פלסטין

ה 20 מרץ 2025 4:09 pm - שעון ירושלים

אלפים מפגינים בירושלים במחאה על פיטוריו של בר וחידוש המלחמה בעזה.

אלפי ישראלים הפגינו ביום חמישי ברחוב עזה בירושלים, סמוך למעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. עימותים פרצו בין מפגינים למשטרה, שניסו לדכא ולפזר את המחאה בכוח.


זה היום השני ברציפות נמשכו ההפגנות בירושלים בדרישה לשחרר אסירים ישראלים, דחיית המלחמה הנמשכת בעזה והתנגדות לניסיונות לפטר את ראש השב"כ רונן בר ואת היועץ המשפטי לממשלה גלי בהרב-מיארה.


המפגינים החלו בצעדתם מאזור קריית הממשלה (מתחם השרים) לעבר מעונו של נתניהו, אך כוחות משטרה חסמו את דרכם כמה מאות מטרים מהבית, הציבו מחסומים ותקפו אותם כדי למנוע מהם להתקדם.


חלק מהמפגינים ניסו לפרוץ את המחסומים, אך המשטרה התעמתה איתם בכוח, תוך שימוש בצינורות ביוב כדי לרסס אותם במים מזוהמים עם ריח רע בניסיון לפזר אותם. המשטרה תקפה גם כמה מפגינים ועצרה אחרים.


בצילומים מאתר המחאה נראה שוטר דוחף מפגינים לקרקע, בהם מנהיג המפלגה הדמוקרטית, יאיר גולן. קטע אחר תיעד שוטר מחרים רמקול ממפגין.


המשטרה הקיפה את קבוצת המפגינים משני הצדדים באמצעות תותחי מים, ומנעה מהם לחצות את המחסומים או אפילו להתרחק ממקום העימות חלקם נפצעו כאשר נחשפו לזרמי המים החזקים ממרחק קצר מאוד.


יו"ר האופוזיציה בישראל יאיר לפיד גינה בהצהרה קצרה את "התנהגות המשטרה ואת התקיפה ביאיר גולן". "לא ייתכן שסגן רמטכ"ל לשעבר וראש מפלגת אופוזיציה ייפגע תוך כדי הפגנה למען הדמוקרטיה הישראלית", אמר.


לפיד קרא למפכ"ל המשטרה "לערוך חקירה מיידית של האירוע".

הממשלה אמורה לקיים הערב ישיבה על מנת לאשר את פיטוריו של ראש השב"כ בר, בעוד ההליכים לפיטורי בהרב-מיארה יתחדשו בישיבה נוספת ביום ראשון הבא, על רקע הקריאות להסלמה של ההפגנות נגד הממשלה.


בשעות הבוקר היו עדים לצעדה שאורגנה על ידי אנשי אקדמיה, שיצאה ממטה האוניברסיטה העברית בגבעת רם לרחוב עזה. כמו כן קיימו מספר פעילים מחאה שקטה לדרישת החזרת האסירים, בהשתתפות בני משפחה של אסירים המוחזקים בעזה.


בשעות הערב צפויים מפגינים להתאסף בכמויות גדולות בירושלים, כאשר חלקם מתכוונים לחסום כבישים מרכזיים, בדומה למה שקרה אמש כאשר מפגינים רבים השאירו את רכביהם ברחובות. כהכנה, עיריית ירושלים פרסה מנופים לגרירת רכבים של מפגינים.


פלסטין

ה 20 מרץ 2025 4:06 pm - שעון ירושלים

ארגון בינלאומי: הכיבוש ביצע פשעי מלחמה במהלך כיבוש בתי החולים בעזה.

ארגון Human Rights Watch טען כי כוחות הכיבוש הישראליים ביצעו פשעי מלחמה על ידי גרימת מוות וסבל בלתי נמנעים בקרב חולים פלסטינים במהלך כיבושם בבתי חולים ברצועת עזה.


הארגון ציין בדיווח ביום חמישי כי הוא תיעד כי "הכוחות הישראליים שללו מהמטופלים חשמל, מים, מזון ותרופות, פתחו באש על אזרחים, התעללו בעובדי בריאות והרסו בכוונה מתקנים רפואיים וציוד. פינוי כפוי בלתי חוקי העמיד חולים בסיכון חמור ואילץ בתי חולים לסגור, והוציאו משירותים רבים".


"הכוחות הישראליים הפגינו שוב ושוב אכזריות קטלנית נגד חולים פלסטינים בבתי חולים שבשליטתם", אמר ביל ואן אסוולד, מנהל זכויות ילדים ב-Human Rights Watch, "שלילת המים והחשמל של הצבא הישראלי הובילה למותם של חולים ופצועים, בעוד שחיילים התעללו ועקרו בכוח חולים ואנשי צוות רפואי.


הוא הדגיש כי "באמצעות כיבוש בתי החולים בעזה, הצבא הישראלי הפך מתקנים רפואיים ומרכזי התאוששות למוקדי מוות והתעללות", וקרא ל"המעורבים בהפרות הנוראיות הללו, כולל פקידים בכירים, לתת דין וחשבון".


מהארגון נמסר, "הרשויות הישראליות לא הכריזו על חקירה כלשהי לגבי האשמות על הפרות חמורות של המשפט ההומניטארי הבינלאומי, לרבות פשעי מלחמה לכאורה, שבוצעו על ידי כוחות קרקע ישראליים תוך כדי שליטה בבתי חולים אלה או אחרים. הפינויים הכפויים הלא חוקיים מבתי החולים, שבוצעו במכוון כחלק ממדיניות ממשלת ישראל של עקירת עזה בכוח נגד פלסטינים, מסתכמים בפשע אנושי בכוח".


בדו"ח תיעד הארגון עדויות של מטופלים ושני צוותים רפואיים שנכחו כאשר כוחות הכיבוש הסתערו וכבשו את המתחם הרפואי אל-שיפא בעיר עזה בנובמבר 2023 ושוב במרץ 2024, ובבית החולים כמאל עדוואן בבית לאהיה בינואר 2024, ובמתחם הרפואי נאצר בחאן 2024 בפברואר.


היא הסבירה כי "הכוחות הישראליים הכובשים בתי חולים הפריעו קשות לטיפול בפצועים ובחולים, דחו את הפצרות הרופאים להביא תרופות ואספקה לחולים, וחסמו את הגישה לבתי חולים ולאמבולנסים, מה שהוביל למותם של חולים פצועים וחולים כרוניים, כולל ילדים שעוברים דיאליזה בכליות".


בארגון Human Rights Watch ציינו כי "כוחות ישראליים פינו בכוח בתי חולים, והציבו חולים, צוות רפואי ועקורים בסיכון חמור. הם הורו לחולים לצאת מבתי חולים ללא סיוע, כולל אלו על אלונקות וכסאות גלגלים, ולעיתים רחוקות הקלו על העברתם למתקני בריאות אחרים, שלעתים לא יכלו לספק טיפול. לאחר שהרסו אותם בניין בית חולים ישראלי, או הרסו אותם בניין בית חולים שלא כדין".


היא ציינה כי "חיילים ישראלים ביצעו הפרות נגד חולים, צוותים רפואיים ועקורים בבתי חולים, ירו והרגו אזרחים, ירו בצוותים רפואיים והתעללו בעצורים".


הארגון דיווח בעבר על "תקיפות ישראליות לא חוקיות על בתי חולים ואמבולנסים, כמו גם מעצר שרירותי ועינויים של צוות רפואי. נכון לספטמבר 2024, רק ארבעה מתוך 36 בתי החולים בעזה לא נהרסו או ניזוקו על ידי כוחות ישראליים, לפי ארגון הבריאות העולמי, מהווים איום חמור על בריאות האוכלוסייה בטווח הקצר והארוך כאחד".


הוא קבע כי מאז 7 באוקטובר 2023, "הרשויות הישראליות הטילו בכוונה תנאים מזיקים וקטלניים על האוכלוסייה הפלסטינית בעזה, לרבות שלילת מזון, מים וחפצים חיוניים נוספים להישרדותם בכוונה, כמו תרופות, העולה על פשע השמדה נגד האנושות, בנוסף למעשי רצח עם".


"מאז ה-2 במרץ, ממשלת ישראל שוב חסמה את כניסת כל הסיוע לעזה, כולל דלק, תוך הפרה בוטה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי. ב-18 במרץ פתח הצבא הישראלי בגל חדש של תקיפות אוויריות והפגזות ארטילריה ברחבי רצועת עזה, והרגו יותר מ-400 בני אדם", אמרה.

פלסטין

ה 20 מרץ 2025 4:02 pm - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש הרסו בית וחדר חקלאי בבית לחם.

היום, יום חמישי, הרסו כוחות הכיבוש הישראלי בית וחדר חקלאי בכפר אל-וואלאג'ה, צפונית מערבית לבית לחם.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש הסתערו על אל-וואלאג'ה, תפסו עמדות באזור ג'בל רובייסת והרסו בית מיושב בשטח של 50 מ"ר השייך לטהא מוחמד עואדאללה, וחדר חקלאי של אחיו אחמד, בתואנה של חוסר רישיון.


היא הוסיפה כי כוחות הכיבוש סגרו את האזור, מנעו מתושבים להגיע לאתר ההריסה, ירו גז מדמיע ופצצות קול ותקפו את מוחמד עואדאללה.

פלסטין

ה 20 מרץ 2025 2:52 pm - שעון ירושלים

נפת ירושלים: כוחות הכיבוש עצרו אתמול 60 אזרחים מהגדה המערבית שהיו בדרכם למסגד אל-אקצא.

אתמול, רביעי, עצרו כוחות הכיבוש הישראלי 60 אזרחים מהגדה המערבית בירושלים הכבושה.

מנפת ירושלים נמסר כי משטרת הכיבוש הודיעה על מעצרם של 60 אזרחים מהגדה המערבית באוטובוס לכיוון מסגד אל-אקצא. שמותיהם עדיין אינם זמינים.

בהקשר אחר, רשויות הכיבוש העבירו לעיתונאית לטיפה עבד אל-לטיף איסור כניסה למסגד אל-אקצא למשך שבוע, עם אפשרות לחידוש האיסור.

רשויות הכיבוש עצרו את העיתונאית עבד אל לטיף ביום ראשון שעבר מביתה בעיר העתיקה.

מאז 7 באוקטובר 2023, הכיבוש מכוון לעשרות עיתונאים באמצעות מעצר, גירוש ושיטות אחרות של הפחדה והרתעה.

פלסטין

ה 20 מרץ 2025 2:51 pm - שעון ירושלים

מקורות רפואיים: 95 חללים בהפצצת הכיבוש באזורים שונים ברצועת עזה מאז עלות השחר היום.

מקורות רפואיים הודיעו לפני זמן קצר כי 95 אזרחים, רובם ילדים ונשים, נהרגו מאז עלות השחר ביום חמישי בהפצצה הישראלית המתמשכת על רצועת עזה, הנכנסת כעת ליום השלישי ברציפות.

אותם גורמים הוסיפו כי מאז אמש נהרגו 56 חללים כתוצאה מפשיטות הכיבוש על חאן יונס ורפיח בדרום רצועת עזה.

כוחות הכיבוש חידשו את תוקפנותם ברצועת עזה עם עלות השחר ביום שלישי, לאחר הפסקה של יותר מחודשיים. הדבר הביא למותם של יותר מ-400 אזרחים, רובם נשים וילדים, ועוד מאות פצועים.

חידוש התוקפנות נגד רצועת עזה מגיע על רקע החשש מהחמרה במצב ההומניטרי ברצועה, לאור המצור המתמשך וניתוק האספקה הרפואית וההומניטרית.

מאז 7 באוקטובר 2023, כוחות הכיבוש פתחו בתוקפנות נגד רצועת עזה, שהביאה למות קדושים של יותר מ-48,572 אזרחים, רובם ילדים ונשים, ולפציעתם של 112,032 אחרים, בעוד מספר קורבנות נותרו מתחת להריסות.



פלסטין

ה 20 מרץ 2025 12:41 pm - שעון ירושלים

מועדון האסירים: האזיקים גרמו לזרימת דם מידיהם של עצורים בבתי הכלא נפחא ורימון.

ממועדון האסירים הפלסטינים נמסר כי הנהלת כלא גנות, שנקראה בעבר בתי הסוהר נפחא ורימון, ביצעה לאחרונה פעולות דיכוי מיחידות ימ"ז באחד הקטעים, תוך שהיא תקפה את האסירים וקשירה אותם בחוזקה והדוקה במטרה לענות אותם, מה שהוביל להוצאת דם מידיהם.

הוא הוסיף בהצהרה ביום חמישי כי הנהלת הכלא הישראלית ירה פצצות קול בתוך הקטע, מה שהפך את הפשיטה לאחת ממאות פשיטות נגד אסירים, שהסלימו מאז תחילת מלחמת ההשמדה.

הוא ציין כי בבתי הכלא השונים מתבצעות פעולות דיכוי בקצב הולך וגובר, להדק את השליטה על העצורים ועינויים על פי שורה של ביקורים אחרונים, חלה עלייה בתדירות השימוש בפצצות קול, כמו גם בכדורי גומי, כפי שקרה בכלא הנגב, בנוסף לשימוש בכלבי משטרה.

מועדון האסירים הוסיף כי נושא האזיקים (אזיקים) הוא אחד הכלים הבולטים שבהם השתמשה מערכת הבן להתעללות ועינויים של עצורים, כמו גם כלים רבים בהם השתמשה כדי לענות אותם מאז תחילת מלחמת ההשמדה, הנושא הזה התעורר בעיקר בעדויות של עצורים, והתמקד באופן שבו השתמשו בעצורים, ובכלל זה, כיצד השתמשו בעצורים ילדים ונשים, שהיו עצורים במשך שעות, חולים ופצועים וסובלים ממוגבלות מוטורית, כבליהם של חלק מהעצורים נמשכו ימים עד שהועברו למרכזי חקירות או לבתי כלא.

פלסטין

ה 20 מרץ 2025 11:52 am - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש סוגרים את רחוב צלאח א-דין, המחבר בין צפון ודרום רצועת עזה.

צבא הכיבוש הישראלי הודיע היום, יום חמישי, על סגירת רחוב צלאח א-דין, המחבר בין צפון ודרום רצועת עזה, מונע תנועת אזרחים דרכו ומאפשר להם ללכת רק ברחוב רשיד.

זאת לאחר שצבא הכיבוש הישראלי הכריז בשעות האחרונות על תחילתה של מתקפה קרקעית מוגבלת במרכז ובדרום רצועת עזה.

פתיחת "מסדרון נצרים" מחדש ואפשרות לעקורים לחזור דרכו מדרום רצועת עזה צפונה היו תנאי מרכזי בהסכם הפסקת האש.

כוחות הכיבוש חידשו את התוקפנות שלהם על רצועת עזה ביום שלישי שעבר, לאחר הפסקה של יותר מחודשיים. הדבר הביא למותם של יותר מ-400 אזרחים, רובם נשים וילדים, ומאות נוספים נפצעו.

חידוש התוקפנות נגד רצועת עזה מגיע על רקע החשש מהחמרה במצב ההומניטרי ברצועה, לאור המצור המתמשך וניתוק האספקה הרפואית וההומניטרית.

מאז 7 באוקטובר 2023, כוחות הכיבוש פתחו בתוקפנות ברצועת עזה, שהביאה למות קדושים של יותר מ-48,572 אזרחים, רובם ילדים ונשים, ולפציעתם של 112,032 אחרים, בעוד מספר קורבנות עדיין נמצאים מתחת להריסות.

פלסטין

ה 20 מרץ 2025 10:01 am - שעון ירושלים

710 הרוגים ויותר מ-900 פצועים ברצועת עזה תוך 48 שעות

מכונת המלחמה הישראלית ברצועת עזה לא הרפה מאז שחידשה תל אביב את מלחמתה העקובה מדם במובלעת הפלסטינית הנצורה היא פרסמה "אזהרות פינוי חדשות" והכריזה על תחילתה של "פלישה קרקעית מוגבלת".


כוחות הכיבוש הישראלי חזרו ל"מסדרון נצרים", המפריד בין צפון רצועת עזה לחלקה הדרומי, עם תחילתה של מה שהם תיארו כפלישה קרקעית "מוגבלת" לאזור זה.


ישראל הגבירה את התקיפות האוויריות שלה על אזורים שונים ברצועת עזה, כאשר לפחות 40 בני אדם נהרגו לפנות בוקר (חמישי) בתקיפות אוויריות ישראליות נגד 11 בתים בחאן יונס, רפיח ובית להיא.


חליל אל-דקראן, דובר בית החולים לחללי אל-אקצא בדיר אל-בלח, במרכז רצועת עזה, אמר לטלוויזיה "אל-ערביה" כי 710 חללים ויותר מ-900 פצועים הועברו לבתי חולים ברצועה במהלך 48 השעות האחרונות.


חליל אל-דקראן הסביר כי 70% מהפצועים היו נשים וילדים, רובם במצב קשה.


בשיחה עם אל-ערביה, הוא ציין כי רק כ-15% מהחולים והפצועים הורשו לעזוב את רצועת עזה לטיפול.


ערבי ובינלאומי

ה 20 מרץ 2025 9:50 am - שעון ירושלים

וושינגטון מכירה בהיקף האסון ההומניטרי בעזה ומטילה אחריות על חמאס.

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, תמי ברוס, אמרה ביום רביעי כי ממשלתה מודאגת עמוקות מהטרגדיה ההומניטרית הפוקדת את עזה ותושביה עקב הרעב, הצמא וחידוש המלחמה, אך האשמה לכל זה מוטלת על חמאס.


בתשובה לשאלת כתב ירושלמי במסיבת עיתונאים בחדר העיתונאים של המשרד בנוגע להרג של יותר מ-180 ילדים פלסטינים, כתוצאה משימוש ישראל במטוסי קרב אמריקאיים - כ-100 מטוסים - להפצצת עזה, שאין בה כלל הגנה מקרקע-אוויר, ובנוגע לסוגיה ההומניטרית, עם החרפה של ארצות-הברית, עם הטרדה האיש ברוס אמר: "הפעולות של העולם נגד מה שקורה מבהירות שאנחנו נפעל לעצור את זה. מה שאני יכול להגיד לך זה שזה אסון. הייתה הפסקת אש ב-7 בדצמבר וב-7 באוקטובר 2023. הייתה הפסקת אש, והיא הופרה עם טבח של 1,200 אנשים מאשר 250 בני מארחים שעדיין לא ידועים משרת חופש, אבל הוא עדיין לא קיבל אותו".


"אז כשאנחנו חושבים למה אנחנו במצב הזה, בואו לא נשכח, חשוב שנמשיך להזכיר לאנשים את הדברים שגרמו למלחמה הזו, את הזוועה של 7 באוקטובר, את הזוועה של הטבח ההמוני הזה שצולם בווידאו, שכלל טבח של ילדים, תינוקות, נשים - אונס ורצח נשים לעיני כולם; זה לא יכול להימשך", הוסיפה הדוברת.


Tammy Bruce explained her administration's position, saying: "What is happening is horrific. We are in the 21st century, and the brutality unleashed by terrorist groups, by Iran's death squads, by actors who invest in endless suffering, and the use of people - especially the people of Gaza - as fuel for a mechanism that the world has condemned for decades, and we finally got here. We were tired of talking, and we moved to the second phase, but they (Hamas) rejected it. This was not a mechanism that would end with their explicit rejection, but they rejected it anyway. But President Trump and Secretary of State Rubio laid out a new vision for how to end this framework and this cycle of death and destruction, and we are still in that process. Hamas got an offer to bridge the gaps and end the suffering, but that is history. And so, we condemn - not only the loss of life and the impact on children around the world, but suffice it to say that President Trump has clearly focused on the need for peace on this planet in every way. And this approach will be successful because he (Trump) is known for delivering - he is known for getting results. הוא ידוע ברצינות שלו, ואנחנו עדים להתקדמות בתחום הזה. לכן, חבל שחמאס אפשרה לזה לקרות, והתנהגותם הביאה לסבל הזה מההתחלה. ממשל טראמפ, שר החוץ רוביו ומשרד החוץ נחושים להשיג שלום, והם פועלים להבטיח שהסבל הזה ייפסק. בהחלט ישנה הזדמנות אמיתית לשנות את מה שקורה בעולם.


לגבי האם שר החוץ מרקו רוביו ניהל שיחות כלשהן עם עמיתיו הישראלים מאז התקיפות הישראליות האחרונות. הממשל שמנסה להבטיח שישראל, בעת השקת השביתות הללו באמצעות כלי נשק אמריקאים, נזהרת מאוד במיקוד (אזרחים בעזה), אמרה הדוברת: "אני יכולה להבטיח לך שהצוותים שלנו נמצאים בתקשורת מתמדת. לא הייתה שום קריאה לטלפון, אך היא פועלת - כפי שאתה יכול לדמיין, מאמץ מתמשך בכל היבט של מדיניות חוץ, במיוחד כשמדובר במלחמה ופגיעה בפגיעה וסתימת סכסוכים ... כך שהם עובדים כל הזמן.

ברוס סיכמה את תשובתה בהדגישה שהצעות להשגת הסכם עדיין קיימות.


פלסטין

ה 20 מרץ 2025 9:31 am - שעון ירושלים

התוקפנות הישראלית על העיר טול-כרם ושני מחנותיה נמשכת זה היום ה-53 ברציפות.

כוחות הכיבוש הישראלים המשיכו ביום חמישי בתוקפנותם על העיר טול-כרם ומחנהה, זה היום ה-53 ברציפות, בעוד שההסתערות על מחנה נור שמס נכנסה ליומה ה-40 על רקע הסלמה מתמשכת, כולל פשיטות, הריסות בתים והרס תשתיות.


דחפורים ישראלים המשיכו בהריסת מספר בתים בשכונת מנשייה שבמחנה נור שמס, הודיעה ועדת השירותים העממיים של המחנה כי כוחות הכיבוש הרסו 66 בתים מאז תחילת התוקפנות, בעוד מקורות מקומיים אישרו כי אתמול נהרסו שישה בנייני מגורים המכילים עשרות דירות.


הבתים נמצאים בבעלות המשפחות: שיהאב, אל-עלמה, אל-סעידה, אבו שאלה, אבו עבד, אל-סייס, אל-גנאם, משארקה, שייח' יוסף ואל-דבור.


עדי ראייה אישרו כי המחנה נתון לפעולות דחפור והריסה יומיומיות המכוונות לבתים ותשתיות, וכתוצאה מכך הרס מוחלט של ציוני הדרך שלו ועקירה כפויה של תושביו, בניסיון למחוק את זהותו ולשנות את הגיאוגרפיה שלו.


בפיתוח קשור, מחנה נור שמס היה עד לפשיטות וחיפושי בתים, במיוחד בשכונות ג'באלי, אל-נסר ואל-סליחין, כוחות הכיבוש הישראליים הסבו גם את בית משפחת אבו דיא לצריף צבאי באזור ג'בל אל-נסר, כחלק מדפוס חוזר של שיטות עבודה שמטרתן להטיל שליטה רבה יותר על האזור.


במחנה טול-כרם ירו אמש כוחות הכיבוש אבוקות מעל שכונת אבו אל-פול, בעוד כלי רכב צבאיים של הכיבוש נפרסו בשכונותיה וסביב הבתים, והרסו את כל הנקרה בדרכם. גונבים את חפציהם.


בשכונות אל-חדאידה ואל-מטר היו עדים גם לעקירה בכפייה גדולה של אזרחים, יחד עם שכונות קקון, אבו אל-פול ומראבעה חנון יותר מ-12,000 פליטים.


בינתיים, כוחות הכיבוש שלחו תגבורת צבאית, כולל רכבים משוריינים, לעיר, לשני מחנותיה ולפרבריה.


בינתיים, כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים להשתלט על כמה בתים ברחוב שכם, במיוחד באזור הסמוך למחנה הפליטים טול כרם, כלי הרכב והדחפורים שלהם מוצבים בסביבה, על רקע צעדים נוקשים המגבילים את תנועת כלי הרכב והאזרחים.


כוחות הכיבוש עצרו הבוקר את בשיר מחמוד עופי, אזרח, לאחר שפשט על יחידת דיור בפרבר אקטבה, מזרחית לעיר.


התקפות אלו באות על רקע ההסלמה המתמשכת של כוחות הכיבוש הישראליים בעיר טול כרם ובשני מחנותיה, שהביאה למותם של 13 אזרחים, כולל ילד ושתי נשים, שאחת מהן הייתה בחודש השמיני להריונה.


התוקפנות גרמה גם להרס נרחב לתשתיות, לרבות רשתות מים, חשמל, ביוב ותקשורת, כמו גם בתים, חנויות וכלי רכב, שנהרסו, נשרפו, הושחתו, נשדדו ונגנבו גם כניסות וסמטאות המחנות נסגרו בתלי אדמה.



פלסטין

ה 20 מרץ 2025 9:25 am - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש הסתערו על ערים וכפרים בנפת רמאללה ואל-בירה.

כוחות הכיבוש הישראלי הסתערו על ערים וכפרים בנפת רמאללה ואל-בירה עם שחר ביום חמישי.


לפי מקורות מקומיים, כוחות הכיבוש פשטו על מספר בתים של אזרחים במהלך פשיטות על הערים והכפרים בילעין, דיר קאדיס, חרבאתה, כפר נימה ודיר בז'י, צפונית מערבית לרמאללה, ומחנה הפליטים עין סיניה וג'לזון, מצפון לרמאללה, מבלי שדווח על מעצרים.

פלסטין

ה 20 מרץ 2025 9:03 am - שעון ירושלים

עשרות הרוגים ופצועים בהפצצת הכיבוש באזורים שונים בעזה.

עשרות אזרחים נהרגו ונפצעו אמש ובמוקדמות יום חמישי בבוקר כתוצאה מהמשך ההפגזות של כוחות הכיבוש על אזורים שונים ברצועת עזה.


לפי מקורות מקומיים, שבעה אזרחים נהרגו כאשר כוחות הכיבוש תקפו את ביתה של משפחת אבו דיב בבני סוהילה.


שמונה אזרחים נהרגו גם בתקיפה אווירית ישראלית לעבר בית משפחת אבו דקה בעבסאן אל-כבירה.


לפי מקורות מקומיים אחרים, מספר חללים נהרגו כאשר כוחות הכיבוש תקפו את ביתו של עבדול רחמן אל-מג'יידה במיראז', שמונה נהרגו כאשר בית משפחת אבו דקה היה מטרה, ושלושה נהרגו כאשר בית משפחת אל-עמור היה מטרה בעיירה אל-פחארי.


עשרה קדושים נהרגו כשכוחות הכיבוש תקפו את ביתה של משפחת ג'אבר באזור מוסבה ממזרח לרפיח, ושבעה נהרגו כשבית בשכונת אל-סולטן ממערב לבית לאהיה היה מטרה.


כוחות הכיבוש חידשו את התוקפנות שלהם על רצועת עזה ביום שלישי שעבר, לאחר הפסקה של יותר מחודשיים. הדבר הביא למותם של יותר מ-400 אזרחים, רובם נשים וילדים, ומאות נוספים נפצעו.


חידוש התוקפנות נגד רצועת עזה מגיע על רקע החשש מהחמרה במצב ההומניטרי ברצועה, לאור המצור המתמשך וניתוק האספקה הרפואית וההומניטרית.


מאז 7 באוקטובר 2023, כוחות הכיבוש פתחו בתוקפנות נגד רצועת עזה, שהביאה למות קדושים של יותר מ-48,572 אזרחים, רובם ילדים ונשים, ולפציעתם של 112,032 אחרים, בעוד מספר קורבנות נותרו מתחת להריסות.



ערבי ובינלאומי

ה 20 מרץ 2025 9:00 am - שעון ירושלים

צבא הכיבוש הישראלי יירט טיל שנורה מתימן ופצע 13 בני אדם בדרכו למקלטים.

צבא הכיבוש הישראלי הודיע, ביום חמישי, כי יירט טיל ששוגר מתימן לפני שחצה את המרחב האווירי הישראלי.


"התרעות הופעלו במספר אזורים במדינה בעקבות שיגור הטיל מתימן", אמר דובר הצבא הישראלי, אביחי אדרעי, בהצהרה. מאוחר יותר הוסיף כי "חיל האוויר יירט את הטיל ששוגר מתימן לפני שחדר למרחב האווירי של ישראל.


משטרת ישראל מצידה הודיעה כי "הופעלו צפירות תקיפה אוויריות באזור תל אביב, ירושלים והמרכז ומשטרת ישראל מבצעת פעולות סירוק לחיפוש אחר אתרי פגיעה אפשריים של שברי רקטות".


המשטרה קראה לתושבים להישאר ליד מקלטים, להימנע מלהתקרב לאתרי פגיעה או לגעת בשרידי טילים.


בתוך כך, אמבולנסים ישראלים דיווחו כי 13 בני אדם נפצעו בעת שנסעו למקלטים לאחר שהופעלו סירנות בעקבות גילוי טיל ששוגר מתימן.


כלי תקשורת בישראל דיווחו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו עזב את הכנסת ופנה למרחב מוגן לאחר שנשמעו סירנות בירושלים ובתל אביב.


"החות'ים כבר משלמים את המחיר - והם ישלמו יותר", אמר נתניהו לכתבים ביציאתו ללשכתו בכנסת.


בתוך כך, ערוץ 12 דיווח כי הפעילות בנתב"ג בתל אביב חודשה לאחר השבתתו עקב הפעלת סירנות תקיפות אוויריות.


בהקשר זה דווח באתר ynet כי מטוסים שהיו בדרכם לנחיתה בנתב"ג עוכבו בשל שיגור הטיל מתימן.


בין הטיסות הללו ניתן למנות את טיסות אל על ממילאנו, טיסות אל על מפראג, טיסות אתיהאד מאבו דאבי וטיסות אל על מלונדון. האתר אישר כי לאחר יירוט הטיל, ניתן לכלי הטיס אישור לנחות.


מאוחר יותר פרסמו החות'ים הודעה שבה הודיעו כי תקפו את נמל התעופה בן גוריון באמצעות טיל בליסטי היפרסוני.

פלסטין

ד 19 מרץ 2025 10:08 pm - שעון ירושלים

הכיבוש מאיים להרוס יותר מ-60 בתים במחנה ג'נין.

כוחות הכיבוש הישראליים הודיעו ביום רביעי בערב על הריסתם של יותר מ-60 בתים במחנה ג'נין.


מקורות מקומיים אמרו כי כוחות הכיבוש הפיצו מפה המציגה 66 בתים במספר שכונות של מחנה ג'נין שרשויות הכיבוש החליטו להרוס.


היא הוסיפה כי ההריסות יסתיימו תוך 24 שעות, וכוללות בתים בשכונות חוואשין, בסביבת מסגד עזאם, ג'ורת אל-דהב ואל-סמרן, אזור מועדון מחנה ג'נין ושכונת אל-אלוב.


כוחות הכיבוש ביצעו הריסות במספר בתים בשכונות הנ"ל.


לפי ועדת התקשורת במחנה ג'נין, התוקפנות הישראלית גרמה להרס חלקי או מלא ל-512 בתים ומתקנים במחנה.

פלסטין

ד 19 מרץ 2025 9:51 pm - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש שולחים תגבורת צבאית לעיר ג'נין ולמחנה.

כוחות הכיבוש הישראליים שיגרו ביום רביעי בערב תגבורת חדשה לעיר ג'נין ולסביבת מחנהה.


מקורות מקומיים אמרו כי תגבורת צבאית, לרבות כלי רכב, משוריינים, מכליות מים וגנרטורים חשמליים, הגיעה לעיר ג'נין.


לפי מקורות מקומיים אחרים, קולות של אש חיה כבדה עדיין נשמעים מתוך מחנה ג'נין מאז הבוקר.


התוקפנות הישראלית על העיר ג'נין והמחנה שלה נמשכת זה היום ה-58 ברציפות, ומותירה 34 קדושים, עשרות פצועים ועצורים, והרס נרחב לבתים, רכוש ותשתיות. בינתיים, כוחות הכיבוש איימו להרוס עשרות בתים במחנה.

פלסטין

ד 19 מרץ 2025 12:20 pm - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש ממשיכים להסתער על העיירה סילוואד, עוצרים אזרח ופושטים על עשרות בתים.

מאז עלות השחר של יום רביעי, כוחות הכיבוש הישראלי המשיכו בפשיטות שלהם על העיירה סילוואד, מזרחית לרמאללה, ועצרו אזרח.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש המשיכו בפשיטה על העיירה מאז עלות השחר, ועצרו את האזרח אחמד עותמאן חאמד (בן 49), תוך שהם עצרו עשרות אזרחים ובהמשך שחררו אותם לאחר שחקר אותם בשטח.


היא הוסיפה כי כוחות הכיבוש ערכו חיפוש בעשרות בתים בעיירה, כולל אלה של עצורים ואסירים משוחררים, תוך השחתה והתעסקות בתכולתם. הם גם תפסו מספר כלי רכב השייכים לתושבים המקומיים.


היא דיווחה כי כוחות הכיבוש פרסו מאות חיילים וכלי רכב צבאיים ברחבי השכונות והרחובות של העיירה, ושיבשו את כל היבטי החיים, לרבות מוסדות, בתי ספר ופעילות מסחרית.

פלסטין

ד 19 מרץ 2025 12:05 pm - שעון ירושלים

OCHA: 170 ילדים נהרגו במהלך תוקפנות הכיבוש ברצועת עזה.

משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA) הודיע כי יותר מ-170 ילדים נהרגו במהלך התוקפנות של הכיבוש הישראלי ברצועת עזה לפנות בוקר (שלישי)


המשרד קבע בהצהרה באתר האינטרנט הרשמי שלו ביום רביעי כי המספר הכולל של חללים כתוצאה מהפשיטות הללו הגיע ליותר מ-400 אזרחים, כולל יותר מ-170 ילדים ו-80 נשים. הוא ציין כי צוותי חילוץ ופרמדיקים לא הצליחו להגיע לרבים מהקורבנות עקב מחסור בציוד, דלק ומכונות כבדות.


במשרד הסבירו כי רק ארבעה בתי חולים שדה פועלים במלואם באזור, בעוד ש-22 בתי חולים ושישה בתי חולים פעילים חלקית עוד 13 בתי חולים וארבעה בתי חולים שדה הפסיקו את פעילותם עקב הרס ומחסור בכוח אדם רפואי ותרופות.


במשרד ציטטו את מנהל בית החולים אל-שיפא, מוחמד אבו סלמיה, שאמר: "המצב הוא קטסטרופלי ויש לנו הרבה קורבנות".


OCHA הזהיר כי יותר ממיליון בני אדם ברצועת עזה עלולים להתמודד עם מחסור חמור במזון אם משלוחי הסיוע ההומניטרי לא יתחדשו. הם נמצאים בסיכון שלא יקבלו מנות מזון במרץ אם המשלוחים לעזה לא יתחדשו.


הוא הדגיש כי המלאים הזמינים במגזר הולכים ומתרוקנים במהירות, וכדי לטפל במחסור, שותפי האו"ם הפחיתו בחדות את הסיוע למזון, השעו את חלוקת הקמח והמזון הטרי והפחיתו את כמות הארוחות החמות במטבחים הציבוריים.


עוד הזהירו במשרד כי אם המצב יימשך כפי שהוא, לפחות 80 מתוך 170 המטבחים הציבוריים ברצועה ייאלצו להיסגר תוך שבוע-שבועיים.

פלסטין

ד 19 מרץ 2025 10:51 am - שעון ירושלים

85% ממקורות המים והתברואה אינם בשימוש ברצועת עזה.

הלשכה הפלסטינית המרכזית לסטטיסטיקה ורשות המים מסרו כי למעלה מ-85% ממתקני המים והתברואה והנכסים יצאו מכלל שימוש לחלוטין או חלקי בשל ההשלכות של התוקפנות של הכיבוש הישראלי על רצועת עזה.


בהודעה שפרסמו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ורשות המים ביום רביעי, לרגל יום המים העולמי, הוסבר כי הערכות נזק ראשוניות, נכון למועד הפסקת האש, הראו כי למעלה מ-85% ממתקני ונכסי המים והתברואה יצאו מכלל שימוש ונדרש שיקום, העולה על 1.5 מיליארד דולר, זוהה רק לאזורים שבהם זוהו מפעלי טיהור זה נזקים s, מאגרי מים, קווי תמסורת ראשיים, מים, תברואה ורשתות ניקוז מי סערה, ומעבדות בקרת מים.


בהודעה צוין כי התוקפנות של הכיבוש ערערה את כל המאמצים שעשתה הממשלה הפלסטינית, בהשקעות העולה על מיליארד דולר לאורך שנים רבות, כדי להימנע מהקטסטרופה שאיימה על עזה עקב מליחות וזיהום של 97% ממאגר מי התהום. מקור המים היחיד שם.


הוא ציין כי חלק המים לנפש בעזה אינו עולה על מחצית מהדרישה ההומניטרית המינימלית המוערכת במצבי חירום, שהיא 15 ליטר לאדם ליום.


עוד נכתב בהודעה: "בשל הנזק הרב שנגרם לתחום המים והתברואה, ירדו תעריפי אספקת המים לממוצע של 3-5 ליטר לאדם ליום, עם שינויים משמעותיים בהתאם למיקום הגיאוגרפי, אספקת המים, נזקי התשתית ועקירה מתמשכת".


הוא הוסיף: "האחוז הזה נמוך מהמינימום הנדרש להישרדות במצבי חירום, לפי מדדי ארגון הבריאות העולמי, המוערך ב-15 ליטר לאדם ליום".


הדבר נובע בעיקר מהפגיעה בתשתיות, הפסקת החשמל המוחלטת הנדרשת לשאיבת מים מבארות והפעלת מתקני מים נלווים כמו מאגרים ותחנות שאיבה, וההגבלות המוטלות על אספקת דלק וחומרים הדרושים להפעלתם משאבי המים הזמינים ברצועת עזה סובלים מהפסדים אדירים, וכמויות המים ירדו עד לממוצע של 35% מהתוקפנות.

בהודעה הוסיפו כי רצועת עזה מסתמכת על שלושה מקורות מים עיקריים, וההערכות מצביעות על כך שכתוצאה מהתוקפנות הנוכחית, האספקה דרך מקורות אלו ירדה לכ-10-20% ממה שהיה לפני התוקפנות.


מי תהום: יש 300 בארות הפזורות ברחבי רצועת עזה (290 בארות עירוניות ו-10 בארות של אונר"א), עם אספקה כוללת של 262,000 מ"ק ליום לכל השימושים, רובם ספגו נזקים קשים. כתוצאה מההתערבויות שביצעה רשות המים, בשיתוף נותני שירותים, בתקופת התוקפנות, הגיעה כמות המים שהופקה לכ-93,000 מ"ק ליום.


- שלושת מתקני ההתפלה מוגבלים בכמות (מרכזי, צפוני ודרומי): במהלך התוקפנות הפסיק המפעל הצפוני לפעול לחלוטין, כתוצאה מהנזק הרב שנגרם לו, והכיבוש הפך אותו בכוונה לצריף צבאי. להפעלת הגנרטורים, והיעדר חלקי חילוף הדרושים לתחזוקה. באשר לתחנה הדרומית, עד אמצע נובמבר 2024 היא פעלה בהיקף ייצור הכולל המוערך בכ-20% בלבד מהקיבולת הכוללת, בכפוף לזמינות דלק. מאוחר יותר היא החלה לפעול בכושר ייצור של כ-70% מהקיבולת הכוללת, לאחר חיבור קו החשמל המספק את התחנה.


-מים שנרכשו ממקורות (באמצעות שלושה חיבורים שסופקו בצפון, מרכז ודרום): כמות המים שסופקה דרך חיבורים אלו לפני התקיפה הגיעה ל-52,000 מ"ק ליום; זה שווה ערך ל-52% ממי שתייה.


הכיבוש השבית לחלוטין את שלושת החיבורים בתחילת התוקפנות לאחר פתיחתם מחדש, החלו צוותי רשות המים ושותפיה בעבודות התחזוקה הדרושות בקווים הראשיים והבתים של חיבורים אלו, ועקבו ובדקו את עבודות השאיבה מהם, והרחיבו אותם לאזורים מיושבים חדשים. , בידיעה שכמות זו ירדה מאוחר יותר עקב תקלה בקו ההזנה מחיבור בין סעיד המזון את המחוז המרכזי, ועיכוב בקבלת התיאום לביצוע התחזוקה הנדרשת.


באשר לרשתות מים נהרסו כ-2,263 קילומטרים, מתוכם 1,622 קילומטרים נהרסו כליל ו-9 קילומטרים נהרסו חלקית. למרבה הצער, עם מחסור במים כדי לענות על צרכים בסיסיים, הטיפול בצרכים החקלאיים הועלה על האש, למרות הקשר המשמעותי שלו לחוסר ביטחון תזונתי ברצועת עזה.


פגיעה במערכת הביוב מהווה סיכונים משמעותיים לחיים, לבריאות ולסביבה.


מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ורשות המים נמסר כי שירותי הביוב ברצועת עזה קודמו לפני התוקפנות, שכן מערכת הביוב הקיימת כוללת מתקנים ותשתיות משולבות (מאסוף ושאיבה ועד הובלה וטיפול). המערכת מכסה כ-73% מאוכלוסיית רצועת עזה עם תשתית הכוללת רשת בקטרים שונים, באורך המוערך בכ-2,250 ק"מ, 79 תחנות שאיבה, 29 אגני איסוף מי גשמים המחוברים לשמונה תחנות שאיבת מי גשמים, בנוסף לחמישה מכוני טיהור שפכים בהיקף עיצובי של עד 150 מ"ר ליום. עד להפסקת האש כל מכוני טיהור השפכים יצאו מפעילות עקב נזק רב שעדיין מצריך הערכה מפורטת ואינו נגיש בשל המצב הביטחוני.


הרשתות נפגעו קשות, כאשר 1,545 קילומטרים נהרסו כליל ו-8.6 קילומטרים נהרסו חלקית. כמו כן נהרסו 47 תחנות שאיבת ביוב, 20 מהן נהרסו כליל ו-27 נהרסו חלקית. הרס זה הוביל להזרמת ביוב לרחובות ולשכונות מאוכלסות, והיווה איום גדול על הבריאות והסביבה.


כמות המים הזמינה לפלסטינים ממשאבי מי תהום נותרה ללא שינוי למרות גידול האוכלוסייה ודרישות פיתוח מוגברות.

פלסטין נשענת בעיקר על מים המופקים ממשאבי מי תהום, המהווים 73.1% מסך המים הזמינים, בהיקף של 399.7 מיליון מ"ק (סך מי התהום המופקים הוא 289.63, מתוכם 135.1 מיליון מ"ק בגדה המערבית, בעוד שברצועת עזה 154.53 מיליון מ"ק נחשבים לשימוש אנושי, ש-97% מהם נחשבים לא ראויים).


בגדה המערבית, כמות המים שנשאבה מבארות מי תהום (האגן המזרחי, האגן המערבי והאגן הצפוני-מזרחי) הסתכמה בשנת 2023 בכ-106 מיליון מ"ק. הסיבה לתנודתיות בכמויות הנשאבות מהבארות (הגדלות או הקטנות בכמויות קטנות מדי שנה) נובעת מהמכשולים שהציב הכיבוש בדרך לקידוח ושיקום הבארות. זאת אותה סיבה המיוחסת לירידה בכמויות הנשאבות מהמעיינות במבצעי הפיקוח וההתיישבות באופן בלתי חוקי.


הסיבה העיקרית לשימוש החלש במים עיליים היא השליטה של הכיבוש על נהר הירדן וחוסר יכולתו לנצל יותר מ-165 מיליון מ"ק של מי גשמים מדי שנה. הדבר מושג על ידי מניעת בניית סכרים ובריכות מים לאיסוף מי גשמים. הכמות הכוללת של המים העיליים המנוצלים אינה עולה על 4 מיליון מ"ק מאזור Al-Alar'a, Al-Auja, Al-Auja, Al-Auja. אגם, וכמה בריכות קטנות.


הרס התשתיות במהלך פלישות מתמשכות לגדה המערבית מחמיר את מצב המים הקשה ממילא בגדה המערבית.


בהודעה צוין כי בשל הפריצות המתמשכות והחוזרות לגדה המערבית, במיוחד למחנות פליטים בנפות ג'נין וטול כרם, אין נתונים סטטיסטיים על היקף הנזקים שנגרמו למשק המים והתברואה עד כה, במיוחד לאור ההרס השיטתי החוזר ונשנה של התשתיות ותיקונו לאחר מכן על ידי הרשויות המקומיות. על פי דיווחים של סוכנות הסעד והעבודות של האו"ם לפליטים פלסטיניים (אונר"א), התוקפנות במחנות הפליטים ג'נין, טול כרם, נור שמס ופארה הביאה לעקירה נרחבת בכפייה של כ-40,000 בני אדם, שרובם, על פי דיווחים שפורסמו על ידי רשויות מקומיות, מארחים ארגונים מקומיים של עקורים וחסרי מים.


39% מהמים הזמינים בגדה המערבית נרכשים מחברות מים ישראליות, המהווים כ-60% מהמים המסופקים לשימוש ביתי.

צעדי הכיבוש הגבילו את יכולתם של האזרחים לנצל את משאבי הטבע שלהם, בעיקר מים, ואילצו אותם לפצות על המחסור באמצעות רכישת מים מחברות המים הישראליות. כמות המים הכוללת שנרכשה לשימוש ביתי בשנת 2023 הגיעה ל-102.1 מיליון מ"ק הן בגדה המערבית והן ברצועת עזה, המהווה 25% מאספקת המים הזמינה.


בגדה המערבית כמות המים שנרכשה מישראל הסתכמה ב-85.9 מיליון מ"ק; זה שווה ערך ל-39% מכמויות המים הזמינות, ומהווה כ-60% מהמים המסופקים לשימוש ביתי.


יש לציין שההסתמכות המוגברת על רכישת מים מישראל כשלעצמה מציבה אתגרים משמעותיים עבור הממשלה הפלסטינית, בהתחשב בשליטה של ישראל על מחירי המים ועל כמויות המים, במיוחד במהלך הקיץ.


נתונים לשנת 2023 מצביעים על עלייה קלה בכמות המים היומית לנפש בהשוואה לשנים קודמות, והגיעו ל-88 ליטר לנפש בגדה המערבית נתח זה עדיין נמוך מהשיעור המומלץ הבינלאומי (120 ליטר לנפש ליום), כאשר כמויות הצריכה מגיעות ל-95.5 מיליון מ"ק. שימו לב כי כמות זו סופקה למטרות תרבותיות ולמטרות תרבותיות.


לפיכך, ההיצע והצריכה בפועל לנפש נמוכים מהסכומים הנקובים. כאשר משווים את הצריכה בפלסטין לצריכה לנפש בישראל, נציין כי שיעור הצריכה לנפש בישראל הוא פי שלושה מזה של האוכלוסייה הפלסטינית, ומוכפל בהשוואה לחלקם של המתנחלים, או אפילו אם מביאים בחשבון שימושים שאינם חקלאיים.


השימושים הביתיים הם הצרכן הגדול ביותר, ושיעור ההפסדים עולה על 30%.


על פי נתוני המים לשנת 2023, אספקת המים הביתית היוותה עד 61% מסך המים הזמינים לשנת 2023, הראו גם כי אובדן המים בגדה המערבית נותר גבוה, יותר מ-35%, עקב הידרדרות הרשתות והפלישה לקווי מים ורשתות על ידי אזרחים הראו שוני באחוזים הנמוכים ביותר של הגדה. מחוז סלפית.


השונות במחירים ובכמויות הזמינות בין המחוזות תלויה בזמינות המשאבים וביכולתם של משאבים אלה לענות על צורכי אוכלוסייתם.


הפער בכמויות המים ובמחירים שחווים אזרחים במחוזות נובע מהבדלים בזמינות של משאבי מים טבעיים ומהמידה שבה משאבים אלו יכולים לענות על צורכי האוכלוסייה, בהתחשב בצפיפות האוכלוסין בכל נפה.


בעוד שבמחוזות מסוימים, כמו יריחו, בקעת הירדן וטול-כרם, יש שפע של משאבי מים מקומיים, נפות חברון, בית לחם ורמאללה ואל-בירה מסתמכות על מים שנרכשו מישראל כדי למלא את הגירעון באספקת המים שלהם עלות הפקת המים ממקורות מקומיים משתנה בהתאם לעלות הייצור.


גם עלות המים המסופקים ממקורות מקומיים נמוכה מעלות המים הנרכשים מחברות מים ישראליות, מה שיוצר גם פער במחירי המים בין המחוזות, תוך ציון כי מחיר רכישה והפקה של קוב מים מסופק מגיע ל-3.2 ש"ח/מ"ק בממוצע, ונמכר לרשויות מקומיות בממוצע של 2 מ"ר/4 ש"ח. כלומר בתמיכה ממשלתית של עד 0.8 ש"ח/מ"ק.


ראוי לציין כי השגת חלוקה הוגנת בין מרכזי האוכלוסייה בנפות היא אחד האתגרים המרכזיים העומדים בפני מדינת פלסטין כתוצאה ממדיניות הכיבוש הישראלי ושליטתה בשטחים הפלסטיניים. הדבר מגביל את האפשרות לפתח מערכת מים משולבת ברמה הלאומית המבטיחה ניהול וחלוקה הוגנת של משאבי המים. עוד ראוי לציין בהקשר זה שהממשלה עומדת בפני האתגר של עליית החוב על הרשויות המקומיות, שעד סוף 2024 הסתכם ביותר מ-1.8 מיליארד דולר.

פלסטין

ד 19 מרץ 2025 10:47 am - שעון ירושלים

מתנחלים הציתו אוהלים בדואים ממערב לסלפית

היום, יום רביעי, הציתו מתנחלים אוהלים בדואים הממוקמים באזור ואדי אל-מטווי, המחבר בין העיר סלפית לעיירה ברוקין.


מקורות מקומיים דיווחו כי קבוצת מתנחלים תקפה את הקהילה הבדואית, הציתה את אוהליהם ותקפה את רכושם.


מוקדם יותר תקפו המתנחלים את דיירי האוהלים וריססו אותם בגז פלפל.


הפרות אלו מגיעות כאשר כוחות הכיבוש והמתנחלים ממשיכים לסלול דרך קולוניאלית חדשה המובילה למאחז הקולוניאלי שהוקם על אדמות הכפר פרחה, דרומית מערבית לסלפית.

פלסטין

ד 19 מרץ 2025 9:32 am - שעון ירושלים

פשיטות ומעצרים בגדה המערבית

כוחות הכיבוש הישראלי עצרו עם שחר צעיר ביום רביעי לאחר שהסתערו על הכפר בית סירא, ממערב לרמאללה. הם פשטו גם על בתיהם של אסירים משוחררים בעיירה סילוואד, צפונית מזרחית לרמאללה.


מקורות מקומיים דיווחו כי צבא הכיבוש עצר את הצעיר, מוחמד מחמוד אלקם (בן 22), לאחר שפשט על ביתו בבית סירא, בעוד כוח צבא כיבוש פשט על מספר בתים של אסירים משוחררים בסילוואד, בהם ביתו של האסיר המשוחרר, אחמד דאוד חאמד, שגורש למצרים.


בסלפית פשטו כוחות הכיבוש על כמה בתים בכפר ועצרו: יוסף אל-שער, מיסבח אל-שער, מרעי ראשיד, יוסף קנבז, טלאל אל-שריף, מרואן סבר, מונטסר אל-אשקר ומהר ריזק אללה.


כוחות הכיבוש פשטו גם על בתי אזרחים ומפעלים מסחריים באזור ואדי אל-מטווי, המחבר בין העיר סלפית לאזור המערב, ותפסו הקלטות מצלמות מעקב.

פלסטין

ד 19 מרץ 2025 9:30 am - שעון ירושלים

פציעות ומעצרים במחנות שכם

צעיר נהרג עם שחר ביום רביעי, ואחרים נפצעו ונעצרו במהלך פשיטות של כוחות הכיבוש הישראליים על מחנות הפליטים עין, בלאטה ואסקר בשכם.


מקורות ביטחוניים דיווחו כי כוחות מיוחדים ישראלים, הידועים בכינוי "מוסטאריבון", הסתננו למחנה הפליטים עין אל-עין, ממערב לעיר, וירו אש חיה לעבר רכב בתוך המחנה, והרג את עודאי עאדל אל-קטוני, שהיה בקרבת רכב היעד.


אותם מקורות הוסיפו כי התפתחו עימותים בתוך המחנה, במהלכם נפצעו שלושה אזרחים, אחד מהם מכדורים חיים בבטן וביד ונעצר הוא פארוק ראשיד חאלד, אחר נפצע כתוצאה ממכות, ושליש נפצע כתוצאה מנפילה ממקום גבוה. במהלכו עצרו כמה אזרחים, ביניהם זוהו: ג'ראח ערפאת ואחמד סלים מחמוד ג'יבריל.


המקורות הוסיפו כי כוחות הכיבוש הסתערו על מחנות הפליטים בלאטה, אסכר אל-קאדים ואסקר אל-ג'דיד מזרחית לשכם, פשטו על מספר בתים, ערכו בהם חיפוש ובדפו את תכולתם. אזור אבי ממזרח לשכם, כלומר: מונטסר אל-עראישי ואיברהים סאמר מוחמד אל-נקיב.


המקורות אישרו כי כוחות הכיבוש עדיין נמצאים בתוך מחנה עין אל-עין וסביב מחנות עסכר ובלאטה.

פלסטין

ג 18 מרץ 2025 9:15 pm - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש שורפים בתים במחנה ג'נין

היום, שלישי, שרפו כוחות הכיבוש הישראלי מספר בתים של אזרחים במחנה ג'נין.


מקורות מקומיים אמרו כי כוחות הכיבוש הציתו בתים בסביבת אל-סעדי דיוואן במחנה ג'נין, בעוד עמודי אש ועשן נראו עולים מהבתים הבוערים.


הכיבוש ממשיך בתוקפנותו במחנה ג'נין זה היום ה-57 ברציפות, מותיר 34 חללים, עשרות פצועים והרס נרחב לתשתיות ולבתים אזרחיים.

פלסטין

ג 18 מרץ 2025 9:13 pm - שעון ירושלים

60,000 מתפללים מקיימים תפילות תרוויח במסגד אל-אקצא

60,000 מתפללים ערכו ביום שלישי בערב את תפילות אישה ותרוויה במסגד אל-אקצא בירושלים הכבושה.


מחלקת ההקדשים האסלאמית בירושלים מסרה כי 60,000 מתפללים ערכו את תפילות אישה ותראוויה במסגד אל-אקצא בליל ה-18 של הרמדאן.

פלסטין

ג 18 מרץ 2025 9:07 pm - שעון ירושלים

הריסת מתקנים והרס גידולים חקלאיים ביריחו וחברון

כוחות הכיבוש הישראלי הרסו מתקנים ביריחו ביום שלישי בערב, בעוד מתנחלים השחיתו יבולים חקלאיים מדרום לחברון.


חסן מליחת, המפקח הכללי של ארגון אלבאידר להגנה על זכויות הבדואים, אמר בהודעת עיתונאים כי רשויות הכיבוש, בליווי נציגי מועצת ההתיישבות ומתנחלים מהמאחזים הקולוניאליים הסמוכים למליחאת הערבית ביריחו, הרסו שני צריפים בבעלות ג'מאל מליחט, כאזור אחר של מגורים, וכאזור אחר שיוכנן.


הוא הוסיף כי כוחות הכיבוש הרסו את המתקנים המספקים חשמל לתושבים ומשמשים בחיי היום-יום, בנוכחות מנהלת היישוב "מפות יריהו", ג'ברין קלש, במהלך פעולות ההריסה.


ערבי אל-מליחאת, כמו יישובים בדואים אחרים בבקעת הירדן, מתמודדים עם הסלמה מתמשכת מצד הכיבוש ומתנחליו, לרבות הריסות, תפיסת קרקעות ומניעת בנייה ופיתוח תשתיות.


בחברון אמר פעיל התקשורת אוסמה מחמרה כי מתנחלים הסתערו על הכפר אל-מפקארה, הסתובבו בבתי אזרחים ושחררו את משק החי שלהם לחלקת אדמה נטועה בה יותר מ-120 עצי זית, בבעלותו של האזרח פאיז מחאמרה בח'ירבת מגהאייר אל-עבאיד, שהושמדו על ידי עץ תרבותי של מקהאם, שהושמדו על ידי אזרחים עזים ותריסרים של מקהאם. גידולים בבעלות האזרח קאיד מחמרה.


באזור "פתח סידרה" שחררו מתנחלים את צאןיהם סביב ביתו של האזרח פריד אל-חמדה, תוך השמדת שתילים מושקים מסביב לבית, עצי פרי ושטחי גידולים חקלאיים.

פלסטין

ג 18 מרץ 2025 9:05 pm - שעון ירושלים

המשרד לענייני ירושלים: כל עולי הרגל הירושלמים הרשומים משנת 2011 יזכו להסמכה ללא הגרלה.

  1. מהמשרד לענייני ירושלים נמסר כי כל 495 עולי הרגל הירושלמים שנרשמו משנת 2011 אושרו ללא צורך בהגרלה.


על פי הודעת המשרד, לאחר תיאום עם משרד ההקדשים ושירותי דת, סוכם על פתיחת רישום לחג' לירושלמים, שהיה סגור מאז 2011. הדבר יאפשר לירושלמים לבצע את העלייה לרגל בחג' בשנה הבאה בהתאם למנגנון המאושר.

ערבי ובינלאומי

ג 18 מרץ 2025 9:03 pm - שעון ירושלים

החות'ים: כיטרנו את בסיס נבטים באמצעות טיל בליסטי היפרסוני.

החות'ים הודיעו ביום שלישי בערב כי תקפו את בסיס האוויר נבטים באמצעות טיל בליסטי היפרסוני, לאחר שסירנות תקיפה אוויריות נשמעו בנבטים, באר שבע ובסביבותיהן באזור הנגב בדרום הארץ.


הדובר הצבאי של הכוחות המזוינים התימנים המזוהים עם החות'ים, יחיא סארי, אמר, "בתמיכת העם הפלסטיני המדוכא ובתגובה למעשי הטבח של האויב נגד אחינו ברצועת עזה, הכוחות המזוינים של תימן ביצעו מבצע שמטרתו את בסיס האוויר נבטים עם מבצע "החמצת הכדור הפלסטינית" המוצלח שלו.


הוא הוסיף, "הצבא התימני ירחיב את מעגל המטרות בפלסטין הכבושה בשעות ובימים הקרובים, אלא אם תיפסק התוקפנות בעזה".


סארי הצהיר כי "ההנהגה, העם והצבא של תימן לא יעמדו בחיבוק ידיים בזמן שהם יהיו עדים לכל מעשי הטבח האלה נגד אחינו בעזה. הכוחות המזוינים של תימן יגייסו את כל היכולות והפוטנציאל שלהם כדי להגן ולתמוך במדוכאים בפלסטין עד שהפשעים האלה נגד אחינו בעזה יפסיקו. הם ימשיכו להתעמת עם הפושעים וההתנגשות האמריקנית מותר להיכנס לרצועת עזה".


זאת לאחר שכמה מחוזות תימן והבירה צנעא היו נתונים לתקיפות אוויריות של ארה"ב בעקבות הודעת החות'ים על חידוש הפעילות נגד ספינות ישראליות שנעו לתל אביב "בהזדהות עם עזה", והביאו לעשרות הרוגים ופציעות.


החות'ים הודיעו ביום שלישי כי יבצעו מבצע צבאי המכוון על נושאת המטוסים האמריקאית USS הארי טרומן בתוך 48 שעות.


נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הצהיר כי הורה לצבא ארצו לפתוח במבצע צבאי נחרץ וכוחני נגד החות'ים בתימן.


נכון ליום שני בערב, יותר מ-50 תקיפות אוויריות של ארה"ב היו במעקב בתימן, נהרגו 53 בני אדם ופצעו 98 אחרים, כולל נשים וילדים. לפי החות'ים.


ב"סולידריות עם עזה" לנוכח המלחמה הישראלית, החלו החות'ים למקד טילים ומזל"טים בנובמבר 2023 על ספינות משא בבעלות ישראלית או הקשורה לישראל בים האדום, או בכל מקום אחר בהישג ידם.


החות'ים גם פתחו מדי פעם התקפות טילים ומזל"טים על ישראל, שחלקן כוונו לתל אביב, בטרם עצרו אותן עם כניסת הפסקת האש בעזה לתוקף.

פלסטין

ג 18 מרץ 2025 8:52 pm - שעון ירושלים

מתקנים רפואיים בעזה סובלים מלחץ חמור וממחסור באספקה.

הצלב האדום הזהיר כי מתקנים רפואיים רבים בעזה סובלים מ"לחץ קיצוני" מעבר ליכולתם בעקבות ההפצצה הישראלית האחרונה ברצועה, במקביל למה שאישר ארגון הבריאות העולמי לגבי מחסור בתרופות ברצועה.


Tommaso Della Longa, דובר הפדרציה הבינלאומית של אגודות הצלב האדום והסהר האדום, אמר ביום שלישי כי עובדי הסהר האדום הפלסטיני אישרו כי "מתקני בריאות רבים ברחבי עזה נמצאים בלחץ קיצוני, חורגים מהיכולת שלהם.


"יש מחסור במזון, אספקה ודלק", אמר, והוסיף כי צוותי הסהר האדום הפלסטיני מעריכים את השפעת המחסור בדלק על שירותי האמבולנסים ואת יכולתם של הפרמדיקים להגיע לנזקקים.


הוא הוסיף, "יש מחסור בציוד רפואי ובתרופות בבתי חולים ובמרפאות. הדבר מקשה עוד יותר על מתן הטיפול הדרוש להצלת חיים".


מצדו, דובר ארגון הבריאות העולמי, טאריק יאסרביץ', הזהיר מפני דלדול מלאי התרופות.


"למרבה הצער, בשל המחסור הזה בתרופות, קיים סיכון שעובדי בריאות לא יוכלו להעניק טיפול במצבים רפואיים שונים, לא רק לפציעות", אמר לכתבים, והדגיש כי אספקה רבה אוזלת.


הוא הסביר כי לארגון הבריאות העולמי 16 משאיות ממתינות במעבר אל עריש בצד המצרי של הגבול עם עזה, תוך רכישת ציוד רפואי חיוני.


מצדה, רופאים ללא גבולות דיווחו כי הצוותים שלה קיבלו זרם גדול של פצועים בבית החולים השדה, במרפאה ובבית החולים נאצר.


"סוגי הפציעות קשים ביותר, החל מקטיעות רגליים ועד מקרים אורטופדיים מורכבים וכוויות", אמר מוחמד אבו מוגסיב, סגן המתאם הרפואי של הארגון בדרום עזה.


הוא הוסיף, "בתי החולים אינם מסוגלים להתמודד עם מספר הקורבנות הרב שהם מקבלים בבת אחת".


"זה היה מפחיד לחלוטין במשך 20 דקות, עם פצצות שנפלו בכל מקום", אמרה קלייר ניקולט, ראש מחלקת החירום של MSF, שנמצאת כעת בעזה.

פלסטין

ג 18 מרץ 2025 7:12 pm - שעון ירושלים

האיחוד האירופי קורא לישראל להפסיק להפציץ את עזה.

  1. האיחוד האירופי קרא לישראל להפסיק את ההפצצות שלה על רצועת עזה ולחדש את הזרם הבלתי מפריע של סיוע הומניטרי וחשמל לעזה.


הצהרה משותפת של הנציג העליון קאלאס והנציבים סויקה ולהביב הביעו צער על התמוטטות הפסקת האש בעזה והרג אזרחים, כולל ילדים, בתקיפות אוויריות ישראליות, וקראו לעמוד בהתחייבויותיה על פי המשפט ההומניטארי הבינלאומי.


האיחוד האירופי הדגיש כי חידוש המשא ומתן הוא הדרך היחידה קדימה, וכי יציבות היא תנאי מוקדם לשיקום מהיר.

פלסטין

ג 18 מרץ 2025 5:54 pm - שעון ירושלים

הלוויתו של השהיד קאזם זוואהרה מזרחית לבית לחם

הערב, יום שלישי, קברו תושבי בית לחם את גופת השהיד קאזם עיסא זוואהרה בבית העלמין בבית תמר, מזרחית לבית לחם.


מסע ההלוויה יצא לדרך מבית החולים הממשלתי בית ג'אלה, שם נפרדה משפחתו לשלום מגופתו לאחר מכן, הגופה הועברה למסגד בית תמר, שם נערכו האבלים את תפילת ההלוויה בבית הקברות של הכפר.


האסיר המשוחרר, קאזם זוואהרה, מת היום, ונכנע לפצעיו מכדורי הכיבוש.


ב-27 בפברואר מסר צבא הכיבוש הישראלי את האסיר זוואהרה בתרדמת, ולאחר מכן הוא הועבר לבית החולים אל-חוסיין בבית ג'אלה.

זוואהרה נעצר לאחר שנורה ב-22 בפברואר 2024, יחד עם מות הקדושים של אחיו, מוחמד זוואהרה, והצעיר, אחמד אל-וואש.

פלסטין

ג 18 מרץ 2025 4:22 pm - שעון ירושלים

עזה תחת אש: יותר מ-400 הרוגים ואלפי פצועים בפשיטות ישראל על הרצועה

כמעט 1,000 בני אדם, כולל עשרות ילדים ונשים, נהרגו ונפצעו ברחבי עזה מאז שהכיבוש הישראלי הכריז ביום שלישי על חידוש מלחמתו במובלעת ההרוסה. ההסלמה כללה תקיפה צבאית גדולה על רוב אזורי הרצועה, שהתמקדה בתושבים במהלך ארוחת הבוקר שלפני עלות השחר, בתי מגורים של משפחות של עקורים ומשפחות.


משרד הבריאות של עזה אישר כי 420 בני אדם נהרגו ויותר מ-500 נפצעו בתקיפות אוויריות ישראליות על מספר אזורים ברצועת עזה, והוסיפו כי "מספר קורבנות עדיין מתחת להריסות ונערכים מאמצים לשחזר אותם".


מוקדם יותר אישר משרד התקשורת הממשלתי בעזה בהצהרה כי יותר מ-322 בני אדם נהרגו ועשרות נוספים נפצעו בחמש השעות של התוקפנות הישראלית, כולל משפחות שלמות, חלקן נלקחו לבתי חולים.


לשכת ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הודיעה לפנות בוקר (שלישי) על חידוש התקיפות ברצועת עזה, במטרה לטענתה אתרי חמאס. משרד ההגנה הישראלי אישר כי הפעולות הצבאיות יסלימו בהדרגה ובעוצמה רבה בשעות הקרובות. צבא הכיבוש קרא למבצע הצבאי שלו נגד עזה "אומץ וחרב".


מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו ושר הביטחון ישראל כץ הפנו את הצבא לבצע תקיפות אינטנסיביות נגד חמאס, בהודעה משותפת עם השב"כ אישרו כי הוא "מכוון באופן נרחב לאתרי התנועה ברצועת עזה, בהתבסס על הנחיות הדרג המדיני".