מיוחד ל"אל-קודס" - סלאח סכיכ - משבר חדש פוקד את רצועת עזה, המצטרף לשורה של משברים הפוקדים את הרצועה מאז אוקטובר 2023, כאשר אזור החוף השוכן על הים התיכון יהפוך למדבר ללא מי שתייה בקיץ 2026.
לאחרונה, חלק מפרויקטים של חלוקת מי שתייה למחנות העקורים במספר אזורים ברצועה הופסקו. הפרויקט כולל 30 משאיות מים וכל משאית נושאת 15 כוסות, וכמות זו מכסה כ-300 מחנות ביום.
עם בוא הקיץ, הצורך של העקורים במי שתייה מוכפל בהשוואה לחורף, שבו גם היה משבר מי שתייה. כיום, מסתמכים על משאיות מים בחסות יזמים מסוימים, שאינן מספקות 10% מהצורך היומי של העקורים, מה שאומר שאנו עומדים בפני אסון חדש המצטרף לאסונות מלחמת ההשמדה.
מי ים אינם פתרון
אום ראמי עומדת מול כדיה ומחכה לבוא משאית המים שהייתה מגיעה מדי יום, ובשל המחסור במים היא מבקרת במחנה שלהם פעמיים בשבוע, מה שאומר שהיא תיאלץ להפחית את כמות צריכת המים בבישול, רחצה וכביסה.
אום ראמי אמרה בשיחה לעיתון "ے" שהיא תחזור למה שעשתה לפני שנה, והיא מילוי כדיה במי ים, שהם מים מלוחים ואינם ראויים לשתייה, רחצה או כביסה; והוסיפה: "אבל למרות זאת אני נאלצת להשתמש במי ים לרחצה, כביסה וכלים".
היא הסבירה ששלושת ילדיה הולכים מרחק רב עד שמגיעים לחוף הים, ופעולה זו חוזרת על עצמה חמש או שש פעמים ביום, וקראה למדינות העולם להקל על היקף האסונות ההומניטריים ברצועת עזה, והראשון והחשוב שבהם הוא משבר המים.
מים והרעב השלישי
בתורו, חוסאם חמדאן, חקלאי עקור באזור אל-מוואסי, אמר כי משבר המים הפוקד את רצועת עזה ישפיע על השקיית ירקות ופירות, מה שאומר שמשבר המים יוליד משבר מזון, שכן תושבי עזה מסתמכים על ירקות במזונם בשל יוקר שאר המזונות והמחסור ברבים מהם.
חמדאן ציין בשיחה עם "ے" כי ירקות זקוקים להשקיה מתמדת, ובשל עוצמת החום ברצועת עזה השנה וחוסר זמינות מים מספקת, יבול רב ייהרס וסביבת הרצועה תהפוך ל"מדברית", ללא כל התערבות בינלאומית להגנת התושבים או הסביבה, והזהיר מפני רעב שלישי עקב מציאות זו.
איננו רוצים שמתנחל נתעב ישלוט בנו
מחמוד אל-גנדור הדגיש כי בשל משבר המים, מדינות השכנות נדרשות או ללחוץ על ישראל לפתור את בעיית המים, ובמיוחד מי ה"מקורות", או להניח צינורות מים לרצועה, והוסיף: "איננו רוצים נפט או גז... אנו רוצים לשתות מים, ערבים, מבלי שמתנחל נתעב ישלוט בנו ויסגור את ברז המים מתי שירצה".
אל-גנדור הוסיף לעיתון "ے" כי ישראל רוצה לשמר מצב זה ברצועת עזה, וליצור משברים לאחר ההשמדה והרעב, כדי שתושבי עזה יתחילו לחשוב על הגירה למדינות זרות, וזה מה שאמר שר האוצר המתנחל בצלאל סמוטריץ' לפני ימים ספורים.
בסיום דבריו, קרא לארגונים הבינלאומיים הפועלים ברצועת עזה להמשיך בביצוע פרויקטים של מי שתייה, ובראשם תוכנית הפיתוח של האו"ם "UNDP" העוסקת באספקת מי שתייה ראויים לתושבים, מאז תחילת מלחמת ההשמדה.
על פי דו"ח שפרסם האו"ם, כ-75% מהעקורים ברצועת עזה מסתמכים על מים המועברים באמצעות משאיות, על רקע הידרדרות חמורה בתשתיות והמשך המשבר ההומניטרי הנובע מהמלחמה המתמשכת מאז אוקטובר 2023.
האו"ם ציין כי לאחר יותר משנתיים וחצי מפרוץ מלחמת ההשמדה, האוהלים הפזורים ברחבי הרצועה אינם עוד מקלטים זמניים לעקורים, אלא הפכו למציאות יומיומית קשה המגלמת את סבלם של מאות אלפי פלסטינים שאיבדו את בתיהם, ביטחונם וכל פרטי חייהם הקודמים.





שתף את דעתך
פרויקטים של מי שתייה נעצרים... רצועת עזה מאוימת בצמא ועקורים נאלצים לחזור לים