פלסטין

ו 14 מרץ 2025 9:24 am - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך בתוקפנותו על העיר טול כרם ושני מחנותיה, זה היום ה-47 ברציפות.

כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים בתוקפנותם על העיר טול כרם ומחנהה זה היום ה-47 ברציפות ובמחנה נור שמס זה היום ה-34, על רקע תגבורת כבדה, פשיטות על בתים ועקירת תושבים בכפייה.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש שלחו תגבורת צבאית לכיוון העיר ושני מחנותיה, ופרסו חוליות חי"ר בשכונות מחנות טול כרם ונור שמס וסביבתם, על רקע ירי התחמושת החיה ופצצות הקול וקול פיצוצים, במקביל לטיסת מטוסי הסיור האינטנסיבית.


היא הוסיפה כי כוחות הכיבוש, עם המכונות הכבדים והדחפורים שלהם, חיזקו את נוכחותם הצבאית מול הבתים שתפסו ברחוב שכם, המחבר בין מחנות הפליטים טול כרם ונור שמס, הפכו אותם לצריפים צבאיים והקימו מחסומים ניידים להגבלת תנועת האזרחים.


כוחות הכיבוש הישראלים הסתערו על החלק המזרחי של מתחם דיור העובדים בפרבר אקטבה מול מחנה נור שמס, פשטו על מספר בתים, עצרו וחקרו את תושביהם.


באותו הקשר, כוחות הכיבוש פתחו במסע רחב היקף של פשיטות על בתים במחנה נור שמס ובסביבתו, במיוחד שכונות ג'בל אל-נסר ואל-מח'ר, ואילצו את התושבים לעזוב את בתיהם זמן קצר לפני זמן איפטאר, על רקע ירי כבד ופצצות הבזק שמטרתן להטיל אימה על התושבים.


יחידות חי"ר נפרסו בסמטאות מחנה טול-כרם, יורים בכבדות ורודפים אחרי אזרחים בדרכו לבדוק את בתיהם במחנה.


כוחות הכיבוש הקימו מחסומים צבאיים מעופפים במועדים שונים במהלך תוקפנותם המתמשכת במספר מוקדים מרכזיים בעיר ובכניסותיה, בעיקר ברחוב שכם, שכונת שיכון העובדים בפרבר המזרחי של אקטבה, רחוב בית החולים הממשלתי הקדושים תבת תאב והכניסה הדרומית לעיר.


התוקפנות המתמשכת על העיר ושני המחנות שלה הביאה למותם של 13 אזרחים, בהם ילד ושתי נשים, שאחת מהן הייתה בחודש השמיני להריונה, עשרות נוספים נפצעו ונעצרו, ויותר מ-12,000 בני אדם נעקרו בכוח ממחנה נור שמס ומספר דומה ממחנה טול-כרם.


התוקפנות גם גרמה להרס נרחב לתשתיות, כאשר בתים וחנויות נהרסו לחלוטין ובחלקם, נשרפו, הושחתו, נשדדו ונשדדו.

פלסטין

ו 14 מרץ 2025 9:02 am - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש פשטו על בתי אזרחים ועצרו אותם בגדה המערבית.

כוחות הכיבוש הישראלי פשטו על בתי אזרחים ועצרו אותם בגדה המערבית ביום שישי בבוקר.


בבית לחם הסתערו כוחות הכיבוש על הכפר קיסאן ועצרו את מחמוד עוודה ע'זאל (בן 48), בנו מוחמד (בן 25) ואיימן יעקב ע'זאל (בן 33), לאחר שפשטו על בתיהם והשחיתו תכולתם.


בטובאס דיווח כמאל בני עודה, מנהל מועדון האסירים בטובאס, כי כוחות הכיבוש עצרו את הצעיר, אמג'ד עבדול רחים כאמל גאנם, לאחר שפשט על ביתו בעירו כעונש.


ביריחו עצרו כוחות הכיבוש את לאית' מוחמד עוביאט, מוחמד פואד עוביאט ומחמוד מוסא נוואורה, לאחר שפשטו וערכו חיפוש על בתיהם בכפר פאסייל.


בשכם הסתערו כוחות הכיבוש על כמה שכונות בעיר ומחנה הפליטים בלאטה ממזרח, פשטו על מספר בתים, ערכו בהם חיפושים ובזזו את תכולתם.


כוחות הכיבוש גם עצרו את האזרח עאמר סנובר בפעם השלישית תוך שבוע, לאחר שפשט על ביתו בצומת זאוואטה ממערב.


בינתיים הסתערו כוחות הכיבוש על העיירה בית פוריק ממזרח, פשטו וסרקו מספר בתים, מבלי לדווח על מעצרים.


בחברון הסתערו כוחות הכיבוש על כמה שכונות ועצרו את טארק אנואר עידאיס, מואטסם טייסר אל-נטשה, מחמוד אשרף אל-אוויווי, יוניס חאלד עבדול כרים אל-קוואסמי, וארבעת האחים עדי, סולימאן, קוטאיבה ואמיר האשם אל-חיימו, וערכו חיפושים וחיפושים אחר ביתם.


ראוי לציין כי כוחות הכיבוש מבצעים זה היום החמישי ברציפות מסע מעצרים רחב היקף בעיר חברון, רובם אסירים משוחררים.


פלסטין

ו 14 מרץ 2025 8:54 am - שעון ירושלים

שני ילדים שנהרגו בזמן הכיבוש ממשיכים להתחמק מהסכם הפסקת האש בעזה

שני ילדים נהרגו ואמו של אחד מהם נפצעה מירי מזל"ט בשכונת שוג'עייה ממזרח לעיר עזה, ומפגיעה באוהל מזרחית לבית חאנון בצפון רצועת עזה. זה חלק מהפרות הכיבוש וכישלונו ביישום הסכם הפסקת האש, עם המשך ירי של מטוסי רחפן וכלי רכב משורינים של הפלסטינים.


מקורות מצריים דיווחו לוושינגטון כי היעדים הישראלים לגבי פירוק הפלגים הפלסטינים בעזה אינם מציאותיים, בעוד שהממשל האמריקני החל "ללמוד מערך פתרונות המוצעים במסגרת החזון המצרי מבחינת הריאליזם שלהם, והגשמתם של חלק גדול מהדרישות והיעדים הישראלים מחד, ובהתחשב בסגוליות של המצב ברצועה מאידך גיסא". כפי שדווח באתר "אל-ערבי אל-ג'דיד" ביום חמישי.


המשא ומתן להפסקת האש ברצועת עזה נמשך בבירת קטאר, דוחא, לאחר שמשלחת המשא ומתן הישראלית, ששלחה ממשלת ישראל, החליטה להאריך את שהותה בדוחא כדי להמשיך לדון בהסכם עזה, שישראל התנערה ממנו.


מקורות ישראלים שמכירים את השיחות בדוחא אמרו שהמשא ומתן מתקדם, תוך שהם ציינו שעדיין לא הושג הסכם סופי כי הוא מתקשר "באופן חיובי ובאחריות עם המתווכים כדי להבטיח את יישום כל שלבי הפסקת האש, באופן שמשרת את האינטרסים של העם הפלסטיני של הכוח הישראלי, המלחמה וההרס של עזה".


משרד הבריאות ברצועת עזה הודיע כי מניין ההרוגים מהתוקפנות הישראלית עלה ל-48,524 מאז ה-7 באוקטובר 2023. בדו"ח הקבוע שלו מסר המשרד, "תשעה קדושים הגיעו לבתי חולים ברצועת עזה, בהם שבעה שגופותיהם נמצאו מתחת להריסות, שני קדושים חדשים בפצועים ב-24 ו-4 שעות האחרונות".

ערבי ובינלאומי

ה 13 מרץ 2025 4:29 pm - שעון ירושלים

הכיבוש הישראלי הפציץ בניין בדמשק בטענה שהוא מכיל משרד של הג'יהאד האיסלאמי.

שר הביטחון ישראל כץ אישר כי חיל האוויר הישראלי פתח בתקיפה אווירית על דמשק ביום חמישי.


"לא תהיה חסינות לטרור האסלאמי נגד ישראל, בין אם בדמשק ובין אם בכל מקום אחר", אמר כץ בהצהרה והוסיף: "לא נאפשר לסוריה להפוך לאיום על מדינת ישראל".


הצבא הישראלי תיאר את היעד כ"מרכז פיקוד של תנועת הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני המשמש לתכנון ולכוון פעולות טרור נגד ישראל".


הצבא הישראלי פרסם סרטון בן תשע שניות שבו נראה מה שהוא אמר היה התקיפה האווירית, ומה שנראה כמו פיצוץ בפאתי בניין, ואחריו עמודי עשן עבים.


שני מקורות ביטחוניים סוריים אמרו לרויטרס כי היעד הוא פלסטיני. עדיין לא ברור אם היו נפגעים בבני אדם.


כתבת הטלוויזיה "אל-ערביה" מדמשק, כריסטין רינאווי, הסבירה כי כלי תקשורת ישראליים טוענים בימים האחרונים כי נוכחים גורמים פלסטינים המזוהים עם הג'יהאד האסלאמי וחמאס, וכי קיים חשש שהם עלולים לבצע תקיפות נגד ישראל מתוך סוריה.


"אזור חיץ אבטחה"

רינאווי הסביר כי הכיבוש לא החל להסתיר לאחרונה את כוונותיו להישאר בשטח סוריה לטווח ארוך, וכי בכוונתו להשלים את הקמתו של מה שהוא מכנה אזור חיץ ביטחוני.


היא ציינה כי מטרתה של ישראל, באמצעות הגברת התקפותיה והתקפותיה על נכסי המדינה הסורית, היא למנוע את נפילת הנכסים הללו לידי המשטר החדש, בניסיון להגביל את שליטתו ולערער אותו.


הצבא הישראלי חדר לאזור החיץ המפורז ברמת הגולן, השוכן בפאתי החלק של הרמה הסורית שהוא כובש.


בחודש שעבר קרא ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ל"פירוז מוחלט של דרום סוריה", ואמר כי ישראל לא תאפשר לכוחות הממשל החדש להתפרס מדרום לדמשק.

פלסטין

ה 13 מרץ 2025 4:21 pm - שעון ירושלים

פרטים נחשפו לגבי תפיסת מכשירי ריגול במהלך פעולות מסירת העצורים בעזה.

מצע ביטחוני פלסטיני ברצועת עזה הודיע ביום חמישי על תפיסת מכשירי ריגול ישראליים במספר מקומות ברצועה, כחלק מניסיון הכיבוש להשיג מידע על עצורים ישראלים.


לפי מרכז המידע הפלסטיני, מכשירים אלו הוסוו בצורות שונות ונמצאו באזורים שבהם פעלו פעולות התנגדות, במיוחד במהלך מסירת עצורים במסגרת השלב הראשון של הסכם הפסקת האש.


הפלטפורמה הסבירה כי המכשירים הוטמנו באמצעות מל"טים קטנים, כמו quadcopters, אותם ניצלו כוחות הכיבוש בשעות האיפטאר והסוחור, וכן בשעות הלילה המאוחרות, כדי להפעיל ולכוון אותם למקומות ממוקדים.


מרכז המידע הפלסטיני דיווח כי קצין ביטחון של "התנגדות" חשף את מעצרו של משתף פעולה ישראלי שאסף מידע במהלך טקס מסירת העצורים בחודש שעבר.


בהודעה מיוחדת למצע התקשורת "השומר", המזוהה עם אבטחת ההתנגדות, מסר הקצין כי השב"כ הטיל על המודיע לפקח על אתרי המסירה, בנוסף למעקב אחר אופי הציוד הטכני והביטחוני, זיהוי דמויות ההנהגה המשתתפים וזיהוי סוג הציוד הצבאי המוצג.



פלסטין

ה 13 מרץ 2025 3:26 pm - שעון ירושלים

ערב הסעודית מספקת את תרומתה השנתית של 2 מיליון דולר לאונר"א.

היום, יום חמישי, העביר הממונה על שגרירות סעודיה בירדן, מוחמד בן חסן מוניס, לסוכנות הסעד והעבודות של האו"ם לפליטים פלסטינים במזרח הקרוב (אונר"א) את התרומה השנתית של ממלכת ערב הסעודית לסוכנות, בהיקף של שני מיליון דולר אמריקאי.

מוניס העביר צ'ק על הסכום לתמרה אל-ריפאי, מנהלת מחלקת קשרי חוץ ותקשורת של אונר"א, כחלק מהמאמצים לאפשר לאונר"א להמשיך לספק שירותי סיוע ומזון, תרופות וצרכים הומניטריים אחרים לעם הפלסטיני.

מונס אמר כי תמיכה זו נובעת מהמחויבות של ממלכת ערב הסעודית לתמוך בסוכנות הסעד והעבודות של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) כדי לאפשר לה לעמוד בהתחייבויותיה הכספיות, תוך ציון חשיבותה של הסוכנות במתן סיוע הומניטרי לפליטים פלסטינים, בנוסף לשיפור שירותי החיים, החינוך והרפואה.

אל-ריפאי מצדה הביעה את תודתה לממלכת סעודיה, והדגישה כי היא תאפשר לאונר"א ליישם את תוכניות החינוך והבריאות שלה ולסייע לפליטים הפלסטינים הפגיעים ביותר בגדה המערבית וברצועת עזה.

פלסטין

ה 13 מרץ 2025 2:09 pm - שעון ירושלים

משפחות עצורים לבית המשפט העליון: ניתוק החשמל לעזה פוגע בחטופים.

  1. משפחות עצורים ישראלים ברצועת עזה הגישו עתירה דחופה לבית המשפט העליון בדרישה לבטל את החלטת שר האנרגיה אלי כהן לנתק את החשמל לעזה.

  2. בעתירה צוין כי החלטה זו מאיימת באופן ישיר ומידי על חייהם, בריאותם וביטחונם של העצורים. העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין מורן ספורי וגונן בן יצחק, וכללה 47 עותרים, בהם בני משפחה של חטופים בהווה ובעבר, משפחות של עצורים המוחזקים ברצועת עזה, משפחות של עצורים שנהרגו בשבי ואסירים משוחררים או בני משפחתם.

  3. העותרים טענו כי ההחלטה להפסיק לחלוטין את אספקת החשמל לרצועת עזה התקבלה ללא סמכות מתאימה, ללא התייעצות מוקדמת עם הגורמים הרלוונטיים, ללא בחינת ההשלכות הישירות והעקיפות של ההחלטה על חייהם של השבויים, ותוך התעלמות מוחלטת ומכוונת מהמלצות הצבא והביטחון, אשר הדגישו כי ניתוק החשמל של החיילים ברצועת עזה מאיים על חיילי הרצועה.
  4. נכתב: "ללא חשמל אי אפשר להפעיל מערכות טיהור מים, לקרר תרופות מצילות חיים, להפעיל ציוד רפואי חיוני או לספק תנאי חיים בסיסיים לעצירים, שחלקם נפצעו ביום חטיפתם, וחלקם סובלים ממחלות כרוניות הדורשות טיפול רפואי מתמשך".

  5. העותרים טענו כי החלטה זו מפרה את זכויות היסוד לחיים וכיבוד זכויות האדם, מהווה הפרה של חובת המדינה להגן על חיי אזרחיה ואינה עולה בקנה אחד עם המשפט ההומניטארי הבינלאומי.

  6. בנוסף לביטול החלטת שר האנרגיה, מבקשים העותרים מבית המשפט להוציא צו זהירות להחזרה לאלתר של אספקת החשמל לרצועת עזה, עד להכרעה בעתירתם.

פלסטין

ה 13 מרץ 2025 2:07 pm - שעון ירושלים

הצבא הישראלי מוצא 90 מנהרות במסדרון פילדלפי.

אתר החדשות העברי וואלה דיווח כי כוחות ההנדסה של צבא ישראל גילו עד כה כ-90 מנהרות באורכים שונים לאורך פרוזדור פילדלפי (ממעבר רפיח הסגור ועד לחוף).


חלק מהמנהרות חצו את הגבול עם ישראל, חלקן הגיעו לאזור הגבול הפלסטיני-מצרי וחלקן לא היו בשימוש ונחפרו בחלקן.


לטענת גורמים צבאיים, יתכנו מנהרות נוספות שלא התגלו, למרות הפעילות ההנדסית שמבצע הצבא בשיתוף כוחות הביטחון, אגף המודיעין הצבאי ושירות המודיעין הכללי (שב"כ).


גורם ביטחוני אמר, "הנחות העבודה מאז ה-7 באוקטובר הן שאיננו יודעים הכל, ולכן, עם הפסקת הסיוע ההומניטרי לרצועה, סביר להניח שיתרחשו סוגים שונים של פעולות הברחה, כמו מל"טים, סירות ועוד". המקור אישר את קיומן של מנהרות שחוצות את הגבול שנסגרו מבחינה הנדסית ונמצאות בשליטת הצבא הישראלי. רוב המנהרות נאטמו בבטון מיוחד, חלקן הושמדו בחומר נפץ וחלקן נותרו בשליטה צבאית לצורך מחקר מודיעיני והנדסי.


הגורם הביטחוני הביע את אמונתו שאלמלא היה הצבא באזור פילדלפי, הפלסטינים היו משתמשים במנהרות הברחה קיימות או בונים מנהרות חדשות. ממידע שהגיע למערכת הביטחון והוצג לשר הביטחון ישראל כץ עולה כי חמאס פועל במספר חזיתות לקבלת סיוע איראני במטרה לפעול מחדש נגד ישראל, לפיכך, חמאס מפתח נתיבי הברחה מאפריקה, ובעיקר מסודן, ובכוונתו לבנות מחדש את כוחותיו ברצועת עזה לביצוע פעולות. באמתלה זו, כץ מתעקש לא לסגת ממסדרון פילדלפי כדי שחמאס לא יוכל לבנות מחדש את כוחותיו.

פלסטין

ה 13 מרץ 2025 2:00 pm - שעון ירושלים

מתנחלים תוקפים פועלים, וצבא הכיבוש תופס את ציודם ומנוף.

  1. קבוצת מתנחלים תקפה ביום חמישי עובדי תחזוקה מחברת החשמל הדרומית, בזמן שצבא הכיבוש הישראלי תפס מנוף וציוד השייכים לחברה.


פעיל התקשורת אוסמה מחמרה אמר כי מתנחלים, בחסות צבא הכיבוש הישראלי, תקפו את סניף יטא של חברת החשמל הדרומית בזמן שהם תחזקו את רשת החשמל בקהילת ואדי אל-רחים, הממוקמת בדרום מזרח העיר יטא.


ראוי לציין כי מתנחלים תקפו לפני מספר ימים את רשת החשמל המספקת את היישוב וכרתו מספר עמודי חשמל.


ראוי לציין כי מתנחלים ביצעו בחודש שעבר 230 פיגועים, מרוכזים בנפות שכם וחברון, עם 43 פיגועים כל אחד, רמאללה עם 38 פיגועים וירושלים עם 25 פיגועים.

פלסטין

ה 13 מרץ 2025 1:03 pm - שעון ירושלים

מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-48,524 מאז תחילת התוקפנות.

משרד הבריאות בעזה הודיע ביום חמישי כי מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-48,524, רובם ילדים ונשים, מאז תחילת התוקפנות של הכיבוש הישראלי ב-7 באוקטובר 2023.


היא הוסיפה כי מניין ההרוגים עלה ל-111,955 מאז תחילת התוקפנות, בעוד שמספר קורבנות נותרו מתחת להריסות, ללא אפשרות להגיע לאמבולנסים וצוותי הגנה אזרחית.


היא ציינה כי במהלך היממה האחרונה הגיעו לבתי החולים ברצועת עזה 9 פצועים (7 קדושים שגופותיהם ו-2 פצועים קשה) ו-14 פצועים.

פלסטין

ה 13 מרץ 2025 12:27 pm - שעון ירושלים

שיתוק פוגע בכל היבטי החיים בעזה, ואזהרה מפני אסון הומניטרי מחריף.

לשכת התקשורת הממשלתית בעזה נמסר ביום חמישי כי המשך הסגירה הישראלית של המעברים ברצועה הוביל לסגירת עשרות מאפיות ושיתק את תחום התחבורה. המשרד הזהיר כי צעדים אלו מחמירים את האסון ההומניטרי בצורה חסרת תקדים ומגיעים לפשע של חנק קולקטיבי לפלסטינים.


המשרד הוסיף בהצהרה כי האיסור על דלק וגז בישול גרם להשבתת עשרות מאפיות, ואיים על ביטחון התזונתי של יותר מ-2.4 מיליון פלסטינים החיים בתנאים קשים עקב המלחמה והמצור המתמשכים.


הוא הסביר כי סגירה זו שיתקה לחלוטין את מגזר התחבורה, השפיעה על תנועת האזרחים והפריעה לגישה שלהם לבתי חולים ולמתקנים רפואיים, היא גם מנעה מאלפי עובדים ועובדים לנסוע לעבודה על רקע הידרדרות המצב ההומניטרי.


איסמעיל ת'ובטה, מנכ"ל לשכת התקשורת הממשלתית, תיאר את הצעדים הללו כהרחבה של מדיניות הענישה הקולקטיבית של הכיבוש, וציין כי המצור הישראלי הפך את עזה ל"כלא גדול" בו סובלים התושבים מקיפוח שיטתי של זכויות יסוד.


לשכת התקשורת הממשלתית קראה לקהילה הבינלאומית ולארגוני זכויות אדם והומניטריים לפעול בדחיפות כדי ללחוץ על הכיבוש לפתוח את המעברים ללא הגבלות ולאפשר כניסת דלק ואספקה חיונית, והזהיר כי המשך המצור הזה עלול להוביל לאסון הומניטרי חסר תקדים.

פלסטין

ה 13 מרץ 2025 11:50 am - שעון ירושלים

משטרת ישראל עצרה 23 עובדי הגדה המערבית בטבריה

היום, יום חמישי, עצרה משטרת ישראל 23 פועלים פלסטינים מהגדה המערבית, בעיר טבריה, בתוך שטחי 1948. בתואנה שהם "חיים ללא אישורים", צעיר מהיישוב כפר כנא "הסיע אותם ברכבו", כך על פי הנטען.


בשבועות האחרונים, מאות עובדים פלסטינים נעצרו והתעללו על ידי משטרת ישראל בטענה שאין להם אישורים.


עובדים פלסטינים בעלי אישורים סובלים גם כאשר יומם מתחיל מוקדם מאוד, לפני עלות השחר, והם חייבים להמתין שעות במחסומים הצבאיים הישראלים, שם הם נתונים לבדיקות מטרידות לפני שהם ממשיכים בדרכם לעבודה.


ראוי לציין כי כ-150,000 עובדים מהגדה המערבית איבדו את מקום עבודתם בשטחי 1948 עקב הגבלות ישראליות על גישה של עובדים למקום עבודתם מאז אוקטובר האחרון, לפי דו"ח של הבנק העולמי.

ערבי ובינלאומי

ה 13 מרץ 2025 10:43 am - שעון ירושלים

דיווח ישראלי: נתניהו משתחווה לתכתיבי טראמפ כדי להימנע מגורלו של זלנסקי

דו"ח ישראלי צופה כי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יכפה את מדיניות החוץ של ישראל על ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, בנוגע למלחמה, שלום וחילופי שבויים עם חמאס. הדו"ח גם צופה כי "ירח הדבש" בין ממשל טראמפ לממשלת נתניהו "התפוגג", מה שחשף כי טראמפ הוא "השליט או המלך" של ישראל.


כשנתניהו נפגש עם טראמפ בחדר הסגלגל בבית הלבן, הוא גילה שטראמפ מקבל החלטות אסטרטגיות עבור ישראל בשמו, כך דווח ביום רביעי ב"ידיעות אחרונות". היא ציינה שטראמפ, באמצעות שליחו, סטיב ויטקוף, כפה את השלב הראשון של הסכם הפסקת האש וחילופי שבויים, למרות דחייתו של נתניהו ומאמציו לסכל אותו במשך שנה שלמה.


העיתון הוסיף כי ארה"ב כופה בימים אלה על ישראל שלב של משא ומתן עם לבנון בנוגע לגבול, בעוד שנתניהו התנגד לכך כאשר ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד חתם על הסכם הגבול הכלכלי (הימי) עם לבנון הגדיר אותו כ"הסכם בגידה וכניעה" והתחייב לבטלו.


כשנתניהו הסכים להפסקת אש עם חיזבאללה, הוא נכנע לנשיא ארה"ב לשעבר ג'ו ביידן, וכעת פנה לכניעה לטראמפ. בפועל נתניהו יישם את ההסכם המדויק שחתם לפיד.


היא הוסיפה כי מו"מ ישיר בין ארה"ב לחמאס נכפה גם על ממשלת ישראל. "אם המשא ומתן הזה יצליח ותושג הסכם, חמאס יבין שעדיף לקיים שיחות ישירות עם טראמפ. כפי שנראה, כל הצעדים העתידיים ייכפו על ידי האמריקאים, ללא כל התחשבות בדעת ישראל".

לפי העיתון, טראמפ וויטקוף רוצים שהפסקת האש תימשך והאסירים הישראלים ישוחררו, ושבניגוד לביידן נתניהו לא יכול להגיד להם לא, והם יודעים זאת. ישראל גם מצייתת לתכתיבי ארה"ב לגבי החלטות האו"ם, כמו ההחלטה הפרו-רוסית נגד אוקראינה.

עוד הוסיף העיתון, "יש לומר ביושרה שישראל מוכפפת לחלוטין לאג'נדה האמריקאית, ונראה שהופתע לגלות שטראמפ לא מסתפק בלהיות נשיא ארה"ב אלא רוצה להיות גם ראש ממשלת ישראל. בינתיים הדברים מתקדמים יפה, כי ממשלת ישראל מקבלת בהשלמה את כל דרישותיו ובקשותיו".

העיתון המשיך בביקורת על נתניהו: "נתניהו מתאר לעצמו שהוא לא יחווה את אותו הדבר שקרה לזלנסקי (במהלך נזיפה שלו) בבית הלבן, כל עוד הוא מציית לטראמפ, כמובן, אבל כשהוא יפסיק לעשות את זה, נתניהו יכול לקבל יחס דומה, והוא יודע את זה, כשלא נראה לו שטראמפ ישב לו דרך אחרת. אדם בוהלר, נחשף במשא ומתן שלו עם חמאס. זו גם הסיבה שלא הייתה תגובה ישראלית כאשר בוהלר צחק על שר החוץ רון דרמר במהלך ראיונות ודיבר על כוס קפה עם מנהיג חמאס.

העיתון המשיך ואמר כי הסכם בין ישראל ללבנון הוא אינטרס אמריקאי בולט, כי הוא גם אינטרס של ערב הסעודית, שותפתו של טראמפ, עימה הוא מבקש להגיע להסכם "על מנת לזכות בפרס נובל, כמו גם לרפד את כיס משפחתו וחבריו העשירים. הוא לא יהסס ליישם זאת על חשבון רשותו של מדינת ישראל, על חשבון כל רשותו של נט"ו, על חשבון הרשות הפלסטינית שלו מחפשים הוכחה לכוחו של טראמפ, הם ימצאו אותה בהצהרת הכניעה של האוקראינים, שהגיבו לכל הדרישות האמריקאיות" לגבי הפסקת המלחמה עם רוסיה.

פלסטין

ה 13 מרץ 2025 10:39 am - שעון ירושלים

עדויות קשות של עצורי עזה על תנאי המעצר בבתי הכלא והמחנות של הכיבוש.

- מכות קשות, התחשמלות ומניעת מזון ושתייה.

בכלא הנגב עצורים מקלים על עצמם בקערה.


הוועדה לענייני אסירים פלסטינים ומועדון האסירים הפלסטינים, בתדרוך חדש על תנאי המעצר של עצורי עזה, ציינו כי הנהלת הכלא בישראל ממשיכה להטיל פשעים שיטתיים נגד עצירים, לרבות אלה בעזה, המתמודדים עם תנאי המעצר המחרידים ביותר.

היא הוסיפה בתדרוך שפורסם ביום רביעי: "מחנה שדה תימן ובית המעצר בנגב ממשיכים להוביל את הזירה בכל הנוגע לרמת האכזריות הנהוגה נגד עצורי עזה, על סמך עדויות חדשות, בהן מספר עצורים מהמחנות ובתי המעצר הנ"ל, בנוסף לבית המעצר עופר, אשר חשפו לאילו תנאים בלתי אנושיים נוספים למעצר".

היא המשיכה, "מדיניות העינויים הנהוגה על ידי כוחות הכיבוש הובילה במהלך התקופה האחרונה למותם של ארבעה עצורים תוך ימים ספורים. הם בין עשרות הקדושים מעזה שנהרגו מתחילת התוקפנות".

הכיבוש ממשיך להטיל את פשע ההיעלמות הכפויה על מאות עצורים בעזה, ומציין כי המספר האחרון שהוכרז על ידי הנהלת הכלא בכיבוש, המסווג אותם כלוחמים בלתי חוקיים, הגיע ל-1555 בתחילת מרץ הקרוב.


בנגב עצורים מקלים על עצמם במכולה.

בעדויות של עצורים מעזה שביקרו בבית המעצר בנגב, הם אישרו כי הם מוחזקים במחלקות חסרות שירותים כדי להקל על עצמם, מה שאילץ אותם להשתמש ב"סיר" במצב משפיל ומשפיל מחלות עור, ובמיוחד גרדת, ממשיכות להטריד את העצורים, בשל חוסר ההיגיינה והניקיון בפנים. טיפול מתאים להם ולחולים שביניהם.

בעדות של עצור (J.W.): "אני עדיין סובל מגרדת ושחין על גופי, גם במהלך העברותיי התכופות חטפתי מכות קשות, וכתוצאה מכך יש לי שן שבורה, מה שגורם לי לכאבים עזים ומתמשכים, לאחר ששפכו לתוכה מים מזיקים. לדבריו, "העצורים סובלים מרעב, וניתנת להם רק כמות קטנה של מזון, שווה ערך לרבע ארוחה לכל עצור, שאינה ראויה לאכילה. העצורים אוספים את המזון שניתן להם במהלך היום ואוכלים אותו כארוחת בוקר בערב. כמו כן, הם נתונים לפרוצדורות הכוללות: חיפושים חוזרים, התעללות מילולית מתמדת, התעללות מילולית מתמדת, אזיקת גב כדי לבדוק את גבם, ואיך קוראים להם".

בעדותו אישר העצור (ש"א): "התנאים קשים בשל מחלות העור הנפוצות במדור, וקיים מצב של פחד ואימה בקרב העצורים התנאים הם כמו גיהנום, העלבונות מתמשכים ומדיניות ההשפלה, הרעב והמחסור שולטת בחיי המעצר".

"נעצרתי מבית החולים אל-שיפא והועברתי לבית המעצר בנגב לאחר 97 ימי מעצר במחנות ליד עזה, ולאחר 30 ימים בעופר, שם נחקרתי בשטח והוכיתי קשות, מה שגרם לפצע עמוק בראשי ושבירת צלעות במהלך המעצר הראשון שלי, נחקרתי בחקירה מחודשת, כולל 0 ימים. על הצבת העצור באמצע מוזיקה רועשת מאוד - שהייתי נתון לה יותר מ-7 פעמים, בליווי מכות מתמשכות ומניעת אוכל ורחצה", המשיך.

הוא הוסיף: לאחר המעבר לנגב נחקרתי שוב, ובשל חומרת העינויים והמכות איבדתי את ההכרה מספר פעמים, מה שהוביל אותי להודות בדברי שווא.

בכל הנוגע למחנה שדה תימן, באמצעות ביקורים אצל מספר עצורים במקום, הזוועות, העינויים וההתעללות עדיין מתנשאים על חייהם של עצורים במעצר.

"אנחנו נתונים שוב ושוב וכמעט מדי יום להדחקה, ופצצות קול ופצצות גז נזרקות לתוך הצריפים, אחרי שהם מכריחים אותנו לשכב על הבטן ולהשאיר אותנו ככה לאורך זמן כשהסוהרים מעבירים אותנו לחקירה או לראיון, הם צועקים עלינו ומרביצים לנו כל הזמן, ומפילים אותנו שוב ושוב בזמן שאנחנו מעבירים את הידיים ומעצימים אותנו. בעדותו על התנאים שם.

ק.י. נמצא בצריף שבו מוחזקים יותר מ-55 עצורים, לדבריו, "אנחנו נתונים למצבי הרוח של החיילים בהתמודדות איתנו, ולעינויים ולהשפלה, לפעמים אנחנו נשארים לשבת על מיטות הברזל, שני עצורים לא נותנים לשיחה. החוט - השטח המיועד לשבה בצריף".

לדבריו, כתוצאה מהבידוד הקולקטיבי והיעדר קשר עם העולם החיצון, סבר עצור אחד לאורך כל מעצרו שבתו נרצחה בתוקפנות בעזה, רק כדי לגלות מאוחר יותר באמצעות עורכי דין שהיא בחיים.

"ביום המעצר שלי הם עצרו כ-40 גברים, הפשיטו אותם לגמרי, והלבישו אותם בבגדים לבנים במהלך כל התקופה הזו, ספגנו שוב ושוב מכות קשות עם מקלות ומצ'טות, וזה לא הוביל לכך שרבים מהם נפצעו, ואני הייתי ביניהם שסבלתי מדימום מהאף במשך 4 שעות מחנה גברים, שם סיפקו לנו בגדי כלא עד אז, נשארנו בבגדים הלבנים בקור העז ותחת המכות", אמר העצור (מ"י).

הוא הוסיף: "במשך (14) ימים, נשארתי עם עיניים ואזוק, והייתי נתון לחקירת דיסקו במשך 12 שעות, כיוון שנשארתי בחדר סגור עם מוזיקה רועשת מאוד, ואחרי שהייתי מותש מהסאונד, הם ניסו ללחוץ עליי לגייס ולשתף איתם פעולה, אבל סירבתי, לאחר מכן הם לקחו את כל הנתונים של המשפחה שלי".


ה"פורה" ב"שדה תמן" היא מכשיר עינויים

על פי עדויות העצורים, הם אישרו כי הנהלת המחנה הפכה את "ההפסקה" - פרק זמן השהייה מחוץ לחצר המחנה - לכלי לעינויים, התעללות והשפלה במהלך תקופה זו, נאסר עליהם לדבר זה עם זה או להרים את ראשם, והם לא שמעו דבר מלבד עלבונות וכל מי שנסר עליו.

בעדותו סיפר העצור (ד"א): "נעצרתי בשעות הבוקר, לאחר שהחיילים צילמו אותי במצלמה, ואמרו לי שלא אוכל לחצות לכיוון עזה, אז נשארתי שם עד אחר הצהריים, ואז העבירו אותי ואחרים במשאית למחנה (שדה תימן) בדרך, היינו מרותקים, עיוורים ועיוורים. 12 ימים מיום המעצר, הם הלבישו אותנו בבגדי אסיר, וכל הזמן נאלצתי לשבת על ברכיי בתנוחות משפילות וקשות בתוך הצריף, כל יום בכוונה, ומנעו מאיתנו לשכב".

הוא מאשר: "זה נמשך במשך 39 ימים, והצלחתי להחליף בגדים בפעם הראשונה לאחר 72 יום, והצלחתי לגלח את השיער פעם אחת לאחר 110 ימי מעצר.


מכות קשות, התחשמלות ומניעת מזון ושתייה

עצור (N.W.) אמר: "בתחילת המעצר שלי הייתי בצריף, אזוק ומכוסה את העיניים כל הזמן הם הכריחו אותנו לשבת על הברכיים לאחר ארבעה ימים, חיכיתי יום שלם, ובמהלכו נשארתי אזוק וללא כאבים.

הוא מציין: "אני לא יודע באיזה מחנה הייתי בתחילת המעצר, בגלל האזיקים וכיסוי העיניים ישבתי על הברכיים, והמקום היה מאוד קר וחשוף לאוויר אחרי 21 יום הועברתי לשדה תמן, שם חטפתי מכות קשות בחזה, ובעקבות כך הרגשנו קוצר נשימה.

בהצהרה של העצור (א.ח.): "עם מעצרי, הגברים נלקחו לבניין סמוך, לאחר שהורו להם להתפשט לחלוטין, ולאחר מכן הם הכו אותם קשות, בנוסף לקלל ולקרוא אותם בשמות הגרועים ביותר לאחר שעתיים, העבירו אותנו למשאית, ולאחר מכן למקום אחר שבו שהינו לילה שלם, בליווינו ובנוסף היו איומים ישירים להרוג אותנו הם גם הכריחו אותנו להשתטח על הקרקע בזמן שהיינו עירומים בקור העז, בעודנו כבולים ומכוסי עיניים".

הוא ממשיך: כשהעבירו אותנו לשדה תמן, לקחו אותנו לרופא, אבל הוא התעלם מהפציעות שלנו אחר כך הועברנו לברק, שם נשארנו 90 יום, מתוכם 20 אזוקים וכוסות עיניים.


דיכוי, מכות קשות ושימוש בפצצות קול

"האמצעים המדכאים חוזרים על עצמם", אמר העצור (A.H.) "לפני כ-20 ימים, הם תקפו אותנו עם פצצות קוליות לצדי, ופצעתי את כף הרגל והכתף שלי, למרות שסבלתי מכאבים במשך זמן רב. ההתקפות הללו חוזרות על עצמן במהלך הסעודה לישון על הרצפה, הכה אותנו, העליב אותנו וזרק עלינו פצצות קול".

בעדותו של העצור (ז"ל): "כשעצרו אותי אזקו וכבלו אותי, אחר כך לקחו אותנו לבניין, ומשם לשטח פתוח בקור ובגשם הכבד, ואחר כך למחנה (שדה תימן) היינו עירומים לגמרי, וכל הזמן היו מקללים אותנו בבר יומיים היינו אז יותר מ-70 עצורים, והיינו צריכים לשבת כל הזמן עם ידיים קשורות ומכוסות עיניים, הם שמרו על האזיקים.

הוא ציין, "הפעם הראשונה שהצלחתי להחליף את הבגדים שלי הייתה 50 יום לאחר מעצרי. בעבר עברתי פיצוץ אלים. ראשי נפגע בקיר, מה שגרם לי לפציעה בעין. ההשפעות עדיין ניכרות. היו עצורים שנפצעו ודיממו כתוצאה מהתקיפה".

הנציבות והמועדון חידשו את קריאתם למערכת זכויות האדם הבינלאומית לקבל החלטות אפקטיביות להטיל אחריות על מנהיגי הכיבוש הישראלי על פשעי המלחמה שהם ממשיכים לבצע נגד עמנו, ולהטיל סנקציות שיציבו את ישראל בבידוד בינלאומי ברור, ויחזירו למערכת זכויות האדם את תפקידה הבסיסי שלשמו היא קיימת, וישים קץ לחריגה והחריגה של המלחמה חסינות שהקהילה הבינלאומית העניקה לכיבוש, בהתחשב בכך מעל אחריות, אחריות וענישה.




פלסטין

ה 13 מרץ 2025 10:34 am - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך את תוקפנותו בטול כרם ובמחנותיה כבר היום ה-46.

כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים בתוקפנותם על העיר טול-כרם ומחנהה זה היום ה-46 ברציפות ובמחנה נור שמס זה היום ה-33, על רקע הסלמה צבאית הכוללת תגבורת מסיבית, הריסות בתים והפיכת מבני מגורים לצריפים צבאיים.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש שלחו תגבורת צבאית לעבר העיר ושני מחנותיה, ופרסו יחידות חי"ר בשכונות המחנות ובסביבותיה, תוך ירי של תחמושת חיה ופצצות קול כדי להטיל אימה על התושבים.


היא הוסיפה כי כוחות הכיבוש, עם המכונות הכבדים והדחפורים שלהם, חיזקו את נוכחותם הצבאית מול הבתים שתפסו ברחוב שכם, המחבר בין מחנות הפליטים טול כרם ונור שמס, הפכו אותם לצריפים צבאיים והקימו מחסומים ניידים להגבלת תנועת האזרחים.


אתמול תפס צבא הכיבוש את בנייני חריוש מס' 4 ומספר 5, הממוקמים מאחורי מעגל התנועה ברחוב שכם, לאחר שאילץ את תושביהם לעזוב אותם הצבא הפך אותם לצריפים, ומשאיות ישראליות נראו מביאות מיכלי מים למבנים אלו.


בפיתוח קשור, הרסו דחפורים ישראלים בתים ומבנים נוספים בשכונת מנשייה שבמחנה הפליטים נור שמס, והשלימו תוכנית להריסת עשרות בתים באמתלה של סלילת כביש ושינוי המאפיינים הגיאוגרפיים של המחנה.


כוחות הכיבוש הישראלי אילצו בכוח מספר משפחות לעזוב את בתיהם לאחר שפשטו על שכונת ג'בל אל-נסר במחנה הפליטים נור שמס, ירו ירי כבד כדי להטיל אימה על התושבים והפכו את האזור לצריפים צבאיים.


בינתיים, יחידות חי"ר שנפרסו בסמטאות מחנה טול כרם, יורים בכבדות, רודפים אחרי אזרחים כשהם הלכו לבדוק את בתיהם במחנה ולקחת את צרכיהם. הם איימו לעצור ולירות בכל מי שניסה להיכנס, בין אם גברים או נשים. הם גם שדדו חנויות לאחר שהרסו את דלתותיהם.


כוחות הכיבוש הקימו מחסומים מעופפים במועדים שונים במהלך התוקפנות המתמשכת במספר מקומות, שכונות וכניסות לעיר, בעיקר ברחוב שכם, שכונת שיכון העובדים בפרבר אקטבה ממזרח, רחוב שוביקה מצפון, והכניסה הדרומית לעיר הם עוצרים כלי רכב, מבצעים חיפוש, בודקים את זהות הנוסעים שלהם.

התוקפנות המתמשכת על העיר והמחנות הביאה למות קדושים של 13 אזרחים, בהם ילד ושתי נשים, שאחת מהן הייתה בחודש השמיני להריונה גם היא נפצעו ונעצרו, ויותר מ-12,000 בני אדם נעקרו בכוח ממחנה נור שמס ועוד 12,000 ממחנות טול-כרם נלוו מהבית נתון להריסה מוחלטת וחלקית, שריפה, ונדליזם וגניבה.


פלסטין

ד 12 מרץ 2025 10:43 pm - שעון ירושלים

האו"ם: יש מחסור בשירותי מזון, מים ובריאות בעזה.

משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA) אומר כי רצועת עזה חווה מחסור במזון, מים ובריאות בעקבות החלטת רשויות הכיבוש הישראליות לעצור את כניסת הסיוע ולנתק מים וחשמל לרצועה למשך 11 ימים.


"אנשים ברחבי עזה מתקשים יותר ויותר למצוא מספיק מזון, מים, שירותי בריאות ואספקה חיונית אחרת", אמרו במשרד.


דובר האו"ם סטפן דוז'ריק אמר במסיבת העיתונאים היומית שלו כי רק 16% מהשירותים הרפואיים בצפון רצועת עזה עדיין פועלים באופן מלא או חלקי. זה כולל 3 מתוך 5 בתי חולים, 6 מתוך 50 נקודות רפואיות ו-4 מתוך יותר מ-20 מרכזים רפואיים.


בנוגע לאיסוף פסולת מוצקה, אמר הדובר כי ישנם אתגרים גדולים. לדבריו, הצטברות האשפה מובילה לתנאים לא סניטריים ומגבירה סיכונים לבריאות הציבור. הבעיה מחמירה בשל המחסור בחלקי חילוף, שכן 80% מכלי רכב ומכולות איסוף האשפה נהרסים או ניזוקים.


דוג'ריק דיבר על חוסר היכולת לטפל כראוי בפסולת רפואית זיהומית, בנוסף לתערובת של פסולת מוצקה המזוהמת עם מטעני חבלה.


לדברי דוג'אריק, שותפי האו"ם פועלים לפינוי אשפה מ-70 אתרי אשפה אקראיים ל-30 אתרים זמניים, אך רובם כבר נערמים. הוא הדגיש את הצורך הדחוף בגישה לאתרים אחרים ליד הגבול.


בנוגע לחינוך ברצועת עזה, אמר דובר האו"ם כי שותפי האו"ם הקימו יותר מ-200 מרחבי למידה זמניים, מה שהביא את המספר הכולל ליותר מ-630. מרחבים אלו תומכים ביותר מ-170,000 ילדים, כאשר ל-60% מהילדים בגילאי בית הספר בעזה יש גישה לצורה כלשהי של למידה, בין אם בבתי ספר ובין אם במרחבים זמניים.


הכתב המיוחד של האו"ם לזכות למזון, מיכאל פחרי, אמר כי מניעת הסיוע ההומניטרי המתמשך של רשויות הכיבוש הישראליות לעזה מהווה "המשך של פשעי מלחמה, רצח עם ופשעים נגד האנושות".


הוא הסביר שישראל מרעיבה את 2.3 מיליון תושבי עזה, וזהו תהליך ההרעבה המהיר ביותר בהיסטוריה המודרנית.


פחרי קרא לקהילה הבינלאומית להטיל סנקציות רחבות על ישראל, המכסות מגוון רחב של תחומים, מכלכלה ועד דיפלומטיה.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 10:30 pm - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך בתוקפנותו בטול כרם ובמחנה.

כוחות הכיבוש הישראליים, שממשיכים בתוקפנותם נגד העיר טול-כרם ושני מחנותיה (טול-כרם ונור שמס), ביצעו ביום רביעי מסע של מעצרים, הריסות והפיכת מבני מגורים נוספים לצריפים צבאיים.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש עצרו הערב את הפעיל ח'ירי חנון מסביבת מחנה נור שמס, בזמן שהם עצרו את האזרח סואד אלסלמאן "עודה" (בת 41) לאחר שפשטו על ביתה בשכונה הדרומית בטול כרם והשחיתו את תכולתו.


כוחות הכיבוש גם שלחו תגבורת צבאית, כולל מכונות כבדות ודחפורים, למחנה נור שמס, שם החלו בהריסה מתמשכת של בתים ומבנים בשכונת מנשייה. זה חלק מהתוכנית שלהם להרוס עשרות בתים באמתלה של סלילת כביש ושינוי המאפיינים הגיאוגרפיים של המחנה.


הבוקר אילצו כוחות הכיבוש הישראלי בכוח מספר משפחות לעזוב את בתיהם לאחר שפשטו על שכונת ג'בל אל-נסר במחנה נור שמס, על רקע ירי כבד שמטרתו להטיל אימה על תושבים.


כוחות הכיבוש גם רדפו אחרי אזרחים כשיצאו לבקר את בתיהם במחנה טול-כרם, ואיימו לעצור ולירות בכל מי שניסה להיכנס לבתיהם, בין אם גברים או נשים.


בטול כרם אילצו כוחות הכיבוש את תושבי בנייני חריוש מס' 4 ומס' 5, הממוקמים מאחורי אגף התנועה ברחוב שכם, לפנותם ולהסב אותם לצריפים צבאיים.


מוקדם יותר, במהלך התוקפנות המתמשכת נגד העיר ושני מחנותיה, תפסו כוחות הכיבוש מספר בנייני מגורים ברחוב שכם, המחבר בין מחנות טול-כרם ונור שמס, לאחר שגירשו את תושביהם לצריפים צבאיים, בזמן שכלי הרכב והדחפורים שלהם הוצבו בכניסה למחסומים הצבאיים, במחסום הצבא. התעללות באזרחים.


כוחות הכיבוש גם תגברו את האמצעים הצבאיים שלהם על ידי הקמת מחסומים בכניסות לעיר. הם הקימו מחסום בשער גשר ג'בארה בכניסה הדרומית לטול כרם, והטילו בדיקות קפדניות על העוזבים את העיר. ation.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 10:18 pm - שעון ירושלים

אזרח נפצע לאחר שהותקף על ידי מתנחלים מצפון מערב לשכם.

אזרח נפצע וסבל משברים ביום רביעי בערב לאחר שמתנחלים תקפו אותו בעיירה בורקה, צפונית מערבית לשכם.


לפי מקורות מקומיים, מתנחלים תקפו את האזרח בזמן שהוא עבד על אדמתו ממזרח לעיירה, לפני איפטאר הם תקפו אותו וגרמו לפציעות ושברים בידיו.

ערבי ובינלאומי

ד 12 מרץ 2025 10:15 pm - שעון ירושלים

נתניהו מקיים פגישה להערכת המצב הביטחוני במקביל לשיחות דוחא.

העיתון הישראלי "הארץ" דיווח כי ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו קיים פגישת הערכת ביטחונית עם שרים ומנהיגי ביטחון, במקביל לשיחות המתנהלות על הפסקת האש ברצועת עזה בבירת קטאר, דוחא.


היא הוסיפה כי בפגישה ישתתפו הרמטכ"ל החדש של צה"ל, אייל זמיר, מנכ"ל שירות המודיעין של המוסד, דוד ברנע, מנכ"ל שירות הביטחון הכללי, רונן בר, שר הביטחון ישראל כץ, שר החוץ גדעון סער, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', השר לעניינים אסטרטגיים רון הנג'דרבי, וצ'ה היועץ לביטחון לאומי רון.


דובר חמאס אמר מוקדם יותר כי סבב חדש של משא ומתן להפסקת אש בעזה החל ביום רביעי, והדגיש כי התנועה ניגשת למשא ומתן זה "באחריות וחיובית", כולל דיונים עם השליח האמריקני לענייני בני ערובה.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 9:14 pm - שעון ירושלים

חייל ישראלי נפצע בפיגוע ירי סמוך להתנחלות אריאל בגדה המערבית.

דובר צבא ישראלי הודיע כי קיבל דיווח ראשוני על מבצע שהתרחש סמוך להתנחלות אריאל בגדה המערבית, ואישר כי פרטי האירוע נמצאים בחקירה.


מאוחר יותר דווח בערוץ 14 כי מדיווחים ראשוניים עולה כי חייל ישראלי נפצע באורח בינוני מירי חמושים סמוך ליישוב.


בעקבות האירוע תוגברו אמצעי האבטחה סביב ההתנחלות אריאל תוך היערכות כבדה של כוחות הכיבוש באזור. העבריין נסוג מהמקום, בעוד כוחות הכיבוש החלו בסריקות ובפעולות סירוק לאיתורו ומעצרו.


רשויות הכיבוש הישראליות טרם חשפו פרטים נוספים על התקרית, בעוד החיפושים אחר העבריין נמשכים.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 8:53 pm - שעון ירושלים

מתנחלים חוטפים אדמות ועוקרים 80 עצים ממערב לסלפית

היום, יום רביעי, מתנחלים דחפו שטחים נרחבים של אדמות אזרחים באזור חאלט חסן, ממערב לעיירה בידיא.


לפי נפת סלפית, מתנחלים גררו כ-70 דונם של אדמה פלסטינית, עקרו 80 עצים, בהם 50 עצי זית בני יותר מ-20 שנה, וכן עצי שקד ותאנה הם הרסו גם קירות אבן ובאר איסוף מי גשמים.


מזה מספר שנים, אזור חאלת חסן נתון להפרות מתמשכות של מתנחלים תחת חסות כוחות הכיבוש, המונעות מחקלאים גישה לאדמותיהם באזור.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 7:56 pm - שעון ירושלים

עיריות עזה: אסון עקב הפסקות החשמל של הכיבוש וסגירת המעברים.

איגוד עיריות רצועת עזה אמר ביום רביעי כי הרצועה עומדת בפני "קטסטרופה הומניטרית" מקיפה עקב הפסקות החשמל המתמשכות בישראל וסגירת המעברים, בעקבות רצח עם שבוצע במהלך 16 החודשים האחרונים.


בהודעת האיגוד הסבירו כי "קיים צורך דחוף לספק אספקה מספקת ובת קיימא של מים וחשמל, במיוחד לאחר שתחנת ההתפלה המרכזית הושבתה כתוצאה מהפסקת החשמל של הכיבוש הישראלי, מאיימת על חייהם של הפלסטינים והעמקת המשבר הבריאותי והסביבתי".


הוא הוסיף, "אנו מגנים את ההחלטה האחרונה של שר האנרגיה והתשתיות הישראלי ואת המשך הפסקת החשמל ברצועת עזה מאז תחילת התוקפנות, אשר שללה מתושבי הרצועה את מקור האנרגיה העיקרי שלהם".


באיגוד ציינו כי "הפסקת החשמל בעזה שיתקה את השירותים הבסיסיים, בעיקר בתחומי הבריאות, המים והתברואה. מתקני התפלת מים, מתקני טיהור שפכים ומתקנים עירוניים רבים נסגרו, מה שמגביר את הסיכון להתפשטות מגיפות ומחלות".


עוד צוין בהודעה כי "המשך מדיניות הענישה הזו נגד אזרחים מהווה הפרה בוטה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי ומחמיר את סבלם של תושבי עזה, העומדים בפני המשבר ההומניטרי החמור בהיסטוריה".


באיגוד הדגישו כי "הסירוב לאפשר כניסת חומרי בניין, חלקי חילוף, מכונות ומערכות אנרגיה חלופית צמצם את יכולתן של העיריות למצוא פתרונות יעילים, החמיר עוד יותר את המשבר ואיים בקריסת השירותים הבסיסיים".


האיחוד קרא לקהילה הבינלאומית ולארגונים הומניטריים להתערב באופן מיידי כדי להבטיח אספקה בת קיימא של חשמל, דלק ומים, ולהבטיח את כניסת הציוד הדרוש כדי לאפשר לעיריות להמשיך לפעול ולמנוע אסונות בריאותיים וסביבתיים המאיימים על חייהם של יותר משני מיליון בני אדם בעזה.


ביום ראשון הודיעה רשות השידור כי שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן החליט להפסיק את אספקת החשמל לרצועת עזה "לאלתר".


בתמיכה אמריקנית, ישראל מבצעת רצח עם בעזה מאז 7 באוקטובר 2023, והותירה יותר מ-160,000 פלסטינים הרוגים ופצועים, רובם ילדים ונשים, ויותר מ-14,000 נעדרים.


להפסקת החשמל ברצועת עזה במשך כ-17 חודשים היו השלכות הרות אסון, שהשפיעו על כל השירותים החיוניים והחיוניים ברצועה, כגון בתי חולים, מים ותברואה, והביאו למותם של אנשים בשל היעדר שירותים אלה.


השלב הראשון של הסכם הפסקת האש בעזה בן 42 הימים הסתיים בתחילת מרץ, בעוד שהכיבוש הישראלי סירב להיכנס לשלב השני ולסיים את המלחמה.


עם תום השלב הראשון של הסכם הפסקת האש, הכיבוש סגר מחדש את כל המעברים לעזה כדי למנוע את כניסת הסיוע ההומניטרי, מהלך שמטרתו להשתמש ברעב כאמצעי ללחוץ על חמאס לקבל את תכתיביו.


לעומת זאת, חמאס מאשר שוב ושוב את מחויבותו להסכם הפסקת האש, דורש מהכיבוש לקיים אותו וקורא למתווכים להתחיל מיד במשא ומתן בשלב השני.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 4:46 pm - שעון ירושלים

עדויות קשות של עצורי עזה על תנאי המעצר בבתי הכלא והמחנות של הכיבוש.

הוועדה לענייני אסירים פלסטינים ומועדון האסירים הפלסטינים, בתדרוך חדש על תנאי המעצר של עצורי עזה, ציינו כי הנהלת הכלא בישראל ממשיכה להטיל פשעים שיטתיים נגד עצירים, לרבות אלה בעזה, המתמודדים עם תנאי המעצר המחרידים ביותר.


היא הוסיפה בתדרוך שפורסם ביום רביעי: "מחנה שדה תימן ובית המעצר בנגב ממשיכים להוביל את הזירה בכל הנוגע לרמת האכזריות הנהוגה נגד עצורי עזה, על סמך עדויות חדשות, בהן מספר עצורים מהמחנות ובתי המעצר הנ"ל, בנוסף לבית המעצר עופר, אשר חשפו לאילו תנאים בלתי אנושיים נוספים למעצר".


היא המשיכה, "מדיניות העינויים הנהוגה על ידי כוחות הכיבוש הובילה במהלך התקופה האחרונה למותם של ארבעה עצורים תוך ימים ספורים. הם בין עשרות הקדושים מעזה שנהרגו מתחילת התוקפנות".


הכיבוש ממשיך להטיל את פשע ההיעלמות הכפויה על מאות עצורים בעזה, ומציין כי המספר האחרון שהוכרז על ידי הנהלת הכלא בכיבוש, המסווג אותם כלוחמים בלתי חוקיים, הגיע ל-1555 בתחילת מרץ הקרוב.


בנגב עצורים מקלים על עצמם במכולה.


בעדויות של עצורים מעזה שביקרו בבית המעצר בנגב, הם אישרו כי הם מוחזקים במחלקות חסרות שירותים כדי להקל על עצמם, מה שאילץ אותם להשתמש ב"סיר" במצב משפיל ומשפיל מחלות עור, ובמיוחד גרדת, ממשיכות להטריד את העצורים, בשל חוסר ההיגיינה והניקיון בפנים. טיפול מתאים להם ולחולים שביניהם.


בעדות של עצור (J.W.): "אני עדיין סובל מגרדת ושחין על גופי, גם במהלך העברותיי התכופות חטפתי מכות קשות, וכתוצאה מכך יש לי שן שבורה, מה שגורם לי לכאבים עזים ומתמשכים, לאחר ששפכו לתוכה מים מזיקים. לדבריו, "העצורים סובלים מרעב, וניתנת להם רק כמות קטנה של מזון, שווה ערך לרבע ארוחה לכל עצור, שאינה ראויה לאכילה. העצורים אוספים את המזון שניתן להם במהלך היום ואוכלים אותו כארוחת בוקר בערב. כמו כן, הם נתונים לפרוצדורות הכוללות: חיפושים חוזרים, התעללות מילולית מתמדת, התעללות מילולית מתמדת, אזיקת גב כדי לבדוק את גבם, ואיך קוראים להם".


בעדותו אישר העצור (ש"א): "התנאים קשים בשל מחלות העור הנפוצות במדור, וקיים מצב של פחד ואימה בקרב העצורים התנאים הם כמו גיהנום, העלבונות מתמשכים ומדיניות ההשפלה, הרעב והמחסור שולטת בחיי המעצר".


"נעצרתי מבית החולים אל-שיפא והועברתי לבית המעצר בנגב לאחר 97 ימי מעצר במחנות ליד עזה, ולאחר 30 ימים בעופר, שם נחקרתי בשטח והוכיתי קשות, מה שגרם לפצע עמוק בראשי ושבירת צלעות במהלך המעצר הראשון שלי, נחקרתי בחקירה מחודשת, כולל 0 ימים. על הצבת העצור באמצע מוזיקה רועשת מאוד - שהייתי נתון לה יותר מ-7 פעמים, בליווי מכות מתמשכות ומניעת אוכל ורחצה", המשיך.


הוא הוסיף: לאחר המעבר לנגב נחקרתי שוב, ובשל חומרת העינויים והמכות איבדתי את ההכרה מספר פעמים, מה שהוביל אותי להודות בדברי שווא.


בכל הנוגע למחנה שדה תימן, באמצעות ביקורים אצל מספר עצורים במקום, הזוועות, העינויים וההתעללות עדיין מתנשאים על חייהם של עצורים במעצר.


"אנחנו נתונים שוב ושוב וכמעט מדי יום להדחקה, ופצצות קול ופצצות גז נזרקות לתוך הצריפים, אחרי שהם מכריחים אותנו לשכב על הבטן ולהשאיר אותנו ככה לאורך זמן כשהסוהרים מעבירים אותנו לחקירה או לראיון, הם צועקים עלינו ומרביצים לנו כל הזמן, ומפילים אותנו שוב ושוב בזמן שאנחנו מעבירים את הידיים ומעצימים אותנו. בעדותו על התנאים שם.


ק.י. נמצא בצריף שבו מוחזקים יותר מ-55 עצורים, לדבריו, "אנחנו נתונים למצבי הרוח של החיילים בהתמודדות איתנו, ולעינויים ולהשפלה, לפעמים אנחנו נשארים לשבת על מיטות הברזל, שני עצורים לא נותנים לשיחה. החוט - השטח המיועד לשבה בצריף".


לדבריו, כתוצאה מהבידוד הקולקטיבי והיעדר קשר עם העולם החיצון, סבר עצור אחד לאורך כל מעצרו שבתו נרצחה בתוקפנות בעזה, רק כדי לגלות מאוחר יותר באמצעות עורכי דין שהיא בחיים.


"ביום המעצר שלי הם עצרו כ-40 גברים, הפשיטו אותם לגמרי, והלבישו אותם בבגדים לבנים במהלך כל התקופה הזו, ספגנו שוב ושוב מכות קשות עם מקלות ומצ'טות, וזה לא הוביל לכך שרבים מהם נפצעו, ואני הייתי ביניהם שסבלתי מדימום מהאף במשך 4 שעות מחנה גברים, שם סיפקו לנו בגדי כלא עד אז, נשארנו בבגדים הלבנים בקור העז ותחת המכות", אמר העצור (מ"י).


הוא הוסיף: "במשך (14) ימים, נשארתי עם עיניים ואזוק, והייתי נתון לחקירת דיסקו במשך 12 שעות, כיוון שנשארתי בחדר סגור עם מוזיקה רועשת מאוד, ואחרי שהייתי מותש מהסאונד, הם ניסו ללחוץ עליי לגייס ולשתף איתם פעולה, אבל סירבתי, לאחר מכן הם לקחו את כל הנתונים של המשפחה שלי".


ה"פורה" ב"שדה תמן" היא מכשיר עינויים


על פי עדויות העצורים, הם אישרו כי הנהלת המחנה הפכה את "ההפסקה" - פרק זמן השהייה מחוץ לחצר המחנה - לכלי לעינויים, התעללות והשפלה במהלך תקופה זו, נאסר עליהם לדבר זה עם זה או להרים את ראשם, והם לא שמעו דבר מלבד עלבונות וכל מי שנסר עליו.


בעדותו סיפר העצור (ד"א): "נעצרתי בשעות הבוקר, לאחר שהחיילים צילמו אותי במצלמה, ואמרו לי שלא אוכל לחצות לכיוון עזה, אז נשארתי שם עד אחר הצהריים, ואז העבירו אותי ואחרים במשאית למחנה (שדה תימן) בדרך, היינו מרותקים, עיוורים ועיוורים. 12 ימים מיום המעצר, הם הלבישו אותנו בבגדי אסיר, וכל הזמן נאלצתי לשבת על ברכיי בתנוחות משפילות וקשות בתוך הצריף, כל יום בכוונה, ומנעו מאיתנו לשכב".


הוא מאשר: "זה נמשך במשך 39 ימים, והצלחתי להחליף בגדים בפעם הראשונה לאחר 72 יום, והצלחתי לגלח את השיער פעם אחת לאחר 110 ימי מעצר.


מכות קשות, התחשמלות ומניעת מזון ושתייה


עצור (N.W.) אמר: "בתחילת המעצר שלי הייתי בצריף, אזוק ומכוסה את העיניים כל הזמן הם הכריחו אותנו לשבת על הברכיים לאחר ארבעה ימים, חיכיתי יום שלם, ובמהלכו נשארתי אזוק וללא כאבים.


הוא מציין: "אני לא יודע באיזה מחנה הייתי בתחילת המעצר, בגלל האזיקים וכיסוי העיניים ישבתי על הברכיים, והמקום היה מאוד קר וחשוף לאוויר אחרי 21 יום הועברתי לשדה תמן, שם חטפתי מכות קשות בחזה, ובעקבות כך הרגשנו קוצר נשימה.


בהצהרה של העצור (א.ח.): "עם מעצרי, הגברים נלקחו לבניין סמוך, לאחר שהורו להם להתפשט לחלוטין, ולאחר מכן הם הכו אותם קשות, בנוסף לקלל ולקרוא אותם בשמות הגרועים ביותר לאחר שעתיים, העבירו אותנו למשאית, ולאחר מכן למקום אחר שבו שהינו לילה שלם, בליווינו ובנוסף היו איומים ישירים להרוג אותנו הם גם הכריחו אותנו להשתטח על הקרקע בזמן שהיינו עירומים בקור העז, בעודנו כבולים ומכוסי עיניים".


הוא ממשיך: כשהעבירו אותנו לשדה תמן, לקחו אותנו לרופא, אבל הוא התעלם מהפציעות שלנו אחר כך הועברנו לברק, שם נשארנו 90 יום, מתוכם 20 אזוקים וכוסות עיניים.


דיכוי, מכות קשות ושימוש בפצצות קול


"האמצעים המדכאים חוזרים על עצמם", אמר העצור (A.H.) "לפני כ-20 ימים, הם תקפו אותנו עם פצצות קוליות לצדי, ופצעתי את כף הרגל והכתף שלי, למרות שסבלתי מכאבים במשך זמן רב. ההתקפות הללו חוזרות על עצמן במהלך הסעודה לישון על הרצפה, הכה אותנו, העליב אותנו וזרק עלינו פצצות קול".


בעדותו של העצור (ז"ל): "כשעצרו אותי אזקו וכבלו אותי, אחר כך לקחו אותנו לבניין, ומשם לשטח פתוח בקור ובגשם הכבד, ואחר כך למחנה (שדה תימן) היינו עירומים לגמרי, וכל הזמן היו מקללים אותנו בבר יומיים היינו אז יותר מ-70 עצורים, והיינו צריכים לשבת כל הזמן עם ידיים קשורות ומכוסות עיניים, הם שמרו על האזיקים.


הוא ציין, "הפעם הראשונה שהצלחתי להחליף את הבגדים שלי הייתה 50 יום לאחר מעצרי. בעבר עברתי פיצוץ אלים. ראשי נפגע בקיר, מה שגרם לי לפציעה בעין. ההשפעות עדיין ניכרות. היו עצורים שנפצעו ודיממו כתוצאה מהתקיפה".


הנציבות והמועדון חידשו את קריאתם למערכת זכויות האדם הבינלאומית לקבל החלטות אפקטיביות להטיל אחריות על מנהיגי הכיבוש הישראלי על פשעי המלחמה שהם ממשיכים לבצע נגד עמנו, ולהטיל סנקציות שיציבו את ישראל בבידוד בינלאומי ברור, ויחזירו למערכת זכויות האדם את תפקידה הבסיסי שלשמו היא קיימת, וישים קץ לחריגה והחריגה של המלחמה חסינות שהקהילה הבינלאומית העניקה לכיבוש, בהתחשב בכך מעל אחריות, אחריות וענישה.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 1:21 pm - שעון ירושלים

תנאים קשים איתם מתמודדים עצירים בכלא מגידו

בנציבות לענייני אסירים ואסירים לשעבר נמסר כי התנאים לעצורים בכלא מגידו נותרו קשים וקשים, עם מחסור במזון ואספקת היגיינה אישית.


עורך דין הנציבות דיווח ביום רביעי כי העציר נאסם חוסני חמאד (בן 26), תושב צידון, צפונית מזרחית לטול כרם, נמצא בסעיף 2, חדר 1, בכלא מגידו. מרפאה הוא נגוע בגרדת כבר 15 חודשים וקיבל טיפול, אבל הוא עדיין סובל מהלחות, חוסר האוורור וחוסר ההיגיינה האישית בכלא.


בעדותו בפני עורך דין הנציבות ציין חמאד כי ההפסקה הייתה אמורה להימשך שעה, אך הייתה למעשה חצי שעה בלבד, שכן הנהלת הכלא ניכתה חצי שעה שלמה עבור מספר העצורים, והיתרה לא הספיקה לכל העצורים לרחוץ.


בנוגע לאוכל, לדבריו, הוא ירד 24 קילוגרמים כתוצאה ממדיניות הרעבה שיטתית בבתי הכלא של הכיבוש, שבהם האוכל דל ואינו מספיק כדי להשביע את הרעב.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 12:13 pm - שעון ירושלים

יותר מ-12 מיליון פוסטים אלימים נגד פלסטינים

7amleh - המרכז הערבי לקידום המדיה החברתית פרסם את הדו"ח השנתי שלו, "מדד הגזענות וההסתה לשנת 2024", החושף עלייה מדאיגה של דברי שטנה ואלימות דיגיטלית נגד פלסטינים, במיוחד ב-X ובפייסבוק.


על פי נתונים שאחרי הדוח, 12,482,041 פוסטים של הסתה ואלימות נוטרו בעברית במהלך שנת 2024, בקצב של 23.6 פוסטים לדקה, המשקפים עלייה מסוכנת בשימוש במרחב הדיגיטלי ככלי להפצת עוינות והסתה.


הדו"ח חושף קשר הדוק בין העלייה בדיבור השנאה לבין התפתחויות פוליטיות וצבאיות, במיוחד במהלך רצח העם שפגע בפלסטינים בעזה.


הוא מסביר שמניעים פוליטיים, אתניים ודתיים היו המניעים העיקריים מאחורי ההסלמה של הרטוריקה הזו, שלא רק הסיתה נגד פלסטינים בכלל, אלא גם פנתה לירושלמים פלסטינים בפרט. 8,484 פוסטים של הסתה ופוסטים אלימים נגד ירושלמים פלסטינים תועדו, רובם בפלטפורמת X, מדד מסוכן לפגיעה שיטתית בקבוצה זו.


הדו"ח גם עוקב אחר תופעת השמחה והשמחה על הרג ופציעה של פלסטינים בתוך ישראל, ומתעד 9,289 פוסטים שבהם משתמשי מדיה חברתית ישראלים הביעו שמחה על הרג פלסטינים כתוצאה מהפגזות.


תופעה זו חושפת את הנורמליזציה הגוברת של האלימות הדיגיטלית בישראל, ואת השימוש במרחב הדיגיטלי ככלי לקידום גזענות ועידוד הסתה.

הדו"ח מדגיש פער משמעותי בין הפלטפורמות הדיגיטליות בהתמודדות עם תוכן דלקתי, כאשר 79% מהתוכן הדלקתי מתועד ב-X, לעומת 21% בפייסבוק.


למרות שמספר המשתמשים הישראלים בפייסבוק גדול בהרבה, X מהווה את הנתח הגדול ביותר של תוכן אלים, מה שמשקף את כישלונה של הפלטפורמה להטיל צנזורה כלשהי על דברי שטנה המתפרסמים בעברית.


הדו"ח מזהיר גם מפני השינויים האחרונים של Meta במדיניות ניהול התוכן שלה, לפיהם החברה החליטה להגביל את הניטור שלה לתוכן אלים "מסוכן ביותר" פירוש הדבר שדברי השנאה נגד פלסטינים ימשיכו להתפשט ללא מעצורים, ויתרמו לנורמליזציה ולהתבססות שלו במרחב הדיגיטלי.


הדו"ח קורא ל"צעדים מחמירים של פלטפורמות המדיה החברתית, הקהילה הבינלאומית ומקבלי ההחלטות כדי לבלום את ההסלמה של דברי השנאה נגד פלסטינים על ידי חיזוק מנגנוני התמתנות התוכן, הסרת תוכן אלים ומלהיב בעברית באותה רמה כמו בשפות אחרות, ביצוע הערכות עצמאיות וציבוריות של השפעת פלטפורמות המדיה החברתיות על מנת להבטיח את ניצול משאבי התוכן והעברית על הסתה".


הדו"ח גם מדגיש את הצורך להבטיח שקיפות ואחריות בטיפול בדיווחים על הפרות זכויות דיגיטליות, לערב את החברה האזרחית הפלסטינית בפיתוח מנגנוני פיקוח ולמנוע שימוש בטכנולוגיות דיגיטליות כדי להסית לאלימות או להקל על פשעי מלחמה.


דו"ח מדד הגזענות וההסתה לשנת 2024 מדגיש את הצורך הדחוף לנקוט בצעדים מעשיים ודחופים כדי לבלום את עליית העוינות הדיגיטלית נגד פלסטינים ולהבטיח שפלטפורמות דיגיטליות הן מרחבים בטוחים לכולם, לא סביבות לייצור אלימות והסתה.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 12:08 pm - שעון ירושלים

12 חללים בעזה ב-24 שעות, והביאו את מניין ההרוגים ל-48,515.

משרד הבריאות בעזה הודיע ביום רביעי כי מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-48,515, רובם ילדים ונשים, מאז תחילת התוקפנות של הכיבוש הישראלי ב-7 באוקטובר 2023.


המשרד הוסיף בהצהרה קצרה כי מניין ההרוגים עלה ל-111,941 מאז תחילת התוקפנות, בעוד שמספר קורבנות נותרו מתחת להריסות, ללא אפשרות להגיע לאמבולנסים וצוותי הגנה אזרחית.


היא ציינה כי במהלך היממה האחרונה הגיעו לבתי החולים ברצועת עזה 12 קדושים (5 קדושים שגופותיהם נמצאו ו-7 קדושים חדשים) ו-14 פצועים.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 12:02 pm - שעון ירושלים

118 עובדי תרבות נרצחו בעזה בשנה שעברה.

הלשכה הפלסטינית המרכזית לסטטיסטיקה ומשרד התרבות מסרו כי 118 עובדי תרבות נהרגו ברצועת עזה במהלך שנת 2024.


בהצהרה שפרסמו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשרד התרבות לרגל יום התרבות הפלסטינית, שחל ב-13 במרץ בכל שנה, הוסבר כי מגזר התרבות ברצועת עזה היה נתון לתהליך של השמדה והרס שבוצע ועדיין מתבצע על ידי הכיבוש הישראלי, אשר כוון לציוני דרך של מרכזיה, ספרות, ספרות וספרותיה , ומוזיאונים הרסו גם אתרי תרבות הרשומים ברשימת המורשת העולמית, ביניהם: אתר בלכיה ואתר תל אום עאמר, המפורסם ברצפת הפסיפס שלו.


בהצהרה צוין כי בנפות הגדה המערבית עדים להסלמה משמעותית בתקיפות נגד מוסדות תרבות וצוותיהם, המובילה לביטול אירועים רבים ולפגיעה משמעותית בתשתיות התרבות.


הוא ציין כי מספר מרכזי התרבות הפועלים בגדה המערבית ירד מ-510 ב-2023 ל-492 ב-2024.


גם מספר פעילויות התרבות שנערכו במרכזי תרבות בגדה ב-2024 גדל מעט בהשוואה לשנה הקודמת, והגיע ל-5,788 ב-2024 לעומת 5,477 בשנת 2023. עם זאת, הקורסים עדיין מחזיקים במקום הראשון מבין פעילויות התרבות המתקיימות במרכזי תרבות, המהווים כ-72% מהפעילויות.


מספר המשתתפים בפעילויות תרבות שבוצעו על ידי מרכזי תרבות הפועלים בגדה במהלך שנת 2024 הסתכם בכ-217,000 משתתפים ומשתתפים (מתוכם כ-211,000 השתתפו בפעילויות תרבות שנערכו באופן אישי (כ-97%).


מספר המוזיאונים הפועלים בגדה המערבית הגיע ל-26 בשנת 2024, כולל שני מוזיאונים שסירבו לספק נתונים, בעוד שמספר המבקרים במוזיאונים שסיפקו נתונים בגדה המערבית הגיע לכ-80,000 מבקרים בשנת 2024 (81% פלסטינים ו-19% מהלאומים האחרים). הנתונים מצביעים על כך שמספר המבקרים הגבוה ביותר בשנת 2024 היה באפריל, עם כ-14,000 מבקרים, בעוד שהמספר הנמוך ביותר היה בפברואר, עם כ-3,000 מבקרים.


מספר ההצגות שהוצגו בבתי הקולנוע בגדה המערבית ירד ביותר ממחצית בשנת 2024 בהשוואה לשנה הקודמת בגדה המערבית היו 15 בתי ניתוח, כולל תיאטרון אחד שסירב לספק נתונים.


ההצהרה נמשכה: 159 הצגות הוצגו בתיאטראות בגדה ב-2024, כולל 98 הצגות לילדים, 11 הצגות למבוגרים ו-50 הצגות לילדים ולמבוגרים כאחד. באשר למספר הצופים בהצגות, הוא הגיע לכ-19,000 צופים, כאשר מספר הצופים הגבוה ביותר היה בנובמבר, כ-3,000, בעוד שמספר הצופים הנמוך ביותר היה בינואר, עם 140 צופים בלבד.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 10:39 am - שעון ירושלים

עיריות רצועת עזה עומדות בפני אסון הומניטרי מקיף.

מאיגוד עיריות רצועת עזה נמסר כי עזה עומדת בפני אסון הומניטרי מקיף עקב הפסקות חשמל וסגירת מעברים, לאור האסון המתמשך ברצועת עזה הנובע מהתוקפנות הישראלית ההרסנית שנמשכת כבר 16 חודשים.


איגוד עיריות רצועת עזה הדגיש בהודעה שפרסם ביום רביעי את הצורך הדחוף לספק אספקה מספקת ובת קיימא של מים וחשמל, במיוחד לאחר שתחנת ההתפלה המרכזית הושבתה עקב הפסקת החשמל של הכיבוש הישראלי, מאיימת על חיי הפלסטינים והחרפת משברים בריאותיים וסביבתיים.


האיחוד גינה את ההחלטה האחרונה של שר האנרגיה והתשתיות הישראלי ואת המשך הפסקת החשמל ברצועה מאז תחילת התוקפנות. הדבר שלל מתושבי הרצועה את מקור האנרגיה העיקרי שלהם, שיתוק את השירותים הבסיסיים, ובמיוחד מתקני התפלה, מתקני טיהור שפכים, והפצתו של מתקנים עירוניים רבים.


הוא הדגיש כי המשך מדיניות הענישה הזו נגד אזרחים מהווה הפרה בוטה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי ומחמיר את סבלם של תושבי עזה, העומדים בפני המשבר ההומניטרי החמור בהיסטוריה. מניעת הכניסה של חומרי בניין, חלקי חילוף, מכונות ומערכות אנרגיה חלופית הגבילה את יכולתן של עיריות למצוא פתרונות יעילים, העמיקה את המשבר ומאיימת בקריסת השירותים הבסיסיים.


איגוד עיריות עזה חזר על פנייתו הדחופה לקהילה הבינלאומית, לארגונים הומניטריים ולגורמים הרלוונטיים להתערב באופן מיידי כדי להבטיח אספקה בת קיימא של חשמל, דלק ומים, להבטיח כניסת ציוד וחומרים חיוניים להבטחת המשך פעילותן של העיריות, ולמנוע אסונות בריאותיים וסביבתיים נוספים המאיימים על חייהם של יותר משני מיליון בני אדם הלכודים בעזה.


לפני שבוע הודיע שר האנרגיה הישראלי אלי כהן על שלילת הרישיון המאפשר לחברת החשמל לספק חשמל לרצועת עזה, תשעה ימים לאחר ההחלטה לאסור כניסת דלק וסיוע הומניטרי לרצועה.


רשויות הכיבוש הישראליות ניתקו את החשמל לרצועת עזה כולה מאז תחילת מלחמת העם ברצועה ב-7 באוקטובר 2023.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 10:29 am - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך לסגור את מעברי כרם שלום וארז זה היום האחד עשר.

כוחות הכיבוש הישראליים המשיכו לסגור את מעברי כרם שלום ובית חאנון (ארז) היום, יום שישי, זה היום האחד עשר ברציפות.


ממשלת ישראל, בראשות בנימין נתניהו, החליטה בערב שבת האחרון לסגור את מעברי הגבול ולהפסיק את הזרמת הסיוע והסחורות לרצועת עזה, בטענה כי חמאס סירב להאריך את השלב הראשון של ההסכם ולהיענות להצעה של השליח האמריקני לאזור, סטיב ויטקוף.


כתוצאה מההחלטה הישראלית, מחירי הסחורות והסחורות הבסיסיות ברצועת עזה זינקו מיד, על רקע אזהרות ממשלתיות ובינלאומיות על חזרה לרעב בקרב האוכלוסייה אם סגירת המעבר תישאר בעינה.


בעקבות ההחלטה לסגור את מעברי הגבול ולבלום את זרימת הסחורות, פתחו גורמים ישראלים בהווה ובעבר במסעות הסתה נגד רצועת עזה ותושביה הבולטים שבהם היו הצהרות של סגן יו"ר הכנסת והשר לביטחון לאומי לשעבר איתמר בן-גביר, שקראו להפציץ מחסנים המכילים סחורות ולניתוק אספקת חשמל ומים.

פלסטין

ד 12 מרץ 2025 9:58 am - שעון ירושלים

הכיבוש מחריף את תוקפנותו נגד טול כרם ומחנהה כבר היום ה-45.

כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים בתוקפנותם על העיר טול-כרם ומחנהה זה היום ה-45 ברציפות, ובמחנה נור שמס זה היום ה-32, על רקע הסלמה צבאית חסרת תקדים הכוללת תגבורת כבדה, מצור הדוק ופשיטות בתים נרחבות, כולל מעצרים ועקירת אזרחים בכוח.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש הישראלי אילצו כמה משפחות בשכונת ג'בל אל-נסר שבמחנה הפליטים נור שמס לעזוב את בתיהם, לאחר שפשטו עליהם, על רקע ירי עז כדי להטיל אימה על תושבים. בתים אחרים הוסבו לצריפים צבאיים.


בינתיים, כוחות הכיבוש פרסו סיורים רגליים סביב המחנה, בעוד שדחפורים יישרו קטע נוסף של רחוב שכם בסמוך לכניסתו, והרסו תשתיות ורכוש אזרחי.


בינתיים, במחנה טול-כרם נוכחו נוכחות כבדה של כלי רכב צבאיים ויחידות חי"ר, אשר, מאוחר בלילה, החלו לשרוף בתים באזור דאבא אום ג'והר בשכונת Balawneh נשמעו פיצוצים מלווים ביריות כבדות.


עדי ראייה דיווחו כי חיילי הכיבוש שדדו חנויות במחנה הפליטים טול כרם, לאחר שהשחיתו את דלתותיהם והשחיתו את תכולתן. הם גם רדפו אחר אזרחים שניסו להגיע לבתיהם, ואילצו אותם להתפשט ולהתעלל בהם באיומי אקדח.


בהקשר קשור, כוחות כיבוש נפרסו לאחר חצות ברחובות העיר ובשכונותיה, לרבות בשכונה הדרומית, ברחוב בית החולים הממשלתי הקדוש הקדוש ת'אבת ת'אבת, ברחוב שכם ובפרברי דנאבה שווואייקה, ארתח, איקטבה ואל-אזאב.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש עצרו את אחמד ראפאת עלי זייט משווואיקה, מוהאב אל-עטאר מאזבט אל-ג'רד ועבדול רחמן עוודה מפרבר דנאבה, לאחר שפשטו על בתיהם והשחיתו תכולתם.


כוחות הכיבוש הסתערו גם על חצר מועדון הספורט התרבותי בשכונה הצפונית בעיר, המאכלסת עקורים ממחנות טול כרם ונור שמס.


בפרבר איקטבה היו עדים לחיפושי רכב של חיילי הכיבוש, במיוחד באזור שיכון העובדים מול מחנה נור שמס, תוך התנכלות לנוסעים והעמדתם לחקירות שטח.


כוחות הכיבוש הישראליים, עם מכונות כבדות ודחפורים, חיזקו את נוכחותם הצבאית מול הבתים שתפסו ברחוב שכם, המחבר בין מחנות הפליטים טול כרם ונור שמס. הם הפכו את הבתים הללו לצריפים צבאיים והקימו מחסומים ניידים כדי להגביל את תנועת האזרחים.


התוקפנות המתמשכת בעיר ובמחנות הביאה עד כה למות קדושים של 13 אזרחים, כולל ילד ושתי נשים, שאחת מהן בחודש השמיני להריונה נפצעו ונעצרו גם כן, ויותר מ-9,000 בני אדם נעקרו בכוח ממחנה נור שמס ו-12,000 מבניין זה, הובילו גם הם למחנה נהרסו לחלוטין וחלקית, נשרפו והושחתו.