נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע היום, יום רביעי, כי קיבל אישורים רשמיים מהצד האיראני לפיהם לא יוטלו עמלות מעבר או עלויות ביטוח נוספות על ספינות מסחריות העוברות במצר הורמוז. טראמפ הבהיר באמצעות פלטפורמת 'Truth Social' כי הבטחות אלו כוללות את כל סוגי העמלות שטهران איימה להטיל בעבר, מה שמצביע על נסיגה מאיומים שעוררו דאגה בינלאומית לגבי בטיחות השיט במעבר המים האסטרטגי.
הצהרות אלו מגיעות על רקע המשך המשא ומתן האינטנסיבי בין וושינגטון לטהראן, שמטרתו לגבש הסכם מקיף שיסיים את מצב המתיחות והאלימות באזור המזרח התיכון. הנשיא האמריקאי לא ציין אם התחייבויות איראניות אלו קשורות רק לתקופת המשא ומתן הנוכחית הנמשכת שישים יום, או שהן יהפכו להתחייבות קבועה במסגרת ההסכם הסופי הצפוי בין הצדדים.
טהראן הודיעה מוקדם יותר, בתיאום עם סולטנות עומאן, על כוונתה לבחון הטלת עמלות עבור שירותים ימיים במצר, תוך הדגשת ריבונותה המלאה על מעבר זה. מהלכים אלו נתקלו בהתנגדות חריפה מצד ארה"ב ובעלות בריתה, שראו בכל עמלות נוספות איום על חופש הסחר העולמי ויציבות שוקי האנרגיה.
בהקשר קשור לתיק הגרעין, מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), רפאל גרוסי, חשף הסדרים לביצוע בדיקות קרובות במתקנים האיראניים. גרוסי ציין במהלך מסיבת עיתונאים ביפן כי ההסכם הזמני שנחתם בין וושינגטון לטהראן סולל את הדרך לחזרת פקחים בינלאומיים למילוי תפקידי הפיקוח שלהם שהופסקו לפרקי זמן משתנים.
עם זאת, העמדה האיראנית נראתה זהירה יותר, כאשר טהראן קישרה את מתן הגישה לאתרים גרעיניים מרכזיים למידת ההתקדמות בהסרת הסנקציות הכלכליות שהוטלו עליה. מקורות איראניים אישרו כי הגישה למתקנים רגישים נותרה מותנית בהגעה להסכם סופי שיבטיח את האינטרסים של הרפובליקה האסלאמית באופן מלא ומעשי.
שני הצדדים חתמו בשבוע שעבר על מזכר הבנות בן 14 סעיפים, שמטרתו העיקרית היא לקבוע מסגרת כללית לסיום הסכסוך הקיים. מזכר זה מהווה מפת דרכים לשיחות שישים הימים, במהלכן יתמקדו בסוגיות טכניות מורכבות, ובראשן תוכנית הגרעין ורמות העשרת האורניום.
מצידו, סגן שר החוץ האיראני, קאזם גריב אבאדי, הדגיש כי אין תוכניות נוכחיות לפתוח מתקנים שנפגעו בהתקפות צבאיות בפני פקחים בינלאומיים. הוא הבהיר כי תיקים אלו לא יעלו על שולחן הדיונים אלא במסגרת צעדים מעשיים הדדיים הכוללים הסרת הגבלות אמריקאיות שהוטלו על מגזרים חיוניים באיראן.
סבא"א מתמודדת עם קשיים עצומים בפיקוח על האתרים הרגישים ביותר מאז התקפות האוויריות שפגעו בהם ביוני בשנה שעברה. ההסלמה הצבאית האחרונה בפברואר האחרון הובילה להשעיה מלאה של פעולות הפיקוח, מה שיצר פער מידע לגבי היקף הפעילות הגרעינית האיראנית בפועל בחודשים האחרונים.
גורל האורניום המועשר מאוד בולט כאחד המכשולים הקשים ביותר בדרך המשא ומתן המתמשך, כאשר איראן מחזיקה במאגרים מועשרים בשיעור של עד 60%. שיעור זה נחשב קרוב מאוד לרמות הנדרשות לייצור נשק גרעיני, מה שמעורר חששות בקרב המעצמות הבינלאומיות השואפות למנוע מטהראן להחזיק ביכולות צבאיות גרעיניות.
גרוסי אישר כי סעיף 8 במזכר ההבנות קובע בבירור כי פעילויות ומתקנים גרעיניים יהיו כפופים לפיקוח סבא"א. הוא ראה בביצוע פעולות פיקוח עניין הכרחי אם איראן רוצה להוכיח את רצינותה במילוי ההסכם, וציין כי התזמון המדויק של הביקורים ייקבע באמצעות מנגנוני יישום שיוקמו בקרוב.
מנגד, גריב אבאדי הזהיר מפני ניסיונות להשתמש ב'רעש תקשורתי' כדי לכפות מציאות חדשה בשטח לפני השלמת ההבנות הפוליטיות. הבכיר האיראני ציין כי הסדרי הפיקוח אינם צעד מבודד, אלא חלק מחבילה משולבת התלויה בעיקר במידת תגובתה של וושינגטון לדרישות הסרת הסנקציות.
הערכות סבא"א מצביעות על כך שאיראן החזיקה בכ-440.9 קילוגרם של אורניום מועשר בשיעור של 60% לפני ההתקפות הישראליות ביוני האחרון. מקורות טכניים סבורים כי חלק ניכר מחומרים אלו מאוחסן במתחמים מבוצרים תת-קרקעיים באזור איספהאן, אתרים שסבא"א מתעקשת לבדוק כדי להבטיח שלא יוסבו למטרות צבאיות.
איראן הודיעה לנו כי לא תטיל עמלות מעבר, עלויות ביטוח, או כל עמלה אחרת מכל סוג שהוא על ספינות העוברות במצר הורמוז.





شارك برأيك
טראמפ מכריז על קבלת הבטחות איראניות בנוגע למצר הורמוז וסיבוכים סביב תיק הפיקוח הגרעיני