פלסטין

ד 09 אפר 2025 2:24 pm - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש הורסים בתים במחנה ג'נין

כוחות הכיבוש הישראלי הרסו בתים במחנה ג'נין ביום רביעי.


מקורות מקומיים דיווחו כי דחפורים ישראלים הרסו בתים בשכונת אל-דמג' במחנה ג'נין, בעוד התוקפנות הישראלית נגד המחנה נמשכת.


לפי עיריית ג'נין, ההערכות מצביעות על כך שהכיבוש הרס כ-600 בתים במחנה מאז תחילת תוקפנותו לפני 79 ימים, בנוסף לכך ש-3,200 יחידות דיור לא ניתנות למגורים.

פלסטין

ד 09 אפר 2025 1:23 pm - שעון ירושלים

מתנחלים גונבים אדמות וגונבים בלוני גז בגדה המערבית

מתנחלים חטפו אדמות וגנבו בלוני גז בגדה המערבית ביום רביעי.


בבית לחם החלו מתנחלים ביום רביעי בדחפור אדמות חקלאיות באזור חאלת אל-קטן.


מקורות מקומיים דיווחו כי מתנחלים החלו בדחפור 150 דונם של אדמה השייכת למשפחת סוואיס.


בטול-כרם תקפו מתנחלים את ביתו של האזרח מופלה חמד בעיירה ראמין, מזרחית לטול-כרם, וגנבו ממנו בלוני גז.


ראמז מופלה, בנו של בעל הבית, סיפר למקורות מקומיים כי הם התעוררו לקולות קבוצת מתנחלים שהסתערו על החצר האחורית של הבית, גונבים ארבעה בלוני גז ומנסים לגנוב את רכבם. המשפחה ושאר תושבי השכונה התעמתו איתם, ואפשרו להם להימלט ברכבם, ולמנוע גניבות נוספות.

פלסטין

ד 09 אפר 2025 1:21 pm - שעון ירושלים

אונר"א: למצור הישראלי יש השפעה הרסנית על ילדי עזה.

סוכנות הסעד והעבודות של האו"ם לפליטים פלסטיניים (אונר"א) אמרה ביום רביעי כי ילדים בעזה סובלים מהשפעות "הרסניות" כתוצאה מהסגירה המתמשכת של הכיבוש הישראלי של מעברי הרצועה לכניסת סיוע ואספקה מסחרית למשך השבוע השישי.


זה פורסם בפוסט של אונר"א ברציף X, בליווי תמונה של שני ילדים עוזרים למשוך עגלה הנושאת כמה מיכלים מלאים במים.


מאז ה-2 במרץ מונעת ישראל, המעצמה הכובשת, כניסת אספקה חיונית, לרבות מזון, מים ואספקה נוספת, לרצועת עזה בעקבות סגירת המעברים שגרמה לאסון הומניטרי והחרפת רעב וצמא.


"בצפון עזה, ילדים לא מחפשים את הצעצועים או העטים שלהם, אלא מים. הם לא הולכים לבית הספר, הם דוחפים עגלות בחיפוש אחר משהו שירוות את צימאונם", אמרה אונר"א.


היא הסבירה כי הטלת המצור על ידי ישראל והשעיית כניסת הסיוע והאספקה המסחרית לעזה במשך השבוע השישי הובילו ל"מחסור הולך וגובר במים נקיים, מזון, מחסה וטיפול רפואי".


היא הדגישה כי להמשך המצור הישראלי הייתה השפעה "הרסנית" על ילדי עזה.

משבר המים בעזה הולך ומחריף עקב הפסקת אספקת המים של חברת מקורות הישראלית לעיר עזה, המהווה 70% מסך האספקה הזמינה.


סוכנות האו"ם קראה להפסקת אש מיידית ברצועת עזה.

פלסטין

ד 09 אפר 2025 12:32 pm - שעון ירושלים

368 הפרות שביצעו הכיבוש והמתנחלים בסלפית בחודש שעבר

נפת סלפית אמרה כי תיעדה 368 הפרות שביצעו הכיבוש הישראלי והמתנחלים נגד אזרחים ורכושם בנפה במהלך חודש מרץ.


המושל מוסטפא טקטקה אמר כי המדיניות של פשיטות בתים, פלישות, מחסומים, סגירות, מעצרים והתקפות מתנחלים הייתה עדה להסלמה משמעותית במחוז לאחרונה. המחוז רשם 89 פלישות, 108 פשיטות על בתים ומתקנים, והכיבוש ביצע כ-48 פעולות מעצר ומעצרים. בינתיים, בוצע מעקב אחר 12 תקיפות של אזרחים ורכושם, בנוסף לתפיסה של 4 כלי רכב ורכוש.


טקטקה הוסיף כי מתנחלים ביצעו 17 התקפות על אזרחים ורכושם, וכי כוחות הכיבוש הקימו 33 מחסומים זמניים וסגרו את הכניסות לעיירות ולכפרים בשערי ברזל 25 פעמים. הוא הוסיף כי ישנם שערים וכניסות שנותרו סגורים מאז תחילת התוקפנות ברצועת עזה.


הוא ציין כי דחפורי הכיבוש המשיכו למפלס 95 דונם של אדמות אזרחים בבידיה, אסקאקה וסלפית לטובת המתיישבים, ועקרו והרסו 220 עצי זית בבידיה, חריס וסלפית.


הדו"ח תיעד גם את תפיסת הכיבוש של שני דונם ו-791 מטר קרקע בכפר חריס, ומסירת שתי הודעות להפסקת העבודות והבנייה בחריס ויסוף. בתוך כך, הכיבוש והמתנחלים ביצעו כשבע מעשי חבלה, בהם ניפוץ חלונות רכבים על ידי יידוי אבנים לעברם, והשחתת תכולת בתים לאחר שפשטו עליהם. בנוסף, נער נפצע מכדורי כיבוש בעיירה בידיא, ו-15 נוספים נפצעו וחבלות כתוצאה מהתקפות מתנחלים.

פלסטין

ד 09 אפר 2025 11:18 am - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך בתוקפנותו בטול כרם ובג'נין, תוך הרס וחבלה.

כוחות הכיבוש הישראלים המשיכו בתוקפנותם על העיר טול-כרם ומחנהה זה היום ה-73 ברציפות, ובמחנה נור שמס זה היום ה-60, על רקע פשיטות נרחבות, מעצרים ומעשי ונדליזם וטרור שפגעו בשכונות ובפרברי העיר, בליל שלישי ורביעי בבוקר.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש הסתערו על העיר מהכניסה הדרומית שלה עם שני משוריינים של איתן ומספר כלי רכב צבאיים, וסיירו ברחובותיה הראשיים, שעברו ברחוב אל-עלימי במערב, ובכיכר אל-יונס בשכונה הצפונית, והגיעו לפרברי שוביקה וארתה, לפני שנסוגו בהמשך באותו כביש.


היא הוסיפה כי כוחות הכיבוש פשטו על ביתה של משפחת חשש בפרבר שוביקה והחלו בחיפושים.


כמו כן, העיר הייתה עדה לפעילות אינטנסיבית של כוחות הכיבוש, בעיקר בשכונה המזרחית, בכיכר השלום וברחוב המוסך הישן של שכם. כוחות ישראליים נסעו נגד התנועה, עצרו כלי רכב מעבר לרחוב כדי למנוע מעבר כלי רכב, תוך ירי אינטנסיבי של תחמושת חיה ופצצות קול כדי להטיל אימה על אזרחים.


כוחות הכיבוש הישראליים גם תפסו עמדות סביב בית החולים הממשלתי ת'אבת ת'אבת, במיוחד באזור הקרוב למחנה הפליטים טול כרם ולמשרד משפחת עוואד. הם עצרו ועיכבו את הצעירים והעבירו אותם לחקירות שטח, מבלי שתיעדו מעצרים מהאזור.


בהקשר קשור, עצרו כוחות הכיבוש היום עם שחר שלושה צעירים מאזורים שונים בעיר ובפרבריה: מוחמד אבו זאנט כשהיה ליד רחוב המוסך הישן של שכם, סוהיב אבו ליפא מביתו בפרבר הדרומי של קאפא, ואמארה מרעי משכונת ראשיד בפרבר המזרחי של דנאבה.


כוחות הכיבוש פשטו גם על פרבר אזבת אל-תיאה, דרומית מזרחית לטול כרם, והסתערו על ביתו של עבדול חמיד אל-סודאני, וביצעו חיפושים נרחבים שכללו ונדליזם והשמדת תכולת הבית.


כוחות הכיבוש הישראליים שיגרו תגבורת צבאית למחנות הפליטים טול כרם ונור שמס, פרסו יחידות חי"ר בתוך שכונותיהם, הסתערו והשחיתו בתים, הסבו כמה מהם לצריפים צבאיים וירו כדורים חיים. פיצוצים נשמעו מדי פעם.


במחנה נור שמס נפרסו כוחות כיבוש באזור ג'בל אל-נסר, פשטו על בתי תושבים תוך ירי פצצות קול בפנים ונשמעו פיצוצים חוזרים ונשנים באזור.


כוחות הכיבוש ממשיכים לתפוס בתים ובנייני מגורים ברחוב שכם ובשכונה הצפונית בעיר, והופכים אותם לצריפים צבאיים כשרכביהם מוצבים סביבם. בינתיים הם מגבילים את תנועת האזרחים ברחוב, שקטעים ממנו נסגרו בתלימות עפר בשני הכיוונים.


אמש הקימו כוחות הכיבוש הישראלי מחסום מעופף בשער גשר ג'בארה בכניסה הדרומית לעיר, תוך חיפוש מעמיק של כלי רכב ובדיקת תעודות נוסעים וטלפונים ניידים. שער ברזל שני הותקן גם במחסום הצבאי ענב ממזרח לנפה, שמפריע לתנועת כלי רכב שהגיעו מנפות הגדה לטול כרם או ממנה.


התוקפנות השיטתית והמתמשכת של הכיבוש על העיר טול-כרם ושני מחנותיה הביאה למותם של 13 אזרחים, בהם ילד ושתי נשים, שאחת מהן הייתה בחודש השמיני להריונה. כמו כן, עשרות נפצעו ונעצרו, ויותר מ-4,000 משפחות נעקרו בכוח ממחנות טול כרם ונור שמס, יחד עם עשרות משפחות מהשכונה הצפונית של העיר לאחר שבתיהם נתפסו ומספר מהן הוסבו לצריפים צבאיים.


התוקפנות גרמה גם להרס נרחב לתשתיות, כולל בתים, חנויות וכלי רכב, שנהרסו לחלוטין ובחלקם, נשרפו, הושחתו, נבזזו ונגנבו. כוחות הכיבוש הרסו כליל 396 בתים והרסו חלקית 2,573 נוספים במחנות טול כרם ונור שמס, בנוסף לסגירת כניסותיהם וסמטאותיהם בתלי אדמה.


**עוּבָּרִי**


הכיבוש הישראלי ממשיך בתוקפנותו נגד העיר ג'נין ומחנהה, זה היום ה-79 ברציפות, בתוך דחפור וביתים בוערים, והפיכת אחרים לצריפים צבאיים.


כוחות הכיבוש הישראלים יורים אש חיה באינטנסיביות במחנה ג'נין מאז יום רביעי בבוקר, למרות שהמחנה ריק מתושבים שנאלצו לברוח מבתיהם. בינתיים, ממשיכים דחפורים ישראלים להרוס את הרחוב ולהרוס את התשתיות שלו.


אתמול, שלישי, נורה גבר כבן 25 בראשו על ידי כוחות הכיבוש בשכונת אלחדף לאחר שכוחות הכיבוש הסתערו על השכונה ופתחו באש אקראית.


כוחות הכיבוש הישראליים פוצצו אתמול, שלישי, גם בית במרכז מחנה ג'נין, ונראו עמודי עשן עולים ממנו.


בינתיים, ממשיכים כוחות הכיבוש לשלוח תגבורת צבאית ומשוריינים לעיר ולמחנה, לפרוס דחפורים כבדים מהמחסום הצבאי ג'לאמה אל היקף המחנה, לפרוס כוחות חי"ר באזור גב'ז המקיף את המחנה ובאזור ואדי בורקין, לסלול ולהרחיב כבישים, לשנות את נקודות הציון של המחנה ואת נקודות הציון של המחנה.

צבא הכיבוש הישראלי ממשיך באימונים הצבאיים שלו סביב מחסום ג'לאמה, מצפון לג'נין, ומדי פעם יורה אש חיה סביב מחנה הפליטים ג'נין.

מצבם ההומניטרי של כ-21,000 עקורים שנעקרו בכוח מבתיהם במחנה ג'נין על ידי הכיבוש הולך ומחמיר, במיוחד מאחר שהם איבדו את מקורות הכנסתם ורכושם ונמנעים מלשוב לבתיהם.

ההערכה היא כי 600 בתים נהרסו במחנה, בעוד שכמעט 3,000 יחידות דיור הפכו לבלתי ראויות למגורים.

לפי הנתונים, מצבם הכלכלי של 21,000 העקורים מייצג מציאות ואתגר חדש במישור ההומניטרי בג'נין, המגביר את שיעור העוני בעיר, במיוחד כאשר העקורים מאבדים את מקום עבודתם ועסקיהם.

מאז תחילת התוקפנות נרצחו 36 אזרחים במחוז, בעוד שהכיבוש ממשיך לבצע פשיטות ומעצרים בכפרים ובערים של הנפה על בסיס כמעט יומיומי.

פלסטין

ד 09 אפר 2025 10:29 am - שעון ירושלים

29 הרוגים ויותר מ-60 פצועים בטבח שוג'אייה

  1. הבוקר, יום רביעי, ביצע הכיבוש הישראלי טבח חדש בשכונת שוג'עייה, מזרחית לעיר עזה.


כוחות הכיבוש הפציצו בניין מגורים ליד מסגד אל-הוואשי, נהרגו 29 בני אדם ופצעו יותר מ-60 אחרים. החיפושים אחר הנעדרים נמשכים.


משרד הבריאות בעזה הודיע ביום רביעי כי מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-50,846, רובם ילדים ונשים, מאז תחילת התוקפנות של הכיבוש הישראלי ב-7 באוקטובר 2023.


היא הוסיפה כי מניין ההרוגים מהסכסוך עלה ל-115,729 מאז תחילת התוקפנות, בעוד שמספר קורבנות נותרו לכודים מתחת להריסות, ללא אפשרות להגיע לאמבולנסים וצוותי הגנה אזרחית.


היא ציינה כי 36 קדושים, כולל שלושה שגופותיהם נמצאו, ו-41 פצועים הגיעו לבתי החולים ברצועת עזה במהלך 24 השעות האחרונות.


ראוי לציין כי מניין ההרוגים והפצועים מאז 18 במרץ 2025 הגיעו ל-1,482 חללים ו-3,688 פצועים.

פלסטין

ד 09 אפר 2025 10:11 am - שעון ירושלים

הכיבוש מאלץ משפחות לעזוב את בתיהם במחנה בלאטה.

כוחות הכיבוש הישראלי הסתערו על מחנה הפליטים בלאטה, מזרחית לשכם, עם שחר ביום רביעי, ואילצו כמה משפחות לעזוב את בתיהם.


מקורות ביטחוניים ומקומיים דיווחו כי כוחות גדולים מצבא הכיבוש הסתערו על כמה שכונות בתוך המחנה, פרסו צלפים על גגות הבתים וסגרו את כל הכניסות למחנה.


אותם מקורות הוסיפו כי כוחות הכיבוש אילצו כמה משפחות לעזוב את בתיהם ולצאת מהמחנה. כמו כן, הם פשטו על מספר רב של בתים, ערכו בהם חיפוש ופשפו את תכולתם. הם עצרו שלושה אזרחים: אחמד אבו חמאדה, חליל אבו ליל ומחמוד אבו סיריס.


היא ציינה כי כוחות הכיבוש הטילו עוצר בתוך המחנה.


כוחות הכיבוש תקפו גם ילד בן 15 במהלך הפשיטה על מחנה בלאטה, מזרחית לשכם, וציינו כי הוא נפצע מכדורי כיבוש קודם לכן.


ראוי לציין כי התוקפנות במחנה נמשכת בתוך מחנה בלאטה משעות הבוקר המוקדמות.

פלסטין

ד 09 אפר 2025 10:06 am - שעון ירושלים

פשיטות ומעצרים בגדה המערבית ובשטחים הכבושים

כוחות הכיבוש הישראלי פתחו ביום רביעי במסע פשיטות ומעצרים בגדה המערבית.


בבית לחם הסתערו כוחות הכיבוש על חוסאן, התמקמו במספר אזורים, פשטו וערכו חיפוש על בתי אזרחים, ועצרו מספר צעירים וילדים, והובילו אותם לחצר מסגד אבו בכר אל-סדיק, שם נחקרו לפני ששוחררו.


בחברון פשטו כוחות הכיבוש על העיירה יטא שמדרום לחברון עם כלי הרכב הצבאיים שלהם, ועצרו את סמיר מוחמד בוהאיס, ג'יבריל אחמד מחמרה ונעמן איסמעיל שנרן לאחר שפשטו וערכו חיפוש על בתיהם.


כוחות הכיבוש עצרו גם את אוסאמה עבדאללה אל-סלאל, מהעיירה בני נעים, במחסום צבאי שהוקם בכניסה לפרש אל-הווא בחברון.


פעיל תקשורת בעיירה בית אומר, צפונית לחברון, מוחמד עוואד, אמר כי כוחות הכיבוש פשטו על העיירה ועצרו את תלמיד התיכון אחמד מוסא עיסא זאק (בן 17) לאחר שהיכה אותו קשות לעיני משפחתו.


כמו כן, הקימו כוחות הכיבוש כמה מחסומים צבאיים בכניסות לחברון, עריה, כפריה ומחנותיה, וסגרו מספר כבישים ראשיים ומשניים בשערי ברזל, גושי בטון ותלי עפר.


בתוך השטחים הכבושים עצרה משטרת ישראל את ראג'ה איגבריה, מנהיג תנועת "בני המדינה", היום, רביעי, בעיר אום אל-פחם, בתוך שטחי 1948.


מקורות מקומיים דיווחו כי משטרת ישראל פשטה הבוקר על ביתו, ותפסה חלק מתכולתה לפני שהובילה אותו לכלא קישון.

פלסטין

ד 09 אפר 2025 9:31 am - שעון ירושלים

הכיבוש מתחיל בהריסות בגדה המערבית ובירושלים.

היום, יום רביעי, פוצצו כוחות הכיבוש הישראלי את ביתו של השהיד מוג'אהיד מנצור בעיירה דיר איבזי, מערבית לרמאללה.


ברמאללה פשטו כוחות הכיבוש על ביתו של השהיד מוג'אהיד מנצור בעיירה דיר איבז'י והמשיכו לצייד אותו בחומר נפץ לפני פיצוץ, לאחר פשיטה שנמשכה מספר שעות.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש אילצו מספר משפחות לפנות את בתיהם באזור שמסביב לבית.


המקורות ציינו כי כוחות הכיבוש ירו כדורים חיים לעבר ביתו של השהיד מנצור לאחר שהוא פוצץ.


ראוי לציין שהשהיד מנצור נהרג על ידי כוחות הכיבוש ב-22 במרץ 2024.


בירושלים הכבושה אילצו שלטונות הכיבוש הישראלי אזרח להרוס את ביתו בעיירה בית צפאפא ביום רביעי.


מקורות מקומיים דיווחו כי עיריית הכיבוש אילצה את האזרח עלא אליאן להרוס את ביתו בן שתי הקומות.


רשויות הכיבוש מאלצות אזרחים, בעיקר בירושלים, להרוס את בתיהם בכוחות עצמם, בטענה שאין להם אישורים. מי שמסרב לעשות זאת נהרס את בתיהם על ידי דחפורים, והבעלים נתון להוצאות כבדות.


עיריית ישראל בירושלים מסרבת להעניק לפלסטינים היתרי בנייה והורסת או מאלצת אותם להרוס את בתיהם. פרקטיקה זו מפרה את המשפט הבינלאומי ואת העקרונות ההומניטריים המבטיחים את הזכות לדיור. נוהג זה הוא חלק מהנוהג השיטתי של הכיבוש הישראלי של עקירת פלסטינים בכוח מירושלים בתמורה להרחבת ההתנחלויות בעיר ובסביבתה.


בבית חנינא הרסו כוחות הכיבוש אורוות סוסים בבעלותו ביישוב בית חנינא. באוגוסט 2022 הרסו כוחות הכיבוש אולם חתונות שהיה בבעלותו בעיירה עיסאוויה, צפונית מזרחית לירושלים. הוא ציין כי הפסדיו נאמדים במיליוני שקלים.


בצפון בקעת הירדן הרסו כוחות הכיבוש מיכל מים בגודל 10,000 מ"ק המשרת את חקלאי האזור, בתואנה של בנייה ללא רישיון.


עיירת הגבול דיר אל-בלח ידועה בחקלאות השלחין שלה. במהלך השנתיים האחרונות הרס הכיבוש מספר משאבות מים והרס פאנלים סולאריים ששימשו להפעלתן. מתנחלים גנבו גם ציוד חקלאי ופגעו ברשתות השקיה לגידולי השלחין של האזור.

פלסטין

ג 08 אפר 2025 11:06 pm - שעון ירושלים

שני צעירים נפצעו מכדורים של כוחות הכיבוש הישראלי ממערב לרמאללה.

שני צעירים נורו ביום שלישי בערב על ידי כוחות הכיבוש הישראלי בכפר שוקבה, ממערב לרמאללה.


על פי מקורות מקומיים, כוחות הכיבוש הסתערו על הכפר, פשטו על בית, הציבו צלפים על גגו וירו לעבר התושבים תחמושת חיה ופצצות קול, ופצעו שני צעירים בכדורים חיים.


המקורות הוסיפו כי כוחות הכיבוש עיכבו את שני הצעירים הפצועים לאחר שנפצעו ומנעו מצוותי אמבולנס להגיש להם עזרה ראשונה בטרם אפשרו את הובלתם.


הסהר האדום מסר בהצהרה קצרה כי צוותיו קיבלו את שני הפצועים וכי הם מועברים לקבלת טיפול בבית החולים.

פלסטין

ג 08 אפר 2025 9:44 pm - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש הסתערו על העיירה נעלין שממערב לרמאללה.

כוחות הכיבוש הישראלי הסתערו ביום שלישי בערב על העיירה נעלין, מערבית לרמאללה.


לפי מקורות מקומיים, כוח צבא ישראלי פשט על העיירה נעלין, מבלי שדווח על מעצרים או פשיטות.


בהקשר זה דיווחו מקורות כי כוחות הכיבוש עצרו שני צעירים במחסום צבאי שהקימו בכניסה לעיירה טורמוס איה, צפונית מזרחית לרמאללה, ולאחר מכן שחררו אותם.

פלסטין

ג 08 אפר 2025 8:44 pm - שעון ירושלים

6 הרוגים בהפצצת אוהל לעקורים בחאן יונס

שישה אזרחים, בהם שלושה ילדים, נהרגו הערב (שלישי) כאשר מטוסי קרב ישראליים הפציצו אוהל שבו שוכנים עקורים בחאן יונס, דרומית לרצועת עזה.


לפי מקורות מקומיים, כלי טיס ישראליים הפציצו אוהל שבו שוכנים עקורים באזור אל-מוואסי בחאן יונס, נהרגו שישה אזרחים, בהם שלושה ילדים, ופצעו אחרים.


כוחות הכיבוש הפציצו גם בית ליד מרכז חללי אל-זייתון בשכונת אל-זייתון, דרומית מזרחית לעיר עזה.

פלסטין

ג 08 אפר 2025 7:11 pm - שעון ירושלים

הכיבוש מסלים את צעדיו הצבאיים ומתנכל לאזרחים במחסום בית פוריק.

כוחות הכיבוש הסלימו את צעדיהם במחסום בית פוריק ביום שלישי בערב.


לפי מקורות מקומיים, חיילי הכיבוש אילצו אזרחים לרדת מאוטובוס במחסום, התעללו בהם, אילצו אותם להרים ידיים למשך תקופה, ערכו בהם חיפוש ועיכבו אותם לתקופה מסוימת.


ראוי לציין כי נפת שכם חווה מצור הדוק, בעקבות הצבת יותר מעשרה מחסומים על ידי כוחות הכיבוש במבואות העיר, כאשר מחסום בית פוריק נחשב לקשה ביותר.

ערבי ובינלאומי

ג 08 אפר 2025 6:49 pm - שעון ירושלים

צעיר נורה בראשו על ידי כוחות הכיבוש בג'נין.

צעיר נורה על ידי כוחות הכיבוש בג'נין ביום שלישי בערב.


מחברת הסהר האדום נמסר כי גבר בן 25 נורה בראשו על ידי כוחות הכיבוש והועבר משכונת אלחדף בג'נין.


כוחות הכיבוש שנפרסו בשכונת אלחדף, פרסו חיילים רגליים, פשטו על מספר בתים וירו אש חיה ללא הבחנה.


התוקפנות של הכיבוש בעיר ובמחנה ג'נין נמשכת זה היום ה-78 ברציפות, ומותירה 38 חללים ומספר פציעות.

פלסטין

ג 08 אפר 2025 6:24 pm - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש הסתערו על שכם ואילצו משפחה להתפנות מביתה.

הערב, שלישי, הסתערו כוחות הכיבוש על אזור חאלת אל-עמוד, מזרחית לשכם.


לפי מקורות מקומיים, ג'יפים ישראלים הסתערו על אזור חאלת אל-עמוד ממזרח לעיר, פשטו על בית בו ואילצו את תושביו להתפנות.


ראוי לציין כי כוחות הכיבוש הסתערו היום על העיר בפעם הרביעית ברציפות ועצרו ארבעה אזרחים, שאחד מהם נורה באש חיה באזור השוק המזרחי. הם גם הציתו שני בתים ברחוב שוייטרה לאחר שנורו לעברם רימונים.

פלסטין

ג 08 אפר 2025 3:30 pm - שעון ירושלים

חיילים סמויים פוצעים וחוטפים צעיר בשכם

היום, יום שלישי, צעיר נורה ונחטף על ידי כוחות מיוחדים ישראלים (מוסטאריבין) לאחר שפשטו על העיר שכם.


מקורות ביטחוניים דיווחו כי חיילים ישראלים סמויים הסתערו על אזור חאלת אל-עמוד וירו במחמוד אל-בנא לפני שחטפו אותו.

פלסטין

ג 08 אפר 2025 2:20 pm - שעון ירושלים

מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-50,810 מאז תחילת המלחמה.

משרד הבריאות בעזה הודיע ​​שלשום כי מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-50,810, רובם ילדים ונשים, מאז תחילת התוקפנות של הכיבוש הישראלי ב-7 באוקטובר 2023.


היא הוסיפה כי מניין ההרוגים עלה ל-115,688 מאז תחילת התוקפנות, בעוד שמספר קורבנות נותרו מתחת להריסות, ללא אפשרות להגיע לאמבולנסים וצוותי הגנה אזרחית.


היא ציינה כי ביממה האחרונה הגיעו לבתי החולים ברצועת עזה 58 חללים ו-213 פצועים, בעוד שמניין ההרוגים והפצועים מאז 18 במרץ, שבו הפר הכיבוש את הסכם הפסקת האש, הגיע ל-1,449 חללים ו-3,647 פצועים.


היא ציינה כי מספר קורבנות עדיין נמצאים מתחת להריסות וברחובות, וכי צוותי אמבולנס והגנה אזרחית אינם מצליחים להגיע אליהם.

פלסטין

ג 08 אפר 2025 2:03 pm - שעון ירושלים

23 נפצעו במהלך הסתערות הכיבוש על אוניברסיטת אל-קודס

23 אזרחים נפצעו ביום שלישי במהלך פשיטה של ​​כוחות הכיבוש הישראלי על אוניברסיטת אלקודס באבו דיס, דרומית מזרחית לירושלים הכבושה.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוח של צבא הכיבוש הישראלי הסתער על קמפוס האוניברסיטה לקראת צעדת תמיכה ברצועת עזה, שהביאה לעימותים בין סטודנטים לחיילי הכיבוש הישראלים. 22 אזרחים סבלו מחנק ואחר סבל מכוויות שטופלו במקום, כתוצאה משימוש רב במיכלי גז מדמיע כלפי התלמידים. כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים למצור סטודנטים ועובדים בתוך קמפוס האוניברסיטה.

דעות

ג 08 אפר 2025 1:54 pm - שעון ירושלים

פלסטינים בצומת דרכים

עלי אל-ג'רבאוי

עלי אל-ג'רבאוי

كاتب رأي

הדיון במלחמה שלאחר ישראל ברצועת עזה אינו עניין של מה בכך. במקום זאת, זהו עתיד בסיסי לעתיד שמסמן את פטירתו של הפרויקט הלאומי הפלסטיני, במיוחד כאשר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נמלט מכל הגבלה. זה יהיה המצב אלא אם כן הפלסטינים יתקנו את המצב ויתחילו בסקירה ביקורתית מקיפה כדי ללמוד מטעויותיהם ולבנות מחדש את המערכת הזו על יסודות חדשים, שמטרתה העיקרית היא להקדיש את כל משאביה ויכולותיה להבטחת התבססות הפלסטינים בארצם.

הניסיון ההיסטורי לימד אותנו שהתוצאה החשובה ביותר של מלחמות היא לא מעשי הטבח והזוועות המתרחשים במהלכן. העניינים הללו, למרות עצמתם, מתגברים במהירות לאחר שהמלחמות מנחות את נשקם, והפוקוס עובר להתמודדות עם ההשלכות שלהן ולחיות עם זיכרונותיהן. התוצאות החשובות ביותר של מלחמות נובעות תמיד מהשינוי במאזן הכוחות בין הצדדים הלוחמים, המאפשר לצדדים המנצחים לכפות התנחלויות המשיגות את מטרותיהן על הצדדים המפסידים. מחקר על תולדות המלחמות אומר לנו שההתנחלויות הללו חשובות, משום שבכל פעם הן מובילות להיווצרות מציאות חדשה שאינה מוגבלת לאפשרות של שינוי מפות פוליטיות, על ידי שינוי גבולות של מדינות מסוימות וביטול מוחלט של קיומן של אחרות, או העברת קבוצות אנשים מאזור אחד לאחר, וכתוצאה מכך שינוי באופי הדמוגרפי של מדינות רבות. במקום זאת, מלחמות מובילות לשינויים מהותיים באוריינטציות הפוליטיות ומערערות את השאיפות הלאומיות של עמים וקבוצות לאומיות רבות.

במהלך 15 החודשים האחרונים, תשומת הלב של גורמים שונים התמקדה במעקב אחר מהלך המלחמה שמנהלת ישראל ברצועת עזה. המעקב היה אינטנסיבי, לאור חומרת המלחמה, היקפה העצום, מקיפות הכוונה, מספר הנפגעים הרב של האזרחים ועצום ההרס שגרמה, שהשפיע על כל היבטי החיים באותו אזור מצומצם, שישראל התכוונה להמיט עליו אסון גדול. המטרה של ישראל במלחמה הזו הייתה לא רק לנקום במבצע "צוק איתן", אלא גם להשיג מטרה אסטרטגית מרחיקת לכת הרבה יותר, כזו שנוכחת תמיד באידיאולוגיה הציונית: לרוקן את הארץ מתושביה הפלסטינים. היא קיבלה את ההזדמנות לה תמיד ייחלה, אז היא הפכה את נקמתה למלחמת השמדה, תוך שהיא משתמשת בכל הבריתות הזרות ויכולותיה ההרסניות כדי להפוך את רצועת עזה לאזור שאינו ראוי למגורי אדם, כדי לאלץ את המספר הגדול ביותר של פלסטינים לעזוב ולפנות את האזור.

זמן קצר לאחר פתיחת המלחמה החלו דיונים בבירות אזוריות ומערביות בנוגע ל"יום שאחרי", כלומר, הסדרים לשלב שלאחר המלחמה. עיקר ההתמקדות הייתה במציאת אלטרנטיבה מקובלת לשלטון ברצועת עזה לאחר חיסול חמאס, שנחשבה כדבר מובן מאליו. כמו כן, התמקדו המאמצים של ממשלת ישראל להאריך את המלחמה ונוכחותה בעזה, דרישות הרשות הפלסטינית להחזיר את השליטה ברצועה, קריאות מכאן ומשם לנוכחות אזורית ובינלאומית, ולו לשלב מעבר, ומאמצי חמאס להבטיח שלא יוחרג מהשיקול. יתרה מכך, שורש הסכסוך, הנעוץ בהמשך הכיבוש, והצורך למצוא לו הסדר סופי וקבוע, לא טופלו, ולכך לא ניתנה הרצינות הראויה. אלמלא קביעתה של סעודיה כי נורמליזציה של יחסיה עם ישראל תצטרף לדרך אמינה להקמת מדינה פלסטינית, ופניות ודרישות קלישאתיות של אחרים לנחיצות הקמת מדינה כזו, הצורך בפתרון קיצוני לסכסוך היה נעדר לחלוטין מסדר היום. מהלך המלחמה ועתיד המשילות בעזה שלטו במקום.

כעת, לאחר שהושגה "עסקה" זמנית של הפסקת אש, יש לקוות שאם יושמו שלושת שלביה, היא תוביל לסיום הלחימה. אבל כדי שהמלחמה תסתיים סוף סוף, כדאי לעקוב לא רק איך "יתסדר" המצב העתידי ברצועת עזה, חשוב ככל שיהיה, אלא גם למה תוביל המלחמה מבחינת יישוב צפוי של הסכסוך. מלחמות, לא לחימה, מסתיימות רק כאשר מגיעים להתנחלויות.

העימות הקשה

הפלסטינים מתמודדים כיום עם מציאות מורכבת וקשה ביותר, המציבה בפניהם אתגר יוצא דופן וחשוב מכל מה שחוו בעבר. למרות שהפלסטינים התמודדו עם מחיר כבד במהלך ההיסטוריה הארוכה של המאבק שלהם במנדט הבריטי ובכיבוש הקולוניאלי הישראלי, בכל שלב של העימות ביניהם, הם התברכו בעמוד או עמודי תמיכה יעילים שסייעו להם להתמיד ולהתנגד, ולהשאיר את להבת המטרה הלאומית שלהם בחיים. כעת, בעודם במצב של חולשה קיצונית, הם מותקפים על ידי שורה של גורמים חיצוניים שליליים המעידים כי איבדו כל מקור יעיל של תמיכה חיצונית וחשופים לאתגר של הטלת הסדר "מינימלי" עליהם, שיוביל לחיסול מטרתם.

בחזית הישראלית, פלסטינים מתמודדים כעת עם ישראל שונה לחלוטין ממה שחוו בעבר. זה כבר לא שמאלני, ואפילו לא ליברל ימני, אחרי הימין הקיצוני, חסידי הציונות הדתית, שתורתם התנ"כית מתמקדת בצורך להגשים את נבואת "ישראל השלמה", הסתננו בהדרגה למרקם הפוליטי שלה, והגיעו בסופו של דבר לנקודה ב-2022 של השתתפות בקואליציה השלטת ושליטתה. שינוי זה משקף שינוי מתמשך באוריינטציות הפוליטיות הישראליות ימינה, והביא להצטמקות מתמדת של בסיס האלקטורלי השמאלני, שנכחד כמעט. המשקל הפוליטי בישראל אינו עוד ימני בלבד, אלא מושרש כעת בנטייה פנאטית, קיצונית ופרועה כלפי הפלסטינים.

בתוך השינוי הזה בנוף הפוליטי בישראל, להסדר במשא ומתן עם העם הפלסטיני המוביל ל"פתרון שתי מדינות", במובן המסורתי של המושג, הקורא להקמת מדינה פלסטינית על האדמה שנכבשה מאז 1967, אין עוד אפשרות ממשית להושג. לגבי ירושלים, יש קונצנזוס ישראלי לא לוותר עליה. באשר לגדה המערבית, שהיתה מפוצלת מאוד בתהליך ההתנחלות, והפכה את הנוכחות הפלסטינית למובלעות צרות ומבודדות, רוב ישראלי מוחלט דורש את סיפוח חלקים נרחבים ממנה לישראל. בינתיים, מפלגות הימין הקיצוני מנסות נואשות, תוך שימוש בכל האמצעים הפוליטיים והאכזריים, ליישם את מה שנראה בעיניהם כמשימה תנ"כית-אידיאולוגית כדי להשלים את סיפוחה המלא במהירות האפשרית. רצועת עזה, שאריאל שרון נטש ושישראל ממשיכה למצור בה, הייתה האזור הגיאוגרפי היחיד שבו יכלה ישראל לאפשר הקמת מדינה פלסטינית, בהתחשב בכך שדאגתה אליה התמקדה בהבטחת הביטחון. אם יוסכם על צעדים להבטיח זאת, יתאפשר לישראל להיפטר ממנו ומהנטל הדמוגרפי שהיא מייצגת עבורה. עם זאת, השליטה של חמאס ברצועת עזה מאז 2007, והשקת מבצע "השחר מפציעה" לאחרונה, צמצמו אפשרות זו למינימום, אם כי לא ביטלו אותה כליל.

ברמה האזורית, ראוי לציין כי התמיכה המסורתית לה זוכה העניין הפלסטיני בחוגים ערביים רשמיים ירדה כעת. הסכסוכים הרצופים שפקדו את העולם הערבי הובילו לא רק לנסיגת מדינת הלאום בחתירתה לשמר את קיומה ולרדוף אחרי האינטרסים שלה, אלא גם לפיצול הסולידריות הערבית הקולקטיבית ולאובדן מעמדה והשפעתה של המערכת הערבית באזור לטובת המעצמות הלא ערביות: איראן, טורקיה וישראל. בנוסף, ישנה הסלמה בתלונות מבירות ערביות רבות על המשך הנטל של הנושא הפלסטיני, מבוך הפילוג הפלסטיני וברית של פלגים פלסטיניים עם מעצמות אזוריות לא ערביות, במיוחד איראן. כתוצאה מכך, הגישה הרשמית לסוגיה הפלסטינית ברוב מדינות ערב הפכה, במקרה הטוב, לתרגיל שונאי סיכונים, תוך שימוש בגישה כפולה: מתן התמיכה המוסרית הדרושה כדי למנוע מבוכה בפני גורמים פנימיים וחיצוניים שונים, תוך הימנעות ממשית בהגנה רצינית על זכויות הפלסטינים כסוגיה ערבית לאומנית.

בנוסף לערעור כוחו הסמכותי של חמאס ולדלדול היכולות הצבאיות שלו, התערבויות ישראל באזור בעקבות מבצע "צוק איתן" הביאו גם לפירוק ציר ההתנגדות, שעליו הסתמכה התנועה כדי לתמוך בקיומה ובעימות עם ישראל. ככל שמאזן הכוחות האזורי השתנה כתוצאה מכך, נעשה קל יותר לעצב סדר חדש באזור. מכיוון שסגירת הנושא הפלסטיני נעשתה הכרחית, כדי להסיר "מכשול כרוני" לארגון מחדש זה, כל הסדר שנראה כמבטיח את ה"מינימום" של זכויות הפלסטינים תגשים את מטרת הבירות הערביות.

חזרתו של טראמפ לנשיאות ארה"ב היא השינוי המשמעותי ביותר על הבמה הבינלאומית כיום, ותהיה לה השפעה מרחיקת לכת על עיצוב האזור מחדש וסגירת הסוגיה הפלסטינית. מפלגות פלסטיניות וערביות בירכו על התערבותו הפעילה של טראמפ בהטלת "עסקת הפסקת אש" זמנית בעזה, וראו בה אינדיקציה מוקדמת לשינוי חיובי אפשרי בגישתו ובגישתו להסדר הצפוי. אבל אופטימיים צריכים להיות סבלניים. לטראמפ אישיות נרקיסיסטית, וכל שינוי שהוא עשוי לעבור עם כניסתו לכהונתו השנייה יוגבל לשחרורו מכל הגבלה שעלולה לרסן את חירותו, ולו במעט, במהלך כהונתו הראשונה, שכן הוא מחפש להשיג כהונה שנייה. טראמפ, כעת בקדנציה האחרונה שלו, יפעל כרצונו; שליט מוחלט השולט לפי פקודות ומכתיבים, ללא מעצור או התחשבות בכללים. מדיניות החוץ שלו תהיה מנוהלת על ידי "אמריקה תחילה", שאותה ינהג בכוח חוצפה והפגנתי באמצעות איומים וסחיטה, הוצאת האשמות ועלבונות, הוצאת דרישות וציפייה לציות, והטלת סנקציות על אנשים "סוררים".

טראמפ הוא תומך נלהב של ישראל, אם כי לא חזק כמו נתניהו וממשלתו הקואליציונית. אין לו יחס מועט לעם הפלסטיני ולמצוקתו המתמשכת, ומעט יחס למשטרים הערביים הרשמיים, שהוא רואה בהם כפופים ומובטחים שהם נאמנים. חריג לכך הוא הערכתו לממלכת ערב הסעודית, לא רק בשל מעמדה כמרכז של עושר מועיל, אלא גם בשל מעמדה היוקרתי שמכשיר אותה למלא תפקיד מנהיגותי מהותי ובולט בעולם הערבי והאסלאמי. מכיוון שהוא רוצה להרחיק את אזור המזרח התיכון מעיסוקו בסוגיות שלו בזמן שהוא עסוק בעיסוק בנושאים מרכזיים משלו, הן בפנים והן במקומות אחרים בעולם, האזור הזה יקבל ממנו תשומת לב קצרה בלבד, אותה יקדיש להשגת יציבותו במהירות ולהסרתה מסדר היום שלו, כדי שיוכל להתמסר לעניינים חשובים יותר. הוא סבור שהיסוד של יציבות זו נעוץ בנורמליזציה של יחסי סעודיה עם ישראל, שתביא לנורמליזציה של היחסים בין מדינות ערביות ואיסלאמיות רבות, שיובילו לשינוי מהותי במציאות האזור. מעבר להתייחסות לנושא הגרעין האיראני, השגת נורמליזציה זו מחייבת סגירת הסוגיה הפלסטינית בהסדר מאוזן בין הדרישה הסעודית לדרך אמינה להקמת מדינה פלסטינית לבין הגשמת האינטרס של ישראל בהרחבת שטחה, עליו הכריז טראמפ כלא מספק.

למרות התוכן המצומצם של "עסקת המאה" הפלסטינית, טראמפ לא יציג אותה מחדש במתכונתה הקודמת, שכן ברור שהיא נשחקה במבצע צוק איתן, אם לא חוסלה לחלוטין. אם הוא יראה צורך להיענות לדרישה הסעודית, הגישה הטובה ביותר שטראמפ יוכל להכתיב תהיה ככל הנראה גישה מוגבלת, בדמות הבטחה שיכולה להתממש לאחר תקופת מעבר ארוכה מלאה בשיקום, עמידה במבחנים וקבלת התחייבויות מהפלסטינים. הדבר יגביל את האפשרות להקים ישות פלסטינית עם חלק מהתכונות הריבוניות של מדינה ברצועת עזה, עם אפשרות לכונן מערכת יחסים עתידית עם המובלעות הפלסטיניות הנותרות בגדה המערבית. בתמורה, טראמפ יספק כיסוי לישראל כדי לספח חלק גדול מהגדה המערבית. מכיוון שהוא מתמודד עם המפלגות הערביות הרשמיות הרלוונטיות במנטליות מוכתבת, ומצפה שהן ייענו, ההתמקדות של טראמפ תהיה בעיקר בהבטחת אישורה של תל אביב, שככל הנראה תסרב לעשות זאת. כדי "לשכנע" את תל אביב, הוא יקבל חבילה נדיבה של "תמריצים", שהראשון שבהם עשוי להיות דרישתו של טראמפ לרוקן את רצועת עזה מרוב אוכלוסייתה הפלסטינית. אמנם דרישה זו עשויה להיראות לחלק כהוכחה חותכת לכך שטראמפ סגר לצמיתות את הדלת ל"פתרון שתי המדינות", אך ייתכן שזו הדרך השגויה לכפות הסדר גרוע המבוסס על פתרון זה.

אם התיישבות מתקרבת לאחר סיום המלחמה בעזה, זהו המתווה הסביר ביותר שלו, וכל מי שהמלחמה נחלש מעמדו במאזן הכוחות יצטרך לשלם את המחיר על ההסדר שנוצר.

מדינת חולשה פלסטינית

מזה זמן שהמצב הפלסטיני מתגבר בהתמדה בסבלו עקב החמרה במצב התשישות, הנובע מהתפשטות החולשה שהשתוללה ואוכלת את המבנים השונים של המערכת הפלסטינית. מצב זה הוביל לירידה מתמשכת בחוסן הפלסטיני, המצמצמת לרמה הנמוכה ביותר האפשרית את יכולתה של הרשות הפלסטינית לבדה, לאחר אובדן בסיס התמיכה החיצוני המסורתי, להתמודד ביעילות ובשפע עם מבול הלחצים הנשפכים על הצד הפלסטיני. להיפך. רמת ההידרדרות הנוכחית במצב הפלסטיני עלולה להוביל לחשיפתו ללחצים אלו, מה שעלול להקל על אחרים לדחוף הסדר "מינימלי" לסוגיה הפלסטינית.

המערכת הפוליטית, שכבר מוגבלת על ידי אילוצי הכיבוש, סובלת ממצב כרוני ובלתי פתיר של הסתיידות שהוציא ממנה את רוב כוחה ויעילותה הפוליטית. משטר זה התבסס כבר כמעט שני עשורים על חלוקה שהתחזקה בהפרדה גיאוגרפית, שהפכה אותו למדינת קבע. הפת"ח שולט בגדה המערבית, וחמאס שולט ברצועת עזה. בגלל העוינות השורשית בין שני הצדדים, החשש של כל צד מכוונותיו של האחר והתנגדותם זה לזה בכל הנוגע לאמצעי התמודדות עם הכיבוש (התנגדות מזוינת מול דרך השלום), כל צד הידק את אחיזתו במושכות השלטון באזורו והרחיב את החדירה והשליטה במשטרו של אזרחיו. ככל שרמת הסמכותיות של שני הצדדים של המערכת הפוליטית עלתה, נעדרו האלמנטים והכלים של הפעולה הפוליטית. אין מפלגות אפקטיביות, אין בחירות, אין סמכות מחוקקת, אין מערכת משפט עצמאית ואפקטיבית, אין תקשורת חופשית ואין אמצעים עצמאיים לפיקוח, אחריות וביקורת. החיים הפוליטיים נמחצו לחלוטין, מכיוון שהקהילה הפוליטית הצטמצמה למריבות גרידא, עם קבוצות חברתיות רבות שאינן נכללות. זה הוביל לתסכול ציבורי נרחב, והקהילה הצטמצמה לכלול רק תומכים של שני הצדדים. היא התפצלה למצב של קיטוב וקנאות קיצוניים, כשהוויכוח הפוליטי הפך ללא יותר מוויכוחים פולמוסיים סטריליים שמתגלגלים במהירות למריבות מלאות בחילופי האשמות והוקעות שמגיעות לרמה של האשמות בבגידה. השתתפות פוליטית הפכה ממרחב פתוח להשפעה ושינוי לאמצעי גרידא של גיוס נאמנות ותמיכה כלפי חוץ, מחד גיסא, והדרה לשוליים, מאידך גיסא.

כאשר קיימות המשטר הפכה לעדיפות העיקרית המניעה את המודעות, הכיוון והפעולות של מנהיגיו, בין אם בגדה המערבית ובין אם בעזה, השיח הפוליטי הפך לפופוליסטי, עמוס בחזרות של קלישאות וסיסמאות מסורתיות שגולשות מלמעלה למטה, עם נרטיב שתוכנן לנפח להם תחושה של רצון של חשיבות עצמית ולשמוע את מה של חשיבות עצמית ולשמוע את מה שגורם לתמיכתם העצמית. הם רוצים לשמוע, לא מה שהם צריכים לשמוע, ולתת להם תחמושת להתעמת עם "האחרים". הסצנה הפוליטית הפנים-פלסטינית התבססה יותר ויותר, כאשר אלה ש"בעד" ואלה ש"נגדים" נסגרים בפני כל דיון רציני או סקירה משמעותית של יעדים ונתיבים פוליטיים.

המערכת הפוליטית תקועה במשבר בלתי פתיר, שהוחמר בשל ההתמקדות הישראלית המתמשכת בה והירידה בתמיכה הפיננסית הבינלאומית והאזורית. כתוצאה מהמלחמה ההרסנית של ישראל הפכה רצועת עזה לאזור אסון, עם כל מה שצריך לשיקום ושיקום. זה לא רק יפעיל לחץ על מי שינהל אותה בימים הקרובים, אלא גם יקבע את אופי ההסדר ה"מינימלי" לסוגיה הפלסטינית, שארה"ב מתכוננת לשאת ולתת עליו. בגדה המערבית, נסיבות חיצוניות קשרו קשר נגד המשטר הבעייתי ממילא, שנאבק כעת להבטיח את המשך קיומו, לאחר שהפך יותר ויותר בלתי מסוגל לעמוד בהתחייבויותיו הפנימיות. המשבר הפיננסי המחריף הוביל לקריסות בתחומי חיים חיוניים, כמו חינוך, בריאות, שירותים חברתיים וחיים כלכליים. חיוני לציין כי לקריסת החוסן של החברה הפלסטינית תחת כיבוש, אם כי בדרגות שונות בין רצועת עזה לגדה המערבית, יהיו השלכות עמוקות על יכולתם של הפלסטינים להחזיק מעמד ולהתמיד ולהימנע מהגירה מהארץ.

מה לעשות?

אולי אחת המסקנות החשובות ביותר שהוסקו ממבצע "צוק איתן" ומהמלחמה ההרסנית בעזה שבאה בעקבותיה היא שהסכסוך יימשך עוד זמן רב, ולא ייפתר במכה נחרצת, אלא בצבירת נקודות, שבסיסה הוא חיזוק יכולת הפלסטינים להישאר על אדמתם. סיכוני ההגירה מהארץ גדלו עקב ההרס השיטתי של הפרנסה של ישראל, בעיקר ברצועת עזה. המטרה של השארת פלסטינים בארצם, עם ההתערבויות הנדרשות לשיפור היבטים שונים של החיים, היא המטרה האסטרטגית הפלסטינית החשובה ביותר בשלב הבא. במהלך יותר מחצי מאה של כיבוש, נקטה ישראל במדיניות שיטתית, מתוגברת באמצעי דיכוי שונים, למנוע רווחים מצטברים של פלסטינים ולהחליפם ברווחים מצטברים ישראלים כדי לבסס מציאות חלופית בשטחים הכבושים. זה הביא להצלחות שאין להכחישה. הכרחי וחשוב להכיר בכך שהצלחות אלו נעזרו במעורבות פלסטינית בסכסוך פנימי ארוך ומר, שכילה, וממשיך לצרוך, חלק ניכר מהאנרגיה וההסתמכות העצמית שהיו צריכים להיות מופנים לעימות עם מזימות ישראליות. כעת, עם הלחצים החיצוניים הגוברים ומתגברים על הפלסטינים, והאפשרות ההולכת וגוברת של הצלחתם לחבל בגורלם, המצב הפלסטיני הגיע לצומת דרכים קריטית: או להמשיך באותה גישת סכסוך נוכחית, שההשלכות השליליות שלה ברורות, ולשני הצדדים בסכסוך הפנימי, כל אחד בדרכו מכוון להגיע למירוץ ההישרדות הצפוי, להתאים את האינטרס של הישרדות. התיישבות "מינימום", להבטיח את המשך הקיום על חשבון האחר, או לשנות מסלול ולהתקדם לקראת ההכרח בהחלמה והתייחסות למצב הפנימי כדי להחזיר את מה שאפשר מחסינות עצמית לפני שיהיה מאוחר מדי.

התאוששות זו תהיה יעילה רק אם הפלסטינים יתמודדו עם מציאות בסיסית שממנה נמנעו לא פעם: היכולת המינימלית לתקן את המצב הפנימי שקרס לא תשוחזר, ותגובה מקובלת ללחצים החיצוניים המתגברים לא תתאפשר אם המערכת הפוליטית הפלסטינית תמשיך במצבה הנוכחי. אם שיקולים לאומיים אמורים לגבור על אינטרסים סיעתיים, אזי יש לעשות שינוי מהותי ועמוק באופי מבנהו ודרכי פעולתו, כזה החורג מהתיקונים השטחיים והפורמליים הקודמים שביצעה, שמטרתם העיקרית הייתה להסתיר את המשך קיומה כפי שהוא.

השינוי חייב לבוא באמצעות שתי התערבויות קשורות זו בזו: האחת מיידית וממוקדת, ממוקדת בעצירת הדימום, והשנייה מקיפה ומרחיקת לכת יותר, המכוונת לטיפול רדיקלי במחלה ושיקום. השגת התערבות מיידית מחייבת החזרת חוק היסוד המתוקן משנת 2003 והרכבת ממשלת הצלה לאומית שאינה סיעתית שתחסום התערבות זרה בהסדרי "יום שאחרי" המלחמה בעזה, תסיים את החלוקה ותחזיר את האחדות הגיאוגרפית של תחום השיפוט של המערכת הפוליטית על הגדה המערבית ורצועת עזה. ממשלה זו, שיש להרכיב ואשר הרכבה נקבע על ידי הפלסטינים, היא הכרח מוחלט כדי להדוף את סיכוני ההתערבות הניצבים כעת בפני המצב הפלסטיני. זוהי גם דרישה בסיסית לגיוס התמיכה האזורית והבינלאומית הדרושה כדי לעמוד בדרישות ובדרישות של השלב הקשה שלפנינו, ובראשן הסגת התירוצים ששימשו למניעת התחלתו המהירה של תהליך השיקום ברצועת עזה, והתמודדות אפקטיבית עם הקריאות לעקור את רוב אוכלוסייתה.

למרות שעדיף לפלסטינים לקחת יוזמה להקים ולהעצים ממשלה זו, במקום להתמהמה ואז להיכנע ללחצים חיצוניים לגביה, שיחלישו עוד יותר את החוסן והיכולת הפלסטינית, השגת זאת, אם היא תושג, לא צריכה להיות סוף הדרך לרפורמה במצב הפלסטיני, אלא רק תחילתה. חיזוק יכולתם של הפלסטינים להישאר על אדמתם דורש יותר מאשר הקמת ממשלה המבוססת על עקרונות חדשים, חשובים והכרחיים ככל שיהיו. היא גם מחייבת סקירה רצינית השוברת את המונופול הסיעתי על התחום המדיני ומגיעה להסכם פלסטיני מקיף המתייחס לא רק לדרישות לשיפור ביצועי המערכת הפוליטית, אלא גם לכדאיות קיומה. התברר שזה כבר לא מועיל להמשיך לקבל כל כך הרבה משאלות היפותטיות כמו עובדות מבוססות שעליהן ניתן לבנות עודף של ציפיות מוגזמות. הגיע הזמן להפסיק את ההונאה העצמית ולבצע תהליך חשיבה עצמית פלסטינית עמוקה על מנת להבהיר את גבולות המטרה המקובלת, לא זו שקוותה שתושג, ולבנות את התוכנית הפוליטית המתאימה לממשה.

לשם הבהרה, הפלסטינים חלוקים בחריפות באשר לאמצעים להשגת המטרה של יישוב הסכסוך. לאחרונה הסכימו כי מטרה זו היא יישום "פתרון שתי המדינות" והקמת מדינה פלסטינית עצמאית וריבונית בגבולות 1967. עם זאת, הם מכירים בכך שהאפשרות להשיג מטרה זו פסקה, משום ש"פתרון שתי המדינות" אינו אומר עוד חלוקת פלסטין המנדטורית לשתי מדינות, אלא חלוקת הגדה המערבית לשני חלקים. עם זאת, האם פתרון זה עדיין מקובל ונמשך בנחישות מתמשכת? אם התשובה חיובית, אז על מנהיגי המשטר הזה להפסיק להתחמק מהעם, אלא לעמת אותו עם האמת, לקבל שההסדר האפשרי יהיה ב"רמת המינימום", להקדיש מאמצים לשיפור תנאיו ולצמצם את חלקה של הגדה המערבית שישראל תספח. אם התוצאה הצפויה הזו של "פתרון שתי המדינות" אינה מתקבלת על הדעת, אזי יש להתנגד לאופציה זו ולנקוט בגישה אחרת, השואפת להקים מדינה אחת. הדבר אינו מצריך המשך קיומה של רשות פלסטינית שקיומה ימנע את מימושה של דרך זו.

עם זאת, אם המשך הדבקות ב"פתרון שתי המדינות", הידיעה שהוא לא יוביל לתוצאה שממשיכה להיות מקודמת בסיסמאות, אלא לצורה מופחתת שלו במקרה הטוב, היא רק מקלט להבטיח את המשך המשטר, בתקווה שיחול שינוי אזורי או בינלאומי ויטה את הכף, אז המשך המשטר, אפילו במקרה זה, אינו אפשרי, אפילו במקרה זה. היא אינה מסוגלת להשיג את הממלכתיות המובטחת, או למלא את החובות הבסיסיות הנחוצות כדי לאפשר את המשך החוסן של תושבי המדינה. לכן, אם המשטר יישאר, גרסתו הנוכחית כבר אינה מועילה למעט המשך המרדף אחר אינטרסים סיעתיים. הדבר מצריך סקירה ביקורתית מקיפה כדי ללמוד מטעויות ולבנות מחדש את המשטר הזה על יסודות חדשים, שמטרתו העיקרית היא להקדיש את כל משאביו ויכולותיו להבטחת יציבות הפלסטינים בארצם. זה לא יושג אם המשטר יישאר בעל מונופול על ידי קיטוב פלגי, שהיה הגורם להמשך הסתיידותו והחלשת חוסנו.

כדי שהמערכת הפוליטית הפלסטינית תתחיל את ההתאוששות שלה, עליה להיות יעילה יותר, משתפת וייצוגית יותר ולשמור על מערכת יחסים חיובית ואורגנית עם החברה. אסור שהיא תהיה שחצנית וסמכותנית, גוזלת מרוב הפלסטינים את האנרגיה החיובית הדרושה כדי לתרום להגנה על הפרויקט הלאומי. משטר זה חייב להעביר את המיקוד שלו ממריבה פנימית המרחיקה צדדים חיצוניים החיוניים לעניין הפלסטיני, למאמץ רציני לחזור לדרך של צבירת ידידים, הן במרחב והן בבינלאומי. הדבר מצריך בהירות בתוכנית הפוליטית, כנות במעורבות פוליטית, שקיפות מרבית בניהול העניינים הפיננסיים, מאבק בלתי פוסק בשורשי השחיתות והרפיון המנהלי, ומאמץ מסור לבלימת קריסת היבטים ומגזרים חיוניים בחיי החברה, ובראשם הבריאות והחינוך.

אולם מערכת זו לא תשנה את עצמה מעצמה, כי הדבר יפגע באינטרסים של הקבוצות השולטות בה ומרוויחות ממנה. לכן, היא צריכה להפוך את חוסר שביעות הרצון הלוחשת שהתפשטה בחברה בנוגע לכישלונותיה ללחץ מאורגן הדורש שינוי. אף על פי שקשה להשיג את השינוי הזה, בהתחשב במנגנוני הפעולה הפוליטיים הסגורים והשמדתם של החיים הפוליטיים במדינה, תחייתה של תנועה פוליטית דוחקת אינה בלתי אפשרית. אכן, זה הפך להכרח, המוכתב על ידי חומרת הסכנות העצומות העומדות בפני הפלסטינים וענינם. אם מטרת הלחצים החיצוניים המופעלים כיום על שני הקטבים של המערכת הפוליטית הפלסטינית היא להחליש מערכת זו ולדחוף אותה לוויתורים, מטרת הלחצים הפנימיים היא לחזק אותה כדי להתמודד עם הלחצים הללו ולהתנגד לוויתורים הנדרשים ממנה.


עלי אל-ג'רבאוי: פרופסור למדעי המדינה ומחקרים בינלאומיים באוניברסיטת בירזייט.

פלסטין

ג 08 אפר 2025 1:06 pm - שעון ירושלים

רשויות הכיבוש מאיימות לסגור את כל בתי הספר של אונר"א בירושלים.

ביום שלישי שירתה משטרת הכיבוש הישראלית את כל בתי הספר המנוהלים על ידי סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) עם צווים לסגור תוך 30 יום, תוך הסדרים להעברת תלמידים לבתי ספר המנוהלים על ידי עיריית ישראל בירושלים.


כוחות הכיבוש הישראלי הסתערו על מחנה הפליטים שועפט, מצפון לירושלים הכבושה, וביצעו פשיטה רחבת היקף שכללה בתי ספר של אונר"א ומספר בתים. לפי מקורות מקומיים, כוח גדול מצבא הכיבוש פשט על בתי הספר ובדק את זהות הצוות.


מקורות מקומיים ציינו כי בתי הספר שמטרתה ההחלטה הם ארבעה בתי ספר של אונר"א במחנה שועפאט, כולל בתי ספר יסודיים ובסיסיים לבנים ובנות.


אונר"א מפעילה שלושה בתי ספר במחנה שועפאט, שניים לבנות ואחד לבנים, המשרתים יותר מ-110,000 פליטים בירושלים הכבושה. מידע מצביע על כך שחיילי הכיבוש הוציאו הפרות למספר כלי רכב במהלך הפשיטה.


ההחלטה לסגור את בתי הספר במחנה הפליטים שועפט באה בעקבות החלטה ישראלית דומה לסגור בית ספר פרטי בירושלים הכבושה. אגף החינוך הערבי בעיריית ירושלים הודיע ​​ביום חמישי האחרון כי החליט לסגור את בית הספר אל-פורקאן, בטענה כי הוא "פועל ללא רישיון ובניגוד לחוק".


אגודת הורי בתי הספר העירוניים בירושלים קבעה את גורלם של 1,200 תלמידי בית הספר אל-פורקאן אחראים "להחלטת הסגירה, שהביאה להסתגרותם לבתיהם ולרחובותיהם, הרחק מכיתותיהם".


ההתפתחויות הללו באות לאור שני חוקים שעברו בכנסת בסוף אוקטובר 2024, שמטרתם לאסור פעילות של אונר"א ב"גבולות ישראל". הראשון קובע כי הסוכנות מפסיקה את פעילותה בשטחי הריבונות של ישראל וכי לא תספק שירותים או פעילות כלשהם מתוך אותם אזורים.

ראוי לציין כי אונר"א מנהלת את מחנות הפליטים שועפאט וקלנדיה, בנוסף למספר מוסדות כמו מרפאת הפינה האינדיאנית ובתי ספר נוספים באזור ירושלים וסור באהר.

פלסטין

ג 08 אפר 2025 11:49 am - שעון ירושלים

אישה נהרגה על ידי כוחות הכיבוש לאחר שביצעה לכאורה פיגוע דקירה ליד סלפית.

אישה פלסטינית נורתה למוות על ידי כוחות ישראליים שלשום סמוך להתנחלות אריאל בצפון הגדה המערבית הכבושה, לאחר שניסתה לכאורה לבצע פיגוע דקירה.


כוחות הכיבוש הישראלי ירו בנערה פלסטינית ליד ההתנחלות אריאל, בטענה שניסתה פיגוע דקירה. מותה נקבע מותה מפצעיה הקשים.


כלי תקשורת ישראלים דיווחו כי האישה הייתה חמושה בסכין וניסתה לבצע פיגוע בצומת ג'יט ליד סלפית, אך נוטרלה ללא פגיעות בחיילים או מתנחלים.

דעות

ג 08 אפר 2025 10:12 am - שעון ירושלים

כיצד נשיג שלום ישראלי-פלסטיני

גרשון בסקין

גרשון בסקין

كاتب رأي

ב-2007 ערכנו מחקר מעמיק במכון מחקר שניהלתי אז,לבירור גישת הציבור בישראל כלפי פתרון שתי המדינות ושלום עם הפלסטינים. התוצאות הצביעו על צעדים ברורים שנדרשו כדי לשנות את דעתם של רוב הישראלים לתמיכה בשלום. כיום, לרעיון של מדינה פלסטינית יש התנגדות של רוב מוחלט של הישראלים, גדול מזה שהיה ב-2007. כמובן, מאורעות ה-7 באוקטובר הגבירו את חששות הישראלים מכל צורה של עצמאות פלסטינית. עם זאת, לאף לא אחד מהמתנגדים לפתרון שתי המדינות אין נוסחה אחרת שעשויה לשים קץ לסכסוך הישראלי-פלסטיני או למנוע מתקפות פלסטיניות בעתיד נגד ישראל, חוץ מהמשך החיים על החרב והפעלת כוח ועוד כוח שהוכחה כי אינה יכולה להביא לידי הכרעת הפלסטינים. גם כאשר תסתיים המלחמה הנוראה בעזה, יישארו יותר משבעה מיליון יהודים ישראלים ויותר משבעה מיליון ערבים פלסטינים על פיסת האדמה הקטנה שבין הנהר לים. בסופו של דבר, לא יהיה מנוס מחזרה לרעיון החלוקה –שתי מדינות לשני עמים.אין אפשרות הגיונית אחרת.

 

בין אם הישראלים אוהבים זאת או לא, בין אם הם מסכימים או לא - לעם הפלסטיני יש תביעות לגיטימיות להגדרה עצמית על חלק מהאדמה שבה הם חיים דורות רבים. כפי שהיהודים הישראלים רואים בארץ ישראל את מולדתם, כך הפלסטינים רואים בארץ פלסטין את מולדתם, וזה לא ישתנה. למעשה, ככל שהפלסטינים מדוכאים וסובלים יותר מעוולות השליטה הישראלית עליהם –הפקעת אדמות, בניית התנחלויות, כליאה, אלימות של צה''ל ושל מתנחלים, מחסומים, הגבלות תנועה, חנק הכלכלה– כך נחוש יותר מאבקם להכרה לאומית, ללגיטימציה בינלאומית. האסטרטגיה הפלסטינית להשיג עצמאות במשך למעלה מ-76 שנים התמצתה בהפעלת לחץ ערבי ובינלאומי על מדינת ישראל ועל הציבור הישראלי, באמצעות אלימות ודרך הקהילה הבינלאומית ובתי הדין בהאג. אך אסטרטגיה זו לא הביאה לידי שחרורם ועצמאותם ולא תרמה לביטחונם אולכבודם הלאומי. במקום זאת, היא חיזקה בישראל את העמדות הקיצוניות נגד הפלסטינים ואת התמיכה הציבורית בימין המתנגד למדינה פלסטינית. גם אם הפלסטינים טוענים שהמשפט הבינלאומי מעניק להם זכות להתנגד לכיבוש בכל האמצעים, היותם "צודקים" אינה הופכת אותם לחכמים. האסטרטגיה שלהםכשלה, והפלסטינים לכודים בכישלונם. לישראל אין אסטרטגיית שלום מאז ימי אהוד אולמרט כראש ממשלה, והיא לכודה בהיעדר אסטרטגיה משלה בסוגיה הקיומית ביותר שלה – הסכסוך עם הפלסטינים.

 

אף אם הפלסטינים יצליחו לגרום ל-191 מדינות החברות באו"ם להכיר במדינת פלסטין (כשרק ארה"ב וישראל יתנגדו), הכיבוש הישראלי בשטחים שהפלסטינים תובעים למדינתם לא ישתנה ולא ייעלם. למעשה, כדי להשיג חירות, ביטחון וכבודהפלסטינים זקוקים בעיקר להכרה של מדינת ישראל עצמה. זו צריכה להיות האינטרס הלאומי של ישראל –הכרה בהקמת מדינת פלסטין בשטחים שנכבשו ב-1967 (עם חילופי שטחים מוסכמים בהתחשב במציאות שנוצרה מאז). הכרה זו של ישראל אינה רק הפתרון הטוב ביותר עבורה מבחינת ביטחון אמיתי ויחסים בינלאומיים, אלא גם הפתרון הציוני ביותר האפשרי. ישראל מגדירה את עצמה כמדינת הלאום הדמוקרטית של העם היהודי, אך בפועל בין הנהר לים היא אינה דמוקרטית ואינה יהודית– כאשר 50% מהאוכלוסייה תחת שליטתה הם פלסטינים, לישראל אין רוב יהודי ברור, ודמוקרטיה אינה חלה על כל תושבי הארץ. אפילו בירושלים, הבירה הנצחית והבלתי מחולקת של ישראל והעם היהודי, 40% מתושביה אינם יהודים– הם פלסטינים שאינם אזרחים ישראלים, והם חסרי זכויות שוות.

 

המחקר שערכנו ב-2007 הראה אז כי כ-70% מהישראלים היו מוכנים לעשות ויתורים של ממש כדי לאפשר הקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל (בשטחים שנכבשו ב-1967), אילורק האמינו שהפלסטינים הם שותפים אמיתיים לשלום. אני סבור שאילואותו מחקר היה נערך היום, היו מתקבלות תוצאות היו דומות. כששאלנו אז ישראלים מה ישכנע אותם שהפלסטינים באמת מוכנים לחיות בשלום עם ישראל, התשובות היו אחידות בכל קבוצות האוכלוסייה שחקרנו: אם הפלסטינים ילמדו שלום בבתי הספר, ואם האימאמים במסגדים בפלסטין יטיפו לשלום ולא יסיתו נגד יהודים וישראל, אז יראו בהם שותף אמיתי לעשיית שלום. החינוך הוא השתקפות אמיתית של ערכי כל חברה, ובארץ הזאת לדת ישתפקיד מרכזי בעיצוב הזהות שלנו ובהבנת הקשר שלנו לאדמה הזאת ול"אחרים" החיים בה. פלסטינים וישראלים אינם מלמדים אפילו על האפשרות לחיות יום אחד בשלום. איננו לומדים את שפת האחר ואיננולומדים דבר חיובי על העם האחר החי כאן. לפיכך, מבט אובייקטיבי על מערכות החינוך הישראלית והפלסטינית מגלה שאצל שני העמיםהשלום עם העם השכן אינו ערך חשוב דיו.

 

הישראלים שבינינו המבינים את הדחיפות שבחזרה לאפשרות של שלום ישראלי-פלסטיני, נושאים באחריות ובחובה לדבר ישירות עם שכנינו הפלסטינים במסרים ברורים: אנחנו רוצים לראות את פלסטין משוחררת מהכיבוש הישראלי, אך לשם כך אנחנו חייבים להשתכנע שהפלסטינים מוכנים באמת לחיות איתנו בשלום. עלינו לומר לפלסטינים: אנחנו רוצים שלום, אך איננו בטוחיםשאתם מוכנים לכך. זה עשורים, וביתר שאת בתקופות הקשות כמו האינתיפאדה השנייה ומאורעות ה-7 באוקטובר, אני שומע מסרים דומים מישראלים ומפלסטינים:בשני הצדדים טוענים שהם רוצים שלום, אך אין להם שותף בצד האחר.והמציאות היומיומית מספקת לשני העמים הוכחות מוחשיות להיעדר שותפים לשלום.

 

אילו היו בשני הצדדים מנהיגים אמיתיים, הם היו מבינים שהדבר החשוב ביותר הוא להחליט לטפח שותף אמיתי בצד האחר ולעבוד יומם ולילה כדי לבנות שותפות זו. שותפות היא בראש ובראשונה החלטה. עם זאת, גם לאחר שמחליטים, בניית השותפות היא עבודה קשה. בסופו של דבר, יחסים בינלאומיים הם יחסים אנושיים. הם דורשים יכולת להקשיב זה לזהבאמפתיה שאינה מאיימת על שום צד אלא מדגישה את האנושיות של שניהם,בנייה של חזון משותף על בסיס הבנה הדדית, ונקיטת צעדים מוסכמיםלמימושו תוך מתןכבוד הדדי. שותפות דורשתמחויבות לפעול יחד, מתוך אינטרס לאומי של כל צד, ליצור עתיד שייטיב גם עם הצד האחר. רק דרך שותפות כזאת נוכל להתגבר על פצעי העבר. זה דורות ששני העמים סובלים מכאבי המלחמה. לאחד מהם לא יהיה אופק לעתיד טוב, אלא אם כן לאחריהיה אותו אופק. שני הצדדים חייבים להבין שהאשמות הדדיות ומאבקי הנרטיבים– מי צודק ומי טועה– כשלו שוב ושוב ואין בהם כדי לקדם אותנו. יום אחד בעתיד נוכל אולי לעסוק באמת ובפיוס, אך לעת עתה עלינו להתחיל בבניית שותפות לחזון של שלום. לשם כך, נדרשים מנהיגים חדשים בישראל ובפלסטין.

 

אסיים בציטוט מדבריו החכמים של ההיסטוריון הפלסטיני רשיד ח'אלידי (לקט מכמה מאמרים שכתב באחרונה):

 

"פלסטינים נוצרים ומוסלמים מאמינים בקשר של העם היהודי לאדמה הזאת. האם זה מעניק להם חזקה על כולה?... צריך לשאול: האם יש עם ישראלי, והאם יש לו זכויות?... היום יש עם ישראלי. העוולות הנוראות שהיו כרוכות בנישול הפלסטינים וההכחשה של קיומם הלאומי חייבות תיקון. אין דרך לעקוף זאת... חייבת להיות רפורמה יסודית בתנועה הלאומית הפלסטינית, וקונצנזוס מאוחד בקרב הפלסטינים. זו בעיה פלסטינית. מצד שני, ישראל חייבת להתגבר על האובססיה שלה לשימוש בכוח בטיפול בפלסטינים. היא חייבת להתגבר על הרעיון שרק לעם אחד יש זכות להגדרה עצמית בישראל... חמאס צמח כי אש"ף התרחק מהמאבק המזוין כשהכיר בישראל, ויתר על אלימות, והסכים לנהל משא ומתן על בסיס החלטה 242 של מועצת הביטחון של האו"ם בסוף שנות ה-80. חמאס נטל את לפיד המאבק המזוין. אילו אש"ף היה משיג את מטרתו–מדינה פלסטינית על כ-20% מפלסטין – חמאס לא היה קיים היום. חמאס התנגד לתהליך זה והצליח בכך, בין היתר כי תהליך אוסלו לא יכול היה להוביל למדינה פלסטינית ריבונית ועצמאית. התהליך חיזק את הכיבוש וההתנחלויות, המיט עוני על הפלסטינים, ופיצל את הגדה המערבית לבנטוסטנים זעירים. זה מה שהפך את חמאס לתנועה עממית... כיבוש והתנחלויות מובילים תמיד להתנגדות, בין אם זו התנגדות אלימה כמו זו שראינו ב-7 באוקטובר ובין אם אחרת, הכיבוש מוליד התנגדות. אם רוצים לפתור את הסכסוך, יש לעשות זאת בין מי ששולט בכל צד. אני לא יכול לומר שלא אשב עם ממשלת ישראל הנוכחית כי לשר זה או אחר יש דם על הידיים. זוהי הממשלה הנבחרת של ישראל. ומי שהפלסטינים יבחרו לייצגם, בתקווה שבדרך דמוקרטית, הוא זה שישראל והעולם יצטרכו להתמודד איתו."

פלסטין

ב 07 אפר 2025 10:34 am - שעון ירושלים

צבא ישראל לממשלה: אין מנוס מחידוש הכנסת הסיוע לעזה

צבא ישראל הודיע לממשלה כי על ישראל לחדש את כניסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, ללא כל קשר לפעולות הצבאיות שביצע הצבא לאחר חידוש המלחמה, או הקיפאון במשא ומתן על הסכם חילופי שבויים, לאחר הפסקת כניסת הסיוע ההומניטרי לפני יותר מחמישה שבועות.


בשבוע האחרון התקיים דיון בפיקוד הצבאי על הפעלת הסיוע, ולממשלת ישראל נמסר כי "מתקרב השלב הבלתי נמנע לחידוש אספקת המזון, הדלק והתרופות לרצועת עזה, אלא אם כן נרצה להסתכן במכוון בהפרת החוק הבינלאומי ובהטלת האחריות על כתפי קציני הצבא והפיקוד המדיניים על פי הדרג המדיני בצה"ל, על פי הדרג המדיני של הצבא והמפקדה. כך דיווח היום, שני, העיתון "ידיעות אחרונות".


העיתון הוסיף כי ישראל עשויה להכניס סיוע הומניטרי לרצועת עזה לאחר מספר שבועות, ולאחר שהממשלה תאשר זאת. צבא ישראל טוען כי הכניס כמות גדולה של סיוע הומניטרי לרצועת עזה במהלך הפסקת האש, וכי סכום זה מספיק לשבועות הקרובים.


תוכנית המזון העולמית הודיעה אתמול, יום ראשון, "על סגירת כל 25 המאפיות שהיא תומכת בעזה עקב מחסור בדלק וקמח", עקב סגירת המעברים הישראלים לסיוע הומניטרי למשך יותר מחודש, וכי אספקת המזון הנוכחית במטבח הארוחות החמות שלה ברצועת עזה "יכולה להספיק לארוחה חמה של לא פחות משבועיים" או פחות משבועיים. צרכים תזונתיים יומיומיים."


עדי ראייה דיווחו כי כוחות ישראליים הוציאו להורג 15 אנשי צוות חילוץ פלסטינים בשכונת טל א-סולטן ברפיח, על ידי ירי בחזה ובראשם, לפני שקברו אותם בקבר אחים, בשבוע שעבר.


בעוד שמוסדות זכויות אדם, ממשלתיים ובינלאומיים הזהירו מפני ההשלכות של המשך המצור הישראלי הקפדני על רצועת עזה, וכניסת הפלסטינים למצב של רעב חריף, גורמי ביטחון ישראלים טענו כי "אין רעב ואין מגיפות בעזה, אבל אנחנו נמצאים במרחק של 40-50 ימים באיזה עיתון יהיה מרוחק מחנות המזון".


העיתון ציטט מקורות בצבא הישראלי שאומרים: "המצב יחמיר עם תחילת המבצע הצבאי הקשה ברפיח ותאריכי התפוגה של אספקת המזון יתקצרו באזורים שבהם נילחם שוב. השעון ההומניטרי מתקתק וברור שניאלץ לחדש את הסיוע, גם ללא לחץ בינלאומי".

פלסטין

ב 07 אפר 2025 10:08 am - שעון ירושלים

השביתה המקיפה מתפשטת ברחבי מחוזות המדינה, ומוקיעה את המלחמה בעזה

השביתה המקיפה התפשטה ברחבי נפות המדינה, היום, שני, מוקיעה את התוקפנות הישראלית המתמשכת נגד עמנו ברצועת עזה, ודורשת להפסיק את הטבח והפצצת בתי אזרחים בטוחים, בתי חולים ומרכזי מקלט.


השביתה שנקראה על ידי הכוחות הלאומיים והאסלאמים בנפות הצפוניות, בשיתוף עם תנועה עולמית, לקרוא לשביתה מקיפה ברחבי העולם, לדרוש להפסיק את מלחמת רצח העם ברצועת עזה, ובסולידריות עם עמנו, שיתקה את כל היבטי החיים, ואוניברסיטאות, בתי ספר, בנקים, מוסדות ומוסדות עממיים, ממשלתיים ומוסדות עממיים, מוסדות, ממשלה, מוסדות, מוסדות, ממשלה, קורא להמשיך בפעילות העימות עם הכיבוש.


השביתה כללה תחבורה ציבורית במחוזות הצפון, והרחובות היו ריקים מכלי רכב והולכי רגל, ומפעלים ומעבדות נסגרו.


פעילים בפלטפורמות המדיה החברתית פתחו בקריאות לשביתה מקיפה ברחבי העולם, מתוך הזדהות עם עמנו ברצועת עזה מול מלחמת ההשמדה שבוצעה על ידי כוחות הכיבוש הישראלי.

פלסטין

ב 07 אפר 2025 9:44 am - שעון ירושלים

שלטונות הכיבוש הורסים את אל-עראקיב בפעם ה-239

ביום שני בבוקר הרסו כלי רכב ודחפורים של הרשויות הישראליות את בתיהם ואוהלים של תושבי הכפר אל-עראקיב, שוללו מההכרה ואיימו בעקירה ועקירה באזור הנגב, בדרום הארץ, בפעם ה-239. הדבר נעשה תוך הגנה על כוחות המשטרה והיחידות הנלוות אליהם.


זו הפעם החמישית שהרשויות הישראליות הורסים את האוהלים והדירות הצנועות המחסות את תושבי אל-עראקיב מתחילת השנה, 2025, ועד היום, לאחר שהרסו אותם 11 פעמים ב-2024, 11 פעמים ב-2023, 15 פעמים ב-2022, ו-214 פעמים בנסיונותיהם לדחיפה ו-214 פעמים. לתוך תסכול וייאוש ולעקור אותם מאדמותיהם.


הפעם הראשונה שבה הרשויות הישראליות הרסו את אל-עראקיב הייתה ב-27 ביולי 2010, והפעם האחרונה שבה הרסו אותה ב-19 במרץ 2025.

פלסטין

ב 07 אפר 2025 9:31 am - שעון ירושלים

הכיבוש מציב מנעולים על כל דלתות חדרי מסגד איברהימי

משרד ההקדשים והדתות דיווח כי רשויות הכיבוש הישראליות הציבו מנעולים על כל דלתות חדרי מסגד איברהימי. כגון דלת היכל רבינו יוסף עליו השלום, דלת חדר הקטורת, דלת הקריאה לחדר תפילה, ודלת חדר הסידנה במדור הגזול.


המשרד אמר בהצהרה שפרסם היום, שני, כי מה שהכיבוש עשה היה צעד מסוכן שמטרתו לפגוע בבירור בריבונות המשרד על מסגד האציל איברהימי על מסדרונותיו, חצרותיו, חדריו ודלתותיו הפנימיות והחיצוניות.


היא הוסיפה כי הדבר מצריך עמדה רצינית של הקהילה הבינלאומית שמעמידה את הכיבוש הלא צודק הזה לפני אחריותה להגן על מקומות דתיים, לא לתקוף אותם ולא לנסות לשלוט ולגנוב אותם, במיוחד לאור התקפותיה שמטרתן להפוך, בהדרגה ובשיטתיות, את בית המקדש לבית כנסת יהודי בו מתקיימים תפילות תלמוד.


מנהל מסגד איברהימי, שייח' מואטז אבו סנינה, אישר כי כל המקדשים והמסדרונות במסגד והמפתחות שלהם שייכים להקדשים האיסלאמיים, שיש להם ריבונות וסמכות משפטית עליהם. מדובר בפגיעה בוטה ומסוכנת בקדושת המקומות הללו, שאין לפגוע בה בשום זכות ובשום צורה.


ההקדשים קראו לתושבי העיר חברון להתעמת עם ההתקפות הללו עם האיתנות והאיתנות שלהם בתוך הקודש על ידי קיום תפילות ופעולות דתיות שונות.

פלסטין

ב 07 אפר 2025 9:07 am - שעון ירושלים

10 הרוגים, כולל עיתונאי, כשהכיבוש הפציץ אזורים שונים ברצועת עזה

לפחות 10 אזרחים, כולל עיתונאי, נרצחו, ואחרים נפצעו, עם שחר ביום שני, כשהכיבוש הפציץ אזורים שונים ברצועת עזה.


מקורות מקומיים דיווחו כי מטוסי הכיבוש הפציצו אוהל לעיתונאים סמוך לבית החולים "מתחם רפואי נאצר" בעיר חאן יונס, מה שהוביל למותו של העיתונאי חילמי אלפקאווי והצעיר יוסף אלחזנדר, ולפציעת העיתונאים: אחמד מנצור, חסן אל-א-א-ליח, אחמד אל-א-לחא, אחמד איסליח, אחמד איסליח, אחמד איסליח, אחמד. אל-עטאר, איהאב אלברדיני, מחמוד עוואד, מג'ד קאדעה ועלי איסליח, עם פציעות שונות, חלקן חמורות.

היא הוסיפה כי הכיבוש הפציץ שני בתים ממערב לעיר דיר אל-בלח באמצע רצועת עזה, מה שהוביל למותם של שני אזרחים ולפציעתם של אחרים.


מקורות מקומיים אמרו כי מל"טי הכיבוש כוונו לקבוצת אזרחים ברחוב ואדי אל-עראיס בשכונת אל-זייתון, דרומית לעיר עזה, מה שהוביל למותם של שלושה אזרחים: ע'סאן בסאם אל-אנקר, עוואד ג'מאל אל-חרזין וסעיד אשור דגמוש.


היא הוסיפה כי הכיבוש הפציץ גם את רחוב מסעוד באזור אל-ג'ארן, צפונית לעיר עזה, מה שהוביל למותו של הצעיר, עבדול כרים אכרם מוקבל.


שני אזרחים נרצחו גם הם ואחרים נפצעו בהפצצת הכיבוש בג'בליה אל-בלד, מצפון לרצועת עזה.


מאז 7 באוקטובר 2023, כוחות הכיבוש פתחו בתוקפנות נגד רצועת עזה, והביאה למותם של 50,695 אזרחים, רובם ילדים ונשים, ולפציעתם של 115,338 אחרים, סכום אינסופי, שכן מספר קורבנות עדיין נמצאים מתחת להריסות, ובלתי ניתנים להצלה ולשירותים. אותם.

פלסטין

א 06 אפר 2025 9:58 pm - שעון ירושלים

ילד נהרג מכדורי כיבוש בטורמוס עיה, צפונית מזרחית לרמאללה

הערב (ראשון) נהרג נער ושניים נוספים נפצעו מפגיעת כדורי כוחות הכיבוש הישראלי סמוך לעיירה טורמוס איה, צפונית מזרחית לרמאללה.


ממשרד הבריאות נמסר כי נודע לו, באמצעות הרשות הכללית לעניינים אזרחיים, על מותו של הנער עומר מוחמד סעדה רביע (בן 14) בכדורי כיבוש בעיירה טורמוס איה.


על פי מקורות מקומיים, כוחות הכיבוש ירו כדורים חיים לעבר שלושה ילדים בזמן ששהו ברחוב הסמוך לעיירה ופצעו אותם. אחד מהם, עומר מוחמד סעדה רביע (בן 14), נעצר לפני ההודעה על מותו, ואילו שני הילדים האחרים הועברו לקבלת טיפול במרכז רפואי בכפר אבו פלאח הסמוך.


אגודת הסהר האדום מסרה, בהודעה קצרה, כי העבירה שני ילדים (בני 14 ו-15) מהכפר אבו פלאח לקבלת טיפול בבית החולים. אחד מהם נפגע מכדור בבטן, והשני בירך.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש חסמו את יציאתם של אמבולנסים מהעיירה טורמוס איה, ועיכבו אותם בכוונה.

פלסטין

א 06 אפר 2025 1:44 pm - שעון ירושלים

מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-50,695

משרד הבריאות בעזה הודיע היום, ראשון, כי מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-50,695, רובם ילדים ונשים, מאז תחילת תוקפנות הכיבוש הישראלי ב-7 באוקטובר 2023.


היא הוסיפה כי מניין ההרוגים עלה ל-115,338 מאז תחילת התוקפנות, בעוד מספר קורבנות עדיין נמצאים מתחת להריסות, וצוותי אמבולנס והגנה אזרחית אינם יכולים להגיע אליהם.


היא ציינה כי במהלך 24 השעות האחרונות הגיעו לבתי החולים ברצועת עזה 26 חללים ו-113 פצועים, בעוד שמספר הקדושים והפצועים מאז ה-18 במרץ האחרון, לאחר שהכיבוש הפר את הסכם הפסקת האש, עומד על 1,335 חללים ו-3,297 פצועים.


היא ציינה כי ישנם מספר קורבנות עדיין מתחת להריסות ובכבישים, וצוותי אמבולנס והגנה אזרחית אינם יכולים להגיע אליהם.

פלסטין

א 06 אפר 2025 1:19 pm - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש יורים פצצות קול בבית החולים הממשלתי בג'נין

ביום ראשון בבוקר ירו כוחות הכיבוש הישראלי רימוני הלם בכניסה לבית החולים הממשלתי ג'נין, בזמן שנכחו מספר אזרחים וחולים, מה שהוביל למצב של פחד ובהלה בשורותיהם.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש התפרסו ליד שכונת ג'בריאת, עצרו רכבים של אזרחים ובדקו את זהותם.


התוקפנות של הכיבוש נגד העיר והמחנה ג'נין נמשכת כבר היום ה-76, ומותירה 36 חללים, עשרות פצועים ועצורים.