פלסטין

ב 03 מרץ 2025 8:15 am - שעון ירושלים

פצועים ומעצרים בגדה המערבית

היום, יום שני, פצעו כוחות הכיבוש הישראלי שני אזרחים ועצרו אחרים בגדה המערבית.


בג'נין מסרה החברה הפלסטינית של הסהר האדום כי הצוותים שלה העבירו תינוקת בת 3 חודשים לבית החולים לאחר שסבלה מחנק מגז מדמיע בכניסה למחנה ג'נין.


בבית לחם הסתערו כוחות הכיבוש על מספר אזורים בנפת בית לחם ועצרו: מחמוד נאסר שוקה (בן 23) משכונת אל-פאווג'רה, נור אלדין מחמוד קרקה (בן 20) מאזור אל-כרקאפה, עבדאללה שוקה, ורחוב אל-ס-אחמד, בן 4, רחוב אל-ס אחמד חסן (בן 4-2 שנים). ישן) מחלאיל אל-לוז מזרחה, ועאטף נאג'י עבאית (בן 23) מאזור אל-עבאית מזרחה.


בסלפית נפצע ילד, עם שחר ביום שני, במהלך הסתערות כוחות הכיבוש הישראלי על העיירה בידיא.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש הסתערו על העיירה והתפרסו ברחובותיה, בין כדורים חיים ופצצות קול, מה שהוביל לפציעתו של הילד בראא איברהים פאיז מוסלה (בן 16), תושב העיירה סרטא, בידו.


אותם גורמים הוסיפו כי כוחות הכיבוש ירו כדורים לעבר חנויות ועוברי אורח באקראי, ועצרו צעיר שזהותו טרם ידועה.


בקלקיליה נפצע אזרח (בן 45) מפגיעת כדור שנורו לעברו על ידי חיילי הכיבוש, בסמוך לחומת ההפרדה הגזענית שנבנתה על אדמות העיירה חבלה, דרומית לקלקיליה, ולאחר מכן הועברה לבית החולים.


ברמאללה עצרו כוחות הכיבוש את שני הצעירים, קסאם יוניס אל-ברגותי, מדיר אבו משעל, ואמיר עבדול ג'אבר ממחנה ג'לזון, לאחר שפשטו וערכו חיפוש על בתי הוריהם.


כוחות אלה תפסו גם שני כלי רכב ממחנה ג'לזון, השייכים לאזרחים מוראד וג'יהאד נח'לה.


בחברון פשטו כוחות הכיבוש על מחנה אל-ערוב ועצרו את הצעיר חביב עזיז עיסא ואת שלושת הצעירים קוטאיבה טלאט עזיז עיסא, מוהנאד הית'ם אל-בלסי ומונטסר אנואר קארמה.


כמו כן הוקמו מספר מחסומים צבאיים במבואות חברון, ערי העיר, כפריה ומחנותיה, ומספר כבישים ראשיים ומשניים נסגרו בשערי ברזל, גושי בטון ומחסומי עפר.

פלסטין

א 02 מרץ 2025 9:26 pm - שעון ירושלים

כץ מורה על תחילת השלב השני של מבצע חומת ברזל

ברדיו הצבא הישראלי דווח כי שר המלחמה של הכיבוש, ישראל כץ, הוציא הנחיות להתחיל ביישום השלב השני של מבצע "קיר ברזל".


השלב החדש כולל לימוד הקמת אתרים צבאיים בלב המחנות בצפון הגדה המערבית במטרה למנוע את חזרתם של לוחמי ההתנגדות לאותם אזורים.


ההנחיות כוללות גם היערכות להרחבת המבצע בעתיד, בזמן שהכיבוש פותח בתוקפנות נגד ערי ומחנות הגדה המערבית, מכוון אנשים והורס תשתיות.



פלסטין

א 02 מרץ 2025 9:05 pm - שעון ירושלים

אזרח נפצע מכדורי כוחות הכיבוש, מדרום לקלקיליה

אזרח נפצע מכדורי כוחות הכיבוש הישראלי, הערב, יום ראשון, דרומית לקלקיליה.


על פי מקורות מקומיים, אזרח בן 45 נפצע מפגיעת כדור שנורה לעברו על ידי חיילי הכיבוש, סמוך לחומת ההפרדה וההרחבה הגזענית שנבנתה על אדמות העיירה חבלה, דרומית לקלקיליה, ולאחר מכן הועברה לבית החולים.

ערבי ובינלאומי

א 02 מרץ 2025 8:42 pm - שעון ירושלים

ערב הסעודית: ישראל משתמשת בסיוע בעזה ככלי סחיטה

ערב הסעודית אמרה ביום ראשון כי ישראל משתמשת בסיוע הומניטרי לרצועת עזה ככלי של "סחיטה וענישה קולקטיבית".


משרד החוץ הביע "גינוי וגינוי של ממלכת ערב הסעודית להחלטת ממשלת הכיבוש הישראלי לעצור את כניסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, ולהשתמש בו ככלי לסחטנות וענישה קולקטיבית, המהווה הפרה בוטה של המשפט הבינלאומי והפרה ישירה של החוק ההומני, ההומניסטי, האח הפלשתיני הקל אנשים מתמודדים".


הממלכה חידשה את קריאתה לקהילה הבינלאומית להפסיק את ההפרות הישראליות החמורות הללו, להפעיל מנגנוני אחריות בינלאומיים ולהבטיח גישה בת קיימא לסיוע.


ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו החליט בשבת לעצור את כניסת כל הסיוע ההומניטרי לעזה, עם סיום השלב הראשון של הסכם הפסקת האש ברצועה, כך נמסר ביום ראשון מלשכתו.


מלשכת נתניהו נמסר: "ישראל לא תאפשר הפסקת אש ללא שחרור חיילינו החטופים".


הוא הוסיף: "אם חמאס ימשיך לסרב לשחרר את החטופים, יהיו לכך השלכות אחרות".


חמאס ראה בהחלטת נתניהו לעצור את כניסת הסיוע לרצועת עזה "סחיטה זולה, פשע מלחמה והפיכה בוטה נגד הסכם עזה".


בהודעת חמאס נאמר, "נתניהו מבקש לבטל את ההסכם שנחתם כדי לשרת את החישובים הפוליטיים הפנימיים הצרים שלו".


השלב הראשון של הסכם הפסקת האש בעזה הסתיים בשבת, על רקע חוסר הוודאות סביב חידוש ההסכם, כאשר ישראל מבקשת להאריך את השלב הראשון בעוד חמאס דורש להתחיל את השלב השני באופן מיידי.

פלסטין

א 02 מרץ 2025 8:32 pm - שעון ירושלים

ליברמן קורא לעקירת רוב הפלסטינים מעזה לסיני

חבר הכנסת הישראלי אביגדור ליברמן חידש ביום ראשון את קריאתו לעקור פלסטינים מרצועת עזה לסיני המצרית, כחלק מתוכניותיו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לעקור אותם ולתפוס את הרצועה.


כך הגיע בראיון לעיתון העברי "הג'רוזלם פוסט", עם ליברמן, שכיהן כשר החוץ (2009-2015), וגם מונה לשר הביטחון (2016-2018).


ליברמן אמר כי "עקירת רוב הפלסטינים מעזה לסיני המצרית היא פתרון מעשי ויעיל", טען.


הוא הוסיף: "מצרים צריכה לקלוט את רוב הפלסטינים בעזה, וזה לא ידרוש הגירה של מיליונים למרחקים גדולים, כפי שהציע טראמפ".


ליברמן הוסיף: "רצועת עזה סובלת מצפיפות אוכלוסין גבוהה, בעוד בסיני יש אדמות עצומות שאינן מנוצלות".


הוא טען כי הפלסטינים בעזה ובסיני "חולקים שפה, תרבות ויחסי משפחה, מה שהופך את תהליך ההתבוללות לטבעי".


עוד טען כי "מצרים מרוויחה כלכלית מהמצב הפוליטי הנוכחי, שכן היא ממלאת את תפקיד המתווך בין ישראל לחמאס, וגם קוטפת רווחים מפעולות הברחה דרך המנהרות ומעבר רפיח", כלשונו.


ליברמן קרא להערכה מחודשת של היחסים בין ישראל למצרים, והדגיש את הצורך ש"קהיר תיקח אחריות על רצועת עזה כפי שהיה לפני 1967, במסגרת המנדט של הליגה הערבית", אמר.


זו לא הפעם הראשונה שליברמן קורא לעקירת פלסטינים מעזה למצרים, הוא קרא לפברואר האחרון "לשליטה של מצרים בעזה וישראל וירדן חולקות אחריות על הגדה המערבית".


הוא גם תמך בתוכניתו של טראמפ להשתלט על עזה ולעקור פלסטינים ממנה, בהתחשב בכך שיישומה אפשרי "אם מצרים תפתח את דלתות סיני כדי להכיל אותם".


בפברואר האחרון חשף טראמפ, במסיבת עיתונאים עם נתניהו בבית הלבן, את כוונתו לכבוש את רצועת עזה ולעקור ממנה את הפלסטינים, מה שגרר דחייה אזורית ובינלאומית נרחבת.


מאז ה-25 בינואר, טראמפ מקדם תוכנית להעברת הפלסטינים בעזה למדינות שכנות כמו מצרים וירדן, אשר נדחתה על ידי שתי המדינות, ואליה הצטרפו מדינות ערביות נוספות וארגונים אזוריים ובינלאומיים.


בתמיכה אמריקנית, בין ה-7 באוקטובר 2023 ל-19 בינואר 2025, ישראל ביצעה רצח עם בעזה, והותירה יותר מ-159,000 חללים ופצועים פלסטינים, רובם ילדים ונשים, ויותר מ-14,000 נעדרים.

פלסטין

א 02 מרץ 2025 8:28 pm - שעון ירושלים

75 אלף מקיימים תפילות אישה ותראוויה במסגד אל-אקצא

75 אלף מתפללים ערכו את תפילות אישה ותראוויה ביום השני של חודש הרמדאן הקדוש, בחצרות מסגד אל-אקצא המבורך.


מחלקת ההקדשים האסלאמית בירושלים העריכה כי "כ-75,000 מתפללים ערכו את תפילות אישה ותרוויח בחצרות מסגד אל-אקצא", שרובם היו תושבי עיר הקודש או מתוך שטחי 1948, לאור הצעדים הצבאיים המחמירים שהטילו על רשויות הכיבוש הישראליות את תושבי הגדה המערבית, כיוון שהם מונעים את הגישה אל רשויות הכיבוש הישראליות מהארץ המערבית לקיים תפילות במסגד אל-אקצא.


משטרת הכיבוש פרסה כוחות נוספים בעיר הכבושה ירושלים ובסביבת מסגד אל-אקצא, במקביל לכניסתו של חודש הרמדאן, כדי לחסום ולהגביל את גישתם של מתפללים לאל-אקצא.

פלסטין

א 02 מרץ 2025 7:45 pm - שעון ירושלים

שני הרוגים לאחר תקיפת מזל"ט ישראלי ממזרח לשדה התעופה ההרוס בעזה ממזרח לרפיח

שני אזרחים נהרגו, יום ראשון בערב, כתוצאה מפגיעת מזל"ט ישראלית מזרחית לשדה התעופה ההרוס בעזה, מזרחית לעיר רפיח, דרומית לרצועת עזה.


ארבעה אזרחים, בהם אישה, נהרגו ושישה נוספים נפצעו מוקדם יותר היום בבית חאנון שבצפון רצועת עזה, ובחאן יונס ורפיח בדרום, כך נמסר מהאגודה האדום, שהסבירו כי הצוותים שלה טיפלו בשלושה חללים וארבעה פצועים ברצועת עזה: שני חללים מהעיירה בית חאנון במזרח, בעוד שתיים בנות קדושים בעיר אל-חאן הפציעות הועברו ממרכז נפת רפיח. אזרח נוסף מהעיר רפיח נהרג אף הוא.


מאז הוכרזה הפסקת האש ברצועת עזה, הגיעו לבתי החולים ברצועה 116 חללים, רובם גופות, בנוסף ל-490 פצועים.

פלסטין

א 02 מרץ 2025 5:38 pm - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך להרוס בתים במחנה נור שמס, מזרחית לטול כרם

היום, יום ראשון, המשיכו דחפורי הכיבוש הישראלי להרוס בתים במחנה נור שמס, מזרחית לעיר טול-כרם, כחלק ממסע ההסלמה המכוון אליו במשך 22 ימים רצופים.


ההריסה נמשכה, ביישום הודעת הכיבוש להריסת 11 בתים, בתואנה של סלילת כביש המתחיל מכיכר המחנה לכיוון שכונת אלמנשיה, ושייך למשפחותיהם של יוסף, ג'באלי, מרעי, אבו שלביה, אירני, שיהאב, יונס וג'אנם.


אתמול החלו דחפורי הכיבוש בהליך ההריסה שכלל מספר בתים ומבני מגורים, החל מסביבת מסגד אבו בכר אל-סדיק בכיכר המחנה.


ראש הוועדה העממית לשירותים במחנה נור שמס, ניהאד אל-שאוויש, אמר ל-WAFA כי הכיבוש מטיל מצור על המחנה, אשר נתון לתוקפנות חסרת תקדים ולעקירה בכפייה בקנה מידה גדול, על רקע איומים על התושבים לפנות את בתיהם, תוך שימוש בכדורים חיים כדי לעזוב אותם ולהרוס אותם ברחובות ולהרוס אותם ולהרוס אותם .


הוא הוסיף כי דחפורי הכיבוש ממשיכים זה היום השני ליישם את התוכנית להריסת 11 מבני מגורים הכוללים בתים המאוכלסים בעשרות משפחות, וההרס וההריסה הנלווים של כל מה שמסביב לבתי היעד, בשל אופי הבניינים בתוך המחנה הסמוכים זה לזה, תוך שהוא מציין כי מספר הבתים הושחת לחלוטין או לא נפגעה באופן חלקי מצור שהוטל על המחנה וסביבתו.


אל-שווש הסביר כי הכיבוש לא עצר בהריסה, אלא שרף בתים ומתקנים בכוונה, בנוסף להרס מוחלט של התשתיות, כולל חשמל, מים, ביוב ורשתות תקשורת, וציין כי מצב המחנה הוא קטסטרופלי והפך לאזור הרוס ופגוע.


הוא ציין כי המחנה היה עד לתנועת עקירה גדולה מאז תחילת תוקפנות הכיבוש נגדו, ומספר העקורים עלה לכ-9,000, מתוך אוכלוסייה כוללת של 13,500, אשר הוצאו בכוח ובאיומי נשק מבתיהם ברוב שכונות המחנה של המחנה, שהפכו ריק מתושבי המחנה, אלשי, אלשי, אלשי. אלמסלח ומרכז המחנה, והם פנו למקלטים ולבתים של קרוביהם בעיר, בפרבריה ובכפריה.


אל-שווש אמר: מי שנותר הם תושבי שכונת אלמח'ר שחיים בתנאים קשים, לאור המחסור באספקה בסיסית כמו מזון, מים, תרופות וחלב תינוקות, וההרס הנלווה של התשתיות, מלווה במצור ההדוק שהטיל הכיבוש, המונע כניסתו ויציאה ממנו אל תוך המחנה ויציאה ממנו.

פלסטין

א 02 מרץ 2025 4:08 pm - שעון ירושלים

צעיר נפצע לאחר שרכב צבאי פגע ברכבו ממערב לטול כרם

היום, ראשון, נפצע צעיר לאחר שרכב צבאי ישראלי פגע ברכבו ממערב לטול כרם.


לטענת מקורות מקומיים, הרכב הצבאי פגע ברכב בכוונה בעת שנסע ליד מסגד אל-מורביטון ממערב לעיר, מה שגרם לצעיר, עמר עוודה, לחבלות ופציעות, וגרם לנזק חמור לרכב הפצוע הועבר לבית החולים.


כוחות הכיבוש תקפו בכוונה רכבים של אזרחים עם רכבם במהלך התוקפנות המתמשכת בעיר טול-כרם ובשני מחנותיה, בנסיעה במהירות גבוהה ונגד התנועה ברחובות הראשיים של העיר ובפרבריה.

ערבי ובינלאומי

א 02 מרץ 2025 12:59 pm - שעון ירושלים

סיסי מדגיש את ההכרח בבנייה מחדש של רצועת עזה מבלי לעקור את תושביה

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי חזר ביום ראשון על הצורך להתחיל בפעולות שיקום ברצועת עזה במהירות, מבלי לעקור פלסטינים.


במהלך קבלת הפנים שלו עם נציב האיחוד האירופי לים התיכון, דוברבקה סויקה, הדגיש סיסי את חשיבות תמיכת האיחוד האירופי במאמצים שמטרתם החזרת השקט, השגת יציבות והקמת מדינה פלסטינית, כערובה היחידה להשגת שלום בר קיימא באזור.

לפי הודעת הנשיאות המצרית, הפגישה דנה בהתפתחויות בעזה, שם סקר סיסי את המאמצים המצריים ליישם את הסכם הפסקת האש, להחליף בני ערובה ועצורים ולהכניס סיוע הומניטרי לרצועה.



נשיא מצרים גם הדגיש את הצורך להתחיל במהירות בפעולות שיקום ברצועת עזה מבלי לעקור פלסטינים.

הפגישה הייתה עדה גם לחילופי דעות על ההתפתחויות בלוב, סודן וסוריה, שם הודגש הצורך בהפעלת המאמצים הדרושים להשגת יציבות במדינות אלו ולשמירה על בטחון אזרחיהן.

הפקיד האירופי הדגיש את חשיבות היחסים בין האיחוד האירופי למצרים, והצביע על תפקידו המרכזי בהשגת ביטחון ויציבות באזור, והביע את תמיכת האיחוד במאמצים המצריים בתחום זה.


פלסטין

א 02 מרץ 2025 12:40 pm - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש עוצרים צעיר דרומית לטובאס

היום, יום ראשון, עצרו כוחות הכיבוש הישראלי צעיר מהעיירה טמון, דרומית לטובאס.


מנהל מועדון האסירים בטובאס, כמאל בני עודה, דיווח כי כוחות הכיבוש עצרו את הצעיר עומר מחמוד חסן בשאראת (בן 20), בעת שעבר במחסום עוורתא, דרומית מזרחית לשכם.

פלסטין

א 02 מרץ 2025 12:38 pm - שעון ירושלים

548 מתנחלים מסתערים על אל-אקצא ביום השני של הרמדאן

היום, יום ראשון, הסתערו 548 מתנחלים על מסגד אל-אקצא המבורך משער אל-מגריבה, בחסות משטרת הכיבוש הישראלית.


מקורות מקומיים דיווחו כי המתנחלים ערכו סיורים פרובוקטיביים וערכו טקסים תלמודיים בחצרות אל-אקצא, בעיקר באזור המזרחי שלה.


מאז תחילתה של התוקפנות הישראלית המקיפה נגד עמנו ברצועת עזה ובגדה המערבית, באוקטובר 2023, החמירו כוחות הכיבוש את צעדיהם בשערי מסגד אל-אקצא ובכניסות לעיר העתיקה.

פלסטין

א 02 מרץ 2025 10:28 am - שעון ירושלים

הגרדיאן: הרג הילדים בגדה המערבית על ידי הכיבוש "הפך לדבר שבשגרה"

העיתון הבריטי The Guardian דיווח ביום שבת כי הרג ישראל של ילדים בגדה המערבית הכבושה הפך לאירוע נפוץ מאז שצבא הכיבוש הישראלי הסלים את תוקפנותו בשטחים הכבושים לאחר ה-7 באוקטובר 2023. הדיווח הצביע על כך שהמצב החמיר מאז כניסת הפסקת האש בעזה לתוקף ב-20259 בינואר.


הכתבה לוותה בצילומי מצלמות מעקב המציגים את הרגע שבו חייל ישראלי ירה באימן נסאר אל-חימוני בן ה-12 בחברון. אל-חימוני נהרג ב-21 בפברואר בעת שביקר קרובי משפחה באזור ג'בל ג'והר, דרומית לחברון. הוא נורה בחזהו ומאוחר יותר נקבע מותו בבית החולים.


לפי ה"גרדיאן", כוחות ישראליים הרגו שני ילדים בשבוע בגדה המערבית מתחילת 2025, שיעור גבוה מעט מהממוצע לשנת 2024, אז נהרגו 93 ילדים פלסטינים.


פעילי זכויות אדם חוששים שמניין ההרוגים ימשיך לעלות כאשר הצבא הישראלי מיישם את הטקטיקות הנהוגות בעזה על הגדה המערבית. טקטיקות אלו כוללות עקירת עשרות אלפי אנשים, הרס שכונות וכללי פעולה רגועים הקובעים מתי חיילים יכולים לפתוח באש.


צבא ישראל לא הגיב לפניות על הריגתו של אל-חימוני, כך דיווח העיתון. בחלק מהמקרים הקודמים הוכרזו חקירות צבאיות בלחץ תקשורתי, אך לעתים רחוקות הן הובילו לאחריות. בשנת 2019, חייל קיבל חודש אחד בלבד של עבודות שירות על הריגת ילד בן 14 בעזה. עם זאת, השלכות כאלה נשארות נדירות ביותר.


ארגון זכויות האדם הישראלי "יש דין" אומר שהסיכוי שחייל ישראלי יועמד לדין בגין הריגת פלסטיני הוא רק 0.4 אחוז - כלומר רק אחד מכל 219 מקרים מביא לתביעה משפטית.


בינתיים, Defense for Children International - פלסטין אמרה ביום שבת כי הכישלון להטיל אחריות על חיילים ישראלים נתן להם למעשה אור ירוק לבצע התעללויות נוספות בגדה המערבית.


איאד אבו קוטאיש, מנהל תוכנית האחריות ב-Defense for Children International, אמר כי כוחות הכיבוש הרגו 16 ילדים פלסטינים בגדה המערבית מתחילת השנה, למרות שאף אחד מהם לא היווה איום ממשי. אבו קטיש גם הצביע על התדירות הגוברת של חיילים בכיבוש המעכבים אמבולנסים הנושאים פלסטינים פצועים ותוקפים את משפחותיהם, ותיאר זאת כדפוס מדאיג בהתנהגות הצבא.


ראוי לציין כי ב-10 בפברואר נכתב בעיתון הישראלי "הארץ" כי הצבא הישראלי הרחיב את פקודות הפתיחה באש בגדה המערבית הכבושה, מה שהוביל לעלייה במספר החללים האזרחיים הפלסטינים.


היא הוסיפה, בציטוט של מפקדי יחידות בצבא הישראלי, שלפיקוד המרכז יש החלטות ליישם את מנגנון הפתיחה באש שבו השתמש ברצועת עזה כדי להרוג כל פלסטיני לא חמוש, בין אם הוא חשוד או לא, בגדה המערבית.


בעיתון הסבירו כי "פקודות הפתיחה באש הרחבות הקלו על חיילים ללחוץ על ההדק בהוראת מפקד פיקוד המרכז (בצבא ישראל) אבי בלוט".


כמו כן צוטטו חיילים ישראלים שהשתתפו במבצע הצבאי בגדה המערבית שאמרו כי בלוט התיר לירות כדי להרוג פלסטינים מבלי לפנות למעצר.


החיילים הסבירו כי המספר הגבוה האחרון של מקרי מוות פלסטינים לא חמושים בגדה המערבית הוא "חריג", וייחסו זאת להחלטתו של בלוט שאפשרה להם לירות ולהרוג כל פלסטיני שנחשד בהנחת מטעני חבלה או ב"התעסקות באדמה".

פלסטין

א 02 מרץ 2025 10:18 am - שעון ירושלים

ישראל דוחפת הצעת חוק לספח התנחלויות באזור ירושלים

ועדת השרים הישראלית לחקיקה צפויה לאשר היום, ראשון, הצעת חוק שמכשיר את סיפוח ההתנחלויות באזור ירושלים הכבושה לישראל, באמצעות הקמת המטרופולין המכונה "מטרופולין ירושלים", כלומר ירושלים רבתי, כך שיכלול התנחלויות ובהן "מעלה אדומים", "ביתר עילית", "גבעת זבת" ועוד.


על פי הצעת החוק שהגיש ח"כ דן אליוז מהליכוד, "החוק, הרשות השופטת והנהלת המדינה יחולו על מטרופולין ירושלים", וראש עיריית ירושלים יהיה ראש המטרופולין, וראשי מועצות ההתיישבות יהיו חברים ב"רשות המטרופולין".


הצעת החוק מחייבת את ממשלת ישראל והמטרופולין לפעול להרחבת הקרקע המיועדת לבנייה, באמתלה של עידוד זוגות צעירים להתגורר באזור זה, הרחבת תחבורה ציבורית ומוסדות חינוך ועוד.


בנימוקי הצעת החוק נקבע כי מעמדה של ירושלים ירד בשנים האחרונות, וכי ישנה הגירה שלילית ממנה, וכי הצעת החוק תחזיר לעיר את "מעמדה כסמל וכלב ליבו של העם היהודי, ותגייס את מיטב הכוחות בישראל ובקרב יהדות העולם לחיזוק ירושלים".


הצעת החוק הוסיפה כי יישובים הסמוכים לירושלים יוכלו לשמור על שלטון עצמי, והוספת תושבים "תאפשר שמירה על האיזון הדמוגרפי, ותאפשר לאזורים רבים להגביר בנייה למגורים, מסחר, תיירות ובילויים, ולשמור שטחים ירוקים".


עם זאת, ארגון זכויות האדם עיר עמים הדגיש כי "הצעת החוק מבקשת לקדם סיפוח שאינו חוקי על פי החוק הבינלאומי ומהווה המשך להפרה הגסה של החוק הבינלאומי של ישראל סיפוח ההתנחלויות בגדה המערבית על פי הצעת החוק מנתק את הגדה המערבית, מנתק את ההמשכיות הגיאוגרפית הנחוצה בין מרחבי בית לחם וחבל ארץ ישראל למחוזות המזרח והפלסטינים הנוספים שבין אזורי בית לחם וחברון. סיפוח זה יהווה עוד מכשול חשוב ביותר לפתרון מדיני עתידי ולאפשרויות נוספות באזור כולו".


"בנוסף להשלכות הפוליטיות, המצב כיום, למרות החקיקה הקיימת המקנה תקציבים מיוחדים לעיר, ירושלים היא העיר הענייה ביותר מזה שנים. הצעת החוק הנוכחית תדחוף אנשים רבים לעיר הצפופה, ותגרום נזק עצום נוסף למעמדה הכלכלי והחברתי החלש", ציין עיר חמים.


בעמותה הוסיפו כי "הצעת החוק מבקשת להחליש את האוכלוסייה הפלסטינית בירושלים, באמצעות הטלת רוב דמוגרפי יהודי".

פלסטין

א 02 מרץ 2025 10:11 am - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש עוצרים נער מירושלים הכבושה

היום, יום ראשון, עצרו כוחות הכיבוש הישראלי נער מהעיירה עיסאוויה, צפונית מזרחית לירושלים הכבושה.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש עצרו את הצעיר, עלי אמג'ד עליאן, לאחר שפשט וערכו חיפוש בבית משפחתו בעיירה.


ראוי לציין כי כוחות הכיבוש ביצעו לפני מספר ימים פעולות הריסה ודחפור שכללו בית, בתי פלסטיק ומכלאות לבעלי חיים, דחפו אדמות חקלאיות, קירות תמך ועקרו מספר עצים.

פלסטין

א 02 מרץ 2025 9:35 am - שעון ירושלים

מתנחלים רועים את בקריהם על גידולי אזרחים בבקעת הירדן

היום, יום ראשון, שחררו מתנחלים את משק החי שלהם לגידולי גשם של אזרחים בח'רבת אל-פריסיה שבצפון בקעת הירדן.


מקורות מקומיים דיווחו כי מתנחלים רעו את משק החי שלהם על גידולי גשם של אזרחים באזור, וציינו כי אין זו הפעם הראשונה שמתנחלים רעים את משק החיות שלהם בכוונה על גידולי האזרחים.


מדי שנה רועות והורסים המתנחלים מאות דונמים של קרקע חקלאית בצפון בקעת הירדן, ובנוסף מונעים מאזרחים לרעות את בקריהם במרעה, לפשוט על בתיהם, להטיל עליהם אימה ולנסות לגנוב את בקריהם.

פלסטין

א 02 מרץ 2025 8:40 am - שעון ירושלים

שני הרוגים ופצועים בעזה, וישראל מוותרת על ההסכם

שני אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו ביום ראשון בבוקר כאשר מזל"ט ישראלי הפציץ קבוצת אזרחים בבית חאנון, מצפון לרצועת עזה.


ישראל ממשיכה להפר ולהתחמק מההסכם, בעוד חמאס דרש את יישום השלב השני של הסכם עזה.


מל"טים ישראלים תקפו קבוצת פלסטינים בשכונת אל-מסרין בבית חאנון, והביאו למותו של הצעיר הודהיפה איברהים אל-מסרי ולפציעתם של אחרים.


על פי נתונים סטטיסטיים שפירסם ראש לשכת התקשורת הממשלתית, סלמה מערוף, צבא הכיבוש הישראלי הרג 100 פלסטינים ופצע 820 נוספים ברצועת עזה מאז שהסכם הפסקת האש נכנס לתוקף ב-19 בינואר.


חמאס התעקש להתחיל את השלב השני של הסכם הפסקת האש, שיסיים את המלחמה ברצועת עזה, לאחר סיום השלב הראשון שלו בשבת, אולם ישראל הביעה את הסכמתה להצעה אמריקנית להאריך את ההפוגה הנוכחית עד אמצע אפריל, לאור אי השגת הסכם במשא ומתן.


חמאס קרא ליישם את השלב השני של הסכם הפסקת האש עם ישראל, שנכנס לתוקף ב-19 בינואר, בהתחשב בכך שהצעה אמריקאית להפוגה עד אמצע אפריל, שאושרה על ידי ראש ממשלת ישראל, היא "אישור ברור לכך שהכיבוש מתחמק מההסכמים שעליהם חתם".


מנהיג חמאס, מחמוד מרדאווי, אמר בהצהרה: "הדרך היחידה להשיג יציבות באזור והחזרת האסירים היא להשלים את יישום ההסכם".

החל מיישום השלב השני הכולל מו"מ על הפסקת אש קבועה, נסיגה מקיפה, שיקום ולאחר מכן שחרור אסירים במסגרת עסקה מוסכמת... זה מה שאנחנו מתעקשים עליו ולא נסוג ממנו".


לשכתו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הודיעה בהצהרה כי "ישראל מאמצת את תוכניתו של שליח נשיא ארה"ב סטיב ויטקוף להפסקת אש זמנית במהלך חודש הרמדאן", המסתיימת בסוף מרץ, ובמהלך חג הפסח היהודי, שיצוין באמצע אפריל.


מוסיף כי ישראל מוכנה להתחיל "מיידית" במשא ומתן על "פרטי תוכנית ויטקוף" עם חמאס.

פלסטין

א 02 מרץ 2025 8:36 am - שעון ירושלים

"ישראל" עוצרת את כניסת הסיוע לעזה, ו"חמאס" עוקב

כלי תקשורת ישראלים דיווחו כי ממשלת ישראל החליטה לעצור את כניסתן של משאיות עמוסות סיוע הומניטרי לרצועת עזה עד להודעה חדשה.


זה בא בפגישה שהתקיימה אתמול בערב בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, בה התקבלה ההחלטה בתיאום עם הצד האמריקאי.


זה מגיע עם סיום השלב הראשון של הסכם הפסקת האש, שהסתיים רשמית בחצות אמש.


בתורו, אמר חמאס בהצהרה הבוקר, " ההחלטה של נתניהו להפסיק את הסיוע ההומניטרי היא סחיטה זולה, פשע מלחמה והפיכה בוטה נגד ההסכם".


היא קראה למתווכים ולקהילה הבינלאומית לפעול כדי ללחוץ על הכיבוש ולהפסיק את צעדי הענישה והבלתי מוסריים שלו נגד יותר משני מיליון בני אדם ברצועת עזה.


היא הוסיפה: "הצהרת לשכת ראש ממשלת כיבוש הטרור נתניהו, בדבר אימוץ הצעות אמריקאיות להארכת השלב הראשון בהסכם, על פי הסדרים המפרים את הסכם הפסקת האש בעזה, היא ניסיון בוטה להתחמק מההסכם ולהימנע מלהיכנס למשא ומתן לשלבו השני".

פלסטין

ש 01 מרץ 2025 10:57 pm - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש הסתערו על מסגד אל-אקצא ואילצו מתפללים לעזוב אותו

כוחות הכיבוש הישראלי הסתערו הערב, שבת, על חצרות מסגד אל-אקצא המבורך.


על פי מקורות מקומיים, כוחות הכיבוש הסתערו על חצרות מסגד אל-אקצא לאחר סיום תפילות אשה ותראוויה, ואילצו את המתפללים לעזוב.


70,000 מתפללים ערכו את תפילות אישה ותראוויה ביום הראשון של חודש הרמדאן, בחצרות מסגד אל-אקצא המבורך, לאור הצעדים הצבאיים הנוקשים שהטילו רשויות הכיבוש הישראליות על הגישה למסגד.

פלסטין

ש 01 מרץ 2025 6:55 pm - שעון ירושלים

מתנחלים, תחת חסות הכיבוש, תוקפים בתי אזרחים בבקעת הירדן

היום, שבת, תקפו מתנחלים בחסות צבא הכיבוש הישראלי אוהלי מגורים, הרסו את תכולתם ופגעו בצמיגים של טרקטור חקלאי באלנסריה שבמרכז בקעת הירדן.


לפי מקורות מקומיים, מתנחלים, בחסות הכיבוש, תקפו את אוהליהן של מספר משפחות פלסטיניות באל-נסריה, גרמו נזק לצמיגים של אחד הטרקטורים החקלאיים, השמידו חלק מהתכולה ופגעו במצלמות המעקב שהותקנו באזור.


בהקשר קשור, מתנחלים הסתערו על קהילת ח'לת מח'ול בצפון בקעת הירדן, ואיימו על אזרחים והטילו אימה.


אתמול, יום שישי, השמידו מתנחלים את שרידי אוהלי אזרחים בחאלת חאדר שבצפון בקעת הירדן.

פלסטין

ש 01 מרץ 2025 5:36 pm - שעון ירושלים

שלושה ילדים נפצעו מכדורי כיבוש מזרחית לשכם

שלושה ילדים נפצעו מכדורי כוחות הכיבוש הישראלי, היום, שבת, במהלך הסתערותם על העיירה בית פוריק ממזרח לשכם.

מנהל מרכז החירום והאמבולנסים באגודת הסהר האדום הפלסטיני בשכם, עמיד אחמד, אמר ל-WAFA כי צוותי האמבולנס טיפלו בשלושה ילדים שנפצעו מכדורים חיים של כוחות הכיבוש באזור הרגל, במהלך ההסתערות על העיירה בית פוריק.


לפי מקורות מקומיים, כוחות הכיבוש הסתערו על העיירה בית פוריק על רקע ירי כבד ומיכלי גז מדמיע, שהובילו לפרוץ עימותים.

פלסטין

ש 01 מרץ 2025 4:13 pm - שעון ירושלים

אונר"א אומרת שישראל נפטרת ממנו לא תפתור את סוגיית הפליטים הפלסטינים

סוכנות הסעד והעבודות של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) אמרה ביום שבת כי סילוקה של ישראל מהסוכנות לא תפתור את סוגיית הפליטים הפלסטינים, אך עשויה להחריף את הבעיה.


כך בא בהצהרה של הנציב הכללי של אונר"א פיליפ לזאריני למגזין הישראלי "972+", וסוכנות האו"ם פרסמה את תוכנו בשבת, באמצעות פלטפורמת X.


לצריני הדגיש כי אונר"א היא עמוד השדרה של מבצע הסיוע ברצועת עזה, וממשיכה לפעול למתן שירותי בריאות וחינוך לפליטים פלסטינים בגדה המערבית הכבושה, כולל מזרח ירושלים.


הוא ציין כי "סילוק הסוכנות על ידי ישראל לא יפתור את סוגיית הפליטים הפלסטינים, שכן מדובר בסוגיה פוליטית, אך עלול להחריף את הבעיה".


ב-28 באוקטובר 2024 אישרה הכנסת הישראלית שני חוקים שמונעים מארגון אונר"א לבצע כל פעילות בתוך השטחים הפלסטיניים הכבושים, וכן קובעים את ביטול ההרשאות והמתקנים שניתנו לה ומניעת כל מגע רשמי עמה. הם נכנסו לתוקף ב-30 בינואר.


ישראל טוענת שעובדי אונר"א השתתפו במתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר 2023, שהסוכנות הכחישה את מחויבותה של אונר"א לניטרליות, מתעקשת להמשיך בעבודתה ודוחה את האיסור הישראלי.


אונר"א מספקת שירותי סיוע, בריאות וחינוך למיליוני פלסטינים ברצועת עזה ובגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים, וכן לפליטים פלסטינים בסוריה, לבנון וירדן.


מדינת פלסטין דוחה כל ניסיונות לערער, להחליף או להגביל את העבודה והמימון של סוכנות האו"ם, וקוראת "לקהילה הבינלאומית לנקוט בפעולה רצינית כדי לחייב את הכיבוש באחריות ולהגן על המנדט של אונר"א".


הצורך של הפלסטינים באונר"א, הארגון ההומניטרי הבינלאומי הגדול ביותר, גדל תחת לחץ של מלחמת רצח עם שניהלה ישראל בתמיכה אמריקאית ברצועת עזה לאורך תקופה של קרוב ל-16 חודשים, מה שהותיר יותר מ-160,000 פלסטינים הרוגים ופצועים, רובם ילדים ונשים, ויותר מ-14,000 נעדרים.

פלסטין

ש 01 מרץ 2025 2:51 pm - שעון ירושלים

מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-48,388 ומספר הפצועים ל-111,803 מאז תחילת התוקפנות.

מקורות רפואיים הודיעו היום, שבת, כי מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-48,388 חללים, מאז תחילת התוקפנות הישראלית ב-7 באוקטובר 2023.


אותם גורמים הוסיפו כי מספר הנפגעים עלה ל-111,803 מאז תחילת התוקפנות, בעוד מספר נפגעים עדיין נמצאים מתחת להריסות ובכבישים, וצוותי אמבולנס וחילוץ אינם יכולים להגיע אליהם.


היא ציינה שבמהלך 48 השעות האחרונות הגיעו לבתי החולים ברצועת עזה 23 קדושים (21 קדושים החלימו ושני קדושים חדשים) ו-23 פצועים.

פלסטין

ש 01 מרץ 2025 11:40 am - שעון ירושלים

ניתוח ישראלי: חקירות צבאיות על כישלונות 7 באוקטובר "ספר נרטיב שקרי"

עיתונים ישראלים שפורסמו היום, יום שישי, מתחו ביקורת על תוצאות החקירות על מחדלי הצבא ב-7 באוקטובר 2023, שפורסמו אתמול על ידי צבא ישראל.

"החקירות חקרו בכוונה נושאים מסוימים מראש, והתעלמו בכוונה בנושאים אחרים. גם כשחקרו נושאים מסוימים, היה ברור שהחוקרים התעלמו מעובדות וטיפו תוצאות", צוטט הקצין בעיתון "ישראל היום".

לדבריו, "החקירות לא התייחסו לנושאים המרכזיים הנדרשים והוצגו כסיפור ולא כחקירה שמטרתה להגיע למחקר אמיתי, כלומר להפיק את הלקחים הנדרשים ומחויבות מוסרית כלפי הציבור וכלפי החיילים בצבא ישראל".

תא"ל במילואים חזי נחמה אמר, "קצינים בכירים באוגדת עזה סבורים שהרמטכ"ל (הרזי הלוי) השליך אותם מתחת לרכבת. לטענתם, החקירות מצביעות על נרטיב שקרי לפיו הדרגים הנמוכים בצבא כשלו, האוגדה לא העבירה את תמונת המצב, ולפיכך כיצד פעלו המטכ"ל, ולפיכך לא ידעו כיצד פעלו המטכ"ל טוב." הוא הוסיף, "לא ניתן לקבל את הטענה שהמטכ"ל לא קיבל תמונת מצב עד הצהריים".

נחמה המשיכה כי פיקוד הצבא, חיל האוויר והמטה הכללי לא נתנו מענה להתקפת כוחות העילית של חמאס ב-7 באוקטובר, "והתגובה ברמת המטכ"ל לא התאימה לתמונת המצב, לא בהתחלת הקרב ולא בהזזת הגדודים. הוא סבר כי "אין מנוס מלהקים צוותי חקירה חדשים שמינה הרמטכ"ל החדש (אייל זמיר), ולנהל שוב את כל החקירות ללא זיהום. יש חקירות שטרם פורסמו, והן ירעידו את הצבא והמדינה".

עמוס הראל, מנתח צבאי של "הארץ", ציין כי אחת הבעיות בחקירות צבאיות נוגעת לבחירת מי שביצעו את החקירות. לאחר שהלוי מינה צוות חקירה בראשות הרמטכ"ל לשעבר שאול מופז, ראש הממשלה בנימין נתניהו אילץ אותו לבטל את ההחלטה, מכיוון שאנשי הצוות הם דמויות פוליטיות. "התוצאה הייתה שחלק גדול מהחוקרים שמונו היו קציני מילואים, השייכים לענפים או לפיקודים בהם חקרו, והם החזיקו בדרגים נמוכים".

הוא הוסיף כי לסיכום, "שרר קיפאון אינטלקטואלי בצבא. שירותי המודיעין, צבא ישראל והשב"כ בפרט, לא היו משוכנעים שחמאס מסוגל לבצע פיגוע מתואם של אלפי מחבלים, ביותר ממאה נקודות חדירה, ולהצליח להביס את החלק הצבאי של הרצועה באחריותו ובשליטה בשטח הגדול שלו".

הראל המשיך, "הקצינים הישראלים שכנעו את עצמם שאם יחול שינוי, המודיעין הישראלי, המסוגל להכל, יחשוף אותו ויספק התרעה מוקדמת, ויאפשר להם זמן היערכות נאות".

לדבריו, "החקירות מתעדות שיחות וחקירות ממושכות על האינדיקציות שהצטברו שמשהו אינו כשורה. אבל הלוי, שניהל את השיחות הללו בחלקן האחרון בתיאום הדוק עם השב"כ בראשות רונן בר, שמע גם הוא שיש קונצנזוס מוחלט לפיו לא מתוכנן פיגוע רחב היקף, ורוב האינדיקציות הן כי אין מלחמה מיידית ופועלת במלחמה מיידית.

"אין הסבר בחקירה לאחד הכישלונות המפתיעים ביותר", ציין הראל, "שהוא העובדה שאף סוכן (של המודיעין הישראלי) לא הזהיר את המטפלים הישראלים שלו על מה שעתיד לקרות. והתאספו בנקודת כינוס איך כל מערכת איסוף מודיעין ישראלית, מהסוג שמנהלת המודיעין הצבאית התפארה בה, לא זיהתה הצטברות של פעילות חריגה?

האנליסט הצבאי הוותיק של "ידיעות אחרונות" רון בן ישי כתב: "השבוע דאגתי לעתידנו כאן הרבה יותר מאשר בשנה האחרונה תוצאות החקירה הצבאית על הכישלונות של 7 באוקטובר 2023, זעזעו אותי שוב עם מה שקרה בעבר".

הוא הוסיף, "הדמיון הראשוני בין תוצאות החקירות הנוכחיות לתוצאות ועדת אגרנט, שחקרה את המחדלים בתחילת מלחמת יום הכיפורים (מלחמת אוקטובר 1973), גרם לי להבין שמה שקרה לנו לפני 51 שנים ולפני 17 חודשים, עלול לקרות לנו שוב, ובצורה חמורה יותר, לאחר 10 או 20 שנים".

בן ישי סבר כי "תוצאות החקירה הצבאית מוכיחות שהממסד הביטחוני-מדיני במאה ה-21 פשוט התעלם מלקחי הפיאסקו של יום כיפור, בין אם בגלל שהלקחים נשכחו במגירה עמוקה ואף אחד לא טרח לקרוא אותם, ובין אם בגלל שהלקחים האלה נשחקו עם הזמן וכך קיבלנו באוקטובר 2023 את הגרסה הגרועה ביותר".

"הפעם זה קרה לא יותר מ-120 ק"מ מגבול ישראל, ובעוד עומק חצי האי סיני מפריד בינינו לבין האויב, הפעם זה קרה לנו בבית, ורק בזכות היוזמה, החשיבה המהירה והאומץ של מספר קטן של אזרחים, קצינים וחיילים, חמאס לא הגיע לבסיס תל נוף", (מחוץ לקיר נוף), הוא לא הגיע לבסיס תל נוף.

הוא הדגיש כי "יש לא מעט ליקויים בחקירות, בעיקר מנקודת מבטם של אזרחים מן השורה ופוליטיקאים שנושאים ביטחוניים אינם עניינו העיקרי, וספק אם הם מבינים את השפה המעורפלת והלא ברורה של הצבא הישראלי הנהוגה בחקירות".

בן ישי ציין כי "פגם נוסף בחקירות הוא הזהירות המופרזת והניסוחים המעוותים שבהם תוארו הכשלים החמורים ביותר, וכמובן שצה"ל עיצר את הקווים ולא הצביע על הגורמים המרכזיים האחראים למחדלים הללו. האסטרטגיה שנקבעה על ידי הלוי היא שלא מעמידים לדין יחידים, בכל תחום של תרגילים מקצועיים, אלא רק בדרגות צבאיות שכאלה. כישלון חמור בפעם הבאה".

הוא הוסיף כי "אם תתעמק בחקירות הצבא הישראלי, תמצא עדויות ברורות לאחריות ישירה של הדרג המדיני, כלומר ראש הממשלה ושרי הביטחון בעשר השנים האחרונות, למה שקרה בטבח של חג שבועות תורה (7.10.2023). לא היו רק רמטכ"לים בצבא, אלא גם רמטכ"לים עם תא"ל ומפקדי הצבא".

לדבריו, "החקירה הצבאית מאוד מפורטת ועמוסה בפרטים טכניים ותיאורי אירועים באופן שמקשה על הסקת מסקנות ולקחים ברורים. הפרטים הנוספים הללו מסוכנים, כי איש בצבא הישראלי לא יטרח לקרוא את ספרי החקירות העבים".

פלסטין

ש 01 מרץ 2025 11:40 am - שעון ירושלים

האסיר אסלאם וואשהי לאל-קודס: בתי הכלא הפכו לבתי מטבחיים, וסמלים ומנהיגים של עמנו נרצחים.

ברגע שהוא נשם חופש אחרי 23 שנות שהייה בבתי הכלא, צעדיו של האסיר אסלאם וואשהי הובילו אותו לקבר אביו שמת לפני עשר שנים לאחר שנמנעה ממנו הזכות לבקר אותו בכלא, והבן נמנע מלהתבונן בפרידה אחרונה מאביו שעמו היה לו קשר הדוק.

האסיר, איסלאם יאסר מוחמד וואשאהי, לא הצליח ללכת לבית משפחתו, שחיכו לו עם קרוביו ויקיריו בכפר אלבאשה, דרומית לג'נין, לפני שעמד ליד קברו של אביו ודמעות זולגות מעיניו.

בראיון עיתונאי ראשון לאחר החופש, הוא אמר ל-Y: "זה הרגע הכי קשה בחיי אחרי שנים של סבלנות, אובדן והיעדרו של אבי שחיכה לי ורצה שאחזור לזרועותיו לפני מותו, הסוהר מנע ממני לראות אותו ומנע ממני לקבל ביקורים".

הוא הוסיף, "הנחמה היחידה שלי ומה שמקל על כאבי היא שה' יאחד אותנו איתו בגני האושר ברוך ה'. מה שכואב הוא שבגלל מחלתו הוא לא יכול היה לבקר אותי במשך ארבע שנים, וציפיתי למותו לפני החופש שלי כי מצבו הבריאותי היה קשה".

כוחות הכיבוש עצרו את אסלאם וואשאחי במבצע מיוחד מהעיירה ברטעה ב-22-22-2002. הוא ריצה את עונשו של 19 שנים, אך הכיבוש הוסיף 10 שנים נוספות לעונשו, באשמת דקירת סוהר ישראלי בכלא הנגב.

וואשהי אמר, "תמיד חיכינו וציפינו לחופש, וברוך השם, החופש יהיה זמין בקרוב לכל האסירים".

הוא הוסיף: "שוחררתי מכלא גלבוע, ונודע לי ששמי נכלל ברשימת המשוחררים לפני כחודש. ההנהלה הודיעה לי והם העבירו אותי לכלא עופר".

הוא המשיך, "הרגעים האלה הם היום המאושר בחיי. יום החירות הוא שאין שני לו, אבל השמחה שלנו לא תהיה שלמה עד שכולם יהיו חופשיים".

במהלך מעצרו הוטל על האסלאם עונשים רבים, ביניהם בידוד ממושך, סירוב לביקורים והרחקה מהמזנון.

במהלך נאומו הדגיש את חומרת התנאים הנוכחיים בבתי הכלא ואמר: "תנאי האסירים קשים, ובכל יום אנו מצפים לקדוש מעונה מהאסירים, במיוחד מהסמלים הממוקדים של העם הפלסטיני, והכיבוש מנסה כל יום להתנקש בחייהם לאט לאט, ובתי הכלא הפכו לבתי מטבחיים בכל מובן המילים".

הוא הוסיף, "בשל המדיניות והדיכוי של הכיבוש, הסמלים של העם הפלסטיני מושפלים ומתנקשים באיטיות בתוך בתי הכלא של הכיבוש".

בקול תרועה, מזמורים פלסטינים ופרחים, האסיר המשוחרר אסלאם וואשהי התקבל בברכה כשהגיע לביתו, שהיה מקושט בדגלי פלסטין ובתמונותיו. בהקרבה למען חירותנו וכבודנו שאלוהים יגמול להם בשמנו ובשם האומה בשכר הטוב ביותר.

אמו של האסיר איסלאם, שחיבקה אותו ואת אחיותיו במשך זמן רב, אמרה: "חיכיתי לעיד הזה 23 שנים לא איבדנו תקווה למרות כל הסבל, והשמחה שלנו הושלמה עם חזרתו הבטוחה לזרועותינו, אנו מודים לעזה על הגבורה והמתנה הזו, ואנחנו מחכים לניצחון הגדול של העם שלנו ועם עזה".

פלסטין

ש 01 מרץ 2025 11:02 am - שעון ירושלים

זה היום ה-34... נמשכת תוקפנות הכיבוש בטול כרם ומחנותיה

כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים בתוקפנותם על העיר טול-כרם ומחנהה זה היום ה-34 ברציפות, ובמחנה נור שמס זה היום ה-21, במקביל לתחילת חודש הרמדאן הקדוש, והסלימו את העקירה הכפויה של אזרחים לאחר שאילצו אותם לעזוב את בתיהם תחת איום נשק.


WAFA דיווחה כי כוחות הכיבוש אילצו אמש אזרחים להתפנות מבתיהם בשכונת ג'בל אל-נסר במחנה נור שמס מזרחית לטול כרם, לאור המצור ההדוק שהוטל עליה, תוך פשיטה על בתים, השחתת תכולתם והפיכת חלקם לצריפים צבאיים, תוך שימוש בהם כצלפים וכאתרי מעקב.


מספר אזרחים, גברים, נשים וילדים, נראו נושאים חלק מחפציהם ביציאה מהמחנה ברגל, במזג האוויר הקר העז, בזמן שחיילי הכיבוש ירו כדורים חיים באינטנסיביות כדי להטיל עליהם אימה.


כוחות הכיבוש שרפו גם בתים בשכונת אל-מנשיה, מה שהוביל לשריפות שפרצו בתוכם, תוך הרס גדול ומוחלט של התשתיות, והרס כבישים ורכוש ציבורי ופרטי.


Since the first day of the Israeli aggression, the camp has witnessed a large displacement movement among its residents, including women, children, the elderly and the sick, concentrated in the neighborhoods of Al-Manshiya, Al-Maslakh, Jabal Al-Nasr and Jabal Al-Salihin, where their number exceeded 5,500 displaced persons, who headed to shelters and the homes of their relatives in the city, its suburbs and its countryside.


לפני מספר ימים הודיעו כוחות הכיבוש על הריסת 11 בתים במחנה נור שמס בימים הקרובים, באמתלה של סלילת כביש היוצא מכיכר המחנה לכיוון שכונת אל-מנשיה.


במסגרת זו שלחו כוחות הכיבוש תגבורת צבאית לעיר ולכיוון מחנות טול כרם ונור שמס, וסיירו ברחובות ובסמטאות, והוצבו לאורך רחוב שכם המקשר בין שני המחנות, בעודם תופסים מבני מגורים ברחוב הנ"ל, הופכים אותם לצריפים צבאיים ופורסים בתוכם צלפים.


הכיבוש ממשיך להטיל מצור הדוק על שני המחנות, מניעת כניסה או יציאה מהם ופריסת יחידות חי"ר סביבם ובתוך השכונות והסמטאות, תוך פשיטה והשחתה של בתים, הרס תכולתם והעמדתם לחקירה של אזרחים בתוכם.


במהלך התוקפנות המתמשכת על העיר ושני מחנותיה, גרמו כוחות הכיבוש הרס רב ומוחלט לתשתיות רשתות החשמל, המים, הביוב והתקשורת, דבר שהוביל להפסקת השירותים הבסיסיים לכל המחנות, והחריף את סבלם של האזרחים שעדיין שהו בבתיהם.


הדחפורים הצבאיים הותירו אחריהם גם הרס חסר תקדים בכבישים ובשכונות מגורים, בנוסף להרס מוחלט וחלקי של רכוש, כולל בתים וחנויות, האחרון היה ההריסה המוחלטת של 26 בניינים במחנה טול-כרם, בעוד 13 אזרחים נרצחו, בהם ילד ושתי נשים, שאחת מהן הייתה בחודש השמיני להריונה.


בתוך המשך המצור ההדוק על המחנות, נמשכות פניותיהם של האזרחים שעדיין נמצאים בבתיהם וחיים בתנאים קשים וקשים, להבטיח את הגעת צרכיהם הבסיסיים של מזון, מים, תרופות וחלב תינוקות, ולפעול על תיקון רשתות המים והחשמל, בזמן שהכיבוש מפריע ומונע את עבודתם של צוותי הסיוע שהם מנסים לספק להם.

כוחות הכיבוש עצרו הבוקר את שני הצעירים, תייסר מחמוד אל-חג'ר, לאחר שפשט על ביתו בשכונה המזרחית בטול-כרם והשחית את תכולתה, ואת אחמד אל-קארוט מביתו שבשכונה המערבית של העיר.


כוחות הכיבוש ממשיכים לסגור את שער מחסום ג'בארה בכניסה הדרומית לעיר טול כרם, זה היום ה-22 ברציפות, ובכך מבודדים את העיר מהכפרים והעיירות אל-כפריאת ומשאר נפות הגדה.

פלסטין

ו 28 פבר 2025 9:24 pm - שעון ירושלים

הכיבוש סוגר את הכניסות לסלפית, קראווה בני חסן ודיר בלוט

כוחות הכיבוש הישראלי סגרו ביום שישי בערב את הכניסה הצפונית לעיר סלפית.


מקורות מקומיים דיווחו כי הכיבוש סגר את הכניסה הצפונית לסלפית, את שער הברזל שהוקם בסמוך לכניסה לעיירה קראווט בני חסן ואת הכניסה לעיירה דיר בלוט, ממערב לסלפית.


מאז כניסת "הפסקת האש" ברצועת עזה לתוקף ב-19 בינואר, החמיר הכיבוש הישראלי את צעדיו הצבאיים בגדה המערבית, באמצעות התקנת מחסומים ושערי ברזל בכניסות לכפרים וערים פלסטיניות.


מספר המחסומים הצבאיים ושערי הברזל שהותקנו על ידי הכיבוש בגדה המערבית הגיע ל-898 מחסומים ושערים, כולל 18 שערי ברזל שהותקנו על ידי הכיבוש מתחילת שנה זו 2025, ו-146 שערי ברזל שהותקנו על ידי הכיבוש לאחר 7 באוקטובר 2023, לפי נתוני ועדת ההתנגדות לחומות ולהתנחלויות.

פלסטין

ו 28 פבר 2025 7:41 pm - שעון ירושלים

הכיבוש מודיע למשפחות לפנות את בתיהם ברמאללה

חיילי הכיבוש הישראלים הודיעו בעל פה לחמש משפחות המתגוררות בסביבת הכפר רנטיס, מצפון-מערב לרמאללה, לפנות את בתיהם וחוותיהם, לטובת התרחבות קולוניאלית באזור.


מקורות מקומיים מסרו כי משפחות אלו נתונות לאיומים מתמשכים מצד הכיבוש הישראלי ומהמתנחלים לפנות את בתיהם וחוותיהם, וציינו כי משפחות אלו מתגוררות כבר שנים בסביבת הכפר, ועדיין עומדות איתנות למרות האיומים.


בעיתון הישראלי "הארץ" נמסר ביום שישי כי מספר חיילי כיבוש הסתערו על האזור ביום חמישי וניסו לעקור בכוח משפחות פלסטיניות, בעוד שצבא הכיבוש טען כי מדובר ב"מבצע פיראטי" וכי "החיילים שביצעו אותו אינם מורשים לגרש משפחות פלסטיניות".


לדבריה, "בשבוע שעבר חיילים פשטו על האזור ונתנו למשפחות פלסטיניות שבוע לעזוב. לאחר מכן הגיעו חיילים מספר פעמים ודרשו מהמשפחות לעזוב את בתיהם ואדמותיהן. אתמול בבוקר שוב הגיעו חיילים ונתנו למשפחות הפלסטיניות ארבע שעות לעזוב את בתיהם, וחלק מהמשפחות עזבו את השטח".


האזרח בילאל מהריק אמר: "אנחנו לא יודעים לאן ללכת, ואנחנו רוצים להישאר, אבל אנחנו חוששים שחיילי הכיבוש יתקפו אותנו".


הוא הוסיף כי האמונה בקרב האזרחים היא שהניסיון לעקור אותם קשור למאחז הקולוניאלי האקראי "חוות אביחי" שהוקם באזור לפני כשנתיים.


ב"הארץ" הצביעו על כך שצבא הכיבוש מסווג אזור זה כ"שטח אימוני תחמושת חיה 203", כלומר הצבא תפס אותו, ומזה זמן מה לא נערכו בו אימונים כאלה, אך באזור זה הוקם המאחז הקולוניאלי הנ"ל.


הוא ציטט את דרור אטקס, חוקר ההתנחלויות מארגון זכויות האדם כרם נבות, שאישר כי "לא פורסמו הודעות הריסה לאף אחד מהמבנים הפלסטינים באזור זה, ותצלומי אוויר מראים שמשפחות פלסטיניות נכחו באזור זה לפחות מאז 2007".


האזרח עבדאללה דרוויש (בן 57), מהכפר אללובן אלגרבי, בעל חווה באזור זה, סיפר כי חיילי הכיבוש פשטו על חוותו ביום חמישי בשבוע שעבר, העליבו אותו ודחפו את אשתו. הם פגעו בו עם אקדח בצד החזה שלו. הם לא נתנו לו לדבר, ואחד החיילים אמר לו: "אתה לא תישאר כאן, ואם אתה נשאר כאן עד יום חמישי אני אשרוף אותך ואת המקום", וזרק פצצת קול בינו לבין אשתו. הוא אמר, "תיזהר, תיזהר, אני אחזור."


דרוויש הוסיף כי חיילי הכיבוש חזרו ביום שני שעבר, בזמן שהוא היה עם אשתו ושלושת ילדיו בחווה שלו הם שאלו אותו מדוע הוא נשאר שם וירו באוויר כשבנו ניסה לצלם, החיילים שברו את הטלפון הנייד שלו, ואז פגעו באחד מבניו עם רובה בבטנו.


החוקר אטקס אישר כי החווה של דרוויש אינה ממוקמת באזור שסווג על ידי צבא הכיבוש כ"אזור ירי".


"ברור שלא מדובר ביוזמה ספונטנית של קצין שהחליט על דעת עצמו לגרש חקלאים פלסטינים שחיים שם שנים רבות", אמר, והוסיף כי "הניסיון לעקור את הפלסטינים קשור למאחז ההתנחלויות הבלתי חוקי, וזו עוד דוגמה בוטה להתפוררות הצבא והפיכת חלקים ממנו בשירותים קיצוניים של המתנחלים וההפיכת חלקים ממנו לפי סדר היום של מיליציות קיצוניות וכוחניות".


במהלך השנה האחרונה 2024, אמצעי הכיבוש הובילו לעקירה הכפויה של 7 קהילות פלסטיניות המורכבות מ -34 משפחות עם 215 אנשים ממקומות מגוריהם, בנוסף ל 22 קהילות בדואים פלסטיניות המורכבות מ 277 משפחות עם 1,707 אנשים, שהיו עקורים בעת עקירות לאחר 7 באוקטובר, 2023, על פי דוח על ידי עמידות התנגדות.

פלסטין

ו 28 פבר 2025 7:09 pm - שעון ירושלים

ועדת השרים הישראלית עוברת לאשר הצעת חוק לספח התנחלויות סביב ירושלים

ועדת שרים ישראלית אמורה לאשר ביום ראשון הבא הצעת חוק לסיפוח התנחלויות סביב ירושלים הכבושה.


בעיתון "הארץ" נמסר ביום שישי: "ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לאשר, ביום ראשון, הצעת חוק שתכשיר את סיפוח ההתנחלויות באזור ירושלים".


היא הוסיפה: "על פי הצעת החוק שהגיש ח"כ דן אילוז ממפלגת הליכוד, תוקם 'עיר ירושלים רבתי' שתכלול יישובים בסביבת ירושלים כמו מעלה אדומים, ביתר עילית, גבעת זאב, אפרת, מעלה מכמש ועוד.


במידה והצעת החוק תאושר, היא תועבר להצבעה טרומית בכנסת ישראל, ואם תתקבל היא תועבר להצבעה בשלוש קריאות לפני הפיכתה לחוק.


לממשלת הכיבוש הישראלי ואף למספר מתנגדיה יש רוב לתמיכה בחוק כזה.


ההתנחלויות שנקבעו בהצעת החוק ממוקמות מצפון, מזרח ודרום לירושלים המזרחית בשטחים המסווגים כגדה המערבית.


אם הצעת החוק תעבור, היא עלולה לסלול את הדרך לסיפוח נוסף בגדה המערבית על רקע הקריאות הגוברת והולכת לסיפוח של הימין הקיצוני הישראלי.


ב"הארץ" ציטטו את עמותת השמאל "עיר עמים", המתמחה לענייני ירושלים, שאמרה כי "הצעת החוק מבקשת לקדם סיפוח בלתי חוקי לפי המשפט הבינלאומי, ומהווה המשך להפרה הבוטה של ישראל במשפט הבינלאומי".


היא הוסיפה כי "סיפוח ההתנחלויות בגדה המערבית במסגרת הצעת החוק מוביל לפירוק הגדה המערבית, ומגביר את הבידוד של מזרח ירושלים ותושביה משאר השטחים הפלסטיניים".


היא הוסיפה, "סיפוח כזה יהווה מכשול מכריע נוסף לפתרון מדיני עתידי".


היא ציינה כי הצעת החוק "מבקשת להחליש ולעקור עוד יותר את האוכלוסייה הפלסטינית בירושלים, באמצעות הטלת רוב דמוגרפי יהודי מלאכותי על חשבון המרקם האורגני של העיר וזכויות כל תושביה".


העיתון הישראלי ציטט גם את חבר הכנסת אילוז, שיזם את הצעת החוק, שאמר כי "חוק ירושלים השלמה הוא החוק הנכון מכל הבחינות", טען.


הוא הוסיף: "החוק הזה הוא צעד חשוב להשגת ריבונות מלאה (כלומר סיפוח הגדה המערבית). כשיזמתי את חוק הסגירה של אונר"א, איימו עלינו בלחץ בינלאומי, ועמדתי איתן, והחוק התקבל ללא השלכות של ממש. הם היו רק איומים ריקים מתוכן".


"אותו דבר יקרה עם החלת הריבונות", הוסיפה אילוז, "כשישראל נצמדת לעמדתה, היא יוצאת חזקה יותר. הגיע הזמן להחיל ריבונות על כל יהודה ושומרון (הגדה).

פלסטין

ו 28 פבר 2025 5:07 pm - שעון ירושלים

עודכן: מקרי חנק ברמאללה וחברון

מספר אזרחים סבלו מחנק לאחר שכוחות הכיבוש הישראלי הסתערו היום, יום שישי, על הכפר דורה אל-קר', מצפון לרמאללה.


מקורות מקומיים דיווחו כי עימותים פרצו לאחר הפשיטה, במהלכה ירו כוחות הכיבוש מיכלי גז מדמיע, שמספרם נפלו בסביבת בתי האזרחים וגרמו לפציעות חנק בקרבם.


בחברון נפצע צעיר מפגיעת כדורים חיים, ומספר אזרחים נחנקו כתוצאה משאיפת גז מדמיע רעיל ששוגר על ידי כוחות הכיבוש הישראלי, היום, שישי, במהלך הסתערותם על העיירה דורה שבמחוז חברון.


מקורות מקומיים סיפרו כי כוחות הכיבוש פשטו על העיירה דורה וירו לעבר האזרחים כדורים חיים, פצצות קול וגז מדמיע רעיל, מה שהוביל לפצע צעיר מפגיעת כדורים חיים ברגל, ולמספר אזרחים נחנקו.


כמו כן תקפו כוחות הכיבוש מספר אזרחים והתנגשו בכוונה ברכבם בעת שנסעו בעיירה, וגרמו נזק למבנים של מספר מהם.