פלסטין

ה 17 אפר 2025 5:40 pm - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך בפשיטה על טול כרם: מעצרים, פשיטות בתים והרס רכוש.

כוחות הכיבוש הישראלי עצרו ביום חמישי שני צעירים משכונת שיכון העובדים בפרבר אקטבה ממזרח לטול כרם, בעקבות פשיטות בתים נרחבות בשכונה.


לפי מקורות מקומיים, כוח חי"ר צבאי הסתער על השכונה ונפרס בכבדות בכל האזור. הם פשטו על כמה בתים, ערכו חיפושים יסודיים, השחיתו רכוש, בדקו את זהות האזרחים, והעבירו אותם לחקירות בשטח.


המקורות הוסיפו כי במהלך מערכה זו עצרו כוחות הכיבוש את שני הצעירים, האני סמיר אחמד חריוש (בן 18) ורשאד עומר אחמד חריוש (בן 28), והם נאזקו ונלקחו לעבר מחנה נור שמס.


בימים האחרונים, מחוז שיכון העובדים היה עד לפשיטות חוזרות ונשנות של כוחות חי"ר, במיוחד באזורים מול מחנה נור שמס. כוחות אלו עברו פעולות סירוק וחיפוש נרחבות בתוך בתים ומבנים, על רקע ירי כבד של תחמושת חיה ופצצות קול לעבר אזרחים.


בהתפתחות קשורה, כוחות הכיבוש פרסו תגבורת צבאית חדשה, כולל כלי רכב ודחפורים, לעבר מחנות הפליטים טול כרם ונור שמס, שעברו דרך פרבר דנאבה, כשהתוקפנות נגד העיר ומחנות הפליטים שלה נמשכת זה היום ה-81 ברציפות.


יחידות חי"ר נפרסו גם בסמטאות ובנתיבים של שני המחנות, והמשיכו לפשוט על בתים ולאלץ תושבים להתפנות, בעיקר באזורי ג'בל אל-נסר וג'בל אל-סליחין שבמחנה נור שמס.

פלסטין

ה 17 אפר 2025 5:08 pm - שעון ירושלים

הכיבוש טוען כי חסל שני בכירים בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי.

צבא הכיבוש הישראלי ושירות הביטחון הכללי (שב"כ) הודיעו בהצהרה משותפת ביום חמישי כי ביצעו שורה של תקיפות אוויריות באזורים שונים ברצועת עזה, שלטענתם הביאו להתנקשות בשני מנהיגים בולטים של תנועות חמאס והג'יהאד האסלאמי, במהלך תקיפות נגד העיר חאן יונס בדרום רצועת עזה.


בהודעה הוסבר כי מטוסי קרב ישראליים תקפו ביום שלישי האחרון את יחיא פתחי עבד אל קאדר אבו שער, ותיארו אותו כאחראי לתשתית הברחת הנשק של חמאס. בהצהרה נטען כי הוא מילא תפקיד מרכזי בשנים האחרונות בהברחת נשק וציוד צבאי ששימשו במבצע ב-7 באוקטובר.


הוא הוסיף כי הצבא ושב"כ ביצעו בשבוע שעבר פשיטה נגד מאזן איברהים מחפוז פארה, לכאורה פעיל בולט של הג'יהאד האיסלאמי, בטענה שהוא כיוון תקיפות נגד מטרות בתוך השטחים הכבושים, במיוחד בשנתיים האחרונות.


בהצהרה נטען כי הכיבוש נקט "צעדים לצמצום הפגיעה באזרחים", באמצעות שימוש בתחמושת מדויקת, מעקב אווירי ומידע מודיעיני.


ההצהרה גם ציינה כי חיל האוויר הישראלי הפציץ במהלך היומיים האחרונים כ-110 מטרות ברחבי רצועת עזה, לרבות אתרים צבאיים, תאים חמושים ותשתיות.


הוא הוסיף כי ההפצצה כוונה למבנה צבאי השייך לכוחות הימיים של חמאס במחנה הפליטים נוסייראת, בטענה שהוא משמש לתכנון פעולות ימיות.


בהודעה נפרדת הודיע הצבא הישראלי כי ביצע פשיטה נוספת, בשיתוף שירות הביטחון של השב"כ, נגד אדם אותו תיאר כ"מחבל" בתוך מתחם פיקוד ובקרה של חמאס באזור ג'בליה בצפון רצועת עזה. הצבא טען שהאדם היה מעורב בביצוע פיגועים נגד כוחות ומתנחלים ישראלים.

פלסטין

ה 17 אפר 2025 4:44 pm - שעון ירושלים

6 הרוגים כתוצאה מהפצצת הכיבוש על מספר אזורים ברצועת עזה

שישה אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו כאשר מטוסי קרב ומזל"טים ישראלים הפציצו אזורים שונים ברצועת עזה, כשההתמקדות הייתה בעיר חאן יונס שבדרום המדינה.


לפי מקורות מקומיים, אזרח נהרג ואחרים, בהם ילד, נפצעו לאחר שמזל"ט ישראלי ירה כדורים לתוך אזור אל-מסאלבה בשכונת אל-זייתון בעיר עזה, במרכז רצועת עזה.


שני אזרחים נרצחו גם לאחר שהוכו על ידי כוחות הכיבוש הישראליים בשכונת אלמנרה, דרומית לחאן יונס, והועברו לבית החולים האירופי.


מטוס הכיבוש הפציץ חווה בשכונה הנ"ל, והביא למות קדושים של שלושה חקלאים: אדהם ג'מאל מוחמד אל-נג'אר, מוחמד עבדאללה מוחמד קוידר ומוחמד חאדר אשור.


מקורות רפואיים דיווחו כי 27 אזרחים נהרגו בפשיטות ישראליות על רצועת עזה מאז עלות השחר היום, כולל 21 בעיר עזה ובצפון רצועת עזה.

ערבי ובינלאומי

ה 17 אפר 2025 4:23 pm - שעון ירושלים

בית המשפט העליון בישראל דוחה את בקשת הממשלה לבטל את ההחלטה להקפיא את פיטוריו של בר

בית המשפט העליון בישראל דחה ביום חמישי את בקשת ממשלת ראש הממשלה בנימין נתניהו לבטל את ההחלטה להקפיא את פיטוריו של ראש השב"כ רונן בר.


מרשות השידור הרשמית נמסר כי בית המשפט העליון דחה את בקשת הממשלה לבטל את ההחלטה להקפיא את פיטוריו של בר.


על פי פסיקת בית המשפט העליון, "רונן בר ימשיך למלא את תפקידו מבלי לפגוע בסמכויותיו, ולא יינקטו צעדים לסיום כהונתו".


הוועדה ציינה ביום רביעי כי הממשלה הגישה עתירה לבית המשפט העליון בבקשה לבטל את צו ההקפאה הזמנית, בטענה שפסיקת בית המשפט "מהווה איום על עקרון הפרדת הרשויות".


בעתירה נכתב כי "הסמכות העליונה לנהל את ענייני ביטחון המדינה נתונה בידי הממשלה", והזהירה כי "החלטות בית המשפט העליון הפוסלות ממנה סמכות זו יוצרות מצב מסוכן".


עוד סברה הממשלה כי "הטלת המשך כהונתו של ראש ביטחון כושל ובלתי אמין רק על סמך צו זמני של בית משפט מהווה פגם מוסדי חמור".


מהרשות ציינו כי בית המשפט "דחה את עתירת הממשלה היום, יום חמישי".


"בית המשפט העליון דחה את בקשת הממשלה לבטל את צו המניעה הזמני המונע כיום את פיטוריו של ראש השב"כ רונן בר", אמרה.


שופטי בית המשפט צוטטו בפסיקתם: "אין בסיס לטענה בדבר פגיעה בסמכויות הממשלה במגזר הביטחוני", וציינו כי הממשלה "אחראית לקבל החלטות פוליטיות וביטחוניות".


עוד הוסיפו כי "קיומה של ביקורת שיפוטית על המינוי, ללא קשר לדרגה, אינו גורע מכך ולו במעט, כפי שהובהר במהלך הישיבה", שבדקה עתירות המתנגדות להחלטת הפיטורין.


היחסים בין בית המשפט העליון לממשלת ישראל היו מתוחים ביותר בעקבות ניסיונות הממשלה להגביל את סמכויות מערכת המשפט בישראל, במיוחד בעקבות החלטת בית המשפט להקפיא את פיטוריו של בר.


ב-20 במרץ אישרה הממשלה פה אחד את הצעת נתניהו לפטר את בר, ההחלטה הראשונה מסוג זה בתולדות ישראל, למרות אלפי הפגנות.


שעות לאחר החלטת הממשלה, בית המשפט העליון הקפיא את פיטוריו של בר בהמתנה לערעורים ממפלגות האופוזיציה, וגורמים בממשלה ציינו כי הם מתכננים לא לכבד את פסיקת בית המשפט.


מאוחר יותר, ב-8 באפריל, החליט בית המשפט העליון בישראל למנוע מהממשלה ליישם את ההחלטה לפיטורי מנהל השב"כ רונן בר, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף ב-10 באפריל, או להכריז על מחליפו, עד לסיום התיק.


נתניהו נימק את החלטתו לפטר את בר כ"כישלון", אולם בר ייחס את ההחלטות לחילוקי דעות עם נתניהו וחקירת השב"כ על גורמים בלשכת נשיא ישראל באשמת מגע עם ממשלה זרה.

פלסטין

ה 17 אפר 2025 4:00 pm - שעון ירושלים

מאות מתנחלים מסתערים על האתר הארכיאולוגי של בריכות שלמה.

מאות מתנחלים הסתערו אחר הצהריים (חמישי) על האתר הארכיאולוגי של בריכות שלמה מדרום לבית לחם.


לפי מקורות מקומיים, מאות מתנחלים, בחסות כוחות הכיבוש, הסתערו על האתר הארכיאולוגי של בריכות שלמה, התפרסו לאורך שלוש הבריכות וערכו טקסים מקראיים.


הגורמים הוסיפו כי כוחות הכיבוש סגרו לחלוטין את השטח, מונעים מאזרחים להתקרב ומונעים מתנועת כלי רכב להגיע לכפר ארטס ולעיר בית לחם.

ערבי ובינלאומי

ה 17 אפר 2025 3:16 pm - שעון ירושלים

הליגה הערבית: המטרה הפלסטינית עומדת בפני האיום החמור ביותר בתולדותיה.

מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד אבול גהייט, הדגיש כי העניין הפלסטיני עומד בפני האיום החמור ביותר בתולדותיה, לאור מלחמת ההשמדה של הכיבוש הישראלי, על רקע שתיקה בינלאומית מבישה ומחפירה.

על פי הודעה שפרסמה הליגה ביום חמישי, הדגיש אבול גהייט, בנאומו לפני המושב ה-57 של ועדת התיאום העליונה לפעולה ערבית משותפת, שהתקיימה במטה הארגון לחינוך, תרבות ומדע של הליגה הערבית (ALECSO) בתוניסיה, את הדחייה הערבית, האיסלאמית והבינלאומית המוחלטת של עקירת הפלסטינים, מבלי להפסיק את הטבח בזמן הזה, מבלי להפסיק מיד את הטבח. מאמצי שיקום והבראה, ולסלול את הדרך לפתרון צודק המקובל על הפלסטינים, הערבים והבינלאומיים, כלומר פתרון שתי המדינות.

הוא הדגיש כי הנוכחות הפלסטינית בשטח היא אמצעי המאבק החשוב ביותר, והדגיש את הצורך לפעול לחיזוק נוכחות זו ולעמוד איתן מול האכזריות העיוורת חסרת תקדים בעידן המודרני שלנו.

אבול גהייט התייחס לתוכן החלטת המועצה הכלכלית והחברתית במושב הרגיל ה-113 שלה בדבר הכנת תוכנית חירום לטיפול בהשלכות הכלכליות והחברתיות השליליות של התוקפנות הישראלית נגד מדינת פלסטין, ולאחריה החלטת הוועדה בישיבתה הקודמת (הישיבה ה-56), בנוסף להחלטת פסגת בחריין, שאימצה תוכנית זו ב-202146.

פלסטין

ה 17 אפר 2025 1:46 pm - שעון ירושלים

שואת עזה טורפת יותר מ-18,000 ילדים... העולם נכשל במבחן המוסרי וההומניטרי החשוב ביותר שלו

קאזם אבו חלף: ישנם נתונים מזעזעים המשקפים את היקף הטרגדיה ההומניטרית שחוו ילדים ברצועת עזה לאחר 18 חודשים של לוחמה ישראלית מתמשכת.

חאלד קזמר: מספר הילדים שנהרגו בשנה אחת של המלחמה בעזה עולה על מספר קורבנות המלחמות ברחבי העולם בעשור שלם.

ד"ר עבדול מג'יד סוואילם: פשעי ישראל בעזה, במיוחד נגד ילדים, מייצגים ביטוי מסוכן של עקרונות "רצח עם, טיהור אתני, אכזריות, נקמה וסדיזם".

ד"ר סוהיל דיאב: ישראל מנהלת את המלחמה הדמוגרפית האחרונה שלה לאחר שמיצתה את כל האפשרויות, בעוד העולם עד לקריסה מוסרית חסרת תקדים.

יאסר מנאע: הטבח הגלוי בילדים פלסטינים הוא הצהרה ברורה על כישלון העולם במבחן המוסרי וההומניטרי החשוב ביותר שלו.




בעיצומה של אחת הטרגדיות ההומניטריות הנוראיות ביותר של העידן המודרני, עומדים ילדי רצועת עזה בפני מלחמת השמדה ישראלית חסרת רחמים, קוצרים את חייהם, הורסים את עתידם ועוקרים אותם ממשפחותיהם ומהשורשים הפסיכולוגיים. יותר מ-18,000 ילדים נהרגו במלחמה הזו, ועשרות אלפים נוספים נותרו ללא הורים, או אפילו מקלט בטוח.

מספרים מזעזעים מדברים על טרגדיות המוניות באזור גיאוגרפי קטן שהפך למקום מוות, שבו אין מקום בטוח ואין חיים הדומים לחיים.

גורמים בינלאומיים, סופרים ופעילי זכויות אדם, המדברים בנפרד עם אל-קודס, אומרים כי הדבר בא על רקע קריסה כמעט מוחלטת של מערכות הבריאות והחינוך, בעוד שעשרות אלפי ילדים מוצאים את עצמם בין הריסות בתי הספר והבתים שלהם, פצועים בגופם ובנפשם, משוללים מהזכויות הבסיסיות ביותר שלהם לטיפול, חינוך ובטיחות. כבר לא מספרים סיפורים על איתנות גבורה או על חלומות ילדות, אלא על איברים קטועים, צרחות המתנשאות מעל ההריסות, ואמהות שמחפשות את ילדיהן בהריסות.

הם טוענים שבתוך הגיהינום הפתוח הזה, המצפון העולמי טרם התעורר. הגינויים ביישנים, עמדות בינלאומיות בררניות, סיוע הומניטרי משמש כקלף מיקוח ורוצחים זוכים לחסינות פוליטית ומשפטית. זהו רצח עם מוצהר, המתרחש מדי יום. ילדים מצטמצמים למספרים בלבד בדיווחי שטח, סצנה שחושפת את הכישלון המוסרי וההומניטרי של המערכת הבינלאומית.


ילדי עזה חיים ב"מבוך מוות"


דובר יוניסף, קאזם אבו חלף, אומר כי נתונים מזעזעים משקפים את היקף הטרגדיה ההומניטרית הניצבת בפני ילדים ברצועת עזה לאחר 18 חודשים של לוחמה ישראלית מתמשכת. הוא מתאר את סבלם כ"מציאות ללא מקבילה" בעולם, למרות נוכחותם של קונפליקטים אחרים, כמו בסודן.

אבו חלף מסביר כי מספר הילדים שאיבדו את הוריהם בעזה הגיע לכ-39 אלף, 37 אלף מהם איבדו הורה אחד (אבא או אם), בעוד 2,000 ילדים איבדו את שני ההורים. אבל הנושא החמור ביותר הוא נוכחותם של 17,000 ילדים "ללא ליווי" - שהופרדו ממשפחותיהם ללא גורל ידוע - ורק כ-300 מהם התאחדו עד כה.

"ילדים בעזה משלמים מחיר כבד על אזור גיאוגרפי קטן כל כך", אמר אבו חלף. "מספר הילדים הנפגעים ב-18 החודשים האחרונים עולה על כל מקום אחר בעולם, יחסית לאוכלוסייה".

אבו חלאף מציין כי על פי דיווחים סטטיסטיים מיוחדים, כ-16,500 בני אדם זקוקים מאוד ליציאה מרצועת עזה לקבלת טיפול רפואי, כולל יותר מ-4,000 ילדים. פחות מ-2,000 מהזקוקים לטיפול יכלו לעזוב מאז אוקטובר 2023, כולל 632 ילדים, בשל הגבלות ישראליות.


סבלם של ילדים פצועים וקטועים


אבו חלף מדבר על סבלם של ילדים פצועים, במיוחד אלה עם קטיעות גפיים, הסובלים ממחסור בתרופות ובטיפול רפואי בעקבות הרס מערכת הבריאות.

אבו חלאף מצביע על שכיחותם של משברים פסיכולוגיים בקרב ילדים עקב טראומה יומיומית, ואמר: "כל הילדים בעזה, המהווים מחצית מאוכלוסיית עזה, זקוקים לתמיכה פסיכולוגית דחופה".

אבו חלף מאשר שילדים בעזה איבדו שנתיים רצופות בבית הספר, כאשר רוב בתי הספר נהרסו וחלקם הוסבו למקלטים.

אבו חלף מותח ביקורת על הפיכתו של הסיוע ההומניטרי ל"כלי מיקוח" מדיני, למרות שהחוק הבינלאומי מחייב אותו ללא תנאי. כל זה מתרחש בתוך שקט וחוסר מעש בינלאומיים.

אבו חלף מציין כי ההפצצות המתמשכות, העקירה והמלחמה המתמשכת הפכו את חיי הילדים ל"מבוך מוות", ללא מקום בטוח להיות בו. בינתיים, רבים סובלים מקור, רעב וצמא בשל האיסור על כניסת אספקה חיונית במשך יותר מחודש וחצי.

אבו חלף מבקר את הקהילה הבינלאומית על "חוסר המעש" שלה והגבלת עצמה ל"גינויים", תוך שימוש בסיוע כ"כרטיס לחץ".

אבו חלף אומר, "עזה הפכה למודל לאסון ההומניטרי המתרחש לנגד עיני העולם. ילדים מתים מרעב או מהפצצות, ואף אחד לא עושה מעשה".

אבו חלף מזהיר כי המשך המלחמה פירושו הרס של דור שלם, הקורא לפתיחה מיידית של המעברים, סיום המצור והעמדה לדין של כל המעורבים בפשעים אלו.



עזה הפכה ל"בית קברות לילדים"


חאלד קוזמר, מנכ"ל ההגנה למען ילדים בינלאומיים - פלסטין, מצדו תיאר את סבלם של ילדים ברצועת עזה כ"פשע חסר תקדים" בהיסטוריה המודרנית, וטען כי מספר הילדים שנהרגו בשנה אחת של מלחמה עולה על מספר קורבנות המלחמות ברחבי העולם בעשור שלם. הוא ציין כי עזה "הפכה לבית קברות לילדים", כפי שניסח זאת מזכ"ל האו"ם.

קזמר טוען כי הנתונים המתעדים את פשעי הכיבוש נגד ילדים בעזה הם "מבישים" לאנושות בהיסטוריה המודרנית, ומציין כי מספר הילדים הקדושים עלה על 18,000 מאז תחילת המלחמה, בעוד ששמותיהם של רבים מהם נותרו עלומים בשל גודל האסון וחוסר היכולת לתעד אותם במלואם.

"במלחמת 2014 רשמנו 555 ילדים קדושים, והיו לנו פרטים על כל מקרה. היום יש לנו 18,000 קדושים, ואפילו לא יודעים את השמות של כולם", אומר קזמר.

קזמר מתייחס לטרגדיה האנושית הרחבה יותר, שבה יותר מ-39,000 ילדים איבדו את תמיכתם המשפחתית, בין אם בגלל אובדן של אחד ההורים או שניהם, והותירו צלקות פסיכולוגיות ופיזיות לכל החיים.

קזמר מציינת כי ישנם למעלה מ-11,000 נעדרים, 40% מהם ילדים, בנוסף לאלפי מקרים של כריתת גפיים בקרב ילדים, המהווים נכות קבועה לאור קריסת מערכת הבריאות.


"הרעבה" ככלי מלחמה


קזמר טוען כי הכיבוש לא הגביל את עצמו להרג ישיר, אלא גם נהג במדיניות של "הרעבה" ככלי מלחמה. הוא מסביר שלפחות 52 ילדים תועדו כמתו מרעב, בעוד שמאות אלפים נוספים סובלים מתת תזונה חמורה וממחסור במי שתייה.

"המחלות מתפשטות בקצב חסר תקדים, ובתי חולים כבר לא מסוגלים לתפקד לאחר שנהרסו באופן שיטתי", אומר קזמר.

קזמר מציין כי הרס תשתיות הבריאות בעזה הוא "תקדים מסוכן בתולדות הסכסוך", שכן בתי חולים הופצצו על ידי מטוסים וטנקים, מה שמונע מהרצועה לספק שירותים רפואיים בסיסיים.

קזמר מספר את סיפורה של ילדה שטופלה בשל קטיעה של רגל וחלמה להחלים ולהיות רופאה, לפני שישראל הפציצה את בית החולים בו שהתה, מה שהוביל למותה. החלום שלה מעולם לא התגשם.

קזמר טוען כי יותר מ-700,000 ילדים נשללו מזכותם לחינוך בעקבות הרס של בתי ספר ואוניברסיטאות, ומזהיר כי החמצת שנתיים רצופות של לימוד יביא לדור פצוע ללא עתיד. הוא מדגיש כי הפרה זו נוגדת בבירור את החוק הבינלאומי, המבטיח את החינוך כזכות יסוד.

קזמר מציינת כי אחוז הילדים מבין הנפגעים בעזה עלה מ-20% במלחמות קודמות לכ-40% כיום, סיבה המיוחסת לצפיפות האוכלוסין הגבוהה ברצועה, שבה ילדים מהווים 47% מהאוכלוסייה.


חיילי הכיבוש מתפארים בצילומי פשעיהם.


"ישראל מבצעת את הפשעים שלה לעיני כל העולם", אומר קזמר. "למעשה, חייליו מתפארים בצילומי הפשעים שלהם". הוא מצטט מקרים שתועדו על ידי חיילים ישראלים שפוצצו בתים פלסטינים ושלחו אותם כ"מתנות" לקרוביהם.

קזמר מותח ביקורת על הקהילה הבינלאומית, במיוחד את ארה"ב ומדינות המערב, ומתאר אותן כ"שותפים ברצח עם" בשל תמיכתן הצבאית והפוליטית בישראל והגנתן עליה בפורומים בינלאומיים.

קזמר מבקר גם את חוסר המעש של בית הדין הפלילי הבינלאומי, שנקט רק נגד מספר מצומצם של מנהיגים ישראלים, למרות ראיות נרחבות לפשעיהם.

קזמר טוען כי החלטות בית הדין הבינלאומי, שראו את מעשיה של ישראל כ"רצח עם", לא יושמו בשל מה שהוא מתאר כ"צביעות בינלאומית", שבה אמות מידה משפטיות מיושמות באופן סלקטיבי.

"המערב מתיימר להגן על זכויות האדם, בזמן שהם שורפים אותן בעזה. המצפון העולמי מת", אומר קזמר.

קזמר קורא להפסקת אש מיידית, מתן סיוע הומניטרי ואחריות של כל האחראים לפשעים אלה, מתוך אמונה שהשתיקה הבינלאומית רק מעודדת את ישראל להמשיך ברצח העם שלה.

"אנחנו לא יכולים לספור את הקדושים מדי יום בזמן שהעולם צופה", אומר קזמר. "כל ילד שנהרג הוא פשע ששורף את מצפונה של האנושות".



מקרה מזעזע של חוסר יכולת אנושית להרג


בתורו, הסופר והאנליטיקאי הפוליטי ד"ר עבדול מג'יד סוויילם: ההרג, ההרס והסבל האנושי הנגרם לילדי עזה צריכים לעורר את מצפונה של האנושות כולה. עם זאת, התגובה הבינלאומית נותרה מתחת לסטנדרט הנדרש, ומשקפת מצב מזעזע של חוסר התאמה אנושית מול "הרג מכוון ונקמה סדיסטית".

סוואילם מסביר כי כישלון זה בתגובה ההומניטרית לפשעים הישראלים נגד תושבי רצועת עזה, במיוחד ילדים, נובע מהיעדר ארגון אמיתי של מצפון אנושי, שאמנם נוכח בליבם, אך לא תורגם לשדולות לחץ המסוגלות לעצור את רצח העם הזה.

סווויילם טוען כי הפשעים הישראלים שבוצעו בעזה, במיוחד נגד ילדים, מייצגים ביטוי מסוכן לעקרונות "רצח עם, טיהור אתני, ברבריות, נקמה וסדיזם", תכונות הרווחות במנטליות הישראלית, אשר לאור התמיכה הפוליטית והצבאית המוחלטת של ארצות הברית, משוחררת מכל מגבלה מוסרית או משפטית.


המערב ישלם את המחיר על שותפותו לאכזריות הישראלית.


סוואילם מציין כי האחריות אינה נופלת רק על הכיבוש ותומכיו, אלא כוללת גם את הממסד הפוליטי המערבי, שעד כה לא הצליח לנקוט עמדה מוסרית והומניטרית ברורה. הוא מזהיר שההיסטוריה תגנה את השתיקה הזו, והמערב ישלם מחיר כבד על שותפותו לאכזריות הישראלית.

סוואילם מותח ביקורת על המשטר הערבי והאסלאמי הרשמי על כך שלא נקטו בשום פעולה, למעט כמה הפגנות ועמדות רגשיות, אותן הוא מתאר כבלתי מסוגלות להקים קבוצת לחץ אמיתית לעצור את מעשי הטבח.

סוואילם מדגיש כי התנועה בתוך החברה הישראלית הדורשת להפסיק את המלחמה בעזה אינה נובעת ממניעים הומניטריים או מדחיית אכזריות, אלא מוגבלת לדרישה לשחרור אסירים ישראלים, בעוד הרג ילדים פלסטינים מעסיקים אותם בכל דרך שהיא.

סוואילם אומר: "כל מי שמאמין שהחברה הישראלית יכולה להיות מונעת ממניעים הומניטריים, כפי שקרה עם עמים אחרים לאחר שמדינותיהם ביצעו פשעים לאורך ההיסטוריה, הוא הזוי. זוהי חברה המונעת אך ורק על ידי מניעי השנאה הגזעניים שלה, והיא מרוחקת לחלוטין מכל ערכים תרבותיים או הומניטריים".


ישראל חוזרת ל"כיכר הנכבה 1948"


ד"ר מצידו מאשר. סוהיל דיאב, פרופסור למדעי המדינה ומומחה לענייני ישראל, אמר כי הכוונת ילדים בעזה היא חלק מאסטרטגיה ישראלית שיטתית ל"פתרון דמוגרפי" כחלופה לכישלון הפרויקט הציוני בהשגת מטרותיו באמצעים אחרים. הוא ציין כי היא מחזירה את ישראל ל"נכבה של 1948" לאחר קריסת הנרטיבים הפוליטיים והצבאיים שלה.

דיאב מסביר שהזווית הראשונה טמונה בהבנה הישראלית ש"הפתרון הדמוגרפי" הוא האופציה היחידה לאחר שאמצעים אחרים נכשלו. הנשנושים הגיאוגרפיים נכשלו לאחר שהסיפוח הפורמלי של השטחים נתקע, והלגיטימיות הבינלאומית קרסה עם חשיפת שווא הטענות הדמוקרטיות הישראליות, מה שהוביל לחזרה למודל 1948 של רצח עם ועקירת אוכלוסין, כפי שהתרחש במהלך הנכבה.

"הרג ילדים אינו מעשה אקראי, אלא חלק ממשוואה מתמטית להבטיח עליונות דמוגרפית יהודית", אומר דיאב.

הזווית השנייה, לפי דיאב, היא הירידה המוסרית המהדהדת של ישראל, שכן היא הגיעה לשלב של "אדישות למוסדות בינלאומיים או ללחצים הומניטריים", בעוד שהזווית השלישית מראה על אימפוטנציה בינלאומית המחולקת לשלושה צירים: ארצות הברית, המשתתפת באופן פעיל בפשע באמצעות תמיכה צבאית ופוליטית; הקהילה הבינלאומית, הנקרעת בין דחיית הפשעים לבין אי התמודדות עם ישראל מחשש לתמוך בחמאס; והעולם הערבי, שבו חלק מהמשטרים הערביים רואים במלחמה אמצעי להחליש הן את ישראל והן את ההתנגדות, המייצגת את הציר האיראני.


מבחן אמיתי למצפון האנושי


דיאב מתייחס לסיבות ההיסטוריות והאידיאולוגיות המניעות את האלימות הישראלית ואת המרדף להרג והשמדת העם הפלסטיני, במיוחד ילדים, ומצביע על שלושה גורמים עיקריים: הדוקטרינה התלמודית המעניקה לגיטימציה ל"הרג מנע" של כל מי שנחשב לאיום, ומצטטת את ספרו של העיתונאי הישראלי ברגמן (2018), שתיעד את ההתנקשויות הפוליטיות הללו מאז 21470. דוקטרינה.

הגורם השני, לפי דיאב, הוא החזון הביטחוני הציוני המבוסס על רעיון "עם ללא ארץ לארץ ללא עם", שגרם לטיהור אתני מאז 1948, שהוביל למעשי טבח כמו כפר קאסם (1956).

דיאב מצביע על הגורם השלישי: תסביך הרדיפות גם בקרב יהודים חילונים, החווים "פרנויה קולקטיבית" שמאלצת אותם לחפש אויב קבוע כדי לחזק את האחדות הפנימית.

דיאב מזהיר כי המצב הנוכחי מייצג רגע ייחודי, שכן ישראל מנהלת את המלחמה הדמוגרפית האחרונה שלה לאחר שמיצתה את כל האפשרויות האחרות, והעולם עד לקריסה מוסרית חסרת תקדים בהתמודדות עם פשעים. דיאב טוען שההיסטוריה לא תסלח לשותפים, במיוחד מאז שהראיות לרצח עם הפכו ל"פומביות".

"מה שקורה בעזה הוא לא רק מלחמה, אלא מבחן אמיתי למצפון האנושות, וילדים הם המדד שמראה את הכישלון של כולם", אומר דיאב.


עדות מרשיעה לקריסת מערכת הערכים הבינלאומית


הסופר והמומחה לענייני ישראל, יאסר מנא, אומר שמה שילדי עזה נתונים לו לא יכול להיחשב רק תיאור רגשי של מצב הומניטרי טרגי, אלא "עדות מזעזעת לקריסת מערכת הערכים הבינלאומית". הוא מציין כי "הטבח הגלוי בילדים פלסטינים הוא הצהרה ברורה על כישלון העולם במבחן המוסרי וההומניטרי החשוב ביותר: הגנה על ילדים".

מאנאא סבור כי הצהרותיהם של חלק מבכירי האו"ם, שתיארו את מה שקרה כ"חסר תקדים בהיסטוריה המודרנית", מאשרות בעקיפין שמוסדות בינלאומיים הסתפקו בצפייה מבלי לנקוט בפעולה ממשית. לדעתו הדבר משקף כישלון כפול: חוסר יכולת לעצור את הפשעים וחוסר יכולת לאכוף את החוק הבינלאומי, שנראה סלקטיבי בטיפול בדם פלסטיני.


הרג ילדים על בסיס אידיאולוגיה שורשית


מאנע טוען כי הכוונה לילדים אינה תוצאה של טעויות צבאיות או מה שמכונה "נזק נלווה", אלא תוצאה של רקע אידיאולוגי מושרש עמוק בתוך פלגים מסוימים בממסד הביטחוני והמדיני הישראלי, הרואה בילדים פלסטינים "אויב נדחה", מתוך אמונה ש"הרג הזרע" הוא הערובה להמשך השליטה בעתיד.

מאנע טוען כי גישה זו משקפת רצון ישראלי ברור "להרוס פסיכולוגית את החברה הפלסטינית" על ידי פגיעה בחוליה החלשה ביותר: הילדות.

"נקמה בילדים היא לא רק נשק צבאי, אלא גם נשק פסיכולוגי שנועד להחדיר ייאוש באנשים ולהרוג כל תקווה לעתיד", אומר מאנה.

מאנאא סבור כי ההיבט המסוכן ביותר בפשעים הללו הוא "השתיקה הבינלאומית", המשדרת מסר מרומז כי "מותר לשפוך דם פלסטיני, ושפטור מעונש הפך לנורמה".




פלסטין

ה 17 אפר 2025 12:49 pm - שעון ירושלים

רשות המים: שאיבת מי מקורות לשכונות העיר עזה מתחדשת לאחר הפסקה של שבועיים

רשות המים מסרה ביום חמישי כי הצוותים הטכניים שלה הצליחו להחזיר את אספקת המים לשכונות העיר עזה לאחר שהשלימו תיקוני חירום ותחזוקה לחיבור המים הראשי של מקורות (חיבור מונטאר) מזרחית לעיר עזה.

בהודעה שפורסמה ביום חמישי ציינו רשות המים כי זו הפעם השלישית שצוותיה מבצעים פעולות תחזוקה ותיקון בצינור מאז תחילת התקיפה ברצועת עזה. הצינור נועד ל-4 באפריל, מה שגרם לניתוק מוחלט של מים מותפלים ממקורות, מקור המים העיקרי של העיר עזה, שכיסה כ-70% משכונות העיר, עם סך של 20,000 מ"ק ליום כדי לספק כמעט מיליון נהנים. זה קורה על רקע הצפיפות של תושבים ועקורים מפאתי העיר ומאזורי הצפון לתוך העיר עזה כתוצאה מצווי הפינוי המתמשכים לאותם אזורים. מציין כי אותו קו היה נתון להתקפות קודמות באפריל ויולי של השנה שעברה.

ברשות המים הסבירו כי הכוונה זו הובילה להסלמה מהירה של המשבר, לאור מיעוט החלופות והפסקת פעילות מכליות המים מתחנות התדלוק המחוברות לצינור המים הראשי של מקורות, שהגיעו בשבועות האחרונים לשיעורים יומיים של כ-1,600 מ"ק.

היא ציינה כי למרות חומרת המצב בשטח מזרחית לעיר עזה, צוותי רשות המים החלו בתיאום ובפיקוח על תחזוקה ותיקונים לחירום בחיבור המים מקורות. הדבר נעשה לאחר קבלת אישור עבודה מרשויות הכיבוש לבצע הערכה טכנית מהירה של התקלה ולעבוד על אספקת החלקים, החומרים והציוד הנדרשים לעבודות התחזוקה באמצעות חברה קבלנית מקומית בשיתוף הצוות הטכני של עיריית עזה.

כמו כן, בתקופת המשבר הרחיבה רשות המים בשיתוף יוניסף את ההובלה והחלוקה של מי שתייה מותפלים במכליות באמצעות הסכמים טכניים שנחתמו עם 16 מפעלי התפלה פרטיים בעיר עזה. זאת כדי לכסות את המחסור הקיים במי מקורות ולספק את צורכי התושבים והעקורים לכל הפחות. כמויות ההובלה והחלוקה היומיות במכליות הוכפלו מ-1,700 מ"ק לכ-3,100 מ"ק, והקלה משמעותית על הסבל שנגרם כתוצאה מהפסקת המים במקורות.

ראוי לציין כי שיקום השאיבה, שהחל אתמול בערב, היה ניסוי לבדיקת יעילות צינור המים הראשי של מקורות. הזרימות גדלו בהדרגה במהלך 24 שעות כדי לקבוע אם נדרשת עבודת תחזוקה נוספת. עד כה לא דווחו תקלות טכניות.

באותו הקשר ציינו ברשות המים כי הכיבוש ממשיך להציב מכשולים ומכשולים מאז תחילת המלחמה על אספקת חומרים, חלקי חילוף וציוד הדרושים לתחזוקה ותיקונים דחופים ברשתות ומתקנים מים ותברואה על ידי המשך סגירת כל המעברים המסחריים, דבר המשפיע לרעה על מהירות התגובה בחירום לעבודות אלו.

פלסטין

ה 17 אפר 2025 12:46 pm - שעון ירושלים

5 הרוגים בהפצצת הכיבוש על בית ספר המגן על עקורים במחנה ג'בליה, מצפון לרצועת עזה.

חמישה אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו ביום חמישי כאשר כוחות הכיבוש הישראלי הפציצו בית ספר שבו שוכנים עקורים במחנה ג'בליה, מצפון לרצועת עזה.


מקורות מקומיים דיווחו כי כלי טיס ישראליים הפציצו את בית הספר אל-איוביה המזוהה עם אונר"א במחנה ג'בליה, הרגו לפחות שלושה אזרחים ופצעו אחרים.


מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-51,065, ומספר הפצועים ל-116,505, מאז תחילת התוקפנות ב-7 באוקטובר 2023.

פלסטין

ה 17 אפר 2025 9:31 am - שעון ירושלים

הודעה על מותו של האסיר מוסא עדילי מחווארה בבתי הכלא של הכיבוש

הוועדה לענייני אסירים ומועדון האסירים הפלסטינים הודיעו אמש על מותו של האסיר מוסב חסן עדילי (בן 20) מהעיירה חווארה, דרומית לשכם, בבית החולים סורוקה.

הנציבות ומועדון האסירים הבהירו ביום חמישי בהצהרה משותפת כי השהיד עדילי עצור מ-22 במרץ 2024 ונידון לשנה וחודש מאסר. הוא היה אמור להשתחרר שלושה ימים לאחר מכן.

בהודעה צוין כי מות הקדושים של עדילי מתווסף לרשימת חללי תנועת האסירים, שנהרגו כתוצאה מהפשעים המאורגנים שמבצעת מערכת הכליאה הישראלית באופן חסר תקדים מאז תחילת רצח העם המתמשך.

הוא ציין כי עם מות האסיר עדילי, עלה מספר השהידים בין האסירים והעצורים מאז רצח העם ל-64, והם היחידים שזהותם ידועה לאור המשך עבירת ההיעלמות הכפויה, ביניהם לפחות (40) מעזה, כך ששלב זה בתולדות האסירים והכלואים שלנו הוא אפוא שלב זה בתולדות תנועת האסירים והכלואים שלנו. חללי תנועת האסירים שזהותם ידועה מאז 1967 הגיע עד היום ל-301, בעוד שמספר האסירים שגופותיהם מוחזקות הגיע ל-73, ביניהם (62) מאז רצח העם.

הנציבות והמועדון הוסיפו כי מות הקדושים של האסיר עדילי ביום האסיר הפלסטיני מהווה פשע חדש ברשומה של המשטר הישראלי האכזרי, שתרגל את כל סוגי הפשעים במטרה להרוג אסירים. פשעים אלו מהווים היבט נוסף של רצח העם המתמשך.

הם הדגישו כי שיעור הגדלת מספר השהידים בקרב אסירים ועצורים יקבל תפנית מסוכנת יותר ככל שיחלוף הזמן למעצרם של אלפים מהם בבתי הכלא של הכיבוש, ולהמשך חשיפתם לפשעים שיטתיים, ובעיקר: עינויים, הרעבה, תקיפות מכל הסוגים, פשעים רפואיים, פשעים רפואיים, עבירות רפואיות, עבירות רפואיות, פגיעה מינית והידבקות מכוונת והידבקות בכוונה. מחלות, בעיקר גרדת, בנוסף למדיניות הגניבה והקיפוח - חסרי תקדים ברמתם.

הנציבות והמועדון החזיקו בכיבוש האחראי המלא למות הקדושים של העציר עדילי, וחידשו את דרישתם ממערכת זכויות האדם הבינלאומית להתקדם בקבלת החלטות אפקטיביות להטיל על מנהיגי הכיבוש דין וחשבון לפשעי המלחמה שהם ממשיכים לבצע נגד עמנו, ולהטיל סנקציות על הכיבוש שיציבו אותו במצב של זכות יסוד ותשיבו למערכת היסודית שלו, למען החזרת מערכת היסוד שלו. ולשים קץ למצב האימפוטנציה האימתני שספגה במהלך מלחמת ההשמדה, ולסיים את מצב החסינות החריגה שהעולם העניק למדינה הכובשת שכן היא מעל אחריות, דין וחשבון ועונש.

פלסטין

ה 17 אפר 2025 9:23 am - שעון ירושלים

10 הרוגים בהפצצת הכיבוש על אוהל המגן על עקורים ממערב לחאן יונס.

עשרה אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו הלילה כאשר כוחות הכיבוש הישראלי הפציצו אוהל שבו שוכנים עקורים ממערב לחאן יונס, דרומית לרצועת עזה.

WAFA דיווחה כי מטוסי קרב ישראליים הפציצו אוהל שבו היו עקורים באזור אל-מאוואסי ממערב לחאן יונס, והרגו 10 אזרחים ופצעו אחרים. בסוכנות ציינו כי גופות החללים נחרכו כתוצאה מהשריפה שפרצה באוהל.

הפצועים וגופות החללים הועברו לבית החולים נאצר בעיר.

במרכז רצועת עזה נהרג אזרח ואחרים נפצעו כאשר כוחות הכיבוש הפציצו כינוס של אזרחים ממערב לדיר אל-בלח.

ביום רביעי בערב נהרגו ארבעה אזרחים ועשרות נפצעו כתוצאה מהפצצת הכיבוש הישראלי על הערים דיר אל-בלח וחאן יונס.

WAFA דיווחה כי מטוסי קרב ישראליים תקפו קבוצת אזרחים באזור אל-בראקה בדיר אל-בלח, הרגו שניים מהם ופצעו אחרים.

הוא הוסיף כי מל"טים ישראלים הפציצו קבוצת אזרחים ממערב למחנה חאן יונס, הרגו שניים ופצעו אחרים.

מספר אזרחים נפצעו גם כאשר מל"טים ישראלים הפציצו אזרחים בשכונת אל-עמל, ממערב לחאן יונס, בעוד מטוסי קרב ישראליים פתחו בשתי פשיטות בסביבת שכונת קודאיח, מזרחית לעיירה עבסאן אל-כבירה, מזרחית לעיר.

מספר אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו, רובם באורח קשה, כאשר כוחות הכיבוש הישראלי תקפו את שכונת אל-תופה ממזרח לעיר עזה.

מאז 7 באוקטובר 2023, הכיבוש הישראלי מבצע פשעי רצח עם ברצועת עזה והותיר יותר מ-167,000 הרוגים ופצועים, רובם ילדים ונשים, ויותר מ-11,000 נעדרים.

פלסטין

ד 16 אפר 2025 9:00 pm - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש חנקו שני אזרחים במהלך הפשיטה שלהם מדרום לשכם.

אזרחים נחנקו ביום רביעי בערב לאחר ששאפו גז רעיל שנורה על ידי כוחות הכיבוש הישראלי במהלך הפשיטה שלהם על הכפר מאדאמה, מדרום לשכם.


לפי מקורות מקומיים, כוחות הכיבוש הסתערו על מאדאמה במספר כלי רכב צבאיים וירו פצצות קול וגז מדמיע לעבר אזרחים, מה שגרם לכמה מהם להיחנק.


המקורות הוסיפו כי כוחות הכיבוש אילצו את בעלי החנויות לסגור את חנויותיהם בכפר.

פלסטין

ד 16 אפר 2025 8:21 pm - שעון ירושלים

אונר"א: מחסור חמור בתרופות בעזה מהווה איום חמור על חיי החולים

סוכנות הסעד והעבודות של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) אישרה ביום רביעי כי המחסור החמור בתרופות ובציוד רפואי ברצועת עזה מהווה איום חמור על חיי החולים.


הסוכנות מסרה בהצהרה באתר הרשמי שלה כי כל מערכת הבריאות בעזה מותקפת מאז תחילת התוקפנות, וקראה להסיר את המצור המתמשך שהטילו כוחות הכיבוש הישראליים על עזה ולחדש את הפסקת האש.


באותו הקשר, רופאים ללא גבולות אמרו בדו"ח שפורסם ביום רביעי כי "רצועת עזה הפכה לקבר אחים לפלסטינים ולמי שעוזר להם".


הארגון הוסיף כי "חסימת גישה מכוונת לסיוע חיוני שוב הורסת באופן שיטתי את חייהם של פלסטינים", וקראה ל"הסרה מיידית של המצור על עזה, הגנה על חייהם של פלסטינים ועובדים הומניטריים ורפואיים, ושיקום ותחזוקה של הפסקת האש".

פלסטין

ד 16 אפר 2025 7:38 pm - שעון ירושלים

הרוגים ופצועים כתוצאה מהכיבוש המכוון לשכונת אל-תופה, מזרחית לעזה.

מספר אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו, רובם קשה, כאשר כוחות הכיבוש הישראלי תקפו את העיר עזה במרכז רצועת עזה.


לפי מקורות מקומיים, מספר אזרחים נהרגו, בהם חאלד מוחמד אבו שייב ומסבח מוחמד אבו שייב, ואחרים נפצעו, כאשר כוחות הכיבוש תקפו את שכונת אל-טופח ממזרח לעיר עזה.


באותו הקשר, שלושה אזרחים, בהם ילד, נפצעו כאשר קבוצת אזרחים כוונה באזור אל-בראכה בדיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה.



פלסטין

ד 16 אפר 2025 5:39 pm - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש הרסו את ביתם של הקדושים חמאם וחרית חשש בג'נין.

היום, יום רביעי, הרסו כוחות הכיבוש הישראלי את ביתם של הקדושים חמאם וחרית חשש בג'נין.


לפי מקורות מקומיים, דחפורי כיבוש החלו להרוס את ביתם של שני הקדושים, חשאש, באזור חרש אל-סעדה בג'נין.


כוחות הכיבוש הודיעו למשפחה על כוונתם להרוס את הבית בן שתי הקומות בפברואר האחרון. הם הרסו חלקים מהבית ושרפו אותו לאחר שלכדו בתוכו את שני הקדושים לפני שהתנקשו בחייהם. מאוחר יותר הצליחה המשפחה לשחזר אותו.


חרית' וחומאם חשש נרצחו ב-5 ביולי, לאחר שביתם בשכונת חרש א-סעדה הוקף, הופצץ בטילי אנרגה והוצתה. באותו זמן נתפסה גופתו של חומם, בעוד שצוותי הגנה אזרחית וצוותי אמבולנס הצליחו לחלץ את גופתו של חרית' לאחר שכוחות הכיבוש נסוגו מסביבת הבית.

פלסטין

ד 16 אפר 2025 3:58 pm - שעון ירושלים

הרוגים כתוצאה מהפצצת הכיבוש על חאן יונס

שני אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו כאשר מל"טים ישראלים הפציצו את העיר חאן יונס בדרום רצועת עזה.


לפי מקורות מקומיים, מל"טים ישראלים הפציצו את רחוב 2 בעיירה אל-קרארה, צפונית לחאן יונס, והרגו שני אזרחים: חאלד אל-אסטל וטאהר אל-סאקה.

פלסטין

ד 16 אפר 2025 2:55 pm - שעון ירושלים

בריאות: 25 חללים ו-89 פצועים בעזה ב-24 שעות

מניין ההרוגים מהתוקפנות הישראלית ברצועת עזה עלה ל-51,025, ומספר הפצועים ל-116,432 מאז 7 באוקטובר 2023.

מקורות רפואיים דיווחו כי מניין ההרוגים כולל 1,652 חללים ו-4,391 פצועים מאז 18 במרץ.

לדבריה, 25 חללים ו-89 פצועים הגיעו במהלך 24 השעות האחרונות לבתי החולים ברצועת עזה.

היא הסבירה כי מספר חללים נותרו מתחת להריסות בתים ומתקנים שנהרסו, ובכבישים, וכי אמבולנסים וצוותי מומחים אינם מצליחים להגיע אליהם בגלל משאבים מוגבלים.

פלסטין

ד 16 אפר 2025 12:59 pm - שעון ירושלים

נפת ירושלים: 1,398 דונם נתפסו בשלושת החודשים הראשונים של השנה

מנפת ירושלים נמסר כי רשויות הכיבוש הישראליות תפסו יותר מ-1,398 דונם של קרקעות בנפת ירושלים במהלך שלושת החודשים הראשונים של השנה.


בהצהרה שפרסם ביום רביעי הוסיף הארגון כי ההסלמה במדיניות הקולוניאלית של רשויות הכיבוש מהווה פגיעה בוטה בזכויות עמנו והפרה בוטה של החוק הבינלאומי והחלטות הלגיטימיות הבינלאומיות, ובראשן החלטות מועצת הביטחון 242 ו-2334, המאשרות את אי הלגיטימיות של השטחים המזרחיים17, לרבות המושבות בירושלים.


הנגידה הצביעה על החלטות התפיסה שהוציאו רשויות הכיבוש, שבאו באמתלה של הרחבת רחובות, כפי שקורה בכביש הקולוניאלי מס' 45, או הרחבת מושבות קיימות כמו גבעת בנימין, או באמצעות סיפוח מאחזים קולוניאליים והפיכתם למושבות רשמיות, כפי שקרה עם בני אדם. עוד הוכרז כי יוקמו פרויקטי תשתית לשרת את הפרויקט הקולוניאלי בלב השכונות הפלסטיניות, כגון: ואדי אל-ג'וז, אל-ראם, כפר עקב, מכמס וקלנדיה.


היא הדגישה כי התוכניות הקולוניאליות שהוכרזו, כולל שבע תוכניות קולוניאליות חדשות, משקפות מגמה ברורה של ייהוד העיר וכפיית מציאות דמוגרפית חדשה באמצעות השתלטות על אדמות פלסטיניות ואילץ תושביהן הילידים לעזוב. הדבר נכון במיוחד בשכונת שייח' ג'ראח, בה מבקשות שלטונות הכיבוש להקים את ההתנחלות "נחלת שמעון" על חשבון תושבי השכונה הירושלמים, הנחשבים לדיירים מוגנים לפי החוק הירדני החל במזרח ירושלים.


נפת ירושלים הזהירה מפני הפרויקט הקולוניאלי המכונה "ירושלים רבתי", שבאמצעותו מבקשת ממשלת הכיבוש לספח 223 ק"מ משטחי הגדה המערבית לעיריית ירושלים. פרויקט זה כולל סיפוח של 14 התנחלויות, כחלק משלושה גושים קולוניאליים מסיביים, שמטרתם לפצל את הגדה המערבית, למצור על העיר ירושלים ולהפריד אותה מסביבתה הפלסטינית.


כמו כן, המחוז הזהיר מפני השתתפות ישירה של עיריית הכיבוש, לראשונה, בפרויקטים קולוניאליים הממוקמים בשכונות פלסטיניות בתוך העיר. הדבר מעיד על מעורבות גוברת של מוסדות הכיבוש הרשמיים ביישום תוכניות ייהוד ושינוי אופייה הערבי-פלסטיני של ירושלים.


היא ציינה כי פרקטיקות אלו הן חלק ממדיניות שיטתית להטלת ריבונות ישראלית על ירושלים ולחסל את הנוכחות הפלסטינית בה. היא קראה לקהילה הבינלאומית, לרבות האו"ם, האיחוד האירופי ומדינות ערב ואיסלאמיות, לנקוט בצעדים קונקרטיים ומעשיים לעצירת הפרות אלו, להבטיח את הגנת האוכלוסייה הפלסטינית מפני מדיניות עקירה כפויה, ולשמור על מעמדה המשפטי וההיסטורי של ירושלים כחלק בלתי נפרד מהשטח הפלסטיני הכבוש.

פלסטין

ד 16 אפר 2025 12:30 pm - שעון ירושלים

שני הרוגים על ידי כוחות הכיבוש בקבטיה, דרומית לג'נין.

הרשות הכללית לעניינים אזרחיים הודיעה ביום רביעי למשרד הבריאות כי שני צעירים נהרגו על ידי כוחות הכיבוש הישראלי בעיירה קבטיה, דרומית לג'נין.


על פי הוועדה, שני הקדושים הם: מוחמד עומר מוחמד זכרנה (בן 23), והצעיר מרוח יאסר ראב חזימיה (בן 19).

ערבי ובינלאומי

ד 16 אפר 2025 12:27 pm - שעון ירושלים

הרוג ופצוע בתקיפה ישראלית לעבר כלי רכב בדרום לבנון.

אדם אחד נהרג ועוד אחד נפצע בבוקר יום רביעי כשמל"ט ישראלי תקף כלי רכב באזור ואדי אל-חוג'יר בדרום לבנון.


הסוכנות הלבנונית דיווחה כי אדם אחד נהרג ועוד נפצע כתוצאה מהפשיטה הישראלית.


כלי תקשורת בלבנון דיווחו כי צוותי אמבולנס העבירו פצוע מהרכב המיועד בוואדי אל-חוג'יר.


לפי דיווחים ישראלים, ההפצצה כוונה לחבר חיזבאללה.


נמסר כי הפיגוע כוון לכלי רכב בכביש בין אל-שומריה לאל-קוסייר בוואדי אל-חוג'יר. כך לפי התקשורת הלבנונית.


סוכנות הידיעות הלבנונית דיווחה הבוקר (רביעי) כי ישראל כיוונה אמש את "מרכז ההגנה האזרחית של אגודת אל-ריסלה האסלאמית בעיירה תאיר חרפה, ושני בתים טרומיים".


ב-8 באוקטובר 2023 פתחה ישראל במתקפה על לבנון, שהסלימה למלחמה בקנה מידה מלא ב-23 בספטמבר 2024, שהביאה ליותר מ-4,000 הרוגים וכ-17,000 פצועים, בנוסף לעקירה של כ-1.4 מיליון בני אדם.


מאז כניסת הסכם הפסקת האש לתוקף ב-27 בנובמבר, ישראל ביצעה יותר מ-1,440 הפרות, והותירו כ-125 חללים ולפחות 371 פצועים. לפי נתונים רשמיים.


ישראל התחמקה מהשלמת נסיגתה מדרום לבנון עד 18 בפברואר, בניגוד להסכם. היא יישמה נסיגה חלקית תוך המשך כיבוש חמש גבעות מרכזיות באזורים שכבשה במהלך המלחמה האחרונה.

פלסטין

ד 16 אפר 2025 11:44 am - שעון ירושלים

משרד הבריאות בעזה חושף פרטי נתיחה של גופות הפרמדיקים שנהרגו ברפיח.

מנכ"ל משרד הבריאות בעזה, ד"ר מוניר אל-ברש, מסר כי דו"ח הנתיחה של גופות החובשים שנהרגו ברפיח מאשר באופן סופי כי כוחות הכיבוש הישראלי תקפו אותם במכוון וקברו אותם בבור עמוק, פשע החושף את שקר הנרטיב הישראלי של מותם בנסיבות העניין.


פקיד הבריאות הסביר כי תוצאות הדו"ח הרפואי הפריכו לחלוטין את טענות הכיבוש, והוכיחו כי הקורבנות לא נהרגו בשוגג, אלא כוונו באופן שיטתי בעת ביצוע תפקידם ההומניטרי.


הוא הוסיף כי המשך סגירת המעברים מחמיר את המצב הבריאותי הקטסטרופלי ברצועת עזה ומונע מתן טיפול רפואי לחולים ולפצועים, לאור מיעוט התרופות והמשאבים המוגבלים.


הוא הדגיש כי צוותי הרפואה בעזה "המוכים בנפגעים ובפצועים", ומתמודדים עם קשיים משמעותיים בביצוע הכיבוש באופן חוקי בשל התוקפנות המתמשכת והידרדרות התנאים ההומניטריים.


הוא ציין כי מגזר הבריאות איבד יותר מ-1,400 אנשי רפואה מאז תחילת התוקפנות הישראלית, מחיר מזעזע שמשקף את היקף הפגיעה הישירה במתקני הבריאות ועובדיהם.


הוא ציין כי מניין ההרוגים ממשיך לעלות, כאשר רוח הרעב מתנשאת בקרב האוכלוסייה הנצורה, כאשר מספר הקורבנות עולה בשל מחסור במזון, מים ותרופות.


באותו הקשר הסביר כי יותר מ-13,000 חולים בעזה ממתינים בקוצר רוח לאישורים לצאת מחוץ לרצועה לצורך טיפול, על רקע סירובה של ישראל לפתוח את המעברים.


מערכת הבריאות בעזה עומדת בפני קריסה קרובה, בעוד הקהילה הבינלאומית עומדת חסרת אונים מול פשעים שבוצעו נגד צוותים רפואיים והומניטריים, תוך הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ושל אמנות ז'נבה.

פלסטין

ד 16 אפר 2025 11:40 am - שעון ירושלים

מתכננים להקים שכונה קולוניאלית ולהקים דחפור של עשרות דונמים בגדה המערבית

ועדת ההתנגדות לחומות ולהתיישבות מסרה כי המדינה הכובשת מאיצה את פעולות ההתפשטות הקולוניאליות שלה בקצב חסר תקדים, לא רק מבחינת הרחבת ההתנחלויות והוספת יחידות ומבנים חדשים בתוכם, אלא גם מבחינת הקמת שכונות קולוניאליות רחוקות מהמושבה המקורית.


ראש הרשות, השר מועיאד שעבאן, הוסיף בהודעה שפרסמה ביום רביעי כי רשויות הכיבוש הגבירו לאחרונה את קצב הבנייה של שכונות אלו, אשר שוחקות יותר אדמות של אזרחים. הוא הסביר כי המפות המצורפות לתכניות המתאר שהתקבלו, שצוותי הרשות מנתחים ומתעדים, הצביעו על כוונת מדינת הכיבוש להרחיב את התנחלות "עץ אפרים", הבנויה על אדמות האזרחים בכפרים מאשה בנפת סלפית, וסניריה שבמחוז קלקיליה, על ידי הקמת תכנית אב חדשה להקים תכנית אב, שמטרתה להקים תכנית אב חדשה. יישוב לצורך בניית 192 יחידות קולוניאליות חדשות על שטח של 32 דונם, באמצעות תכנית המתאר שנשאה את המספר (יוש/1/6/126).


הוא הוסיף כי רשויות התכנון במדינה הכובשת למדו במרץ האחרון 45 תוכניות מתאר להתנחלויות בגדה המערבית, כולל ירושלים (הן בגבולות המוניציפליים והן מחוצה להם). הם אישרו 16 תוכניות אב, תוך הפקדת 29 אחרות.


הוא ציין כי תוכניות מרץ כוונו בסך הכל ל-3,280 אדמות של אזרחים.


באותו הקשר, מתנחלים, בחסות כוחות הכיבוש הישראליים, דחפו עשרות דונמים של אדמה פלסטינית בכפר אום צפא, צפונית מערבית לרמאללה.


מקורות מקומיים דיווחו כי דחפור מתנחלים, בחסות צבא הכיבוש, הרס עשרות דונמים של אדמה נטועה בעצי זית עתיקים בחלקו הדרומי של הכפר.


היא ציינה כי מתנחלים כרתו עשרות עצי זית באזור במהלך 48 השעות האחרונות.


המקורות ציינו כי המתנחלים תפסו מאות דונמים באזור הדרום, במטרה להפוך אותו למאחז קולוניאלי פסטורלי.


לדבריה, ישנה תוכנית לעקור את תושבי הכפר ולהקים מתחם התיישבות קולוניאלי גדול על אדמות ובתי האזרחים, שיקשר אותו לשני היישובים השכנים, במיוחד מכיוון שזהו הכפר היחיד שכניסותיו נותרו סגורות מאז מלחמת ההשמדה, ולא נפתחו לדקה אחת.


שטחה של אום צפא מוערך בכ-4,000 דונם, מתוכם נותרו רק 300 דונם עקב צעדי הכיבוש, פלישת קרקעות ותפיסת שטחים נרחבים ממנה. זה אותו שטח עליו נמצאים בתי האזרחים.

פלסטין

ד 16 אפר 2025 11:36 am - שעון ירושלים

ביום האסיר: 63 הרוגים ויותר מ-16,400 מעצרים מאז 7 באוקטובר

ממוסדות האסירים נמסר כי לפחות (63) עצורים נרצחו בבתי הכלא של הכיבוש הישראלי מאז תחילת התוקפנות ברצועת עזה, כולל (40) קדושים מעזה, בעוד שהכיבוש ממשיך להסתיר את זהותם של עשרות קדושים ולעצור את גופותיהם, תוך ציון כי מספר האסירים המתועדים (3,106 קדושים) הוא האחרון שבהם היה הילד וליד אחמד מסילוואד.


בהצהרה משותפת לציון יום האסיר הפלסטיני הוסיפו הארגונים כי פשעי עינויים בכל הרמות, כמו גם רעב, פשעים רפואיים ותקיפות מיניות, לרבות אונס, היו הגורמים העיקריים למותם של אסירים ועצורים בשיעור גבוה יותר מאשר בכל תקופה אחרת, בהתבסס על מעקב היסטורי ותיעוד העומד לרשות המוסדות.


מוסדות האסירים ציינו כי העדויות וההצהרות של אסירים בתוך בתי הכלא, שהועברו על ידי צוותים משפטיים, והעדויות שתועדו מהמשוחררים, זכו לרמה מזעזעת ומחרידה של שיטות עינויים שיטתיות, דווקא בחשבונות של עצורים מעזה. עדויות אלו כללו, בנוסף לפעולות העינויים, שיטות השפלה חסרות תקדים לפגיעה בכבוד האדם, מכות קשות וחוזרות ונשנות, ושלילת תנאי החיים המינימליים ההכרחיים במעצר. אנו מוצאים שהכיבוש פעל למיסוד פשעים באמצעות כלים ושיטות ספציפיות, המחייבים את מערכת זכויות האדם הבינלאומית לראות בו שלב חדש המאיים על האנושות כולה, לא רק על הפלסטינים. זה חל גם בנושא האסירים והעצורים הפלסטינים.


היא ציינה שממשלת הכיבוש הימנית הקיצונית הסלימה את מסעות ההסתה והכוונה לאסירים מלפני מלחמת ההשמדה, שכן ברור היה שזה בהקשר של הסלמה בפשעיה נגד עצורים באמצעות דיכוי וניסיונה לשלול מהם את מה שנותר מזכויותיהם. השלב שקדם להשמדה היה הקדמה לכוונותיה שקראו להוצאתן להורג באמצעות השר הקיצוני שלה (בן גביר), שייצג את כל מערכת הכיבוש, שפעלה להסית אסירים להרוג אותם ולירות בראשם כדי לפתור את בעיית הצפיפות בבתי הכלא.


יותר מ-16,400 מעצרים מאז תחילת התוקפנות ברצועת עזה

מספר המעצרים מאז תחילת רצח העם הגיע ל-16,400, כולל יותר מ-510 נשים וכ-1,300 ילדים. נתון זה אינו כולל את אלפי המעצרים מעזה, בהם נשים וילדים. היעלמות בכפייה היא הפשע הבולט ביותר שביצע הכיבוש נגד עצורי עזה, וממשיכה להיות.

הכיבוש פעל ליצירת מחנות מיוחדים למעצר עצירים מעזה ומהגדה המערבית, עם גידול במספר העצורים, בנוסף לבתי הכלא המרכזיים. הבולטים שבהם היו מחנה (שדה תימן), שהיה הכתובת הבולטת לפשעי עינויים, ובית הכלא (רקפת), בנוסף למחנה (ענתות), מחנה (עופר), מחנה (נפתלי) ומחנה (מנשה), שהם מחנות המזוהים עם הנהלת צבא הכיבוש. אלו רק המחנות שהמוסדות הצליחו לפקח עליהם, וייתכן שיש בתי סוהר ומחנות סודיים. המדינה הכובשת השתמשה במספר כלים לביסוס עבירת ההיעלמות הכפויה, על ידי התאמת החוק על ידי הטלת תיקונים לחוק המכונה "לוחמים בלתי חוקיים", וכן מניעה מהוועד הבינלאומי של הצלב האדום לבקר בהם, ואי חשיפת מספרם, מקומות המעצר, תנאי מעצרם או כל דבר הקשור לגורלם. הכיבוש התייחס אליהם בכוונה כאל מספרים, ובהמשך, לאור התיקונים שנעשו, הצליחו צוותים משפטיים לחשוף את גורלם של אלפי עצורים מעזה.


9,900 עצורים בבתי כלא כיבוש

מספר העצורים בבתי הכלא הכיבוש עומד על יותר מ-9,900 עצורים, ונתונים אלו אינם כוללים את כל העצורים מעזה החשופים לפשע של (היעלמות בכפייה). מספר האסירות הוא (29), כולל אסירה מעזה וילד, בעוד שמספר האסירות (גורים) מתחת לגיל (18 שנים) הוא כ- (400) ילדים המחולקים בין בתי הכלא (מגידו, עופר).


מספר העצורים המינהליים הגיע ליותר מ-(3498) עצורים מינהליים (עד תחילת אפריל), כולל (4) נשים ויותר מ-(100) ילדים. רוב העצורים המינהליים הם אסירים לשעבר ששהו שנים בבתי הכלא של הכיבוש, בנוסף לקטגוריות אחרות שכללו: סטודנטים בבתי ספר ואוניברסיטאות, עיתונאים, פעילי זכויות אדם, עורכי דין, מהנדסים, רופאים, אקדמאים, נציגים, פעילים, עובדים וקרובי משפחה מדרגה ראשונה של קדושים ושל אסירים של אסירים ואסירים. אסירים.


מספר העצורים המסווגים על ידי הכיבוש כ"לוחמים בלתי חוקיים" לפי נתוני הנהלת בתי הסוהר הוא (1,747), ונתונים אלו עד תחילת אפריל 2025.


3,498 עצירים מנהליים בבתי סוהר כיבוש

סוגיית העצירים המנהליים היווה את המהפך הבולט ביותר, בנוסף לשורת הפשעים השיטתיים שביצע הכיבוש מאז תחילת מלחמת ההשמדה. מספר העצורים המינהליים גדל והגיע להיות הגבוה בהיסטוריה. מספר העצורים המינהליים הגיע, עד תחילת אפריל, (3498), בהם למעלה מ-(100) ילדים ו-(4) אסירות, בידיעה שמספר העצורים המנהליים לפני המלחמה הסתכם בכ-(1320) עצורים. עלייה זו חלה במקביל להגעתה של ממשלת הכיבוש הקיצוני, כלומר לפני תחילת ההשמדה. אם נחזור להקשר ההיסטורי של פשע המעצר המנהלי, אנו מאשרים שרשויות הכיבוש הישראליות השתמשו במדיניות השרירותית של מעצר מנהלי נגד פלסטינים מאז כיבוש השטחים הפלסטיניים. במהלך השנים, עשרות אלפי פלסטינים נעצרו מנהלית. בנוסף לפשע המעצר המנהלי, הכיבוש הסלימה את המעצרים על רקע חופש הדעה והביטוי באמתלה של "הסתה", תוך שימוש בפלטפורמות המדיה החברתית ככלי מרכזי לדיכוי ולמעצר של אזרחים נוספים.


פשעים רפואיים נגד עצורים

פשעים רפואיים מתנשאים על עדויות האסירים, במיוחד עם המשך התפשטות הגרדת, שמערכת הכלא הפכה לכלי עינויים והובילה למותם של אסירים. רוב הביקורים האחרונים אצל אסירים נשלטים על ידי התפשטות הגרדת, בעיקר בבתי הכלא בנגב ומגידו, וכן בכלא עופר, שם המחלה נמצאת במגמת עלייה, ללא כל אמצעי להגביל את התפשטותה. מערכת הכלא מונעת מאסירים בכוונה פריטי היגיינה, ביגוד, חשיפה לשמש ומקלחות קבועות, בנוסף לצפיפות חסרת התקדים בקרב האסירים.


מספר האסירים החולים בבתי הכלא הכיבוש גדל. ישנם מאות אסירים חולים ופצועים, ומספרם גדל ללא הרף עקב הפשעים, המדיניות וצעדי התגמול השיטתיים שהכיבוש כופה על אסירים, בעיקר עינויים ופשעי רפואה.


הארגונים חידשו את קריאתם למערכת זכויות האדם הבינלאומית להתקדם בקבלת החלטות אפקטיביות להטיל על מנהיגי הכיבוש דין וחשבון לפשעי המלחמה שהם ממשיכים לבצע נגד עמנו, ולהטיל סנקציות על הכיבוש שיציבו אותו במצב של בידוד בינלאומי ברור, ולהחזיר למערכת זכויות האדם הבינלאומית את התפקיד הבסיסי שבו היא קיימת, ולשים קץ למדינה. של רצח העם והתוקפנות המתמשכים, ולסיים את מצב החסינות החריגה למדינה הכובשת, בהתחשב בכך מעל אחריות, אחריות וענישה.

ערבי ובינלאומי

ד 16 אפר 2025 9:49 am - שעון ירושלים

האו"ם: ישראל הרגה כ-71 אזרחים בלבנון מאז הפסקת האש בנובמבר האחרון.

משרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם אמר כי כוחות הכיבוש הישראליים הרגו לפחות 71 אזרחים בלבנון מאז כניסת הפסקת האש לתוקף ב-27 בנובמבר בשנה שעברה.


דובר UNHCR, תאמין אל-ח'יתן, אמר בהצהרה אמש כי הקורבנות כללו 14 נשים ותשעה ילדים, וכי יותר מ-92,000 בני אדם נותרו עקורים.


אל-ח'יתן אמר, "תקיפות אוויריות ישראליות פגעו במרכז רפואי חדש שנבנה בנקורה, הרסו אותו לחלוטין וגרמו נזק לשני אמבולנסים". הוא הוסיף כי תקיפות אוויריות ישראליות פגעו גם בכמה עיירות אחרות בדרום לבנון החודש, והרגו לפחות שישה אזרחים לבנונים.

פלסטין

ד 16 אפר 2025 8:59 am - שעון ירושלים

הכיבוש מסלים את הפצצתו ברצועת עזה ונתניהו מאשר את המשך הפעולות הצבאיות.

התוקפנות הישראלית ברצועת עזה נמשכת מאז 18 במרץ, בעקבות קריסת הפסקת אש שבירה. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו התנער מהר מהפסקת האש זו וחידש מדיניות של מלחמה כוללת, לרבות רצח עם, עקירה, השעיית הסיוע ההומניטרי וסגירת המעברים. זה בא בהקשר של תוקפנות שנמשכת כבר כמעט 17 חודשים.


ביום רביעי הרחיב הצבא הישראלי את פעילותו הצבאית במרכז רצועת עזה, והפציץ מספר בתי מגורים ממזרח לעיר עזה. הוא גם פרסם אזהרות לעקורים הפלסטינים בבית הספר פאטימה בינת אסד בעיירה ג'בליה, מצפון לרצועת עזה, וקרא להם לפנות את הבניין לקראת הפצצתו.


ביום ה-30 לחידוש הפעילות הצבאית, הודיעו גדודי קסאם על אובדן הקשר עם הקבוצה האחראית על לכידת החייל האמריקני עידן אלכסנדר, בעקבות תקיפה אווירית ישראלית. מצדו, הממשל האמריקני אישר כי מציאת טוראי אלכסנדר היא בראש סדר העדיפויות של הנשיא דונלד טראמפ.


בנוגע למאמצים המדיניים, מנהיג חמאס הצהיר כי המשא ומתן האחרון בקהיר לא הניב תוצאות, והדגיש כי ההצעה שהועלתה במהלך הסבב נדחתה לחלוטין על ידי כל הפלגים.


הוא הוסיף כי ההצעה כללה תנאים בלתי מקובלים, ובראשם פירוק ההתנגדות מנשקם, ללא ערבויות של ממש לסיום המלחמה או הוצאת כוחות הכיבוש מרצועת עזה.


באותו הקשר, במהלך ביקורו בצפון רצועת עזה בליווי שר הביטחון ישראל כץ והרמטכ"ל אייל זמיר, נשבע נתניהו להמשיך במתקפות נגד חמאס, והדגיש כי המערכה הצבאית תימשך.


במישור ההומניטרי התריע מנהל בתי החולים בעזה מפני משבר דלק חמור, וציין כי האספקה הזמינה אינה מספיקה ליותר משבועיים. במשרד הבריאות בעזה הסבירו כי שירותי בריאות ניתנים על רקע מחסור חמור בתרופות ובציוד רפואי, המונע מהצוותים הרפואיים לבצע התערבויות חירום לטיפול בפצועים.


בתוך כך, נמשכו התגובות בישראל לגבי עצומות עממיות המתנגדות להמשך המלחמה ודרישות השלמת עסקת החליפין והחזרת כל החטופים, כאשר מספר החותמים עולה על 100,000.


ב"הארץ" דווח כי צבא ישראל צמצם את מספר כוחות המילואים ואת הזימון שלהם, על רקע אינדיקציות למשבר אמיתי בשורות המילואים העולה על מה שהוכרז רשמית. בהקשר זה הדגיש הרמטכ"ל אייל זמיר כי לא יאפשר לחילוקי דעות לחדור לצבא.

פלסטין

ד 16 אפר 2025 8:47 am - שעון ירושלים

תוקפנות בטול כרם: פשיטות, מעצרים ועקירה בכפייה

התוקפנות הישראלית המתמשכת על העיר טול-כרם ומחנהה נכנסה ליומה ה-80, וה-67 במחנה נור שמס, על רקע הסלמה מתמשכת בשטח, פשיטות ומעצרים.


העיר טול כרם, מחנות הפליטים שלה ופרבריה היו עדים להיערכות כבדה של כוחות הכיבוש הישראליים ויחידות חי"ר עם שחר ביום רביעי, מלווה בפשיטות וחיפושים במספר שכונות, על רקע ירי כבד ופצצות קול.


מקורות מקומיים דיווחו כי יחידות חי"ר נפרסו לאחר חצות בשיכון העובדים בהר בפרבר אקטבה, מול מחנה נור שמס, תוך פעולות סירוק נרחבות. נשמעו פיצוץ אדיר וירי כבד.


בשעת לילה מאוחרת פשטו כוחות הכיבוש הישראלי על תחנת הדלק אל-קאיסי ואל-הודא בשכונת אלסלאם ממזרח לעיר, ועצרו בה מספר צעירים. הם ערכו בהם חיפוש, בדקו את תעודות הזהות שלהם והתעללו בהם. לא דווח על מעצרים.


הפריסה הצבאית השתרעה עד לפרבר דנאבה ולכביש המחבר אותו לעיירה כפר אל-לבד ממזרח, שם ירו הכוחות פצצות קול ועצרו את אוסאמה אל-עלי, אחיו של השהיד מואטסם אל-עלי, והעמידו אותו לחקירת שטח לפני ששחררו אותו מאוחר יותר הבוקר.


כוחות הכיבוש סיירו במספר שכונות בעיר, ובראשן: רחוב בית החולים הממשלתי תבת תאב, מרכז שוק הירקות, השכונה המזרחית, רחוב שכם ורחוב בתי המשפט, שם חסמו את תנועת כלי הרכב ומנעו מהם לעבור בהזדמנויות רבות.


בימים האחרונים הסלימו כוחות הכיבוש את מסעות העקירה הכפויים נגד תושבי מחנות הפליטים טול כרם ונור שמס, רחוב שכם ומעגל התנועה המקיף את השכונה הצפונית בעיר. לאחר איומים והפחדות, התושבים נאלצו להתפנות מבתיהם, ניתנה פרק זמן קצר לקחת את חפציהם עימם, ולאחר מכן הפכו את הבתים לצריפים צבאיים.


בינתיים, דרך שכם, המחברת את מחנות הפליטים טול כרם ונור שמס, הייתה עדה לפריסה כבדה של כוחות כיבוש, התנכלות לתושבים ומפריעה לתנועתם בכביש, שנסגר בתלימות עפר בשני הכיוונים. לאורך הכביש מוקמים מחסומים המונעים מעבר כלי רכב.


בהתפתחות קשורה, התחדשו הבוקר השיעורים האישיים בחמישה בתי ספר תיכוניים ועיסודיים לבנות בשכונה המזרחית בעיר: אל-עדוויה, אבו סלמה אל-כרמי, ח'ולה בינת אל-אזוואר ואישביליה. בתי ספר אלו נסגרו במשך יותר מחודשיים וחצי עקב התוקפנות.


חידוש הלימודים בבתי ספר אלו מגיע ימים לאחר חידוש החינוך האישי בשאר בתי הספר בעיר ובפרבריה, שהחל ב-6 לחודש. עם זאת, חמשת בתי הספר הללו התעכבו בשל המצב הביטחוני באזור.


התוקפנות וההסלמה הישראלית המתמשכת נגד העיר טול כרם ושני מחנותיה הביאו למותם של 13 אזרחים, בהם ילד ושתי נשים, שאחת מהן הייתה בחודש השמיני להריונה. עוד עשרות נפצעו ונעצרו.


זה גם הביא לעקירה בכפייה של יותר מ-4,000 משפחות ממחנות טול כרם ונור שמס, יחד עם מאות אזרחים מהשכונה הצפונית בעיר לאחר שבתיהם נתפסו וחלקם הוסבו לצריפים צבאיים.


התוקפנות גרמה להרס נרחב לתשתיות, כולל בתים, חנויות וכלי רכב, שנהרסו לחלוטין ובחלקם, נשרפו, הושחתו, נבזזו ונגנבו. 396 בתים נהרסו כליל ו-2,573 נהרסו חלקית במחנות הפליטים טול כרם ונור שמס, בנוסף לסגירת כניסותיהם וסמטאותיהם בתלי אדמה.

פלסטין

ד 16 אפר 2025 8:41 am - שעון ירושלים

מאות מתנחלים מסתערים על קבר יוסף ממזרח לשכם

מאות מתנחלים הסתערו אמש על קבר יוסף ממזרח לשכם.


מקורות מקומיים דיווחו כי כמה אוטובוסים שהובילו מתנחלים הסתערו על המקדש תחת הגנה כבדה מצבא הכיבוש וערכו טקסים תלמודיים.


כלי תקשורת עבריים דיווחו כי מאות מתנחלים, מלווים בחבר הכנסת צבי סוכות וראש המועצה להתיישבות צפון הגדה המערבית יוסי דגן, הסתערו על ההיכל וערכו תפילות תלמוד.


כוחות גדולים של צבא הכיבוש, מלווים בכמה דחפורים צבאיים, הסתערו על חלקה המזרחי של העיר שכם, התפרסו על גגות המבנים המקיפים את ההיכל, והרסו את הרחובות הסמוכים לפני שהמתנחלים הסתערו פנימה.

פלסטין

ד 16 אפר 2025 8:36 am - שעון ירושלים

פשיטות ומעצרים בגדה המערבית

כוחות הכיבוש הישראלי פתחו בקמפיין של פשיטות ומעצרים בגדה המערבית עם עלות השחר ובשעות הבוקר המוקדמות של יום רביעי.


בסלפית עצרו כוחות הכיבוש הישראלי שני אחים מהעיירה כפר א-דיכ ועצרו כ-30 אזרחים מכפר חריס, תוך הגברת התקיפה הצבאית נגד אזרחים בכמה אזורים במחוז.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש פשטו וערכו חיפוש בביתם של שני האחים, תאיר ומחמוד ראב אל-דק, בעיירה כפר אל-דק, ממערב לסלפית.


היא הוסיפה כי כוחות הכיבוש עצרו כ-30 אזרחים במרכז העיירה כפר חריס, צפונית מערבית לסלפית, והתעללו בהם לפני ששחררו אותם. הם גם סגרו את הכניסה הראשית לעיירה בשער ברזל.


באותו הקשר, כוחות הכיבוש סגרו את הכניסה לעיירה דיר איסטיה, מצפון-מערב לסלפית, בשער ברזל, בעוד שהכניסה הצפונית לעיר סלפית נותרה סגורה זה היום השישי ברציפות.


כוחות הכיבוש הקימו הבוקר מחסום צבאי בכניסה לעיירה ברוקין, ערכו חיפוש ברכבים של אזרחים ובדקו את תעודות הזהות שלהם, מה שמפריע לתנועתם.


בקלקיליה הסתערו כוחות הכיבוש על העיירה עזון ועצרו את נאסר סלמה ובנו עמר, אשרף סלים ובנו מוחמד, סעיד מאזיד ואיברהים בדוואן, לאחר שפשטו וערכו חיפוש על בתיהם.


עם עלות השחר הסתערו כוחות הכיבוש על העיר קלקיליה מהכניסה המזרחית שלה, והתפרסו במספר שכונות, ביניהן: "אל-איסקאן, אל-מסקווה ואל-וואד", וערכו חיפושים במספר בתים, מבלי שדווח על מעצרים.


ברמאללה עצרו כוחות הכיבוש את חמאם ריזק אבו נעים והרסו שלושה אוהלים השייכים לאביו, ריזק עוואד אבו נעים, בקהילת חלאייל באזור ואדי קטוניה בכפר. הם גם השחיתו את הגדר המקיפה את חוות הצאן.


כוחות הכיבוש עצרו גם את העיתונאי איברהים אבו סאפיה לאחר שפשט על ביתו בבית סירא, וכן את העורך ע'סאן קראג'ה מהעיירה סאפא שממערב לרמאללה. בתוך כך, העורך סלמה אל-קטאווי מהעיירה בירצייט, מצפון לרמאללה, זומן להתייצב לשירותי המודיעין.


בבית לחם הסתערו כוחות הכיבוש על הכפר חוסאן, התמקמו במספר שכונות ופשטו וערכו חיפושים על מספר בתים. הבעלים זוהו כפיראס איברהים חממרה ומוחמד מחמוד חממרה, אך לא דווח על מעצרים.

פלסטין

ג 15 אפר 2025 9:21 pm - שעון ירושלים

אונר"א: מלאי המזון שנכנסו לעזה בתקופת הפסקת האש אזלו.

סוכנות הסעד והעבודות של האו"ם לפליטים פלסטיניים (אונר"א) הודיעה ביום שלישי כי מלאי המזון שנכנסו לרצועת עזה במהלך תקופת הפסקת האש אזלו.


סגן מנהל המבצעים של אונר"א בעזה, ג'ון ווייט, אמר בהצהרה שפרסמה הסוכנות בפלטפורמת X כי המלאים שנכנסו לעזה במהלך הפסקת האש אזלו.


בתחילת מרץ הסתיים השלב הראשון בהסכם הפסקת האש וחילופי שבויים בין חמאס לישראל. ההסכם, שנכנס לתוקף ב-19 בינואר 2025, היה בתיווך על ידי מצרים וקטאר ונתמך על ידי ארצות הברית.


בעוד חמאס דבק בתנאי השלב הראשון, ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, המבוקש על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי, התנער מתחילת השלב השני מתוך כבוד לקיצונים בקואליציה השלטת שלו, כך לפי התקשורת העברית.


ווייט ציין כי עזה נמצאת במצור מאז מארס האחרון, וכי ישראל לא אפשרה כל מזון, פריטי מזון או כל דבר אחר להיכנס לרצועה.


"אנחנו שוב עומדים בפני סכנת רעב, כפי שקרה בשנה שעברה", הזהיר.


עם תמיכה אמריקנית מלאה, ישראל ממשיכה ברצח העם שלה בעזה מאז 7 באוקטובר 2023, והותירה כ-167,000 פלסטינים הרוגים ופצועים, רובם נשים וילדים, בנוסף ליותר מ-11,000 נעדרים.


ישראל מצוררת על עזה זו השנה ה-18, וכ-1.5 מיליון מאזרחיה, מתוך סך של כ-2.4 מיליון פלסטינים, הפכו לחסרי בית לאחר שמלחמת ההשמדה הרסה את בתיהם, והרצועה נכנסה למצב של רעב. כתוצאה מסגירת המעברים בתל אביב לסיוע הומניטרי.

פלסטין

ג 15 אפר 2025 6:00 pm - שעון ירושלים

ארגון הבריאות העולמי: המצור הישראלי מונע תחזוקה של הכנסייה הבפטיסטית בעזה

דוברת ארגון הבריאות העולמי, מרגרט האריס, אמרה כי המצור הישראלי מונע את תחזוקת בית החולים הבפטיסטי אל-אהלי ברצועת עזה, שהוצא משירות עקב ההפצצה האחרונה.


זה בא בתגובה בכתב להריס ביום שני בנוגע להתפתחויות בבית החולים ומצבם של החולים והצוות הרפואי.


האריס דיווח כי 40 חולים היו במצב "קריטי" ולא ניתן היה להעבירם לבית חולים אחר, וציין שחלק מהצוות הרפואי נשאר שם כדי לטפל בהם.


"הנזק לבית החולים הוא כל כך נרחב שהוא כבר לא יכול לספק שירותים או לקלוט חולים חדשים", הוסיפה.


היא הסבירה כי למחלקות המעבדה והרדיולוגיה נגרם נזק חמור, וכי המצור הישראלי מונע כניסת ציוד או חלקי חילוף לצורך תחזוקה.


ביום ראשון בבוקר הפציצו מטוסי קרב ישראלים את בית החולים הבפטיסטי, הרסו את אחד מבנייניו ופגעו והציתו כמה ממחלקותיו, והוציאו אותו משירות.


מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום ג'ברייסוס, אמר כי בית החולים הבפטיסטי אל-אהלי בעיר עזה יצא משירות לאחר שהופצץ על ידי הצבא הישראלי.


עם תמיכה אמריקנית מלאה, ישראל ממשיכה ברצח העם שלה בעזה מאז 7 באוקטובר 2023, והביאה לכ-167,000 הרוגים ופציעות פלסטינים, רובם נשים וילדים, בנוסף ליותר מ-11,000 נעדרים.


ישראל מצוררת על עזה זו השנה ה-18, וכ-1.5 מיליון מאזרחיה, מתוך סך של כ-2.4 מיליון פלסטינים, הפכו לחסרי בית לאחר שמלחמת ההשמדה הרסה את בתיהם, והרצועה נכנסה למצב של רעב. כתוצאה מסגירת המעברים בתל אביב לסיוע הומניטרי.