פלסטין

ש 22 פבר 2025 5:00 pm - שעון ירושלים

פציעות חנק במהלך הסתערות הכיבוש על העיירה קוסרה מדרום לשכם.

היום, שבת, סבלו מספר אזרחים מחנק, במהלך הסתערות כוחות הכיבוש הישראלי על העיירה קוסרה, מדרום לשכם.


לפי מקורות מקומיים, כוחות הכיבוש הסתערו על קוסרה על רקע ירי כבד ופצצות גז מדמיע, שהובילו למספר אזרחים שסבלו מחנק.

פלסטין

ש 22 פבר 2025 3:40 pm - שעון ירושלים

מותו של אסיר משוחרר לאחר נפילה מגובה בעיסאוויה

אסיר משוחרר מהעיירה עיסאוויה בירושלים הכבושה מת הערב, שבת.


מקורות מקומיים דיווחו כי העורך, נאאל סלמה עובייד, נהרג לאחר שנפל מגג ביתו בעיירה עיסאוויה, צפונית מזרחית לירושלים הכבושה.


האסיר אובאיד שוחרר בשבוע שעבר במסגרת המחזור השישי של הפסקת האש, וציין כי בילה 21 שנים בבתי הכלא הכיבוש.

פלסטין

ש 22 פבר 2025 1:04 pm - שעון ירושלים

ג'נין: הלוויה של הילדה רימאס אל-עמורי, בהשתתפות מספר קטן מבני משפחתה

היום, שבת, קברה משפחתו של הילד המעונה, רימאס אל-עמורי, את גופת בתם למקום מנוחתה האחרון בבית הקברות של מחנה ג'נין, שנהרגה אתמול מכדורי הכיבוש הישראלי.


הגופה הועברה באמבולנס מבית החולים אבן סינא בג'נין לבית המשפחה בשכונת ג'בריאת ליד המחנה כדי לחלוק לה כבוד אחרון.


הכיבוש מנע את העברת גופת השהיד ואת מסע הלוויתה בצעדה המונית, בשל המשך תוקפנותו על העיר ג'נין ומחנהה זה היום ה-33 ברציפות, ואיפשר למספר קטן מבני משפחתה להשתתף בהלוויה ובקבורה.


אל-עמורי (בת 13) נרצחה אתמול, יום שישי, לאחר שכוחות הכיבוש ירו לעברה כדורים חיים מול ביתה בשכונת אל-ג'בריאת, והחיילים מנעו ממשפחתה להתקרב אליה ולהסיע אותה, כיוון שנפגעה מכדור בגבה שיצא מהבטן וכתוצאה מכך היא מתה מעונה.

צבא הכיבוש הישראלי המשיך בתוקפנותו על העיר ג'נין ומחנהה זה היום ה-33 ברציפות, והותיר 27 חללים ועשרות פצועים ומעצרים.

פלסטין

ש 22 פבר 2025 9:19 am - שעון ירושלים

שכם: הכיבוש מצר בית ביאסיד ויורה עליו "אנרג'ה".

הבוקר, שבת, תקפו כוחות הכיבוש הישראלי בית עם פגז אנרגה בעיירה יאסיד מצפון לשכם.


מקורות ביטחוניים דיווחו כי כוחות הכיבוש הסתערו על העיירה, הקיפו בית, תקפו אותו בפגז של אנרגה, פשטו על כמה בתים נוספים וערכו חקירות בשטח עם אזרחים.

פלסטין

ש 22 פבר 2025 9:18 am - שעון ירושלים

ביום ה-33 לתוקפנות הכיבוש: הרס נרחב ועקירה של יותר מ-3,000 משפחות ממחנה ג'נין

צבא הכיבוש הישראלי ממשיך בתוקפנותו על העיר ג'נין ומחנהה זה היום ה-33 ברציפות, מותיר 27 חללים, ועשרות פצועים ומעצרים.


הכיבוש שלח תגבורת צבאית בליווי דחפורים לעיר ג'נין ולכניסות למחנה שלה, וכן מיכלי מים וחדרים צבאיים מבוצרים המשמשים לתקשורת פנים צבאית.


דחפורי הכיבוש הותירו אחריהם הרס נרחב בתוך שכונות המחנה, ובבתים ובנכסים של האזרחים, ששינו מאוד את מאפייניו ואת הגיאוגרפיה שלו, בעוד חוליות חי"ר נפרסו בכמה אזורים בתוכו ליד כיכר שירין אבו עקל'ה, טלאט אל-גאבז והמחנה החדש.


לפי סוכנות הידיעות WAFA, הכיבוש הישראלי גרם לעקירתן של כ-3,000 משפחות ממחנה ג'נין, והרס את בתיהם ורכושם.

הכיבוש ממשיך לכבוש מספר בתים של אזרחים ולהפוך אותם לצריפים צבאיים מאז תחילת התוקפנות, בעיקר במבנים הסמוכים ומשקיפים למחנה ג'נין, בעוד שאזרחים, בתים ומבנים בקרבתם נתקלים בקשיים בכניסה, יציאה ותנועה עקב נוכחותם המתמדת של צלפים, המסכנת את חייהם.


אתמול עצרו כוחות הכיבוש אזרח מתוך רכבו בעת ששהה ברחוב ארנה ממזרח לג'נין, והסתערו על העיירות יעבד, עראבה וביר אל-באשה בדרום, מבלי לדווח על מעצרים.

התוקפנות המתמשכת על העיר ג'נין והמחנה שלה הותירה 27 חללים, האחרון שבהם היה הילד רימאס אל-עמורי (בת 13), שנרצחה אתמול לאחר שחיילי הכיבוש הישראלי פתחו לעברה באש ישירה בזמן שהייתה מול ביתה בשכונת אל-ג'בריאת, מסביב למחנה ג'נין, שהיתה נפגעה על ידי כדור בית חולים, נפגעה מבית החולים. מות הקדושים שלה, בנוסף לעשרות פציעות ומעצרים.

פלסטין

ש 22 פבר 2025 9:17 am - שעון ירושלים

סגירת מוסדות חינוך בעיר הקודש...אונר"א תחת הגיליוטינה



עדנאן אל-חוסייני: ישראל הפנתה עורף למוסדות בינלאומיים, ושכחה שהיא קיבלה את הלגיטימיות שלה מהמוסדות הללו.

חטים עבד אל קאדר: ההפרות הישראליות נגד אונר"א הן ניסיון בוטה להשיל את האחריות הבינלאומית לנושא הפליטים

סמי משאשה: לאונר"א אין שום תוכנית אמיתית להתעמת עם המזימה לחיסול, אלא החלה להסתגל ללחצים בינלאומיים

רטיבה אל-נתשה: ממשלת הימין פתחה במלחמה גלויה בנושאים היסודיים והגורליים של העם הפלסטיני, כולל סוגיית הפליטים.

זיאד אל-חמורי: יש קמפיין אינטנסיבי כדי לנסות לשים קץ לסוגיית הפליטים.. ו"אונר"א" הוא הסמל העיקרי של הפליטים הפלסטינים

פאדל תחבוב: הרשות נדרשת לקחת על עצמה את אחריותה להבטיח את המשך התהליך החינוכי ולא לאפשר לכיבוש לכפות מציאות חדשה



שלושה שבועות לאחר שנכנסה לתוקף החלטת רשויות הכיבוש הישראליות לאסור את עבודתה של סוכנות הסיוע הבינלאומית (אונר"א) באזורים תחת "ריבונות" ישראלית, כוחות משטרת הכיבוש הסתערו ביום שלישי שעבר על מספר בתי ספר של אונר"א בירושלים והורו על סגירתם. צעד זה השפיע על 250 ילדים ב-3 בתי ספר בעיר, ועל 350 תלמידים במרכז Qalandia.

"כוחות ישראליים וצוות עיריית ירושלים הסתערו על מרכז ההדרכה בקלנדיה של אונר"א והורו לפנותו המיידי", אמר נציב כללי של אונר"א פיליפ לצריני בהצהרה בפלטפורמת X, שתיאר את התקרית כשלילת זכותם של ילדים ונוער במזרח ירושלים לחינוך בבתי ספר של אונר"א.

לצריני ראה במה שקרה "הפרה של הזכות הבסיסית לחינוך, כמו גם הפרה של הפריבילגיות והחסינות של האו"ם", והדגיש את הצורך לשמור על זכותם של ילדים לגישה לחינוך, ולהגן ולכבד את מתקני האו"ם בכל עת ובכל מקום.

פוליטיקאים, סופרים ואנליסטים ששוחחו עם "אני" סברו שממשלת הימין בישראל יצאה למלחמה גלויה בכל הנושאים המהותיים והגורליים של העם הפלסטיני, לרבות סוגיית הפליטים, ושההפרות הישראליות הללו נגד "אונר"א" הן ניסיון בוטה לבטל את האחריות הבינלאומית לסוגיית הפליטים.

אנליסט אחד ציין כי לאונר"א אין תוכנית אמיתית להתעמת עם המזימה לחיסולה, אלא החלה להסתגל ללחצים בינלאומיים, בעוד שאחר קרא לרשות הפלסטינית לקחת על עצמה את אחריותה להבטיח את המשך התהליך החינוכי ולא לאפשר לכיבוש לכפות מציאות חדשה.


השלכות קשות של החלטת הכיבוש לסגור את אונר"א


המהנדס עדנאן אל-חוסייני, חבר הוועד הפועל של הארגון לשחרור פלסטין וראש מחלקת ירושלים, אמר כי רשויות הכיבוש הישראלי מתריסות נגד העולם ומתעלמות מכל החוקים והאמנות הבינלאומיות.

הוא הוסיף: "בזמן שישראל הפנתה עורף למוסדות בינלאומיים, היא שכחה שהיא קיבלה את הלגיטימיות שלה מהמוסדות האלה".

אל-חוסייני הסביר כי ההחלטה הישראלית הלא צודקת לסגור את משרדי סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) בשטחים הפלסטיניים הכבושים באה בהקשר של המלחמה התוקפנית שמנהלת המדינה הכובשת נגד העם הערבי הפלסטיני, והשאיפה להעביר תוכניות חשודות לחיסולו ולסילוקו הצודק.

אל-חוסייני הזהיר מההשלכות הקשות של החלטת המדינה הכובשת, שלדעתו ראה עלבון ובוז לקהילה הבינלאומית, למוסדותיה ולהחלטותיה, ומהאסונות הצפויים להתרחש כתוצאה מהפרעה והפסקה של המאמצים והשירותים שמספקת אונר"א, ובמיוחד הסיוע ההומניטרי, לאור מה שהותירה מאחור מכונת ההשמדה הישראלית בשטחי הכיבוש הפלסטיניים ברצועת עזה.

אל-חוסייני קרא לקהילה הבינלאומית לקחת על עצמה את אחריותה, לטפל במדינה הכובשת כמדינה גזענית מחוץ לחוק, לפעול לשלילת הלגיטימיות הבינלאומית שלה, ולתת תמיכה מלאה לאונר"א, על מנת להבטיח את המשך שירותיה.


הפרה בוטה של החוק הבינלאומי


חאתם עבד אל קאדר, מזכ"ל הרשות הנוצרית האסלאמית לתמיכה בירושלים והמקומות הקדושים, וחבר המועצה המהפכנית של תנועת הפת"ח, מצדו, גינה את הכוונת הכיבוש הישראלי לבתי ספר ומוסדות של אונר"א בעיר ירושלים כחלק ממסע ההסתה שפתחו בכירים ישראלים נגד אונר"א.

עבדול קאדר הוסיף: "ההפרות הללו נגד הסוכנות הן ניסיון בוטה להוריד את האחריות הבינלאומית לנושא הפליטים הפלסטינים, המאיים לחסל את זכות השיבה והפיצויים שנקבעו בהחלטות בינלאומיות.

"הפרות אלו מהוות הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ואיום ישיר על זכויות הפליטים הפלסטינים", אמר עבד אל קאדר.

עבדול קאדר קרא לאו"ם ולקהילה הבינלאומית לקחת על עצמם את אחריותם בהגנה על אונר"א ובהבטחת המשך מתן השירותים החיוניים שלה לעם הפלסטיני.



היעדר תוכנית פעולה ברורה ויעילה להתמודדות עם האיסור על אונר"א


סמי משאשה, חסיד לענייני אונר"א ודובר הרשמי לשעבר שלה, סבור כי היעדר תוכנית פעולה ברורה ויעילה להתמודדות עם האיסור על עבודת אונר"א בירושלים וגירושה ממנה מהווה איום ישיר על גורלם של הפליטים הפלסטינים בעיר.

משאשה הסביר כי היעדרות זו כוללת היעדר הנחיות ספציפיות למשפחות התלמידים בבתי הספר של אונר"א, ומאות תלמידים במכון קלנדיה היוקרתי שקיבלו הודעות פינוי, בנוסף להפחדה של תלמידים בבתי הספר והיעדר כל תוכנית להגנה על עובדי הסוכנות, שביטחונם התעסוקתי מאוים כעת.

משאשה הוסיף: "חסר גם כל חזון לגבי גורלן של משפחות עניות המסווגות כ"מקרים של קושי קיצוני", כמו גם מעקב אחר חולים, במיוחד קשישים ובעלי מחלות כרוניות, והדגיש שלא ניתן לטפל בנושאים אלו באמצעות הצהרות והצהרות חלולות על יציבותה של "אונר"א".

מיששא מתח ביקורת על היעדר כל תוכנית ריאלית של אונר"א ושל האו"ם להתעמת עם המערכה שמטרתה את הסוכנות, והצביע על כך שחסרון זה ניכר בבירור במהלך המלחמה האחרונה, כאשר אונר"א פינתה את מפקדתה והותירה את העקורים ועובדיה לגורלם בצפון עזה.

הוא התייחס גם למתקפה האינטנסיבית שכוונה לאונר"א במשך יותר משנה, במטרה לגרש אותה מירושלים ולצמצם את תפקידה בעזה לאחר המלחמה, מבלי שהסוכנות נקטה צעדים רציניים להגנה על עובדיה או להבטיח את ביטחונם התעסוקתי.

בהקשר קשור, משאשה הטיל ספק בתועלת של נוכחותו של נציב הכללי של האו"ם בוועידת הביטחון של מינכן, בהתחשב בכך שנוכחותו באירועים מסוג זה משקפת שינוי מסוכן בתפקידה של אונר"א, כאילו הפליט הפלסטיני נתפס כעת כאיום ביטחוני.

הוא גם מתח ביקורת על נוכחותו בפגישות של "הברית הבינלאומית לפתרון שתי המדינות", וציין כי הצהרותיו שם חורגות מהמנדט של אונר"א וקושרות את גורל הפליטים לפתרון מדיני שאינו מבטיח את זכות השיבה, אלא שואף ליצור ישות פלסטינית מעוותת.


הצהרות של נציב האו"ם


משאשה הסביר כי הנציב הכללי הצהיר במהלך ועידת מינכן כי "המטרה ארוכת הטווח היא לאפשר למוסדות פלסטיניים לקבל את השירותים הבסיסיים שמספקת אונר"א", תהה מי נתן לו את זכות הדיבור בשם הפליטים ואת המנדט לשנות את המנדט הברור והמפורש של הסוכנות.

הוא גם גינה את הצהרתו במהלך פגישת קהיר בדבר "סיום הדרגתי של המנדט של אונר"א", והדגיש כי הצהרות אלו עולות בקנה אחד עם התוכניות לסיים את הסוכנות ולהפוך אותה לכלי פוליטי המשרת פרויקטים לחיסול העניין הפלסטיני.

בסיום נאומו הדגיש משאשה כי לאונר"א אין כל תוכנית אמיתית להתעמת עם המזימה שמטרתה חיסולה, אלא החלה להסתגל ללחצים בינלאומיים, מה שהופך אותה לשותפה עקיפה ביישום מדיניות הגירוש וההתיישבות.

הוא גם הצביע על היעדר תוכנית לאומית פלסטינית להתעמת עם תוכנית זו, והזהיר כי המשך הפילוג ופיזור העמדות יוביל לאובדן זכויות הפלסטינים, ובראשן זכות השיבה. הוא סיים את נאומו בקריאה לפיתוח תוכנית פעולה ברורה וספציפית המבטיחה הגנה על פליטים פלסטינים והמשך תפקידה של אונר"א במתן שירותיה, הרחק מחישובים פוליטיים.



העד הבינלאומי היחיד לסוגיית הפליטים


בתורו, הפעיל הפוליטי והקהילתי רטיבה אלנתשה אמר כי אונר"א מייצגת את העד הבינלאומי היחיד לנושא הפליטים הפלסטינים, ומגלמת עשרות החלטות בינלאומיות הקשורות לזכויותיהם.

היא הוסיפה: "אין זה סוד שדבקות הפלסטינים בסוגיית הפליטים וזכותם לשוב לאדמות מהן נעקרו היוותה אובססיה עבור מנהיגי ישראל, שראו בכך איום לאומי על קיומה של מדינתם, ואף דחייה מרומזת מצד הפלסטינים לתבוסת 1948 ולהקמת מדינת ישראל".

היא ציינה כי ממשלת ישראל הקודמת, בתקופת כהונתו הראשונה של טראמפ, ביקשה להוציא החלטה שתגביל את זכות השיבה לפליטים המקוריים שנעקרו מעריהם ומכפריהם ב-1948, מבלי שזכות זו תועבר בירושה לילדיהם שנולדו מחוץ לארץ ישראל.

היא הוסיפה: "ממשלה זו גם פעלה לייבוש משאבי אונר"א ולהגביל אותה בסיוע אמריקאי, באמצעות ועדה שמונתה על ידי האו"ם בהנהגה אמריקאית, לחקור את רישומי העובדים והפליטים הרשומים כנהנים משירותי הסוכנות בשטחים הפלסטיניים, ולקבוע סטנדרטים חדשים לניטרליות ודחייה של "טרור".


הסרת החסינות הדיפלומטית של אונר"א


אלנתשה הדגיש כי הממשלה הנוכחית בראשות נתניהו, שכינתה את עצמה "הממשלה המכריעה", פתחה במלחמה גלויה בכל הנושאים המהותיים והגורליים של העם הפלסטיני, לרבות סוגיית הפליטים, הלחימה באונר"א, ההסתה נגדה וייבוש משאביה.

אל-נטשה סבר כי הצבעת הרוב בכנסת הישראלית להכריז על אונר"א כמוסד בלתי רצוי, הסרת חסינותה הדיפלומטית ותביעה להפסיק את שירותיה לפני סוף ינואר 2025, היא תרגום של הרצון הישראלי לסיים את סוגיית הפליטים כאחד הגורמים המכריעים לסיום הסוגיה הפלסטינית וכל עדות בינלאומית לכך. זה גם מהווה אתגר ברור למשפט הבינלאומי ולמוסדות האו"ם, שאף אחת מהחלטותיהם ישראל לא כיבדה בעבר".

"החלטת ראש הממשלה של ממשלת הכיבוש, בישיבת הממשלה האחרונה לפני מספר ימים, ליישם את ההחלטה הקשורה לאיסור על אונר"א "באופן נחרץ וללא היסוס או דיחוי", היא עדות נוספת לכך שסיום סוגיית הפליטים והכרזת מלחמה על המוסד הבינלאומי הזה היא בראש סדר העדיפויות, חשובה לא פחות מכפיית השליטה על הגדה המערבית ועזה יש גם מהלך ברור של הרצועה על הנושאים של הרצועה והארץ של פתרון הסכסוך במזרח התיכון, כולל הנושא הפלסטיני בכל הרמות", הוסיפה.


הסתערות על מוסדות החינוך של אונר"א


אלנתשה ציין כי הותקפו מוסדות החינוך המזוהים עם אונר"א, עובדיהם נחקרו וניתנו פקודות לפנותם, ביישום החלטת ראש הממשלה, החל מתחום החינוך, שכן מדובר באחד מזרועות המלחמה שמנהלת עיריית הכיבוש כבר שנים רבות בניסיון לשלוט באופן מוחלט בחינוך בירושלים.

היא הוסיפה: לאחר מכן, הצהרות של שר הבריאות הישראלי בדבר הפסקת שיתוף הפעולה בתחום הבריאות עם אונר"א והפסקת שירותי הבריאות שלה, שתורגמו בשטח באמצעות הסרת השלט ממרפאת הפינה האינדיאנית בעיר העתיקה, לקראת סיום שירותיה או שילובו במערכת הבריאות הישראלית.

היא הדגישה כי האיום בתפיסה של רכוש אונר"א בירושלים היה קיים עוד לפני הצבעה בכנסת על ההחלטה לאסור את אונר"א. לדבריה, הרשויות הישראליות הודיעו לבתי הספר של אונר"א במחנה שועפאט על כוונתם לתפוס את הבניינים שלהם, ולפני כן ביצעו את המדידות שלהם. כמו כן, היא פרסמה החלטה לפינוי מטה אונר"א בשכונת שייח' ג'ראח, בתואנה כי הוא נבנה על קרקע השייכת ל"רשות מקרקעי ישראל", ותכננה להקים עליה 1,440 יחידות התיישבות, בנוסף להטלת מסים כבדים על הארגון בניסיון לייבש את משאביו הכספיים.

אל-נתשה סיכם באומרו: "למרות התוכניות הישראליות והתגובה הבינלאומית והאו"ם החלשה עד כה להפרות הללו והאתגר הבוטה לחוק הבינלאומי, רצון העם הפלסטיני, ויותר מ-150,000 ירושלמים שנהנים משירותי החינוך והבריאות של הסוכנות, עדיין מהווים מכשול להגשמת השירותים הבינלאומיים ולחסכון של שירותים בינלאומיים נושא ee."


הכיבוש הולך לקראת סגירת רוב מוסדות הסוכנות


מנהל המרכז הירושלמי לזכויות חברתיות וכלכליות, זיאד חמורי, אמר מצדו כי רשויות הכיבוש ממשיכות בהסלמה נגד מוסדות סוכנות הסעד והעבודה של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א), כחלק מתוכנית המתמקדת בסוגיית הפליטים הפלסטינים.

לדבריו, "מה שקרה לפני מספר ימים בירושלים הוא שמשלחת של משרד החינוך הישראלי ביקרה בבתי הספר בניסיון לברר את מספר התלמידים והתלמידות, אך חלק מהמנהלים סירבו לשתף איתם פעולה, בעוד אחרים הפנו אותם להנהלה הכללית של הסוכנות".

הוא אישר כי אחד ממנהלי בתי הספר החליט, על מנת להבטיח את שלומם של התלמידים, לאפשר להם לצאת, מבלי שזו תהיה החלטת סגירה רשמית באשר לסוגיית בתי הספר בכלל, היא נדחתה לקיץ, ולא יינקטו צעדים לפני תום שנת הלימודים.

אל-חמורי ציין כי הכיבוש הולך לקראת סגירת רוב מוסדות הסוכנות, שכן כוחותיו הסתערו על מרפאת הסוכנות בבאב א-זהרה ושינו את שמה כחלק ממדיניות שמטרתה למחוק את הזהות הפלסטינית בעיר.


התקפות על מחנות פליטים בגדה המערבית


בהקשר קשור, הדגיש אל-חמורי כי ההתקפות על מחנות פליטים בגדה המערבית, כמו ג'נין, שכם וטול-כרם, באות במסגרת תוכנית מקיפה שמטרתה לחסל את סוגיית הפליטים ולערער את קיומה של אונר"א.

הוא הסביר כי הכיבוש כבר עקר 90% מתושבי מחנה טול-כרם, ו-70% מתושבי מחנה ג'נין, ללא פתרונות באופק לשכן אותם.

הוא הדגיש כי קיים קמפיין אינטנסיבי כדי לנסות לשים קץ לסוגיית הפליטים, והסוכנות היא הסמל המרכזי של הפליטים הפלסטינים. לכן, צעדים אלה מייצגים ניסיון לבטל את הסמל הזה, המשקף מדיניות שיטתית שאין לה גבולות.

אל-חמורי הוסיף: "ממשלת הכיבוש הנוכחית נוקטת במדיניות גזענית וקיצונית המכוונת לחינוך, בריאות ומתקנים חיוניים, בהיעדר תוכנית ערבית או פלסטינית יעילה להתעמת עם התוכניות הללו".

אל-חמורי הזהיר כי צעדים ישראלים אלו מהווים סכנה ממשית לעתיד הפליטים הפלסטינים, וקורא לפעולה דחופה לעצור את ההסלמה הישראלית ולהגן על מוסדות אונר"א, שהם סמל לסוגיית הפליטים הפלסטינים.



ההתקפה על אונר"א מכוונת לאו"ם


בתורו, האנליסט הפוליטי פאדל תחבוב אמר כי ההתקפות הישראליות על מוסדות סוכנות הסעד והעבודות של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) אינן מכוונות רק לפלסטינים, אלא גם מייצגות מתקפה על האו"ם, בהתחשב בכך שאונר"א היא מוסד בינלאומי.

תחבוב ציין כי ישראל מתנהגת כאילו היא מעל החוק, ומנצלת את התמיכה האמריקאית, המשקפת ניסיון אמריקאי-ישראלי לכפות שליטה מלאה על הגדה המערבית.

הוא הסביר כי אונר"א מפקחת על כשליש מתלמידי בתי הספר בירושלים, וכי סיום תפקידה יחייב את הרשות הלאומית הפלסטינית או כל גורם ערבי לקחת אחריות על ניהול בתי הספר הללו ולשאת בעלויות התפעול שלהם, לרבות משכורות המורים וצרכי החינוך של התלמידים.

הוא הוסיף: "השארת תלמידים ללא בתי ספר היא בלתי מתקבלת על הדעת", והדגיש כי הרשות הלאומית נדרשת לקחת על עצמה את אחריותה להבטיח את המשך התהליך החינוכי ולא לאפשר לכיבוש לכפות מציאות חדשה.

עוד ציין תחבוב כי ישראל פועלת למנוע מימון לאונר"א ולמנוע מעובדיה לבצע את עבודתם, דבר המהווה אתגר ברור לעמדה הבינלאומית, שכן ישראל מבקשת לסיים באופן שיטתי את קיומה של הסוכנות.

תחבוב סיכם והדגיש את הצורך בנטילת אחריות לאומית לניהול בתי הספר ומוסדות הבריאות של הסוכנות, כדי להבטיח את המשך השירותים הבסיסיים הדרושים לעם הפלסטיני.

פלסטין

ש 22 פבר 2025 7:57 am - שעון ירושלים

החלה מסירת המנה השביעית של האסירים הישראלים בעזה

היום, שבת, החלו ההכנות ברצועת עזה למסירת 6 אסירים ישראלים במערך השביעי של פעולות חילופין במסגרת השלב הראשון של הסכם הפסקת האש.

גדודי אלקסאם מסרו את האסירים אברה מנגיסטו וטל שוהם לידי הצלב האדום הבינלאומי ברפיח שבדרום רצועת עזה, ולאחר מכן מסרו 4 אסירים נוספים במחנה נוסייראת (מרכז).

זמן קצר לאחר חתימת הצלב האדום על הקבלה, הועברו מנגיסטו ושוהם, שהיו חיילים, לכלי רכב השייכים לארגון הבינלאומי לאחר שעלו על רציף שהוקם בכיכר אלמשרו, מזרחית לעיר רפיח.

בטקסי המסירה ברפיח ובנוסייראת משתתפים מספר מערכים של גדודי קסאם, כולל יחידת הצללים האחראית על האסירים.

מספר רב של לוחמי גדודי אל-קסאם נפרסו ברפיח (דרום רצועת עזה) ובמחנה נוסייראת (מרכז רצועת עזה) לקראת מסירת ששת האסירים לצלב האדום הבינלאומי. הטקס מתקיים גם הוא בנוכחות האנשים.

צפוי כי 3 אסירים יימסרו ברפיח ו-3 נוספים בנוסייראת.

בתמורה, 602 אסירים פלסטינים צפויים להשתחרר היום מבתי הכלא של הכיבוש, בהם 50 אסירים שנידונו למאסר עולם, 60 עם מאסרים ארוכים, בנוסף ל-47 אסירים ששוחררו בעסקת ופא אל-אחרר שנעצרו מחדש על ידי הכיבוש.

כמו כן ישוחררו 445 אסירים מרצועת עזה שנעצרו לאחר 7 באוקטובר 2023.

בטקס המסירה משתתפים מספר מערכים של גדודי קסאם, כולל יחידת הצללים האחראית על האסירים.

אבו עוביידה, הדובר הצבאי של גדודי קסאם, הודיע אתמול בערב כי האסירים שישוחררו הם: איליה כהן, עומר שב טוב, עומר פינקרט, טל שוהם, אברה מנגיסטו והישאם אל-סייד.

מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר כי קיבלה רשימה של שמות ששת האסירים והודיעה על כך למשפחותיהם.

ברציפי המסירה ברפיח ובנוסייראת הציגו גדודי קסאם אמצעי לחימה שתפסו לוחמי ההתנגדות במהלך הקרבות מול כוחות הכיבוש הישראלי, והועלו תמונות של מנהיגי ההתנגדות שנרצחו במלחמה האחרונה ברצועה.

פלסטין

ו 21 פבר 2025 7:21 pm - שעון ירושלים

IOM: 90% מהבתים ברצועת עזה נהרסו

מהארגון הבינלאומי להגירה נמסר כי "כ-90% מהבתים ברצועת עזה נהרסו, למאות אלפי אנשים אין לאן ללכת, ופלסטינים שחזרו לאזורים שלהם ברצועה מצאו עצמם מול ערימות הריסות".

כך נאמר בהצהרה שפרסם הארגון ביום שישי, לאחר ביקור של נשיאתו, איימי פופ, והמתאם ההומניטרי בשטח הפלסטיני הכבוש, מוהנאד האדי, בעזה.

בהודעה צוין כי "הפלסטינים בעזה חיים בתנאים אומללים, כמעט ללא גישה לצרכים ושירותים בסיסיים".

הוא הדגיש כי הארגון הבינלאומי להגירה, בשיתוף האו"ם ושותפיו ההומניטריים, פועל להגברת הסיוע למקלט חירום.

לפי ההצהרה, מאז 19 בינואר, IOM שלח מחסה, מים, תברואה, היגיינה ופריטים שאינם מזון כדי לתמוך באוכלוסייה בעזה.

ההצהרה כללה הצהרה של מנהל הארגון, שאמר: "היקף ההרס בעזה מדהים. משפחות שאיבדו הכל מתמודדות עם הקור ללא מיגון, תשתיות או שירותים וללא כל ודאות מה יביא המחר".

"דיברתי עם הורים שנאבקים לשמור על ילדיהם בחיים, בונים מקלטים מאולתרים עם כל מה שהם יכולים למצוא, ולאנשים האלה אין לאן ללכת", אמר פופ.

פלסטין

ו 21 פבר 2025 5:54 pm - שעון ירושלים

משפחת ביבס מאשימה את נתניהו ב'הפקרת' את שרי וילדיה

משפחת בבאס האשימה ביום שישי את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ב"הפקרת" את בני משפחתם במהלך הפיגוע ב-7 באוקטובר 2023 ולא החזרתם בשלום למשפחותיהם.



"לא נסלח להפקיר אותם ב-7 באוקטובר, ולא נסלח להפקיר אותם בשבי. ראש הממשלה בנימין נתניהו, לא קיבלנו ממך התנצלות ברגע כואב זה", אמרה עופרי ביבס בהצהרה בשם המשפחה.


היא הדגישה כי המשפחה ממתינה ל"גורלה" של שרי, אשתו של אחיה, ו"איננה מחפשת נקמה בזמן הנוכחי".


ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אמר ביום שישי כי ישראל תחייב את חמאס לשלם את המחיר על אי מסירת גופתה של שרי ביבס כפי שהוסכם.

"נפעל בנחישות כדי להחזיר את שרי הביתה עם כל בני הערובה שלנו, החיים והמתים, ולוודא שחמאס ישלם את המחיר המלא על ההפרה האכזרית והמרושעת הזו של ההסכם", הוסיף בהצהרת וידאו.

ההצהרה באה לאחר שמומחים ישראלים אמרו כי אחת מארבע הגופות שהעביר חמאס ביום חמישי היא של אישה לא מזוהה ולא זו של שרי ביבס, שבניה כפיר ואריאל נמסרו וזהותה אושרה.

פלסטין

ו 21 פבר 2025 5:50 pm - שעון ירושלים

נתניהו ממחנה טול-כרם: הוצאתי פקודות לתגבור כוחות בגדה

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ביקר ביום שישי במחנה טול כרם בצפון הגדה המערבית.



נתניהו אמר בסרטון שפורסם בחשבונו בפלטפורמת "X": "הוריתי לפתוח במבצע צבאי נוסף בגדה המערבית בתגובה לסדרת הפיצוצים באוטובוסים אתמול, והגברנו מאוד את פעילותנו ונכנסים למעוזי ה"טרור" והורסים רחובות שלמים לקרקע".


"לפני שבת הגעתי למחנה הפליטים בטול כרם כדי להיות עם החיילים הגיבורים שלנו. הם עושים עבודה נהדרת. בשנה האחרונה הגברנו מאוד את הפעילות: נכנסנו למעוזי טרור, יישרנו רחובות שלמים המשמשים מחבלים, בתיהם, חיסלנו מחבלים ומנהיגים", המשיך.


"אנחנו עושים עבודה חשובה מאוד נגד התוכניות של חמאס וגורמי טרור אחרים כדי לפגוע בנו, ומה שראינו אתמול - הניסיון לבצע פיגועים סדרתיים - הוא חמור מאוד", אמרה נתניהו, "בתגובה, ובהוראת שר הביטחון, הגדלנו את הכוחות בגדה המערבית, ואני גם יודע איך מכרנו את הפעילות הצבאית הזו.


ביום חמישי נשבעו נתניהו ושר הביטחון ישראל כץ לפתוח בפעולות צבאיות גדולות יותר בגדה המערבית הכבושה, לאחר פיגועי האוטובוסים שהתרחשו בתל אביב ביום חמישי בלילה.


מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו הורה לצבא לבצע פעילות אינטנסיבית בגדה המערבית נגד מה שהוא כינה "מוקדי טרור" התרחשו ביום חמישי בערב, כאשר שלושה מטעני חבלה התפוצצו באוטובוסים בעיר בת ים, בעוד מטען נוסף נמצא בחולון לפני פיצוץ.


כלי תקשורת בישראל דיווחו כי במקום נמצא מטען חבלה ועליו כתוב "נקמה למחנה טול-כרם". אמנם לא ניתן היה לאמת בבירור את ההודעה הכתובה על החבילה.

פלסטין

ו 21 פבר 2025 5:46 pm - שעון ירושלים

שני ילדים נהרגו מירי צבא הכיבוש הישראלי בג'נין ובחברון

ילד נהרג על ידי כוחות הכיבוש הישראלי היום, יום שישי, בעיר ג'נין.


ממשרד הבריאות נמסר כי הילדה, רימאס אל-עמורי (בת 13), נפגעה באורח אנוש מכדורי כוחות הכיבוש בבטנה ומחוצה לה. לאחר מכן היא הועברה לבית החולים הממשלתי בג'נין, לפני שהוכרז על מותה.

עם מות הקדושים של הילד אל-עמורי, מספר הקדושים בנפת ג'נין עולה ל-27, כשהתוקפנות של הכיבוש נגדו נכנסת לחודש השני.


בחברון מת מפצעיו ילד בן 13 לאחר שנורה על ידי כוחות הכיבוש הישראלי, היום, שישי, בעיר חברון.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש ירו כדורים חיים לעבר הילד איימן נסאר אל-חיימוני (בן 13), בזמן שביקר את קרוביו באזור ג'בל ג'ואר מדרום לחברון, מה שגרם לפציעתו בחזהו. צוותי הסהר האדום העבירו אותו לבית החולים מוחמד עלי אל-ם.

פלסטין

ו 21 פבר 2025 3:36 pm - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש עוצרים צעיר בזמן שרעה את משק החי שלו בצפון בקעת הירדן

היום, יום שישי, עצרו כוחות הכיבוש הישראלי צעיר בעת שרעה את משק החיות שלו בצפון בקעת הירדן.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש עצרו את הצעיר, חוסיין יוסף בשאראת, בזמן שהוא רועה את משק החי שלו ליד אוהלי אביו בח'לט מח'ול שבצפון בקעת הירדן.

פלסטין

ו 21 פבר 2025 3:09 pm - שעון ירושלים

הלוויתו של השהיד אחמד עוואד מצפון לטול כרם

היום, יום שישי, נפרדים המוני עמנו מגופת השהיד אחמד ריאד אחמד עוואד (בן 45), בעיירה דיר אל-גוסון, מצפון לטול כרם.


מסע ההלוויה יצא לדרך לאחר שגופת השהיד הגיעה לעירו מבית החולים המומחה אל-ישראא בטול-כרם, ויצאה לביתו כדי להיפרד ממנו, ולאחר מכן להתפלל על גופתו במסגד הישן, לפני שקברה אותו בבית הקברות בעיירה.


השהיד עוואד מת היום עם עלות השחר מפציעותיו הקשות, לאחר שרכב צבאי שנסע במהירות גבוהה פגע אתמול, יום חמישי, ברכבו בעת שנסע ברחוב שכם מול מחנה טול-כרם אשתו נפצעה באורח בינוני, והם פונו לבית החולים המתמחה באל-ישראל.


השהיד אחמד עימאד עובד כמורה לטכנולוגיה בבית הספר היסודי הראשון לבנים בטול כרם, המזוהה עם אונר"א יש לו שלוש בנות ובן בתיכון.


עם מות עוואד, עלה מספר הקדושים בטול כרם ובמחנותיה במהלך התוקפנות הישראלית המתמשכת בעיר ובמחנותיה במשך 26 ימים ל-12 חללים, בהם ילד (בן 7) ושתי נשים, אחת מהן בחודש השמיני להריונה.

פלסטין

ו 21 פבר 2025 2:34 pm - שעון ירושלים

הגדה המערבית: מתנחלים שורפים רכב וחדר חקלאי וכותבים סיסמאות גזעניות

היום, יום שישי, שרפו מתנחלים חדר חקלאי ותקפו רכוש אזרחים בכפר כפר קדום, מזרחית לקלקיליה.


מקורות מקומיים דיווחו כי מתנחלים שרפו חדר חקלאי בחלקו הצפוני של הכפר, סמוך למוצב ההתנחלות "קדומים", השייך לאזרח עקבה עובייד.


בחברון, מתנחלים שרפו היום, יום שישי, רכב ותקפו רכוש אזרחים, וכתבו סיסמאות אנטי-ערביות גזעניות מזרחית ליטא.


לפי מקורות מקומיים, מתנחלים חדרו בליל שישי לביתו של מג'ד אל-דבאסה באזור אבו שבאן, מזרחית ליטא, שרפו את רכבו וכתבו סיסמאות נלהבות וגזעניות נגד פלסטינים וערבים.

פלסטין

ו 21 פבר 2025 2:31 pm - שעון ירושלים

602 אסירים פלסטינים ישוחררו בשבת, ישראל מאשרת קבלת רשימת בני ערובה

לשכת המידע לאסירים הודיעה היום, יום שישי, כי מחר, שבת, אמורים להשתחרר 602 אסירים פלסטינים במסגרת הסכם חילופי האסירים, ואילו לשכתו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הודיעה כי ישראל קיבלה רשמית את רשימת האסירים שלה שישוחררו עוד באותו היום.


הדבר מגיע זמן קצר לאחר שחמאס אישר כי קיבל ממתווכים את הטענות של הכיבוש בנוגע לגוף שישראל אמרה כי אינו של בן ערובה שהיה אמור לקבל בין גופות ארבעת ההרוגים הישראלים שהועברו אתמול, יום חמישי. היא גם ציינה כי תבדוק ברצינות את הנושא ותודיע על התוצאות.


דובר גדודי קסאם, אבו עוביידה, אישר כי גדודי קסאם ישחררו מחר, שבת, 6 אסירים והודיע על זהותם.


מלשכת התקשורת של האסירים נמסר, "לאחר שההתנגדות הפלסטינית תמסור את שמות האסירים הציונים, ישוחררו מחר, שבת, 50 אסירים שנידונו למאסר עולם ו-60 אסירים עם מאסרים ארוכים, במסגרת השלב הראשון של עסקת החליפין".


הוא הוסיף כי "ישוחררו גם 47 אסירי וואפאא אל-אחרר שנעצרו מחדש, ו-445 אסירים מרצועת עזה שנעצרו לאחר ה-7 באוקטובר".


מלשכת נתניהו נמסר כי "לישראל קיבלה במסגרת ההסכם את רשימת שמות החטופים שאמורים להשתחרר מחר", וציינו כי על כך נודע למשפחותיהם.


הפלגים הפלסטינים מסרו אתמול, יום חמישי, לישראל את גופותיהם של ארבעה מהעצורים הישראלים, בתמורה לשחרורם של כ-50 אסירים פלסטינים שנפרסו בעיירה בני סוהיילה, מזרחית לחאן יונס, במהלך מסירת גופות העצורים.


בהתייחס למסירת גופות השבויים הישראלים, הדגיש חמאס כי חילופי השבויים הם הדרך היחידה להחזיר את העצורים הישראלים למשפחותיהם בחיים, וכי כל ניסיון לחלץ אותם בכוח צבאי או חזרה למלחמה רק יביא לאובדן נוסף בקרב השבויים.


חמאס אמר כי הוא מוכן לשחרר את כל בני הערובה שעדיין מוחזקים ברצועת עזה "במכה אחת", ולא במנות עוקבות, במהלך השלב השני של הסכם הפסקת האש, שאמור להתחיל ב-2 במרץ.

פלסטין

ו 21 פבר 2025 2:17 pm - שעון ירושלים

שכם: מקרי חנק במהלך הסתערות כוחות הכיבוש על היישוב ביתא והכפרים קריות וטל

אזרחים סבלו ביום שישי מחנק לאחר ששאפו גז רעיל שירה כוחות הכיבוש הישראלים במהלך הפשיטה שלהם על הכפר טל, דרומית-מערבית לשכם, והעיירה ביתא והכפר קריות, מדרום לשכם.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש ירו כדורים חיים, פצצות קול וגז מדמיע במהלך הפשיטה שלהם על ביתא, קריות וטל, מה שהוביל למספר אזרחים שסבלו מחנק, והם טופלו בשטח.

פלסטין

ו 21 פבר 2025 2:02 pm - שעון ירושלים

40 אלף מקיימים תפילת יום שישי במסגד אל-אקצא

אלפי אזרחים ערכו תפילות יום שישי במסגד אל-אקצא המבורך, לאור הצעדים הצבאיים הנוקשים שהטילו רשויות הכיבוש הישראליות על הגישה למסגד.


מחלקת ההקדשים האסלאמית בירושלים העריכה כי כ-40,000 מתפללים ערכו תפילות יום שישי בחצרות מסגד אל-אקצא.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש מנעו הגעת מתפללים למסגד אלאקצא כדי לקיים תפילות באמצעות באב אלעמוד ובאב אלאסבת, בדקו את זהותם, עצרו מספר צעירים ומנעו מהם להיכנס למסגד.


כוחות הכיבוש ממשיכים להטיל הגבלות מחמירות על כניסת מתפללים למסגד אל-אקצא, במיוחד בימי שישי.


שלטונות הכיבוש מונעים מאלפי אזרחים מנפות הגדה המערבית להגיע לירושלים כדי לקיים תפילות במסגד אל-אקצא, מכיוון שהם זקוקים לאישורים מיוחדים כדי לעבור את המחסומים הצבאיים שלהם המקיפים את עיר הקודש.


מאז כניסת "הפסקת האש" ברצועת עזה לתוקף ב-19 בינואר, החמיר הכיבוש הישראלי את צעדיו הצבאיים בגדה המערבית, לרבות בירושלים הכבושה, באמצעות התקנת מחסומים ושערי ברזל בכניסות לכפרים וערים פלסטיניות.


מספר המחסומים הצבאיים ושערי הברזל שהותקנו על ידי הכיבוש בגדה המערבית הגיע ל-898 מחסומים ושערים, כולל 18 שערי ברזל שהותקנו על ידי הכיבוש מתחילת שנה זו 2025, ו-146 שערי ברזל שהותקנו על ידי הכיבוש לאחר 7 באוקטובר 2023, לפי נתוני ועדת ההתנגדות לחומות ולהתנחלויות.

ערבי ובינלאומי

ו 21 פבר 2025 12:26 pm - שעון ירושלים

בית הדין הבינלאומי מאפשר לאיחוד האפריקאי להשתתף בהליכי ייעוץ בנושא התחייבויותיה של ישראל בשטחים הפלסטיניים

בית הדין הבינלאומי אישר אמש לאיחוד האפריקאי, לבקשתו, להשתתף בהליכי ייעוץ בנושא התחייבויותיה של ישראל בנוגע לפעילות של האו"ם, ארגונים בינלאומיים אחרים ומדינות שלישיות בשטח הפלסטיני הכבוש.


לפי הודעת בית המשפט, ובהתבסס על סעיף (66) לחוק בית המשפט, מ"מ נשיאת בית המשפט, השופטת יוליה סבוטינד, החליטה כי האיחוד האפריקאי עשוי לספק מידע על השאלה שהוגשה לבית המשפט על ידי העצרת הכללית, ולכן "האיחוד האפריקאי רשאי להגיש הצהרה בכתב בעניין זה תוך המועד שנקבע בצו הנשיא עד 28 בפברואר.


ב-19 בדצמבר 2017 אימצה העצרת הכללית של האומות המאוחדות החלטה המבקשת חוות דעת מייעצת מבית הדין הבינלאומי בשאלה הבאה: מהן החובות של ישראל, כמעצמה הכובשת וחברה באו"ם, בכל הנוגע לנוכחות ולפעילות של האומות המאוחדות, לרבות סוכנויותיה וגופיהן, ארגונים בינלאומיים אחרים ובין המדינות הפלסטיניות, ובין היתר, למטרות הפלסטיניות, במטרה, הבטחה והקלה על אספקת אספקה חיונית להישרדות האוכלוסייה האזרחית הפלסטינית, שירותים בסיסיים, סיוע הומניטרי ופיתוח, לטובת האוכלוסייה האזרחית הפלסטינית ולתמיכה בזכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית?


ההחלטה הגיעה לאחר שהכנסת הישראלית פרסמה החלטות שהפריעו לעבודתה של אונר"א בפלסטין, במיוחד בירושלים הכבושה.


ראוי לציין שבית המשפט אישר גם לארגון לשיתוף פעולה אסלאמי ולליגת המדינות הערביות להשתתף בהליכי הייעוץ.

פלסטין

ו 21 פבר 2025 11:26 am - שעון ירושלים

אישה נהרגה מירי כוחות הכיבוש בדרום רצועת עזה

אזרחית נרצחה היום, יום שישי, מירי כדורי כוחות הכיבוש הישראליים בשכונת אל-ג'נינה, מזרחית לעיר רפיח, דרומית לרצועת עזה.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש ירו כדורים חיים לעבר אזרחים בשכונת אל-ג'נינה, מה שהוביל למותה של אזרחית.


היא הוסיפה כי כלי הרכב הצבאיים של הכיבוש פתחו באש במקלעים שלהם ממזרח ומצפון-מזרח למחנה אל-בוריג', וממזרח לשכונת אל-שוג'עייה ממזרח לעיר עזה.


מאז 7 באוקטובר 2023, הכיבוש הישראלי פתח במלחמת רצח עם ברצועת עזה, שהביאה למות קדושים של 48,319 אזרחים, רובם ילדים ונשים, ולפציעתם של 111,749 אחרים, בסכום לא שלם, מכיוון שמספר קורבנות וכוחות ההגנה עדיין לא יכולים להגיע אליהם, וההגנה האזרחית לא יכולה להגיע אליהם.


ראוי לציין כי הפסקת האש ברצועת עזה נכנסה לתוקף ב-19 בינואר, ומאז שנכנסה לתוקף, נהרגו ונפצעו מספר אזרחים באזורים שונים ברצועה.

פלסטין

ו 21 פבר 2025 10:56 am - שעון ירושלים

"משרד ממשלת עזה" מונע כניסת בתים ניידים למקלט לרצועה

במשרד התקשורת הממשלתי בעזה הכחישו ביום שישי כי בתים ניידים נכנסו לרצועה למטרת מחסה, והדגישו כי מספר מצומצם מאוד מהם נכנס והוקצו למוסדות בינלאומיים או לבתי חולים שדה.


"לא הובאו בתים ניידים (קרוואנים) למקלט בכלל", אמר איסמעיל ת'ובטה, מנכ"ל משרד התקשורת הממשלתי, בהצהרה.


הוא הוסיף, "מספר הקרוואנים הנכנסים מצומצם מאוד ומוקצה למוסדות בינלאומיים או לבתי חולים שדה, כפי שהיה בעבר בבית החולים השדה של אגודת הסהר האדום לפני מספר ימים".


בהקשר זה, אמר ראש עיריית רפיח, אחמד אל-סופי, כי ישראל אפשרה ל-15 בתים ניידים להיכנס לרצועה ביום חמישי דרך מעבר היבשה ברפיח, שם הם הופנו למוסדות בינלאומיים ואו"ם כדי להשתמש בהם כמטה.


אל-סופי קרא למדינות הנותנות החסות והערבות להסכם הפסקת האש להפעיל לחץ על הכיבוש הישראלי כדי לאפשר כניסת בתים ניידים, אוהלים וחומרי שיקום כדי להגן על הפלסטינים.


"עלינו לפתוח את מעבר רפיח מסביב לשעון ולהביא מאות אלפי יחידות דיור זמניות וחומרי בניין, וכן לאפשר לחברות מתמחות להיכנס כדי להתחיל בפעולות פינוי ומחזור ההריסות", אמר.


אל-סופי ציין כי עיכוב תהליך השיקום מחריף את סבלם של הפלסטינים בעזה, וציין כי תהליך השיקום חייב להתחיל מיד על ידי מתן דיור מתאים לנפגעים, והבאת הציוד והחברות הדרושים לפינוי ההריסות ובנייה מחדש של מתקנים חיוניים.


ב-19 בינואר החל השלב הראשון של הסכם הפסקת האש וחילופי שבויים, המחולק לשלושה שלבים, כל אחד באורך 42 יום, בתנאי שהשלב הבא ינוהל משא ומתן לפני השלמת השלב הנוכחי.


על פי נתוני משרד התקשורת הממשלתי ברצועת עזה, קרוב ל-1.5 מיליון בני אדם הפכו ללא קורת גג לאחר שבתיהם נהרסו, בעוד שכל 2.4 מיליון תושבי הרצועה סובלים מהיעדר שירותי החיים הבסיסיים ביותר ומהיעדר תשתיות.


ישראל מסרבת לאפשר כניסת סיוע הומניטרי הכרחי לרצועה, במיוחד 200,000 אוהלים ו-60,000 בתים ניידים (קרוואנים) כדי לספק מחסה דחוף לפלסטינים שנפגעו, ובכך מפרה את הסכם הפסקת האש. לפי המשרד הממשלתי.


לא פעם, חמאס ביקש מהמתווכים ללחוץ על ישראל לאפשר כניסת בתים ניידים וציוד כבד הדרושים לפינוי ההריסות וחילוץ גופות השהידים הפלסטינים.

פלסטין

ו 21 פבר 2025 10:55 am - שעון ירושלים

היום ה-32 לתוקפנות הכיבוש בעיר ובמחנה ג'נין

היום, יום שישי, ממשיך הכיבוש הישראלי את תוקפנותו על העיר ג'נין ומחנהה זה היום ה-32 ברציפות, ומותיר 26 חללים ועשרות פצועים.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש עדיין מצוררים על בית החולים הממשלתי בג'נין, שבו עשרות כלי רכב צבאיים מוצבים סביב בית החולים ובית החולים אל-עמל, בודקים את זהות האזרחים וחוקרים אותם בזמן שהם מסתובבים באזור.


בתי החולים בעיר סובלים ממחסור חמור במים, לאחר שהכיבוש תקף והרס קווי מים, כאשר קרוב ל-35% מתושבי העיר סובלים ממחסור במים.


היא הוסיפה כי כוחות הכיבוש משתמשים במבנים ליד מחנה ג'נין כצריפים צבאיים מאז תחילת הימים הראשונים של התוקפנות.


כמו כן, שלח הכיבוש תגבורת צבאית בליווי דחפור לשכונת אל-בסטין בעיר ג'נין, לאחר שהכניסה מכלי דלק, מיכלי מים וחדרים מבוצרים קטנים המשמשים לתקשורת פנים צבאית לחיילים.


היא ציינה כי על פי הנתונים העדכניים, הכיבוש הישראלי אילץ כ-3,000 משפחות ממחנה ג'נין לעקור בכוח מבתיהם, והרס כליל יותר מ-120 בתים, על רקע הרס נרחב של התשתיות.


בהקשר קשור, עצרו כוחות הכיבוש ילד מהעיירה יאמון, כשהיה מחוץ לביתו, ואמש הסתערו על העיירה יאבד בדרום, מבלי שדווח על מעצרים.


תוקפנות הכיבוש הישראלי חסרת התקדים בעיר ובמחנה ג'נין הותירה 26 חללים ועשרות פצועים.

פלסטין

ו 21 פבר 2025 9:21 am - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש עוצרים ארבעה אזרחים ברמאללה ובחברון

כוחות הכיבוש הישראלי עצרו, עם שחר היום, יום שישי, שלושה אזרחים ממחנה ג'לזון ומהכפר סורדה שמצפון לרמאללה.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש הסתערו על מחנה ג'לזון ועצרו את כמאל חסון וג'יהאד מיסבאח לאחר שפשטו על בתיהם.


בחברון הסתערו כוחות הכיבוש על אזור דרום חברון ועצרו את האזרח חאלד איאד אלרג'בי, לאחר שפשט וערך חיפוש על ביתו.


כוחות הכיבוש פשטו גם על בתיהם של האזרחים זיאד בשיר אלרג'בי ואיאד אלרג'בי באזור אלקסארה שבאזור הדרום, ודאוד עיסא מנאסרה בעיירה בני נעים, מזרחית לחברון.


באותו הקשר המשיכו כוחות הכיבוש לסגור את הכניסות לעיירות, למחנות ולעיר חברון, לרבות הכניסה הדרומית, בשערי ברזל ותלי עפר, והחמירו את אמצעי הדיכוי והצבא בשכונות העיר העתיקה באמצעות מחסומים צבאיים ושערים אלקטרוניים.

פלסטין

ו 21 פבר 2025 9:13 am - שעון ירושלים

קדוש מעונה נכנע לפצעיו והכיבוש ממשיך בתוקפנותו בטול כרם

מקורות רפואיים הודיעו עם שחר ביום שישי על מותו של האזרח אחמד ריאד אחמד עוואד, שנפטר מפצעיו הקשים לאחר שרכב צבאי פגע ברכבו בעיר טול כרם.


השהיד עוואד, תושב העיירה דיר אל-גוסון, מצפון לטול-כרם, נפצע יחד עם אשתו כשרכב צבאי שנסע במהירות גבוהה בכיוון התנועה פגע ברכב שהוא ואשתו נסעו בו ברחוב שכם מול מחנה טול-כרם הם נלקחו לבית החולים, ובהמשך הודיעו הרופאים על מותו.


עם מות עוואד, עלה מספר הקדושים בטול כרם ובמחנותיה במהלך התוקפנות הישראלית הנמשכת כבר 26 ימים ל-12 קדושים, ביניהם ילד (בן 7) ושתי נשים, אחת מהן בחודש השמיני להריונה.


כוחות הכיבוש הישראלים המשיכו בתוקפנותם על העיר טול-כרם ומחנהה זה היום ה-26 ברציפות, ובמחנה נור שמס זה היום ה-13, על רקע תגבורת צבאית, מלווה בהרס והשחתה של בתים ורכוש של אזרחים.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש שלחו תגבורת צבאית לעבר העיר ושני מחנותיה, ופרסו את רכביהם וחייליהם ברחובות ובשכונות, כשהם מתרכזים ברחוב שכם, המחבר בין מחנות טול כרם ונור שמס, ומפריעים לתנועת כלי רכב ואזרחים, ועצרו אותם והעבירו אותם לבדיקה וחקירה.


בתוך כך, כוחות הכיבוש גרמו להרס נרחב לבתי אזרחים ולחנויות במחנה נור שמס, דווקא בשכונת מנשייה, ושרפו בו בניין מגורים, בנוסף להרס הרב של התשתיות ורשתות המים, החשמל והתקשורת.


אזרחים שהצליחו להיכנס למחנה צפו בהיקף ההרס לבתיהם ורכושם הציבורי, לרבות הרס והשחתה של בניין עמותת נור שמס לשיקום נכים, המתמחה בטיפול במספר רב של אנשים עם מוגבלות מהמחנה ומהעיר, באמצעות תכניות הומניטריות וחברתיות.


אזרחים תיארו את מה שקרה בשכונת מנשייה כסצנה בלתי ניתנת לתיאור והרס בלתי נתפס, חלקם נהרסו, ואחרים נהרסו לחלוטין בסמטאות המחנה, וחנויות נפגעו, אך השפעות ההפצצה, ההרס והחבלה התמלאו לחלוטין.


כמו כן, המשיכו כוחות הכיבוש במסע הפשיטות שלהם על בתים במחנה נור שמס, חיפוש בהם, השמדת תכולתם וחקירת תושביהם לאחר שעצרם במשך שעות.


במחנה טול-כרם כיסה הרס את שכונותיו לאחר שדחפורי הכיבוש הרסו יותר מ-14 בתים במהלך יומיים, והותירו מאחוריהם הריסות ופסולת, כחלק מקמפיין ההסלמה המכוון למחנה, כחלק מתוכנית לפתיחת רחוב המשתרע מאזור הסוכנות ועד לשכונת בלונה, העוברת דרך בית אל-סוואלה, אל-שומה, ואל-ח'דה, ואל-ח'דה, אל-שכונת, ואל-ח'דה s וגרימת נזק למספר בתים, והרס מוחלט של התשתית שליוותה.


באותו הקשר גרמו כוחות הכיבוש להרס והשחתה לבתים שתפסו בשכונה המזרחית בטול כרם והפכו אותם לצריפים צבאיים, בעוד שצוותי העירייה פתחו את הכבישים והוציאו את ההריסות והפסולת מהרחובות לאחר נסיגת הכיבוש מהשכונה.


כוחות הכיבוש תפסו בניין שלישי ברחוב שכם בעיר והפכו אותו לצריף צבאי, לאחר שאילצו את תושביו לעזוב אותו בכוח.


במקביל, ממשיכים כוחות הכיבוש לסגור את שער מחסום ג'בארה בכניסה הדרומית לעיר טול-כרם, זה היום ה-14 ברציפות, ובכך מבודדים את העיר מהכפרים והעיירות אל-כפריאת ומשאר נפות הגדה.


פלסטין

ה 20 פבר 2025 9:43 pm - שעון ירושלים

צעיר נפצע מכדורי כוחות הכיבוש במהלך ההסתערות על שוקבה, ליד רמאללה.

צעיר נורה בירך בכדורים חיים, חמישי בערב, במהלך פשיטה של כוחות הכיבוש הישראלי על הכפר שוקבה, צפונית מערבית לרמאללה.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש ירו כדורים חיים לעבר צעיר (בן 37), שהביאו לירי בירכו.


כוחות הכיבוש הסתערו על הכפר ובאיומי אקדח הוציאו אזרחים מהחנויות במרכז הכפר, ערכו עליהם חיפושים והתעללו במספר מהם.


לפי המקורות, חיילי הכיבוש השמידו מספר כלי רכב בכפר, וירו כדורים חיים ופצצות גז מדמיע באינטנסיביות לעבר בתי האזרחים.

פלסטין

ה 20 פבר 2025 8:44 pm - שעון ירושלים

חמאס: אנחנו מחכים שהכיבוש יישם את כל הוראות הפרוטוקול ההומניטרי

דובר חמאס, ד"ר. עבדול לטיף אלקאנו אמר כי התנועה ממתינה לכיבוש הישראלי ליישם את כל הוראות הפרוטוקול ההומניטרי, והדגישה את נכונות חמאס להשלים את יישום ההסכם על כל שלביו באופן שישיג את דרישותיו.


אל-קאנו האשים את הכיבוש בשימוש בנשק האסור הבינלאומי נגד העם הפלסטיני, תוך שהוא דרש את פירוק ההתנגדות הלגיטימית, והדגיש את הצורך להקים ועדות בינלאומיות שיחקרו את השימוש בנשק זה.


אל-קאנו הדגיש את מחויבות חמאס להסכם הפסקת האש כל עוד הכיבוש יעמוד בו, וציין כי המשא ומתן בשלב השני טרם החל בפועל, אך התנועה מוכנה לעסוק בו בהתאם לקבוע בהסכם.


בהקשר קשור, האשים אלקאנו את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בסחבת ביישום השלב השני של הסכם הפסקת האש.

פלסטין

ה 20 פבר 2025 7:58 pm - שעון ירושלים

ילד נפצע מכדורים חיים של כוחות הכיבוש ממערב לרמאללה

ילד נפצע מכדורים חיים, ביום חמישי בערב, במהלך הסתערות כוחות הכיבוש הישראלי על הכפר שבתין, צפונית מערבית לרמאללה.


ראש מועצת הכפר שבתין, איברהים יעקב, הסביר כי כוחות הכיבוש ירו ישירות בילד בן 15 מבלי שהתקיימו עימותים, מה שהוביל לפציעתו באחת מרגליו מכדורים חיים, ולאחר מכן הועבר לבית החולים.


יעקב ציין כי חיילי הכיבוש תקפו אזרחים בשני בתים, לאחר שפשטו עליהם והשמידו את תכולתם.

פלסטין

ה 20 פבר 2025 6:01 pm - שעון ירושלים

שר החוץ הישראלי: יש לפרק לחלוטין את עזה מנשקה

שר החוץ הישראלי גדעון סער אמר כי יש לפרק לחלוטין את עזה מנשקה ולאפשר לכל מי שרוצה להגר מהגיהנום של עזה לקבל חופש בחירה, כלשונו.


הצהרות של גורמים ישראליים הקוראים לעקירת פלסטינים מעזה נמשכות, במיוחד לאחר הצהרותיו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על הצורך למצוא עבורם אדמות במצרים ובירדן, שנתקלה בדחייה ירדנית ומצרית ובדגש על שיקום עזה מבלי לעקור אותן.

פלסטין

ה 20 פבר 2025 5:32 pm - שעון ירושלים

יו"ר רשות המים: תמיכה גרמנית חדשה בפרויקטים אסטרטגיים במגזר השפכים

היום, יום חמישי, אישר ראש רשות המים, זיאד מימי, כי הסוכנות הגרמנית הקצתה תוכנית משולבת שמטרתה מיסוד ובניית היכולות של תחום התברואה בפלסטין, שתתפרש על פני שלוש שנים בעלות כספית של עד 5 מיליון יורו.


במהלך פגישתו היום עם מנהלת תוכנית משאבי המים והקיימות בסוכנות הגרמנית לפיתוח בפלסטין, נטלי ברטלט, סגנית מנהלת שיתוף הפעולה בנציגות הגרמנית, רות מילר, ראש היחידה לניהול תמיכה, אנט ברמר, וקצינת הפרויקט, בנוכחות צוות רשות המים, Ramez Al-Titie the Technical Unit, Said עבדו, מנכ"ל הפיתוח וההדרכה, זיאד אלפאקה, ומנכ"ל הפרויקטים, זיאד דראג'מה.


אל-מימי העריך את הקצאת הסוכנות הגרמנית לתוכנית משולבת שמטרתה מיסוד ובניית היכולות של מגזר התברואה בפלסטין, שתשתרע על פני שלוש שנים בעלות כספית של עד 5 מיליון יורו. הוא כולל תמיכה בהקמת מתקני מים, ייעול המוסדות והקאדרים הפועלים במשק המים, הגברת העבודה השיתופית ופיתוח ההיבט המוסדי.


אל-מימי נגע גם בתכנית רשות המים, המבוססת על איחוד מאמצים, גיוון פרויקטים והקפדה על היבטים חשובים שונים שרשות המים מעמידה בראש סדר העדיפויות של מה שמשרת את משק המים בראש ובראשונה, איחוד העבודה בין כלל העובדים במשק המים והתברואה ושילוב עבודת הגורמים התורמים.


ברטלט מצדה הדגישה את החשיבות של שיתוף רשות המים בתוכנית הפיתוח שלה, המסייעת באיחוד מאמצים והעלאת יעילות העבודה בפרויקטים המפורטים, וציינה כי הצד הגרמני יפעל לפיתוח תוכנית התואמת במסגרתה להנחיות רשות המים, שתידון ותסוכם בימים הקרובים.

פלסטין

ה 20 פבר 2025 5:06 pm - שעון ירושלים

עזה: 578 חולים יצאו לטיפול דרך מעבר רפיח מאז הפסקת האש

לשכת התקשורת הממשלתית בעזה דיווחה ביום חמישי כי 578 חולים עזבו את הרצועה לטיפול דרך מעבר רפיח מאז החלה הפסקת האש בינואר.


המשרד הוסיף, בהצהרה, כי ישנם 25,000 חולים ופצועים שצריכים לנסוע לחו"ל לטיפול.


ארגון הבריאות העולמי הודיע בתחילת פברואר על העברת המנה הראשונה של חולים ופצועים פלסטינים מרצועת עזה לשטח מצרים דרך מעבר רפיח.


קבוצת הבתים הניידים הראשונה חצתה היום דרך מעבר כרם שלום כהכנה לכניסה לרצועת עזה, כך לפי התקשורת המצרית. באחד הערוצים דווח כי היום יוכנס לרצועת עזה דחפור ובו 15 בתים ניידים, המחולקים ל-5 משאיות, וציינו כי קבוצת החולים והפצועים ה-17 מרצועת עזה נכנסה למעבר היבשתי ברפיח לצורך טיפול בבתי חולים במצרים.


היא הסבירה כי הסכם הפסקת האש ברצועת עזה, בתיווך מצרים וקטאר, קובע כניסת ציוד לבניית 60,000 בתים זמניים לקליטת מאות אלפי פלסטינים שנותרו ללא קורת גג כתוצאה מהתוקפנות הישראלית ברצועה במהלך החודשים האחרונים.

פלסטין

ה 20 פבר 2025 4:42 pm - שעון ירושלים

אזרח ורעייתו נפצעו לאחר שרכב צבאי כיבוש פגע ברכבם בטול כרם

אזרח ורעייתו נפצעו היום, חמישי, לאחר שרכב צבאי ישראלי פגע ברכבם ברחוב שכם בטול כרם.


לטענת מקורות מקומיים, רכב צבאי נסע במהירות גבוהה ותפס את הדרך הלא נכונה, והתנגש בעוצמה ברכב בו נהגו אזרח ורעייתו, ברחוב שכם מול מחנה טול-כרם.


הגורמים הוסיפו כי הפצועים הועברו באמבולנס לבית החולים, ומצבם מוגדר בינוני, כאשר לרכבם נגרם נזק קשה.


ראוי לציין כי תאונה דומה אירעה ביום שלישי האחרון, כאשר רכב צבאי שנסע בתנועה פגע ברכב בו נהג צעיר שספג חבלות ברחוב שכם.


בהקשר זה, העיר טול-כרם ושני המחנות שלה, טול-כרם ונור שמס, היו עדים לפריסה רחבה של חיילי חי"ר וכלי רכב צבאיים, שסיירו ברחובות ובשכונות, דווקא לאורך רחוב שכם, המשתרע בין שני המחנות, והוצבו בכניסותיהם, והפריעו לתנועת כלי רכב ואזרחים שהוקמו בצמתים שונים בעיר.