היום (שבת) הסלימה ישראל את תוקפנותה נגד שטחי לבנון, והוציאה אזהרות פינוי מיידיות ל-13 עיירות וכפרים באזורי הדרום והבקאע המערבי. הפקודות הצבאיות דרשו מהתושבים לעבור מיד צפונה לנהר זהרני, כצעד מקדים לביצוע הפצצות נרחבות באזורים אלה.
מקורות בשטח דיווחו כי צווי הפינוי אינם מוגבלים עוד למבנים ספציפיים או לכפרים קטנים, אלא עברו לכלול ערים שלמות, כפי שקרה בנבטיה ובצור. שינוי זה מצביע על רצונה של ישראל לרוקן את מרכזי הכובד האוכלוסייתיים בדרום לבנון, מה שמשקף הסלמה חסרת תקדים ברמת הפעולות הצבאיות היבשתיות והאוויריות.
מאז תחילת הדיבורים על מסלולי הפסקת אש, הוציאו שלטונות ישראל צווי פינוי שכללו עד כה יותר ממאה עיירות לבנוניות. משקיפים רואים במדיניות זו ניסיון להפעיל לחץ מרבי על התמיכה העממית ועל הצד הלבנוני המנהל משא ומתן, על ידי הפיכת ערים גדולות לאזורים בלתי ראויים למגורים.
בשטח, חיל האוויר הישראלי פתח בסדרת תקיפות אוויריות אינטנסיביות ויצר חגורות אש עזות שפגעו בעיירה כפר תבנית, השייכת למחוז נבטיה. התקפות אלו מגיעות כחלק מניסיונות צה"ל לכתר את העיירה יחמר א-שקיף ולשלוט בה באש, לאחר כישלון ניסיונות התקדמות קודמים בסביבתה האסטרטגית.
מעגל ההפצצות האוויריות התרחב וכלל את העיירות אנסאר, אל-ג'מיג'מה ומייפדון, בעוד שמל"ט ישראלי תקף את סביבת בית החולים הממשלתי בעיר נבטיה. כמו כן, תקיפות עזות פגעו בעיירה משגרה בבקאע המערבי, ובעיירות טולין וקבריחא במחוז מרג'עיון, בתוך מצב של בהלה בקרב האזרחים שנותרו.
בסיכום ראשוני של קורבנות היום, 5 בני אדם נהרגו ואחרים נפצעו כתוצאה מהתקיפות המתמשכות על אזורים שונים בלבנון. מקורות רשמיים מסרו כי 3 הרוגים נפלו בעיירה אנסאר ובכפרי נבטיה, בעוד שצוותי חילוץ הצליחו לחלץ שני הרוגים מתחת להריסות בניין הרוס באזור בורג' א-שמאלי במחוז צור.
גם צבא לבנון לא נמלט מהתקפות ישראל, כאשר פיקוד הצבא הודיע על פציעתם של שני חיילים בדרגות שונות כתוצאה מתקיפת מל"ט ישראלי על רכבם. התקיפה אירעה בכביש הציבורי עבא במחוז נבטיה בזמן שהחיילים ביצעו את משימותיהם בשטח, מה שמעלה את קצב התקיפות הישירות נגד המוסד הצבאי הלבנוני.
בחזרה לסטטיסטיקות של יום שישי אתמול, משרד הבריאות הלבנוני חשף כי 11 בני אדם נהרגו, בהם חובש שביצע את תפקידו ההומניטרי, ו-8 נוספים נפצעו בעיר צור. נתונים אלו מאשרים את כוונת ישראל לתקוף צוותים רפואיים וסיוע כדי לשבש את פעולות הצלת הפצועים ופינוי הנעדרים מתחת להריסות.
בצד העימות בשטח, חיזבאללה הודיע על ביצוע מארב מתוכנן היטב לפנות בוקר, שכיוון לכוח ישראלי שניסה להתקדם לעבר העיירה אל-גנדוריה. חיזבאללה הבהיר בהודעה צבאית כי פוצץ מטעני חבלה בכוח הפולש והמטיר עליו מטח של רקטות וכלי נשק אוטומטיים, מה שהוביל לפגיעות ודאיות בקרב חיילי ישראל.
ההודעה ציינה כי כוחות ישראל נאלצו לסגת עם הפצועים תחת מסך עשן כבד, במקביל להפצצות אוויריות וארטילריות עזות על האזור כדי לאבטח את תהליך הנסיגה. פעולה זו נחשבת למכה חדשה לניסיונות החדירה היבשתית שצה"ל מנסה באמצעותם לבסס נקודות אחיזה בתוך כפרי הגבול.
במסגרת ההגנה האווירית, חיזבאללה אישר כי יירט מל"ט ישראלי מסוג 'הרמס 450' בשמי העיירה זוטר המזרחית ואילץ אותו לעזוב את שמי לבנון. כמו כן, הכוח הרקטי של חיזבאללה המשיך להפגיז את היישובים הצפוניים, כאשר תקף את קריית שמונה ואת בסיס מירון האסטרטגי במטחי רקטות אינטנסיביים.
מצדה, רדיו צה"ל אישר כי זוהו כ-15 רקטות שנורו משטח לבנון לעבר יישובי הגליל העליון מאז שעות הלילה אמש. אזעקות נשמעו במספר יישובי גבול, מה שגרם למתיישבים לרוץ למקלטים במקביל להמשך מטחי הרקטות שנורו מהדרום.
הנתונים בשטח מצביעים על כך שישראל נוקטת באסטרטגיה של 'משא ומתן תחת אש', כאשר היא מגבירה את קצב הרס התשתיות והערים במקביל למהלכים הפוליטיים. התנהגות צבאית זו נועדה להשיג ויתורים פוליטיים במשא ומתן העקיף המתנהל באמצעות תיווך בינלאומי, על ידי הגדלת העלות האנושית והחומרית על לבנון.
התמונה בדרום לבנון ובבקאע נשארת פתוחה לכל האפשרויות, לאור התעקשות ישראל להרחיב את היקף התקיפות הגיאוגרפיות כך שיכללו את עומק הערים. ועם המשך ההתנגדות בביצוע פעולות איכותיות ומארבים בגבול, מורכבות התמונה בשטח גוברת, מה שמשליך על כל הבנות פוליטיות אפשריות באופק הקרוב.
ההסלמה הנוכחית משקפת את מדיניות המשא ומתן תחת אש שישראל נוקטת בה באמצעות הגברת התקיפות האוויריות והלחץ הצבאי במקביל לשיחות המתנהלות.





שתף את דעתך
הסלמה ישראלית נרחבת בלבנון: אזהרות פינוי לערים שלמות וחיזבאללה אורב לכוחות הפולשים