המהלכים הדיפלומטיים באזור מואצים בהובלה קטרית ופקיסטנית, שמטרתם לרסן את ההסלמה הצבאית הגוברת בין ארצות הברית לאיראן. מקורות יודעי דבר דיווחו כי דוחא ואסלאמאבאד דוחפות במרץ לארגון סבבי דיאלוג חדשים בין הצדדים בימים הקרובים, במטרה להתגבר על המכשולים המאיימים על המשך ההבנות הקיימות.
מאמצים אלו מגיעים בעקבות התפתחויות מסוכנות בשטח, כאשר כוחות אמריקאים ביצעו תקיפות צבאיות נגד עמדות איראניות ביום שישי האחרון בערב. במקביל, הודיעה מנאמה כי שטחה הותקף על ידי כטב"מים שיצאו מהצד האיראני, מה שהעמיד את האזור על סף עימות כולל המאיים על ביטחון נתיבי המים הבינלאומיים.
במסגרת מאמצים אלו, שייח' מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אל-ת'אני, ראש ממשלת קטאר ושר החוץ, קיים שיחות טלפון אינטנסיביות שכללו את עמיתיו הסעודי הנסיך פייסל בן פרחאן והמצרי באדר עבד אל-עאטי. הדיונים התמקדו בצורך בתיאום עמדות ערביות ואזוריות כדי למנוע הידרדרות האזור לסכסוכים רחבים יותר שאינם משרתים את יציבות העמים.
ראש ממשלת קטאר הדגיש במהלך התייעצויותיו את החשיבות האסטרטגית של הבטחת חופש השיט במצר הורמוז, וראה בו עורק חיוני לכלכלה העולמית שאין לפגוע בו. הוא קרא לצורך לדבוק בדרך הדיפלומטיה ולהפחית את חומרת הרטוריקה המלבה, תוך התמקדות בבנייה על ההישגים שהושגו בעבר במסגרת מזכר ההבנות המשותף בין וושינגטון לטהראן.
דוחא הביעה את תמיכתה המלאה במשא ומתן המתנהל, והדגישה כי פתרונות ברי קיימא לסוגיות התלויות ועומדות ניתנים להשגה רק באמצעות דיאלוג ואמצעים שלווים. משרד החוץ הקטרי ציין כי הצלחת המסלול הדיפלומטי תפתח אופקים חדשים לפיתוח ושגשוג במזרח התיכון, מה שיחזק את הסיכויים לשלום קבוע ויגשים את האינטרסים המשותפים של כל הצדדים.
ברמה האזורית, שררה גינוי נרחב לתקיפה שכוּונה נגד ממלכת בחריין, כאשר דוחא תיארה את האירוע כהפרה בוטה של הריבונות הלאומית והפרה מפורשת של עקרונות המשפט הבינלאומי. קטאר דרשה איפוק והרחקת האזור מהשלכות של כל הסלמה צבאית שעלולה להוביל לתוצאות הרסניות לביטחון האזורי.
מצדו, מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ הדגישה את עמידתה המלאה לצד מנאמה בכל הצעדים שהיא נוקטת כדי להגן על ביטחונה ויציבותה, וגינתה בחריפות את התקפות הכטב"מים. גם סעודיה, איחוד האמירויות וכווית פרסמו הצהרות נפרדות שבהן גינו את התקיפות, ותיארו אותן כאיום ישיר על הביטחון והיציבות האזוריים והבינלאומיים וכעבירה על אמנת האומות המאוחדות.
התיווך הקטרי-פקיסטני הנוכחי נועד להבהיר את נקודות המחלוקת המהותיות, במיוחד אלו הקשורות להסדרי הביטחון במצר הורמוז ובגבולות הימיים. הצדדים המתווכים שואפים למצוא נוסחה מוסכמת שתמנע הישנות של חיכוכים צבאיים ותבטיח חזרה לשולחן המשא ומתן כאפשרות היחידה לסיום המשבר הנוכחי בין המעצמות הגדולות והאזוריות.
יש להרחיק את האזור מהשלכות התקפות בלתי מוצדקות, תוך צורך לבנות על מה שהושג במסגרת מזכר ההבנות לביסוס הביטחון האזורי והבינלאומי.





شارك برأيك
תיווך קטרי-פקיסטני אינטנסיבי להכלת ההסלמה בין וושינגטון לטהראן לאחר התקפות הדדיות