מועד רשמי ליציאתה מהן עד כה.

פלסטין

א 09 מרץ 2025 9:38 pm - שעון ירושלים

סמוטריץ': יש סיבוכים לוגיסטיים ביישום התוכנית של טראמפ על עזה

שר האוצר מהימין הקיצוני בישראל, בצלאל סמוטריץ', אמר ביום ראשון כי ישנן סיבוכים לוגיסטיים ביישום תוכניתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לעזה.


סמוטריץ' הסביר: "אם נוציא מעזה 5,000 אנשים ביום, ייקח שנה ליישם את תוכנית טראמפ".


בפברואר האחרון הכריז נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על תוכניתו לעזה, הכוללת השתלטות ארה"ב על הרצועה ופיתוחה מחדש ל"ריביירה של המזרח התיכון".


התוכנית כוללת פינוי של קרוב ל-50 מיליון טונות של הריסות ואמצעי לחימה שלא התפוצצו, ויישוב מחדש של כשני מיליון פלסטינים במקומות אחרים, מבלי לאפשר להם לחזור לעזה.


תוכנית זו זכתה לביקורת רבה מצד האומות המאוחדות, האיחוד האירופי ומדינות ערב והאסלאמיות, שכן היא נחשבה להפרה של החוק הבינלאומי ותרומה לעקירה הכפויה של פלסטינים.


לעומת זאת, פסגה ערבית, שנתמכת על ידי האיחוד האירופי, הציעה להשקיע 50 מיליארד יורו לשיקום עזה מבלי לעקור את האוכלוסייה, אך ארה"ב דחתה יוזמה זו וראתה אותה בלתי ראויה.

פלסטין

א 09 מרץ 2025 6:41 pm - שעון ירושלים

בתגובה להחלטת הכיבוש לנתק את החשמל בעזה... חמאס: הוא מנותק מתחילת המלחמה

חמאס אמר ביום ראשון כי ישראל ניתקה את החשמל לרצועת עזה מאז תחילת מלחמתה באוקטובר 2023.


כך נאמר בהצהרה של דובר התנועה, חאזם קאסם, בתגובה להחלטת ישראל להפסיק "מיידית" את אספקת החשמל לעזה.


קאסם אמר: "בפועל, הכיבוש הישראלי ניתק את החשמל לרצועת עזה מאז היום הראשון למלחמתו ברצועה".


הוא הוסיף, "התנהגות זו מאשרת את התעקשותו של הכיבוש להשלים את מלחמת ההשמדה נגד עזה, באמצעות שימוש במדיניות הרעבה, תוך התעלמות ברורה מכל החוקים והנורמות הבינלאומיות".


קאסם קרא "ליישם את החלטות הפסגה הערבית הדוחות את המצור על רצועת עזה והרעבת תושביה".


מוקדם יותר ביום ראשון הודיעה ישראל כי החליטה להפסיק את אספקת החשמל לרצועת עזה "מיידית", למרות שאספקת החשמל לרצועה הופסקה למעשה מאז תחילת המלחמה באוקטובר 2023.


מתאגיד השידור הישראלי הרשמי נמסר כי שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, החליט להפסיק את אספקת החשמל לרצועת עזה.


מהרשות נמסר כי כהן הוציא החלטה להפסיק את אספקת החשמל לעזה "מיידית", מה שיוביל להפסקת חשמל מוחלטת ברצועה.


תושבי רצועת עזה סובלים ממשברים הומניטריים רבים, לרבות מחסור חמור במים עקב הפסקת אספקת המים והדלק, והתמקדות במתקני מים ובארות במהלך רצח העם שביצעה במהלך כ-16 חודשים.


ביום שישי מסרה רשות השידור הרשמית כי ההנהגה הפוליטית בישראל הורתה לצבא להיערך לאלתר לחידוש המלחמה ברצועת עזה, על רקע הקיפאון העומד בפני המשא ומתן.


עם עמדה זו, ישראל מתעלמת מהעובדה שהיא זו שהתחמקה מכניסה לשלב השני של הסכם הפסקת האש, שהשלב הראשון בו הסתיים ביום ראשון שעבר, למרות מחויבות חמאס לכל תנאי ההסכם.


חמאס מאשר שוב ושוב את מחויבותו ליישום ההסכם, ודורש מישראל לקיים את כל הוראותיו, וקורא למתווכים להתחיל לאלתר במשא ומתן לקראת השלב השני שלו, הכולל נסיגה ישראלית מהרצועה והפסקה מוחלטת של המלחמה.


ואילו ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, בגיבוי אור ירוק אמריקאי, מבקש להאריך את השלב הראשון של ההסכם, שנכנס לתוקף ב-19 בינואר 2025, לשחרור המספר הגדול ביותר האפשרי של אסירים ישראלים בעזה, מבלי לתת כל פיצוי על כך או להשלים את הזכויות הצבאיות וההומניטריות שהוטלו בהסכם בתקופה האחרונה.


על פי הערכות המודיעין הישראלי, ברצועת עזה יש עדיין 59 אסירים ישראלים, מתוכם על פי ההערכות 22 בחיים.


בין העצורים חמישה אזרחים אמריקאים, הבולט שבהם הוא איידן אלכסנדר (בן 21), שעל פי ההערכות הוא עדיין בחיים.


בתמיכה אמריקנית, ישראל ביצעה רצח עם בעזה בין ה-7 באוקטובר 2023 ל-19 בינואר 2025, והותירה יותר מ-160,000 פלסטינים הרוגים ופצועים, רובם ילדים ונשים, ויותר מ-14,000 נעדרים.


כשהשלב הראשון של הסכם הפסקת האש הסתיים בבוקר יום ראשון האחרון, סגרה ישראל שוב את כל המעברים המובילים לעזה, כדי למנוע כניסת סיוע הומניטרי, בצעד שמטרתו להשתמש ברעב ככלי לחץ על חמאס כדי לאלץ אותו לקבל את תכתיביו.

פלסטין

א 09 מרץ 2025 5:44 pm - שעון ירושלים

הכיבוש הישראלי פוצץ בית בג'נין, צפון הגדה המערבית

כוחות הכיבוש הישראלי פוצצו בית ברחוב מהיוב בג'נין, צפונית לגדה המערבית.


כוחות הכיבוש הישראלים המשיכו בתוקפנותם על העיר טול-כרם ומחנהה זה היום ה-42 ברציפות, ובזה היום ה-29 במחנה נור שמס, על רקע תגבורת צבאית מלווה במצור קפדני, עקירה בכפייה ופשיטות והרס בתים.


סוכנות הידיעות הפלסטינית (WAFA) דיווחה היום, יום ראשון, כי כוחות הכיבוש שלחו תגבורת צבאית לכיוון העיר, שני מחנותיה, ופרבר דנאבה ממזרח, ופרסו את כלי הרכב וחוליות החי"ר שלהם ברחובות ובשכונות, ויירטו את תנועת כלי הרכב והאזרחים והעבירו אותם לחיפוש ובדיקה של זהותם.


הסוכנות ציטטה מקורות מקומיים שאמרו כי כוחות הכיבוש פרסו אמש חוליות חי"ר בכמות גדולה ברחובות ובשכונות של פרבר דנאבה, והוצבו באזור רציף עטר, עצרו רכבים של אזרחים, בדקו את זהותם, בעיקר הצעירים, וערכו בהם חיפוש, התעללו בהם, ובעיקר תקפו את שני התושבים ותקפו את התושבים מוחמד שבראוי, תושבי מחנה נור שמס, ומוחמד אבו טהון ממחנה טול כרם.


כוחות הכיבוש גם החמירו את האמצעים הצבאיים שלהם בפרבר, במיוחד באזור הסמוך ומשקיף למחנות טול כרם ונור שמס הם יירטו אמבולנס של הסהר האדום בדרכו לפנות חולה מהאזור, סרקו בו ואילצו את צוותיו לעזוב.


כוחות הכיבוש ממשיכים בפריסה צבאית של מכונות כבדות ודחפורים מול הבתים ובנייני המגורים שאותם תפסו והפכו לצריפים צבאיים, ברחוב שכם, המחבר בין מחנות טול כרם ונור שמס, במקביל לעצירת כלי רכב חולפים וחיפושים בהם, בנוסף לבדיקת זהות אזרחים וחקירה.



פלסטין

א 09 מרץ 2025 4:57 pm - שעון ירושלים

ממשלת נתניהו מנתקת את החשמל לרצועת עזה

רשויות הכיבוש הישראלי הודיעו, ביום ראשון בערב, על הפסקת חשמל מוחלטת ברצועת עזה, בהמשך להפרותיה המתמשכות של הסכם הפסקת האש, מהן היא מנסה להתחמק בכל האמצעים.


כך עולה מהחלטתו של שר האנרגיה הישראלי אלי כהן, הנחשב נאמן לראש הממשלה בנימין נתניהו.


בהחלטה הקצרה, שניתנה בשם משרד האנרגיה, אמר כהן כי הוא מוסמך, מכוח הסמכויות שהופקדו בידיו, להפסיק את מכירת החשמל לרצועת עזה, דבר שיוביל להפסקה מיידית של הזרמת החשמל לרצועה.


זה בא לאור איומים שהוציאו נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ושליחו למזרח התיכון, סטיב ויטקוף, לחדש את המלחמה ברצועה אם חמאס לא יענה לדרישות הישראליות. בינתיים, דיווחים ישראלים בימים האחרונים הצביעו על כך שהכיבוש מתכנן ליישם שלבי הסלמה הכוללים ניתוק חשמל ומים, פתיחת אירועי מלחמה בהיקף גדול של רצועה מחדש, ופתיחת אירוע צבאי מחודש.


לעומת זאת, באותו יום קרא השר לשעבר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר להפציץ מחסני סיוע הומניטרי בעזה, והדגיש כי ישראל "חייבת להרעיב את לוחמי חמאס ותומכיהם" מאזרחים לפני חידוש מלחמת ההשמדה ברצועה.


עם תום השלב הראשון של הסכם חילופי השבויים, החליטה ממשלת ישראל להתחמק מהתחייבויות הסכם הפסקת האש ברצועת עזה והסכם חילופי השבויים, שנכנסו לתוקף ב-19 בינואר, וממשיכה לסרב לנהל משא ומתן לשלב השני, תוך הכרזה על הפסקת כניסת הסיוע לרצועה.


נתניהו אמר בהצהרת וידאו באנגלית, שפורסמה בשעות הערב המאוחרות של יום ראשון, בה הודה לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ על תמיכתו בישראל, והדגיש כי תל אביב אימצה את "תוכנית ויטקוף" לשחרור בני ערובה ברצועת עזה, הקובעת את שחרורם של מחציתם ביום הראשון והמחצית השנייה ביום האחרון, ואמר כי "זה והציב תנאים בלתי מקובלים לחלוטין".


באותו יום התייחס נתניהו להפסקת הסיוע לרצועת עזה, וטען כי "חמאס גונב אספקה הומניטרית ומונע (מתושבי עזה) לקבל אותם", והוסיף כי "ישראל תנקוט בצעדים נוספים אם חמאס ימשיך להחזיק בני ערובה".

פלסטין

א 09 מרץ 2025 4:52 pm - שעון ירושלים

פציעות חנק במהלך הסתערות הכיבוש על קוסרה, מדרום לשכם

הערב, יום ראשון, סבלו מספר אזרחים מחנק, לאחר שכוחות הכיבוש הישראלי הסתערו על העיירה קוסרה שמדרום לשכם.


לפי מקורות מקומיים, כוחות הכיבוש הסתערו על העיירה מצפון, על רקע ירי כבד של פצצות גז וקול, שהובילו למספר אזרחים שסבלו מחנק.


העיירה עדה מדי יום לפשיטות חוזרות ונשנות של כוחות הכיבוש, שיורים ללא הרף כדורים, גז מדמיע ופצצות קול.

פלסטין

א 09 מרץ 2025 3:09 pm - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש עוצרים שני אחים מדרום לטובאס

היום, יום ראשון, עצרו כוחות הכיבוש הישראלי שני אחים ממחנה אל-פארא, דרומית לטובאס.


מנהל מועדון האסירים בטובאס, כמאל בני עודה, דיווח כי כוחות הכיבוש עצרו את שני האחים, מוחמד ועבדול רחמן איברהים סובח, במהלך ההסתערות על המחנה לאחר שיחידות מיוחדות חדרו אליו הבוקר.


כוחות הכיבוש עצרו כמה אזרחים נוספים מהמחנה לאחר שפשטו על בתיהם, ולאחר מכן שחררו אותם.

פלסטין

א 09 מרץ 2025 2:31 pm - שעון ירושלים

סמוטריץ': אנחנו מקימים ממשל כדי ליישם את תוכניתו של טראמפ לעקור פלסטינים מעזה

שר האוצר הישראלי בצלאל סמוטריץ' הודיע ביום ראשון כי החלה העבודה להקמת "ממשל הגירה" ליישום תוכניתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שמטרתה לעקור פלסטינים מרצועת עזה וליישבם מחדש במדינה שלישית, באמתלה של "עידוד הגירה מרצון".


דבריו של סמוטריץ' נאמרו במהלך ישיבה שקיימה קבוצת הלחץ הפרלמנטרית הימנית "ארץ ישראל", הכוללת חברי כנסת ממפלגות הקואליציה והאופוזיציה ופועלת בשיתוף עם המועצה להתיישבות יש"ע; הוא הדגיש את הצורך "לנצל את ההזדמנות" כדי להתקדם עם התוכנית.


"עלינו לקחת את התוכנית הזו בכל הכוח. הלוגיסטיקה מסובכת, כי אנחנו צריכים לקבוע את היעד של כל אדם שיוצא מהרצועה. אנחנו נערכים לכך בהנהגת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון ישראל כץ", אמר סמוטריץ' וציין כי כץ הודיע על הקמת מחלקה מיוחדת למטרה זו.


סמוטריץ' נגע בהיקף הפעולות הנדרשות למימוש התוכנית ואמר כי מדובר ב"פרויקט לוגיסטי ענק. כדי להוציא את כולם מעזה, נצטרך לגרש 5,000 איש ביום, שבעה ימים בשבוע, במשך שנה שלמה, או 10,000 איש ביום למשך חצי שנה".


שרת ההתיישבות והנציגויות הלאומיות, אורית שטרוק, מצידה אמרה כי ניתן לבטל את האיום הביטחוני מעזה רק על ידי יישום תוכנית הגירה רחבה לתושבי הרצועה. "גם אם נוכל לחסל את חמאס כרשות אזרחית וצבאית, לא נוכל להסיר את האיום", אמרה.


היא סברה כי הסרת האיום הביטחוני על ישראל מהרצועה לא יקרה "כל עוד לא נאפשר לרוב האוכלוסייה בעזה להגר. האנשים האלה יודעים רק לחשוב על חיסולנו".


"לשם פנינו פנינו, ואני אומר את זה כחבר ממשלה וקבינט; הממשלה תישא באחריות", הוסיף שטרוק, שגם הוא חבר בקבינט הביטחוני.


בתורם, ראש מועצת ההתיישבות של יש"ע וראש מועצת ההתיישבות בנימין, ישראל גנץ, אמרו במהלך ועידת השדולה "ארץ ישראל" בכנסת על תוכניתו של טראמפ להגר מעזה: "אין הבדל בין חמאס בעזה לחמאס ביהודה ושומרון - מי שמשתתף או מעודד טרור, אבל לא יכול להישאר כאן עניין ביטחוני!"


"ישראל עוברת רגע היסטורי - יש לנו נשיא אמריקאי שמעודד אותנו לחשוב מחוץ לקופסה. אנחנו לא צריכים עוד הצעות, זה הזמן שהממשלה תנקוט בצעדים אמיתיים כדי ליישם את החזון של טראמפ.


כץ ציין כי הממשל הזה, עליו דיבר סמוטריץ', יכלול נציגים ממשרדי ממשלה וגורמי ביטחון אחרים, ויפקח על יישום תוכנית שתאפשר לכל פלסטיני מעזה שירצה לעזוב לקבל "חבילה" הכוללת הסדרי יציאה בים, באוויר או ביבשה.


"התוכנית כוללת סיוע רחב שיאפשר לכל אדם המתגורר ברצועת עזה המבקש להגר מרצונו למדינה שלישית לקבל חבילה הכוללת, בין היתר, הסדרי יציאה מיוחדים דרך הים, האוויר והיבשה", אמר כץ.

פלסטין

א 09 מרץ 2025 2:21 pm - שעון ירושלים

מניין ההרוגים ברצועת עזה עולה ל-48,458

משרד הבריאות בעזה הודיע היום, ראשון, כי מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-48,458 חללים, מאז תחילת התוקפנות הישראלית ב-7 באוקטובר 2023.


היא הוסיפה כי מספר הנפגעים עלה ל-111,896 מאז תחילת התוקפנות, בעוד מספר נפגעים עדיין נמצאים מתחת להריסות ובכבישים, וצוותי אמבולנס וחילוץ אינם יכולים להגיע אליהם.


היא ציינה כי לבתי החולים ברצועת עזה הגיעו 5 קדושים חדשים עקב הפצצת הכיבוש ו-37 פצועים במהלך היממה האחרונה.

פלסטין

א 09 מרץ 2025 1:32 pm - שעון ירושלים

בן גביר מגיש הצעת חוק לביטול הסכמי אוסלו, חברון וווי ריבר

שר הביטחון הישראלי לשעבר, הקיצוני איתמר בן-גביר, יחד עם חברי הגוש הפרלמנטרי של מפלגתו ("עוצמה יהודית"), הגישו הצעת חוק המבקשת לבטל את הסכמי אוסלו, הסכם חברון והסכם נהר וואי, בין ישראל לארגון לשחרור פלסטין.


כך עולה על פי מה שהודיע בן גביר בהודעה שפרסם היום, א', בה אמר כי הצעת החוק נועדה "להחזיר את המצב למה שהיה לפני החתימה על הסכמים אלו, לרבות שיקום הקרקעות שנמסרו במסגרת ההסכמים", כלשון התבטאותו.


על פי נוסח הצעת החוק, יבוטלו החוקים שנחקקו ליישום הסכמים אלו, ולראש ממשלת ישראל תינתן הסמכות להתקין תקנות ליישום החוק המוצע, לרבות נקיטת אמצעים לביטול השלכות ההסכמים האמורים.


בדברי ההסבר לפרויקט נכתב כי "לאחר יותר משלושה עשורים של תחילת תהליך השלום, הגיע הזמן להכיר בכך שהסכמים אלו פגעו בביטחון ישראל, הובילו לאלפי נפגעים ותרמו לחיזוק הארגונים החמושים בגדה המערבית וברצועת עזה".


עוד נכתב בתזכיר כי "הכנסת קיבלה בעבר החלטה המתנגדת נחרצות להקמת מדינה פלסטינית ממערב לנהר הירדן, הרואה בכך איום קיומי על ישראל". עוד טענה כי "הקמת מדינה פלסטינית בלב ארץ ישראל תהווה סכנה לישראל ולאזרחיה".


בתזכיר החוק נכתב כי הקמת מדינה פלסטינית "תביא להמשך הסכסוך הישראלי-פלסטיני ולערעור יציבות האזור", בטענה כי "הסכמים אלו פתחו פתח להקמת ישות טרור בשטח המדינה".


בן גביר סבר כי "הסכמי אוסלו היו אחת הטעויות הגדולות בתולדות המדינה, וגרמו לאלפי הרוגים", והוסיף: "זה עוול שנמשך כבר שנים, והגיע הזמן לטפל בו. אני מצפה מכל המפלגות הציוניות לחרוג מהחישובים הפוליטיים ולתמוך בחוק הזה".


ראוי לציין כי הסכם חברון (1997) הגיע כחלק מהסכמי אוסלו (1993-1995), וקבע את הפריסה מחדש של הצבא הישראלי בעיר, תוך חלוקתו לשני אזורים: H1 בשליטה של הרשות הפלסטינית, ו-H2 בשליטה ישראלית.


הסכם וויי ריבר (1998) קובע את ההיערכות מחדש של ישראל בגדה המערבית בהתאם לאוסלו, יישום הסדרי ביטחון של הרשות הכוללים "גירוש ארגוני טרור", והקמת שתי ועדות, הראשונה הפלסטינית-ישראלית הדו-צדדית לתיאום ביטחוני, והטרי-צדדית האחרת, כולל ארה"ב.

ערבי ובינלאומי

א 09 מרץ 2025 11:42 am - שעון ירושלים

קטאר מחדשת את הקריאה להכפיף את מתקני הגרעין של ישראל לאמצעי הגנה של סבא"א

קטאר חידשה את קריאתה להגביר את המאמצים הבינלאומיים להכפיף את כל מתקני הגרעין הישראליים להגנה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, בנאום שלה לפני הישיבה הרבעונית של מועצת הנגידים של הסוכנות בווינה, לפי הודעת משרד החוץ הקטארי ביום שבת.


בנאומו, הדגיש הנציג הקבוע של קטאר באו"ם ובארגונים הבינלאומיים בווינה, ג'סים אל חמדי, "את הצורך של הקהילה הבינלאומית ומוסדותיה ליישם את התחייבויותיהם על פי החלטות מועצת הביטחון של האו"ם, העצרת הכללית של האו"ם והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית".


הוא גם הדגיש את הצורך לציית ל"החלטת ועידת סקירת ה-NPT של 1995, שקראה לישראל להכפיף את כל מתקניה הגרעיניים למערכת ההגנה של הסוכנות". הוא ציין כי "חלק מההחלטות הללו קראו במפורש לישראל להצטרף לאמנת אי-הפצה כמדינה לא גרעינית".


הוא הסביר כי "כל המדינות באזור המזרח התיכון, למעט ישראל, הפכו לחברות באמנה לאי-הפצה ויש להן הסכמי הגנה בתוקף עם הסוכנות".


אין זו הפעם הראשונה שקטאר קוראת לישראל להצטרף לאמנת אי-הפצת נשק גרעיני ולהכפיף את מתקניה הגרעיניים לאמצעי הגנה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.


היא העלתה בעבר את אותן שתי דרישות במהלך השתתפותה במושב ה-67 של הוועידה הכללית של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה בספטמבר 2023.


המושב הרבעוני של מועצת הנגידים של הסוכנות נערך בווינה בין ה-3 ל-7 במרץ.


ישראל היא המדינה היחידה במזרח התיכון שלא הצטרפה לאמנה לאי הפצת נשק גרעיני, והערכות לא רשמיות מצביעות על כך שיש לה ארסנל גרעיני.


לפי פדרציית המדענים האמריקאים (FAS) בשנת 2023, על פי ההערכות, ישראל מחזיקה בכ-90 ראשי נפץ גרעיניים, עם פוטנציאל לייצר מספיק פלוטוניום לייצור בין 100 ל-200 כלי נשק גרעיניים.


תוכנית הגרעין הישראלית החלה בשנות החמישים, עם הקמת המרכז למחקר גרעיני בנגב ליד דימונה.


תוכנית זו נתמכה על ידי מדינות מערביות, ובראשן צרפת, שסיפקה לישראל כור גרעיני ומפעל עיבוד מחדש בדימונה בסוף שנות ה-50.

ראוי לציין כי מדינות המערב שותקות בנוגע לתוכנית הגרעין הישראלית, תוך שהן מפעילות לחץ על איראן וצפון קוריאה בהקשר זה.

פלסטין

א 09 מרץ 2025 10:09 am - שעון ירושלים

מסע פשיטות ומעצרים בגדה המערבית ובירושלים

היום, יום ראשון, פתחו כוחות הכיבוש הישראלי במסע פשיטות ומעצרים בגדה המערבית ובירושלים הכבושה.


בירושלים הכבושה עצרו כוחות הכיבוש את שניהם: הילד מוחמד דאאס והצעיר מרואן מוסטפא, לאחר שפשטו על בתי הוריהם בעיירה וערכו בהם חיפוש.


בחברון עצרו כוחות הכיבוש: האשם אבו טורקי, איהב ואדיב אל-קוואסמה, מוסאב אבו אישקהדים, ומונתר חאלד אל-אטרש, מהעיר חברון, ואסים שאהר אבו אסבה מהעיירה חלחול, תאמר עבדאללה אבו תעימה מהעיירה אידהארה, ומח'ארה, ואחרי ח'ארה, ואחרי ח'ארה מתעסקים בבתיהם ומתעסקים בתכולתם.


כוחות הכיבוש פשטו גם על בית החולים אל-אהלי בחברון ותפסו הקלטות מצלמות מעקב.


ברמאללה עצרו כוחות הכיבוש את הצעיר בילאל מאהר מהעיירה סילוואד ממזרח, ופשטו על חנות מסחרית והרסו את תכולתה.


כוחות אלו עצרו גם את עומר מוראד נאצר, מוחמד בדר סאפי, מוסטפא עמאר נאסר, אחמד מוחמד נאצר ואמיר נזמי פאקוסה מהכפר דיר קאדיס ממערב, לאחר שפשטו על בתיהם, ערכו בהם חיפוש והתעסקו בתכולתם.

פלסטין

א 09 מרץ 2025 10:06 am - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך בתוקפנות שלו בטול כרם ובמחנותיה כבר היום ה-42

כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים בתוקפנותם על העיר טול-כרם ומחנהה זה היום ה-42 ברציפות, ובזה היום ה-29 במחנה נור שמס, על רקע תגבורת צבאית המלווה במצור הדוק ועקירה כפויה.

ופשיטות על בתים והרס שלהם.


מקורות מקומיים אמרו כי כוחות הכיבוש שלחו תגבורת צבאית לכיוון העיר, שני המחנות שלה ופרבר דנאבה ממזרח, ופרסו את כלי הרכב וחוליות החי"ר שלהם ברחובות ובשכונות, ויירטו את תנועת כלי הרכב והאזרחים והעבירו אותם לחיפוש ובדיקה של זהותם.


היא הוסיפה, לפי מקורות מקומיים, כי כוחות הכיבוש פרסו אמש חוליות חי"ר בכמויות גדולות ברחובות ובשכונות של פרבר דנאבה, והוצבו בשטח רציף עטר, עצרו רכבים של אזרחים, בדקו את זהותם, בעיקר הצעירים, וערכו בהם חיפוש, התעללו בהם, ותקפו אותם, בעיקר את שני תושבי מחנה ו-Nazz, ותקפו אותם, ובמיוחד את תושבי מחנה I-Nazz שבראוי, תושבי מחנה נור שמס, ומוחמד אבו טהון ממחנה טול כרם.


כוחות הכיבוש גם החמירו את האמצעים הצבאיים שלהם בפרבר, במיוחד באזור הסמוך ומשקיף למחנות טול כרם ונור שמס הם יירטו אמבולנס של הסהר האדום בדרכו לפנות חולה מהאזור, סרקו בו ואילצו את צוותיו לעזוב.


כוחות הכיבוש ממשיכים בפריסה צבאית של מכונות כבדות ודחפורים מול הבתים ובנייני המגורים שאותם תפסו והפכו לצריפים צבאיים, ברחוב שכם, המחבר בין מחנות טול כרם ונור שמס, במקביל לעצירת כלי רכב חולפים וחיפושים בהם, בנוסף לבדיקת זהות אזרחים וחקירה.

במחנה טול-כרם הגבירו כוחות הכיבוש את הפשיטות על בתים, בעיקר בשכונת שדה התעופה, תוך השחתה והשחתה של תכולתם, והתעללות בנוכחים בהם, בתקופה שבה יש הרס מקיף בתשתיות, ובבתים שהיו נתונים להריסה מוחלטת וחלקית, ונדליזם ושריפה, בעוד שאר התושבים הוסבו לצריפים צבאיים.


במחנה נור שמס ממשיכים כוחות הכיבוש במצור ההדוק שלהם, בליווי סערה על בתים בשכונת אל-מח'ר, שם המשיכו להרוס את תכולתם לאחר חיפושים בהם והעבירו את תושביהם לחקירת שטח, במקביל להרס שגרמו הדחפורים שלהם על התשתית, וההרס המוחלט של השכונה, ה-Pashi וההרס המוחלט של השכונה שלהם מאפיינים גרפיים של המחנה.


התוקפנות המתמשכת בעיר ובשני מחנותיה הביאה למות קדושים של 13 אזרחים, בהם ילד ושתי נשים, אחת מהן בחודש השמיני להריונה, בנוסף לפציעה ומעצר של עשרות, ולעקירה כפויה של יותר מ-9,000 איש ממחנה נור שמס, ו-12,000 איש ממחנה טול-כרם.

פלסטין

א 09 מרץ 2025 9:50 am - שעון ירושלים

שהיד אחד ושלושה נפצעו מכדורי כיבוש ברצועת עזה

אזרח נהרג ושלושה נוספים נפצעו, יום ראשון בבוקר, מפגיעת כדורי חיילי הכיבוש הישראלי בשכונת שוג'עייה, מזרחית לעיר עזה.


לפי מקורות מקומיים, לבית החולים הבפטיסטים בעיר הגיעו קדוש מעונה ושני פצועים.


בתוך כך, אישה נורתה ברגל על ידי כוחות הכיבוש מזרחית לעיירה ח'וזאעה, מזרחית לחאן יונס, בדרום רצועת עזה.

פלסטין

א 09 מרץ 2025 9:43 am - שעון ירושלים

חמאס מסכים לוועדת תמיכה עצמאית שתנהל את עזה

חמאס קרא ביום ראשון למשא ומתן על השלב השני של הסכם הפסקת האש ברצועת עזה, ואמר שיש "אותות חיוביים", בעוד שישראל הודיעה כי תשלח משלחת לקיים שיחות חדשות מחר, יום שני, בדוחא.


משלחת של התנועה נפגשה בשבת עם מתווכים מצרים בקהיר כדי לדון בהתקדמות ההפוגה ברצועה, שנכנסה לתוקף ב-19 בינואר, יותר מחמישה עשר חודשים לאחר מלחמת ההשמדה הישראלית ברצועת עזה.


חמאס אמר בהצהרה שפורסמה עם שחר ביום ראשון כי המשלחת שלו הדגישה את "ההכרח לעמוד בכל תנאי ההסכם, ולצאת מידית לשלב השני במשא ומתן, פתיחת המעברים והכנסת אספקת סיוע לרצועה מחדש ללא הגבלות או תנאים".


בתנועה הסבירו כי משלחתה בראשות "ראש מועצת הנהגת התנועה בקהיר, מוחמד דרוויש, נפגשה עם ראש שירות המודיעין הכללי המצרי, האלוף חסן רשאד, שם נדונו נושאים רבים וחשובים ברוח חיובית ואחראית, בעיקר התקדמות יישום הסכם הפסקת האש וחילופי שבויים בשלביו השונים".


משלחת הנהגת התנועה הביעה "תודה והערכתה למאמצים המצריים בתקופה הקודמת, במיוחד בהתמודדות עם תוכניות העקירה, והערכתה לתוצאות הפסגה הערבית, ובמיוחד לתוכנית לבנייה מחדש של רצועת עזה, והדגש על הזכויות הקבועות של עמנו הפלסטיני".


המשלחת הדגישה את "אישור התנועה להקמת ועדת תמיכה קהילתית של דמויות לאומיות עצמאיות לניהול רצועת עזה עד לסדר הבית הפלסטיני ובחירות כלליות בכל הרמות, הלאומיות, הנשיאותיות והמחוקקות".


דובר התנועה, עבדול לטיף אלקאנו, אישר בהצהרה במוצאי שבת כי "האינדיקטורים חיוביים לגבי תחילת המשא ומתן בשלב השני".


הוא הוסיף כי "מאמציהם של המתווכים המצרים והקטאריים ממשיכים להשלים את יישום הסכם הפסקת האש", שהחל ב-19 בינואר ושלבו הראשון הסתיים ב-1 במרץ. אך הוא הדגיש את "הנחיצות המתווכים המחייבים את ישראל ליישם את ההסכם".


הקבינט דן בהסמכת המשלחת הישראלית לדוחא


ישראל מצידה הודיעה כי תשלח ביום שני משלחת לקטאר, אחת המדינות המתווכות יחד עם מצרים וארה"ב, "במטרה לקדם את המשא ומתן", בהודעה קצרה שפרסם משרד ראש ממשלת ישראל.


מלשכת ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, נמסר כי המשלחת תפנה לדוחא "בהזמנת המתווכים ובתמיכת ארצות הברית" כדי לנסות להתגבר על חילוקי דעות במהלך השלב הבא שאמור להוביל לסיום סופי של המלחמה.


היום בצהריים יקיים הקבינט "ישיבה מתוכננת מראש לדיון במנדט של המשלחת שתצא מחר לדוחא". ערוץ 13 הישראלי ציטט הבוקר גורם ישראלי בכיר שאמר: "יש התעקשות אמריקאית להגיע להסכם, אך עד כה לא הושגה התקדמות מוחשית בין הצדדים".


ביקור המשלחת הישראלית יתבצע במקביל לנוכחות שליח ארה"ב למזרח התיכון, סטיב ויטקוף, באזור, שכן הוא אמור לקיים בשבוע הבא פגישה בסעודיה עם משלחת אוקראינית כדי לדון בהפוגה עם רוסיה.


תאגיד השידור הציבורי הישראלי (קאן 11) דיווח הבוקר כי "הושגה התקדמות מסוימת בשיחות הישירות שמנהלת ארה"ב עם חמאס בנוגע להמשך עסקת בני הערובה", בהתייחס לשיחות שערך שליח נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לענייני שבויים, אדם בוהלר, עם מנהיג חמאס חליל אל-חיה בדוחא.


השלב הראשון של הסכם הפסקת האש נמשך שישה שבועות. כשפג תוקפו בסוף השבוע שעבר, הודיעה ישראל על רצונה להאריכו עד אמצע אפריל, על סמך הצעה אמריקאית, תוך שהיא מתנערת מהשלב השני של ההסכם.


לפי ישראל, ההצעה מבוססת על שחרור "מחצית מבני הערובה, חיים ומתים" ביום הראשון לכניסת ההארכה לתוקף, ושאר האסירים (חיים או מתים) ישוחררו אם יושג הסכם הפסקת אש קבוע.


ישראל דורשת "פירוז מוחלט" של הרצועה, יציאת חמאס מעזה והחזרת בני הערובה הנותרים לפני המעבר לשלב השני.


לעומת זאת, חמאס מתעקש להישאר ברצועה, אותה הוא מנהל מאז 2007, על נסיגה מוחלטת של הצבא הישראלי מעזה, סיום המצור שהוטל, שיקום ומתן סיוע כספי על בסיס תוכנית שאושרה בפסגה הערבית שהתקיימה לאחרונה.


יותר מ-50 אסירים ישראלים משוחררים ומשפחות אסירים שעדיין מוחזקים ברצועת עזה קראו ביום שבת לנתניהו ליישם את ההסכם עם חמאס "במלואו" ולהבטיח את שחרורם של שאר העצורים בעזה.


"המלחמה עלולה לפרוץ שוב תוך שבוע", אמרה אמו של אחד האסירים שעדיין מוחזקים בעזה בכינוס השבועי של פורום משפחות האסירים בתל אביב "המלחמה לא תחזיר את בני הערובה, היא תהרוג אותם. רק הסכם שיחזיר את כולם בבת אחת יחזיר אותם".


היא האשימה את נתניהו בפגיעה במשא ומתן ובשימוש בבנה וב"בני ערובה אחרים כמשכונים על לוח השחמט הפוליטי שלו".


נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נתן ביום רביעי לחמאס "אזהרה אחרונה" לשחרר "מיידית" את כל האסירים, החיים והמתים, הוא מחזיק והנהגתו חייבת לעזוב את רצועת עזה, תוך איומים על תושבי רצועת עזה במוות "אם תשאירו את בני הערובה", באיום שהגיע זמן קצר לאחר אישור וושינגטון כי ניהלה מגעים ישירים עם התנועה הפלסטינית.


הוא כתב במצע שלו, Truth Social, "לתושבי עזה: יש עתיד יפה שמחכה לך, אבל לא אם אתה מחזיק בני ערובה, אתה מת קבל את ההחלטה הנכונה".


טראמפ עורר זעזוע וזעם בחודש שעבר כשהציע לארה"ב להשתלט על רצועת עזה ולבנות מחדש את האזור ההרוס ל"ריביירה של המזרח התיכון" לאחר שגירש את 2.4 מיליון תושביה למקום אחר, במיוחד מצרים וירדן, ללא תוכנית להחזרתם.


בשבת בבוקר אימץ הארגון לשיתוף פעולה איסלמי, בישיבת חירום של שרי החוץ בג'דה, את התוכנית הערבית לשקם את עזה מבלי לעקור פלסטינים, כדי להתעמת עם הצעתו של טראמפ. התוכנית שניסחה קהיר קוראת לשיקום הרצועה מבלי לעקור את אוכלוסייתה, ולחזור לשלוט בה הרשות הפלסטינית.

פלסטין

ש 08 מרץ 2025 7:58 pm - שעון ירושלים

פציעות, כולל חמורות, בפשעי ירי בשטחי 1948

שישה צעירים וילד נפצעו, חלקם קשה וקשה, היום, שבת, כתוצאה מחשיפה לפשעי ירי באיכסאל ובטמרה שבאזור הגליל, ערערה באזור המשולש הצפוני, קלנסווה באזור המשולש הדרומי ורהט שבנגב. בתוך 48 השטחים.


באיכסאל נפצעו שני צעירים (בני 25) וילד (בן 17) באורח בינוני וקל באירוע ירי, והועברו לבית החולים.


בערערה נפצע צעיר (בן 47) באורח בינוני כתוצאה מירי, ולאחר מכן הועבר לבית החולים.


בטמרה צוות רפואי העניק החייאה לפצוע אנוש כתוצאה מתקרית ירי, והוא הועבר לבית החולים.


בקלנסווה העניק צוות רפואי טיפול ראשוני לגבר בן 35 שסבל מפציעות קשות שחדרו לגופו, ולאחר מכן הוא הועבר לבית החולים.


ברהט פונה גבר בן 31 לבית החולים לאחר שקיבל טיפול ראשוני בעקבות ירי.


הקהילה הפלסטינית בשטחי 1948 עדה להסלמה מסוכנת בפשיעה ובאירועים אלימים, שכן מתחילת השנה הנוכחית ועד היום נהרגו 49 בני אדם, בהם שתי נשים ושלושה צעירים, מפגיעת כדורי המשטרה. הקורבנות נהרגו מירי, חבטות, דקירות ופיגועי חבלה.


בשנה שעברה, 2024, בוצעו בחברה הפלסטינית 221 רציחות בשטחי 1948, לעומת 222 רציחות במהלך שנת 2023.