פלסטין

ה 13 פבר 2025 12:08 pm - שעון ירושלים

שהיד נורה על ידי כוחות הכיבוש מדרום לשכם

היום, יום חמישי, נהרג צעיר על ידי כוחות הכיבוש הישראלי דרומית לשכם, וגופתו נעצרה.


הרשות הכללית לעניינים אזרחיים הודיעה למשרד הבריאות על מותו של הצעיר עיסא ריאד עיסא ג'באלי (בן 28) על ידי כדורי כוחות הכיבוש ליד העיירה חווארה, וגופתו מוחזקת.


עם מותו של הצעיר ג'באלי, עלה מספר הקדושים בגדה המערבית מתחילת השנה ל-73 אזרחים, בהם 38 בג'נין, 15 בטובאס, 7 בשכם, 8 בטול-כרם, 3 בחברון, 2 קדושים בבית לחם ו-1 קדושים קדושים בירושלים ו-1 קדושים קדושים, כולל 13 קשישים.

דעות

ה 13 פבר 2025 9:40 am - שעון ירושלים

מעצר בעלי חנות הספרים במזרח ירושלים - פשיזם אות באות

הארץ

הארץ

كاتب رأي

  1. הפשיטה על חנות הספרים במזרח ירושלים ביום ראשון השבוע, ומעצרם של מנהליה, מחמוד ואחמד מונא (הם שוחררו אתמול), היא אקט פשיסטי, הרומס זכויות אדם ופוגע באופן בוטה בחופש הביטוי. היא מעוררת אסוציאציות מבהילות מההיסטוריה, שכל יהודי מכיר היטב. המוסר הכפול זועק לשמים: בזמן שאנשי ציבור ישראליים מדברים בגלוי על טיהור אתני בעזה כאפשרות לגיטימית ואף מבורכת, חוברת צביעה לילדים בשם "מהירדן לים" היא עילה למעצר ממושך. כל אדם בר דעת מבין שמדובר במעצר פוליטי, שאין בו שמץ של קשר לביטחון הציבור.

  2. החנות נחשבת למוסד תרבותי מרכזי במזרח ירושלים, והיא משרתת בעיקר קהל בינלאומי של דיפלומטים ואקדמאים — לא בדיוק אנשים המועדים לטרור. מוצעים בה למכירה ולעיון גם ספרים של עמוס עוז ומחברים ישראלים אחרים (לתשומת לבם של קוראי "הארץ", בין הדברים שעוררו את חשדם של השוטרים היה עותק של עיתון זה). מכריהם ומוקיריהם הרבים של המוכרים העצורים מספרים על אנשים הדוגלים בדיאלוג ומאמינים בשלום בין העמים. מדוע אפוא הם חשודים? התשובה המתבקשת: הם פלסטינים.


מעבר לכל העוולות הכרוכות בפשיטה ובמעצר, הם נושאים עמם מסר, וחושפים את מעמדו האקסיומטי בישראל: לא זו בלבד שאין חפים מפשע ברצועת עזה, אלא שאין פלסטינים חפים מפשע בכלל. כולם כולל כולם תומכי טרור. זו הנחת המוצא, וכעת, שיוכיחו אחרת. אנחנו, לעומת זאת, עם חפץ חיים ושוחר שלום, בהגדרה, לא משנה כמה ראיות מחרידות המצביעות על המסקנה ההפוכה מצטברות לנגד עינינו.


הנה דוגמה אנקדוטלית. בחודש שעבר התקיימה בוועדה לזכויות הילד ישיבה מפתיעה בראשות היו"ר ח"כ אלי דלל. כותרתה, "חינוך לשלום בר קיימא". אלא שבניגוד למשתמע מהכותרת, עיקר הדיון עסק ב"אינדוקטרינציה למלחמה" של מערכת החינוך הפלסטינית, ש"לא מעניקה לגיטימציה לקיום הלאומי הציוני ולנרטיב שלו".


ומה לגבי האינדוקטרינציה במערכת החינוך הישראלית? מיותר לבדוק. אנחנו הרי בני אור, חפצי חיים. כולם יודעים שפנינו לשלום וכל המלחמות נכפות עלינו. לכן, הישיבה לא עסקה בעובדה שגם ספרי הלימוד הישראליים לא מכירים בנרטיב הפלסטיני ואינם מעניקים לו לגיטימיות. היא לא התייחסה, למשל, לעובדה שבספר לימוד לבית הספר היסודי מוצגת מפת ישראל מהים עד הנהר, או אפילו בכך שבתוכנית ללימודי היסטוריה בישראל לא דנים בהסכמי אוסלו.


למעשה, מחקרים מראים שספרי הלימוד של שני העמים לוקים בעיוורון כלפי הנרטיב של האחר, וכוללים מידע עשיר בעיקר על האחר כאויב. הם מראים גם שההאשמות על אנטישמיות והסתה לאלימות בספרי הלימוד הפלסטיניים כוללניות ומוגזמות, וכן שהצגת הפלסטינים בספרי הלימוד הישראליים היא מזערית, חד־ממדית ומעוותת, ואין בהם כמעט אזכור של הכיבוש או דיון בלגיטימיות שלו.


אבל בישראל לא נותנים לעובדות לבלבל. כאמור, יש אקסיומות שמהן נגזר הכל — טובים ורעים, שוחרי שלום ושוחרי טרור. "אין ישראלי או יהודי שלא רוצה בשלום", קבע דלל בישיבה, כשהוצגו בפניו טענות ביקורתיות ביחס לתוכניות הלימוד בישראל, והוסיף שלצערו, "לא רק שזה לא נמצא בצד השני, גם נמצא אצלם רצח והשמדה".


בשבוע שעבר כתבה מנהלת בית ספר בישראל ברשת חברתית, ש"בעזה אין חפים מפשע". מעניין מה היה קורה אילו מנהלת ערבייה היתה כותבת שאין חפים מפשע בישראל. למען האמת, לא צריך לדמיין. אנחנו יודעים בדיוק מה היה קורה.


* המאמר נכתב על ידי נועה לימונה בעיתון הארץ בתאריך 12 בפברואר 2025.

פלסטין

ה 13 פבר 2025 9:07 am - שעון ירושלים

על המחנה... ושומר החלומות של הפליטים!

במהלך שנות הסכסוך נוצרה איבה אישית בין חיילי הכיבוש למחנה, איבה המונעת מרצונות נקמה נגד המקום המהווה את זכרון הדורות, ומסיתה אנשים להיאחז בשולי התקווה, לא משנה כמה גבוה עולים עמודי העשן, או כמה ארוך הלילה, או עד כמה החששות, או עד כמה קשים, מעמיקים, הדאגות הצטברות כאב וקנוניות, ופעולות תפיסת הארץ והחרמת כלבי הים מידי שומר חלומות הפליטים, המתחממים על גחלת הגעגועים, המונעים על ידי הוודאות של הבלתי נמנע לחזור למטעי התאנים והזיתים ולפרדסי התפוזים העצובים.


מראות של עקירה בכפייה ממחנות הצפון ושריפת בתים מעוררים זיכרונות כואבים לאלה שחיו בשנות הנכבה הראשונות, שנחרטו עמוק בנפשם כשסבלו את כאב האובדן, העוני, הרעב והקור, באוהלים שלא הגנו מפני חום הקיץ או קור החורף.


חשבנו שזה האוהלים האחרונים, וקץ הצער, אחרי שילדי העקורים עשו את דרכם לחיים, עם נשק החינוך בבתי הספר של אונר"א, שהיו כמו תיבת נח לפליטים, לפני שהגיע המבול, והחזירו את הנושא לבור ההתמוטטות, שם היה הרג, עקירה לאוכל, ואיומים שהביאו אותנו לאוכל, ועם ארבע שנים שהוא חיכה לנו אדמה לאחר גירוש העם.


מחנות הם לא רק מקומות מחסה, אלא משרדים פתוחים, שווקים מלאי שירה, ינשופי לילה ושירי חיים, ורגעים בהם עניים ובעלי אמצעים חולקים שמחה, במפגשי בוקר ובערבי רמדאן. זו מערכת יחסים שמעבר להיותה חובות חברתיות, לטקסים יומיומיים, שאת הטמפרטורה שלהם מכירים תושבי השכונות, במיוחד בלילות חשוכים.

פלסטין

ה 13 פבר 2025 9:02 am - שעון ירושלים

"אום עלי" העקורה מספרת לאל-קודס כיצד חייה נהרסו כהרף עין

העקורה איאת מוסא מקסקאס טבעה בים של דמעות כשראתה תמונות של ביתה שנשרף כליל על ידי כוחות הכיבוש ברחוב אל-מדריס במחנה ג'נין, שם האש טרפה את כל תכולתה, ולא נותר ממנה דבר. היא אמרה: "הבית שלנו רחוק מהרחוב הראשי ומלב המחנה לא התרחשו שם, ואף אחד לא נכח שם אז למה ההרס והחבלה המכוונים האלה שהפכו את חיינו לגיהנום?!"


הכיבוש אילץ את תושבי מחנה ג'נין לעזוב את בתיהם ביום השלישי למצור והתוקפנות על העיר והמחנה ג'נין.


האזרח אום עלי מקסקס אמר ל-Al-Quds.com: "הכיבוש איים להפציץ ולהרוס את הבתים שלנו מעל ראשנו, וביקש מאיתנו לעזוב מיד, למרות סבלנותנו וסיבולתנו בנסיבות הטרגיות והפסקות החשמל והמים לא הייתה לנו ברירה אלא לעזוב כדי להימנע מסיכון חיינו".


היא הוסיפה: "לא הצלחנו לקחת שום בגדים או חפצים מהבית שלנו. הם לא נתנו לנו תאריך יעד. בעלי, ארבעת ילדיי ואני יצאנו עם הבגדים שלנו, כדי להתמודד עם האסון החדש ששמענו עליו מסבא וסבתא וממשפחותינו".


לאחר מסע מר של סבל, בנקודות הכיבוש והביקורות לאחר שאילצה את העקורים לעזוב את המחנה, הגיעה "אום עלי" לבית משפחתה בג'נין, צפתה בחדשות וממתינה בתקווה לחזור לבית שנבנה ונוסד עם העבודה הקשה ועייפות החיים במשך שנים רבות, ולפתע חוותה את חייה, כשפרסמה סרטון פעיל במדיה החברתית שלה.


היא מספרת, "הרגשנו חנוקים כשהכריחו אותנו לעזוב את הבתים שלנו ולעזוב את כל מה שעבדנו כל כך קשה כדי לספק, יצאנו רק עם הבגדים שלנו, וביליתי את ימי בעצב ובכאב, בתקווה שהסיוט יסתיים ונחזור לבתינו, כיוון שנשמתנו וחיינו היו שם במחנה".


היא הוסיפה: "התפרקתי בבכי והייתי בהלם גדול כשראיתי את האסון שפקד את הבית שלי, שנשרף כליל. החיילים הסתערו עליו, ערכו בו חיפוש ושרפו ללא סיבה. אפילו לא נשארו לנו תעודות זיהוי, שכן האש טרפה הכל".


מאז תחילת התוקפנות והמצור על המחנה, כוחות הכיבוש הסתערו על בתים והורסים את תכולתם, ואז שורפים ומפוצצים אותם בכוונה למרות עקירת תושביהם לחיות אחרי שהם שרפו את הבית שלנו".


היא הוסיפה: "הכיבוש רוצה לעקור אותנו ולגרש אותנו מהמחנה, אבל זה לא יקרה אפילו בחלומותיהם. פרקטיקות אלו יגבירו את האיתנות והנחישות שלנו להחזיר ולבנות מחדש את מה שהכיבוש הרס, ולא נחיה כעקורים ופליטים לנצח".


שלושה שבועות לאחר מכן, הכיבוש עדיין הורס, הורס ושורף בתים, חנויות ורכוש אזרחים במחנה ג'נין.


לפי מקורות מקומיים, מספר המבנים והנכסים שנהרסו ונשרפו על ידי הכיבוש במחנה ג'נין עלה על 200 מבנים.

פלסטין

ה 13 פבר 2025 8:48 am - שעון ירושלים

פשיטות ומעצרים בגדה המערבית

כוחות הכיבוש הישראלי פתחו בקמפיין של פשיטות ומעצרים בגדה המערבית עם שחר והבוקר, יום חמישי.


בבית לחם עצרו כוחות הכיבוש את האזרח חמזה עדנאן מוסטפא אבו סורור (בן 33) לאחר שפשט על בית משפחתו במחנה עאידה.


בשכם הסתערו כוחות הכיבוש על כמה שכונות בעיר שכם ועצרו את שני האסירים המשוחררים, ג'יהאד איאד אל-אחמד ועומר מנצור, לאחר שפשטו על בתיהם וערכו בהם חיפוש ברחובות עסירה ואבן רושד.


הכיבוש פשט גם על מספר בתים בשכונת חששין במחנה בלאטה, מזרחית לשכם, ועצר את האזרח נאסר חשש.


הכיבוש גם עצר את האזרח אסלאם אל-חלבי, רעייתו של העציר איהאב אל-שולי, לאחר שפשט על ביתה בכפר עסירה אל-שמאליה.


ברמאללה הסתערו כוחות הכיבוש על הכפר כפר נעמה, עצרו את שני האחים, ענאן ועודאי אבו עדי, ותקפו את הוריהם.


הם גם עצרו את הצעיר איברהים שוקה (בן 27) בעת שעבר במחסום צבאי בין הכפרים רמון וטייבה, מזרחית לרמאללה, ותפסו את רכבו.


בינתיים הסתערו כוחות הכיבוש על מחנה ג'לזון בצפון, ועצרו את הצעיר מחמוד ג'מאל יוסף (בן 35), ופשטו על ביתו של האזרח ג'מאל אל-רומאחי והרסו והתעסקו בתכולתו.



פלסטין

ד 12 פבר 2025 10:22 pm - שעון ירושלים

חמאס קורא להפגנות רחבות היקף כדי לדחות תוכניות לעקור פלסטינים בעזה

חמאס קרא ביום רביעי לפלסטינים, לערבים ולמוסלמים להשתתף בתנועה עולמית ביום שישי, שבת וראשון, תוך דחייה של תוכניותיו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לעקור אזרחים מרצועת עזה ולתפוס אותה.


בהודעת התנועה נמסר: "אנו קוראים להמוני עמנו, לאומה הערבית והאסלאמית שלנו ולבני העולם החופשיים לצאת בצעדות סולידריות ואירועים בערים ובכיכרות ברחבי העולם, תוך דחיית התוכניות לעקור את עמנו הפלסטיני מארצו".


היא הוסיפה: "תנו ליום שישי, שבת וראשון הקרובים להיות תנועה עולמית נגד תוכניות העקירה והגירוש הכפויות שדרשו הכיבוש ותומכיו".


בחמאס הדגישו כי פעילויות אלו הן "תומכות ותמיכה בזכויותיו הקבועות והלגיטימיות להגן על אדמתו, ובראשן זכותו לחופש, עצמאות, הגדרה עצמית ושחרור מהכיבוש".


התנועה העריכה את העמדות הבינלאומיות בסולידריות עם הפלסטינים ברצועת עזה.


ב-4 בפברואר חשף נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, במהלך מסיבת עיתונאים עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בבית הלבן, את כוונת ארצו להשתלט על עזה לאחר שדחתה את הפלסטינים ממנה למדינות אחרות, כולל מצרים וירדן.


תוכניתו של טראמפ לעזה נדחתה על ידי פלסטינים, ערבים והקהילה הבינלאומית, תוך שהיא זכתה לשבחים רבים ברמה הפוליטית בישראל, לרבות מגמות שונות.


ב-19 בינואר נכנסו לתוקף הסכם הפסקת אש ברצועת עזה והסכם חילופי שבויים בין חמאס לישראל. הוא כולל שלושה שלבים, שכל אחד מהם נמשך 42 ימים. במהלך הראשון, יובאו אסירים וסיוע הומניטרי, תוך תחילת המשא ומתן השני והשלישי, בתמיכת מצרים וקאט.

פלסטין

ד 12 פבר 2025 9:54 pm - שעון ירושלים

הכיבוש מודיע לחמאס על מחויבותו להסכם שביתת הנשק אם התנועה תשחרר את שלושת בני הערובה בשבת

כתב אתר החדשות האמריקני Axios אמר היום, רביעי, בציטוט של בכיר ישראלי, כי ישראל הודיעה לחמאס באמצעות מתווכים כי תמשיך בהתחייבויותיה על פי הסכם הפסקת האש ברצועת עזה אם התנועה תשחרר את שלושת בני הערובה בשבת, כפי שתוכנן קודם לכן.


הגורם הישראלי אמר כי ההודעה הגיעה לחמאס באמצעות מתווכים מצריים וקטארים.


חמאס הודיע ביום שני כי הוא דוחה את שחרור החטופים הנותרים עד להודעה חדשה, בטענה שישראל הפרה את ההסכם, בעיקר בהיבטים ההומניטריים הקשורים לכניסת סיוע.


נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הזהיר כי "שערי הגיהנום ייפתחו" אלא אם כן ישוחררו כל העצורים הישראלים עד הצהריים בשבת. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אמר שלשום כי אם חמאס לא ישחרר את בני הערובה בשבת, הפסקת האש תסתיים.


כלי תקשורת בישראל דיווחו היום (רביעי) כי נתניהו יבקר מחר (חמישי) בפיקוד הדרום של צבא ישראל כדי לפקח על תוכניות לחידוש הלחימה בעזה אם חמאס לא ישחרר את העצורים בשבת.


העיתון הישראלי, "טיימס אוף ישראל", אמר כי ישנן תוכניות לחידוש פעולות התקפיות ולהתמודד עם כל מתקפה פוטנציאלית של חמאס אם ההסכם יקרוס.



פלסטין

ד 12 פבר 2025 9:30 pm - שעון ירושלים

שר הבריאות: שיירת תרופות וציוד רפואי הגיעה למחסני המשרד בצפון עזה

שר הבריאות מג'ד אבו רמדאן הודיע הערב, רביעי, על הגעתה של שיירת תרופות, ציוד רפואי וחומרי מעבדה לשעת חירום למחסני המשרד בצפון רצועת עזה.


אבו רמדאן מסר כי השיירה, המורכבת מ-5 משאיות, נשלחה אתמול בערב ממחסני המשרד בשכם, בשיתוף עם ארגון הבריאות העולמי. זוהי השיירה השנייה שנשלחת תוך פחות משבוע, וכי המשרד פועל לשגר שיירות נוספות בימים הקרובים.


השר הסביר כי המצב הבריאותי בנפות הדרום קריטי מאוד, "ואנחנו פועלים בכל היכולות לתת תמיכה דחופה לאנשינו שם, ומאשרים שיש תמיכה מוכנה יותר מתקציב המשרד".

ערבי ובינלאומי

ד 12 פבר 2025 9:14 pm - שעון ירושלים

הצבא הישראלי מבצע הפצצות בעיירות כפר כילא וחולה בדרום לבנון

הערב, יום רביעי, ביצעו כוחות ישראליים 3 פיצוצים בעיירה הלבנונית כפר כילא, והיום אחר הצהריים ביצעו פיצוץ בעיירה חולה שבדרום לבנון.


כלי טיס ישראליים פרצו הערב את מחסום הקול מעל הבירה ביירות ומספר אזורים, כך לפי מה שדווח בסוכנות הידיעות הגרמנית.


מטוסי קרב ישראליים פרצו הערב את מחסום הקול מעל הבירה ביירות, הפרבר הדרומי של ביירות, ומספר אזורים במחוז מטן (מחוז הר לבנון) והבקעה במזרח לבנון, בגובה נמוך.


היום אחר הצהריים, באזור הדרומי של העיירה עאית א-שעב שבדרום המדינה, הצמוד לקו הכחול עם ישראל, נצפה הפצצה של חווה על הגבול, שבוצעה על ידי הצבא הישראלי.


הצבא הישראלי ירה פרצי מקלעים מהעיירה מארון אל-ראס בכניסה לפאתי העיר בינת ג'בייל בדרום לבנון, לפי מה שפורסם על ידי "סוכנות הידיעות הלאומית הלבנונית הרשמית".


אחר הצהריים ביצעו דחפורים ישראלים עבודות חפירה בפאתי העיירה אל-דהירה, שם נראו גם לוחות מלט כשהם מותקנים על ידי מנופים ישראלים ברצועת הגבול הטכנית של הקו הכחול. הצבא הישראלי שרף היום אחר הצהריים בתים בהפצצות בעיירה עדיסה שבדרום לבנון.


ראוי לציין כי ב-26 בנובמבר הוכרז הסכם הפסקת אש בין לבנון לישראל.


הפסקת האש נכנסה לתוקף עם עלות השחר למחרת.


ממשלת לבנון הסכימה להמשיך לעבוד במסגרת הסכם הפסקת האש עד ה-18 בפברואר. ישראל לא התחייבה ליישם את ההסכם מאז כניסתו לתוקף.

פלסטין

ד 12 פבר 2025 8:18 pm - שעון ירושלים

קטאר מתחילה לספק לעזה 15 מיליון ליטר דלק

קטאר הודיעה ביום רביעי כי תתחיל לספק לרצועת עזה 15 מיליון ליטר דלק, מה שמביא את סך התמיכה הקטארית בהקשר זה ל-30 מיליון ליטר.


סוכנות הידיעות הרשמית של קטאר דיווחה כי "בהמשך ליישום הנחיות אמיר המדינה, השייח' תמים בן חמד אל תאני, דוחא מכריזה על תחילת אספקת 15 מיליון ליטר דלק לרצועת עזה, מה שמביא את היקף התמיכה הקטארית בהקשר זה ל-30 מיליון ליטר".


היא הוסיפה: "הדלק משמש להפעלת בתי חולים ומקלטים לעקורים. תמיכה זו גם מאשרת את עמדתה האיתנה של מדינת קטאר ואת התמיכה המתמשכת שמטרתה להקל על סבלם של אחינו הפלסטינים".


ההוראה לא חשפה פרטים על האספקה, אך יום לאחר שהסכם הפסקת האש החל להיות מיושם בעזה, אמר משרד החוץ הקטארי בהצהרה כי "ביישום הוראת האמיר, קטאר השיקה גשר יבשתי כדי לספק לרצועת עזה 12.5 מיליון ליטר דלק בעשרת הימים הראשונים של ההסכם של 1 מיליון ליטר ליום.


ביום שישי מסר משרד התקשורת הממשלתי ברצועת עזה כי ישראל מעכבת את יישום הפרוטוקול ההומניטרי של הסכם הפסקת האש שנכנס לתוקף ב-19 בינואר.


ראש המשרד, סלמה מערוף, הוסיף במהלך מסיבת עיתונאים בעיר עזה כי למרות שחלפו 20 יום מאז ההסכם, התנאים ההומניטריים הקטסטרופליים ברצועה עדיין מתדרדרים בצורה מסוכנת עקב הסחבת הישראלית.


הוא המשיך: "ההסכם, בהיבט ההומניטרי שלו, קובע כניסתן של 600 משאיות סיוע מדי יום, כולל 50 משאיות דלק, בנוסף לתחילת הכניסה לאספקת מחסה על ידי אספקת 60,000 יחידות ניידות וכניסה של 200,000 אוהלים, גנרטורים חשמליים וחלקי החילוף שלהם, סוללות, פנלים סולאריים והתנעה במגזר הבנייה מחדש.


בהקשר קשור, חשפה קטאר צדקה ביום רביעי כי היא "חילקה יותר מ-2,300 סלי מזון המכילים ירקות ופירות עבור העקורים בתוך עזה, בנוסף לשליחת 16 משאיות עמוסות ציוד סיוע המכילים חומרים בסיסיים כדי לתמוך במשפחות עקורות ולהבטיח את זרימת הסיוע לסוכנות הידיעות ברצועה", לפי סוכנות הידיעות קטאר.


היא ציינה כי "בנוסף למאמצי הסיוע המיידיים, פותחה תוכנית מקיפה לתוכניות הומניטריות ופיתוח בעזה, שעלותם הכוללת של פרויקטים אלו נאמדת בכ-120 מיליון דולר, וכוללת התערבויות מצילות חיים, מחסה, בריאות, חינוך והעצמה כלכלית".

פלסטין

ד 12 פבר 2025 6:04 pm - שעון ירושלים

רשות המים: 85% ממתקני המים והתברואה נהרסו ברצועת עזה

מרשות המים נמסר ביום רביעי כי 85% ממתקני המים והתברואה ברצועת עזה נהרסו כתוצאה מהתוקפנות של הכיבוש, שהחלה ב-7 באוקטובר 2023.


זאת, במסגרת ישיבה מיוחדת שהתקיימה ברמאללה בנושא קבוצת המים הצנועה לעזה, שעלתה מהוועדה המגזרית למשק המים, במטרה לשפוך אור על המציאות הנוכחית של משק המים לאור ההרס שספג.


היא הסבירה כי כתוצאה מההרס הזה במשק המים והתברואה ברצועת עזה, הרצועה עדה למשבר חמור במי שתייה, בנוסף לסכנות קרובות הנובעות משיבוש מכוני טיהור שפכים וזרימתם בין אזורי מגורים, החושפים את האזרחים למגיפות ומחלות.


ראש הקבוצה, מרואן אלברדוויל, ציין כי תוקפנות זו של הכיבוש גרמה להפסדים עצומים במשק המים המוערכים ביותר ממיליארד דולר לשיקום מה שנהרס, והצביע על מה שרשות המים הצליחה להשיג לפני התוקפנות, שהופכת את רצועת עזה מאזור בלתי ראוי למגורים לאזור עם מים ראויים לשיפור ופיתוח המים המתוכננים.


אל-ברדוויל סקר גם מערך של התערבויות חירום, בין אם ברמת אספקת מים לאזורים ובין אם ברמת שיקום קווים ורשתות והפעלת בארות בהתאם ליכולות הזמינות ומה שהמצב הקרוב דורש, כגון שלב התגובה החירום של התערבויות דחופות, כגון אספקת יחידות התפלה הפועלות על אנרגיה סולארית עם קיבולות של 50 כוסות ליום, בחשיבות של 20 כוסות משק המים מבחינת מענים דחופים וגיבוש התכניות המוכנות באופן התואם להשגת מענה מהיר.


בתום הפגישה הסכימו הנוכחים על הצורך לתמוך בתוכנית ההתערבות הדחופה, למצוא מנגנוני מימון גמישים ולהגביר את העבודה להקלת תהליך הכנסת החומרים והציוד הנדרשים למגזר.

פלסטין

ד 12 פבר 2025 5:31 pm - שעון ירושלים

צעיר נפצע מכדורי כוחות הכיבוש במחנה אל-פאואר, דרומית לחברון.

צעיר נפצע מפגיעת כדורי כוחות הכיבוש הישראליים, היום, רביעי, במהלך הסתערותם על מחנה אל-פאואר, דרומית לחברון.


לפי מקורות מקומיים, כוחות הכיבוש הסתערו על המחנה, על רקע אש חיה כבדה, והתפרסו בכבישים הראשיים וסביב בתי האזרחים, פשטו על מספר מהם והציבו צלפים על גגותיהם.


פרצו עימותים עם צעירים, במהלכם ירו חיילי הכיבוש כדורים חיים ומיכלי גז מדמיע, מה שהוביל לפצע צעיר (בן 23) מכדורים חיים ברגל. הוא הועבר על ידי צוותי אמבולנס לבית חולים סמוך.

פלסטין

ד 12 פבר 2025 4:35 pm - שעון ירושלים

חמאס: משלחת מהתנועה הגיעה לקהיר כדי לעקוב אחר יישום הסכם הפסקת האש

חמאס דיווח כי משלחת מהתנועה בראשות חליל אל-חיה, ראש חמאס ברצועת עזה, הגיעה לקהיר והחלה בפגישות עם גורמים מצריים.


התנועה ציינה בהודעתה כי אל-חיה החלה לעקוב אחר יישום הסכם הפסקת האש וחילופי שבויים באמצעות ועדות טכניות ומתווכים.


תאגיד השידור הישראלי חשף כי קטאר מפעילה לחץ הן על תל אביב והן על חמאס לאור המשבר הנוכחי, בניסיון לתווך ולהשיג התקדמות במשא ומתן בנוגע לעצורים ולמצב הכללי באזור.


מנגד, אקסיוס ציטטה גורמים בתל אביב שאמרו כי ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, אינו דורש לשחרר את כל 76 העצורים עד לשבת הקרובה, ובמקום זאת מתעקש להמשיך ביישום השלב הראשון של ההסכם, שמטרתו לשחרר כעת מספר מצומצם של עצורים.

פלסטין

ד 12 פבר 2025 2:12 pm - שעון ירושלים

שרי הממשלה דורשים להפסיק את המשא ומתן לחילופי שבויים

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אמר אתמול במהלך התייעצויות עם ראשי מנגנוני הביטחון ובישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני כי "ישראל תקבל תמיכה אמריקאית מלאה על מנת לחסל את חמאס ולעשות מה שהיא רוצה בעזה", כך דיווח היום, רביעי, באתר וואלה, בצטט גורם ישראלי בכיר.


הגורם הוסיף כי נתניהו נראה הרבה פחות נלהב מכל מה שקשור לאסירים המוחזקים בעזה, וכי דיבר במהלך ישיבת הממשלה על "הצורך להפריד בין אבל אישי על מצבם של החיילים החטופים לאחריותו הלאומית כראש ממשלה".


הגורם אמר כי "הגישה בקרב שרי קבינט רבים הייתה שישראל צריכה לאמץ באופן מלא את האולטימטום של טראמפ (לחמאס לשחרר את כל האסירים הישראלים בשבת הבאה, או לסיים את הפסקת האש) כמדיניות ישראלית חדשה, ולנטוש את המסגרת הנוכחית של עסקת החטופים", המתנהלת באמצעות משא ומתן ומתווכים.


"היתה אווירה של אופוריה בישיבת הממשלה, כאילו כל הבעיות שלנו בעזה נפתרו עכשיו, כי טראמפ אמר משהו", הוסיף, והוסיף כי "האולטימטום של טראמפ ותוכניתו לעזה שכנעו רבים בממשלת ישראל שאין צורך לנהל משא ומתן על השלב השני של ההסכם או לדון בסיום המלחמה או נסיגה מרצועת עזה", הוסיף כי "השרר לא יכול היה להיות פחות או שהשר יקבע במהלך הפגישה". בנושא הזה".


שני גורמים ישראלים בכירים אמרו כי ראשי צוות המשא ומתן הישראלי, בהם ראש השב"כ רונן בר, "הפצירו בשרים שלא להסלים את המצב ולתת הזדמנות למתווכים הקטארים והמצריים להגיע לפתרון שיבטיח את שחרור שלושת החיילים החטופים בשבת הבאה", לפי וואלה.


הם הוסיפו כי במהלך ההתייעצויות ובישיבת הממשלה, נתניהו דיבר על "הזדמנות ענקית וחסרת תקדים" לישראל כעת עם טראמפ בבית הלבן לארבע השנים הקרובות.


לדברי וואלה, "נתניהו אמר לטראמפ בפגישתם בבית הלבן בשבוע שעבר שהוא רוצה לקיים משא ומתן רציני על השלב השני של עסקת החיילים החטופים. אבל לאחר שטראמפ ראה את מצבם הפיזי הקשה של שלושת החיילים החטופים ששוחררו בשבת האחרונה, הוא החל לאבד את סבלנותו למבנה השלב של העסקה".


וואלה הוסיפה כי נתניהו החליט ללכת בדרך ביניים לגבי האולטימטום של טראמפ, שהוא לא לאמץ את האולטימטום בשלמותו ולשמור על רמה מקסימלית של שחור אאוט. הציטוטים המיוחסים ל"פקיד מדיני" שהוצא בעקבות ישיבת הממשלה אתמול רק גרמו לבלבול בנוגע לעמדה הישראלית האחרונה בנוגע להסכם הפסקת האש וחילופי שבויים.


נתניהו אמר בקלטת וידאו לאחר ישיבת הממשלה כי אם "חמאס לא ישחרר את החיילים החטופים שלנו" עד השבת הבאה, צבא ישראל יחדש את המלחמה, אולם בוואלה ציינו כי נתניהו לא דרש במפורש לשחרר את "כל החיילים החטופים" בשבת הבאה. אבל אז יצאה הצהרה קצרה נוספת, שבה נאמר: "ראש הממשלה והקבינט דבקים בהצהרה של הנשיא טראמפ על החיילים החטופים, כלומר, יש לשחרר את כולם".


לדברי וואלה, "בכירים בישראל עדיין מקווים שהאולטימטום של נתניהו ישאיר דלת פתוחה להגיע לפתרון שיאפשר את שחרור החיילים החטופים בשבת הבאה כמתוכנן מלכתחילה", כלומר שחרור שלושה אסירים ישראלים.


גורם ישראלי בכיר צוטט כמי שאמר כי ישראל הודיעה למצרים ולקטאר כי "עליהם להבטיח שחמאס לא יפר את ההסכם בשבת הבאה. האפשרות לשחרר את החיילים החטופים בשבת פחתה משמעותית. זה מדאיג מאוד. אנו מקווים שהמתווכים מודעים למצב ויצילו את העסקה".

פלסטין

ד 12 פבר 2025 2:11 pm - שעון ירושלים

עדויות חדשות של עצורי עזה על הזוועות שהם היו נתונים להם

עצורי עזה מסרו עדויות החושפות פרטים נוספים על מעשי הזוועה שבוצעו נגדם על ידי צבא הכיבוש, במיוחד במהלך מעצרם, ובהמשך לאחר העברתם למחנות הכיבוש הישראליים ולבתי הכלא הישראליים.

זה קורה יותר משנה לאחר מלחמת ההשמדה ברצועת עזה והשפעותיה הרות האסון המתמשכות, שאחד ההיבטים שלה הוא הפשעים שהיו ועודם מתבצעים נגד עצירים.


הרשות לענייני אסירים ומועדון האסירים אמרו בהצהרה ביום רביעי כי עדויות אלה הן חלק מעשרות עדויות והצהרות כי המוסדות השיגו דרך ביקורים אצל עצורים רבים בעזה בתקופה האחרונה.


בהצהרה נכתב שוב כי רמת הפשעים וההפרות המשתקפות בעדויות לא השתנתה, אלא נותרה באותה רמה, מה שמכפיל את רמת הסכנה לגורלם של אלפי עצורים, במיוחד עם חלוף הזמן הרב יותר שכן הם עומדים בפני אותה רמת פשעים ותנאי מעצר. יתרה מכך, רבים מהעצורים בעזה עדיין אינם יודעים דבר על גורלם של משפחתם, או לאחר שנה שעברה מעצרם.


הוא הסביר כי פשעי עינויים עדיין שולטים בעדויות העצורים, כמו גם פשעי רעב והשפלה על כל צורותיהם, בנוסף לתנאי המעצר הקשים המבוססים על מדיניות של גניבה וקיפוח.

פלסטין

ד 12 פבר 2025 1:36 pm - שעון ירושלים

הכיבוש הורס קיר תמך במזרח קלקיליה

היום, יום רביעי, הרסו כוחות הכיבוש הישראלי חומת תמך בכפר אל-פונדוק, מזרחית לקלקיליה.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוח של צבא הכיבוש, מלווה בדחפורים ובמכונות, הסתער על השטח המערבי של הכפר, פשט על אדמה חקלאית בשטח של כ-400 מ"ר ועשה דחפור.


היא הרסה גם את חומת התמך שמסביב הקרקע שייכת למשפחת אל-קאסם, וההפסדים החומריים נאמדו בכ-50 אלף שקל.

פלסטין

ד 12 פבר 2025 1:25 pm - שעון ירושלים

פציעות חנק בקרב תלמידים במהלך הסתערות הכיבוש על העיירה אלח'דר

מספר תלמידים סבלו מחנק, ביום רביעי אחר הצהריים, לאחר שכוחות הכיבוש הסתערו על העיירה אל-ח'דר, מדרום לבית לחם.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש הסתערו על אל-ח'דר, והתמקמו באזור "הגבוה" בעיר העתיקה, וירו לעבר התלמידים גז מדמיע ופצצות קול, מה שהוביל לחנק מספרם.


היא הוסיפה כי כוחות הכיבוש המשיכו לרדוף אחרי התלמידים באזורי המסגד הגדול והשער, מה שהוביל למספר אחרים שסבלו מחנק, וציינה כי חיילי הכיבוש ירו בכוונה פצצות גז לעבר חנויות ובתים.

פלסטין

ד 12 פבר 2025 12:45 pm - שעון ירושלים

מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-48,222 מאז תחילת התוקפנות

משרד הבריאות בעזה הודיע היום, רביעי, כי מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-48,222, רובם ילדים ונשים, מאז תחילת תוקפנות הכיבוש הישראלי ב-7 באוקטובר 2023.


היא הוסיפה כי מספר הפציעות עלה ל-111,674 מאז תחילת התוקפנות, בעוד מספר קורבנות עדיין נמצאים מתחת להריסות, וצוותי אמבולנס והגנה אזרחית אינם יכולים להגיע אליהם.


היא ציינה כי ביממה האחרונה הגיעו לבתי החולים ברצועת עזה 3 פצועים (כולל שני קדושים שגופותיהם נמצאו ושאהיד חדש) ו-9 פצועים.

פלסטין

ד 12 פבר 2025 11:42 am - שעון ירושלים

התקפות ישראליות על אזרחים ורכושם בגדה המערבית

כוחות הכיבוש הישראלי ומתנחליו ממשיכים בהתקפותיהם נגד אזרחים ורכושם בגדה המערבית.


בשכם תקפו כוחות הכיבוש הישראלי שלושה תלמידים מהעיירה חווארה שמדרום לעיר, היום, רביעי.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש נמצאים מדי יום בכביש צדדי המוביל לבית הספר התיכון חווארה.


היא הוסיפה כי הבוקר הם תקפו שלושה תלמידים בזמן שהיו בדרכם לבית הספר, וגרמו להם לסבול מחבלות.


ביריחו שחררו מספר מתנחלים חמושים את פרותיהם על אדמות חקלאיות של האזרחים ליד הבתים בפסייל, במהלך לתפוס את האדמות הפסטורליות ולאחר מכן ליישב אותן, בתקופה שבה התושבים סובלים מהתקפות מתמשכות.


באותו הקשר, מתנחלים הסתערו הבוקר, רביעי, על מתחם מפלי עין אל-עוג'ה מצפון ליריחו, מלווים בצאן שלהם, והתפשטו בין בתי המגורים הבדואים.


מקורות מקומיים הסבירו כי מתנחלים אלה רעו את צאןיהם ורוקנו את מיכלי המים של הבדואים באקראי על הקרקע, מה שמאיים על משאבי המים בהם תלויים הבדואים בעיקר ממעיין עוג'ה.


ראוי לציין כי מתנחלים המשיכו היום לרעות את פרותיהם על האדמות המקיפות את בתי האזרחים בכפר פסייל, מצפון לעיר יריחו.

פלסטין

ד 12 פבר 2025 11:38 am - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש דורשים מתושבי מחנה נור שמס להתפנות על רקע הסלמה בשטח

היום, רביעי, דרשו כוחות הכיבוש הישראלי מתושבי מחנה נור שמס להתפנות לאלתר, באמצעות הרמקולים של מסגד המחנה, תוך הסלמה בשטח.


עדי ראייה דיווחו כי כוחות הכיבוש הסתערו על מסגד שכונת אל-איאדה במחנה, וקראו לתושבים באמצעות רמקולים לעזוב את המחנה, שהותקף זה ארבעה ימים.


כוחות הכיבוש פרסו את רכביהם וסיורי חי"ר בכניסות ובסמטאות המחנה, תוך ירי כדורים חיים ופצצות קול באינטנסיביות כדי להפיץ פחד ובהלה בקרב התושבים.


מאז היום הראשון לתוקפנות הכיבוש, המחנה היה עד לגל של עקירה המונית כפויה בלחץ של ירי אקראי, במקביל לקולות הנפץ הנשמעים מדי פעם.


עקורים תיארו את תנאי המחנה כקשים מאוד ואומללים. ישנם בתים וחנויות שנהרסו, רחובות דחופים וחיילי כיבוש פושטים על בתים באופן ברברי, שוברים את תכולתם מבפנים, תוקפים צעירים ומגרשים קשישים מבלי לאפשר להם לקחת את הצרכים הבסיסיים שלהם, במיוחד את הבגדים הניידים שלהם.


מלשכת התקשורת של ועדת שירותי מחנה נור שמס נמסר כי מספר העקורים עלה על אלפי נשים, ילדים, קשישים וחולים.


ראוי לציין כי תוקפנות הכיבוש על העיר טול-כרם ושני המחנות שלה, טול-כרם ונור שמס, זה היום ה-17 ברציפות, הותירה 8 קדושים, בהם שלושה ממחנה נור שמס, על רקע הסלמה צבאית מלווה בהרס נרחב של תשתיות ורכוש, עקורים של אלפי תושבים, וכפו על אלפי מעצרים.


סוכנות הסעד והעבודות של האו"ם לפליטים פלסטיניים (אונר"א) הסבירה כי הפעולות הישראליות בגדה המערבית הכבושה הביאו לעקירה בכפייה של 40,000 פליטים ממחנות ג'נין, טול כרם, נור שמס ופרעא.

פלסטין

ד 12 פבר 2025 10:29 am - שעון ירושלים

הכיבוש הורס בית, פצע אזרח ועוצר אחרים בחברון

היום, רביעי, הרסו כוחות הכיבוש הישראלי בית במחנה אל-ערוב, צפונית לחברון, בדרום הגדה המערבית.


מקורות מקומיים אישרו כי כוחות הכיבוש הרסו בית בכניסה למחנה, בבעלותו של האזרח עדי ג'מיל סאלם ג'וואברה, שבו הוא מתגורר עם בני משפחתו שהפכו לחסרי בית שטח הבית עולה על 150 מ"ר.


המקורות דיווחו גם כי כוחות הכיבוש פשטו על עשרות בתים במחנה, עצרו עשרות אזרחים, הרסו את תכולת בתיהם והכו קשות את ילדיהם ובני משפחותיהם. ג'יהאד ג'הארה הם לקחו אותם למקום לא ידוע לאחר חיפוש בבתיהם והתעסקו בתכולתם, והכו אותם קשות.


כוחות הכיבוש פשטו על העיירה Adh Dhahiriya, הסתערו על מספר בתים וחקרו אותם בשטח.

פלסטין

ד 12 פבר 2025 8:49 am - שעון ירושלים

הרוג ועוד נפצע בהפצצת הכיבוש במזרח רפיח

אזרח נהרג ואחר נפצע היום, רביעי, באורח קשה מפגיעת כדורי כוחות הכיבוש הישראלים מזרחית לעיר רפיח.


גורמי רפואה דיווחו כי לבית החולים האירופי בעזה ממזרח לחאן יונס (דרום) הגיעו קדוש מעונה ופצוע קשה, כתוצאה מהפצצת הכיבוש של קיבוץ אזרחים מזרחית לרפיח, בזמן שהם בודקים את בתיהם באזור "אבו חלאווה" ממזרח לרפיח.


מקורות רפואיים הודיעו כי 92 אזרחים נהרגו ו-822 נוספים נפצעו כתוצאה מהכוונה ישירה לכיבוש מאז הסכם הפסקת האש נכנס לתוקף ב-19 בינואר.


כמעט מדי יום, הצבא הישראלי יורה ישירות לעבר פלסטינים, או מכוון אותם באמצעות כדורים וטילים מהמל"טים שלו באזורים שונים ברצועת עזה.

פלסטין

ד 12 פבר 2025 8:31 am - שעון ירושלים

מעצרים ופשיטות בגדה המערבית

כוחות הכיבוש הישראלי פתחו ביום רביעי עם שחר במסע מעצרים ופשיטות בגדה המערבית.


בבית לחם הסתערו כוחות הכיבוש על העיירה בית פג'אר ותפסו עמדות בכמה שכונות. הם פשטו על ביתו של שאהר סבר דירייה ועצרו את בנו בילאל (בן 25).


בשכם הסתערו כוחות הכיבוש על אזור מזרח שכם, פשטו על מספר בתים באזור הפרבר ועצרו את הצעיר מוחמד ג'מיל עקוב מביתו.


כוחות הכיבוש הסתערו גם על העיירה ביתא שמדרום לשכם ועצרו את שני האחים, מוחמד ומוסא ריאד אל-ג'באלי, בזמן שפשטו על כמה בתים במהלך הסתערותם על העיירה אוריף שמדרום לעיר.


בטול כרם עצרו כוחות הכיבוש את האזרחית סירין סעידי, לאחר שפשטה על ביתה בעיירה בית ליד והשחיתה את תכולתה.


ברמאללה פשטו כוחות הכיבוש בעוצמה רבה על העיירה אבווין ועצרו ארבעה צעירים: הישאם ריאד סחוויל (בן 23), מוחמד ומוואפק סחוויל (בן 20), קוסאי סובחי סחוויל (בן 22) ומוחמד שיהאב זהרה (בן 22).


כוחות הכיבוש גם עצרו את הסטודנט של אוניברסיטת בירזייט, הרב ראפאת אבו רבי', לאחר שהסתערו על ביתו באל-מזרעא אל-גרבייה, בזמן שהם עצרו את הצעיר, עבדול רחמן ברכאת, במהלך הסתערות על ביתו בבורקה.



פלסטין

ד 12 פבר 2025 8:26 am - שעון ירושלים

הכיבוש נסוג ממחנה אל-פארא וממשיך בתוקפנותו בג'נין ובטול כרם.

היום, יום רביעי, נסוגו כוחות הכיבוש הישראלי ממחנה אל-פארא, דרומית לטובאס, לאחר תוקפנות של עשרה ימים, תוך המשך תוקפנותם בג'נין ובטול-כרם.


**מחנה טובאס-פרעה**

במהלך תוקפנות זו גרם הכיבוש לעקירת עשרות משפחות מבתיהם במחנה לכיוון העיר טובאס והעיירות טמון ועקבה.


במהלך עשרת הימים האחרונים סבל המחנה ממצב הומניטרי קשה, לאחר שהכיבוש כיתר את המחנה וסגר את כל הכניסות הראשיות והמשניות שלו, והותיר מאות משפחות ללא אספקת מים ומזון, בנוסף למחסור בתרופות, בעיקר לסובלים ממחלות כרוניות.


תוקפנות זו, שבה השתתפו מאות חיילים, עשרות סיורים ומספר דחפורים כבדים, הביאה להרס רב של התשתיות ורכוש האזרחים, הפצצות וסילוק דלתות ממספר בתים והריסת חלקים מבניין הוועדה העממית.


מקורות מקומיים אמרו כי הכיבוש פשט על עשרות בתים במחנה, ערך חקירות בשטח עם תושביהם והפך חלק מהם לצריפים צבאיים לאחר שאילץ את התושבים לעזוב אותם. מספר המשפחות שנאלצו לעזוב את המחנה נע בין 200 ל-250.


במהלך תוקפנות זו עצר הכיבוש כשלושים צעירים מהמחנה, מתוכם 22 שוחררו מאוחר יותר.


כוחות הכיבוש שיבשו את עבודת הצוותים הרפואיים לאורך כל ימי התוקפנות, ומנעו מהם יותר מפעם אחת להעביר חולים מהמחנה, ופשטו על נקודת הרפואה שלהם במחנה פארע.


מהבוקר החלו אזרחים לחזור לבתיהם במחנה ולבדוק אותם לאחר נסיגת הכיבוש מהם.


**עוּבָּרִי**

הכיבוש הישראלי ממשיך בתוקפנותו על העיר ג'נין ומחנהה במשך היום העשרים ושלושה ברציפות, ומותיר 25 חללים ועשרות פצועים.


שישה אזרחים נפצעו אתמול בערב כאשר כוחות הכיבוש הישראלי הכו אותם בעיר ג'נין.

הסהר האדום הפלסטיני דיווח כי צוותיו קיבלו שישה פצועים מהמחסום הצבאי בג'לאמה ממזרח לעיר, כתוצאה מהכאתם של חיילי הכיבוש, והם הועברו לבית החולים.


כוחות הכיבוש הישראליים פוצצו גם את בית משפחתו של השהיד נידאל אל-עאמר במחנה ג'נין. הכיבוש הודיע ביום שני האחרון למשפחה על הריסת הבית.


דחפורי הכיבוש הרסו את הרחובות ואת נכסי האזרחים בשכונה המזרחית, תוך שהרסו את רחוב אל-מדריס ומספר רחובות נוספים בשכונה, וכן הרסו רכבים של אזרחים, רכושם וחלק מחלק מהבתים בה.


לדברי ראש עיריית ג'נין, מוחמד ג'ראר, העיר ספגה הפסדים כלכליים של יותר משני מיליארד דולר בתשתיות, מבנים וחנויות בשלוש השנים האחרונות, לאחר שעברה 104 פשיטות מתמשכות.


ג'ראר מתאר את התוקפנות והפינוי כ"הגרוע ביותר אי פעם", וזה חופף לתנאים כלכליים קשים. הוא אומר שמה שקורה בג'נין הוא קטסטרופה ברמה ההומניטרית, שכן מדובר בעקירה של 15,000 אזרחים בעיר קטנה כמו ג'נין, המלווה בתנאים כלכליים קשים מאוד.


זה היום ה-23 ברציפות, ממשיך הכיבוש להרוס ולשרוף בתי אזרחים במחנה, על רקע הטסה אינטנסיבית של רחפנים ישראלים.


הכיבוש ממשיך להרוס, לפוצץ ולשרוף בתים במחנה ג'נין, במיוחד בשכונות אל-אלוב, אל-פלוג'ה, אל-בישר ואל-דמג', בין עמודי עשן עולים וקולות פיצוצים רצופים.


**טול כרם**

התוקפנות הישראלית על העיר טול-כרם ומחנהה נכנסה ליומה ה-17, וליומה הרביעי במחנה נור שמס, על רקע המצור המתמשך, פשיטות בתים ועקירת תושבים בכפייה, מלווה במסע מעצרים רחב היקף.


לפי מקורות מקומיים, כוחות הכיבוש שלחו אמש תגבורת צבאית נוספת לעבר העיר ומחנותיה, ופרסו חיל רגלים באזורים ובשכונות שונות, על רקע אש חיה כבדה ומטוסי סיור נמוכים.


בעיר טול-כרם עצרו כוחות הכיבוש הישראלי, אמש מאוחר, מספר עקורים ממחנות טול-כרם ונור שמס, לאחר שפשטו על מסגד עותמאן בן עפן "החדש" במרכז העיר, והרחיקו את העקורים שנכחו במקום, וחקרו אותם בשטח, בטרם עצרו אותם מהעצורים ו-מחסיין, בין ה-Ramman ו-Husda. מחנה טול כרם עצרו גם את הצעיר באדר חכם חיג'אזי מביתו בעיר.


בשעות הבוקר המוקדמות עצרו כוחות הכיבוש שתי נשים ממזרח לטול כרם לאחר שפשטו על בתיהן: רובה אל-סעעד "בססי" (בת 45) מהעיירה ראמין, וסירין סעידי מהעיירה בית ליד.


צעיר (בן 19) נפצע מכדורי כוחות הכיבוש בעיירה כפר אל-לבד, מזרחית לטול כרם, לאחר שהקיפו את אחד הבתים שם.


כוחות הכיבוש עדיין מטילים מצור על השכונה המזרחית של טול-כרם, בעיקר על האזור הסמוך למחנה שלה, ותופסים בה שלושה מבנים כצריפים צבאיים ועמדות צלפים, ומונעים מאזרחים לצאת מבתיהם כדי לאבטח את צרכיהם הבסיסיים או אפילו להופיע על חלונות ומרפסות.


תושבי שכונה זו ממשיכים לפנות לכל הרשויות האחראיות, לרבות הצלב האדום והסהר האדום, לנקוט בפעולה דחופה לבדיקת תנאי המשפחות, אספקת מזון, אבטחת שירותי בריאות, במיוחד לקשישים ולסובלים ממחלות כרוניות, ולהקל על תנועת האזרחים.


בנוסף, מחנה נור שמס היה עד לגל חדש של עקירה המונית של עשרות משפחות בכוח, תחת איום והפחדה מהכיבוש, על רקע ירי הירי וקול הנפץ הנשמע מעת לעת.


כוחות הכיבוש פושטים על בתי אזרחים, עורכים בהם חיפוש, משמידים את תכולתם, מעבירים את תושביהם לחקירה והתעללות בשטח ועוצרים מספר מהם.


דחפורי הכיבוש ממשיכים לחפור ולהרוס את התשתיות והנכסים בשכונות השונות של המחנה, החל מג'בל אל-נסר, אל-סליחין, אל-מנשיה ואל-מסלח', עד לשכונות הפנימיות, בנוסף לדחפורים של רחוב שכם לכל אורך פתחי המחנה והרסו כליל, והם גם פוצצו שלושה בתים.


במחנה טול כרם הגבירו כוחות הכיבוש את נוכחותם הצבאית ופרסו חיל רגלים בתוך סמטאות המחנה ובתים הריקים, והפכו אותם לצריפים צבאיים, על רקע אש חיה כבדה הם שרפו גם בית של משפחת אל-אופי בשכונת כיכר חנון.


כוחות הכיבוש המשיכו לתפוס בתים ובנייני מגורים נוספים סביב המחנה, במיוחד בשכונות הצפוניות והמזרחיות של העיר, והפכו אותם לצריפים צבאיים ולעמדות צלפים.


אזרחים שלא עזבו את בתיהם בפאתי המחנה פנו לאספקת אספקת מזון, מי שתייה, תרופות וחלב תינוקות, לאור החמרת הסבל ההומניטרי כתוצאה מהפסקת כל השירותים הבסיסיים, לרבות מים, חשמל ותקשורת, לאחר שהכיבוש הרס את תשתיות המחנה.


בנוסף, הכיבוש ממשיך לסגור את שער גשר ג'בארה בכניסה הדרומית לעיר טול כרם, ומפריד בינה לבין הכפרים אל-כפריאת זה היום החמישי ברציפות.

פלסטין

ג 11 פבר 2025 9:28 pm - שעון ירושלים

6 נפצעו בפיגוע של כוחות הכיבוש בעיר ג'נין

שישה אזרחים נפצעו, ביום שלישי בערב, כאשר כוחות הכיבוש הישראלי תקפו אותם בעיר ג'נין.


הסהר האדום הפלסטיני דיווח כי צוותיו קיבלו שישה פצועים מהמחסום הצבאי בג'לאמה ממזרח לעיר, כתוצאה מהכאתם של חיילי הכיבוש, והם הועברו לבית החולים.

פלסטין

ג 11 פבר 2025 8:56 pm - שעון ירושלים

שלושה אזרחים נפצעו כתוצאה מהתקפה של כוחות הכיבוש עליהם במחנה אל-ערוב

שלושה אזרחים נפצעו, ביום שלישי בערב, כאשר כוחות הכיבוש הישראלי תקפו אותם, לאחר שהסתערו על מחנה אל-ערוב, מצפון לחברון.


מקורות מקומיים מסרו כי כוחות הכיבוש פשטו הערב יותר מפעם אחת על המחנה, והכו קשות שלושה אזרחים, שגרמו להם לחבלות ושברים בפנים ובגפיים, ולאחר מכן הועברו למרכז רפואי.


ראוי לציין כי לאחרונה הגבירו כוחות הכיבוש את התקפותיהם על אזרחים במחנה, ואילצו בעלי חנויות לסגור את חנויותיהם.

פלסטין

ג 11 פבר 2025 8:43 pm - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך בתוקפנותו על טול כרם ושני מחנותיה: 3 בתים פוצצו ועוד אחד נשרף על רקע עקירה בכפייה

היום, יום שלישי, פוצצו כוחות הכיבוש הישראלי שלושה בתים במחנה נור שמס, ושרפו עוד אחד במחנה טול-כרם, בעוד התוקפנות שלהם נגד העיר טול-כרם ושני המחנות שלה נמשכת, על רקע הסלמה בשטח הכוללת פשיטה על בתים ואילץ תושביהם לעזוב אותם.


כוחות הכיבוש מנעו מצוותי אמבולנס להיכנס למחנה נור שמס כדי להיענות לפניות האזרחים לעזרה לעזוב, בעיקר קשישים, חולים ונכים, ואילצו אותם להתרחק.


ביום השלישי לתוקפנות, מחנה נור שמס היה עד לגל חדש של עקירה המונית של עשרות משפחות בכוח, תחת איום והפחדה מהכיבוש, תוך ירי ירי חי וקול נפץ הנשמע מעת לעת.


העקורים מהמחנה חולקו למקומות שונים, לפי מה שהכיבוש כפה עליהם, כאשר משפחות יצאו מזרחה לכיוון העיירות ענבתא וכפר אל-לבד, ואחרות לכיוון פרברי ד'נאבה, איקטבה והעיר, וכך גם לאזור המחצבה הסמוך למחנה, בעוד שכוחות הכיבוש עצרו את מחנה ביתו של אסרח אסמר, לאחר עביד.


דחפורי הכיבוש המשיכו לחפור ולהרוס את התשתיות והנכסים בשכונות השונות של המחנה, החל מג'בל אל-נסר, אל-סליחין, אל-מנשיה ואל-מסלח', והגיעו לשכונות הפנימיות, ובנוסף דחפו את רחוב שכם לכל אורך פתחי המחנה והרסו כליל.


במחנה טול כרם הגבירו כוחות הכיבוש את נוכחותם הצבאית ופרסו חוליות חי"ר בתוך סמטאות המחנה והבתים הריקים, והפכו אותם לצריפים צבאיים, על רקע אש חיה כבדה הם שרפו גם בית של משפחת אל-אופי בשכונת כיכר האנון.


כוחות הכיבוש המשיכו לתפוס בתים נוספים ובנייני מגורים מסביב למחנה, במיוחד בשכונות הצפון והמזרח, והפכו אותם לצריפים צבאיים ולעמדות צלפים, הם גם רדפו אחר אזרחים שניסו להגיע לבתיהם בשכונת שוהדא, וירו בהם.


באותו הקשר, כוחות הכיבוש נפרסו לאורך כל היום ברחובות העיר טול כרם, דווקא ברחוב בית החולים הממשלתי הקדוש תאבת תאבת, בצומת אבו ספיא בשכונה המזרחית ובשוק הירקות, והפריעו לתנועת אזרחים וכלי רכב, עצרו אותם, ערכו בהם חיפוש, בדקו את תעודות הזהות שלהם וחטפו צעיר.


חיילי הכיבוש גם פשטו על חנויות ומתחמי מסחר ברחוב בית החולים, וחקרו את בעליהם בשטח.

פלסטין

ג 11 פבר 2025 6:02 pm - שעון ירושלים

צעיר נהרג על ידי כוחות הכיבוש, צפונית מזרחית לחברון

גורמי רפואה הודיעו, שלשום בערב, על מותו של צעיר בכדורי כוחות הכיבוש בעיירה סעיר, צפונית מזרחית לחברון.


מקורות רפואיים בבית החולים אל-אהלי בחברון מסרו כי הצעיר, עבדאללה מוראד חוסיין פארוך (בן 19), מת מפציעתו הקשה מכדורי כוחות הכיבוש צעיר (בת 22) וילדה (בת 10) נפצעו גם הם מכדורים חיים במהלך עימותים עם כוחות הכיבוש שהסתערו.


כוחות הכיבוש הסתערו גם על העיירה סעיר ופשטו על בית משפחתו של השהיד פארוך.

פלסטין

ג 11 פבר 2025 4:37 pm - שעון ירושלים

הכיבוש הישראלי משחרר שני בעלי חנויות ספרים פלסטינים לאחר שעצר אותם ביום ראשון

  1. שלשום שחררה משטרת הכיבוש הישראלי שני בעלי ספרייה פלסטינית בעיר הכבושה מזרח ירושלים, לאחר שעצרה אותם ביום ראשון שעבר. באמתלה של "הפרת השלום".

  2. לפי מקורות מקומיים, הרשויות הישראליות שחררו את הפלסטינים אחמד ומחמוד מונה, בעלי סניף "הספרייה המדעית" ברחוב סלאח אל-דין במזרח ירושלים, שנעצרו בעקבות פשיטה על הספרייה ביום ראשון.

  3. המקורות הסבירו כי הם שוחררו בתנאי תשלום קנס (שסכוםו לא ברור מיד), לאחר שהוכלאו בכלא אלמסקוביה במערב ירושלים.

  4. היא הוסיפה כי ההחלטה הישראלית להטיל עליהם מעצר בית ולאסור אותם מהספרייה עדיין בתוקף.

  5. ביום שני האריכו הרשויות בישראל את מעצרם עד יום שלישי, אז יופיעו בפני בית משפט השלום, באמתלה של "הפרת שלום".

  6. העיתון העברי "הארץ" דיווח ביום שני כי משטרת ישראל פשטה ביום ראשון על שני סניפי הספרייה במזרח ירושלים, החרימה מהם ספרים ועצרה את בעליהם באשמת מכירת פרסומים הכוללים "הסתה לאלימות".

  7. ואילו ארגון זכויות האדם הישראלי "בצלם" אמר, באמצעות מצע "X" ביום שני, כי הסיבה למעצר היא "במכירת ספרים בערבית, בזמן שישראל ממשיכה במלחמתה בעם הפלסטיני כולו, לרבות הרדיפה והמעצר של אינטלקטואלים".

  8. שופט בית משפט השלום בירושלים הוציא צו חיפוש לבקשת המשטרה, אך המשטרה לא מצאה ראיות להסתה, ולכן האשימה את שני בעלי חנויות הספרים באישום נוסף, "הפרת השקט".


פלסטין

ג 11 פבר 2025 1:41 pm - שעון ירושלים

הכיבוש חוסם את יציאתם של חולים ופצועים ממעבר רפיח

משרד הבריאות בעזה אישר שלשום כי ישראל חוסמת בכוונה את יציאתם של חולים ופצועים פלסטינים מהרצועה דרך מעבר גבול רפיח עם מצרים.


כך נאמר בהצהרה יום לאחר שהודיע חמאס כי ישראל הפרה את הסכם הפסקת האש בתוקף מאז 19 בינואר, בארבע נקודות, כולל עיכוב כניסת תרופות ו"דרישות לשיקום בתי החולים ותחום הבריאות".


מהמשרד נמסר בהצהרה, "הכיבוש הישראלי חוסם בכוונה נסיעה של מקרים רפואיים דרך מעבר היבשתי ברפיח".


היא הוסיפה, "מספר התיקים שיעזבו היום הוא 53, שזה פחות מהמספר הנדרש ליציאה, שהוא 150 חולים ופצועים".


לדבריה, ישראל סירבה לאפשר לחולה סרטן בן 16 לנסוע, והוא היה אמור לצאת ברשימת המורשים היום.


ביום שני בערב אמר חמאס בהצהרה כי ישראל הפרה את ההסכם גם בכך ש"עיכבה את חזרתם של העקורים לצפון רצועת עזה, התמקדה באנשינו בהפגזות וירי, הרג רבים מהם וחסימה את כניסתם של דרישות מחסה כגון אוהלים, בתים טרומיים, דלק ומנגנוני פינוי הריסות".


הצהרת חמאס באה לאחר שהזרוע החמושה שלו, גדודי קסאם, הודיעה כי תקפיא את שחרור האסירים הישראלים המתוכנן לשחרור בשבת הקרובה, עד שתל אביב תעמוד בכל תנאי ההסכם.


על בסיס יומיומי כמעט, צבא ישראל מפר את ההסכם בכך שהוא יורה מל"טים לעבר תושבי עזה, מה שגורם למוות ולפצועים, כולל ילדים וקשישים.


מצב זה מאושש בדיווחים ישראלים לפיהם ממשלת בנימין נתניהו מונעת את החזרת החיים לעזה כדי לאלץ את הפלסטינים לעזוב, דבר העולה בקנה אחד עם תוכניתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להשתלט על עזה ולהרחיק ממנה את הפלסטינים.


ביום שני בערב איים טראמפ לבטל את הסכם הפסקת האש אם חמאס לא ישחרר את כל האסירים הישראלים עד שבת אחר הצהריים.


המלחמה הישראלית בעזה הותירה כ-160,000 הרוגים ופצועים, רובם ילדים ונשים, ולמעלה מ-14,000 נעדרים.