السّبت 27 يونيو 2026 11:54 مساءً - بتوقيت القدس

הסלמה צבאית במצר הורמוז: וושינגטון מעלה כוננות וטהראן מאיימת בתגובה מוחצת

מרכז המידע המשותף של הצי האמריקאי (JMIC) הודיע היום (שבת) על העלאת רמת האיום הימי במצר הורמוז לסיווג 'גבוהה באופן משמעותי'. החלטה זו באה בעקבות סדרת תקיפות שכוּונו נגד ספינות סוחר בנתיב המים החיוני, מה שדחף את הכוחות האמריקאים לנקוט אמצעי זהירות מחמירים כדי להבטיח את ביטחון השיט הבינלאומי.

במקביל להעלאת הכוננות, חשף המרכז הרחבת נתיב שיט במצר ליד המים הטריטוריאליים של סולטנות עומאן, במטרה להכיל תנועה מוגברת של ספינות בשני הכיוונים. צעד טכני זה מגיע בהקשר אסטרטגי שמטרתו לצמצם את יכולת השליטה או ההשפעה האיראנית במעבר זה, שדרכו עובר חלק גדול מאספקת האנרגיה העולמית.

מצדו, מוחסן רזאי, יועצו של המנהיג העליון האיראני ומפקד משמרות המהפכה לשעבר, הפנה אזהרות חריפות לממשל האמריקאי בנוגע לעתיד ההבנות הבילטרליות. רזאי הדגיש כי טהראן לא תעמוד בחיבוק ידיים מול מה שתיאר כהפרה של וושינגטון את מזכר ההבנות שנחתם בין הצדדים, והדגיש כי התגובה האיראנית תהיה מיידית ונחרצת.

הבכיר האיראני האשים את ארצות הברית בהפרת סעיפים 1 ו-5 של ההסכם באמצעות תמיכה בכוחות אזוריים ועוררות מתיחות באזור המצר. הוא הבהיר בהצהרותיו כי המהלכים האמריקאים האחרונים מהווים ערעור על המאמצים הדיפלומטיים שהושקעו להשגת המזכר שנחתם ב-18 ביוני הנוכחי.

באותו הקשר, מקורות דיפלומטיים איראניים ראו את התקיפה האמריקאית האחרונה בעיר החוף סיריק ככזו שהתבססה על תירוצים בלתי מוכחים לגבי תקיפת מכלית סוחר. המקורות ציינו כי ספינות העוברות במצר כפופות להליכי פיקוח בפיקוח משמרות המהפכה בהתאם לחוקים הנהוגים, וראו בתקיפות האמריקאיות הפרה בוטה של הריבונות.

התפתחויות שטח אלו מגיעות לאחר הודעת הטלוויזיה האיראנית הרשמית על כך שרציף נמל סיריק הותקף במה שתיארה כ'תקיפה עוינת' ביום שישי בערב. משמרות המהפכה האיראניים הגיבו בהכרזה על תקיפת עמדות של הכוחות האמריקאים באזור, מה שמעיד על כניסת שני הצדדים למעגל חדש של עימות ישיר.

מצד שני, הפיקוד המרכזי האמריקאי (סנטקום) אישר ביצוע תקיפות אוויריות בתוך שטח איראן, והבהיר כי הן באו בתגובה לתקיפה שכוּונה נגד ספינת סוחר ביום חמישי שעבר. וושינגטון הדגישה את מחויבותה להגן על חופש השיט במצר הורמוז ולהתמודד עם כל איום המכוון נגד ספינות אזרחיות.

בהתפתחות המגבירה את מורכבות התמונה האזורית, הודיעה ממלכת בחריין היום (שבת) כי הותקפה על ידי כלי טיס בלתי מאוישים, והטילה על טהראן את מלוא האחריות להסלמה זו. מנאמה תיארה את התקיפה כהפרה בוטה של ריבונותה וניסיון מכוון לערער את מאמצי השלום והיציבות שאליהם מכוונות ההבנות האחרונות.

יצוין כי מזכר ההבנות שנחתם ב-18 ביוני נועד בעיקר לפתוח מחדש את מצר הורמוז לשיט מסחרי ולהקל על חומרת המשבר הכלכלי העולמי. אולם, ההסלמה הצבאית ההדדית וההאשמות בהפרת הסעיפים מציבות הסכם שביר זה על סף קריסה, בצל ציפייה בינלאומית להשלכותיו על שוקי הנפט והגז.

איראן תגיב במהירות ובאופן מוחץ על כל הפרה של סעיף כלשהו במזכר ההבנות שנחתם עם ארצות הברית.

دلالات

شارك برأيك

הסלמה צבאית במצר הורמוז: וושינגטון מעלה כוננות וטהראן מאיימת בתגובה מוחצת

النشرة الإخبارية

كن الأول في معرفة أهم الأخبار العاجلة فور حدوثها.

ابق على اطلاع على آخر الأخبار، واشترك في خدمة الأخبار العاجلة التي تصل إلى بريدك الإلكتروني يومياً.

بتسجيلك، فأنت توافق على الشروط والأحكام الخاصة بنا وسياسة الخصوصية.