פלסטין

ש 15 מרץ 2025 11:50 am - שעון ירושלים

21 אסירות, בהן שתי בנות, נתונות לפשעים מאורגנים בבתי סוהר כיבוש.

מדיניות המעצר של נשים פלסטיניות הייתה אחת המדיניות השיטתית הבולטות שהכיבוש נקט נגדן באופן היסטורי, והיא לא הוציאה מהן קטינים כיום, ממשיך הכיבוש לעצור (21) אסירות, לאחר מנות השחרור שהתרחשו, ביניהן אסירה מעזה. הם מתמודדים עם פשעים שיטתיים ומאורגנים בבתי הכלא ובמרכזי החקירות של הכיבוש הישראלי, שרמתם עלתה מדרגה מאז עידן מלחמת ההשמדה, שהיווה את השלב העקוב מדם בתולדות עמנו.

בדו"ח משותף לרגל יום האישה הבינלאומי, הדגישו ועדת האסירים ומועדון האסירים את הנושאים הבולטים ביותר הקשורים לתנאי המעצר של אסירות בבתי כלא כיבוש, אשר כולן נופלות, ברמות שונות, תחת עבירות עינויים, רעב, עבירות רפואיות שיטתיות ותקיפה מינית ברמות השונות והדיכוי של האסירות שוד ומחסור, ושיטות העינויים הפסיכולוגיים שצצו נגדם מרגע מעצרם.

הנציבות והמועדון הוסיפו כי מה שראינו במהלך מלחמת ההשמדה, ולמה שאנו עדים היום בכל הנוגע לפגיעה בנשים, שאחד מהם הוא מעצרים, אינו מהווה שלב חריג, לעומת זאת, רמת הפשעים שבוצעו ונעשים נגדן. מאז 7 באוקטובר 2023 תיעדו המוסדות הרלוונטיים (490) מקרי מעצר בקרב נשים, שכן מעצרים של נשים, לרבות קטינות, היוו את המדיניות הבולטת שננקטה על ידי הכיבוש באופן חסר תקדים.

מהדו"ח עולה כי מספר האסירות הוא (21), (17) מהן עדיין עצורות, כולל אסירה מעזה, כלומר האסירה סיהם אבו סאלם, ובין האסירות, שתי נערות, בהן נערה בת (12), (12) אמהות, אסירה בחודש השלישי להריונה, סטודנטית (6) סטודנטית להריונה אסירות, אסירה חולת סרטן, ונשארו שתי אסירות עצורות מאז לפני 7 באוקטובר 2023, והכיבוש עדיין מסרב לכלול אותן בעסקאות החליפין.


מעצר נשים

מסע המעצר של נשים פלסטיניות והתנאים הקשים העומדים בפניהן לא מתחיל ברגע המעצר חלק מהאסירות הן ממשפחות שעמדו בפני מעצרים חוזרים, פשיטות מתמשכות על בתי משפחה ופגיעה בבני משפחה אחרים באמצעות מעצר, מעצר או רצח, במהלך החודשים שלאחר מלחמת ההשמדה, סוגיית הנשים שנחזו על ידי משפחתו של בני ערובה. זה כלל נשות של אסירים, קדושים ואמהות, שחלקן היו מבוגרים ומעל שבעים שנים. יש לציין כי מדיניות זו השפיעה גם על קבוצות אחרות, לא רק על נשים כשלעצמן כבני ערובה, נלווה התעללות ואיומים שהגיעו עד כדי איום להרוג את הבן או הבעל שנפגעו במהלך הפיגוע. בתיהם, האימה על ילדיהם ובניהם, והחרמת כספם ותכשיטי הזהב שלהם.

רוב האסירות שנעצרו ספגו מכות, התעללות ועינויים עדויות רבות של אסירות משקפות את רמת האכזריות שהוענקה להן.


הדו"ח כלל עדויות של נשים שנעצרו:

"עם מעצר היכו אותי חיילי כיבוש במחסום, בעטתי בבטן, ומיד הונחו שרשראות על הידיים, כוסו לי את העיניים, והובלתי למרכז חקירות, עקב חומרת ההכאה שספגתי ברובים, על כל גופי, מה שהוביל לכך שחלק מגופי נחשף בזמן שהבגדים שלי נחשפו, לאחר שנעצרתי שעות, לאחר מכן נלקחתי לכלא אל-מסקוביה ונשארתי שם במשך חודש במהלך התקופה הראשונה של המעצר שלי, כתוצאה מהמכות, זה הוביל לדימום במהלך הווסת שלי, שנמשך כ-20 ימים, ואז הועברתי לכלא השרון, שם הייתי במעצר בעצמי, בלילה שעבר, ללא כיסוי. העבירו אותי לכלא אל-דמון.

“I was arrested at midnight and taken to a settlement, where I stayed until 7:00 PM the next day, without food or drink. My feet and hands were tied, and I was blindfolded. The whole time, the soldiers stood near me and mocked me. Then they played music very loudly to prevent me from sleeping. They asked me to stand and sit down several times, while they mocked me, laughed, and cursed me with obscene words. The whole time, they were saying death to Islam in a loud voice. On the second day, I was transferred to Hasharon Prison, where I stayed for three days. When I refused to be strip-searched, the female prison guard electrocuted me and forced me to undergo a strip-search. Then, I was taken to a dirty cell. Later, I was transferred to the Petah Tikva interrogation center, where I was hung on a chair. At the end of the interrogation, they forced me to sign papers whose contents I did not know.”


תחנת כלא השרון וחיפושים ברצועות

כלא השרון הוא תחנה של התעללות ועינויים, לפני העברת האסירות לכלא דיימון כל העדות שהשגנו מהאסירות אישרו שהן עברו חיפושים בכלא השרון, והיו עצורים בתנאים קשים וקשים, בתא מלוכלך שאינו ראוי לחיי אדם מספר ימים, ומקבלים נגיסות מזון בלתי אכילות בתוך תא עם מזרון דק ומלוכלך כאן אנו מתייחסים לאחת העדויות על כלא השרון.

"הועברתי לכלא השרון, שם תקפו אותי בחדר ההמתנה, אחד הסוהרים פגע בי במפתחות, והשארתי לילה אחד בכלא השרון, אבל זה היה הלילה הכי גרוע בחיי שהייתי עצור בתא עם מצלמות שאפילו לא הצלחתי להקל על עצמי אסירים פליליים, שהמשיכו לצרוח בלילה, הם הביאו לי שמיכה שהדיפה ריח חזק של שתן בחמש בבוקר, הם הורו לי להוציא אותה מהתא בתואנה של ניקיון, אבל הם לקחו את המזרן והשמיכה, והכריחו אותי לשבת על הנעליים.


מדיניות של ביזה וקיפוח

הנהלת הכלא הפכה את כל הצרכים של אסירות, כולל אסירות, לכלי של קיפוח ושוד, וגם אם הם מסופקים להם, הם מוגבלים מאוד והופכים לכלי לענישה קולקטיבית. מדיניות החסך והשוד היא חלק ממדיניות העינויים הפסיכולוגיים, וזו חלה על רמות אחרות, כולל שלילת לבוש מתאים בקיץ ובחורף, הופכות לכלי לעינויים על ידי מניעת לבוש מתאים, כמו גם אי מתן כלי אוורור הופך לכלי עינויים ולחמם את כל הפרטים הללו אנשים עומדים בפני פעולות בידוד קולקטיביות, כשהן מונעות מהן לבקר את משפחותיהן, כמו אלפי אסירות מאז תחילת המלחמה. זאת בנוסף להגבלות שהוטלו על צוותים משפטיים במהלך ביקוריהם גדולים והחדרים צפופים, כפי שהייתה המציאות לפני מנות השחרור שהתקיימו בינואר ובפברואר האחרון, שם הגיע מספרן ל-86 אסירות לפני מנות השחרור, ולעיתים הגיע מספרן ליותר מ-100 אסירות.


מדיניות פלישה

הפשיטות על תאים של אסירות הסלימו באופן משמעותי במהלך החודשים האחרונים, במיוחד לאחר ספטמבר 2024. למרות שהתקופה שקדמה לתקופה זו הייתה עדה גם לפשיטות חוזרות, הן לא היו באותו קצב, והדבר התעצם בצורה חסרת תקדים נגדן, שכן הנהלת הכלא הפכה כל פרט במבנה הכלא לכלי נגד 202, יותר מאשר באוקטובר הפשיטות של יחידות הדיכוי נמשכו, כשהאסירות מחו על המשך הבידוד של אחת האסירות, והאסירות החזירו ארוחה בתגובה, יחידות ה"יאמז" הסתערו על התאים של האסירות, הדחיקו אותן והמשיכו לחפש אותן בבגדים פנויים, וכל אחד מהם הוחלף אסירה נאלצה להתקדם לאחר חיפוש ולקחת רק בגדים להחלפה אחת, ואז להיכנס לשירותים במהלך ההפסקה, והם נעצרו. בשירותים עד שיחידת "ימז" ערכה חיפוש בתא, ובאותו מבצע תפסו כל מה שבתאי האסירים, כולל נעליים.


תקיפות מיניות

אחד הפשעים הבולטים ביותר שבוצעו על ידי כוחות הכיבוש הישראליים נגד נשים פלסטיניות, כולל אסירות, הוא תקיפה מינית, הכוללת הטרדה, חיפוש רצועות ואיומים באונס.

הארגונים הצליחו לגבות עדויות של אסירות ששוחררו, במיוחד במהלך השחרורים שנערכו בנובמבר אשתקד, וכן עדויות של אסירות בתוך בתי סוהר, ומנשים שקרובותיהן עמדו בפני מעצר ורדיפה, שבהן אישרו שהן ספגו שורה של תקיפות מיניות.

בכלא השרון, ששימש כבית מעצר זמני לאסירות לפני העברתן לכלא דמון, היו עדים לחיפושי רצועות, שאליהם בוצעו רוב האסירות, על פי עשרות עדויות שתועדו על ידי מוסדות, בנוסף לתנאי המעצר המשפילים והמשפילים להם היו נתונות, והפיגועים, לרבות פיגועים קשים.

(בעדות שתיעדה המוסדות של אחת האסירות שנעצרו לאחר ה-7 באוקטובר, היא אישרה כי במהלך הליך המעצר והחקירה היא ספגה תקיפה והטרדה מינית ומילולית, שכן אחד החיילים נגע בראשה וברגליה בצורה לא הולמת, וקילל אותה בתנאים מגונים ואיים עליה את האסירים והשפיל אותה יותר מפעם אחת היא גם הוכתה יותר מפעם אחת על ידי חיילי הכיבוש, מה שגרם לה לכאבים בכל גופה, ולא ניתן לה שום טיפול.)

בין העדויות שתועדו הייתה עדות של אחת האסירות, שסיפרה: "אני ואסירות נוספות הגענו לכלא השרון, לקחו אותנו לתא עם רצפה מלאה במים, והיה שם שירותים שלא היה כשיר לשימוש, ואז הועברנו לתא אחר שבו בוצעו חיפוש על ידי הסוהרות של הסוהרות שלי.


מעצר על רקע חופש הדעה והביטוי

המעצרים הסלימו בנימוק של חופש הדעה והביטוי, או מה שלטענת הכיבוש הוא "הסתה" ברשתות החברתיות הרוב המוחלט של הנשים שנעצרו לאחר המלחמה נעצרו בעילה של "הסתה" או מעצר מנהלי באמתלה של מה שנקרא "תיק סודי" כיום, רוב האסירות העצורות במעצר. לאחרונה, הכיבוש כוון בעיקר למעצרם של צוות חינוכי, כאשר לפחות שמונה מקרי מעצר בקרב מורות נרשמו, כשהכיבוש עדיין מחזיק בשש מהן בטענה של "הסתה" מאז המלחמה, לא היינו עדים להסלמה בפגיעה במורות כפי שראינו לאחרונה.


71 אסירות שוחררו במסגרת עסקת החליפין

שחרור האסירות בשלב הראשון של הסכם הפסקת האש סימן נקודת מפנה בסוגיית האסירות. זאת בנוסף לשחרורים שבוצעו בנובמבר 2023, כאשר 71 אסירות שוחררו בשלב הראשון, שהתרחש במהלך ינואר ופברואר 2025. עם זאת, הכיבוש לא הפסיק פעם אחת מעצרים, מעצרים, מבצעים של נשים. וחקירות שטח.

הרשות לענייני אסירים ומועדון האסירים אישרו, בהתבסס על עדויות והצהרות שהתקבלו מאסירות ועצירות פלסטיניות, כי הכיבוש הישראלי ממשיך להפר את זכויותיהן של אסירות פלסטיניות במרכזי מעצר ובתי חקירה ובבתי סוהר, בבתי חולים ובמרפאות רפואיות, ובכל נקודות הבידוק והמחסומים של תלמידות, אמהות ותלמידות אלה s, ואחרים.

מוסדות האסירים המליצו לאומות המאוחדות ולכל המדינות החברות ללחוץ על המדינה הכובשת לכבד ולציית לחוק הבינלאומי ודיני זכויות האדם הבינלאומיים, וליישם את האמנה נגד עינויים ויחס או ענישה בלתי אנושיים או משפילים ואת האמנה בדבר ביטול כל צורות האפליה נגד נשים.

המדינות המתקשרות שהשתתפו באמנת ג'נבה הרביעית קראו להפסיק את ההתעללות הפיזית והפסיכולוגית שבוצעו על ידי חיילי הכיבוש במהלך מעצרן של נשים פלסטיניות, מעצרן הבלתי חוקי בשטח הפלסטיני הכבוש, ותרגול של עינויים פיזיים ופסיכולוגיים ויחס משפיל לנשים פלסטיניות במהלך חקירה.

הם גם חידשו את קריאתם למערכת זכויות האדם הבינלאומית להתקדם בקבלת החלטות אפקטיביות לחייב את מנהיגי הכיבוש באחריות לפשעי המלחמה שהם ממשיכים לבצע נגד העם שלנו, ולהטיל סנקציות על הכיבוש שיציבו אותו במצב של בידוד בינלאומי ברור, ולהחזיר את מערכת זכויות האדם לתפקידה הבסיסי שעבורו היא קיימת, ולגרום להפסקת מצבה של המלחמה. ולסיים את מצב החסינות יוצאת הדופן שהעניקו המעצמות הקולוניאליות הישנות למדינה הכובשת, בהתחשב בכך מעל אחריות, אחריות ועונש.


פלסטין

ו 14 מרץ 2025 9:33 pm - שעון ירושלים

130,000 מתפללים מקיימים תפילות אישה ותרוויח במסגד אל-אקצא

130,000 מתפללים ערכו ביום שישי בערב את תפילות אישה ותראוויה במסגד אל-אקצא בירושלים הכבושה.

מחלקת ההקדשים האסלאמית בירושלים הכבושה מסרה כי 130,000 מתפללים ערכו את תפילות אישה ותראוויה במסגד אל-אקצא ביום הארבעה עשר של הרמדאן, וציינו כי זהו מספר המתפללים הגדול ביותר מאז תחילת הרמדאן.

כוחות הכיבוש מנעו מאלפי אזרחים להגיע לירושלים הכבושה לקיים את תפילת יום השישי השנייה של החודש הקדוש. הם עשו זאת באמצעות מחסומים שנפרסו בכניסות העיר, בנוסף להחמיר את ההגבלות בתוך העיר והגבלת תנועת המתפללים.

פלסטין

ו 14 מרץ 2025 9:32 pm - שעון ירושלים

דייג נהרג לאחר שכוחות הכיבוש הפגיזו את סירתו בצפון עזה.

אזרח נרצח הערב, יום שישי, באזור באהר אל-סודניה, מצפון לעזה.


סוכנות הידיעות וואפא דיווחה כי הדייג מוחמד ריאד סיאם, בן 22, נהרג סמוך לאזור הים הסודאני, מצפון לעזה, לאחר שספינות מלחמה ישראליות ירו פגז לעבר סירתו.

פלסטין

ו 14 מרץ 2025 9:31 pm - שעון ירושלים

צעיר נהרג על ידי כוחות הכיבוש הישראלי בסאלם, מזרחית לשכם.

צעיר מת מפצעים אנושיים שספג כוחות הכיבוש הישראלי ביום שישי במהלך פשיטה על העיירה סאלם, מזרחית לשכם.

משרד הבריאות דיווח על מותו של עומר עבד אל חכים דאוד אישתיה (בן 21), לאחר שכוחות הכיבוש ירו בו במהלך הפשיטה על העיירה, שהביאה לפציעתו בראשו כקשה, ולאחר מכן הוא הועבר לבית החולים, בטרם הוכרז על מותו.

כוחות הכיבוש הסתערו על העיירה, ובמהלכם פרצו עימותים שבמהלכם ירו חיילים כדורים חיים וגז מדמיע. הם עצרו גם ילד באזור.

פלסטין

ו 14 מרץ 2025 5:14 pm - שעון ירושלים

ארבעה אזרחים נהרגו בתקיפה אווירית ישראלית מדרום לעיר עזה.

ארבעה אזרחים נהרגו ביום שישי כאשר כוחות הכיבוש הישראלים הפציצו קבוצת אזרחים ליד בית הספר סובהא אל-חרזין בשכונת אל-זיתון, דרומית לעיר עזה.

מקורות מקומיים דיווחו כי אזרחים התאספו באזור כדי לאסוף עצי הסקה כאשר כוחות הכיבוש תקפו אותם ליד בית הספר הנ"ל, והרגו ארבעה מהם.

שני אזרחים נפצעו בהפגזת טנקים ישראליים במרכז רפיח, ואילו אישה שלישית נפצעה מפגיעת פגזי ארטילריה ברחוב עאד אלבשיתי בשכונת אלג'נינה, מזרחית לרפיח.

מניין ההרוגים ברצועת עזה מאז תחילת התוקפנות הישראלית ב-7 באוקטובר 2023, הגיע ל-48,524, רובם ילדים ונשים, עלה ל-111,955, כאשר מספר קורבנות עדיין לכודים מתחת להריסות, ללא אפשרות להגיע באמצעות אמבולנסים של צוותי הגנה אזרחיים.

פלסטין

ו 14 מרץ 2025 5:13 pm - שעון ירושלים

פציעה אנושה נגרמה מכדורים של כוחות הכיבוש הישראלי במהלך פשיטה על סאלם, מזרחית לשכם.

צעיר נפצע באורח אנוש מפגיעת כדורי כוחות הכיבוש הישראלי במהלך פשיטה על העיירה סאלם, מזרחית לשכם.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש הסתערו על העיירה, ובמהלכם פרצו עימותים שבמהלכם ירו חיילים כדורים חיים וגז מדמיע, וכתוצאה מכך צעיר (בן 21) נורה בראשו. הם עצרו גם ילד באזור.

ערבי ובינלאומי

ו 14 מרץ 2025 3:24 pm - שעון ירושלים

טראמפ מוציא את בוהלר אחרי ראיון ל-CNN שבו אמר שאמריקה אינה סוכנת של ישראל


אדם בוהלר, השליח המיוחד של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לענייני בני ערובה, הוסר מהפוסט שלו בגלל הערות שהעיר במהלך ראיון בנוגע למשא ומתן עם חמאס, לפי דיווחים ביום חמישי, 13 במרץ.


"הממשל הוציא אותו מתיק בני הערובה של חמאס, ואמר שצריך לדחוק אותו עוד יותר לשוליים", ציטט ה-Jewish Insider שלושה מקורות במפלגה הרפובליקנית.


"זה מרגיש כאילו הוא נמצא בארץ החלומות", אמר מקור לעיתון. אחר אמר, "אני לא יודע למה נרצה שהוא יעשה משהו בעתיד אחרי מה שראינו". מקור רפובליקני שלישי אמר: "הוא מודח, וזה טוב, אבל אני לא יודע באיזו מידה. זה היה ממש רע, אסון. אני אוהב את אדם, אבל אני חושב שהוא צריך לזוז הצידה".


מהדוח עולה כי מדברים על הרחקתו לחלוטין מהממשל, ולא רק מתפקידו במשא ומתן בנושאי הפסקת האש בעזה.


הרפובליקנים הסתערו על דבריו של בוהלר על חמאס: "תראה, לא צומחות להם קרניים מהראש; הם בעצם בחורים כמונו; הם בחורים טובים מאוד. אנחנו ארצות הברית, לא סוכנים של ישראל. יש לנו אינטרסים ספציפיים במשחק", אמר בוהלר ל-CNN בשבוע שעבר, בהתייחסו לשיחות ההתנגדות הפלסטיניות של וושינגטון לאחרונה עם תנועת קהיר.


בוהלר הכעיס עוד גורמים ישראלים כשדיבר עם חדשות ערוץ 12, ואמר לשדר כי היו "התפתחויות חיוביות במשא ומתן" עם חמאס.


השיחות בין ארה"ב לחמאס, שהתמקדו בחלקן בהבטחת שחרור אסירים ישראלים בעלי אזרחות אמריקאית מרצועת עזה, כבר הרגיזו את ישראל מלכתחילה, אך דבריו של בוהלר ל-CNN רק החמירו את המצב.


גורמים ישראליים מתחו ביקורת חריפה על השליח. ח"כ שמחה רוטמן אמרה: "מי שמצטט את חמאס ומנהל עמו משא ומתן ישיר עושה טעות חמורה, כזו שמעמידה את בני הערובה בסכנה". שר האוצר הישראלי בצלאל סמוטריץ' אמר שבוהלר "פועל בכוחות עצמו" ו"לא יכול לדבר בשמם".


לאחר שהתמודד עם תגובה נגדית בעקבות הראיון שלו ל-CNN, אמר השליח: "אני רוצה להיות ברור לחלוטין, שכן חלקם פירשו לא נכון את דברי. חמאס הוא ארגון טרור שרצח אלפי אנשים חפים מפשע. הם, בהגדרה, אנשים רעים. וכפי שאמר [טראמפ] אף חבר בחמאס לא יהיה בטוח אם חמאס לא ישחרר מיד את כל החטופים".


בימים אלה מתנהל משא ומתן להפסקת אש בבירת קטאר, דוחא, כאשר דיווחים בתקשורת הישראלית מצביעים על אווירה "חיובית". משלחת ישראלית נמצאת בדוחא לשיחות. חמאס ותנועת הג'יהאד האסלאמי בפלסטין נמצאים גם הם בבירת קטאר לדיונים עם מתווכים. ישראל הפריעה לאחרונה את הסכם הפסקת האש בעזה, בדרישה להאריך את השלב הראשון שלו וסירבה להשתתף בשיחות על השלב השני שלו. היא גם הציבה תנאים חדשים, דרשה פירוק מוחלט של הזרוע הצבאית של חמאס ואיימה לחדש את המלחמה ברצועת עזה.


היא גם קראה לאחרונה לשחרר את כל אסירי עזה בעסקת חליפין אחת, בניגוד לפרוטוקול החליפין בהסכם.


צבא ישראל אישר תוכניות התקפיות לחזור למסע ההשמדה הצבאי שלו.

פלסטין

ו 14 מרץ 2025 3:03 pm - שעון ירושלים

3 נפצעו בהפגזה ישראלית על רפיח

  1. שלושה אזרחים, בהם אישה, נפצעו היום, יום שישי, כתוצאה מהפגזת טנקים ישראליים ממזרח ומרכז העיר רפיח, מדרום לרצועת עזה.


מקורות מקומיים דיווחו כי שני אזרחים נפצעו בהפגזת טנקים ישראליים במרכז רפיח, ואילו אזרחית נפצעה מנפילת פגזי ארטילריה ברחוב עאד אלבשיתי בשכונת אלג'נינה המזרחית.

פלסטין

ו 14 מרץ 2025 2:44 pm - שעון ירושלים

חקירת הפיגוע בניר עוז: הכישלון של צה"ל הוא הגדול בתולדותיו.

צה"ל פרסם את תוצאות חקירתו על פיגוע חמאס בקיבוץ ניר עוז בבוקר ה-7 באוקטובר 2023. ראש צוות החקירה, אלוף במילואים ערן ניב, הדגיש כי "המחדל של צה"ל בהגנה על ניר עוז היה משמעותי במיוחד, ואחת הסיבות לכך היא שכוחות צה"ל הצליחו להגיע לעיירה רק לאחר היציאה ממנו.


"בשום עיירה לא היה שילוב כל כך קטלני של מצב מסוכן כל כך והיעדר כוח צבאי", הוסיפה נווה. במהלך פיגוע זה נהרגו 41 תושבי קיבוץ, ושישה נוספים שהיו במסיבה סמוכה נמלטו לקיבוץ 76 תושבי הקיבוץ, בהם תשעה שמתו, והובלו לרצועת עזה. על פי החקירה, 13 אסירים נהרגו בשבי, וחמישה אסירים עדיין בחיים ותשעה הרוגים מהקיבוץ עדיין מוחזקים בעזה.


רמטכ"ל צה"ל לשעבר הרצי הלוי ואלוף פיקוד הדרום לשעבר ירון פינקלמן צוטטו על ידי חברי הקיבוץ באומרו לאחר שהציגו את ממצאי החקירה בפני חברי הקיבוץ מוקדם יותר כי "המחדל של צה"ל בניר עוז היה הכישלון הגדול ביותר בתולדות הצבא", לפי "הארץ".


על פי התחקיר, סגן מפקד גדוד 51 של חטיבת גולני אמר ברשת התקשורת הצבאית ב-7 באוקטובר בשעה 05:34 כי כוחות ישראליים נערכים לעלות השחר, בהתאם לפקודות והערכת מצב. הדבר הצביע על כך שהוא ושאר הכוחות באזור אינם מודעים לכך שכוחות חמאס ייכנסו לאחר 5 דקות.


בתחילה נכנסו 100-130 לוחמי חמאס, ואחריהם 300-500 לוחמים נוספים מכמה פלגים פלסטינים, לקיבוץ ניר עוז, שהיה נסתר מעיני הצבא. התקיפה נמשכה למעלה משש שעות, במהלכן לא נכנסו חיילים לקיבוץ, והצבא הישראלי לא היה מודע למתרחש.


מהתחקיר עולה כי "הכשלת הצבא להגיע לניר עוז לא הייתה טקטית ולא מוסרית, אלא מתודולוגית. המפקדים לא הבינו שהמצב בניר עוז קשה במיוחד, ולכן לא ייחסו חשיבות לשליחת כוח לשם על חשבון מקומות אחרים. קריסת מערך הפיקוד והבקרה, בעיקר בחטיבה ובאוגדה, היא סיבה מרכזית לביסוס תמונת המצב האמיתית של האלוף מצב ולא להסתמך על דיווחים".


גדוד 51 של חטיבת גולני אותר שלושה קילומטרים מניר עוז כאשר חמאס החל לירות רקטות בשעה 06:29, כוח ישראלי פנה לעבר גדר הגבול, בעוד שכוחות חמאס כבר חדרו לשטח ישראל ארבע פלוגות של כוחות העילית של חמאס פנו אל ניר עוז, בעוד הפלוגה השנייה פנתה לכל אחת מהעיר. צוות החקירה עדיין לא יודע מדוע כוח כה גדול של חמאס פנה לניר עוז. בסביבות השעה תשע בבוקר הסתיימו הקרבות בניר עוז, ו

רוב חברי כיתת הכוננות החמושים נמצאים בה.


במהלך ארבע השעות הבאות מתוארת החקירה כישלונות חוזרים ונשנים של כוחות צה"ל, שחלקם הגיעו לניר עוז אך לא הצליחו להיכנס אליו במקרים אחרים, כוחות נשלחו לקיבוץ, אך לא הצליחו לתפוס את חומרת המצב ונשלחו להילחם במקום אחר.


בשעה 09:22 הגיע מסוק קרב לכביש המוביל מעזה לניר עוז. הטייס שאל את המפקד שלו, "האם שלחתם אותי לירות על השטח שלנו?".


לאחר מכן ירה טנק ישראלי שני פגזים לעבר הלוחמים בקיבוץ ולאחר מכן פנה לגדר הגבול החקירה הצבאית קבעה כי פעולות הטנק היו מוטעות, וכי הוא לא היה אמור לכוון לגדר, אלא להגן על היישובים ב"עוטף עזה", כולל ניר עוז. טנק נוסף הושבת לאחר שנפגע מחמישה פגזי נ"ט, וארבעה מחייליו נלכדו.


במהלך השעות הללו פנו חברי הקיבוץ למועצת העיר האזורית, לצה"ל ולארגונים נוספים, אולם חטיבת המבצעים של המטכ"ל, פיקוד הדרום של צה"ל ואוגדת עזה לא ידעו על הנעשה בקיבוץ ולא שלחו כוחות, כך עולה מהחקירה.


מהחקירה עלה כי במהלך הקרבות בקיבוץ היו כוחות חי"ר רבים בעיירות הסמוכות, כולל חטיבת הקומנדו, שצעדו לאורך הכביש המוביל לניר עוז. אולם, מיקומו של הקיבוץ גרם לכך שהם לא היו מודעים למתרחש במקום, והם המשיכו להילחם באזורים נוספים.


בשעה 12:30 נצפו אחרוני הלוחמים הפלסטינים כשהם עוזבים את ניר עוז כעבור חצי שעה, יחידת מסתערבים של משמר הגבול נכנסה לקיבוץ ללא נוכחות של לוחמים פלסטינים.


מהחקירה עולה כי גדוד 51, האחראי על ההגנה על ניר עוז והסביבה, לא היה ערוך לתרחיש תקיפה גדול כמו זה שהתרחש, ושרשרת הפיקוד של הגדוד קרסה תוך פחות משעה חיילי הגדוד לא הצליחו להתאסף ולהעריך את המצב בצורה מסודרת.


על פי התחקיר הצבאי, כוחות ישראליים לא הגיעו לניר עוז מכמה סיבות, ביניהן כי לוחמים פלסטינים חסמו את הכביש המוביל לקיבוץ והפריעו משמעותית להתקדמות הצבא. כמה כוחות קיבלו הוראה ברורה להגיע לניר עוז, ובדרכם ניהלו קרבות עם לוחמים בצומת דרכים; קבוצת חיילים חלפה על פני צומת ופנתה למקום אחר. עוד עולה מהחקירה כי מפקדת הפיקוד של הצבא לא הצליחה להבין את המצב, שהם מותקפים וכי פיקוד הכוחות, מרמת הפלוגה ועד לרמת האוגדה, גם לא הבינו שהמצב בניר עוז קשה יותר מאשר במקומות אחרים.


מהחקירה עולה כי "הכשל המרכזי של כלל הפיקודים, מרמת החטיבה ועד המטכ"ל, היה אי בניית תמונת המצב ומיצוי המידע הקיים. אילו היו דברים אלו, סביר להניח שהכוח הצבאי היה מגיע מוקדם יותר ולפחות מצליח לצמצם משמעותית את הפגיעה בקיבוץ ותושביו".

פלסטין

ו 14 מרץ 2025 2:29 pm - שעון ירושלים

פצועים במהלך הסתערות הכיבוש על היישוב ביתא מדרום לשכם.

אזרחים ספגו מחנק ביום שישי לאחר שכוחות הכיבוש הישראלים הסתערו על העיירה ביתא, דרומית לשכם.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש הסתערו על העיירה מכמה כיוונים, ירו פצצות קול וגז מדמיע לעבר התושבים, ועוררו עימותים מספר תושבים סבלו מחנק משאיפת הגז וטופלו במקום.

פלסטין

ו 14 מרץ 2025 1:09 pm - שעון ירושלים

80,000 מתפללים מקיימים את תפילת יום השישי השנייה של הרמדאן במסגד אל-אקצא.

יותר מ-80,000 מתפללים ערכו תפילות יום שישי במסגד אל-אקצא בירושלים הכבושה, על רקע צעדים מחמירים שהטילו כוחות הכיבוש בכניסות ובשערים של מסגד אל-אקצא והעיר העתיקה בירושלים.


מחלקת ההקדשים האסלאמית בירושלים הכבושה דיווחה כי כ-80,000 מתפללים ערכו את תפילת יום השישי השנייה של חודש הרמדאן הקדוש במסגד אל-אקצא.


למרות ההגבלות וההגבלות, נהרו מתפללים מאזורים שונים, במיוחד משטחי 1948 וירושלים הכבושה, כוחות הכיבוש אפשרו רק למספר קטן של מתפללים מנפות הגדה המערבית להיכנס לירושלים הכבושה.


בחצרות המסגד נראתה נוכחות כבדה של כוחות הכיבוש והמשטרה הישראלים, שהחמירו את האבטחה בשערי המסגד ומנעו מספר רב של צעירים להיכנס בניסיון להגביל את מספר המתפללים.


ראוי לציין כי מסגד אל-אקצא עדים למספר רב של מתפללים, במיוחד בימי שישי ובמהלך הרמדאן, למרות ההסלמה הישראלית והניסיונות להגביל את גישתם של המתפללים למסגד.

פלסטין

ו 14 מרץ 2025 10:23 am - שעון ירושלים

הכיבוש מחמיר את ההגבלות על גישה של אזרחים למסגד אל-אקצא.

היום, יום שישי, הטילו כוחות הכיבוש הישראלי הגבלות מחמירות על כניסת מתפללים המגיעים מהגדה המערבית לירושלים הכבושה כדי לקיים את תפילת יום השישי השני של חודש הרמדאן הקדוש במסגד אל-אקצא המבורך.


צבא הכיבוש תגבר את נוכחותו במחסום הצבאי של קלנדיה מצפון לירושלים הכבושה, ומחסום ה"300" המפריד בין הערים בית לחם וירושלים, בדק תעודות אזרחים, ומנע מגברים מתחת לגיל 55 ומנשים מתחת לגיל 50 שהשיגו "אישורים מיוחדים" מכניסה של תושבי מחוז ירושלים ומעבר זה אזרחים נהרו מאז הבוקר, דרך שני המחסומים בניסיון להגיע למסגד אל-אקצא.


עדי ראייה דיווחו כי כוחות הכיבוש החזירו לאחור עשרות קשישים במחסומי קלנדיה ובית לחם כשהם בדרכם למסגד אל-אקצא, בטענה שאין להם את ההיתרים הנדרשים להיכנס.


כמו כן, כוחות הכיבוש הטילו הגבלות על כניסת מתפללים למסגד אל-אקצא, בדקו תעודות זהות של צעירים בכניסות לעיר העתיקה ובשערי המסגד ומנעו כניסת מספר מהם.

פלסטין

ו 14 מרץ 2025 9:24 am - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך בתוקפנותו על העיר טול כרם ושני מחנותיה, זה היום ה-47 ברציפות.

כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים בתוקפנותם על העיר טול כרם ומחנהה זה היום ה-47 ברציפות ובמחנה נור שמס זה היום ה-34, על רקע תגבורת כבדה, פשיטות על בתים ועקירת תושבים בכפייה.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש שלחו תגבורת צבאית לכיוון העיר ושני מחנותיה, ופרסו חוליות חי"ר בשכונות מחנות טול כרם ונור שמס וסביבתם, על רקע ירי התחמושת החיה ופצצות הקול וקול פיצוצים, במקביל לטיסת מטוסי הסיור האינטנסיבית.


היא הוסיפה כי כוחות הכיבוש, עם המכונות הכבדים והדחפורים שלהם, חיזקו את נוכחותם הצבאית מול הבתים שתפסו ברחוב שכם, המחבר בין מחנות הפליטים טול כרם ונור שמס, הפכו אותם לצריפים צבאיים והקימו מחסומים ניידים להגבלת תנועת האזרחים.


כוחות הכיבוש הישראלים הסתערו על החלק המזרחי של מתחם דיור העובדים בפרבר אקטבה מול מחנה נור שמס, פשטו על מספר בתים, עצרו וחקרו את תושביהם.


באותו הקשר, כוחות הכיבוש פתחו במסע רחב היקף של פשיטות על בתים במחנה נור שמס ובסביבתו, במיוחד שכונות ג'בל אל-נסר ואל-מח'ר, ואילצו את התושבים לעזוב את בתיהם זמן קצר לפני זמן איפטאר, על רקע ירי כבד ופצצות הבזק שמטרתן להטיל אימה על התושבים.


יחידות חי"ר נפרסו בסמטאות מחנה טול-כרם, יורים בכבדות ורודפים אחרי אזרחים בדרכו לבדוק את בתיהם במחנה.


כוחות הכיבוש הקימו מחסומים צבאיים מעופפים במועדים שונים במהלך תוקפנותם המתמשכת במספר מוקדים מרכזיים בעיר ובכניסותיה, בעיקר ברחוב שכם, שכונת שיכון העובדים בפרבר המזרחי של אקטבה, רחוב בית החולים הממשלתי הקדושים תבת תאב והכניסה הדרומית לעיר.


התוקפנות המתמשכת על העיר ושני המחנות שלה הביאה למותם של 13 אזרחים, בהם ילד ושתי נשים, שאחת מהן הייתה בחודש השמיני להריונה, עשרות נוספים נפצעו ונעצרו, ויותר מ-12,000 בני אדם נעקרו בכוח ממחנה נור שמס ומספר דומה ממחנה טול-כרם.


התוקפנות גם גרמה להרס נרחב לתשתיות, כאשר בתים וחנויות נהרסו לחלוטין ובחלקם, נשרפו, הושחתו, נשדדו ונשדדו.

פלסטין

ו 14 מרץ 2025 9:02 am - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש פשטו על בתי אזרחים ועצרו אותם בגדה המערבית.

כוחות הכיבוש הישראלי פשטו על בתי אזרחים ועצרו אותם בגדה המערבית ביום שישי בבוקר.


בבית לחם הסתערו כוחות הכיבוש על הכפר קיסאן ועצרו את מחמוד עוודה ע'זאל (בן 48), בנו מוחמד (בן 25) ואיימן יעקב ע'זאל (בן 33), לאחר שפשטו על בתיהם והשחיתו תכולתם.


בטובאס דיווח כמאל בני עודה, מנהל מועדון האסירים בטובאס, כי כוחות הכיבוש עצרו את הצעיר, אמג'ד עבדול רחים כאמל גאנם, לאחר שפשט על ביתו בעירו כעונש.


ביריחו עצרו כוחות הכיבוש את לאית' מוחמד עוביאט, מוחמד פואד עוביאט ומחמוד מוסא נוואורה, לאחר שפשטו וערכו חיפוש על בתיהם בכפר פאסייל.


בשכם הסתערו כוחות הכיבוש על כמה שכונות בעיר ומחנה הפליטים בלאטה ממזרח, פשטו על מספר בתים, ערכו בהם חיפושים ובזזו את תכולתם.


כוחות הכיבוש גם עצרו את האזרח עאמר סנובר בפעם השלישית תוך שבוע, לאחר שפשט על ביתו בצומת זאוואטה ממערב.


בינתיים הסתערו כוחות הכיבוש על העיירה בית פוריק ממזרח, פשטו וסרקו מספר בתים, מבלי לדווח על מעצרים.


בחברון הסתערו כוחות הכיבוש על כמה שכונות ועצרו את טארק אנואר עידאיס, מואטסם טייסר אל-נטשה, מחמוד אשרף אל-אוויווי, יוניס חאלד עבדול כרים אל-קוואסמי, וארבעת האחים עדי, סולימאן, קוטאיבה ואמיר האשם אל-חיימו, וערכו חיפושים וחיפושים אחר ביתם.


ראוי לציין כי כוחות הכיבוש מבצעים זה היום החמישי ברציפות מסע מעצרים רחב היקף בעיר חברון, רובם אסירים משוחררים.


פלסטין

ו 14 מרץ 2025 8:54 am - שעון ירושלים

שני ילדים שנהרגו בזמן הכיבוש ממשיכים להתחמק מהסכם הפסקת האש בעזה

שני ילדים נהרגו ואמו של אחד מהם נפצעה מירי מזל"ט בשכונת שוג'עייה ממזרח לעיר עזה, ומפגיעה באוהל מזרחית לבית חאנון בצפון רצועת עזה. זה חלק מהפרות הכיבוש וכישלונו ביישום הסכם הפסקת האש, עם המשך ירי של מטוסי רחפן וכלי רכב משורינים של הפלסטינים.


מקורות מצריים דיווחו לוושינגטון כי היעדים הישראלים לגבי פירוק הפלגים הפלסטינים בעזה אינם מציאותיים, בעוד שהממשל האמריקני החל "ללמוד מערך פתרונות המוצעים במסגרת החזון המצרי מבחינת הריאליזם שלהם, והגשמתם של חלק גדול מהדרישות והיעדים הישראלים מחד, ובהתחשב בסגוליות של המצב ברצועה מאידך גיסא". כפי שדווח באתר "אל-ערבי אל-ג'דיד" ביום חמישי.


המשא ומתן להפסקת האש ברצועת עזה נמשך בבירת קטאר, דוחא, לאחר שמשלחת המשא ומתן הישראלית, ששלחה ממשלת ישראל, החליטה להאריך את שהותה בדוחא כדי להמשיך לדון בהסכם עזה, שישראל התנערה ממנו.


מקורות ישראלים שמכירים את השיחות בדוחא אמרו שהמשא ומתן מתקדם, תוך שהם ציינו שעדיין לא הושג הסכם סופי כי הוא מתקשר "באופן חיובי ובאחריות עם המתווכים כדי להבטיח את יישום כל שלבי הפסקת האש, באופן שמשרת את האינטרסים של העם הפלסטיני של הכוח הישראלי, המלחמה וההרס של עזה".


משרד הבריאות ברצועת עזה הודיע כי מניין ההרוגים מהתוקפנות הישראלית עלה ל-48,524 מאז ה-7 באוקטובר 2023. בדו"ח הקבוע שלו מסר המשרד, "תשעה קדושים הגיעו לבתי חולים ברצועת עזה, בהם שבעה שגופותיהם נמצאו מתחת להריסות, שני קדושים חדשים בפצועים ב-24 ו-4 שעות האחרונות".

ערבי ובינלאומי

ה 13 מרץ 2025 4:29 pm - שעון ירושלים

הכיבוש הישראלי הפציץ בניין בדמשק בטענה שהוא מכיל משרד של הג'יהאד האיסלאמי.

שר הביטחון ישראל כץ אישר כי חיל האוויר הישראלי פתח בתקיפה אווירית על דמשק ביום חמישי.


"לא תהיה חסינות לטרור האסלאמי נגד ישראל, בין אם בדמשק ובין אם בכל מקום אחר", אמר כץ בהצהרה והוסיף: "לא נאפשר לסוריה להפוך לאיום על מדינת ישראל".


הצבא הישראלי תיאר את היעד כ"מרכז פיקוד של תנועת הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני המשמש לתכנון ולכוון פעולות טרור נגד ישראל".


הצבא הישראלי פרסם סרטון בן תשע שניות שבו נראה מה שהוא אמר היה התקיפה האווירית, ומה שנראה כמו פיצוץ בפאתי בניין, ואחריו עמודי עשן עבים.


שני מקורות ביטחוניים סוריים אמרו לרויטרס כי היעד הוא פלסטיני. עדיין לא ברור אם היו נפגעים בבני אדם.


כתבת הטלוויזיה "אל-ערביה" מדמשק, כריסטין רינאווי, הסבירה כי כלי תקשורת ישראליים טוענים בימים האחרונים כי נוכחים גורמים פלסטינים המזוהים עם הג'יהאד האסלאמי וחמאס, וכי קיים חשש שהם עלולים לבצע תקיפות נגד ישראל מתוך סוריה.


"אזור חיץ אבטחה"

רינאווי הסביר כי הכיבוש לא החל להסתיר לאחרונה את כוונותיו להישאר בשטח סוריה לטווח ארוך, וכי בכוונתו להשלים את הקמתו של מה שהוא מכנה אזור חיץ ביטחוני.


היא ציינה כי מטרתה של ישראל, באמצעות הגברת התקפותיה והתקפותיה על נכסי המדינה הסורית, היא למנוע את נפילת הנכסים הללו לידי המשטר החדש, בניסיון להגביל את שליטתו ולערער אותו.


הצבא הישראלי חדר לאזור החיץ המפורז ברמת הגולן, השוכן בפאתי החלק של הרמה הסורית שהוא כובש.


בחודש שעבר קרא ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ל"פירוז מוחלט של דרום סוריה", ואמר כי ישראל לא תאפשר לכוחות הממשל החדש להתפרס מדרום לדמשק.

פלסטין

ה 13 מרץ 2025 4:21 pm - שעון ירושלים

פרטים נחשפו לגבי תפיסת מכשירי ריגול במהלך פעולות מסירת העצורים בעזה.

מצע ביטחוני פלסטיני ברצועת עזה הודיע ביום חמישי על תפיסת מכשירי ריגול ישראליים במספר מקומות ברצועה, כחלק מניסיון הכיבוש להשיג מידע על עצורים ישראלים.


לפי מרכז המידע הפלסטיני, מכשירים אלו הוסוו בצורות שונות ונמצאו באזורים שבהם פעלו פעולות התנגדות, במיוחד במהלך מסירת עצורים במסגרת השלב הראשון של הסכם הפסקת האש.


הפלטפורמה הסבירה כי המכשירים הוטמנו באמצעות מל"טים קטנים, כמו quadcopters, אותם ניצלו כוחות הכיבוש בשעות האיפטאר והסוחור, וכן בשעות הלילה המאוחרות, כדי להפעיל ולכוון אותם למקומות ממוקדים.


מרכז המידע הפלסטיני דיווח כי קצין ביטחון של "התנגדות" חשף את מעצרו של משתף פעולה ישראלי שאסף מידע במהלך טקס מסירת העצורים בחודש שעבר.


בהודעה מיוחדת למצע התקשורת "השומר", המזוהה עם אבטחת ההתנגדות, מסר הקצין כי השב"כ הטיל על המודיע לפקח על אתרי המסירה, בנוסף למעקב אחר אופי הציוד הטכני והביטחוני, זיהוי דמויות ההנהגה המשתתפים וזיהוי סוג הציוד הצבאי המוצג.



פלסטין

ה 13 מרץ 2025 3:26 pm - שעון ירושלים

ערב הסעודית מספקת את תרומתה השנתית של 2 מיליון דולר לאונר"א.

היום, יום חמישי, העביר הממונה על שגרירות סעודיה בירדן, מוחמד בן חסן מוניס, לסוכנות הסעד והעבודות של האו"ם לפליטים פלסטינים במזרח הקרוב (אונר"א) את התרומה השנתית של ממלכת ערב הסעודית לסוכנות, בהיקף של שני מיליון דולר אמריקאי.

מוניס העביר צ'ק על הסכום לתמרה אל-ריפאי, מנהלת מחלקת קשרי חוץ ותקשורת של אונר"א, כחלק מהמאמצים לאפשר לאונר"א להמשיך לספק שירותי סיוע ומזון, תרופות וצרכים הומניטריים אחרים לעם הפלסטיני.

מונס אמר כי תמיכה זו נובעת מהמחויבות של ממלכת ערב הסעודית לתמוך בסוכנות הסעד והעבודות של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) כדי לאפשר לה לעמוד בהתחייבויותיה הכספיות, תוך ציון חשיבותה של הסוכנות במתן סיוע הומניטרי לפליטים פלסטינים, בנוסף לשיפור שירותי החיים, החינוך והרפואה.

אל-ריפאי מצדה הביעה את תודתה לממלכת סעודיה, והדגישה כי היא תאפשר לאונר"א ליישם את תוכניות החינוך והבריאות שלה ולסייע לפליטים הפלסטינים הפגיעים ביותר בגדה המערבית וברצועת עזה.

פלסטין

ה 13 מרץ 2025 2:09 pm - שעון ירושלים

משפחות עצורים לבית המשפט העליון: ניתוק החשמל לעזה פוגע בחטופים.

  1. משפחות עצורים ישראלים ברצועת עזה הגישו עתירה דחופה לבית המשפט העליון בדרישה לבטל את החלטת שר האנרגיה אלי כהן לנתק את החשמל לעזה.

  2. בעתירה צוין כי החלטה זו מאיימת באופן ישיר ומידי על חייהם, בריאותם וביטחונם של העצורים. העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין מורן ספורי וגונן בן יצחק, וכללה 47 עותרים, בהם בני משפחה של חטופים בהווה ובעבר, משפחות של עצורים המוחזקים ברצועת עזה, משפחות של עצורים שנהרגו בשבי ואסירים משוחררים או בני משפחתם.

  3. העותרים טענו כי ההחלטה להפסיק לחלוטין את אספקת החשמל לרצועת עזה התקבלה ללא סמכות מתאימה, ללא התייעצות מוקדמת עם הגורמים הרלוונטיים, ללא בחינת ההשלכות הישירות והעקיפות של ההחלטה על חייהם של השבויים, ותוך התעלמות מוחלטת ומכוונת מהמלצות הצבא והביטחון, אשר הדגישו כי ניתוק החשמל של החיילים ברצועת עזה מאיים על חיילי הרצועה.
  4. נכתב: "ללא חשמל אי אפשר להפעיל מערכות טיהור מים, לקרר תרופות מצילות חיים, להפעיל ציוד רפואי חיוני או לספק תנאי חיים בסיסיים לעצירים, שחלקם נפצעו ביום חטיפתם, וחלקם סובלים ממחלות כרוניות הדורשות טיפול רפואי מתמשך".

  5. העותרים טענו כי החלטה זו מפרה את זכויות היסוד לחיים וכיבוד זכויות האדם, מהווה הפרה של חובת המדינה להגן על חיי אזרחיה ואינה עולה בקנה אחד עם המשפט ההומניטארי הבינלאומי.

  6. בנוסף לביטול החלטת שר האנרגיה, מבקשים העותרים מבית המשפט להוציא צו זהירות להחזרה לאלתר של אספקת החשמל לרצועת עזה, עד להכרעה בעתירתם.

פלסטין

ה 13 מרץ 2025 2:07 pm - שעון ירושלים

הצבא הישראלי מוצא 90 מנהרות במסדרון פילדלפי.

אתר החדשות העברי וואלה דיווח כי כוחות ההנדסה של צבא ישראל גילו עד כה כ-90 מנהרות באורכים שונים לאורך פרוזדור פילדלפי (ממעבר רפיח הסגור ועד לחוף).


חלק מהמנהרות חצו את הגבול עם ישראל, חלקן הגיעו לאזור הגבול הפלסטיני-מצרי וחלקן לא היו בשימוש ונחפרו בחלקן.


לטענת גורמים צבאיים, יתכנו מנהרות נוספות שלא התגלו, למרות הפעילות ההנדסית שמבצע הצבא בשיתוף כוחות הביטחון, אגף המודיעין הצבאי ושירות המודיעין הכללי (שב"כ).


גורם ביטחוני אמר, "הנחות העבודה מאז ה-7 באוקטובר הן שאיננו יודעים הכל, ולכן, עם הפסקת הסיוע ההומניטרי לרצועה, סביר להניח שיתרחשו סוגים שונים של פעולות הברחה, כמו מל"טים, סירות ועוד". המקור אישר את קיומן של מנהרות שחוצות את הגבול שנסגרו מבחינה הנדסית ונמצאות בשליטת הצבא הישראלי. רוב המנהרות נאטמו בבטון מיוחד, חלקן הושמדו בחומר נפץ וחלקן נותרו בשליטה צבאית לצורך מחקר מודיעיני והנדסי.


הגורם הביטחוני הביע את אמונתו שאלמלא היה הצבא באזור פילדלפי, הפלסטינים היו משתמשים במנהרות הברחה קיימות או בונים מנהרות חדשות. ממידע שהגיע למערכת הביטחון והוצג לשר הביטחון ישראל כץ עולה כי חמאס פועל במספר חזיתות לקבלת סיוע איראני במטרה לפעול מחדש נגד ישראל, לפיכך, חמאס מפתח נתיבי הברחה מאפריקה, ובעיקר מסודן, ובכוונתו לבנות מחדש את כוחותיו ברצועת עזה לביצוע פעולות. באמתלה זו, כץ מתעקש לא לסגת ממסדרון פילדלפי כדי שחמאס לא יוכל לבנות מחדש את כוחותיו.

פלסטין

ה 13 מרץ 2025 2:00 pm - שעון ירושלים

מתנחלים תוקפים פועלים, וצבא הכיבוש תופס את ציודם ומנוף.

  1. קבוצת מתנחלים תקפה ביום חמישי עובדי תחזוקה מחברת החשמל הדרומית, בזמן שצבא הכיבוש הישראלי תפס מנוף וציוד השייכים לחברה.


פעיל התקשורת אוסמה מחמרה אמר כי מתנחלים, בחסות צבא הכיבוש הישראלי, תקפו את סניף יטא של חברת החשמל הדרומית בזמן שהם תחזקו את רשת החשמל בקהילת ואדי אל-רחים, הממוקמת בדרום מזרח העיר יטא.


ראוי לציין כי מתנחלים תקפו לפני מספר ימים את רשת החשמל המספקת את היישוב וכרתו מספר עמודי חשמל.


ראוי לציין כי מתנחלים ביצעו בחודש שעבר 230 פיגועים, מרוכזים בנפות שכם וחברון, עם 43 פיגועים כל אחד, רמאללה עם 38 פיגועים וירושלים עם 25 פיגועים.

פלסטין

ה 13 מרץ 2025 1:03 pm - שעון ירושלים

מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-48,524 מאז תחילת התוקפנות.

משרד הבריאות בעזה הודיע ביום חמישי כי מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-48,524, רובם ילדים ונשים, מאז תחילת התוקפנות של הכיבוש הישראלי ב-7 באוקטובר 2023.


היא הוסיפה כי מניין ההרוגים עלה ל-111,955 מאז תחילת התוקפנות, בעוד שמספר קורבנות נותרו מתחת להריסות, ללא אפשרות להגיע לאמבולנסים וצוותי הגנה אזרחית.


היא ציינה כי במהלך היממה האחרונה הגיעו לבתי החולים ברצועת עזה 9 פצועים (7 קדושים שגופותיהם ו-2 פצועים קשה) ו-14 פצועים.

פלסטין

ה 13 מרץ 2025 12:27 pm - שעון ירושלים

שיתוק פוגע בכל היבטי החיים בעזה, ואזהרה מפני אסון הומניטרי מחריף.

לשכת התקשורת הממשלתית בעזה נמסר ביום חמישי כי המשך הסגירה הישראלית של המעברים ברצועה הוביל לסגירת עשרות מאפיות ושיתק את תחום התחבורה. המשרד הזהיר כי צעדים אלו מחמירים את האסון ההומניטרי בצורה חסרת תקדים ומגיעים לפשע של חנק קולקטיבי לפלסטינים.


המשרד הוסיף בהצהרה כי האיסור על דלק וגז בישול גרם להשבתת עשרות מאפיות, ואיים על ביטחון התזונתי של יותר מ-2.4 מיליון פלסטינים החיים בתנאים קשים עקב המלחמה והמצור המתמשכים.


הוא הסביר כי סגירה זו שיתקה לחלוטין את מגזר התחבורה, השפיעה על תנועת האזרחים והפריעה לגישה שלהם לבתי חולים ולמתקנים רפואיים, היא גם מנעה מאלפי עובדים ועובדים לנסוע לעבודה על רקע הידרדרות המצב ההומניטרי.


איסמעיל ת'ובטה, מנכ"ל לשכת התקשורת הממשלתית, תיאר את הצעדים הללו כהרחבה של מדיניות הענישה הקולקטיבית של הכיבוש, וציין כי המצור הישראלי הפך את עזה ל"כלא גדול" בו סובלים התושבים מקיפוח שיטתי של זכויות יסוד.


לשכת התקשורת הממשלתית קראה לקהילה הבינלאומית ולארגוני זכויות אדם והומניטריים לפעול בדחיפות כדי ללחוץ על הכיבוש לפתוח את המעברים ללא הגבלות ולאפשר כניסת דלק ואספקה חיונית, והזהיר כי המשך המצור הזה עלול להוביל לאסון הומניטרי חסר תקדים.

פלסטין

ה 13 מרץ 2025 11:50 am - שעון ירושלים

משטרת ישראל עצרה 23 עובדי הגדה המערבית בטבריה

היום, יום חמישי, עצרה משטרת ישראל 23 פועלים פלסטינים מהגדה המערבית, בעיר טבריה, בתוך שטחי 1948. בתואנה שהם "חיים ללא אישורים", צעיר מהיישוב כפר כנא "הסיע אותם ברכבו", כך על פי הנטען.


בשבועות האחרונים, מאות עובדים פלסטינים נעצרו והתעללו על ידי משטרת ישראל בטענה שאין להם אישורים.


עובדים פלסטינים בעלי אישורים סובלים גם כאשר יומם מתחיל מוקדם מאוד, לפני עלות השחר, והם חייבים להמתין שעות במחסומים הצבאיים הישראלים, שם הם נתונים לבדיקות מטרידות לפני שהם ממשיכים בדרכם לעבודה.


ראוי לציין כי כ-150,000 עובדים מהגדה המערבית איבדו את מקום עבודתם בשטחי 1948 עקב הגבלות ישראליות על גישה של עובדים למקום עבודתם מאז אוקטובר האחרון, לפי דו"ח של הבנק העולמי.

ערבי ובינלאומי

ה 13 מרץ 2025 10:43 am - שעון ירושלים

דיווח ישראלי: נתניהו משתחווה לתכתיבי טראמפ כדי להימנע מגורלו של זלנסקי

דו"ח ישראלי צופה כי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יכפה את מדיניות החוץ של ישראל על ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, בנוגע למלחמה, שלום וחילופי שבויים עם חמאס. הדו"ח גם צופה כי "ירח הדבש" בין ממשל טראמפ לממשלת נתניהו "התפוגג", מה שחשף כי טראמפ הוא "השליט או המלך" של ישראל.


כשנתניהו נפגש עם טראמפ בחדר הסגלגל בבית הלבן, הוא גילה שטראמפ מקבל החלטות אסטרטגיות עבור ישראל בשמו, כך דווח ביום רביעי ב"ידיעות אחרונות". היא ציינה שטראמפ, באמצעות שליחו, סטיב ויטקוף, כפה את השלב הראשון של הסכם הפסקת האש וחילופי שבויים, למרות דחייתו של נתניהו ומאמציו לסכל אותו במשך שנה שלמה.


העיתון הוסיף כי ארה"ב כופה בימים אלה על ישראל שלב של משא ומתן עם לבנון בנוגע לגבול, בעוד שנתניהו התנגד לכך כאשר ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד חתם על הסכם הגבול הכלכלי (הימי) עם לבנון הגדיר אותו כ"הסכם בגידה וכניעה" והתחייב לבטלו.


כשנתניהו הסכים להפסקת אש עם חיזבאללה, הוא נכנע לנשיא ארה"ב לשעבר ג'ו ביידן, וכעת פנה לכניעה לטראמפ. בפועל נתניהו יישם את ההסכם המדויק שחתם לפיד.


היא הוסיפה כי מו"מ ישיר בין ארה"ב לחמאס נכפה גם על ממשלת ישראל. "אם המשא ומתן הזה יצליח ותושג הסכם, חמאס יבין שעדיף לקיים שיחות ישירות עם טראמפ. כפי שנראה, כל הצעדים העתידיים ייכפו על ידי האמריקאים, ללא כל התחשבות בדעת ישראל".

לפי העיתון, טראמפ וויטקוף רוצים שהפסקת האש תימשך והאסירים הישראלים ישוחררו, ושבניגוד לביידן נתניהו לא יכול להגיד להם לא, והם יודעים זאת. ישראל גם מצייתת לתכתיבי ארה"ב לגבי החלטות האו"ם, כמו ההחלטה הפרו-רוסית נגד אוקראינה.

עוד הוסיף העיתון, "יש לומר ביושרה שישראל מוכפפת לחלוטין לאג'נדה האמריקאית, ונראה שהופתע לגלות שטראמפ לא מסתפק בלהיות נשיא ארה"ב אלא רוצה להיות גם ראש ממשלת ישראל. בינתיים הדברים מתקדמים יפה, כי ממשלת ישראל מקבלת בהשלמה את כל דרישותיו ובקשותיו".

העיתון המשיך בביקורת על נתניהו: "נתניהו מתאר לעצמו שהוא לא יחווה את אותו הדבר שקרה לזלנסקי (במהלך נזיפה שלו) בבית הלבן, כל עוד הוא מציית לטראמפ, כמובן, אבל כשהוא יפסיק לעשות את זה, נתניהו יכול לקבל יחס דומה, והוא יודע את זה, כשלא נראה לו שטראמפ ישב לו דרך אחרת. אדם בוהלר, נחשף במשא ומתן שלו עם חמאס. זו גם הסיבה שלא הייתה תגובה ישראלית כאשר בוהלר צחק על שר החוץ רון דרמר במהלך ראיונות ודיבר על כוס קפה עם מנהיג חמאס.

העיתון המשיך ואמר כי הסכם בין ישראל ללבנון הוא אינטרס אמריקאי בולט, כי הוא גם אינטרס של ערב הסעודית, שותפתו של טראמפ, עימה הוא מבקש להגיע להסכם "על מנת לזכות בפרס נובל, כמו גם לרפד את כיס משפחתו וחבריו העשירים. הוא לא יהסס ליישם זאת על חשבון רשותו של מדינת ישראל, על חשבון כל רשותו של נט"ו, על חשבון הרשות הפלסטינית שלו מחפשים הוכחה לכוחו של טראמפ, הם ימצאו אותה בהצהרת הכניעה של האוקראינים, שהגיבו לכל הדרישות האמריקאיות" לגבי הפסקת המלחמה עם רוסיה.

פלסטין

ה 13 מרץ 2025 10:39 am - שעון ירושלים

עדויות קשות של עצורי עזה על תנאי המעצר בבתי הכלא והמחנות של הכיבוש.

- מכות קשות, התחשמלות ומניעת מזון ושתייה.

בכלא הנגב עצורים מקלים על עצמם בקערה.


הוועדה לענייני אסירים פלסטינים ומועדון האסירים הפלסטינים, בתדרוך חדש על תנאי המעצר של עצורי עזה, ציינו כי הנהלת הכלא בישראל ממשיכה להטיל פשעים שיטתיים נגד עצירים, לרבות אלה בעזה, המתמודדים עם תנאי המעצר המחרידים ביותר.

היא הוסיפה בתדרוך שפורסם ביום רביעי: "מחנה שדה תימן ובית המעצר בנגב ממשיכים להוביל את הזירה בכל הנוגע לרמת האכזריות הנהוגה נגד עצורי עזה, על סמך עדויות חדשות, בהן מספר עצורים מהמחנות ובתי המעצר הנ"ל, בנוסף לבית המעצר עופר, אשר חשפו לאילו תנאים בלתי אנושיים נוספים למעצר".

היא המשיכה, "מדיניות העינויים הנהוגה על ידי כוחות הכיבוש הובילה במהלך התקופה האחרונה למותם של ארבעה עצורים תוך ימים ספורים. הם בין עשרות הקדושים מעזה שנהרגו מתחילת התוקפנות".

הכיבוש ממשיך להטיל את פשע ההיעלמות הכפויה על מאות עצורים בעזה, ומציין כי המספר האחרון שהוכרז על ידי הנהלת הכלא בכיבוש, המסווג אותם כלוחמים בלתי חוקיים, הגיע ל-1555 בתחילת מרץ הקרוב.


בנגב עצורים מקלים על עצמם במכולה.

בעדויות של עצורים מעזה שביקרו בבית המעצר בנגב, הם אישרו כי הם מוחזקים במחלקות חסרות שירותים כדי להקל על עצמם, מה שאילץ אותם להשתמש ב"סיר" במצב משפיל ומשפיל מחלות עור, ובמיוחד גרדת, ממשיכות להטריד את העצורים, בשל חוסר ההיגיינה והניקיון בפנים. טיפול מתאים להם ולחולים שביניהם.

בעדות של עצור (J.W.): "אני עדיין סובל מגרדת ושחין על גופי, גם במהלך העברותיי התכופות חטפתי מכות קשות, וכתוצאה מכך יש לי שן שבורה, מה שגורם לי לכאבים עזים ומתמשכים, לאחר ששפכו לתוכה מים מזיקים. לדבריו, "העצורים סובלים מרעב, וניתנת להם רק כמות קטנה של מזון, שווה ערך לרבע ארוחה לכל עצור, שאינה ראויה לאכילה. העצורים אוספים את המזון שניתן להם במהלך היום ואוכלים אותו כארוחת בוקר בערב. כמו כן, הם נתונים לפרוצדורות הכוללות: חיפושים חוזרים, התעללות מילולית מתמדת, התעללות מילולית מתמדת, אזיקת גב כדי לבדוק את גבם, ואיך קוראים להם".

בעדותו אישר העצור (ש"א): "התנאים קשים בשל מחלות העור הנפוצות במדור, וקיים מצב של פחד ואימה בקרב העצורים התנאים הם כמו גיהנום, העלבונות מתמשכים ומדיניות ההשפלה, הרעב והמחסור שולטת בחיי המעצר".

"נעצרתי מבית החולים אל-שיפא והועברתי לבית המעצר בנגב לאחר 97 ימי מעצר במחנות ליד עזה, ולאחר 30 ימים בעופר, שם נחקרתי בשטח והוכיתי קשות, מה שגרם לפצע עמוק בראשי ושבירת צלעות במהלך המעצר הראשון שלי, נחקרתי בחקירה מחודשת, כולל 0 ימים. על הצבת העצור באמצע מוזיקה רועשת מאוד - שהייתי נתון לה יותר מ-7 פעמים, בליווי מכות מתמשכות ומניעת אוכל ורחצה", המשיך.

הוא הוסיף: לאחר המעבר לנגב נחקרתי שוב, ובשל חומרת העינויים והמכות איבדתי את ההכרה מספר פעמים, מה שהוביל אותי להודות בדברי שווא.

בכל הנוגע למחנה שדה תימן, באמצעות ביקורים אצל מספר עצורים במקום, הזוועות, העינויים וההתעללות עדיין מתנשאים על חייהם של עצורים במעצר.

"אנחנו נתונים שוב ושוב וכמעט מדי יום להדחקה, ופצצות קול ופצצות גז נזרקות לתוך הצריפים, אחרי שהם מכריחים אותנו לשכב על הבטן ולהשאיר אותנו ככה לאורך זמן כשהסוהרים מעבירים אותנו לחקירה או לראיון, הם צועקים עלינו ומרביצים לנו כל הזמן, ומפילים אותנו שוב ושוב בזמן שאנחנו מעבירים את הידיים ומעצימים אותנו. בעדותו על התנאים שם.

ק.י. נמצא בצריף שבו מוחזקים יותר מ-55 עצורים, לדבריו, "אנחנו נתונים למצבי הרוח של החיילים בהתמודדות איתנו, ולעינויים ולהשפלה, לפעמים אנחנו נשארים לשבת על מיטות הברזל, שני עצורים לא נותנים לשיחה. החוט - השטח המיועד לשבה בצריף".

לדבריו, כתוצאה מהבידוד הקולקטיבי והיעדר קשר עם העולם החיצון, סבר עצור אחד לאורך כל מעצרו שבתו נרצחה בתוקפנות בעזה, רק כדי לגלות מאוחר יותר באמצעות עורכי דין שהיא בחיים.

"ביום המעצר שלי הם עצרו כ-40 גברים, הפשיטו אותם לגמרי, והלבישו אותם בבגדים לבנים במהלך כל התקופה הזו, ספגנו שוב ושוב מכות קשות עם מקלות ומצ'טות, וזה לא הוביל לכך שרבים מהם נפצעו, ואני הייתי ביניהם שסבלתי מדימום מהאף במשך 4 שעות מחנה גברים, שם סיפקו לנו בגדי כלא עד אז, נשארנו בבגדים הלבנים בקור העז ותחת המכות", אמר העצור (מ"י).

הוא הוסיף: "במשך (14) ימים, נשארתי עם עיניים ואזוק, והייתי נתון לחקירת דיסקו במשך 12 שעות, כיוון שנשארתי בחדר סגור עם מוזיקה רועשת מאוד, ואחרי שהייתי מותש מהסאונד, הם ניסו ללחוץ עליי לגייס ולשתף איתם פעולה, אבל סירבתי, לאחר מכן הם לקחו את כל הנתונים של המשפחה שלי".


ה"פורה" ב"שדה תמן" היא מכשיר עינויים

על פי עדויות העצורים, הם אישרו כי הנהלת המחנה הפכה את "ההפסקה" - פרק זמן השהייה מחוץ לחצר המחנה - לכלי לעינויים, התעללות והשפלה במהלך תקופה זו, נאסר עליהם לדבר זה עם זה או להרים את ראשם, והם לא שמעו דבר מלבד עלבונות וכל מי שנסר עליו.

בעדותו סיפר העצור (ד"א): "נעצרתי בשעות הבוקר, לאחר שהחיילים צילמו אותי במצלמה, ואמרו לי שלא אוכל לחצות לכיוון עזה, אז נשארתי שם עד אחר הצהריים, ואז העבירו אותי ואחרים במשאית למחנה (שדה תימן) בדרך, היינו מרותקים, עיוורים ועיוורים. 12 ימים מיום המעצר, הם הלבישו אותנו בבגדי אסיר, וכל הזמן נאלצתי לשבת על ברכיי בתנוחות משפילות וקשות בתוך הצריף, כל יום בכוונה, ומנעו מאיתנו לשכב".

הוא מאשר: "זה נמשך במשך 39 ימים, והצלחתי להחליף בגדים בפעם הראשונה לאחר 72 יום, והצלחתי לגלח את השיער פעם אחת לאחר 110 ימי מעצר.


מכות קשות, התחשמלות ומניעת מזון ושתייה

עצור (N.W.) אמר: "בתחילת המעצר שלי הייתי בצריף, אזוק ומכוסה את העיניים כל הזמן הם הכריחו אותנו לשבת על הברכיים לאחר ארבעה ימים, חיכיתי יום שלם, ובמהלכו נשארתי אזוק וללא כאבים.

הוא מציין: "אני לא יודע באיזה מחנה הייתי בתחילת המעצר, בגלל האזיקים וכיסוי העיניים ישבתי על הברכיים, והמקום היה מאוד קר וחשוף לאוויר אחרי 21 יום הועברתי לשדה תמן, שם חטפתי מכות קשות בחזה, ובעקבות כך הרגשנו קוצר נשימה.

בהצהרה של העצור (א.ח.): "עם מעצרי, הגברים נלקחו לבניין סמוך, לאחר שהורו להם להתפשט לחלוטין, ולאחר מכן הם הכו אותם קשות, בנוסף לקלל ולקרוא אותם בשמות הגרועים ביותר לאחר שעתיים, העבירו אותנו למשאית, ולאחר מכן למקום אחר שבו שהינו לילה שלם, בליווינו ובנוסף היו איומים ישירים להרוג אותנו הם גם הכריחו אותנו להשתטח על הקרקע בזמן שהיינו עירומים בקור העז, בעודנו כבולים ומכוסי עיניים".

הוא ממשיך: כשהעבירו אותנו לשדה תמן, לקחו אותנו לרופא, אבל הוא התעלם מהפציעות שלנו אחר כך הועברנו לברק, שם נשארנו 90 יום, מתוכם 20 אזוקים וכוסות עיניים.


דיכוי, מכות קשות ושימוש בפצצות קול

"האמצעים המדכאים חוזרים על עצמם", אמר העצור (A.H.) "לפני כ-20 ימים, הם תקפו אותנו עם פצצות קוליות לצדי, ופצעתי את כף הרגל והכתף שלי, למרות שסבלתי מכאבים במשך זמן רב. ההתקפות הללו חוזרות על עצמן במהלך הסעודה לישון על הרצפה, הכה אותנו, העליב אותנו וזרק עלינו פצצות קול".

בעדותו של העצור (ז"ל): "כשעצרו אותי אזקו וכבלו אותי, אחר כך לקחו אותנו לבניין, ומשם לשטח פתוח בקור ובגשם הכבד, ואחר כך למחנה (שדה תימן) היינו עירומים לגמרי, וכל הזמן היו מקללים אותנו בבר יומיים היינו אז יותר מ-70 עצורים, והיינו צריכים לשבת כל הזמן עם ידיים קשורות ומכוסות עיניים, הם שמרו על האזיקים.

הוא ציין, "הפעם הראשונה שהצלחתי להחליף את הבגדים שלי הייתה 50 יום לאחר מעצרי. בעבר עברתי פיצוץ אלים. ראשי נפגע בקיר, מה שגרם לי לפציעה בעין. ההשפעות עדיין ניכרות. היו עצורים שנפצעו ודיממו כתוצאה מהתקיפה".

הנציבות והמועדון חידשו את קריאתם למערכת זכויות האדם הבינלאומית לקבל החלטות אפקטיביות להטיל אחריות על מנהיגי הכיבוש הישראלי על פשעי המלחמה שהם ממשיכים לבצע נגד עמנו, ולהטיל סנקציות שיציבו את ישראל בבידוד בינלאומי ברור, ויחזירו למערכת זכויות האדם את תפקידה הבסיסי שלשמו היא קיימת, וישים קץ לחריגה והחריגה של המלחמה חסינות שהקהילה הבינלאומית העניקה לכיבוש, בהתחשב בכך מעל אחריות, אחריות וענישה.




פלסטין

ה 13 מרץ 2025 10:34 am - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך את תוקפנותו בטול כרם ובמחנותיה כבר היום ה-46.

כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים בתוקפנותם על העיר טול-כרם ומחנהה זה היום ה-46 ברציפות ובמחנה נור שמס זה היום ה-33, על רקע הסלמה צבאית הכוללת תגבורת מסיבית, הריסות בתים והפיכת מבני מגורים לצריפים צבאיים.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש שלחו תגבורת צבאית לעבר העיר ושני מחנותיה, ופרסו יחידות חי"ר בשכונות המחנות ובסביבותיה, תוך ירי של תחמושת חיה ופצצות קול כדי להטיל אימה על התושבים.


היא הוסיפה כי כוחות הכיבוש, עם המכונות הכבדים והדחפורים שלהם, חיזקו את נוכחותם הצבאית מול הבתים שתפסו ברחוב שכם, המחבר בין מחנות הפליטים טול כרם ונור שמס, הפכו אותם לצריפים צבאיים והקימו מחסומים ניידים להגבלת תנועת האזרחים.


אתמול תפס צבא הכיבוש את בנייני חריוש מס' 4 ומספר 5, הממוקמים מאחורי מעגל התנועה ברחוב שכם, לאחר שאילץ את תושביהם לעזוב אותם הצבא הפך אותם לצריפים, ומשאיות ישראליות נראו מביאות מיכלי מים למבנים אלו.


בפיתוח קשור, הרסו דחפורים ישראלים בתים ומבנים נוספים בשכונת מנשייה שבמחנה הפליטים נור שמס, והשלימו תוכנית להריסת עשרות בתים באמתלה של סלילת כביש ושינוי המאפיינים הגיאוגרפיים של המחנה.


כוחות הכיבוש הישראלי אילצו בכוח מספר משפחות לעזוב את בתיהם לאחר שפשטו על שכונת ג'בל אל-נסר במחנה הפליטים נור שמס, ירו ירי כבד כדי להטיל אימה על התושבים והפכו את האזור לצריפים צבאיים.


בינתיים, יחידות חי"ר שנפרסו בסמטאות מחנה טול כרם, יורים בכבדות, רודפים אחרי אזרחים כשהם הלכו לבדוק את בתיהם במחנה ולקחת את צרכיהם. הם איימו לעצור ולירות בכל מי שניסה להיכנס, בין אם גברים או נשים. הם גם שדדו חנויות לאחר שהרסו את דלתותיהם.


כוחות הכיבוש הקימו מחסומים מעופפים במועדים שונים במהלך התוקפנות המתמשכת במספר מקומות, שכונות וכניסות לעיר, בעיקר ברחוב שכם, שכונת שיכון העובדים בפרבר אקטבה ממזרח, רחוב שוביקה מצפון, והכניסה הדרומית לעיר הם עוצרים כלי רכב, מבצעים חיפוש, בודקים את זהות הנוסעים שלהם.

התוקפנות המתמשכת על העיר והמחנות הביאה למות קדושים של 13 אזרחים, בהם ילד ושתי נשים, שאחת מהן הייתה בחודש השמיני להריונה גם היא נפצעו ונעצרו, ויותר מ-12,000 בני אדם נעקרו בכוח ממחנה נור שמס ועוד 12,000 ממחנות טול-כרם נלוו מהבית נתון להריסה מוחלטת וחלקית, שריפה, ונדליזם וגניבה.


פלסטין

ד 12 מרץ 2025 10:43 pm - שעון ירושלים

האו"ם: יש מחסור בשירותי מזון, מים ובריאות בעזה.

משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA) אומר כי רצועת עזה חווה מחסור במזון, מים ובריאות בעקבות החלטת רשויות הכיבוש הישראליות לעצור את כניסת הסיוע ולנתק מים וחשמל לרצועה למשך 11 ימים.


"אנשים ברחבי עזה מתקשים יותר ויותר למצוא מספיק מזון, מים, שירותי בריאות ואספקה חיונית אחרת", אמרו במשרד.


דובר האו"ם סטפן דוז'ריק אמר במסיבת העיתונאים היומית שלו כי רק 16% מהשירותים הרפואיים בצפון רצועת עזה עדיין פועלים באופן מלא או חלקי. זה כולל 3 מתוך 5 בתי חולים, 6 מתוך 50 נקודות רפואיות ו-4 מתוך יותר מ-20 מרכזים רפואיים.


בנוגע לאיסוף פסולת מוצקה, אמר הדובר כי ישנם אתגרים גדולים. לדבריו, הצטברות האשפה מובילה לתנאים לא סניטריים ומגבירה סיכונים לבריאות הציבור. הבעיה מחמירה בשל המחסור בחלקי חילוף, שכן 80% מכלי רכב ומכולות איסוף האשפה נהרסים או ניזוקים.


דוג'ריק דיבר על חוסר היכולת לטפל כראוי בפסולת רפואית זיהומית, בנוסף לתערובת של פסולת מוצקה המזוהמת עם מטעני חבלה.


לדברי דוג'אריק, שותפי האו"ם פועלים לפינוי אשפה מ-70 אתרי אשפה אקראיים ל-30 אתרים זמניים, אך רובם כבר נערמים. הוא הדגיש את הצורך הדחוף בגישה לאתרים אחרים ליד הגבול.


בנוגע לחינוך ברצועת עזה, אמר דובר האו"ם כי שותפי האו"ם הקימו יותר מ-200 מרחבי למידה זמניים, מה שהביא את המספר הכולל ליותר מ-630. מרחבים אלו תומכים ביותר מ-170,000 ילדים, כאשר ל-60% מהילדים בגילאי בית הספר בעזה יש גישה לצורה כלשהי של למידה, בין אם בבתי ספר ובין אם במרחבים זמניים.


הכתב המיוחד של האו"ם לזכות למזון, מיכאל פחרי, אמר כי מניעת הסיוע ההומניטרי המתמשך של רשויות הכיבוש הישראליות לעזה מהווה "המשך של פשעי מלחמה, רצח עם ופשעים נגד האנושות".


הוא הסביר שישראל מרעיבה את 2.3 מיליון תושבי עזה, וזהו תהליך ההרעבה המהיר ביותר בהיסטוריה המודרנית.


פחרי קרא לקהילה הבינלאומית להטיל סנקציות רחבות על ישראל, המכסות מגוון רחב של תחומים, מכלכלה ועד דיפלומטיה.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 10:30 pm - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך בתוקפנותו בטול כרם ובמחנה.

כוחות הכיבוש הישראליים, שממשיכים בתוקפנותם נגד העיר טול-כרם ושני מחנותיה (טול-כרם ונור שמס), ביצעו ביום רביעי מסע של מעצרים, הריסות והפיכת מבני מגורים נוספים לצריפים צבאיים.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש עצרו הערב את הפעיל ח'ירי חנון מסביבת מחנה נור שמס, בזמן שהם עצרו את האזרח סואד אלסלמאן "עודה" (בת 41) לאחר שפשטו על ביתה בשכונה הדרומית בטול כרם והשחיתו את תכולתו.


כוחות הכיבוש גם שלחו תגבורת צבאית, כולל מכונות כבדות ודחפורים, למחנה נור שמס, שם החלו בהריסה מתמשכת של בתים ומבנים בשכונת מנשייה. זה חלק מהתוכנית שלהם להרוס עשרות בתים באמתלה של סלילת כביש ושינוי המאפיינים הגיאוגרפיים של המחנה.


הבוקר אילצו כוחות הכיבוש הישראלי בכוח מספר משפחות לעזוב את בתיהם לאחר שפשטו על שכונת ג'בל אל-נסר במחנה נור שמס, על רקע ירי כבד שמטרתו להטיל אימה על תושבים.


כוחות הכיבוש גם רדפו אחרי אזרחים כשיצאו לבקר את בתיהם במחנה טול-כרם, ואיימו לעצור ולירות בכל מי שניסה להיכנס לבתיהם, בין אם גברים או נשים.


בטול כרם אילצו כוחות הכיבוש את תושבי בנייני חריוש מס' 4 ומס' 5, הממוקמים מאחורי אגף התנועה ברחוב שכם, לפנותם ולהסב אותם לצריפים צבאיים.


מוקדם יותר, במהלך התוקפנות המתמשכת נגד העיר ושני מחנותיה, תפסו כוחות הכיבוש מספר בנייני מגורים ברחוב שכם, המחבר בין מחנות טול-כרם ונור שמס, לאחר שגירשו את תושביהם לצריפים צבאיים, בזמן שכלי הרכב והדחפורים שלהם הוצבו בכניסה למחסומים הצבאיים, במחסום הצבא. התעללות באזרחים.


כוחות הכיבוש גם תגברו את האמצעים הצבאיים שלהם על ידי הקמת מחסומים בכניסות לעיר. הם הקימו מחסום בשער גשר ג'בארה בכניסה הדרומית לטול כרם, והטילו בדיקות קפדניות על העוזבים את העיר. ation.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 10:18 pm - שעון ירושלים

אזרח נפצע לאחר שהותקף על ידי מתנחלים מצפון מערב לשכם.

אזרח נפצע וסבל משברים ביום רביעי בערב לאחר שמתנחלים תקפו אותו בעיירה בורקה, צפונית מערבית לשכם.


לפי מקורות מקומיים, מתנחלים תקפו את האזרח בזמן שהוא עבד על אדמתו ממזרח לעיירה, לפני איפטאר הם תקפו אותו וגרמו לפציעות ושברים בידיו.