פלסטין

ה 03 אפר 2025 5:19 pm - שעון ירושלים

הרוגים ופצועים בהפצצת הכיבוש על בית ספר המגן על עקורים בשכונת אל-תופה.

מספר אזרחים נהרגו ונפצעו כאשר כוחות הכיבוש הישראלי הפציצו בית ספר שבו שוכנים עקורים בשכונת אל-תופה, צפונית מזרחית לעיר עזה.


על פי מקורות מקומיים, כלי טיס ישראליים הפציצו את בית הספר דאר אל-ארקאם, שהגן על עקורים, בשלושה טילים, והרג ופצע מספר אזרחים.


מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-50,523, ומספר הפצועים ל-114,776, מאז תחילת התוקפנות ב-7 באוקטובר 2023.

פלסטין

ה 03 אפר 2025 5:11 pm - שעון ירושלים

הכיבוש מכריח רחובות עם דחפורים בפרבר אקטבה בטול כרם, מה שגרם להרס של התשתיות.

דחפורי הכיבוש הישראלי החלו ליישר רחובות בפרבר אקטבה, מזרחית לטול כרם, ביום חמישי אחר הצהריים.


על פי מקורות מקומיים, שני דחפורים ישראלים, מגובים במספר כלי רכב ויחידות חי"ר, הסתערו על הפרבר והחלו לחפור קטעים ברחוב הסמוך לכיכר איקטבה, המשתרעים למרחק של 800 מטרים לעבר רובע שיכון העובדים.


המקורות הוסיפו כי הדחפור גרם להרס והרס לתשתיות, בעיקר לרשתות המים והביוב, בעוד שחיילי הכיבוש פשטו על בניין והחלו לירות אש חיה ללא הבחנה.


כוחות הכיבוש עצרו כלי רכב שנסעו לשכונת אל-אסקן ומנעו את מעברם וגרם לפקק תנועה קשה באזור.


באותו הקשר, כוחות הכיבוש ממשיכים את תוקפנותם בעיר טולקארם ובמחנה שלה במשך היום ה -67 ברציפות, ובמחנה נור שמס ליום ה -54, בתוך מצור הדוק בשני המחנות, המלווה בחיזוק צבאי והתקפות על אזרחים, ואילץ אותם להשאיר את בתיהם בכוח ומונע את עצמם בהשבתם של הרס.

פלסטין

ה 03 אפר 2025 2:37 pm - שעון ירושלים

8 הרוגים בהפצצת ישראל על בית ואוהלים של עקורים ממערב לחאן יונס

הלילה נהרגו 8 אזרחים ואחרים נפצעו כאשר כוחות הכיבוש תקפו בית ואוהלים של עקורים ממערב לחאן יונס, מדרום לרצועת עזה.


מקורות מקומיים אישרו כי שמונה מבני משפחת אל-אקאד נהרגו כאשר כוחות ישראליים תקפו בית ואוהלים שבהם שוכנים עקורים באזור אל-קטיבה, ממערב לחאן יונס.


לפני שעה קלה נהרגו אזרח, אשתו ושלושה מילדיו, יחד עם אזרח נוסף, ואחרים נפצעו בהפצצה ישראלית על חאן יונס בדרום רצועת עזה.


מקורות רפואיים הודיעו ביום רביעי כי מניין ההרוגים מהתוקפנות הישראלית ברצועת עזה עלה ל-50,423, ומספר הפצועים ל-114,638, מאז 7 באוקטובר 2023.

פלסטין

ה 03 אפר 2025 12:18 pm - שעון ירושלים

הכיבוש מאשר את פרויקט "בד החיים" להרחבת התנחלות וקישוריות.

אל-תפאג'י ל(א): כלי לחיזוק השליטה הישראלית וערעור סיכויי פתרון שתי המדינות, הכלכלה והמרקם החברתי והגיאוגרפי... הכיבוש מאשר את פרויקט "מארג החיים" להרחבת התנחלויות וחיבור.


הקבינט הישראלי אישר את יישום פרויקט כביש ההתנחלות "מארג החיים" ביום ראשון, לפני עלות השחר, לפני עיד אל-פיטר. הכביש מחבר את צפון הגדה המערבית לחלקה הדרומי דרך מנהרה מזרחית לירושלים הכבושה, וכולל שטחים נרחבים במרכז הגדה המערבית ובבקעת הירדן.


ממשלת הכיבוש, באמצעות שר האוצר הישראלי בצלאל סמוטריץ', אמר: "הפרויקט נועד לשפר את התשתיות של ההתנחלויות הישראליות ולחבר אותן זו לזו".


אבל במציאות היא מחזקת את הסיפוח דה פקטו של ההתנחלויות המקיפות את ירושלים במסגרת התפיסה הציונית של "ירושלים השלמה", מטיל הגבלות גדולות יותר על הפלסטינים ומונעת מהם שטחים נרחבים בגדה המערבית, במיוחד אזורי B ו-C, על פי הסכמי אוסלו.


מומחה ההתנחלויות חליל אל-תפקג'י אמר לאל-קודס כי הפרויקט מיושם בקטעים ובטבעות עוקבות, וכי חלק זה של הפרויקט הוא החוליה הסופית בהפרדת הפלסטינים מבקעת הירדן ובדיה הצפונית והדרומית של ירושלים. זוהי הקדמה ליישום פרויקט ההתנחלויות (כלומר 1) השער המזרחי של ירושלים לסגירת ירושלים מהגדה המערבית במעגל האחרון.


אל-תפקג'י הצביע על הסכנות המשמעותיות ביותר בכביש או במנהרה זו, שתחבר את צפון הגדה המערבית לדרומה מבלי להיכנס לירושלים הכבושה ומבלי לנתק את הקשר בין המאחזים וההתנחלויות במזרח העיר לבקעת הירדן. כביש זה מפריד בין הגדה למדבר ירושלים במרכז הגדה המערבית ומגבש את הנוכחות הפלסטינית בשני גושים נפרדים בדרום ובצפון, ללא קשר גיאוגרפי אלא דרך המנהרה הזו, שבשליטת הכיבוש והמתנחלים.


אל-תפאג'י אמר: "המטרות והסכנות הבולטות ביותר של המנהרה הזו, המהווה צוואר בקבוק עבור הפלסטינים, הן:


1. חיזוק הסיפוח דה פקטו של הגדה המערבית: הפרויקט כולל בניית כבישים, מנהרות וגשרים שמטרתם לחבר בין התנחלויות יהודיות נפרדות מהקהילות הפלסטיניות, ובכך להעמיק את שליטת הכיבוש באזור. הוא תורם להפרדה של ערים וכפרים פלסטיניים זה מזה ומחזק את חלוקת הגדה המערבית לקנטונים מבודדים.


2. אכיפת שיטת האפרטהייד: מותר לפלסטינים להשתמש בדרכים ספציפיות השונות מאלה המיועדות למתנחלים, מה שמעמיק את מדיניות ההפרדה ומאשר את קיומה של מערכת תחבורה גזענית.


היא שוללת מהפלסטינים את חופש התנועה והנסיעות בתוך אדמותיהם, מה שפוגע בחיים הכלכליים והחברתיים.


3. הרחבת ולגליזציה של התנחלויות: הפרויקט נועד לספק תשתית מתקדמת להתנחלויות, להקל על הרחבתן ולמשוך מתנחלים נוספים, במטרה להגיע למיליון מתנחלים בגדה המערבית עד שנת 2030. הוא תורם ללגיטימציה להתנחלויות בלתי חוקיות באמצעות חיבורן לרשת כבישים ישראלית משולבת.


4. הרס הסביבה הפלסטינית: יישום הפרויקט מצריך החרמת שטחים נרחבים של אדמה פלסטינית, מה שמוביל לעקירת עצים, הרס קרקע חקלאית והריסת בתים. היא מאיימת על משאבי המים הפלסטינים, וחושפת את מקורות מי התהום לניצול ישראלי.


5. החנקת הכלכלה הפלסטינית: היא מעכבת את תנועת הסחורות ואת הסחר הפנימי בין ערים פלסטיניות, ופוגעת במגזרים כלכליים כמו חקלאות ותעשייה. היא מגבירה את התלות של הפלסטינים בכלכלה הישראלית על ידי צמצום יכולתם לנוע בחופשיות בין מרכזי ייצור והפצה.


6. סיבוך פתרון שתי המדינות, על ידי קידוש פיצול הגדה המערבית לקנטונים וגושי אוכלוסייה נפרדים, על ידי הטלת עובדות חדשות בשטח, מקשה על הדיון באפשרות של הקמת מדינה פלסטינית רציפה גיאוגרפית. היא מחזקת את הטלת הריבונות הישראלית על חלקים נרחבים מהגדה המערבית, ומחלישה כל אפשרות עתידית למשא ומתן.


אל-תפאג'י הסביר כי פרויקט "מארג החיים" אינו רק פיתוח תשתית, אלא כלי קולוניאלי חדש לביסוס השליטה הישראלית ולערער את הסיכויים להקמת מדינה פלסטינית עצמאית. זה משפיע ישירות על חייהם של הפלסטינים באמצעות הגברת הבידוד, הרחבת ההתנחלויות והרס כלכלי, מה שהופך אותו לאיום אסטרטגי ארוך טווח.


חוקר לענייני ירושלים, זיאד אבהייס, סקר מצידו את ההשלכות של סלילת "כביש מרקם החיים" המיועד אך ורק לפלסטינים, ואמר: "זו מנהרה תת-קרקעית המיועדת לפלסטינים בלבד, המתחילה מדרום אל-עיזריה ונמשכת מצפון לעיירה אל-זעים לכיוון הגדה המערבית למערב nel ובכך מונעים את מעברם מכביש בית לחם-רמאללה הנוכחי, המתחבר לכביש 1 בצומת מעלה אדומים". הוא הוסיף, "אישור כביש זה נתמך בתחילה על ידי נפתלי בנט, מנהיג מפלגת הבית היהודי, שהקימה קואליציה של כוחות הציונות הדתית כשכיהן כשר הביטחון בממשלת נתניהו ב-2020. מוצע למימון מלא מהכנסות הפינוי שהוחרמו מהרשות הפלסטינית, לא עלות של 92 מיליון דולר".


"הוא נקרא כביש 'מארג החיים' כי הצבא הישראלי מנסה לשווק אותו כדרך שמשפרת את 'אורח החיים הפלסטיני' ויוצר 'מארג חיים' בין צפון ודרום הגדה המערבית", הסביר בוהייס. "המטרה האמיתית של בנייתו היא ההיפך הגמור: לאפשר תקשורת ישירה בין התנחלויות ישראליות, הסרת מחסומי ביטחון מהכבישים המחברים ביניהן, וייעודה בלעדית לישראלים".


בוהייס הסביר כי כביש זה יכסה מאות דונמים של קרקע פלסטינית, ובנייתו תחייב הריסת מבנים בעיירות אל-עיזרייה, המסווגות כ"שטח B" לפי הסכמי אוסלו. לפי ההסכם, הרשות הפלסטינית אמורה להסדיר בה את הבנייה והדיור.


ראוי לציין כי על פי הסכמי אוסלו והסכם נהר וויי לאחר מכן, הגדה המערבית אמורה להתחלק לשלושה אזורים: הראשון (A), המהווה 18% ממנו, והסמכויות הביטחוניות והמנהליות הן של הרשות. השני (ב') מהווה 21% מהגדה המערבית, והסמכויות המנהליות והביטחוניות מתחלקות בין הרשות לבין השלישית (ג'), שהיא לגמרי מחוץ לסמכויות הרשות הפלסטינית ומהווה 61% מהגדה המערבית.


"כדי לסלול את הדרך להקמת כביש זה ולסיפוח גוש ההתנחלויות אדומים, הוציאה ממשלת ישראל בעבר, ביוני 2024, את סמכויות הבנייה והתכנון בשממה ירושלים מהרשות הפלסטינית, ובכך הסירה את סמכותה על כ-3% משטח שטח B של הגדה המערבית והעבירה אותה לרשות הצבא הצבאי, והעבירה אותה לרשות הצבאית. שטחי A ו-B משתרעים כעת על פני 2,110 קמ"ר, המהווים 7.8% משטחה המקורי של פלסטין, מנותקים בכ-700 מחסומים", אמר בוהייס.


בהתבסס על קודמו, כביש "מארג החיים" מחולק למעשה לשני מקטעים: הקטע הצפוני שהושלם בין 2017 ל-2020 והקטע הדרומי שהופנה כעת לביצוע. הקטע הצפוני מחבר את הערים עז-זעים וענתה מצפון, ומורכב משתי דרכים מקבילות המופרדות על ידי החומה. הראשון מיועד לפלסטינים ומאפשר מעבר מעז-זייים לענתה ולאחר מכן המשך צפונה לכיוון רמאללה. השנייה מיועדת לישראלים ומספקת כניסה צפונית לירושלים, המקשרת אותה לגוש ההתנחלויות אדומים.


הוא סיכם ואמר, "אם יושלמו העבודות בקטע זה של המנהרה התת-קרקעית, הוא יחובר לקטע הצפוני הצמוד לחומה, מה שהופך אותו לכביש היחיד המיועד לפלסטינים בין צפון לדרום הגדה המערבית, בעוד שכבישי המתנחלים המחברים אותם לירושלים יהיו נקיים ממחסומים".



דעות

ה 03 אפר 2025 10:09 am - שעון ירושלים

האם נתניהו וטראמפ כותבים את הפרק האחרון?

כריס הדג'ס הוא סופר וכתב צבאי אמריקאי.

כריס הדג'ס הוא סופר וכתב צבאי אמריקאי.

كاتب رأي

זהו הפרק האחרון של רצח העם. זו הדחיפה האחרונה והעקובת מדם לגירוש פלסטינים מעזה. בלי אוכל, בלי תרופות, בלי מחסה, בלי מים נקיים, בלי חשמל.

ישראל הופכת במהירות את עזה לאתר של סבל הומניטרי, שבו פלסטינים נהרגים במאות, ובקרוב שוב באלפים ועשרות אלפים, או נאלצים לעזוב כדי לא לחזור.

פרק אחרון זה מייצג את סופו של השקר הישראלי: השקר של פתרון שתי המדינות. השקר שישראל מכבדת את חוקי המלחמה המגינים על אזרחים. השקר שישראל מפציצה בתי חולים ובתי ספר רק בגלל שהם משמשים את חמאס. השקר לפיו חמאס משתמש באזרחים כמגנים אנושיים, בעוד שישראל מאלצת שבויים פלסטינים לתוך מנהרות ובניינים שעלולים להיות ממולכדים לפני כוחותיה.

השקר שחמאס או הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני אחראים - לעתים קרובות כביכול בשל רקטות פלסטיניות שגויות - להרס של בתי חולים, בנייני או"ם או נפגעים פלסטינים.

השקר שחוסמים את הסיוע ההומניטרי לעזה; כי חמאס תופס משאיות או מבריח נשק. השקר שילדים ישראלים נערפו, או שפלסטינים ביצעו אונס קבוצתי נגד נשים ישראליות.

השקר ש-75% מעשרות אלפי ההרוגים בעזה היו "מחבלים" של חמאס. השקר שחמאס, בגלל שהוא חימש מחדש וגייס לוחמים, נושא באחריות לקריסת הסכם הפסקת האש.


פניה העירומות של ישראל רצחת העם נחשפים כעת. הוריתי על פינוי תושבי צפון עזה, שם חונים פלסטינים נואשים בין הריסות בתיהם.

מה שמגיע כעת הוא רעב המוני - סוכנות הסעד והעבודות של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) אמרה ב-21 במרץ; יש בה רק שישה ימים של אספקת קמח - ומקרי מוות ממחלות שנגרמו על ידי מים ומזון מזוהמים, ועשרות אנשים נהרגים ונפצעים מדי יום תחת ברד של רקטות, פגזים וכדורים.

שום דבר לא יעבוד: מאפיות, מפעלי טיהור מים וביוב, בתי חולים - ישראל הפציצה את בית החולים הפלסטיני הטורקי שנפגע ב-21 במרץ - בתי ספר, מרכזי חלוקת סיוע או מרפאות. פחות ממחצית מ-53 האמבולנסים המופעלים על ידי חברת הסהר האדום הפלסטינית פעילים עקב מחסור בדלק. בקרוב לא ישאר כלום.

המסר של ישראל ברור: עזה לא תהיה ראויה למגורים. עזוב או תמות.

מאז יום שלישי, כשישראל הפרה את הפסקת האש בהפצצות אינטנסיביות, נהרגו יותר מ-700 פלסטינים, בהם 200 ילדים. תוך 24 שעות בלבד נהרגו 400 פלסטינים. וזו רק ההתחלה. אף אחת ממעצמות המערב, כולל ארצות הברית, שמספקת לישראל נשק, לא מתכוונת לעצור את מעשי הטבח הללו.

התמונות של עזה במהלך כמעט 16 חודשים של התקפות הרסניות היו מחרידות. אבל מה שיבוא יהיה גרוע יותר. זה יתחרה בפשעי המלחמה הגרועים ביותר של המאה ה-20, כולל רעב המוני, מעשי טבח והריסת גטו ורשה על ידי הנאצים ב-1943.

7 באוקטובר סימן קו הפרדה בין מדיניות ישראלית שמטרתה להכניע ולדכא פלסטינים, לבין מדיניות הקוראת להשמדתם ולעקירתם מפלסטין ההיסטורית.

מה שאנו עדים לו כעת מקביל לרגע היסטורי דומה למה שקרה לאחר מותם של כ-200 חיילים בראשות ג'ורג' ארמסטרונג קסטר בקרב ליטל ביגהורן בשנת 1876. לאחר התבוסה המשפילה ההיא, הוחלט להשמיד את האינדיאנים או לדרוך את הניצולים למחנות השבי, שנקראו מאוחר יותר "השגחה של מחלות צבאיות ואלפי נשק". ספייר. צפו לאותו הדבר גם לפלסטינים בעזה, שם סביר להניח שהם יקברו באחד מהגיהנום עלי אדמות ואז יישכחו.

"תושבי עזה, זו האזהרה האחרונה שלכם", איים שר הביטחון הישראלי יואב גלנט. "הסינואר הראשון הרס את עזה, והסינואר השני יהרוס אותה כליל. התקיפות של חיל האוויר נגד מחבלי חמאס היו רק הצעד הראשון. הדברים יתקשו, ואתה תשלם את המחיר המלא. בקרוב יתחיל שוב פינוי התושבים מאזורי הלחימה. החזר את בני הערובה והיפטר מחמאס, ודרך אחרת תיפתח בפניך, לרבות שאר חלקי ההרס בעולם".

הסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס תוכנן להיות מיושם בשלושה שלבים. השלב הראשון, שנמשך 42 יום, קורא להפסקת פעולות האיבה. חמאס משחרר 33 בני ערובה ישראלים שנתפסו ב-7 באוקטובר 2023 – כולל נשים, קשישים וחולים – בתמורה לשחרורם של כ-21,000 גברים, נשים וילדים פלסטינים שהוחזקו בידי ישראל (ישראל שחררה כ-1,900 פלסטינים נכון ל-18 במרץ).

חמאס שחרר עד כה 147 בני ערובה, כולל שמונה הרוגים. ישראל טוענת כי 59 ישראלים עדיין מוחזקים על ידי חמאס, 35 מהם הם סבורים שהם מתים.


על פי ההסכם, כוחות ישראליים ייסוגו מאזורים מיושבים בעזה ביום הראשון להפוגה. ביום השביעי רשאים עקורים פלסטינים לחזור לצפון עזה. ישראל מתירה מדי יום 600 משאיות סיוע המובילות מזון ותרופות לרצועה.

השלב השני, שהיה אמור להתנהל במשא ומתן ביום הששה עשר להפסקת האש, כלל את שחרור החטופים הישראלים הנותרים. ישראל משלימה את נסיגתה מעזה, תוך שמירה על נוכחות באזורים מסוימים של פרוזדור פילדלפי, העובר לאורך הגבול בין עזה למצרים. היא גם העבירה את השליטה במעבר גבול רפיח לידי מצרים.

השלב השלישי הוקדש למשא ומתן לסיום המלחמה ולשיקום עזה.

אבל ישראל חתומה תדיר על הסכמים - כמו הסכמי קמפ דייוויד והסכמי אוסלו - הכוללים שלבים ולוחות זמנים, ואז מפרה אותם לאחר שהשיגה את מה שהיא רוצה בשלב הראשון. דפוס זה מעולם לא השתנה.

ישראל סירבה להתחייב לשלב השני. הוא מנע כניסת סיוע הומניטרי לעזה לפני שבועיים, בניגוד להסכם. זה גם הרג 137 פלסטינים במהלך השלב הראשון של ההפוגה, כולל תשעה בני אדם - שלושה מהם עיתונאים - כאשר מל"טים ישראלים תקפו צוות סיוע ב-15 במרץ בבית לאהיה שבצפון עזה.

ישראל חידשה את ההפצצות הכבדות שלה על עזה ב-18 במרץ, בזמן שרוב הפלסטינים ישנו או התכוננו לארוחת הרמדאן שלפני עלות השחר. ישראל לא תפסיק את התקפותיה, גם אם ישוחררו כל בני הערובה - הסיבה המוצהרת לחידוש ההפצצות והמצור.

ממשל טראמפ מעודד את מעשי הטבח הללו, יחד עם מנהיגי המפלגה הדמוקרטית כמו מנהיג המיעוט בסנאט צ'אק שומר. הם תוקפים את מבקרי רצח העם כ"אנטישמים", אותם יש להשתיק, להפליל או לגרש אותם, בזמן שהם מזרימים נשק של מיליארדי דולרים לישראל.

המתקפה הג'נוסיידית של ישראל על עזה היא שיאו של פרויקט ההתנחלויות הקולוניאלי ומדינת האפרטהייד שלה. תפיסת פלסטין ההיסטורית כולה - כולל הגדה המערבית, שישראל צפויה לספח בקרוב - ועקירת כל הפלסטינים היו תמיד המטרה של התנועה הציונית.

הזוועות הקשות ביותר של ישראל התרחשו במהלך מלחמות 1948 ו-1967, כאשר היא כבשה שטחים נרחבים של פלסטין ההיסטורית, הרגה אלפי פלסטינים ועקירה בכוח מאות אלפים. בין המלחמות הללו נמשכו הגניבה האיטית של קרקעות, הרחבת ההתנחלויות, התקפות הדמים והטיהור האתני המתמשך של הגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים.

הריקוד המחושב הזה נגמר. זה הסוף. מה שאנו עדים לו כעת עולה על כל ההתקפות ההיסטוריות על הפלסטינים. חלום רצח העם המטורף של ישראל - הסיוט של הפלסטינים - עומד להתגשם. היא תנפץ לעד את המיתוס לפיו אנחנו, או כל מדינה מערבית, מכבדים את שלטון החוק או מגנים על זכויות האדם, הדמוקרטיה ו"סגולותיה" של הציוויליזציה המערבית. הברבריות של ישראל היא השתקפות שלנו. אנחנו אולי לא מבינים את זה, אבל שאר העולם כן.


על אל ג'זירה


............

התמונות של עזה במהלך כמעט 16 חודשים של התקפות הרסניות היו מחרידות. אבל מה שיבוא יהיה גרוע יותר. זה יתחרה בפשעי המלחמה הגרועים ביותר של המאה ה-20, כולל רעב המוני, מעשי טבח והריסת גטו ורשה על ידי הנאצים ב-1943.

פלסטין

ה 03 אפר 2025 9:56 am - שעון ירושלים

כשכל המאפיות בדרום סגורות והדלק אוזל... עזה מתמודדת עם רעב כבד.

אוקספם: הרעב עלול להתגבר על רקע המכשולים העומדים בפני פעולות הומניטריות

טום פלטשר: עזה הפכה למקום המסוכן ביותר בעולם עבור עובדים הומניטריים.


ארגוני האו"ם הזהירו מפני איום הרעב הגובר ברצועת עזה, כאשר כל המאפיות בחלק הדרומי של הרצועה נסגרות עקב מחסור בדלק ובאספקה חיונית. זה מגיע על רקע אזהרות שהרצועה עלולה להיכנס לשלב חדש של רעב.


בהקשר קשור, דוחות האו"ם מצביעים על כך ש-140,000 בני אדם נעקרו מבתיהם מאז חידוש המלחמה בעזה, בעוד עשרות אלפים נוספים נמלטו מבתיהם בשבוע שעבר.


גם הכתב המיוחד של האו"ם לזכות למזון, מיכאל פחרי, גינה את מסע ההרעבה של ישראל נגד אזרחים ברצועת עזה וקרא למדינות להפעיל לחץ ולהטיל סנקציות על ישראל כדי לאלץ אותה להפסיק את שיטותיה הנוגדות את המשפט ההומניטארי הבינלאומי.


הפדרציה הבינלאומית של ארגוני צדקה (אוקספם) מצידה הצהירה כי הפעולות ההומניטריות בעזה נפגעות קשות והסיכון לרעב גובר.


בתורו, טום פלטשר, תת-מזכ"ל האו"ם לעניינים הומניטריים, אמר בהצהרה כי עזה היא המקום המסוכן ביותר אי פעם לעובדים הומניטריים, והדגיש את הצורך להפסיק את ההתקפות על עובדי הסיוע ברצועה ולחייב את העבריינים באחריות.

פלסטין

ה 03 אפר 2025 9:55 am - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש הסתערו על בית לחם לקראת הריסת שלוש דירות, חנות מסחרית ושטיפת מכוניות.

כוחות הכיבוש הישראלי הסתערו ביום חמישי על העיירה אל-ח'דר, דרומית לבית לחם, לקראת הריסת שלוש דירות מגורים, חנות מסחרית ושטיפת מכוניות.


ראש עיריית אל-ח'דר, אחמד סלאח, דיווח כי כוח של צבא הכיבוש הישראלי הסתער על אל-ח'דר ותפס עמדות באזור אום-רכבה מדרום, לקראת הריסת בית בבעלות איברהים אל-סרפנדי ושני בניו. הבית בשטח של 400 מ"ר (שלוש דירות), בנוסף לשטיפת מכוניות וחנות לחומרי בניין.


סלאח הוסיף כי רשויות הכיבוש הודיעו לבעלי הבית על ההריסה לפני שנה, וציינו כי התושבים מוציאים חלק מהרהיטים והחפצים מהבית לפני ההריסה.

ערבי ובינלאומי

ה 03 אפר 2025 9:52 am - שעון ירושלים

9 הרוגים בהפצצות ישראליות ובפלישה חסרת תקדים לסוריה

לפחות תשעה אזרחים נהרגו בתחילת יום חמישי בתקיפות אוויריות ישראליות בדרום סוריה בעקבות פלישת כוחות ישראליים לאזור. זה קרה שעות לאחר שפשיטות כוונו לאתר אסטרטגי ושני שדות תעופה צבאיים במקומות אחרים במדינה.


נפת דרעא דיווחה בהצהרה בטלגרם כי "תשעה אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו, על פי מספר ראשוני, כתוצאה מהפגזת הכיבוש הישראלי על יער סכר אל-ג'וביליה, הממוקם בין העיר דרעא לעיירה תסיל, ממערב לדרעא". התקיפה באה בעקבות פלישה ישראלית לאזור, "כאשר כוחות הכיבוש התקדמו לעומק זה בפעם הראשונה".


כתב אל ג'זירה דיווח כי כוח ישראלי חדר לאזור הכפרי המערבי של דרעא לפני שנסוג לעמדות שהקים בתוך סוריה. הפלישה התרחשה במקביל לטיסות סיור אינטנסיביות מעל נפת קונייטרה השכנה והאזור הכפרי המערבי של דרעא.


בפוסט הקודם בטלגרם דיווחו שלטונות מחוז דרעא כי כלי רכב צבאיים ישראלים חדרו ליער סכר ג'באליה ליד העיר נאווה, מערבית לדרעא. הם גם דיווחו כי הצבא הישראלי תקף את מדרונות טל אל-ג'ומ' ליד העיר נאווה באזור הכפרי המערבי של דרעא באמצעות שלושה פגזי ארטילריה.


פעילים דיווחו גם על עימותים אלימים עם כוחות ישראליים שהתקדמו לאזור הכפרי של דרעא, שגרמו אבדות בשורותיהם, ואילצו אותם לסגת. הצבא הישראלי לא הודה בכך.


מכות אינטנסיביות


ההפגזות והעימותים בדרעא התרחשו במקביל לתקיפות אוויריות ישראליות על אתרים אסטרטגיים בבירה דמשק, חומס וחמה (מרכז סוריה).


הכתב של אל-ג'זירה דיווח, בציטוט מקור צבאי, כי התרחשו נפגעים כתוצאה מיותר מ-17 תקיפות אוויריות נגד נמל התעופה הצבאי של חאמה במרכז סוריה, והרסו את רוב מרכיביו ותכולתו.


סוכנות הידיעות הרשמית SANA דיווחה כי "התקפה אווירית ישראלית כוונה בסביבת בניין המחקר המדעי בשכונת ברזה בדמשק", בנוסף ל"תקיפה אווירית ישראלית המכוונת לסביבת העיר חמה".


סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה מקור צבאי סורי שאמר כי יותר מ-10 התקפות על נמל התעופה של חמה הרסו מסלולים, מגדל פיקוח, מחסני נשק והאנגרים למטוסים.


הגורם המשיך, "ישראל הרסה כליל את בסיס האוויר של חמה כדי להבטיח שלא ניתן יהיה להשתמש בו. מדובר במסע הפצצות שיטתי להשמדת היכולות הצבאיות של בסיסי האוויר המרכזיים במדינה".


הנרטיב הישראלי


צבא ישראל מצדו אמר ביום חמישי כי הרג מספר חמושים במהלך פעילות לילית באזור ציל בדרום סוריה.


מהצבא נמסר כי כוחות מחטיבה 474 ביצעו אמש פעילות במרחב ציל, וכי "החרימו ציוד לחימה והרסו תשתיות טרור", נטען.


הוא הוסיף כי כוחות ישראליים ספגו אש והגיבו בתקיפות קרקע ואוויר, והרגו "מספר חמושים".

הצבא הישראלי אישר בלילה (רביעי) כי פתח בתקיפות בדמשק, חמה וחומס.


הוא אמר בהצהרה כי הוא "תוקף... בשעות האחרונות על יכולות צבאיות שנותרו באזור בסיסי חמה ו-T4 הסורי (באזור הכפרי חומס), לצד תשתיות צבאיות שנותרו באזור דמשק", והדגיש כי יפעל "להסרת כל איום על אזרחי מדינת ישראל".

גינוי של סוריה


משרד החוץ הסורי מצדו גינה את "בביטויים החריפים ביותר את גל התוקפנות הישראלי נגד סוריה", בהצהרה בטלגרם.


"בהפרה בוטה של החוק הבינלאומי והריבונות של הרפובליקה הערבית הסורית, כוחות ישראליים פתחו בתקיפות אוויריות על חמישה אזורים שונים ברחבי המדינה תוך 30 דקות, והביאו להרס כמעט מוחלט של נמל התעופה הצבאי של חאמה ולפציעתם של עשרות אזרחים ואנשי צבא", הוסיפה.


משרד החוץ הסורי המשיך, "הסלמה בלתי מוצדקת זו מהווה ניסיון מכוון לערער את יציבות סוריה ולהאריך את סבלם של אנשיה".


המשרד גינה את "התוקפנות הזו וההפרה הבוטה של החוק הבינלאומי", וקרא ל"קהילה הבינלאומית ללחוץ על ישראל להפסיק את תוקפנותה ולציית לחוק הבינלאומי".


לאחר נפילת אסד, חדר הצבא הישראלי לאזור החיץ המפורז ברמת הגולן, השוכן בקצה החלק הכבוש הישראלי של הרמה הסורית, והשתלט על אותו אזור והתרחב מעבר לו.


בפברואר האחרון קרא ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, לפירוז מוחלט של דרום סוריה, והזהיר כי ממשלתו לא תקבל את נוכחותם של כוחות הביטחון המזוהים עם הרשויות הסוריות החדשות בסמוך לגבולותיה.


במשך שנים ביצעה ישראל תקיפות אוויריות על סוריה בתקופת שלטונו של הנשיא המודח בשאר אל-אסד, והכוונה למה שהיא תיארה כמתקנים צבאיים הקשורים לאיראן והעברת נשק מטהראן לקבוצת חיזבאללה הלבנונית.


מקור: אל ג'זירה + סוכנויות



פלסטין

ה 03 אפר 2025 9:50 am - שעון ירושלים

עשרות חללים במעשי טבח בעזה ובחאן יונס, והכיבוש מזהיר את ג'בליה להתפנות.

41 פלסטינים נהרגו בתקיפות אוויריות מתמשכות של ישראל על חאן יונס והעיר עזה מאז עלות השחר ביום חמישי, בעוד שצבא הכיבוש הישראלי הזהיר מפני פינוי מאזורים חדשים בג'בליה ובבית חאנון בנפת צפון עזה.


בעיר עזה דיווחה ערוץ "אל-אקצא" כי 15 חללים הגיעו לבית החולים הבפטיסטים כתוצאה מפגיעה בבלוק מגורים שלם ברחוב מנסורה בשכונת שוג'עייה, מזרחית לעיר.


מקורות מקומיים דיווחו כי שלושה בני אדם נהרגו ואחרים נפצעו בתקיפה אווירית ישראלית שכיוונה בית באזור הירמוך במרכז העיר עזה.


בדיר אל-בלח, מרכז רצועת עזה, נהרגו ארבעה פלסטינים ואחרים נפצעו בהתקפה אווירית על סיור משטרתי במרכז העיר.


הקדושים היו שלושה שוטרים שביצעו את תפקידם, בנוסף לילד שהיה עובר אורח. גופות הקדושים והפצועים הועברו לבית החולים חללי אל-אקצא בדיר אל-בלח.


בחאן יונס, דרומית לרצועת עזה, נהרגו 10 בני אדם ואחרים נפצעו בהתקפה על בית ואוהלים שבהם שוכנים עקורים באזור אל-קטיבה מצפון לעיר.


הפגזה ישראלית ביום רביעי גבתה את חייהם של 22 בני אדם, בהם תשעה ילדים, שנעקרו ממרכז בריאות של אונר"א במחנה ג'באליה. צילומים בלעדיים שהגיעו לידי אל-ג'זירה הראו את הרגעים הראשונים לאחר ההפצצה.


בפיתוח קשור, צבא הכיבוש הישראלי הוציא צווי פינוי לאזורים חדשים בנפת צפון עזה, כולל מחנה ג'בליה ותשע שכונות בעיירות ג'באליה ובית חאנון.


בהצהרה באמצעות פלטפורמת X, אמר דובר הצבא הישראלי, אביחי אדרעי, "על תושבי השכונות תל אל-זעתר, אל-נור, אל-ראודה, אל-סלאם, אל-נהדה, אל-טופח, אל-זוחור, שייח' זייד, אל-מנשיה ומחנה ג'בליה להתפנות מיד".


"זוהי אזהרה מוקדמת אחרונה" לפני הפיגוע בשכונות ובאזורים אלה השייכים לעיירות בית חאנון וג'בליה, הוסיף.


אדרעי טען כי "למען ביטחונך, עליך לעבור מיד למקלטים בעיר עזה", בעוד בעזה אין מקלטים.


אזהרות פינוי ישראליות המשיכו להתפרסם מאזורים שונים ברצועת עזה. שלשום הורה צבא ישראל על פינוי מספר שכונות בעיירות בית חאנון ובית להיא שבצפון רצועת עזה, ביניהן פרויקט בית לאהיה והשכונות שייח' זייד, אלמנשיה ותל אלזעתר.

לאחר מכן באה אזהרה נוספת לפנות את כל נפת רפיח ושלוש ערים בחאן יונס, מדרום לרצועת עזה.


פלסטין

ד 02 אפר 2025 11:34 pm - שעון ירושלים

הלוויתו של הילד המעונה, זייוד, בסילת אל-חריתיה

אנשי העיירה אל-סילה אל-חרית'יה קברו הערב, רביעי, את גופת הילד המעונה עומר עאמר זיוד (בן 15).


מסע הלוויה יצא לדרך מבית החולים אבן סינא בג'נין והמשיך לביתו של השהיד בעיר הולדתו סילת אל-חרית'יה, שם נערכה פרידה אחרונה מגופתו.


אבלים נשאו את גופתו של זייוד על כתפיהם ברחובות העיירה, תוך שהם קוראים קריאות בגנות פשעי הכיבוש נגד עמנו בגדה המערבית וברצועת עזה, לפני שקברו אותו.


מסע ההלוויה ערך את תפילת ההלוויה על גופת השהיד, ולאחר מכן התנהל התהלוכה לבית הקברות של העיירה שם נקבר.


הילד עומר זייוד נרצח לאחר שנורה בחזהו על ידי חיילי הכיבוש הישראלי, בעקבות פשיטה של כוחות ישראליים על העיירה סילת אל-חרית'יה, ועימותים פרצו בכניסה לעיירה.


כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים בתוקפנותם על העיר ג'נין ומחנהה זה היום ה-72 ברציפות, וכתוצאה מכך מות 35 אזרחים, פציעה ומעצר של עשרות נוספים, והרס נרחב של רכוש אזרחים, מתקנים ציבוריים ופרטיים ותשתיות, לרבות רשתות מים וחשמל.

פלסטין

ד 02 אפר 2025 11:04 pm - שעון ירושלים

חמאס מודיע למתווכים על דחייתו הרשמית של תנאיו של נתניהו להפסקת הפוגה בעזה.

מקורות יודעי דבר חשפו פרטים על הצעה שהגישו מתווכים בנוגע להסכם חילופי שבויים בין ישראל לחמאס. ההצעה קוראת לחמאס לשחרר חמישה חיילים ישראלים הכלואים בתוך 50 יום, בהם החייל האמריקני עידן אלכסנדר.


לטענת המקורות, לפני שההסכם החל ליישם, דרש הכיבוש מחמאס לשחרר את החייל אלכסנדר כמחווה של רצון טוב ללא תמורה. כן נקבע שחרור 10 חיילים ביום הראשון להסכם בתמורה לשחרור 120 אסירים המרצים מאסרי עולם ו-1,111 אסירים מרצועת עזה. התנאים הישראליים כללו גם שחמאס ישחרר 16 גופות ישראליות ביום העשירי תמורת מסירת הכיבוש של 160 גופות פלסטיניות.


ההצעה קובעת תקרה להסכם ל-40 יום, כאשר ביום השני יתחיל משא ומתן על עקרונות חדשים. הכיבוש הכניס תנאים הקשורים לפירוק ההתנגדות מנשקו ודחיית נסיגה מוחלטת של כוחותיו מרצועת עזה, עם פריסתם מחדש כחלק מהפרמטרים המוצעים למשא ומתן.


בתמורה, המתווכים התחייבו להחזיר את המצב למה שהיה לפני ה-2 במרץ, לפתוח את המעברים וליישם את הפרוטוקול ההומניטרי. ההצעה גם קבעה כי הן ישראל והן חמאס ימסרו פרטים על מעמד האסירים המוחזקים על ידי שני הצדדים, חיים ומתים, ביום העשירי להסכם.


ההצעה כללה גם התחייבות של המתווכים להתחיל במשא ומתן מיידי בתוך 50 יום לגבי הפסקת אש קבועה, נסיגה ישראלית מלאה והסדרים לאחר ההסכם, מה שהופך את ההסכם לצעד ראשון לקראת הסדר רחב יותר.


מקורות הסבירו כי חמאס החליט שלא להגיב להצעה האחרונה של הכיבוש, שהציג בפני המתווכים.

היא הוסיפה כי חמאס הודיע למתווכים כי הכיבוש פגע בהצעתם, אותה אישרה התנועה לפני מספר ימים.

ערבי ובינלאומי

ד 02 אפר 2025 10:09 pm - שעון ירושלים

11 פשיטות ישראליות על דמשק וחמה

מטוסי קרב ישראליים פתחו ביום רביעי בערב יותר מ-11 תקיפות אוויריות על הבירה דמשק והעיר המרכזית חמה, תוך הפרה האחרונה של הריבונות הסורית.


סוכנות הידיעות הערבית הסורית הרשמית (SANA) מסרה: "התקפת אוויר ישראלית כוונה בסביבת בניין המחקר המדעי בשכונת מאסקן ברזה בדמשק".


היא המשיכה: "תקיפה אווירית ישראלית כוונה לפאתי העיר חמה".


בתוך כך, הערוץ של נפת חמה אמר בטלגרם: "מטוסי הכיבוש הישראלים מכוונים לנמל התעופה הצבאי של חמה וסביבתו עם יותר מ-10 תקיפות אוויריות".


לא היה מידע זמין באופן מיידי לגבי נפגעים כלשהם כתוצאה מהפשיטות.


לא הייתה הצהרה רשמית מיידית מהצד הסורי או הישראלי בעניין זה.


מאז 1967 ישראל כבשה את רוב רמת הגולן הסורית. תוך ניצול המצב החדש במדינה בעקבות הפלת משטרו של בשאר אל-אסד, כבשה ישראל את אזור החיץ הסורי והכריזה על קריסת הסכם ההתנתקות מ-1974 בין שני הצדדים.


למרות שהממשל הסורי החדש, בראשות אחמד א-שרעא, לא איים על ישראל בשום צורה, תל אביב מבצעת כבר חודשים תקיפות אוויריות כמעט יומיומיות על סוריה, הרג אזרחים והרס אתרים צבאיים, כלי רכב ותחמושת.

פלסטין

ד 02 אפר 2025 8:24 pm - שעון ירושלים

18 הרוגים הגיעו מהבוקר לבית החולים האירופי עזה בחאן יונס.

מקורות רפואיים אישרו כי 18 חללים, כולל נשים וילדים, הגיעו לבית החולים האירופי בעזה בחאן יונס, דרומית לרצועת עזה, מאז בוקר יום רביעי.


אזרחית נהרגה ואחרות נפצעו בהפצצה ישראלית על אוהל המאכלס עקורים באזור אל-מוואסי ליד חאן יונס. גם לפחות שמונה אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו בהפצצה של הצבא הישראלי על שכונת אלסלאם בחאן יונס.


מקורות רפואיים הודיעו כי מניין ההרוגים מהתוקפנות הישראלית ברצועת עזה עלה ל-50,423, ומספר הפצועים עלה ל-114,638, מאז 7 באוקטובר 2023.

פלסטין

ד 02 אפר 2025 7:29 pm - שעון ירושלים

נתניהו: אנו מתגברים את הפעילות בעזה ומבקשים לכפות "פילדלפי חדשה"

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הודיע על הסלמה בפעולות הצבאיות ברצועת עזה, וציין כי כוחות ישראליים תופסים שטחים, מכוונים לחמושים ומשמידים תשתיות.


הוא הדגיש כי הכיבוש פועל לשלוט ב"ציר מורג", אותו תיאר כ"פילדלפי השני", בניסיון להטיל חלוקה חדשה בתוך רצועת עזה ולהגביר את הלחץ הצבאי.


נתניהו אמר, "נמשיך להפעיל לחץ בהדרגה עד להחזרת האסירים שלנו, ואם זה לא יקרה, נגביר את הלחץ עוד יותר", והדגיש כי כוחות הכיבוש פועלים "בקו ברור ובנשימה ארוכה" להשגת מטרות המלחמה.


ציר מורג: ניסיון לפלג את דרום עזה. לפי דיווחי הרדיו של צבא ישראל, "ציר מורג" מפריד בין חאן יונס לרפיח ועובר באתר הישוב מורג לשעבר, שהיה חלק מגוש גוש קטיף.


היא הסבירה כי צבא הכיבוש מבקש לשלוט בציר זה כדי לכפות חלוקה דה פקטו בין דרום רצועת עזה, שנתניהו כינה "פילדלפי ב" כדי להבדיל בינה לבין "ציר פילדלפי" המקורי שנמצא מדרום לה.

ערבי ובינלאומי

ד 02 אפר 2025 6:56 pm - שעון ירושלים

הפרלמנט הערבי מגנה את הסתערותו של בן-גביר על מסגד אל-אקצא וקורא להפסיק את מעשי הטבח באזרחים בעזה.

יו"ר הפרלמנט הערבי, מוחמד אל-יאמחי, גינה בחריפות את הסתערות מסגד אל-אקצא על ידי שר הביטחון הישראלי הקיצוני בן-גביר תחת שמירה כבדה של כוחות הכיבוש. הוא תיאר את המעשה הזה כפרובוקטיבי והסתה נגד רגשותיהם של מיליוני מוסלמים ברחבי העולם, והתעלמות ברורה מהקהילה הבינלאומית, המשפט הבינלאומי והחלטות הלגיטימיות הבינלאומיות.


בהצהרה שפרסם ביום רביעי, אישר אל-ימחי כי כל ניסיון לערער את המעמד ההיסטורי והחוקי של האתרים הקדושים לאסלאמיים ולנוצרים בירושלים אינו מקובל ופסול, המייצג הפרה בוטה של החוק הבינלאומי והחלטות האו"ם הרלוונטיות, ותורם להסלמה, מתיחות וחוסר יציבות באזור.


יו"ר הפרלמנט הערבי גם גינה בחריפות את הפצצת צבא הכיבוש הישראלי על מרפאת אונר"א במחנה ג'בליה ברצועת עזה, שהובילה למות קדושים ולפציעתם של עשרות עקורים, רובם ילדים ונשים, ולהרחבת הפעולות הצבאיות של הכיבוש ברחבי הרצועה ומדיניות של פשע וארגון אזרחי. הפרה של כל האמנות הבינלאומיות המבטיחות זכויות אדם וזכותם של עמים לחיות בכבוד.


אל-יאמחי קרא לקהילה הבינלאומית, למועצת הביטחון, לפרלמנטים הבינלאומיים והאזוריים ולעמי העולם החופשי לנקוט בצעדים נוקשים ומידיים נגד הכיבוש כדי להפסיק את המנהגים הפרובוקטיביים הללו נגד המקומות הקדושים לאסלאמיים ולנוצרים בעיר ירושלים, ולהפסיק את רצח העם והטיהור האתני שהוא מבצע נגד עמנו בגדה המערבית, ברצועת עזה, בירושלים. הוא הדגיש כי חוסר המעש של הקהילה הבינלאומית מעודד את ממשלת הכיבוש להעמיק את בידודה האלים של העם הפלסטיני, ודוחף אותה להמשיך במלחמתה של רצח עם, עקירה וסיפוח.

פלסטין

ד 02 אפר 2025 6:14 pm - שעון ירושלים

הרוגים ופציעות כתוצאה מהכיבוש כוונה לשוטרים ואנשי צוות בדיר אל-בלח.

המנהלת הכללית של המשטרה הודיעה ביום רביעי בערב על מותם של מספר בני אדם ופציעות כתוצאה מתקיפות אוויריות ישראליות לעבר כוח של שוטרים ואנשי צוות בעיר דיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה.


במנהלת הסבירו כי ההפצצה כוונה לכוח בעת מילוי תפקידו, והביאה למוות ולפצועים. צוותי רפואה עדיין פועלים כדי להעביר את הקורבנות לבתי חולים.


הכוונה זו באה כחלק מההסלמה המתמשכת של הכיבוש נגד מוסדות ביטחוניים ואזרחיים ברצועת עזה, על רקע קריאות להגנה על כוח אדם הפועל בשטח.

פלסטין

ד 02 אפר 2025 5:55 pm - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש פשטו על מעיין אוג'ה, מנעו מאזרחים להשיג מים וגירשו מטיילים.

כוחות הכיבוש הישראלי פשטו ביום רביעי בערב על מעיין עוג'ה מצפון ליריחו, זה היום השני ברציפות, גירשו תושבים ומונעים מבדואים לאסוף מים.


חסן מליחאת, המפקח הכללי של ארגון אלבאדר להגנה על זכויות הבדואים וכפרים ממוקדים, אמר כי כוחות הכיבוש פשטו על מעיין עוג'ה, בדקו את זהות המבקרים, גירשו אותם ומנעו מהבדווים להשיג מים.


הוא הוסיף כי הצעדים המתגברים הללו מכוונים לקהילות הבדואיות באזור ומהווים חלק מהמדיניות המתמשכת של הכיבוש להגביל את הפלסטינים ולמנוע מהם גישה למשאבי הטבע החיוניים שלהם.


מלחט ציין כי הפרות אלו, המהוות ביטוי מובהק למדיניות הטיהור האתני, מחריפות את סבלם של אזרחים פלסטינים, שכבר נאבקים לספק את צרכיהם היומיומיים, במיוחד לאור התנאים הכלכליים הקשים. הם גם חשופים לסיכונים בריאותיים והומניטריים בשל מניעת מקור מים חיוני.


הוא ציין כי מדיניות זו מהווה איום רציני על זכויות האדם ומכוונת במיוחד לאזרחים בשטחים הפלסטיניים, והדגיש את הצורך בהתערבות בינלאומית כדי לעצור את ההפרות המתמשכות הללו, המנוגדות לחוקי זכויות האדם והאמנות הבינלאומיות.

ערבי ובינלאומי

ד 02 אפר 2025 5:35 pm - שעון ירושלים

סטודנט קורנל מפגין למען פלסטין בוחר לעזוב את אמריקה מרצונו במקום להתמודד עם גירוש

דוקטורנט באוניברסיטת קורנל היוקרתית במדינת ניו יורק, מומודו טל, הודיע כי בחר לעזוב את ארצות הברית מרצונו. הוא עומד בפני גירוש לאחר שרשויות ההגירה בארה"ב ביטלו באופן שרירותי את אשרת הסטודנט שלו בשל פעילותו האוניברסיטאית לתמיכה בעניין הפלסטיני.


מומודו טל, אזרח בריטי וגמביה, ביקש מבית משפט פדרלי לעצור את מעצרו. אבל הוא פרסם ביום X מאוחר ביום שני שהוא לא מאמין שפסיקת בית משפט לטובתו תבטיח את שלומו או את יכולתו להביע את דעתו.


"איבדתי את האמון ביכולת שלי ללכת ברחובות מבלי להחטוף", כתב מומודו טול ממקום לא ידוע. "לאחר ששקלתי את האפשרויות האלה, קיבלתי את ההחלטה לעזוב בתנאים שלי".


הממשלה טוענת כי היא ביטלה את אשרת הסטודנטים של טל במרץ האחרון, משום שהשתתף ב"הפגנות משבשות, התעלמות ממדיניות האוניברסיטאות ויצר סביבה עוינת לסטודנטים יהודים", האשמות שלטענת עדי ראייה מופרכות.


ממשל טראמפ ניסה לגרש לא-אזרחים מהמדינה בגלל השתתפות בהפגנות אוניברסיטאות שנחשבות אנטישמיות, אוהדות את חמאס, או בגלל הבעת סיסמאות פלסטיניות המגנות את מלחמת רצח העם של ישראל. הסטודנטים אומרים שהממשלה מכוונת אותם למען זכויותיהם של הפלסטינים.


טל, דוקטורנט בת 31 ללימודי אפריקה באוניברסיטת אייווי ליגת באיתקה, ניו יורק, הושעה בסתיו שעבר לאחר שקבוצה של פעילים פרו-פלסטינים שיבשו יריד תעסוקה בקמפוס. הוא המשיך את לימודיו מרחוק בסמסטר זה.


טל הגיש תביעה פדרלית נגד ממשל טראמפ, תוך ציון זכותו לחופש הביטוי. התביעה בוטלה ביום שני.


בפוסט שלו לא ציין טל מאיפה הוא כותב או היכן הוא מתכוון לגור בהמשך. טל כתב: "כל מה שניסיתי לעשות נועד לאשר את אנושיות העם הפלסטיני, מאבק שישאיר בי חותם מתמשך".


מאז 8 במרץ עצרו סוכני ביטחון הפנים עשרות סטודנטים שהשתתפו בהפגנות נגד מלחמת ההשמדה הישראלית, באוניברסיטאות שונות. אולי הבולט מבין הסטודנטים הללו היה הסטודנט הפלסטיני באוניברסיטת קולומביה, מחמוד חליל, מהגר המתגורר בארצות הברית, שנעצר לעיני אשתו האמריקאית ונשלח למחנה גירוש בלואיזיאנה. הסטודנטית הטורקית, רומייסה אוזטוק, דוקטורנטית באוניברסיטת טאפטס במסצ'וסטס, נעצרה ביום שלישי שעבר, 25 במרץ, ונלקחה בכוח ללואיזיאנה, כהכנה לגירוש בגלל השתתפותה בכתבה בעיתון האוניברסיטה, בה הביעה את תמיכתה בתנועת החרם הפלסטינית.

פלסטין

ד 02 אפר 2025 4:37 pm - שעון ירושלים

פצועים, בהם שני ילדים, במהלך הפשיטה של ​​הכיבוש מדרום לבית לחם

מספר אזרחים, בהם שני ילדים, נפצעו ביום רביעי בחבורות ורסיסים מכדורים במהלך פשיטה של הצבא הישראלי על מחנה הפליטים דהיישה, דרומית לבית לחם.


מהאגודה הפלסטינית של הסהר האדום נמסר כי צוותיה בבית לחם טיפלו בשתי פציעות של שני ילדים בני 15 לאחר שהותקפו על ידי כוחות הכיבוש, והם הועברו לבית החולים.


היא הוסיפה כי צוותיה העבירו גם גבר כבן 50 שנפצע מרסיס כדור בפניו והותקף, לאחר שכוחות הכיבוש מנעו גישה אליו לתקופה מסוימת.


בעמותה הסבירו כי הצוותים שלה טיפלו גם באזרח בן 46 ממחנה דהיישה שהותקף כתוצאה מהפשיטה המתמשכת, והוא הועבר לבית החולים.


כוחות הכיבוש הסתערו על מחנה הפליטים דהיישה מהכניסה הדרומית שלו (אל-נשאש), עצרו את האזרח מוסטפא עטיה אל-חסנאת (בן 26), עצרו יותר מ-20 אזרחים וחקרו אותם בשטח.

פלסטין

ד 02 אפר 2025 3:45 pm - שעון ירושלים

האו"ם מגנה את הרג שיירה רפואית והומניטרית על ידי ישראל ברפיח.

הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם וולקר טורק גינה ביום רביעי את המתקפה הצבאית הישראלית האחרונה על שיירה רפואית והומניטרית ברפיח שבדרום עזה, שהביאה למותם של 15 עובדים הומניטריים.


בהצהרה בחשבון ה-X שלו אמר טורק: "אני מגנה את המתקפה של הצבא הישראלי על שיירה רפואית והומניטרית ב-23 במרץ, שהביאה למותם של 15 עובדים רפואיים והומניטריים בעזה".


הוא הוסיף כי מציאת גופות הקדושים ברפיח שמונה ימים לאחר מכן, קבורות ליד כלי הרכב ההרוסים המסומנים בבירור, "מטרידה מאוד ומעוררת שאלות עקרוניות לגבי התנהלות הצבא הישראלי במהלך האירוע ולאחריו".


נציב האו"ם קרא להגן על אנשי רפואה ועובדים הומניטריים וחירום, בהתאם לחוק ההומניטרי הבינלאומי.


ב-23 במרץ דיווחה החברה הפלסטינית של הסהר האדום כי שיגרה ארבעה אמבולנסים וצוותיהם כדי לחלץ פצועים בתקיפה ישראלית באזור רפיח. בהודעה צוין כי הקורבנות הוקפו על ידי הצבא הישראלי, מה שגרם למספר פציעות.

ערבי ובינלאומי

ד 02 אפר 2025 2:24 pm - שעון ירושלים

דיווח: טראמפ שוקל ברצינות את ההצעה האיראנית למשא ומתן עקיף

שני פקידים אמריקאים אמרו כי הבית הלבן שוקל ברצינות הצעה איראנית למשא ומתן עקיף על הסכם גרעין חדש. במקביל, הבית הלבן צובר יותר ויותר כוחות אמריקאים במזרח התיכון לקראת החלטתו הסופית של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לתקוף את איראן, כך דיווח אתר החדשות וואלה ביום רביעי.


הוויכוח עדיין מתנהל בבית הלבן בין אלה שמאמינים שהסכם גרעין חדש אפשרי לבין אלה שמאמינים שהשיחות עליו יהיו בזבוז זמן וידחפו למתקפה על מתקני גרעין איראניים. עם זאת, כרגע לא ברור באילו נסיבות טראמפ יחליט לנטוש את הדיפלומטיה ולהורות על תקיפה, כך לפי וואלה.


גורם אמריקאי אמר כי טראמפ קיבל תגובה איראנית רשמית בסוף השבוע שעבר למכתב ששלח למנהיג העליון האיראני עלי חמינאי לפני שלושה שבועות, בו הציע משא ומתן ישיר. בינתיים הסכימו האיראנים לשיחות עקיפות בתיווך עומאן.


הגורם האמריקני הוסיף כי ממשל טראמפ סבור שסיכויי ההצלחה של שיחות ישירות גבוהות יותר, אך הוא לא שלל את ההצעה האיראנית ואינו מתנגד לתיווך עומני, כפי שנהג בעבר.


לדברי שני הגורמים האמריקאים, לא התקבלה החלטה והדיונים הפנימיים נמשכים. אחד מהם אמר, "לאחר החלפת מסרים, אנו בוחנים כעת את הצעדים הבאים ליזום שיחות ובניית אמון עם האיראנים".


בשבת שעברה, במהלך ראיון ל-NBC, איים טראמפ כי "אם הם (האיראנים) לא יעשו עסקה, תהיה הפצצה", וכי הוא יעניש את איראן בהטלת מה שהוא כינה "מכסים משניים".


בתורו, חמינאי נשבע ביום שני להגיב בנחישות אם ארצו תותקף. יו"ר הפרלמנט האיראני, עלי לריג'אני, הזהיר כי מתקפה אמריקאית על מתקני גרעין תדחוף את הציבור האיראני ללחוץ על הממשלה לשנות את מדיניותה ולפתח נשק גרעיני.


ראוי לציין שטראמפ, בהשפעת ראש ממשלת ישראל, פרש מהסכם הגרעין של 2015 ב-2018. עם זאת, גורם אמריקאי אומר כעת שטראמפ לא רוצה לנהל מלחמה באיראן, ומאמין שגיוס כוחות ארה"ב נועד "לבסס הרתעה במשא ומתן ולהתכונן למתקפה מהירה וצריך לנהל משא ומתן מהיר".

פלסטין

ד 02 אפר 2025 2:16 pm - שעון ירושלים

מניין ההרוגים בעזה עולה ל-50,423, ומספר הפצועים מגיע ל-114,638.

מניין ההרוגים מהתוקפנות הישראלית ברצועת עזה עלה ל-50,423, ומספר הפצועים ל-114,638, מאז 7 באוקטובר 2023.


לפי נתוני משרד הבריאות בעזה, 1,066 פלסטינים נהרגו ו-2,597 נפצעו מאז 18 במרץ, אז חידש הכיבוש את תוקפנותו נגד רצועת עזה לאחר השעיית הסכם הפסקת האש.


היא הסבירה כי 24 חללים ו-55 פצועים הגיעו במהלך היממה האחרונה לבתי החולים ברצועת עזה, וכי מספר חללים נותרו מתחת להריסות וההריסות, ובכבישים, ללא אפשרות להגיע לאמבולנסים וצוותי הגנה אזרחית.

פלסטין

ד 02 אפר 2025 1:19 pm - שעון ירושלים

הלוויתו של השהיד חמזה חממש בשכם

היום, יום רביעי, קברו אנשינו בנפת שכם את גופת השהיד חמזה חממש למקום מנוחתו האחרונה.


מסע הלוויה יצא לדרך מבית החולים הממשלתי רפידיה, בהשתתפות רשמית ופופולרית, לכיוון ביתו של השהיד ברובע היסמין בעיר העתיקה של שכם. משפחתו ויקיריו נפרדו ממנו לשלום אחרון לפני שהובא למנוחות בבית הקברות המערבי של העיר.


משרד הבריאות הודיע על מותו של הצעיר חמזה מוחמד סעיד חממש (בן 33) לאחר שנורה על ידי כוחות הכיבוש במהלך ההסתערות על העיר העתיקה בשכם עם שחר.


כוחות הכיבוש הסתערו על העיר העתיקה, פשטו על ביתו של השהיד אל-חמאש בשכונת יסמין, ופתחו לעברו באש מטווח קצר ופצעו אותו מכדור בירך. מאוחר יותר נקבע מותו. הם גם עצרו שלושה אזרחים, בהם אחיו של השהיד.

ערבי ובינלאומי

ד 02 אפר 2025 1:12 pm - שעון ירושלים

נתניהו מופיע שוב בבית המשפט המחוזי בתל אביב כדי לענות על אישומי שחיתות.

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הופיע ביום רביעי שוב בבית המשפט המחוזי בתל אביב כדי לענות על כתבי שחיתות נגדו.


רדיו צבא הכיבוש דיווח כי נתניהו הופיע בפני בית המשפט בפעם ה-21 מאז 10 בדצמבר 2024.


בית המשפט מתכנס פעמיים בשבוע כדי לשמוע את תגובות נתניהו להאשמות נגדו. היא קבעה בעבר 24 פגישות לנתניהו כדי להגיב לאישומי השחיתות.

נתניהו עומד בפני אישומים בשחיתות, שוחד והפרת אמונים בתיקים המכונים "1000", "2000" ו-"4000". היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט הגיש את כתב האישום בסוף נובמבר 2019.


"תיק 1000" נוגע לטענות לפיהן נתניהו ובני משפחתו קיבלו מתנות יקרות מאנשי עסקים אמידים תמורת טובות הנאה וסיוע בתחומים שונים.


ב"תיק 2000" הוא מואשם כי ניהל משא ומתן עם ארנון מוזס, מו"ל העיתון העברי הפרטי "ידיעות אחרונות", להשגת סיקור תקשורתי חיובי.

"תיק 4000" החמור יותר עוסק בהקלה לכאורה של טובות הנאה לבעלים לשעבר של אתר החדשות הישראלי וואלה, שאול אלוביץ', שהיה גם בכיר בחברת התקשורת בזק, בתמורה לסיקור תקשורתי חיובי.

ערבי ובינלאומי

ד 02 אפר 2025 12:12 pm - שעון ירושלים

אדם אחד נפצע מירי הצבא הישראלי ומתקיפות מתמשכות בדרום לבנון

אזרח לבנוני נפצע מירי של הצבא הישראלי ביום רביעי, בעוד מזל"ט תקף חדר טרומי בעיירה ירון שבדרום לבנון.


בהודעת משרד הבריאות הלבנוני נמסר כי "ירי האויב הישראלי על העיירה עדיסה גרם לפציעת אזרח".

סוכנות הידיעות הלבנונית דיווחה כי "האויב פתח באש לעבר האזרח מ.א. בעיירה עדייסה, ופצע אותו קל. כמו כן פתחו באש לעבר רכב ראפיד, ולא גרמו לנפגעים בנפש".


היא ציינה כי ישראל כיוונה באמצעות מזל"ט לחדר טרומי בכיכר העיר ירון, והרסה אותו מבלי לגרום לנפגעים.


עוד דיווחה הסוכנות הלבנונית כי מטוס סיור ישראלי טס ללא הרף מעל כפרים ועיירות מדרום לצור.

הוא דיווח כי "רכבי אויב ישראלים המוצבים באזור לבונה ממזרח לנקורה התקדמו עם עלות השחר היום לשטח לבנון, בליווי דחפורים, לעבר ראס אל-נקורה, שם פעלו להגבהה של כר עפר, תוך ניתוק הכביש המקשר בין שני הצדדים מול עמדת 'ג'אל אל-עלאם', המשקיפה על 'ג'ל אל-עלמה', המשקיפה על אל-עלאם".


ב-8 באוקטובר 2023 פתחה ישראל בתוקפנות נגד לבנון, שהסלימה למלחמה בקנה מידה מלא ב-23 בספטמבר 2024, שהביאה ליותר מ-4,000 הרוגים וכ-17,000 פצועים, בנוסף לעקירה של כ-1.4 מיליון בני אדם.


למרות הסכם הפסקת האש בתוקף מאז ה-27 בנובמבר 2024, ישראל ממשיכה לפגוע בדרום לבנון באמתלה של תקיפת יעדי חיזבאללה, תוך ביצוע 1,361 הפרות של ההסכם, ומותיר לפחות 117 הרוגים ו-362 פצועים.


ישראל התנערה מהתחייבותה להשלים את נסיגתה מדרום לבנון עד ה-18 בפברואר, בניגוד להסכם. במקום זאת, היא יישמה נסיגה חלקית וממשיכה לכבוש חמש גבעות לבנון מרכזיות, בתוך האזורים שכבשה במהלך המלחמה האחרונה.


כמו כן, החלה לאחרונה בהקמת רצועת גבול המשתרעת על פני קילומטר או שניים בתוך שטח לבנון.

פלסטין

ד 02 אפר 2025 11:34 am - שעון ירושלים

בן גביר מוביל הסתערות המתנחלים על מסגד אל-אקצא

  1. הקיצוני איתמר בן-גביר הוביל מתנחלים שהסתערו על מסגד אל-אקצא ביום רביעי, תחת שמירה כבדה של משטרת הכיבוש הישראלית.

  2. מקורות מקומיים דיווחו כי עשרות מתנחלים, ובראשם השר הקיצוני בן-גביר, הסתערו על מסגד אל-אקצא בקבוצות משער המוגרבים וערכו טקסים גזעניים בתלמודים בחצרותיו.

פלסטין

ד 02 אפר 2025 11:17 am - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך בתוקפנותו על טול כרם וג'נין, על רקע הרס התשתיות.

כוחות הכיבוש הישראלים המשיכו בתוקפנותם על העיר טול-כרם ומחנהה זה היום ה-66 ברציפות ובמחנה נור שמס זה היום ה-53, על רקע הסלמה בשטח שכללה תגבורת צבאית, פשיטות בתים ומעצרים.


מקורות מקומיים דיווחו כי צעיר נורה ברגלו לפנות בוקר (רביעי) על ידי כוחות הכיבוש לאחר שהסתער על פרבר שויקה, מצפון לעיר.


המקורות הוסיפו כי כוחות הכיבוש פתחו במסע מעצרים רחב היקף, שהתרכז באזור דאהרה בפרבר, וכוון למספר אזרחים, ביניהם: מחמוד אבו זיתון, תושב מחנה טול-כרם, מחמוד מוחמד דאוד ובנו מוחמד דאוד, אשרף אל-עטאר ובנו סוחאב אל-זגון, עומר אל-זטאג ובנו סוחאב, עומר אל-זטאג היש (הם שוחררו מאוחר יותר).


כוחות הכיבוש עצרו גם את האזרח מוחמד פתחי אל-אסעד ואת בנו כרים מביתם הסמוך לאזור השיכון בפרבר אקטבה, מזרחית לעיר.


מקורות מקומיים הוסיפו כי כוחות הכיבוש התפרסו באזור אל-מסקופה בין פרברי שויקה ואקטבה, במקביל להסתערות על אזור אל-דהרה בשווייקה.


כוחות הכיבוש שיגרו תגבורת צבאית לעיר ולשני מחנות הפליטים שלה, טול כרם ונור שמס, תוך פריסת כוחות חי"ר וכלי רכב ברחובות ובסמטאות הראשיות, תוך ירי חסר הבחנה של כדורים חיים.


עדי ראייה דיווחו כי כוחות הכיבוש הישראלים המשיכו לעקור בכוח תושבים מאזור ג'בל אל-סליחין שבמחנה הפליטים נור שמס, תוך נוכחות צבאית כבדה, הסלמה מתמשכת ומצור מחניק על המחנה. בינתיים, מכונות כבדות ודחפורים הסתערו על האזור, השחיתו ושרפו בתים והרסו את התשתית.


כוחות הכיבוש ממשיכים במצור על מחנה טול-כרם, ומתפרסים בכל שכונותיו, למרות שרוב תושביו נעקרו בכוח. זאת בעקבות הרס מוחלט של תשתיות המחנה, וחבלה, הריסה ושריפה של עשרות בתים ומתקנים.


באותו הקשר, כוחות הכיבוש הקימו מספר מחסומים צבאיים מפתיעים בעיר ובסביבתה, עצרו רכבים של אזרחים והעבירו אותם לבדיקה.


מעת לעת הקימו כוחות הכיבוש מחסומים צבאיים ברחוב שכם כחלק ממדיניות הגבלת תנועת האזרחים, במיוחד לאחר שסגרו קטעי רחוב עם תלוליות עפר בשני הכיוונים. זאת במקביל לתפיסתם של מספר בתים ברחוב, הסבתם לצריפים צבאיים והצבת רכביהם בסביבה.


התוקפנות המתמשכת על העיר ושני המחנות שלה הביאה למותם של 13 אזרחים, בהם ילד ושתי נשים, שאחת מהן הייתה בחודש השמיני להריונה. עשרות גם נפצעו ונעצרו, ויותר מ-4,000 משפחות משני המחנות נעקרו בכוח, יחד עם עשרות משפחות מהשכונה הצפונית בעיר, לאחר שכוחות הכיבוש תפסו את בתיהם והסבו כמה מהם לצריפים צבאיים.


התוקפנות גרמה להרס חסר תקדים לתשתיות, בתים ובתי עסק, שנהרסו לחלוטין או חלקית, נשרפו, הושחתו, נבזזו ונשדדו.


כוחות הכיבוש הרסו כליל 396 בתים והרסו חלקית 2,573 נוספים במחנות הפליטים טול כרם ונור שמס, בנוסף לסגירת כניסותיהם וסמטאותיהם בתלי אדמה.



**עוּבָּרִי**


זה היום ה-72 ברציפות, ממשיך הכיבוש הישראלי בתוקפנותו על העיר ג'נין והמחנה שלה, תוך פעולות דחפור ושריפה.

בתים, והסבת אחרים לצריפים צבאיים.


הכיבוש ממשיך לשלוח תגבורת צבאית וכלי רכב משוריינים לעיר ולמחנה, תוך פריסת כוחות חי"ר באזור גב'ז המקיף את המחנה ובאזור ואדי בורקין, סלילת והרחבת כבישים, שינוי הגיאוגרפיה של המחנה והריסת בתי אזרחים.


תמונות וסרטונים מתוך המחנה מציגים טנקים ישראלים המוצבים עמוק בתוך המחנה, עם חיילים ויחידות חי"ר פרוסים בכל סמטאותיו, למרות הפינוי הכפוי של תושביו.


צבא הכיבוש הישראלי ממשיך באימונים הצבאיים שלו סביב מחסום ג'לאמה, מצפון לג'נין, ומדי פעם יורה אש חיה לתוך מחנה הפליטים הריק בג'נין.


ראש עיריית ג'נין, מוחמד ג'ראר, אמר שיש אתגרים בחזית ההומניטרית, עם 21,000 עקורים, מציאות ואתגר חדשים. עשרות אלפי עניים חדשים נוספו לרשימה הישנה של אלה שאיבדו את מקום עבודתם ועסקיהם.


ג'אראר הוסיף כי כוחות הכיבוש מטילים מצור מקיף על המחוז, שבו מתגוררים 360,000 איש. ההערכות מצביעות על כך ש-600 בתים במחנה נהרסו, יחד עם כל התשתית.


אמש הסתערו כוחות הכיבוש הישראלי על העיירה ג'לבון, מזרחית לעיר, תוך ירי אש חיה, מיכלי גז מדמיע ופצצות קול. הם תפסו עמדות באזור רחוב מדריס, אך לא דווח על מעצרים.


המעצרים בנפת ג'נין נמצאים במגמת עלייה, כאשר כוחות הכיבוש מבצעים מעצרים כמעט יומיומיים בעיר ובערים וכפרים אחרים במחוז.


כ-21,000 תושבים נעקרו מהמחנה, שהתפזרו בין העיר ג'נין למספר כפרים במחוז. התוקפנות המתמשכת הותירה 34 חללים ועוד עשרות פצועים ועצורים.

פלסטין

ד 02 אפר 2025 11:15 am - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש הרסו חדר מגורים ושני צריפים בירושלים הכבושה.

  1. היום, יום רביעי, הרסו כוחות הכיבוש הישראלי חדר מגורים ושני צריפים בירושלים הכבושה.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש הסתערו על העיירה ענאתה והרסו חדר מגורים ורפת לכבשים ותרנגולות, כל אחד בשטח 100 מ"ר, השייך לזיאד אל-פחידאת. הם גם דחפו אדמות חקלאיות.


בינתיים, כוחות הכיבוש הרסו אסם לסוסים והרסו אדמה בחלקה המערבי של העיירה עיסאוויה, שמאוימת בתפיסה עבור ההתנחלות "הגבעה הצרפתית".

פלסטין

ד 02 אפר 2025 10:16 am - שעון ירושלים

הצבא הישראלי הוציא להורג חלק מצוותי ההצלה ברפיח.

עדי ראייה דיווחו כי כוחות ישראליים הוציאו להורג 15 עובדי הצלה פלסטינים בשכונת תל אל-סולטן ברפיח, ירו בהם בחזה ובראש לפני שקברו אותם בקבר אחים בשבוע שעבר.


העיתון "גרדיאן" דיווח שלשום כי ד"ר בשאר מוראד, מנהל תכניות הבריאות בסהר האדום הפלסטיני, אישר כי הנתיחה העלתה בבירור כי "גופם העליון נורה, ואז הם נקברו זה על גבי זה".


ד"ר מוראד הוסיף כי אחד החובשים שוחח בטלפון עם עמיתיו בתחנת אמבולנס במהלך התקיפה הישראלית, "סיפר לנו שהוא נפצע וביקש עזרה. הוא אמר שגם אדם נוסף נפצע. דקות לאחר מכן, במהלך השיחה, שמענו חיילים ישראלים אומרים בעברית 'תאספו אותם ליד הקיר והביאו אותם לאזיקים'.


ד"ר מוראד הדגיש כי הדבר מעיד שלפחות מספר אנשי צוות חילוץ עדיין היו בחיים באותה עת.


עיתון "הארץ" ציטט ביום רביעי איש חילוץ שאמר כי רגליה של אחת הגופות קשורות, מה שמעיד על כך שחלק מצוות ההצלה הוצאו להורג. משרד הבריאות בעזה הודיע ביום ראשון כי חלק מאנשי צוות ההצלה שנהרגו נמצאו אזוקים.


גורמים המעורים בהוצאת הגופות מקבר האחים דיווחו כי דחפור של צבא ישראל קבר את הגופות ואת כלי הרכב שבהם הובלו מתחת לשתי תלוליות אדמה גדולות, שאחת מהן כוסתה באור אמבולנס.


הם דיווחו כי קצין ישראלי הפנה את צוותי ההצלה למקום בו נקברו הגופות ודרש דחפור.


צוות האו"ם קיבל אישור מהצבא הישראלי להוציא את הגופות חמישה ימים לאחר הגשת הבקשה.


15 בני אדם נהרגו בטבח הישראלי הזה, שהתרחש ב-23 במרץ, ביניהם שמונה חברי הסהר האדום הפלסטיני, שישה אנשי חילוץ הגנה אזרחית ועובד של האו"ם.


הצבא הישראלי אישר ביום ראשון כי כוחותיו ביצעו את הטבח, וטען כי כוחותיו הבחינו ברכבי החילוץ הפלסטינים כ"רכבים חשודים", וכי "בדיקה ראשונית העלתה כי הם נסעו ללא תיאום וללא אורות חירום". הצבא טען גם כי כוחותיו פתחו באש לעבר שיירת חילוץ והרגו פעילי חמאס והג'יהאד האיסלאמי. הצבא הישראלי לא הזכיר כי הקורבנות נקברו בקבר אחים או שחלק מהקדושים נכבלו באזיקים.


פלסטין

ד 02 אפר 2025 10:08 am - שעון ירושלים

גל פשיטות ומעצרים בגדה המערבית

כוחות הכיבוש הישראלי פתחו ביום רביעי במסע מעצרים בגדה המערבית.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש עצרו את בכר עבדול חכים שחדה חלאיקה מהעיירה אל-שויך, צפונית מזרחית לחברון, את אסיד אל-טיטי ומוחמד רדוואן מנסיה מהעיירה אד-דהיריה, דרומית לחברון, את חוסיין פיראס שפיק מרז'יק, ממערב העיר אל-ז'אר, ואוסמה אל-ז'אר, ממערב אל-ז'אר העיירה אס-סמו, דרומית לחברון, ויאסר פיראס אל-עג'לוני מהעיר חברון, לאחר שפשטו על בתיהם, ערכו בהם חיפוש והשחתת תכולתם.


אותם גורמים הוסיפו כי כוחות הכיבוש הקימו מספר מחסומים צבאיים בכניסות לחברון ולערייה, כפריה ומחנותיה, והפריעו לתנועת האזרחים.