פלסטין

ד 05 מרץ 2025 11:16 am - שעון ירושלים

מתנחלים מסתערים על מסגד אל-אקצא

עשרות מתנחלים הסתערו היום, רביעי, על חצרות מסגד אל-אקצא בחסות משטרת הכיבוש הישראלית.

מקורות מקומיים דיווחו כי עשרות מתנחלים הסתערו על אל-אקצא משער אל-מגריבה, ערכו סיורים פרובוקטיביים בחצרותיו וערכו טקסים תלמודיים בפומבי בחסות משטרת הכיבוש, שתקפו את המתפללים והרחיקו אותם מנתיב הסתערות המתנחלים.

משטרת הכיבוש גם החמירה את צעדיה הצבאיים בשערי העיר העתיקה ומסגד אל-אקצא.

דעות

ד 05 מרץ 2025 10:43 am - שעון ירושלים

קונצפציות מוטעות

גרשון בסקין

גרשון בסקין

كاتب رأي

הכישלון

החקירות העצמיות הראשונות של צה"ל מתפרסמות כעת לציבור, ואחד המרכיבים הברורים העולים מהדוחות הוא הטענה בדבר הקונצפציות המוטעות שהובילו את החישובים ה"אסטרטגיים" של ישראל. לפי הדיווחים, הקונצפציה המוטעה הייתה שחמאס מורתע. הפיקוד הצבאי והביטחוני הבכיר של ישראל האמין שחמאס כלוא ומוכן להסיט את תשומת לבו ומשאביו מהתנגדות חמושה לפיתוח עזה. הסיסמה הישראלית "שקט תמורת שקט" הייתה המדיניות שננקטה. חמאס ניצל מדיניות זו במודע כדי לפתח את האסטרטגיה והמוכנות הצבאית שלו בעוד ישראל נרדמה. מדי פעם, ישראל הגיבה בכוח צבאי כדי "לבנות מחדש הרתעה" כאשר אחת הפלגים הלא-חמאסיים בעזה העז לירות רקטות לעבר ישראל. ישראל תמיד הגיבה בתגובות צבאיות מסיביות, בעיקר בהפצצות מהאוויר, שלעיתים פגעו במטרות ללא נפגעים אנושיים, אך גם גרמו לעיתים לאבדות בנפש ולנזק פיזי נורא.

 

לא הרתעה

אני זוכר שישבתי באולפן טלוויזיה ישראלי במהלך מבצע עופרת יצוקה (27 בדצמבר 2008 – 18 בינואר 2009) עם פאנל של אנשי צבא וביטחון בדימוס, שכולם דיברו על הצורך "לבנות מחדש את ההרתעה הישראלית כלפי חמאס". הייתי האדם היחיד בפאנל ללא רקע צבאי, והיחיד ששוחח אי פעם עם מנהיגי חמאס. הצהרתי בבירור שאין אפשרות ליצור הרתעה כלפי חמאס, וכי חברי הפאנל לא מבינים את האויב. חמאס הוא תנועה לאומית פלסטינית אסלאמית המטפחת גרסה מעוותת של האסלאם שמקדשת מוות ולהיות שהאד. לפי חמאס, זו מצווה למות כשהיד במאבק למען האסלאם ושחרור פלסטין. זה לא קשור ל-72 הבתולות שלעיתים מדגישים במערב, אלא לגן עדן נצחי למי שנהרג בקרב למען האסלאם ופלסטין – ואין מעלה גבוהה יותר ממילוי מצווה זו. אי אפשר להרתיע אדם המאמין שזו מצווה אלוהית להיהרג בקרב תוך הריגת כמה שיותר אויבים. כך שניתן להסיק שישראל פעלה תחת תפיסת הרתעה מוטעית, וחמאס מעולם לא הורתע. זהו כשל מרכזי בתורת הביטחון הישראלית, והקהילה המודיעינית העלימה עין מכך לחלוטין.

 

ההטעיה של חמאס

בעוד ישראל עסקה במחשבה שהיא מרתיעה את חמאס מלתקוף, חמאס עסק בבניית כוחותיו, שיפור נשקו, חקר האויב ותכנון אסטרטגיית מתקפת פתע. במהלך "צעדות השיבה" בעזה (שהתקיימה כמעט כל סוף שבוע ב-2018–2019), הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, בחנה את נחישות ישראל והגנת הגבול שלה. חמאס חיפש נקודות תורפה בהגנת הגבול ומקומות בהם ניתן לפרוץ אותו בקלות. בנוסף, הם בחנו את נכונות הציבור בעזה להצטרף למאבק, תוך ידיעה שהתוצאות עלולות להיות קטלניות. צעירי עזה גילו נכונות עצומה להתעמת עם ישראל. החיים בעזה הפכו לבלתי נסבלים עבור רובם. הצעירים הם רוב מכריע באוכלוסייה – 68% מתחת לגיל 30, ו-47% מתחת לגיל 18. באזור זה, אבטלת הצעירים עמדה על כ-70%. למרות קיומם של שבע אוניברסיטאות פעילות לפני המלחמה, לרוב הבוגרים לא הייתה עבודה או תקווה למצוא משרה הולמת. עזה הייתה סגורה לעולם, ולפלסטיני הממוצע, התקווה נראתה רק דרך מסכי הטלפונים החכמים.  

 

חמאס נבחר דמוקרטית ב-2006, אך זו הייתה הפעם האחרונה שהתקיימו בחירות. רוב הקולות לחמאס לא היו אידאולוגיים או אסלאמיים, אלא מחאה נגד הרשות הפלסטינית. חמאס גם לא רצה תחת השם "חמאס" (תנועת ההתנגדות האסלאמית), אלא תחת המפלגה "שינוי ורפורמה". שינוי ורפורמה היו מה שרוב הפלסטינים רצו. האינתיפאדה השנייה הרסה את החברה הפלסטינית, הכלכלה גססה, וההבטחה של אש"ף לשחרור נראתה רחוקה מתמיד. ישראל התנקתה באופן חד-צדדי מעזה גם לאחר שמחמוד עבאס נכשל בשכנוע אריאל שרון לנהל משא ומתן על העברת עזה לרשות הפלסטינית כצעד ראשון לקראת הקמת מדינה פלסטינית. שרון השפיל את עבאס וכינה אותו "אפרוח ללא נוצות" ו"לא פרטנר", וכך חמאס זכה בנרטיב על יציאת ישראל מעזה. הפלסטינים איבדו תקווה שדרך משא ומתן יסתיים הכיבוש, והיו משוכנעים שישראל מבינה רק את שפת כוח. ניצחון חמאס נבע משילוב הנרטיב שלהם עם שיטת הבחירות, בה מחצית המועצה המחוקקת נבחרה במחוזות מקומיים. חמאס הציב מועמדים מקומיים מוכרים ואהודים, רובם מעורבים במסגדים, בתי ספר ועניינים חברתיים-דתיים. המועמדים היו משכילים ונחשבו נקיים משחיתות, בניגוד לרשות הפלסטינית. לאחר הבחירות, חמאס הפך במהירות למכונת שחיתות, המונעת מעושר עצום שמקורו בלמעלה מ-1,000 מנהרות הברחה שתדלקו את כלכלת עזה לאחר שישראל הטילה מצור על הרצועה. חמאס היה כה מתוחכם בהברחת מנהרות עד שהקים משרד ממשלתי לענייני מנהרות. בעלי עסקים יכלו לשכור מנהרה ליום או יותר כדי להכניס סחורה. המנהרות נסגרו סופית כשעבד אל-פתאח א-סיסי עלה לשלטון והשליך את ממשלת האחים המוסלמים לכלא. עד אז, נשק וחומרים לייצור נשק ביתי כבר אוחסנו בעזה.

 

איפה היה צה"ל?  

מתוך מודעות לדרישה הפלסטינית המתמשכת לסיום הכיבוש, ממשלת הימין בישראל האיצה את תוכניות הפיתוח של ההתנחלויות והסיפוח הצפוי של חלקים מהגדה המערבית. ממשלת הימין בישראל הגבירה את המתיחות סביב אל-אקצא (הר הבית) עם שינוי הסטטוס קוו ההיסטורי שאסר על תפילה יהודית בהר. אל-אקצא היא "פצצת האטום" של העולם הערבי והמוסלמי וקרש השיגור לכל מתקפות חמאס נגד ישראל. ב-7 באוקטובר, צה"ל לא היה באזור גבול עזה. הצבאבמהלך חופשת השבתון של שמחת תורה, הוצב בגדה המערבית כדי להגן על מתנחלים ישראלים. האיום שנתפס בעיני ממשלת ישראל וצבאה היה על חייהם של המתנחלים, לא על תושבי הקהילות הסמוכות לעזה. אילו הצבא היה נוכח בגבול עזה ב-7 באוקטובר, זה לא היה קורה. זו לא היה הצבא הרוסי שניצב מול ישראל בעזה. לפי מה שסיפר לי מנהיג בחמאס, הם ציפו לאבד שני שלישים מלוחמי ה"נוח'בה" בניסיון לפרוץ את הגבול. הם הופתעו לגמרי כשפרצו וגילו שצה"ל לא היה שם. מנהיג בחמאס אמר לי כי אילו ידעו שהצבא לא יהיה שם, היו שולחים 10,000 לוחמים מעבר לגבול וכובשים את תל אביב. זו כמובן הגזמה עצומה, אך היא ממחישה את ההפתעה מצד חמאס שנתקלו בהתנגדות מזערית לעומת הציפיות שלהם. אילו היו 15–25 טנקים בגבול עם כוחות חמושים מוכנים, ושלושה מסוקי תקיפה באוויר, ה-7 באוקטובר לא היה מתרחש.

 

הכשל הגדול ביותרשל הקונצפציה  

אך גם בהבנת כל הטעויות והכשלים הרעיוניים, הטעות הגדולה מכולן היא האמונה שישראל יכולה לשלוט או לכבוש את העם הפלסטיני במשך 56 שנים ולצפות לחיות בשלום. יתרה מכך, שישראל יכולה לכלוא למעלה משני מיליון אנשים בשטח כמו עזה במשך  20 שנים בעוני מחפיר ולצפות לשקט. איך הישראלים לא רואים זאת, אפילו היום, 16 חודשים לתוך המלחמה? איך עם ישראל, שהיה תמיד כה נכון להילחם, למות ולהרוג למען הביטוי הטריטוריאלי של זהותו, מצפה שהעם האחר החי בארץ הזו יעשה פחות? איך ייתכן שלישראל היה כבוד כה מזערי לרצון הפלסטיני לחופש, להגדרה עצמית, לביטחון ולכבוד? הישראלים לעולם לא היו מסכימים לחיות בתנאים שבהם ישראל כופה על מיליוני פלסטינים. שום לחץ צבאי, איום במעצר, עוני או אלימות פיזית לא היו משכנעים ישראלים לוותר על המאבק לחופש ולהגדרה עצמית במדינה משלהם. למה הישראלים ממעיטים בערכו של הרצון הזה אצל הפלסטינים? אך האסטרטגיה של נתניהו מאז 2009 (אחרי נאום בר-אילן שבו שיקר כי הוא מוכן לקבל מדינה פלסטינית) הייתה להנציח את הפיצול בין הגדה לעזה. הוא חיזק את חמאס בעזה והמשיך לערער את הלגיטימיות של הרשות הפלסטינית ומחמוד עבאס בגדה. ב-2012 ו-2013 העברתי אישית מסרים שלוש פעמים מעבאס לנתניהו שהציע להתחיל במשא ומתן ישיר וחשאי, אך נתניהו סירב לחלוטין. האסטרטגיה של נתניהו הייתה להמשיך לספר לציבור הישראלי ולעולם שישראל רוצה שלום אך אין עם מי לדבר. האסטרטגיה הזו החזיקה עד 7 באוקטובר 2023.

 

פתרון שתי המדינות חזר! 

שני עמים חיים בארץ הזו. גם אחרי שהמלחמה הנוראה תסתיים, יישארו שני עמים המאמינים שהארץ שייכת להם בלבד. הסיכוי שכל צד יכיר בזכות המוסרית של הצד השני לבעלות על הארץ קלוש. פלסטינים כנראה לעולם לא יקבלו את הלגיטימיות של הציונות. הישראלים כנראה לעולם לא יכירו בטענה הפלסטינית להיות העם הילידי הלגיטימי של הארץ. אולי בעתיד הרחוק יבשילו התנאים להכרה הדדית כזאת. את זה נשאיר לעתיד. מה שלא יכול להמתין הוא ההכרה במציאות – שני עמים חיים כאן, ואינם מוכנים להיכנע זה לזה. שני הצדדים דורשים הגדרה עצמית, חופש, כבוד וביטחון. שניהם יקבלו זאת רק אם ייתנו זאת לצד השני. זו ההכרה הבסיסית ששני העמים חייבים להגיע אליה עכשיו. לכן פתרון שתי המדינות חוזר לשולחן. אין פתרון אחר, והזמן דוחק יותר מתמיד.

 

הזוועות של 16 החודשים האחרונים חייבות להסתייםבהכרזה שזו תהיה המלחמה האחרונה. נדרשים מנהיגים חדשים משני הצדדים, שייקחו צעד ראשון לקראת השלום. מנהיגי העבר ייזכרו בהיסטוריה כאחראים להמשך הסכסוך וכאשמים בטרגדיות. רוב גדול ברקב הישראלים ובקרב הפלסטינים יהיו מוכנים לפשרות אם יאמינו שהצד השני באמת מוכן לשלום. הדרך היחידה לשינוי התפיסה היא מעבר מפרדיגמת חומות וגדרות לפרדיגמת שיתוף פעולה. נדרשים משפיענים משני הצדדים שידברו על שלום ודו-קיום בין שתי מדינות  החיות ביחסי שכנות טובים. אין עוד מקום להכחשה או לאשליה שהצד השני יוותר על חירותו או על ביטוי זהותו.

 

לכל סוגיה בסכסוך יש פתרון. הדבר הראשון הוא להסכים על שתי מדינות בין הנהר לים, וכל השאר ניתן למשא ומתן. עצם קיומן של שתי מדינות אינו נתון למו"מ – שני העמים דורשים הגדרה עצמית. יש ללמוד מכישלון אוסלו  ולא להשאיר את נושא החינוך למחשב לאחר מעזה.  חייבים לשנות את מה שמלמדים בבתי הספר. ה"בית ספר של החיים" אולי משפיע יותר, אך הלימוד בבתי הספר משקף את הערכים האמיתיים של החברה. כיום, שני הצדדים לומדים רק על פשעי המלחמה של האחר, לא על האפשרות לחיות בשלום. אף צד לא לומד את שפת האחר – וזו נקודת פתיחה קלה מאוד לשינוי.

 

יש התנגדות רבה להצעותיי משני הצדדים, יותר מאשר לפני ה-7 באוקטובר. שני העמים נסחפים ברצון נקם, לא בחשיבה רציונלית. אך בתום המלחמה, יותר מבני שני העמים יבינו שאין מנצחים כאן – שני הצדדים הפסידו. הטראומה עמוקה, והמנהיגים הנוכחיים רק מגבירים את השנאה. מנהיגים אחראיים חייבים לקום – כאלה שיובילו אותנו לצאת מהמעגל של 100 שנות מלחמה. בסופו של דבר, הישראלים והפלסטינים הם הפתרון זה לזה. לא יהיה שלום או ביטחון לצד אחד בלבד. לחיות יחד או למות יחד. הגיע הזמן ל"שלום ללא ברירה".

 

הכותב הוא יזם פוליטי וחברתי שמקדיש את חייו לקידום השלום בין ישראל לשכנותיה. הוא חבר מייסד ומנהל שותף של ארגון "ברית שתי המדינות", וכן מנהל אזור המזרח התיכון בארגון הבריטיInternational Communities Organization.  

 

פלסטין

ד 05 מרץ 2025 9:27 am - שעון ירושלים

הכיבוש פוצץ שני בתים בעיר חברון

כוחות הכיבוש הישראלי פוצצו ביום רביעי עם שחר שני בתים בעיר חברון.

סוכנות הידיעות WAFA מסרה כי כוחות הכיבוש פוצצו את ביתו של השהיד מוחמד מיסק באזור אבו אל-דג'אן בעיר, ואת ביתו של האסיר הפצוע אחמד אל-חימוני באזור שכונת אל-ג'מיע.

אמש הסתערו כוחות הכיבוש הישראלי על מספר שכונות בעיר חברון והודיעו למשפחתו של האסיר אחמד אל-חימוני על כוונתם להרוס את דירתו.

מקורות ביטחוניים מסרו כי כוחות גדולים מגובים בכלי רכב, משאיות וציוד הסתערו על מספר שכונות בעיר חברון, כולל אזור ראס אל-ג'ורה, ביר אל-מח'ר, אזור נמרה ואייזון, והתרכזו בשכונת האוניברסיטה, שם הסתערו על בית משפחתו של האסיר הפצוע אל-חיימוני, והודיעו למשפחתו על כיבוש כלא להתפנות ולהתרחק מהאזור.

והאסיר אחמד אל-חימוני, עצור מאז 1 באוקטובר 2024.



פלסטין

ד 05 מרץ 2025 9:23 am - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך בתוקפנותו על העיר טול כרם ושני מחנותיה כבר היום ה-38

כוחות הכיבוש הישראלים המשיכו בתוקפנותם על העיר טול-כרם ומחנהה במשך היום ה-38 וביום ה-25 במחנה נור שמס, על רקע תגבורת צבאית מלווה במצור חונק, פשיטות על בתים וגירוש תושביהם.

סוכנות הידיעות WAFA מסרה כי אמש שלחו כוחות הכיבוש תגבורת צבאית של כלי רכב ומכלית דלק ממחסום "ניצני עוז" ממערב לעיר, והוצבו סביב כיכר הקדושים ת'בת ת'אבת, רחוב אלחדיין ורחוב אלקרג'את הישן, ופשטו על חנויות החליפין באזורים אלה, לאחר שביצע חיפושים בדלתותיהן ובסריקות בהן.

היא הוסיפה כי כלי רכב ודחפורי הכיבוש נכחו מול בנייני המגורים שתפס ברחוב שכם, המקשר בין מחנות טול כרם ונור שמס, בעוד חוליות חי"ר נפרסו ברחובות הראשיים המובילים למחנות, חוסמות את תנועת כלי הרכב, עוצרים אותם, סורקים אותם, בודקים את זהות הנוסעים שלהם וחקירתם.

הכיבוש ממשיך להטיל מצור על מחנות טול-כרם ונור שמס, מונע כניסה אליהם או יציאה מהם, ומפעיל סיורים רגליים סביבם ובתוך השכונות, תוך פשיטה על בתים, השחתתם, השמדת תכולתם והשחתת התושבים שבתוכם לחקירה ואילצם לעזוב.

במחנה נור שמס נפרסו חיילי חי"ר בכניסותיו ובסביבת בית הקברות, ופשטו על בתים ואילצו משפחות משכונת ג'בל אל-נסר לפנות את בתיהם בזמן ארוחת הבוקר בכוח. הם פשטו גם על בתים בשכונות אל-מח'ג'ר ואל-מדריס, השייכות למשפחת אל-סאן, משפחת א-סאן ומשפחת א-סאן, משפחת א-סאן וחסאן. חיפוש והשחתת תוכנו.

מהאגודה הפלסטינית של הסהר האדום בטול כרם נמסר כי צוותיה נכחו מול מחנה נור שמס כדי לסייע לתושבים ולעמוד לצדם לאחר פינוי מבתיהם.

במסגרת זו הסתער כוח גדול של צבא הכיבוש על אחוזת ג'רד מזרחית לטול כרם, פרס ברחובותיה יחידות חי"ר, פשט על מספר בתים, ערך בהם חיפוש והשחית את תכולתם. אחד הבעלים זוהה כחאלד אל חמשרי.

הבוקר עצרו כוחות הכיבוש שלושה צעירים ממחנה טול-כרם, כשהם בפרבר דנאבה הם: עמר אבו טהון, מוחמד מטר ואיסר מטר.

מאוחר יותר פשטו כוחות הכיבוש על בתים ובנייני מגורים בעיר טול כרם ובפרבר דנאבה, והפכו מספר מהם לצריפים צבאיים לאחר שגירשו את תושביהם בין בעליהם היו משפחות אל-פאראטאווי, אל-דדו ואבו-סמרה ברחוב שכם וב-אל-צ'אבא שב-Al-Khat, ב-Al-Khat, Suburb. .

מחנה טול כרם עדה לפריסה אינטנסיבית של חיילי חי"ר בכל שכונותיו, פושטת על בתיהם הריקים של תושביהם שפונו בכוח והפיכתם לצריפים צבאיים, בליווי דחפורי הכיבוש המבצעים הריסה נרחבת של התשתית שנהרסה כליל ברחוב אל-ווקלה.

עדי ראייה אמרו כי המחנה עדים לתנועות של צבא הכיבוש והדחפורים שלו באופן המעורר חשש מהסלמה חסרת תקדים זו, המלווה בירי כבד של תחמושת חיה ופצצות הבזק כדי להטיל אימה והפחדה על התושבים שנותרו בבתיהם.

התוקפנות המתמשכת על העיר ושני המחנות שלה הביאה למות קדושים של 13 אזרחים, בהם ילד ושתי נשים, שאחת מהן הייתה בחודש השמיני להריונה, בנוסף לפציעה ומעצר של עשרות, ולעקירה כפויה של יותר מ-9,000 אזרחים ממחנה נור שמס, ו-12,000 ממחנה בולדו והשלמת בית בולדו s, שהשפיעה על יותר מ-25 בתים בשני המחנות במהלך הימים האחרונים באמתלה של סלילת כבישים שיחצו את שכונותיהם.



פלסטין

ג 04 מרץ 2025 9:51 pm - שעון ירושלים

נפגעי חנק במהלך ההסתערות על העיירה אל-ח'דר, דרומית לבית לחם

מספר אזרחים סבלו מחנק, ביום שלישי בערב, במהלך הסתערות כוחות הכיבוש הישראלי על העיירה אל-ח'דר, דרומית לבית לחם.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש הסתערו על אל-ח'דר ותפסו עמדות באזור "אל-בוואבה" ו"אלג'מי אל-כביר", תוך ירי פצצות קול וגז רעיל, מה שהוביל למספר אזרחים שסבלו מחנק.

פלסטין

ג 04 מרץ 2025 8:49 pm - שעון ירושלים

שני הרוגים שנורו על ידי כוחות הכיבוש בבית חאנון

שני אזרחים נרצחו, ביום שלישי בערב, מירי כדורי כוחות הכיבוש הישראליים בבית חאנון, מצפון לרצועת עזה.


מקורות מקומיים דיווחו כי הצעיר, אחמד עיד עבד אל-עזיז אל-מסרי, נרצח לאחר שנורה על ידי כלי רכב ישראליים שחדרו לרחוב אל-מסריין בבית חאנון, בעוד האזרח חנין אל-קפארנה נהרג מכדורי כוחות הכיבוש בבית חאנון.


מוקדם יותר היום הודיעו מקורות רפואיים כי מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-48,405 חללים, מאז תחילת התוקפנות הישראלית ב-7 באוקטובר 2023.


אותם גורמים הוסיפו כי מספר הנפגעים עלה ל-111,835 מאז תחילת התוקפנות, בעוד מספר נפגעים עדיין נמצאים מתחת להריסות ובכבישים, וצוותי אמבולנס וחילוץ אינם יכולים להגיע אליהם.

פלסטין

ג 04 מרץ 2025 8:31 pm - שעון ירושלים

השב"כ הישראלי מודה בכישלון: הערכנו לא נכון את כוונות חמאס ומנענו את הפיגוע ב-7 באוקטובר

תחקיר שירות הביטחון הכללי (שב"ק), שפורסמה הערב, ג', חשפה שורה של כשלים מודיעיניים ומבצעיים שאפשרו לחמאס לבצע את הפיגוע ב-7 באוקטובר 2023, למרות הזמינות של מידע ראשוני המעיד על כוונות התנועה, שהשירות לא הצליח לנתח, להפיק מהם לקחים ולתרגם לצעדים מעשיים.


החקירה הגיעה למסקנה כי השב"כ "נכשל" במשימתו העיקרית של מניעת הפיגוע, אך במקביל ניסה להטיל חלק מהאחריות על ההנהגה הפוליטית, תוך ציון כי מדיניות הממשלה תרמה להסלמה של הסכנה מבלי לנקוט באמצעי מניעה.


ראש הסוכנות, רונן בר, הודה כי השב"כ לא הצליח למנוע את הפיגוע ואמר: "לא מנענו את הטבח, ואני אשא את הנטל הזה על כתפי כל חיי". בדוח הוסבר כי הסוכנות לא טיפלה בנתונים שבידיה ברצינות הנדרשת.


החקירה הפנימית שערכה הסוכנות הדגישה כי "אם השב"כ היה פועל אחרת, ניתן היה למנוע את הפיגוע", והוסיפו כי החקירה "מצריכה סקירה מקיפה כדי להגיע לאמת ולתקן טעויות".


הדיווח הצביע על כך שלשב"כ יש מידע מאז 2018 על תוכנית חמאס לתקיפה כוללת על ישראל, המכונה "חומת יריחו", אך היא לא נחשבה לאיום מרכזי. החקירה העלתה כי תוכנית זו, שהוערכה מחדש בשנת 2022, לא נכללה בתרחישי הייחוס של הסוכנות, ולא טופלה כתוכנית ממשית לפיגוע עתידי.


הוא גם ציין כי הסוכנות קיבלה "אותות אזהרה חלשים" החל מקיץ 2023, אך לא פירשה אותם נכון או נקטה באמצעי מניעה על סמךם. עוד עולה מהחקירה כי אי ניתוח מדויק של המידע הזמין הפריע ליכולת של השב"כ לקבל החלטות יזומות למניעת הפיגוע.


הוא הסביר כי אחת הטעויות היסודיות הייתה בהערכת כוונות חמאס, שכן הסוכנות סברה שהתנועה מתמקדת בחיזוק השפעתה בגדה המערבית תוך שהיא מבקשת לשמור על השקט בעזה, מה שהוביל לחישוב שגוי של היערכותה למתקפה רחבה.


בדו"ח, שבו כלל השב"כ חלק מחקירתו, נכתב כי "העובדה שהסוכנות לא ראתה בתקיפה רחבת היקף של חמאס תרחיש ריאלי, לצד הערכתה שהתנועה ממוקדת בגדה המערבית ומעדיפה לשמור על עזה כזירה שקטה, פגעו קשות ביכולת לקבל החלטות נכונות לאורך כל התקופה עד ה-7 באוקטובר, ובעיקר בליל הפיגוע".


השב"כ הודה כי יכולתו לאסוף מודיעין ברצועת עזה נפגעה קשות בשנים האחרונות, וציין כי הירידה בחופש הפעולה הביטחונית של ישראל בתוך הרצועה הובילה לצמצום משאבי האנוש שלה שם.


החקירה העלתה כי השב"כ איבד את רשת הסוכנים שלו בתוך עזה לאחר מבצע כושל בחאן יונס ב-2018, שכן חשיפת המבצע הזה הובילה לחיסול מקורות מודיעין מרכזיים של הסוכנות בתוך הרצועה. למרות הניסיונות לבנות מחדש את הרשת, הדיווח ציין כי הסוכנות "התמודדה עם קשיים משמעותיים בהפעלת סוכנים בתוך עזה בצורה יעילה".


מהחקירה, שחלקים ממנה נחשפו על ידי השב"כ, עולה כי הרשות מחזיקה בחיישני מודיעין מתקדמים, שקיבלה מפעולות מיוחדות, אך הם לא נוצלו בצורה הטובה ביותר, ולא נותחו באופן שיאפשר לקרוא את כוונותיו האמיתיות של חמאס לפני התקיפה.


החקירה העלתה גם כשלים בתיאום בין השב"כ לצה"ל, שכן לא הוגדרו בבירור תחומי האחריות בין שני הצדדים לגבי איסוף מודיעין והתרעה מוקדמת בין השב"כ לאגף המודיעין הצבאי של צה"ל ("אמן").


מהחקירה עולה כי "חלוקת האחריות בין צה"ל לשב"כ בנושא המודיעין בעזה לא הייתה טובה, ובשל היתרון היחסי של כל אחד משני הגורמים, היה צריך לקבוע כי צה"ל אחראי על התרעה מפני מלחמה, בעוד שב"כ אחראי להתריע על פעולות בגבול".


מהחקירה עלה כי בליל ה-5 באוקטובר 2023 התקיים מעקב ראשוני אחר פעילות חריגה בצפון עזה, והמידע הועבר לגורמי מודיעין בצבא, אולם השב"כ לא ראה בכך איום מיידי.


בערב ה-6 באוקטובר 2023 שלחה הסוכנות אזהרה חדשה לצבא על "הפעלה חריגה של עמדות תצפית של חמאס", אך היא לא נחשבה ראיה לכך שהתנועה נערכת למתקפה רחבת היקף.


ב-7 באוקטובר בשעה 03:03 לפנות בוקר, שלח השב"כ דו"ח מודיעיני שסווג כ"אזהרה", וציין פעילות חריגה שעלולה להעיד על כוונה התקפית, אך לא הובילה לשינוי מהותי ברמת המוכנות המבצעית.


בשעה 4:30 לפנות בוקר קיים ראש השב"כ פגישה עם מפקדי המרחב של הסוכנות, בה הוצגו מספר תרחישים, בהם אפשרות של "הסתננות מוגבלת או חטיפה", אך האפשרות של פיגוע רחב היקף לא טופלה כאופציה חמורה.


מהחקירה עולה כי הערכות הסוכנות המשיכו לדבוק ברעיון ש"חמאס לא רוצה הסלמה רחבה", למרות שראיות בשטח הצביעו על ההפך, שהיוו את אחת הטעויות החמורות שתרמו לעיכוב התגובה הישראלית.


ביקורת על ההנהגה הפוליטית והיעדר תגובה לאזהרות


החקירה לא הסתפקה בביקורת על הביצועים הפנימיים של המנגנון, אלא גם הטילה את האשמה על ההנהגה הפוליטית, וציינה כי המדיניות ה"רגועה" שניהלה ממשלת ישראל אפשרה לחמאס לבנות את כוחו הצבאי באופן חסר תקדים.


מהחקירה עולה כי ישראל אפשרה ל"כסף קטארי" לזרום לעזה באופן רציף, מה שחיזק את יכולת התכנון והחימוש של התנועה. מהחקירה נמסר כי השב"כ הזהיר את הממשלה שוב ושוב מפני שחיקת ההרתעה הישראלית והסלמה באיומים, אך לא הצליח לשכנע את ההנהגה לנקוט בצעדים יזומים.


השב"כ סבר כי הדבר הוביל להגדלת הסכנה עד להתרחשות הפיגוע. עוד צוין בדו"ח כי מדיניות הממשלה של "בלימת איומים", במקום ביצוע מתקפות מנע, היא אחד הגורמים העיקריים שהובילו להידרדרות המצב הביטחוני.


בסיום החקירה הדגיש השב"כ כי החל ביישום שורה של רפורמות למניעת הישנות כשלים כאלה בעתיד, לרבות הקמת יחידת פיקוח פנימית לחיזוק הפיקוח על ביצועי הסוכנות, שיפור תהליך איסוף המידע בעזה והגברת שיתוף הפעולה המודיעיני עם צבא ישראל.


עוד עולה מהחקירה כי השב"כ יפעל לפיתוח "מודלים חדשים של אזהרה" בשיתוף הצבא, כדי להבטיח מענה מיידי לכל סימן המצביע על איומים קרובים.


אבל החקירה לא סיפקה תשובות ברורות לכמה שאלות בסיסיות, כמו דיוק המודיעין שסיפקו "הסוכנים בתוך עזה" לפני התקיפה, והאם חלקם הוטעו או עבדו כסוכנים כפולים עבור חמאס.


בסוף הדו"ח, שבו כללה הסוכנות חלק ממה שנכלל בחקירתה, ציינה הסוכנות כי למרות הכישלון שחשף החקירה, היא "חזקה ויציבה ותמשיך בפעילותה להגנה על ביטחון ישראל", והדגישה את מחויבותה לבצע את הרפורמות הנדרשות למניעת כשלים דומים בעתיד.

פלסטין

ג 04 מרץ 2025 8:24 pm - שעון ירושלים

80,000 מקיימים תפילות אישה ותראוויה במסגד אל-אקצא

80 אלף מתפללים ערכו את תפילות אישה ותראוויה ביום הרביעי של חודש הרמדאן הקדוש, בחצרות מסגד אל-אקצא המבורך.


מחלקת ההקדשים האסלאמית בירושלים העריכה כי "יותר מ-80,000 מתפללים ערכו את תפילות אישה ותראוויה בחצרות מסגד אל-אקצא", שרובם היו תושבי עיר הקודש ומתוך שטחי 1948, לאור הצעדים הצבאיים הנוקשים שנכפו על ידי רשויות הכיבוש המערביות על תושבי הגדה המערבית, ולא מונעים גישה של אלפים מרשויות הכיבוש המערבי להגיע לירושלים כדי לקיים בה תפילות.

פלסטין

ג 04 מרץ 2025 7:33 pm - שעון ירושלים

הלוויתו של השהיד ג'יהאד עלאונה בג'נין

היום, יום שלישי, נפרדו תושבי העיירה ג'בע בנפת ג'נין מגופתו של השהיד ג'יהאד עלאונה למקום מנוחתו האחרונה.


מסע הלוויה יצא לדרך מבית החולים הממשלתי בג'נין לביתו של השהיד בעיירה ג'בע, דרומית לג'נין, שם נפרדה ממנו המשפחה.


המשתתפים נשאו את גופת השהיד על כתפיהם והסתובבו ברחובות העיירה, תוך שהם מגינים את פשע הכיבוש של ירי בשהיד בכדורים חיים, מניעת העברתו והשארתו לדמם עד להכרזה על מותו.


הם ערכו את תפילת הלוויה במסגד העיירה, ולאחר מכן נקברה גופת השהיד בבית הקברות של העיר.


כוחות הכיבוש ירו היום עם שחר בשהיד אלאונה כשהיה בשכונה המזרחית, ופצעו אותו בכדורים חיים בירך, ומנעו את העברתו עד שנרצח.


כך, מספר הקדושים בנפת ג'נין מאז תחילתה של התוקפנות הישראלית חסרת התקדים על העיר והמחנה ג'נין לפני 43 ימים עלה ל-29 אנוסים ועשרות פצועים ועצורים.

-

ערבי ובינלאומי

ג 04 מרץ 2025 6:42 pm - שעון ירושלים

הרוג ופצוע בתקיפה של רכב בלבנון: חיסול מפקד כוחות חיל הים ביחידת רדואן

אדם אחד נהרג ואחרים נפצעו בתקיפה אווירית שפתח צבא הכיבוש הישראלי ביום שלישי, לעבר כלי רכב בעיירה רשקניה שבמחוז צור בדרום לבנון.


הצבא הישראלי טען כי היעד הוא מפקד כוחות חיל הים ביחידת רדואן של חיזבאללה, חאדר האשם בהצהרה כי "האשם הצטרף לשורות חיזבאללה לפני שני עשורים ומילא שורה של תפקידים. במסגרת תפקידו בפיקוד על הכוחות הימיים ביחידת רדוואן, הוא מילא תפקיד מרכזי בהעברת ציוד של חיזבאללה, באמצעות תכנון ומבצעי דומבאללה של חיזבאללה. באמצעות תחומים ימיים נגד מדינת ישראל ואזרחיה, גם בזמן הפסקת האש".


מסוכנות הידיעות הלאומית הלבנונית נמסר כי "מל"ט אויב פתח בפשיטה על האזור הממוקם ברשכנאניה, במחוז צור", והוסיפה זמן קצר לאחר מכן, "הפשיטה שבוצעה על ידי מזל"ט ישראלי לפני זמן מה כוונה למכונית בעיירה רשקניה שבמחוז צור, מה שהוביל לפציעות.


לאחר מכן, אישרה כי "המכונית שאליה פגע מזל"ט ישראלי בעיירה רשכנאניה שבמחוז צור חנתה ליד בית בעיירה, וזה הוביל למותו של שהיד.


בתורו, ההגנה האזרחית בדרום לבנון אישרה, "אדם נהרג כאשר מזל"ט ישראלי תקף מכונית בעיירה רשקניה".


משרד הבריאות הלבנוני אישר מאוחר יותר כי התקיפה הישראלית הביאה למותו של אדם אחד.


רדיו צבא ישראל דיווח כי "חיל האוויר פשט על מכונית בכפר רשקניה בדרום לבנון, באזור כנא ליד צור, כ-10 ק"מ מהגבול עם ישראל.


רדיו הצבא הישראלי ציטט גורם ישראלי שאמר כי "ישראל חיסלה 'חבלן' מחיזבאללה בדרום לבנון, שהיה דמות מרכזית ביחידת רדואן", המזוהה עם חיזבאללה.

פלסטין

ג 04 מרץ 2025 5:38 pm - שעון ירושלים

קדוש מעונה שנורה על ידי כוחות הכיבוש בשכם בטענה שביצע פעולת ירי

צעיר נרצח היום, שלישי, מכדורי כוחות הכיבוש במחסום בורקה ליד שכם.


הצבא הישראלי טען כי כוחותיו ירו והרגו צעיר במחסום ליד העיירה בורקה, בטענה שירה לעברם.


ואילו בגלי צבא ישראל טען כי ביצע פעולת ירי נגד חיילי גדוד 931 של חטיבת הנח"ל; ללא נפגעים בקרב החיילים.

פלסטין

ג 04 מרץ 2025 5:02 pm - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש פושטים על בתים ובנייני מגורים בטול כרם ובפרבריה

היום, שלישי, פשטו כוחות הכיבוש הישראלי על בתים ובנייני מגורים בעיר טול-כרם ובפרבריה, והפכו מספר מהם לצריפים צבאיים לאחר שגירשו את תושביהם.


לטענת מקורות מקומיים, כוחות הכיבוש פשטו על בניין אל-דידו סמוך לכניסה למחנה טול-כרם, ועלו על גגו, תוך חיפוש והשחתה של פנים הבית.


היא הוסיפה כי כוחות הכיבוש פשטו על בית משפחת אל-חטיב בשכונת רשיד בפרבר דהנאבה ממזרח לעיר, וערכו חיפוש בבית במשך יותר משעתיים ועסקו בתכולתו, והעבירו את תושביו לחקירה לפני שאילצו אותם להתפנות ממנו ולא לחזור אליו במשך שבוע לביתו של האזרח של מוחמד.


כוחות הכיבוש פשטו על הבניינים אל-זיטאווי ובדיר בפרבר דהנאבה, ערכו בתוכם חיפוש רחב, השמידו את תכולתם וערכו חקירות בשטח עם תושביהם בניין באדיר הוסב לצריף צבאי, בעוד האזרח מוחמד אל-אופי מהפרבר נעצר ושימש כמגן אנושי.

כוחות הכיבוש הגבירו את נוכחותם הצבאית ברחוב שכם, המחבר בין מחנות טול כרם ונור שמס, וסביב המבנים שתפסו, תוך הטלת מצור הדוק על המחנות ומניעת כניסה או יציאה מהם.


עדי ראייה סיפרו כי במחנה טול כרם היו עדים היום לפריסה אינטנסיבית של חיילי חי"ר בכל שכונותיו, והם פשטו על בתים ריקים והפכו אותם לצריפים צבאיים, בליווי דחפורי הכיבוש שביצעו הריסה נרחבת של התשתיות שנהרסו כליל ברחוב אל-ווקלה.


העדים הוסיפו כי המחנה עדים לתנועות של צבא הכיבוש והדחפורים שלו באופן שמעורר חשש מהסלמה חסרת תקדים זו.


באותו הקשר, כוחות הכיבוש מסרו הודעות להפסקת עבודות הבנייה למספר בתים ואסמים תעשייתיים בשכונה המערבית של פרבר שויקה, סמוך לחומת הסיפוח וההרחבה הגזענית, לאחר שהסתערו על מישור הפרבר וירו כדורים חיים לעבר אזרחים בזמן שעבדו באזור.

פלסטין

ג 04 מרץ 2025 5:00 pm - שעון ירושלים

חילוץ גופות עשרות הרוגים בצפון רצועת עזה

היום, שלישי, חילצו צוותי אמבולנס והצלה את גופותיהם של עשרות חללים מקבר אחים בצפון רצועת עזה, לקבורה בבתי העלמין הרשמיים.


מההגנה האזרחית בעזה נמסר כי גופותיהם של כ-40 הרוגים שנהרגו במהלך תוקפנות הכיבוש הישראלי בצפון רצועת עזה נמצאו ונקברו בקבר אחים בעיירה בית לאהייא עקב המצור שהטיל הכיבוש אז, מה שמצביע על כך שהן ייקברו בקבורה ובקבר מחדש.


משרד הבריאות בעזה הודיע היום, שלישי, כי מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-48,405 חללים, מאז תחילת התוקפנות הישראלית ב-7 באוקטובר 2023.


היא הוסיפה כי מספר הנפגעים עלה ל-111,835 מאז תחילת התוקפנות, בעוד מספר נפגעים עדיין נמצאים מתחת להריסות ובכבישים, וצוותי אמבולנס וחילוץ אינם יכולים להגיע אליהם.


היא ציינה שבמהלך 48 השעות האחרונות הגיעו לבתי החולים ברצועת עזה 8 קדושים (7 קדושים וקדוש אחד נפטר מפצעיו) ו-11 פצועים.

פלסטין

ג 04 מרץ 2025 3:21 pm - שעון ירושלים

הכיבוש מאריך את מעצרו של העיתונאי סעיד חסנין

היום, שלישי, האריך בית משפט השלום בעיר עכו את מעצרו של העיתונאי סעיד חסנין בחמישה ימים, עד ליום ראשון הבא, לאחר שנציג המשטרה ביקש להאריך את מעצרו בשבעה ימים, בחשד ל"הסתה", "הזדהות עם ארגון טרור" ו"התעסקות עם סוכן זר", בעקבות מסע הסתה שפתחו נגדו כלי תקשורת בישראל.


במהלך ישיבת בית המשפט ביקש נציג המשטרה להאריך את מעצרו של חסנין ב-7 ימים. הוא אמר כי סעיד נחקר פעמיים מאז תחילת מעצרו, וכי ניתן יהיה לחקור אותו שוב במטרה להאריך את החשדות נגד העיתונאי חסנין.


חסנין זכה להגנה על ידי עורך דין עלא מוחג'נה, שאמר במהלך הגנתו: "הטיעון של המשטרה להמשך מעצר חסנין, המהווה איום על בטחון הציבור, אינו נכון, במיוחד מכיוון שאנו מדברים על עיתונאי ספורט, שהוא גם מוכר בחברה".


מוחאג'נה דרש "להפנות את חסנין למעצר בית בתנאים מגבילים, ושהתיק יושלם בזמן שהוא מחוץ לכלא".

פלסטין

ג 04 מרץ 2025 3:02 pm - שעון ירושלים

הרוג על ידי כדורי כיבוש בג'נין

הרשות הכללית לעניינים אזרחיים דיווחה ביום שלישי אחר הצהריים על מות קדושים של אזרח על ידי כוחות הכיבוש בג'נין.


לפי נתוני הוועדה, הצעיר, איסר עבד אל חלים שאכר סעדיה (בן 21), נהרג מפגיעת כדורי כוחות הכיבוש בשכונה המזרחית של העיר.


הוועדה ציינה כי כוחות הכיבוש עצרו את גופתו של סעדיה.

פלסטין

ב 03 מרץ 2025 10:04 pm - שעון ירושלים

שני ילדים נפצעו מכדורי כיבוש, אחד בחזה, במהלך ההסתערות על אודלה מדרום לשכם

שני ילדים נפצעו מכדורים חיים, ביום שני בערב, במהלך הסתערות כוחות הכיבוש הישראלי על הכפר אודלה שמדרום לשכם.


מנהל מרכז החירום והאמבולנס של הסהר האדום בשכם, עמיד אחמד, דיווח כי צוותי האמבולנס טיפלו בשני ילדים שנפגעו מכדורים חיים (בני 15 ו-13), האחד בחזה והשני ביד בכפר אודלה, והם הועברו לבית החולים.


מקורות מקומיים דיווחו כי עימותים פרצו לאחר שכוחות הכיבוש הסתערו על הכפר אודלה, על רקע ירי כבד של תחמושת חיה ומיכלי גז מדמיע.

פלסטין

ב 03 מרץ 2025 9:09 pm - שעון ירושלים

הכיבוש חונק עשרות אזרחים במחנה שועפאט

עשרות אזרחים סבלו מחנק, ביום שני בערב, כתוצאה מירי כוחות הכיבוש הישראליים פצצות גז מדמיע כבדות במחנה שועפאט, מצפון לירושלים הכבושה.


לפי מקורות מקומיים במחנה, רכב צבאי ישראלי הוצב בכניסה למחנה, וירה אוטומטית מיכלי גז מדמיע לעבר עוברי אורח, אזרחים, בתים וחנויות, ולאחר מכן עזב את המקום, מה שהוביל לעשרות בני אדם שסבלו מחנק, וציין כי הפיגוע הזה חוזר על עצמו זה היום השני ברציפות.

פלסטין

ב 03 מרץ 2025 7:59 pm - שעון ירושלים

אל-אזהר: ישראל מבצעת את הפשע של מורעבים חפים מפשע ואינה מכבדת את קדושת הרמדאן

אל-אזהר אל-שריף גינה ביום שני את מניעת הסיוע של ישראל מכניסה לרצועת עזה, והדגיש כי היא "מבצעת את הפשע של רעבים ילדים, נשים וגברים חפים מפשע" ו"אינה מכבדת את קדושת החודש הקדוש".


אל-אזהר אמרה בהצהרה שפורסמה בחשבונה במצע "X" כי היא מגנה את "ההחלטה הפחדנית של הכיבוש הישראלי להפסיק את כניסת שיירות הסיוע ההומניטארי והסיוע לרצועת עזה".


הוא הדגיש כי "הכיבוש הישראלי, תוך ביצוע פשע הרעבת ילדים, נשים וגברים חפים מפשע, נטול כל משמעויות של רחמים וערכי אנוש, ואינו מכבד את קדושת החודש הקדוש הזה, חודש הרמדאן המבורך".


אל-אזהר הצהיר בהודעתו כי "מניעת האכלה של מי שצום היא פשע שנידון על ידי כל המאמינים באלוהים, בצדקתו ועונשו הכואב לעבריינים בעולם הזה ובעולם הבא".


הוא הדגיש כי "השתיקה של אלה שמסוגלים לעצור את הרעות הללו ומי שתומכים במבצעיהם היא פשע מתועב יותר ועונש חמור יותר בפני אלוהים".


אל-אזהר קרא ל"ממשלות מדינות האסלאם להשתמש בדיפלומטיה ובפוליטיקה שלהן כדי להסיר את המצור המדכא על הרעבים במהלך חודש הרמדאן".


הוא הזהיר כי מצור זה "מטרתו לאלץ את הפלסטינים לבחור בין למות ברעב או להגר ולפנות את אדמת עזה לישות כובשת זו".


הוא גם הדגיש כי "מדינות אסלאמיות והקהילה הבינלאומית, משוחררות מלחצים ציוניים, חייבות לקחת על עצמה את האחריות ההיסטורית וההומניטארית שלהן בעצירת המצור הלא מוסרי הזה".


הוא דחק בהם "לדרוש את פתיחת המעברים בהקדם האפשרי, להקל על כניסתן של שיירות סיוע וסיוע, להטיל דין וחשבון על ישות כובשת זו על פשעיה, ולהביא את פושעי המלחמה - שביצעו את הפשעים הנתעבים ביותר בהיסטוריה המודרנית - לדין".


בין ה-7 באוקטובר 2023 ל-19 בינואר 2025 ביצעה ישראל, בתמיכה אמריקנית, רצח עם בעזה, והותירה יותר מ-160,000 חללים ופצועים פלסטינים, רובם ילדים ונשים, ויותר מ-14,000 נעדרים.


ישראל התנערה מהסכם הפסקת האש וחילופי שבויים עם חמאס ב-19 בינואר, בכך שסירבה לעבור לשלב השני שלו, לאחר שהשלב הראשון הסתיים בחצות בשבת/ראשון שעברה.


בתל אביב טענו כי חמאס מסרב להגיב להצעה אמריקאית חדשה להפסקת אש זמנית במהלך חודש הרמדאן וחג הפסח היהודי, והחליטו להפסיק את כניסת הסיוע ההומניטרי לעזה החל מאתמול, יום ראשון.


בעוד חמאס מאשר את מחויבותו להסכם ודורש שישראל תהיה כבולה אליו, וקורא למתווכים להתחיל מיד במשא ומתן לקראת השלב השני, הוא שקל את ההחלטה למנוע סיוע "סחיטה זולה, פשע מלחמה והפיכה בוטה נגד ההסכם".


מאז כניסת ההסכם לתוקף, ישראל הפרה אותו יותר מ-900 פעמים, והביאה למותם של 116 פלסטינים ולפציעתם של 490 אחרים. היא גם לא עמדה בפרוטוקול ההומניטרי, מכיוון שהוא איפשר רק כמות קטנה מאוד של סיוע הומניטרי, לפי משרד התקשורת הממשלתי ומשרד הבריאות בעזה.

פלסטין

ב 03 מרץ 2025 7:52 pm - שעון ירושלים

צעיר נפצע מכדורי כוחות הכיבוש ממערב לרמאללה

צעיר נורה על ידי כוחות הכיבוש בעיירה שוקבה, ממערב לרמאללה, במהלך פשיטה של כוח צבאי על העיירה, ביום שני בערב.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש פתחו באש לעבר הצעיר, עבדול רחמן ת'אבת (בן 17), שנפצע מכדורים חיים בבטנו והועבר לקבלת טיפול בבית החולים אישתישרי ברמאללה.


הגורמים הוסיפו כי לא נרשמו עימותים בתוך הכפר, אלא כניסה פרובוקטיבית של כוחות הכיבוש לכפר בזמן שבירת הצום, שם כוחות אלה פתחו באש לעבר הצעיר ולאחר מכן תקפו אותו בעת שרכב על אופנועו.



פלסטין

ב 03 מרץ 2025 6:59 pm - שעון ירושלים

מאות אזרחים אוכלים את "ארוחת איפטאר" שלהם במחסום בית פוריק, מזרחית לשכם

מאות אזרחים אכלו היום, שני, את האיפטאר שלהם במחסום בית פוריק ממזרח לשכם, לאחר שהכיבוש מנע מהם להגיע לבתיהם.


מקורות מקומיים דיווחו כי מאות אזרחים שנתקעו בבית פוריק אכלו את ארוחת הבוקר במחסום, עקב הנהלים, הבדיקה ובדיקות הרכב.


ראוי לציין כי כוחות הכיבוש מחמירים את צעדיהם במחסומים המקיפים את שכם, מה שמוביל למעצרם של מאות אזרחים בה מדי יום.

פלסטין

ב 03 מרץ 2025 5:00 pm - שעון ירושלים

שניים נפצעו מכדורי כיבוש ברפיח ואל-קרארה שברצועת עזה

שני אזרחים נפצעו, ביום שני בערב, מכדורי צבא הכיבוש הישראלי ברצועת עזה.


לפי מקורות מקומיים, אזרח נפצע מכדורי צבא הכיבוש הישראלי בשכונת תל אל-סולטן, ממערב לעיר רפיח, דרומית לרצועת עזה, וילד נפצע גם מכדורי כוחות הכיבוש הישראליים ממזרח לעיירה אל-קרארה, מדרום לרצועת עזה.


שני אזרחים נהרגו הבוקר (שני) מפגיעת כדורי כוחות הכיבוש הישראלי במרכז העיר רפיח, דרומית לרצועת עזה.


מאז הוכרזה הפסקת האש ברצועת עזה, הגיעו לבתי החולים ברצועה 116 קדושים, רובם גופות מקברות, בנוסף ל-490 פצועים.

פלסטין

ב 03 מרץ 2025 3:32 pm - שעון ירושלים

"החומה וההתנחלויות": 1,705 פיגועים שביצעו הצבא והמתנחלים בחודש שעבר

השר מועיאד שעבאן, ראש ועדת ההתנגדות לחומות ולהתנחלויות, אמר כי כוחות הכיבוש והמתנחלים הישראלים ביצעו במהלך חודש פברואר 1,705 פיגועים, בהמשך לסדרת הטרור המתמשכת של מדינת הכיבוש נגד העם הפלסטיני, אדמותיו ורכושו.

שעבאן הסביר בדו"ח החודשי של הוועדה "הפרות כיבוש ונהלי התרחבות קולוניאליים", שהוציא היום, שני, כי הישות המיוצגת על ידי צבא הכיבוש ביצעה 1,475 פיגועים, בעוד המתנחלים ביצעו 230 פיגועים, וסך ההתקפות התרכזו ב-60 פיגועים ב-Blueah עם 60 פיגועים 263 התקפות.

הוא ציין כי ההתקפות נעות בין התקפות מזוינות על כפרים פלסטינים להטלת עובדות בשטח, הוצאות להורג בשטח, ונדליזם, דחפור של קרקעות, עקירת עצים, תפיסת רכוש, סגירות ומחסומים המנתקים את קשרי הגיאוגרפיה הפלסטינית.

גל טרור המכוון לנכסים ובתים של אזרחים

שעבן הסביר כי התקפות המתנחלים התרכזו בנפות שכם וחברון, עם 43 תקיפות כל אחת, רמאללה עם 38 פיגועים וירושלים עם 25 התקפות מתנחלים.

הוא הוסיף כי המתנחלים ביצעו 68 מעשי ונדליזם וגניבה של רכוש פלסטיני, שפגעו בשטחי אדמה נרחבים, והתקפות המתנחלים הביאו גם לעקירת 642 עצים, בהם 610 עצי זית, בנפות חברון עם 292 עצים, ג'נין עם 250 עצים וירושלים עם 100 עצים.

הוא הסביר כי בפברואר האחרון תקפו המתנחלים באופן שיטתי את קהילת אלמליחאת הערבית צפונית-מערבית ליריחו, באמצעות סלילת כביש קולוניאלי המקיף את היישוב, פגיעה במסגד הקהילה בשריפה וביצוע פיגועים שלא פסקו, תוך תקיפה וגניבה שיטתית של רכוש אזרחים ובעלי חיים, בניסיון לעקור את הקהילה ולהעבירו לידיו.

הוא ציין כי תקיפת בעלי החיים של אזרחים באמצעות גניבה, הרג, שחיטה ושריפה הפכה לאחד הכלים של המתנחלים בתקיפת כפרים פלסטיניים וקהילות בדואים בכוונה גדולה וישירה במטרה לגרום לפגיעה הגדולה ביותר ברמת החיים ובאורח החיים ולהטיל אימה על האנשים הבטוחים באזורים אלו.

הוא ציין כי מה שקרה בכפר דיר דיבואן, מזרחית לרמאללה, באמצעות גניבה של יותר מ-900 ראשי בקר על ידי מתנחלים חמושים, נופל במסגרת ההתנהגות הפלילית שנצפתה על ידי המוסד הרשמי במדינה הכובשת, המתעלם ומממן את טרור המתנחלים ומונע מהפלסטינים את זכותם לקיים את הסדר הנתון למתנחלים הנציבות, למרות המורכבות וההגבלות שמטיל הכיבוש, תמשיך במאמציה לתמוך ביציבות האזרחים ולעקוב אחר תיקיהם משפטית בכל הרמות על מנת להגן עליהם ולהשיב את זכויותיהם.

ניסיון להקים 8 מאחזים קולוניאליים חדשים

הוא הצביע על כך שהמתנחלים ניסו להקים 8 מאחזים קולוניאליים חדשים מאז תחילת החודש שעבר, בעלי אופי חקלאי ופסטורלי. מאחזים אלו חולקו על ידי ניסיון להקים שני מאחזים קולוניאליים באדמות נפת טובאס, ומאחז בכל אחת מיריחו, חברון, בית לחם ורמל.

שעבאן הדגיש כי ההסלמה בניסיונות להקים מאחזים קולוניאליים בשלב האחרון נופלת במסגרת של קריעת גיאוגרפיה פלסטינית והטלת עובדות שליטה על קרקע פלסטינית, כאשר המתנחלים לוקחים על עצמם את המשימה לבצע שינוי בשטח, ולאחר מכן הדרג הרשמי מתחייב להפוך את השינוי הזה למציאות על ידי חקיקתו, הקמתו של כל האתרים והשירותים הללו.

תפיסת 6 דונם והקצאת 16 אלף דונם למרעה של מתנחלים

שעבאן אמר: בחודש שעבר תפסו רשויות הכיבוש סך של 6 דונם של אדמות אזרחים באמצעות שלושה צווי תפיסה למטרות צבאיות שמטרתן סלילת קטעי כבישים המחברים בין התנחלויות מבוססות ורחובות ראשיים על מנת להקל על תנועת המתנחלים ולהגביל את אזרחים פלסטינים. מחוז בחמישה דונם.

הוא הוסיף כי פקודות אלה נועדו למנוע רועי צאן לגשת לאדמות אלה ולהעניק למתנחלים סמכות מלאה להשתמש בהן, וציין כי הסדר הצבאי הראשון כיוון את אדמות הסלפיט ורמאללה, ובאופן ספציפי הכפרים של דיר בלאטן, שהקצה את השקעים, שהקצה את השקעים, שהקצה את השקיה, שהקצה את השקיות שהשקעו את המדינות, שהאירו את המדינות והוראות רביעיות התכוונו למנהיג רמאללה, באופן ספציפי לכפר קפר מאליק, על ידי הקצאת שטח של 1,505 דונום, ואדמותיו של דייר ג'ריר עם שני פקודות המכוונות בסך הכל 4,900 דונום למטרה של המטרה, והסדר החמישי 00 דונום של אדמות בעיר טובאס.

שעבאן הסביר כי צעד זה, והסיכונים הכרוכים בו, באים במסגרת מה שהוכרז שוב ושוב על כוונת ממשלת הכיבוש לפעול להסדרת מעמד "הלגליזציה" של 70 מאחזים קולוניאליים חקלאיים ופסטורליים, במסגרת ההסכמים הקואליציוניים בין המפלגות המרכיבות את ממשלת הכיבוש, ושהצעד של הקצאתם לשטחים עצומים יוביל להקצאתם מרכז ונקודת מוצא לביצוע פיגועים נוספים נגד אזרחים פלסטינים ורכושם.

156 מתקנים נהרסו ו-93 אחרים הודיעו על הריסה

הוא ציין כי רשויות הכיבוש ביצעו 79 פעולות הריסה בפברואר האחרון, שהשפיעו על 156 מתקנים, בהם 109 בתים מאוכלסים, 5 לא מיושבים ו-34 מתקנים חקלאיים ואחרים.

ההריסות רוכזו בנפת חברון, 55 מתקנים נהרסו, ואחריה נפת ג'נין שבה נהרסו 26 מתקנים, ירושלים עם 19 מתקנים וסלפית עם 15 מתקנים.

שעבאן הסביר כי שלטונות הכיבוש חילקו 93 הודעות להריסת מתקנים פלסטיניים בהמשך לסדרת ההגבלות על הבנייה הפלסטינית והגידול הטבעי של כפרים ועיירות, המתורגמת בימים אלה בצפיפות גדולה של פעולות הריסה, ורוכזה בנפת שכם עם 25 הודעות עם הודעות טוברון, 3 ו-25 הודעות .

31 תכניות אב למושבות ומכרזים לבניית 974 יחידות קולוניאליות

שעבן הסביר כי רשויות התכנון במדינה הכובשת למדו בפברואר 27 תוכניות מבניות לטובת התנחלויות הגדה ובגבולות עיריית ירושלים, בהן 22 תוכניות להתנחלויות בגדה המערבית ו-5 תוכניות בגבולות עיריית ירושלים.

היא אישרה גם 14 תוכניות, מתוכן 11 בגדה המערבית, בעוד היא הפקידה 13 תוכניות, מהן 11 גם בגדה המערבית. תוכניות פברואר כוונו בסך הכל ל-3,245 דונם של אדמות אזרחים, במטרה לבנות 2,684 יחידות התנחלות חדשות, כולל 1,278 יחידות התנחלויות בגדה המערבית ו-10 התנחלויות.

הוא הוסיף כי ניתוח המפות המצורפות לתוכניות המתאר הצביע על כוונתה של מדינת הכיבוש לבצע הרחבה גדולה של ההתנחלות תלם, שנבנתה על אדמות אזרחים בתרקומיה בנפת חברון, באמצעות כוונתה להקים שכונה קולוניאלית חדשה באמצעות בניית 196 יחידות קולוניאליות חדשות על שטח של 144 דונם.

שעבן ציין כי בפברואר האחרון הציע הכיבוש מכרז בנייה להוספת סך של 974 יחידות קולוניאליות חדשות להתנחלות אפרת, הבנויה על אדמות אזרחים בעיירות אלח'דר, ארתאס, ואדי רחחל בנפת בית לחם.

פלסטין

ב 03 מרץ 2025 1:54 pm - שעון ירושלים

רשות האסירים: עצורי כלא מגידו מתמודדים עם מחלות ורעב

עורך הדין של רשות האסירים והאסירים המשוחררים דיווחו כי כל העצורים שביקרה בכלא מגידו הובאו לביקור בידיים וברגליהם כבולים, וכי הסוהרים לא עזבו אותם לרגע, אלא הם לחצו בכוונה על הפרקליטת לסיים את פגישתה במהירות, והם מנעו ממנה את הפרטיות והפרטיות בלבד. גרם לה לדעת את כל הפרטים הקשורים לתנאיהם בתוך הכלא.


הנציבות אמרה ביום שני בהצהרה כי עורך הדין נפגש עם העציר כמאל איברהים זריפה (בן 68) משכם, הסובל ממחלות רבות כולל סוכרת, לחץ דם גבוה, ערמונית וטחורים.


האסיר אומר: "אני כמעט בן שבעים, ואני סובל מכמה מחלות, שהקיבה שלי מתקשה ואני סובל מעצירות חמורה בגלל האיכות הירודה של האוכל, שאין ירקות, פירות או מרקים חוץ מאתן, אלא מרק הם סובלים מעצירות."


הנציבות ציינה כי טריפה נעצר ב-13/08/2024, ונידון ל-6 חודשי מאסר מנהלי, אשר חודש ל-6 חודשים נוספים.


באשר לעצור וליד ראפאת עדילי (בן 24) משכם, הוא עבר ניתוח והשתלת קרנית לפני מעצרו ישנם 20 תפרים בעינו שיש להסירם בהקדם, אחרת זה יוביל לכישלון הניתוח ולפגיעה בקרנית, אך הנהלת הכלא מונעת ממנו להיפגש עם הרופא ומסרבת בתוקף.


עדילי איבד יותר מ-55 קילוגרמים ממשקלו, בשל כמות ואיכות המזון הירודה בתוך הכלא. ראוי לציין כי הוא נעצר ביום 23/03/2024, ונידון ל-6 חודשי מאסר מינהלי, שחודשו שוב.


בנוגע לנער העציר אחמד חאדר אל-חסנאת (בן 16) מהעיר בית לחם, הוא סובל ממחלת הגרדת שהתפשטה בגופו הנהלת הכלא כלאה אותו עם 10 נערים צעירים נוספים בחדר אחד, מבלי להעניק להם כל סוג של טיפול שהוא נעצר ב-10/7/2 חודשי מאסר. 4 חודשים.

פלסטין

ב 03 מרץ 2025 1:01 pm - שעון ירושלים

מות האסיר חאלד עבדאללה ממחנה ג'נין בכלא מגידו

העציר חאלד מחמוד קאסם עבדאללה (בן 41) ממחנה ג'נין נרצח בכלא מגידו.

הוועדה לענייני אסירים ומועדון האסירים הפלסטינים דיווחו על מותו של העציר המינהלי עבדאללה (בן 41) ב-23/2/2025 בכלא מגידו. של מלחמת ההשמדה.

מהרשות ומהמועדון נמסר כי השהיד חאלד עבדאללה היה נשוי ואב לארבעה ילדים, ויש לו שני אחים שנעצרו מנהלית, שאדי ואיאד עבדאללה לטענת משפחתו, הוא לא סבל מבעיות בריאותיות לפני מעצרו.

היא ציינה כי הוא העציר השלישי שעל מות הקדושים שלו הוכרז תוך שבוע, מה שמביא את מספר השהידים מבין העצורים בבתי הכלא מאז תחילת מלחמת ההשמדה ל- (61), והם היחידים שזהותם ידועה, כולל לפחות (40) מעזה, ומספר זה הוא הגבוה ביותר בהיסטוריה של התנועה מאז 9, ולכן הוא השלב ההיסטורי של 9 הכלא מספר חללי תנועת האסירים שזהותם ידועה מאז 1967 עולה ל-298, תוך ציון כי ישנם עשרות חללים מעזה אשר נתונים להיעלמות בכפייה, ומספר האסירים שגופותיהם מוחזקות עולה ל-70, כולל (59) מתחילת המלחמה.

ברשות ובמועדון הוסיפו כי פרשת מות הקדושים של העצור חאלד עבדאללה מהווה פשע חדש ברקורד של המערכת האכזרית הישראלית, שהגיעה לשיאה מאז תחילת מלחמת ההשמדה.

היא הוסיפה כי הכיבוש אינו עוצר בהריגת העצורים, אלא אינו חושף בכוונה את גורלם לאחר שחלף זמן מאז מות הקדושים, כפי שקרה עם עצורים רבים בעזה, כמו גם מה שקרה עם העציר חאלד עבדאללה.

עוד מאשרים בנציבות ובמועדון כי מה שקורה לעצורים אינו אלא היבט נוסף של מלחמת ההשמדה, ומטרתה היא לבצע נגדם עוד הוצאות להורג וחיסולים.

היא הדגישה כי שיעור הגדלת מספר השהידים בקרב העצורים יקבל תפנית מסוכנת יותר ככל שיחלוף זמן מעצרם של אלפים מהם בבתי הכלא, והמשך חשיפתם לפשעים שיטתיים, ובראשם עינויים, רעב, תקיפות על כל צורותיהם, פשעים רפואיים, תקיפות מיניות, וההשלמה הרצינית של המחלה וההשלמה המכוונת של המחלה מחסור - חסר תקדים ברמתם.

הנציבות והמועדון החזיקו באחריות המלאה למיתת הקדושים של העציר חאלד עבדאללה, וחידשו את דרישתם ממערכת זכויות האדם הבינלאומית להתקדם בקבלת החלטות אפקטיביות לחייב את מנהיגי הכיבוש באחריות לפשעי המלחמה שהם ממשיכים לבצע נגד העם שלנו, ולהטיל סנקציות על הכיבוש שיציבו לו את תפקידו הבסיסי, ויציבו לו את תפקידו הבסיסי, ויצרו אותו מחדש קץ למצב האימתני של חוסר האונים שסבלה ממנו במהלך מלחמת ההשמדה, ולסיים את מדינת החסינות החריגה שהעניקו המדינות הקולוניאליות הישנות למדינת ישראל הכובשת שכן היא מעל אחריות, דין וחשבון ועונש.

פלסטין

ב 03 מרץ 2025 12:31 pm - שעון ירושלים

הכיבוש מודיע על הריסת בית ספר במסאפר יטא, דרומית לחברון

היום, שני, הודיעו כוחות הכיבוש הישראלי על הריסת בית ספר במסאפר יטא, דרומית לחברון.


WAFA דיווחה כי כוחות הכיבוש הודיעו על הריסת בית הספר היסודי המעורב פלסטין במסאפר יאטה.


בסטטיסטיקה העדכנית ביותר שתיעד משרד החינוך וההשכלה הגבוהה על הפרות הכיבוש נגד החינוך ברצועת עזה ובגדה המערבית, מ-10/7/2023 עד 2/11/2025, הן היו כדלקמן:

בעזה נרצחו יותר מ-12,467 סטודנטים, ו-20,311 נוספים נפצעו, ואילו בגדה המערבית נרצחו 91 סטודנטים, 563 נפצעו ו-313 נעצרו.

ברצועת עזה נהרגו 569 צוות חינוך ו-2,703 נפצעו, בעוד 3 נהרגו, 18 נפצעו ויותר מ-157 נעצרו בגדה המערבית.

111 בתי ספר נהרסו כליל, 241 נפגעו קשות, 85 הופצצו והושחתו, כולם ממשלתיים, בנוסף ל-89 בתי ספר של אונר"א שהושחתו ברצועת עזה, בעוד ש-117 בתי ספר בגדה המערבית הושחתו באותה תקופה.

בנוגע לאוניברסיטאות, 20 מוסדות להשכלה גבוהה נפגעו קשות, 51 מבני אוניברסיטאות נהרסו כליל ו-57 מבנים נהרסו חלקית ברצועת עזה, בעוד ש-7 אוניברסיטאות ומכללות נתקפו שוב ושוב והושחתו בגדה המערבית באותה תקופה.

פלסטין

ב 03 מרץ 2025 11:06 am - שעון ירושלים

פלסטין נוכחת באוסקר.. "אין ארץ אחרת" זוכה בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר


בראשון היסטורי, הסרט התיעודי, "אין ארץ אחרת", המתאר את סבלם של פלסטינים תחת כיבוש באזור מספר יטא דרומית לחברון בגדה המערבית הכבושה, זכה ביום ראשון באוסקר, פרס הסרט הגדול בעולם לסרט התיעודי הטוב ביותר לשנת 2024.


הרביעייה, באזל אדרה וחמדאן בילאל, שניהם פלסטינים, ויובל אברהם ורחל צור, שתיהן ישראליות, עלו לבמה, כשאדרה ואברהם נשאו דברים בשם קבוצת הסרטים.


בזיל אדרה נאם תחילה, הודה לאקדמיה ולאחר מכן שיתף הערה אישית. "לפני כחודשיים הפכתי לאבא, והתקווה שלי עבור הבת שלי היא שהיא לא תצטרך לחיות את אותם החיים שאני חי עכשיו - הפחד המתמיד מאלימות מתנחלים, הריסות בתים ועקירה כפויה שהקהילה שלי, מסאפר יטא, מתמודדת מדי יום תחת הכיבוש הישראלי", הוא אמר "אף ארץ אחרת לא משקפת את המציאות הקשה שאנחנו עדיין סובלים ממנה ואנחנו סובלים ממנה בעשור האחרון. קרח ולהפסיק את הטיהור האתני של העם הפלסטיני".


"עשינו את הסרט הזה, פלסטינים וישראלים, כי הקולות שלנו יחד חזקים יותר", אמר אברהם, "אנחנו רואים אחד את השני - ההרס האכזרי של עזה ואנשיה שחייבים להסתיים ואת בני הערובה הישראלים שנלקחו ב-7 באוקטובר, שחייבים להשתחרר". לאחר מכן הוא הצביע על התנאים השונים שבהם הוא חי כאזרח ישראלי, בניגוד לאדרה, שנמצאת בשלטון צבאי ישראלי.


"כשאני מסתכל על בזיל, אני רואה את אחי, אבל אנחנו לא שווים", אמר. "אנחנו חיים בשיטה שבה אני חופשי על פי החוק האזרחי, ובאזיל תחת חוקים צבאיים שהורסים את חייו, והוא לא יכול לשלוט בו, פתרון פוליטי ללא עליונות גזעית, עם זכויות לאומיות עבור שני העמים שלנו, ואני חייב לומר, כי מדיניות החוץ של המדינה הזו עוזרת לחסום את הנתיב הזה בטוחה יש דרך אחרת זה לא מאוחר מדי לחיים, אין דרך אחרת.


הערותיהם של אדרה ואברהם נקטעו במחיאות כפיים מספר פעמים של כוכבי הוליווד. הזכייה של הסרט ראויה לציון מכיוון שהוא הגיע למרות שלא ניתן היה להפיץ את No Other Earth בארצות הברית.


בראיון ל"ניו יורק טיימס" באמצע פברואר, התייחסו הבמאים אדרה ואברהם לחוסר ההפצה האמריקאית של הסרט התיעודי. "זה ברור מסיבות פוליטיות", הם אמרו, "אנחנו מקווים שהחלטנו לא לחכות לאקרנים בקולנוע, כי הביקוש לסרט בארה"ב הוא כל כך גבוה עכשיו, אנחנו מציגים אותו בכמעט 100 תיאטראות עצמאיים. אומץ לקחת את זה על עצמו."


הסרט התיעודי, "אין ארץ אחרת", המספר את סיפורה של הקהילה הנצורה (והאזרחים) של מספר יאטה בגדה המערבית הכבושה, שם כוחות ישראליים הורסים את בתי התושבים ומפנים משפחות מקרקעות שבהן חיו במשך דורות, בטענה שהאזור נחוץ לאימונים צבאיים, הוא הנושא של הוויכוח הסוער ביותר בתולדות הסרט התיעודי של הוליווד בתולדות 20 של הסרט התיעודי של הוליווד גדי של עקירה בכפייה של פלסטינים.


ראוי לציין כי "מספר יטא" היא קבוצה של 12 כפרים פלסטיניים, השוכנת בעיר "יאטה", דרומית לעיר הפלסטינית חברון בגדה המערבית הכבושה. תושביה סובלים מזה עשרות שנים מאיום של עקירה בכפייה קבועה עקב הקמת רשויות הכיבוש של 10 התנחלויות, מאחזים ו"אזורי ירי (918)" לאימונים צבאיים.


לפלסטינים באזור נגרם נזק שמאיים ללא הרף על בטחון פרנסתם, עקב פלישת התנחלויות בניגוד לחוק ההומניטארי הבינלאומי (על פי סעיף 49 לאמנת ג'נבה הרביעית), האוסר על העברת האוכלוסייה האזרחית בסמכות ישראל לשטחים הכבושים.


פלסטינים בכפרים אלה מוכים במקלות ונסקלים באבנים על ידי מתנחלים, משק החי שלהם מושפע ומפוזר על ידי רכיבה על סוסים או כלי רכב הרים כדי להפחיד את העדרים, וכלבים משוחררים לתקוף רועים וכבשים שלהם. שדותיהם עולים באש ועציהם נכרתים.


בבימויו של הבמאים הפלסטינים בזיל אדרה וחמדאן בילאל, לצד הבמאים הישראלים יובל אברהם ורחל צור, אין ארץ אחרת זכתה לשבחים וקיבלה פרסים רבים בפסטיבל. לאחר שזכה בסרט התיעודי הטוב ביותר בהקרנת הבכורה שלו בפסטיבל הסרטים הבינלאומי של ברלין בפברואר האחרון, הסרט קטף את אותו הפרס גם בטקס פרסי גות'אם ומקבוצות המבקרים הגדולות בניו יורק ובלוס אנג'לס. רק לפני שבועות הוא קיבל מועמדות לאוסקר.


עם זאת, אף אולפן אמריקאי לא היה מוכן להרים את המותחן, למרות שמפיצים בדרך כלל מבלים את התקופה הזו של השנה בהתרברבויות בסיכומי המועמדויות שלהם לאוסקר.



פלסטין

ב 03 מרץ 2025 10:57 am - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך בתוקפנותו על העיר טול כרם ושני מחנותיה כבר היום ה-36

הכיבוש הישראלי ממשיך בתוקפנות הענפה שלו על העיר טול כרם ומחנהה זה היום ה-36 ברציפות ובמחנה נור שמס זה היום ה-23, על רקע תגבורת צבאית המלווה בעקירה בכפייה והריסת בתים.


מקורות מקומיים דיווחו כי לאחר חצות אמש שלחו כוחות הכיבוש תגבורת צבאית לעיר ולשני המחנות שלה, טול כרם ונור שמס, וסיירו ברחובות ובשכונות על רקע אש חיה כבדה וקולות פיצוצים באזור ג'בל אל-נסר במחנה נור שמס.


היא הוסיפה כי כוחות הכיבוש עדיין מוצבים לאורך רחוב שכם המחבר בין שני המחנות, ותופסים מבני מגורים ברחוב הנ"ל, בעיקר בצד שמול מחנה טול-כרם, והופכים אותם לצריפים צבאיים, פורסים את מכונותיהם ודחפוריהם בסביבתם, חוסמים את תנועת כלי הרכב ומעבירים חיפושים בנוסעים ומעצרים בהם.


הכיבוש ממשיך במצור הדוק על מחנות טול-כרם ונור שמס, מונע כניסה אליהם או יציאה מהם, ופורס חוליות חי"ר סביבם ובתוך השכונות והסמטאות, תוך פשיטה על בתים, השחתה והשחתת תכולתם, הכפפת התושבים בתוכם לחקירה, ואילוף כדורי אש והפצצות חיים.


עדי ראייה דיווחו כי כוחות הכיבוש הודיעו הערב לכמה משפחות לפנות את בתיהם עד הבוקר, דווקא באזור שמאחורי שכונת בתי הספר במחנה נור שמס.


דחפורי הכיבוש המשיכו להרוס בתים במחנה נור שמס, תוך יישום הודעת ההריסה של הכיבוש של 11 בתים, בתואנה של סלילת כביש המתחיל מכיכר המחנה לכיוון שכונת אל-מנשייה, ושייך למשפחותיהם של יוסף, ג'בלי, מרעי, אבו שלבאיה, אירני, שיחאן, יוניס וגהאן.


במהלך הימים האחרונים, מחנה נור שמס היה עד להסלמה בהריסה ושריפת בתים וחנויות שביצע הכיבוש בשכונות אלמנשיה וג'בל אלנסר ואל-סליחין, בנוסף להרס המוחלט שגרם לתשתיות, לרבות רשתות חשמל, מים, ביוב ותקשורת.


על פי הועדה העממית של מחנה נור שמס, מספר העקורים שנאלצו על ידי הכיבוש לעזוב את בתיהם בכוח עלה לכמעט 9,000, מתוך אוכלוסייה של 13,500, מרוב שכונות המחנה שהתרוקנו מתושביהם, כלומר אל-מנשיה, ג'בל אל-נסלה, ומחנה אל-נסלה, ומחנה אל-עליא, ומחנה. הם פנו למקלטים ולבתים של קרוביהם בעיר, בפרבריה ובכפריה.


במחנה טול-כרם דיווחו עדי ראייה כי כוחות הכיבוש פרסו חוליות חי"ר ברחובות המחנה, ונעו בין השכונות, בעיקר אבו אל-פול ונמל התעופה, תוך ירי חיה באינטנסיביות ושידור קולות פרובוקטיביים מלווים בפיצוצים, כדי להטיל אימה על אזרחים שנמצאים עדיין בתוך מחנה ביתם.


בתוך המשך המצור ההדוק על המחנות, התושבים שעדיין נמצאים בבתיהם וחיים בתנאים קשים וקשים ממשיכים לפנות מדי יום כדי להבטיח את הגעת צרכיהם הבסיסיים של מזון, מים, תרופות וחלב תינוקות, תוך שהכיבוש משבש את עבודתם של צוותי הסיוע בזמן שהם מנסים לספק להם את החומרים הבסיסיים הדרושים.


באותו הקשר, כוחות הכיבוש הסתערו היום עם עלות השחר על פרבר שווואיקה מצפון לטול כרם, פשטו על מספר בתים ועצרו שלושה אזרחים: פאהד פרייג' ובנו אוסייד, ומושב עדנאן עאמר.


הצעיר, עמר עודה, נפצע לאחר שרכב צבאי ישראלי פגע ברכבו בכוונה בעת שנסע בסמוך למסגד אל-מורביטון, ממערב לעיר, מה שהוביל לכך שספג חבלות ופציעות, וגרם לנזק כבד לרכב.

פלסטין

ב 03 מרץ 2025 9:25 am - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש הורסים חווה בירושלים הכבושה

דחפורי הכיבוש הישראלי הרסו הבוקר (שני) חווה בעיירה עיסאוויה, צפונית מזרחית לירושלים.


מקורות מקומיים דיווחו כי דחפורי הכיבוש הרסו חווה בת 4 דונם, שהכילה בית מגורים ואסם משק חי בבעלותו של האזרח זיאד מוסטפא.

פלסטין

ב 03 מרץ 2025 8:15 am - שעון ירושלים

פצועים ומעצרים בגדה המערבית

היום, יום שני, פצעו כוחות הכיבוש הישראלי שני אזרחים ועצרו אחרים בגדה המערבית.


בג'נין מסרה החברה הפלסטינית של הסהר האדום כי הצוותים שלה העבירו תינוקת בת 3 חודשים לבית החולים לאחר שסבלה מחנק מגז מדמיע בכניסה למחנה ג'נין.


בבית לחם הסתערו כוחות הכיבוש על מספר אזורים בנפת בית לחם ועצרו: מחמוד נאסר שוקה (בן 23) משכונת אל-פאווג'רה, נור אלדין מחמוד קרקה (בן 20) מאזור אל-כרקאפה, עבדאללה שוקה, ורחוב אל-ס-אחמד, בן 4, רחוב אל-ס אחמד חסן (בן 4-2 שנים). ישן) מחלאיל אל-לוז מזרחה, ועאטף נאג'י עבאית (בן 23) מאזור אל-עבאית מזרחה.


בסלפית נפצע ילד, עם שחר ביום שני, במהלך הסתערות כוחות הכיבוש הישראלי על העיירה בידיא.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש הסתערו על העיירה והתפרסו ברחובותיה, בין כדורים חיים ופצצות קול, מה שהוביל לפציעתו של הילד בראא איברהים פאיז מוסלה (בן 16), תושב העיירה סרטא, בידו.


אותם גורמים הוסיפו כי כוחות הכיבוש ירו כדורים לעבר חנויות ועוברי אורח באקראי, ועצרו צעיר שזהותו טרם ידועה.


בקלקיליה נפצע אזרח (בן 45) מפגיעת כדור שנורו לעברו על ידי חיילי הכיבוש, בסמוך לחומת ההפרדה הגזענית שנבנתה על אדמות העיירה חבלה, דרומית לקלקיליה, ולאחר מכן הועברה לבית החולים.


ברמאללה עצרו כוחות הכיבוש את שני הצעירים, קסאם יוניס אל-ברגותי, מדיר אבו משעל, ואמיר עבדול ג'אבר ממחנה ג'לזון, לאחר שפשטו וערכו חיפוש על בתי הוריהם.


כוחות אלה תפסו גם שני כלי רכב ממחנה ג'לזון, השייכים לאזרחים מוראד וג'יהאד נח'לה.


בחברון פשטו כוחות הכיבוש על מחנה אל-ערוב ועצרו את הצעיר חביב עזיז עיסא ואת שלושת הצעירים קוטאיבה טלאט עזיז עיסא, מוהנאד הית'ם אל-בלסי ומונטסר אנואר קארמה.


כמו כן הוקמו מספר מחסומים צבאיים במבואות חברון, ערי העיר, כפריה ומחנותיה, ומספר כבישים ראשיים ומשניים נסגרו בשערי ברזל, גושי בטון ומחסומי עפר.

פלסטין

א 02 מרץ 2025 9:26 pm - שעון ירושלים

כץ מורה על תחילת השלב השני של מבצע חומת ברזל

ברדיו הצבא הישראלי דווח כי שר המלחמה של הכיבוש, ישראל כץ, הוציא הנחיות להתחיל ביישום השלב השני של מבצע "קיר ברזל".


השלב החדש כולל לימוד הקמת אתרים צבאיים בלב המחנות בצפון הגדה המערבית במטרה למנוע את חזרתם של לוחמי ההתנגדות לאותם אזורים.


ההנחיות כוללות גם היערכות להרחבת המבצע בעתיד, בזמן שהכיבוש פותח בתוקפנות נגד ערי ומחנות הגדה המערבית, מכוון אנשים והורס תשתיות.