ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הודיע היום, יום רביעי, כי כוחות צבאו שולטים בפועל על כ-70% מהשטח הכולל של רצועת עזה. הצהרות אלו נאמרו במהלך נאום שנשא בתערוכת 'מוני אקספו 2026' בעיר תל אביב, שם ראה בהתרחבות צבאית זו הישג אסטרטגי שמטרתו להדק את המצור על פלגי ההתנגדות הפלסטיניים.
נתניהו הסביר כי צה"ל כובש כיום שטח המוערך ב-255 קילומטרים רבועים מתוך 365 קילומטרים רבועים, שהם השטח הכולל של הרצועה. הוא ציין במפורש כי ההגעה לאחוז זה הייתה תלויה בפלישה לעיר רפיח, והדגיש כי ממשלתו התעלמה מכל האזהרות הבינלאומיות שקראו שלא להיכנס צבאית לעיר הצפופה בעקורים.
נתונים אלו חושפים מדיניות שיטתית להרחבת שטח הכיבוש בתוך הרצועה, כאשר אחוז השליטה קפץ מ-53% בעת חתימת הסכם הפסקת האש באוקטובר האחרון, הגיע ל-60% באמצע מאי, לפני שהתייצב באחוז הנוכחי. התקדמות זו משקפת התנערות ישראלית ברורה מסעיפי ההרגעה שקבעו נסיגות חלקיות ופתיחת מעברים.
בצל התפשטות צבאית זו, הצטמצם השטח הזמין לאוכלוסייה הפלסטינית ל-110 קילומטרים רבועים בלבד, מה שיצר משבר הומניטרי חסר תקדים. כ-2.13 מיליון בני אדם מתמודדים עם תנאי חיים קשים, כאשר צפיפות האוכלוסין הוכפלה ועברה את 19 אלף איש לקילומטר רבוע אחד, בצל היעדר כמעט מוחלט של שירותים בסיסיים ומחסה.
ארצות הברית והאו"ם הזהירו שוב ושוב מפני השלכות הפלישה לרפיח, שאכלסה 1.4 מיליון עקורים, אך ישראל ביצעה את המתקפה הקרקעית שלה במאי 2024. מתקפה זו הובילה להשתלטות על הצד הפלסטיני של מעבר רפיח ולסגירתו המוחלטת, מה שגרם לגל עקירה כפויה שכלל 800 אלף פלסטינים בתוך ימים ספורים.
בזירה, דיווחו מקורות רפואיים ברצועת עזה כי מספר קורבנות מלחמת ההשמדה המתמשכת מאז אוקטובר 2023 עלה ל-73,041 הרוגים. כמו כן, רישומי משרד הבריאות תיעדו פציעתם של למעלה מ-173 אלף פלסטינים, בזמן שמערכת הבריאות סובלת מקריסה כמעט מוחלטת כתוצאה מפגיעה ישירה ומצור.
למרות כניסתו לתוקף של הסכם הפסקת האש ב-10 באוקטובר 2025, ההפרות הישראליות לא פסקו, כאשר מקורות תיעדו את מותם של 1029 פלסטינים מאז תאריך זה. המבצעים הצבאיים ממשיכים לפגוע במה שנותר מהתשתיות, כאשר הדיווחים מצביעים על הרס שפגע בכ-90% מהמתקנים האזרחיים באזורים שונים ברצועה.
החוגים הפלסטיניים דורשים התערבות בינלאומית מרתיעה כדי לעצור את ההתפשטות הישראלית ולהבטיח עמידה בסעיפי ההסכם שנחתם, כולל נסיגה מהאזורים שנכבשו לאחרונה. מנגד, נתניהו ממשיך להתפאר בתוצאות הצבאיות, בטענה שהשליטה על הקרקע היא הערובה היחידה להשגת מטרות המלחמה, תוך התעלמות מכל ההחלטות והדרישות הבינלאומיות.
אילו הקשבנו לקריאות המתנגדות לכניסה לרפיח, לא היינו מגיעים היום לשליטה על 70% משטחי עזה.





שתף את דעתך
נתניהו מודה שצבאו שולט על 70% משטח רצועת עזה