ערבי ובינלאומי

ג 13 מאי 2025 7:23 pm - שעון ירושלים

הבית הלבן: טראמפ ייפגש עם שרעא בערב הסעודית ביום רביעי

הבית הלבן הודיע ​​כי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ייפגש עם נשיא סוריה אחמד א-שרע בערב הסעודית ביום רביעי.


הבית הלבן מסר כי "הנשיא הסכים לברך את נשיא סוריה במהלך ביקורו בערב הסעודית מחר", על פי סוכנות הידיעות AP.


שרעא קיבל על עצמו את נשיאות סוריה לתקופת מעבר לאחר הדחתו של הנשיא בשאר אל-אסד בדצמבר האחרון, ובכך סיימה מלחמת אזרחים שנמשכה כמעט 13 שנים.


ביום שלישי, יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן בן עבד אל-עזיז, יו"ר מועצת השרים, דן עם טראמפ ביחסים הדו-צדדיים ובמאמצי התיאום לשיפור השותפות האסטרטגית בתחומים שונים.


במהלך כיו"ר משותף של פסגת ערב הסעודית-ארה"ב בארמון אל-ימאמה בריאד, דנו שני הצדדים בהתפתחויות אזוריות ובינלאומיות, בנושאים בעלי עניין משותף ומאמצים להשגת ביטחון ויציבות.


טראמפ זכה לקבלת פנים רשמית בארמון אל יאמאמה, שם ליוו סוסים ערביים את תהלוכתו, חצוצרות נוגנו לכבודו, והושמעו המנוני ארצות הברית והסעודית.

פלסטין

ג 13 מאי 2025 6:01 pm - שעון ירושלים

לזאריני: ישראל משתמשת במזון ככלי מלחמה נגד עזה.

הנציב הכללי של סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א), פיליפ לזאריני, אמר כי ישראל משתמשת במזון ובסיוע הומניטרי ככלי מלחמה ברצועת עזה, וכינה זאת "פשע מלחמה".


"אין לי ספק שמה שאנחנו עדים לו ב-19 החודשים האחרונים, ובמיוחד בשני החודשים האחרונים, הוא שימוש מכוון במזון וסיוע להשגת מטרות פוליטיות או צבאיות בעזה", הוסיף לזאריני בהצהרה שפורסמה באתר הרשמי של הסוכנות ביום שלישי.


הוא המשיך, "זה נחשב לפשע מלחמה, ובית הדין הבינלאומי יפרסם את הערכתו, אך מה שאנו רואים בשטח מאשר את השימוש הלא אנושי הזה".


לזאריני הדגיש כי סבלם של הפלסטינים ברצועת עזה הגיע לרמות בלתי ניתנות לתיאור, ואמר: "אני לא מוצא מספיק מילים כדי לתאר את הסבל והטרגדיה שהאוכלוסייה חווה. עברו יותר מחודשיים ללא כל סיוע הומניטרי. הרעב מתפשט, אנשים מותשים והם רעבים. אם המצב יימשך ללא התערבות, אנשים עלולים לא למות מהפצצות, אלא מרעב".


הוא ציין כי דוחות בינלאומיים, כולל דו"ח סיווג שלב הביטחון התזונתי המשולב, מאשרים כי עזה נמצאת על סף רעב, כאשר כל יותר משני מיליון תושבי הרצועה - כמעט מחציתם ילדים - סובלים מחוסר ביטחון תזונתי חמור, כלומר הם גוועים ברעב עקב המצור הישראלי שהוטל על הרצועה.


לזאריני קרא לקהילה הבינלאומית לנקוט פעולה מיידית כדי להבטיח את כניסת הסיוע ההומניטארי לעזה, והזהיר כי המשך המצור יוביל לאסון הומניטרי חסר תקדים.

פלסטין

ג 13 מאי 2025 5:57 pm - שעון ירושלים

הכיבוש הישראלי מדבר על ביצוע שתי פיגועים נגד חיזבאללה בדרום לבנון.


צבא הכיבוש הישראלי הודיע ​​ביום שלישי כי ביצע שתי תקיפות רחפנים נגד אנשי חיזבאללה בדרום לבנון.


"רחפן תקף היום (שלישי) חבר חיזבאללה באזור קלעת אל-שקיף בדרום לבנון", נמסר בהצהרה של הצבא.


הוא טען כי פעיל חיזבאללה, שלא זכה לשמו, "היה פעיל באתר שהותקף על ידי הצבא הישראלי בשבוע שעבר, אשר שימש לניהול מערכות האש וההגנה של הארגון".


הוא הוסיף, "כלי רחפן תקף גם היום חבר נוסף של חיזבאללה באזור חולה בדרום לבנון".


המפלגה לא הגיבה מיד להצהרת הצבא הישראלי.


למרות הסכם הפסקת אש שנכנס לתוקף בנובמבר האחרון, ישראל ממשיכה לבצע פיגועים כמעט יומיים בלבנון, עם לפחות 2,777 הפרות, שהותירו לפחות 199 הרוגים ו-491 פצועים, על פי סיכום של סוכנות אנאדולו המבוסס על נתונים רשמיים.


ב-8 באוקטובר 2023, ישראל פתחה במתקפה נגד לבנון, שהסלימה למלחמה כוללת ב-23 בספטמבר 2024, וכתוצאה מכך נהרגו יותר מ-4,000 בני אדם וכ-17,000 פצועים, בנוסף לעקירתם של כ-1.4 מיליון בני אדם.


בעוד שצבא לבנון ממשיך בפריסתו בדרום ביישום ההסכם, ישראל חזרה בה מהתחייבותה להשלים את נסיגתה עד ה-18 בפברואר, וממשיכה לכבוש חמש גבעות לבנוניות מרכזיות, בתוך האזורים שכבשה במהלך המלחמה האחרונה.

פלסטין

ג 13 מאי 2025 5:49 pm - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש הסתערו על העיר אל-בירה בפעם השלישית מאז עלות השחר היום.

כוחות הכיבוש הישראליים הסתערו הערב, יום שלישי, על העיר אל-בירה בפעם השלישית מאז עלות השחר.


על פי מקורות ביטחון, כוח צבא ישראלי הסתער על שכונת אום אל-שרעית בעיר, מה שעורר עימותים. לא דווח על פצועים.


כוחות הכיבוש הישראליים הסתערו על העיר פעמיים, עם שחר והבוקר, וסיירו ברחובותיה עם כלי רכב צבאיים. הם עצרו שני צעירים, נור מוחמד ריהן ואחמד שאהיט, לאחר שפרצו לבתיהם במחנה הפליטים אמרי. הם גם הרסו את האנדרטה לזכר השהידים עמאד ועאדל עוודאללה.

פלסטין

ג 13 מאי 2025 4:44 pm - שעון ירושלים

בתוך תוקפנות הכיבוש המתמשכת: טול כרם מציינת 77 שנה לנכבה

הוועדה הלאומית העליונה לציון 77 שנה לנכבה בטול כרם הנציחה את הנכבה הפלסטינית מול משרד הצלב האדום הבינלאומי בעיר.


משתתפים ממוסדות רשמיים ועממיים, סיעות פעולה לאומיות, קבוצות נשים ומספר תלמידי בית ספר הניפו דגלים ודגלים פלסטיניים המאשרים את זכות השיבה, תוך שהם קוראים סיסמאות לאומיות זועמות בגנות תוקפנות הכיבוש על טול כרם, ג'נין ורצועת עזה.


מושל טול כרם, עבדאללה כמיל, אמר כי העם הפלסטיני עומד היום בפני אסון חדש, לאור התוקפנות המתמשכת ברצועת עזה ומדיניות הכיבוש המתמשכת בגדה המערבית. הוא ציין שהסצנה מזכירה את מה שקרה בשנת 1948, כאשר פלסטינים נעקרו בכוח ובוצעו בהם מעשי טבח מחרידים.


הוא הדגיש כי למרות כל מה שעברו, הפלסטינים נותרו מחויבים לזכותם לשיבה. הוא שיבח את עמידתם האיתנה של תושבי המחנות שנעקרו לאחרונה ממחנות טול כרם כתוצאה מהתוקפנות הישראלית, והדגיש כי הם נחושים לחזור לחיפה וליפו ולכל הערים והכפרים מהם נעקרו.


כמיל הדגיש כי מה שקורה בעזה הוא התעקשות על החיים למרות ההרג וההרס, וכי העם הפלסטיני הוכיח לאורך ההיסטוריה שלו שהוא בלתי מנוצח, ומציע אלפי קדושים מעונים ומיליון אסירים שגופם מסומן בעיטות כבוד וכבוד בהגנה על חירותו וכבודו.


הוא אמר, "עמנו נלחם בשם האומה ומגן על ירושלים, בירתה הנצחית של פלסטין. קרב זה אינו רק קרב פלסטיני, אלא קרב אנושי בשם ערכים, צדק וחופש, שהם בליבת המחשבה האנושית."

כמיל הוסיף כי כל הכיבושים הרצופים של פלסטין הסתיימו, אך העם הפלסטיני נותר, והדגיש כי הכיבוש הנוכחי נועד להסתיים, וכי הפלסטינים לא יהגרו מאדמתם, אלא יישארו שם עד להשגת חירות ועצמאות.


הוא אמר: "אנו חיים כעת את הזיכרון הכואב בליבנו וחווים את האסון הזה כעת בטול כרם, ג'נין, טובאס, ובכל מקום ושם ברצועת עזה. העם הפלסטיני הזה, עמוס בפצעים יותר מהיום, נחוש ליישם את רעיון החופש והעצמאות. זוהי תרבות שחלחלה לדם שלנו, ללבנו, למוחותינו, לילדינו, לפרחינו ולעוברים ברחם אמותיהם."


כמיל קרא לדבקות באחדות לאומית, וראה בכך את החוק היחיד לניצחון, וקרא לכל הפלסטינים להתאחד תחת מטריית ארגון השחרור הפלסטיני, הנציג הלגיטימי היחיד של העם הפלסטיני.

הוא סיכם את נאומו בקריאה לסולידריות עם האסירים המתמודדים עם תנאים קשים בבתי הכלא של הכיבוש, ועם הפצועים והפצועים, ואישרר כי העם הפלסטיני ראוי לחירות ולכבוד.


בתורו, רמזי רבאח, חבר הוועד הפועל של אש"ף, הצהיר כי התוקפנות הישראלית המתמשכת נגד העם הפלסטיני אינה מבוססת על שום הצדקה ביטחונית או צבאית, אלא שואפת בבירור ליישם מדיניות של עקירה, טרור על אזרחים והרס המרקם החברתי, כחלק מתוכנית התיישבות שיטתית לסיפוח אדמות פלסטיניות.


הוא הסביר כי התמודדות עם תוקפנות זו מתחילה בשימור הנוכחות העממית ובמחויבות האזרחים להישאר במחנותיהם. הוא קרא לפעולה מיידית להחזרת העקורים למחנות ולבנייה מחדש של מה שהכיבוש הרס, כך שמחנות אלה יישארו עד לנכבה ומקור לאיתנות וחוסן לאומי.


רבאח הדגיש כי התמודדות עם תוכניות ישראל מחייבת הפעלת התנגדות עממית מקיפה ותנועה ציבורית רחבה, לצד תנועה פוליטית מתואמת בהובלת ההנהגה הפלסטינית, בראשות הוועד הפועל של אש"ף, באמצעות תוכנית לאומית מקיפה הכוללת היבטים חברתיים, פוליטיים, תקשורתיים ובינלאומיים, במטרה לחשוף את התוקפנות ופשעי הכיבוש, ולהפעיל לחץ על ישראל להפסיק את התקפותיה.


הוא הדגיש כי תמיכה בעמידתו האיתנה של העם הפלסטיני ומתן האמצעים להישרדות עבורו הן בראש סדר העדיפויות הלאומי, במיוחד לאור התוקפנות שעומדת בפני רצועת עזה, שמטרתה לעקור אותם ולשבור את הרצון הלאומי.


רבאח אמר, "מניעת עקירת עזה וסיכול מטרות התוקפנות פירושם הגנה על הגדה המערבית. המטרה הפלסטינית היא אחת, והקרב הוא אחד בגדה המערבית ובעזה. זה מה שאנחנו פועלים למען ועלינו להמשיך לעבוד על זה."


רבאח חזר על מחויבותו של העם הפלסטיני לאדמתו ולזכויותיו הלאומיות הבלתי ניתנות לערעור, והדגיש כי פלסטין היא אדמת העם הפלסטיני, ובירתה ירושלים, וכי זכותם של הפליטים לשוב לבתיהם שמהם נעקרו בשנת 1948 תישאר זכות בלתי ניתנת לערעור שלא תפוג עם חלוף הזמן.

פלסטין

ג 13 מאי 2025 3:59 pm - שעון ירושלים

משרד הבריאות בעזה: 46 שהידים נהרגו בתקיפות אוויריות ישראליות על רצועת עזה ב-24 שעות

משרד הבריאות ברצועת עזה הודיע ביום שלישי כי 46 שהידים ו-73 פצועים הגיעו לבתי החולים ברצועה במהלך 24 השעות האחרונות, כתוצאה מהתוקפנות הישראלית המתמשכת.


המשרד הסביר, בדו"ח הסטטיסטי היומי שלו, כי מספר קורבנות נותרו מתחת להריסות וברחובות, כאשר צוותי אמבולנס והגנה אזרחית אינם מסוגלים להגיע אליהם עקב ההפגזות המתמשכות והיעדר מסדרונות בטוחים.


בכך עולה מספר ההרוגים מתוקפנות הכיבוש הישראלי על עזה מאז אוקטובר 2023 ל-52,908 שהידים ו-119,721 פצועים, כולל 2,780 שהידים ו-7,680 פצועים מאז שהכיבוש חידש את תוקפנותו ב-18 במרץ.



פלסטין

ג 13 מאי 2025 3:06 pm - שעון ירושלים

קלנדיה: כוחות הכיבוש ירו והכו צעיר

חיילי הכיבוש הישראלי תקפו ביום שלישי צעיר לאחר שנורה בכניסה למחנה הפליטים קלנדיה, מצפון לירושלים הכבושה.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש הישראליים פתחו באש לעבר הצעיר, פצעו אותו ברגליו, לפני שתקפו אותו והיכו אותו קשות במהלך פשיטה על הכניסה למחנה קלנדיה.

פלסטין

ג 13 מאי 2025 2:11 pm - שעון ירושלים

הכיבוש האריך את מעצרה של העיתונאית חנין קוואריק עד יום חמישי הבא.

בית המשפט הצבאי בסאלם האריך את מעצרו של העיתונאי חנין קווריק, בן 24, משכם, ביום שלישי, עד יום חמישי הבא, באמתלה של מה שהכיבוש מכנה "הסתה" ברשתות החברתיות. לדברי עורך דינה, טרם הוגש נגדה כתב אישום.


הוועדה והמועדון הסבירו כי העיתונאית קוואריק נעצרה ב-7 במאי, לאחר מכן הועברה לכלא השרון ולאחר מכן לכלא דמון, שם היא מוחזקת כיום.


ראוי לציין כי העיתונאי קוואריק נמנה עם יותר מ-180 עיתונאים שנעצרו מאז תחילת מלחמת ההשמדה בעזה, כאשר הכיבוש מחזיק 50 מהם במעצר.


ראוי לציין כי שלטונות הכיבוש, מאז תחילת מלחמת ההשמדה, החריפו את מדיניות מעצרם של עיתונאים, במאמץ להטיל פיקוח וצנזורה גדולים יותר על עבודתם העיתונאית. זאת בניסיון מתמשך לשלול מעיתונאים את זכותם לחופש דעה וביטוי ולעסוק במקצועם. זאת בנוסף להתנקשויות בעיתונאים בעזה לאור מלחמת ההשמדה המתמשכת.

פלסטין

ג 13 מאי 2025 2:07 pm - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש עצרו אקדמאי, פעיל פוליטי ואזרח נוסף בבית לחם ובחברון.

היום, יום שלישי, כוחות הכיבוש הישראליים עצרו אזרח ותקפו אזרח נוסף במדבר אל-מיניה, מזרחית לבית לחם.


ראש מועצת הכפר אל-מיניה, זאיד קוואזבה, דיווח כי כוחות הכיבוש פרצו לאזור "ראביע" במדבר אל-מיניה והכו קשות את האזרח סאמי עוני שלאלדה (בן 45), מה שגרם לו לחבלות.


הוא הוסיף כי כוחות אלה עצרו את האזרח ראאד מחמוד קוואזבה (בן 53) לאחר שאילצו אותו להגיע לאזור באמצעות שיחת טלפון.


כוחות הכיבוש המיוחדים עצרו גם פעיל פוליטי ומרצה באוניברסיטה מהעיירה דורא, מדרום לחברון.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוח של כוחות מיוחדים ישראליים חטף את ד"ר אינתיסר טאלב אל-עווודה לאחר שפשט על ביתה בכפר כרמה, ממערב לעיירה דורא, דרומית-מערבית לחברון, ולקח אותה למקום לא ידוע.

פלסטין

ג 13 מאי 2025 2:04 pm - שעון ירושלים

מספר ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-52,908.

מספר ההרוגים במלחמה הרצחנית והתוקפנות שניהלו כוחות הכיבוש הישראליים נגד רצועת עזה עלה ל-52,908 שהידים ו-119,721 פצועים מאז ה-7 באוקטובר 2023.


מקורות רפואיים דיווחו כי מספר ההרוגים כולל 2,780 שהידים ו-7,680 פצועים מאז ה-18 במרץ, אז חידש הכיבוש את תוקפנותו ברצועת עזה בעקבות הסכם הפסקת האש.


במהלך 24 השעות האחרונות הגיעו 46 שהידים לבתי החולים ברצועת עזה, כולל 31 קורבנות חדשים. חמישה עשר נוספים חולצו, ו-73 נוספים נפצעו. מספר קורבנות נותרו קבורים תחת ההריסות וההריסות, וברחובות, ללא אפשרות להגיע אליהם על ידי אמבולנסים וצוותי הגנה אזרחית.

פלסטין

ג 13 מאי 2025 10:44 am - שעון ירושלים

הסלמה בשטח ותגבורת צבאית: תוקפנות הכיבוש נגד טול כרם ושני מחנותיו נמשכת.

כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים בתוקפנותם על העיר טול כרם ומחנה העיר מזה היום ה-107 ברציפות, ועל מחנה נור שאמס מזה היום ה-94, על רקע תגבורות צבאיות והסלמה מתמשכת בשטח.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש שולחים תגבורת צבאית, כולל כלי רכב ויחידות חיל רגלים, לעיר ולשני מחנותיה מסביב לשעון. הם מסיירים ברחובות הראשיים, צופרים באופן פרובוקטיבי ונוהגים במכוון נגד התנועה, וחוסמים את תנועת האזרחים והרכבים.


הדבר התרחש במקביל לאילוץ המתמשך של מספר תושבים בשכונה המזרחית של העיר, ובפרט האזור הסמוך לשכונת אבו אל-פול במחנה טול כרם, לפנות את בתיהם, כיוון ש...

אמש, משפחת זיקן קיבלה הודעה כי עליה לפנות את ביתה וניתנה לה עד השעה 8:00 בבוקר היום. אזור זה נתון לפינויים מעת לעת.

הבוקר, כוחות הכיבוש הישראליים הציבו מחסום פתע סביב שער גשר ג'ברה בכניסה הדרומית לטול כרם. הם עצרו כלי רכב שחלפו בשני הכיוונים, בדקו את תעודות הזהות של נוסעיהם וחקרו אותם.


בהתפתחות קשורה, כוחות הכיבוש ממשיכים בהסלמה במחנות הפליטים טול כרם ונור שאמס, תחת מצור הדוק, מלווה בקולות פיצוצים אדירים ברחבי האזור.


עדי ראייה דיווחו על שמעו פיצוץ אדיר מאוחר בלילה ברחבי מחנה נור שאמס. אין מידע מדויק זמין לגבי הסיבה או היקף הנזק שנגרם עקב המצור ואיסור הכניסה והיציאה מהמחנה.


אתמול ובמהלך הימים האחרונים, מחנה נור שאמס סבל מהריסה והפצצה נרחבת של מבני מגורים בשכונות אל-מנשיה, אל-מסלח, אל-ג'אמי, אל-עידה ואל-שוהדא. זה מגיע כחלק מתוכנית הכיבוש להרוס 106 בתים ומבני מגורים במחנות טול כרם ונור שאמס. המתיחות במחנה נותרה גבוהה, כאשר התושבים צופים גל חדש של הריסות.


על פי הערכות מקומיות, מספר הבניינים שנהרסו על ידי דחפורים ישראלים בשבוע האחרון הגיע ל-15, כולל הדירות שבהן שיכנו. תושביהם פינו את הבניינים לאחר שקיבלו תיאום מראש ונעקרו בכוח במהלך התוקפנות המתמשכת.


כוחות הכיבוש ממשיכים גם להשתלט על בתים ומבני מגורים ברחוב שכם ובשכונה הצפונית הסמוכה, והפכו אותם לצריפים צבאיים לאחר שפינו בכוח את תושביהם. כוחות הכיבוש מציבים את רכביהם בסביבה, בעוד שכמה מבנים נותרו תחת שליטת הכיבוש במשך יותר מחודשיים.


התוקפנות וההסלמה הישראלית המתמשכת נגד העיר טול כרם ושני מחנותיה הביאו למותם של 13 אזרחים, ביניהם ילד ושתי נשים, שאחת מהן הייתה בחודש השמיני להריונה. עשרות נפצעו ונעצרו, והתשתיות, הבתים, החנויות והרכבים נהרסו לחלוטין וחלקית, נשרפו, הושחתו, נשדדו ונבזזו.


התוקפנות הביאה גם לעקירה בכפייה של יותר מ-4,200 משפחות ממחנות טול כרם ונור שאמס, המונות למעלה מ-25,000 אזרחים. זה גם הוביל להרס מוחלט של יותר מ-400 בתים ולהרס חלקי של 2,573 אחרים. יתר על כן, הכניסות והסמטאות נאטמו בתלוליות עפר, והפכו אותן לאזורים מבודדים נטולי כל סימן חיים.

פלסטין

ג 13 מאי 2025 9:41 am - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש מבצעים פעולות הריסה ודחפורים בעיירה ענאתא, צפונית-מזרחית לירושלים.

הבוקר, יום שלישי, ביצעו כוחות הכיבוש הישראליים פעולות הריסה ודחפורים בעיירה ענאתא, מצפון-מזרח לירושלים הכבושה.


מחוז ירושלים דיווח כי כוח של צבא הכיבוש הישראלי, בליווי מספר דחפורים וציוד, הסתער על שכונת אל-בוהיירה בעיירה ענאתא והחל להרוס מבני מגורים וחומות. הם גם עקרו עצים ואדמות וניתקו קווי חשמל באזור.


היא הסבירה כי ההריסות כללו שני חדרים זמניים שסופקו על ידי משרד האומות המאוחדות לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA) כסיוע למחסה לבעלי בתים שנהרסו בעבר על ידי כוחות הכיבוש.


ועדת ההתנגדות לחומה ולהתיישבות תיעדה כי רשויות הכיבוש ביצעו 73 פעולות הריסה באפריל האחרון, שכוונו נגד 152 מתקנים, כולל 96 בתים מאוכלסים, 10 בתים לא מאוכלסים, 34 מתקנים חקלאיים ואחרים. הפעילות התרכזה במחוז טובאס, עם 59 מתקנים, במחוז חברון, עם 39 מתקנים, ובמחוז ירושלים, עם 17 מתקנים.

פלסטין

ג 13 מאי 2025 9:33 am - שעון ירושלים

משלחת ישראלית למשא ומתן תישאר בדוחא עד יום חמישי, במסגרת מאמצי ארה"ב להחיות את המשא ומתן.

משלחת המשא ומתן הישראלית מתכוונת להישאר בדוחא, בירת קטאר, עד יום חמישי, במקביל לביקורו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בעיר, כך דיווחו כלי תקשורת בישראל ביום שלישי.


ידיעות אחרונות דיווח כי ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הסכים עם שליח ארה"ב למזרח התיכון, סטיב ויטקוף, להשאיר את המשלחת בקטאר כדי לאפשר זמן לקדם הסכם הפסקת אש חדש.


מהלכים אלה מגיעים בעקבות החלטת חמאס לשחרר את השבוי האמריקאי עידן אלכסנדר, מהלך המתואר כתוצאה של משא ומתן ישיר ונדיר בין התנועה לממשל האמריקאי, בנפרד מהצד הישראלי.


מקור המעורב בדיונים הללו גילה ל-CNN כי שחרורו של אלכסנדר עשוי לפתוח באופן מיידי את הדלת למשא ומתן רחב יותר לסיום המלחמה ברצועת עזה.


משרדו של נתניהו הודיע ביום שני כי משלחת ישראלית תצא לדוחא ביום שלישי, לאחר פגישה עם השליח האמריקאי ויטקוף, שגריר ארה"ב בישראל מייק האקבי, ושיחת טלפון עם הנשיא דונלד טראמפ.


ישראל איימה, על פי הודעה שפרסם לשכת נתניהו, כי המשא ומתן יתנהל תחת אש, בהתייחס להמשך ההפצצה הכבדה על רצועת עזה.


בהצהרה צוין גם כי התוכניות להסלמת הפעולות הצבאיות בעזה נותרו בתוקף, אך יישומן יידחה עד לאחר ביקורו של טראמפ, בניסיון לתת למאמצי התיווך הזדמנות להשיג התקדמות בנושא הפסקת האש.


חמאס מצידה הביע את נכונותו להתחיל באופן מיידי במשא ומתן שמטרתו להשיג הפסקת אש מקיפה וקבועה, יחד עם נסיגת צבא הכיבוש מרצועת עזה, הסרת המצור, חילופי שבויים ושיקום עזה.


דובר חמאס, ג'יהאד טאהא, אישר כי חמאס מקווה ששחרורו של אלכסנדר יהיה הקדמה להסכם רחב יותר, וקרא לממשל טראמפ להמשיך ולהפעיל לחץ על נתניהו לסיים את המלחמה האכזרית נגד אזרחים חסרי הגנה בעזה.

פלסטין

ג 13 מאי 2025 9:13 am - שעון ירושלים

ארגוני האו"ם: עזה על סף רעב קטסטרופלי.

ארגון המזון והחקלאות (FAO), תוכנית המזון העולמית (WFP) ויוניצ"ף קראו לפתיחה מיידית של המעברים ולהכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה. הם הזהירו מפני איום הרעב הממשמש ובא, מקריסה מוחלטת של המגזר החקלאי, ושיעורי תזונה ותמותה עולים עקב המצור המתמשך ומחסור במזון, מים ושירותי בריאות.


הדו"ח החדש של האו"ם, סיווג שלב הביטחון התזונתי המשולב (IPC), שפורסם בערב יום שני, הראה כי כלל אוכלוסיית רצועת עזה, כ-2.1 מיליון בני אדם, מתמודדת עם חוסר ביטחון תזונתי חמור. 93% מהאוכלוסייה (1.95 מיליון איש) מסווגים בין שלבים 3 ל-5, כאשר 244,000 איש (12%) נמצאים בשלב 5 (רעב קטסטרופלי), 925,000 (44%) נמצאים בשלב 4 (מצב חירום), והשאר נמצאים בשלב 3 (משבר מזון).


הדו"ח גילה כי כ-470,000 בני אדם סובלים כיום מרעב של ממש, בעוד 71,000 ילדים ויותר מ-17,000 אמהות זקוקים לטיפול מיידי עקב תת תזונה חמורה. מאז תחילת 2025, כ-60,000 ילדים נזקקו לטיפול מיידי.


האומות המאוחדות צופות כי המצב ימשיך להחמיר במהלך התקופה שבין ה-11 במאי לסוף ספטמבר 2025, כאשר כל האוכלוסייה תישאר במצב של משבר מזון או גרוע מכך.


במגזר החקלאי, ארגון המזון והחקלאות של עזה ציין כי 42% מאדמות עזה (יותר מ-15,000 דונם) היו מעובדות לפני אוקטובר 2023, אך 75% מהשדות ומטעי הזיתים ניזוקו או נהרסו במהלך פעולות צבאיות, וכי שני שלישים מבארות החקלאות (1,531 בארות) לא היו שמישות עוד בתחילת 2025.


למרות שארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) חילק יותר מ-2,100 טון של מספוא ואספקה ​​וטרינרית ליותר מ-4,800 רועים, האספקה ​​אינה עונה על הצרכים, והסוכנות אישרה כי 20-30% נוספים מבעלי החיים נמצאים בסכנת מוות אם כניסת אספקה ​​לטיפול תימשך.


"משפחות שלמות גוועים ברעב בזמן שסיוע עומד בגבולות ללא אישור כניסה", הזהירה מנכ"לית תוכנית המזון העולמית, סינדי מקיין, והדגישה כי "רעב אינו מגיע פתאום, אלא מתרחש כאשר אנשים נמנעת מגישה למזון וטיפול".


מנכ"לית יוניסף, קתרין ראסל, הדגישה כי רעב ותת תזונה הפכו למציאות יומיומית עבור ילדי עזה, וקראה לפעולה מיידית כדי למנוע אסון הומניטרי.


הדו"ח ציין כי יותר מ-116,000 טונות של סיוע במזון היו מוכנות במעברים, מספיק כדי להאכיל כמיליון בני אדם במשך ארבעה חודשים, אך אלה לא הורשו להיכנס עקב המצור. גם מלאי המזון אזל לחלוטין, וכל 25 המאפיות המסובסדות היו סגורות מאז סוף אפריל עקב מחסור בקמח חיטה ובדלק לבישול.


סוכנויות האו"ם קראו לכבד את המשפט ההומניטארי הבינלאומי ולגישה מיידית לאספקה, והזהירו כי המשך המצור יוביל לשיעורי תמותה יעלו על רמות הרעב בחודשים הקרובים.

פלסטין

ג 13 מאי 2025 9:04 am - שעון ירושלים

מצור על בתים, פשיטות ומעצרים בגדה המערבית

כוחות הכיבוש הישראליים פתחו במסע של פשיטות ומעצרים, כולל מצור על בתים, באזורים שונים בגדה המערבית עם שחר ובשעות הבוקר המוקדמות של יום שלישי.



בשכם, כמה ג'יפים צבאיים ישראליים פרצו לעיר ממחסום עוורתה וכיתרו בית בתוך מחנה עסכר אל-ג'דיד. הכיבוש גם שיגר רחפני מעקב מעל המחנה.

במהלך הפשיטה, כוחות הכיבוש עצרו שלושה אזרחים: סוהייב אבו קישק, עבדול אל-שינאווי ומהנד קמחיה.


בעיירה ביתה, כוחות הכיבוש פרצו היום עם שחר לעיירה, פשטו על מספר רב של בתים, ערכו חיפושים בהם, השחיתו את תכולתם וגרמו נזק לחלק מהם. הם עצרו מספר אזרחים וביצעו איתם חקירות שטח, ועצרו את עבדאללה עבדול גפר גאזי אדילי.


בחברון, כוחות הכיבוש פשטו על מספר שכונות בעיר איד'נה, ועצרו את הבאים: מועטז עאטף עוואד, מוחמד אמג'ד עתמיזי, אדם ח'אלד עוואד, אדם ניהאד אל-בטראן, מחמוד זיאד אל-חטאווי ויוסף עוואד.


כוחות הכיבוש ממשיכים בפשיטות היומיומיות שלהם על העיר, ומיישמים סדרה של צעדי ענישה קולקטיביים נגד תושבי העיר, כולל פשיטות, חיפושים, הריסות ומעצרים.


כוחות הכיבוש הישראליים הסתערו גם על העיר דורה, ופשטו על מספר שכונות ועל בית באזור כיכר אל-עלם. הם עצרו מספר צעירים ותושבים וחקרו אותם במקום.


יאסר סאלח, מנהל החינוך בדרום חברון, אמר כי מנהל החינוך דחה את תחילת יום הלימודים עד לנסיגת כוחות הכיבוש מהאזור, כדי להגן על חייהם של התלמידים.


סאלח ציין כי כוחות הכיבוש פושטים במכוון וברציפות על דורא בזמן שתלמידים הולכים לבית הספר או מבית הספר. ארבעה עשר שהידים נהרגו בדורא, רובם תלמידי בית ספר, מאז תחילת התוקפנות הישראלית ב-7 באוקטובר 2023.


כוחות הכיבוש פשטו גם על מספר בתים בעיירה בית אומר ועצרו את האסיר המשוחרר מחמוד בדר מחמוד חליל, בן 40, ואת האחים חמידאן (בן 30) ומוחמד (בן 21) אחמד נעים אבו מריה, ותפסו את רכבם.


ברמאללה, כוחות הכיבוש עצרו שני צעירים, נור מוחמד ריהאן ואחמד שאהיט, לאחר שפשטו על בתיהם במחנה הפליטים עמארי בעיר אל-בירה. הם גם עצרו את מוחמד עיסאם אל-קאיסי לאחר שפרץ לביתו בעיירה ביתוניא, מערבית לרמאללה, ובזז את תכולתו.


גם השכונות אום אל-שרעית, סאטה מרחבה ואל-בלוע באל-בירה נפגעו, יחד עם הכפר דיר קאדס והעיירה ניילין, ממערב לרמאללה. עד כה לא דווח על מעצרים נוספים.


בהתפתחות קשורה, דחפורים ישראלים הרסו את האנדרטה לזכר השהידים עימאד ועאדל עוודאללה בעיר אל-בירה, על רקע פריסה נרחבת של כוחות ישראליים סביב האתר.

פלסטין

ג 13 מאי 2025 8:50 am - שעון ירושלים

העיתונאי חסן איסליי נהרג, מה שהביא את מספר העיתונאים המלכותיים ל-215.

מטוסי כיבוש ישראליים התנקשו בעיתונאי חסן עסליח עם שחר ביום שלישי, בתוך חדר הטיפולים שלו במתחם הרפואי נאצר בחאן יונס.


מקורות מקומיים דיווחו כי מספר חולים במתחם הרפואי נאצר סבלו מפציעות שונות כתוצאה מהפגזה של כוחות הכיבוש על המתחם ומהתקפה על העיתונאית אסלח, שקיבל טיפול בפציעות שספג בהפגזה קודמת.


משרד התקשורת הממשלתי בעזה הודיע מצידו כי מספר המעונים שנרצחו עלה ל-215 מאז תחילת המלחמה, והדגיש כי ההתנקשות בעיתונאי חסן איסלייח הייתה חלק ממדיניות שיטתית המכוונה נגד אנשי תקשורת פלסטינים.


משרד התקשורת גינה בחריפות את הפשעים הללו, וקרא לפדרציה הבינלאומית של העיתונאים, לפדרציה של העיתונאים הערבים ולכל ארגוני התקשורת ברחבי העולם לגנות את ההפרות המתמשכות נגד עיתונאים בעזה.


הוא גם הטיל את האחריות המלאה על הכיבוש הישראלי, יחד עם הממשל האמריקאי ומדינות התומכות בו, כמו בריטניה, גרמניה וצרפת, לפשע האכזרי הזה, הנופל במסגרת רצח העם המתמשך ברצועת עזה.


פלגים: ההתנקשות בעיתונאי חסן איסליי היא פשע מלחמה נגד האנושות.

פלגים וסוכנויות ממשלתיות פלסטיניות התאבלו על העיתונאי איסליי, שנרצח על ידי מטוסי הכיבוש הישראליים עם שחר ביום שלישי. הוא שכב במיטתו בזמן שקיבל טיפול בבית החולים נאצר, והדגיש כי פשע זה הוא המשך לפשיעה של הכיבוש הישראלי נגד עיתונאים ומלחמה נגד האנושות.


סוכנות הידיעות עלאם 4 גינתה את התנקשותו של מנהלה, העיתונאי חסן איסליי, על ידי מטוס התאבדות ישראלי בעת שקיבל טיפול בבית החולים נאצר בחאן יונס, מדרום לרצועת עזה.


עלאם אישרה כי מנהלה, אסלאחי, נפצע בתקיפה אווירית ישראלית שכוונה לאוהלי עיתונאים מול המתחם הרפואי נאצר לפני כחודש.


החזית העממית לשחרור פלסטין (PFLP) גינתה את ההתנקשות בחייו של אסלאחי בתוך בית החולים בעודו פצוע, והדגישה כי פשע זה חושף את פניו האמיתיות של הכיבוש.


בהקשר זה, תנועת היוזמה הלאומית חידשה את קריאתה להגנה הנדרשת על עיתונאים מפני האכזריות והרדיפה של הכיבוש.


ועדות ההתנגדות מצידן החזיקו בפדרציה הבינלאומית של עיתונאים ובקהילה הבינלאומית באחריות לשתיקתן המתמשכת בנוגע לטבח שביצע הכיבוש נגד עיתונאים ואנשי תקשורת בעזה.


העיתונאי חסן עבד אל-פתאח איסלה, מנהל סוכנות הידיעות "עלאם 24" וכתב שטח, מעולם לא הפסיק לתעד את התוקפנות הישראלית על עזה בעדשתו. הוא המשיך את סיקור האירועים מלב ליבו עד שנפצע בפיגוע קודם, רק כדי להתנקש מאוחר יותר בזמן שקיבל טיפול במרכז הרפואי נאצר.


לא הייתה הפעם הראשונה שכיבוש ישראל תקף את העיתונאי איסלאי, באמצעות הפצצת אוהל העיתונאים לפני חודש. במאי 2024, תקיפה אווירית ישראלית כוונה לעבר בית משפחת איסלאי בחאן יונס.

פלסטין

ב 12 מאי 2025 10:48 pm - שעון ירושלים

כלי תקשורת בעברית: משלחת המשא ומתן הישראלית תישאר בדוחא עד יום חמישי.

כלי תקשורת בעברית דיווחו כי משלחת המשא ומתן הישראלית, שתגיע לקטאר ביום שלישי, תישאר לפחות עד יום חמישי במהלך ביקורו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בדוחא.


ידיעות אחרונות דיווח בערב יום שני: "ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו והשליח האמריקאי סטיב ויטקוף הסכימו כי צוות המשא ומתן הישראלי יישאר בדוחא לפחות עד יום חמישי, במהלך ביקורו של הנשיא טראמפ".


מוקדם יותר ביום שני, משרדו של נתניהו הודיע ​​כי משלחת ישראלית תגיע לדוחא ביום שלישי.

ההחלטה התקבלה לאחר פגישה עם שליח ארה"ב למזרח התיכון, סטיב ויטקוף, ועם שגריר ארה"ב בישראל, מייק האקבי, שכללה שיחת טלפון עם טראמפ.


נתניהו אמר גם בהצהרה ממשרדו כי "המשא ומתן יתקיים רק תחת אש", דבר המצביע על כוונתו לחדש את הלחימה לאחר השלמת תהליך שחרורו של השבוי עידן אלכסנדר.


מוקדם יותר בערב יום שני, הודיע ​​חמאס כי "שחרר את החייל האמריקאי השבוי עידן אלכסנדר לאחר מגעים עם וושינגטון, כחלק מהמאמצים להשיג הפסקת אש בעזה".


ערוץ 12 של ישראל ציטט את משפחתו של אלכסנדר שאמרה כי בנם "יסע לקטאר כדי לפגוש שם את הנשיא טראמפ".


היא הוסיפה כי הוא יעזוב לקטאר אם מצבו הבריאותי יאפשר לו לנסוע.


טראמפ נמצא בביקור במזרח התיכון, כולל ערב הסעודית, קטאר ואיחוד האמירויות הערביות, החל מיום שלישי, 13 במאי, ועד 16 במאי. זהו ביקורו הראשון באזור מאז תחילת כהונתו השנייה בינואר.


שחרורו של אלכסנדר מגיע כחלק ממשא ומתן בין חמאס לארצות הברית, בהשתתפות מצרים וקטאר, ללא כל מעורבות ישראלית.


תל אביב מעריכה כי ישנם 59 אסירים ישראלים בעזה, מתוכם 21 עדיין בחיים. בינתיים, יותר מ-9,900 פלסטינים נמקים בבתי הכלא שלה, סובלים מעינויים, רעב והזנחה רפואית, שרבים מהם מתו, על פי דיווחים פלסטיניים וישראליים בתחום זכויות האדם ובתקשורת.


בתמיכה אמריקאית, ישראל מבצעת רצח עם בעזה מאז ה-7 באוקטובר 2023, והותירה יותר מ-172,000 פלסטינים הרוגים ופצועים, רובם ילדים ונשים, ויותר מ-11,000 נעדרים.

פלסטין

ב 12 מאי 2025 9:49 pm - שעון ירושלים

אישה נהרגה ואחרים נפצעו בתקיפה אווירית ישראלית מזרחית לעיר עזה.

אזרח נהרג ואחרים נפצעו בערב יום שני בתקיפה אווירית ישראלית על העיר עזה.


על פי מקורות מקומיים, ארטילריה ישראלית ירתה נגד מנהלת החינוך, אשר גייסה מחסה לעקורים, ליד בית הספר אל-זהרא בשכונת אל-דראג', מזרחית לעיר עזה, הרגה אזרחית ופצעה אחרים.


הוא הוסיף כי כוחות הכיבוש הפציצו דירת מגורים מול מאפיית עג'ור ממזרח לעיר עזה ופצעו מספר אזרחים. הוא ציין כי הארטילריה של כוחות הכיבוש הגבירה את הפגזתה על האזורים המזרחיים של העיר עזה.


מאז ה-7 באוקטובר 2023, כוחות הכיבוש הישראליים פתחו במתקפה נגד רצועת עזה, שהביאה למותם של 52,862 אזרחים, רובם ילדים ונשים, ולפציעה של 119,648 נוספים. זהו מספר ראשוני, כאשר מספר קורבנות עדיין קבורים מתחת להריסות וברחובות, ללא אפשרות להגיע אליהם על ידי אמבולנסים וצוותי חילוץ.



פלסטין

ב 12 מאי 2025 9:01 pm - שעון ירושלים

ארגון הבריאות העולמי: מניעת גישה מיידית למזון ואספקה ​​חיונית בעזה דוחפת אותנו לעבר רעב.

מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום גברייסוס, אמר ביום שני כי מניעת גישה מיידית למזון ואספקה ​​חיונית ברצועת עזה גורמת ל"מקרי מוות נוספים ולהידרדרות לרעב".


בפוסט בפלטפורמת X, כתב גברייסוס: "אנחנו לא צריכים לחכות להכרזה על רעב בעזה כדי לדעת שאנשים כבר סובלים מרעב, מחלות ומוות, בעוד שמזון ותרופות נמצאים במרחק דקות ספורות מהגבול".


הוא הצביע על ניתוח סיווג שלב הביטחון התזונתי המשולב (IPC) שפורסם ביום שני, וקבע כי 470,000 פלסטינים בעזה מתמודדים עם "רמות רעב קטסטרופליות (שלב 5 של IPC)", וכל האוכלוסייה סובלת מחוסר ביטחון תזונתי חמור.


הדו"ח ציין גם כי כ-71,000 ילדים ויותר מ-17,000 אמהות צפויים להזדקק לטיפול דחוף עקב תת תזונה חמורה.


סיווג שלב הביטחון התזונתי המשולב (IPC) מורכב מחמישה שלבים, החל מ"אין בעיה", המייצג את הרמה המינימלית של חוסר ביטחון תזונתי; לאחר מכן "לחץ", "משבר", "חירום" ולבסוף "אסון או רעב", שבהם לאוכלוסייה חסרה לחלוטין גישה למזון ולצרכים בסיסיים אחרים.


גברייסוס אמר כי הדו"ח מראה כי "ללא גישה מיידית למזון ואספקה ​​חיונית, המצב ימשיך להידרדר, ויגרום למקרי מוות נוספים ולהידרדרות לרעב", וקרא ל"סיום מיידי של מצור הסיוע ולהפסקת אש".

פלסטין

ב 12 מאי 2025 8:53 pm - שעון ירושלים

טראמפ: האסיר האמריקאי האחרון שחי בעזה שוחרר.


נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר כי עידן אלכסנדר, בעל אזרחות כפולה בישראל, ששוחרר על ידי חמאס מוקדם יותר ביום שני, הוא "האסיר האמריקאי האחרון שחי ברצועת עזה".


זה פורסם בפוסט של טראמפ באתר Truth Social בעקבות הודעת חמאס על שחרורו של החייל הישראלי-אמריקאי אלכסנדר מעזה בעקבות מגעים עם הממשל האמריקאי כחלק ממאמצי הפסקת האש.


טראמפ צייץ: "עידן אלכסנדר, האסיר האמריקאי האחרון שחי בעזה, שוחרר. מזל טוב להוריו, למשפחתו ולחבריו הנפלאים".


מוקדם יותר ביום שני, הודיע ​​חמאס בהצהרה: "גדודי עז א-דין אל-קסאם שחררו את החייל הישראלי השבוי, עידן אלכסנדר, לפני זמן קצר, לאחר מגעים עם הממשל האמריקאי, כחלק ממאמצי המתווכים להשיג הפסקת אש, פתיחת המעברים ולאפשר כניסת סיוע וסיוע לעמנו ברצועת עזה".


ב-15 באפריל, אבו עוביידה, דובר גדודי קסאם, הודיע ​​כי אבד קשר עם הקבוצה שהחזיקה בחייל הישראלי אלכסנדר בעקבות הפצצה ישראלית ישירה שכוונה למיקומם. הועלתה השערה כי הצבא "מנסה במכוון להקל על הלחץ מתיק האסירים בעלי אזרחות כפולה על מנת להמשיך במלחמת ההשמדה שלו", על פי הצהרה שפרסם באותה עת.


התנועה אישרה את נכונותה "להתחיל באופן מיידי במשא ומתן כדי להגיע להסכם מקיף להפסקת אש בת קיימא, נסיגת צבא הכיבוש, סיום המצור, חילופי שבויים ושיקום רצועת עזה".


התנועה חזרה על טענתה כי משא ומתן "רציני ואחראי" "יביא לתוצאות בשחרור אסירים", והוסיפה כי "המשך התוקפנות, לעומת זאת, יאריך את סבלם ואף עלול להרוג אותם".


התנועה קראה לממשל טראמפ להמשיך במאמציו לסיים את המלחמה האכזרית שמנהל פושע המלחמה בנימין נתניהו נגד ילדים, נשים ואזרחים חסרי הגנה בעזה.


לעומת זאת, צבא הכיבוש הישראלי מסר בהצהרה שפורסמה בחשבון X שלו כי כוחותיו ברצועת עזה קיבלו את האסיר עידן אלכסנדר מהצלב האדום, וכי הוא "בדרכו לשטח ישראל".


תאגיד השידור הישראלי דיווח בעבר כי שליחו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ למזרח התיכון, סטיב ויטקוף, ומתאם ישראל לענייני אסירים ונעדרים, גל הירש, היו בדרכם במסוק צבאי לבסיס רעים הסמוך לרצועת עזה כדי לקבל את פניו של אלכסנדר.


שחרורו של אלכסנדר הגיע כחלק ממשא ומתן בין חמאס לארצות הברית, בהשתתפות מצרים וקטאר, ללא כל מעורבות ישראלית.


משלחת ישראלית לניהול משא ומתן צפויה להגיע מחר, יום שלישי, לדוחא, בירת קטאר, כדי לדון בהסכם חילופי שבויים ובהפסקת אש ברצועת עזה.


ההחלטה הישראלית התקבלה לאחר פגישה בין נתניהו, ויטקוף ושגריר ארה"ב בישראל מייק האקבי, שכללה שיחת טלפון עם טראמפ, על פי הודעה שפרסם משרדו.


על פי העיתון "ידיעות אחרונות", נתניהו וויטקוב הסכימו כי צוות המשא ומתן הישראלי יישאר בדוחא עד יום חמישי הבא, במקביל לביקורו הקרוב של טראמפ.


טראמפ נמצא בביקור במזרח התיכון, כולל ערב הסעודית, קטאר ואיחוד האמירויות הערביות, החל מיום שלישי, 13 במאי, ועד 16 במאי. זהו ביקורו הראשון באזור מאז תחילת כהונתו השנייה בינואר.


תל אביב מעריכה כי ישנם 59 אסירים ישראלים בעזה, מתוכם 21 עדיין בחיים. בינתיים, יותר מ-9,900 פלסטינים נמקים בבתי הכלא שלה, סובלים מעינויים, רעב והזנחה רפואית, שרבים מהם מתו, על פי דיווחים פלסטיניים וישראליים בתחום זכויות האדם ובתקשורת.


פלסטין

ב 12 מאי 2025 8:27 pm - שעון ירושלים

פגיעות חנק ושריפה כתוצאה מדיכוי אזרחים בסעיר, צפונית-מזרחית לחברון, על ידי הכיבוש.

מספר אזרחים נחנקו ביום שני לאחר שכוחות הכיבוש הישראליים ירו גז מדמיע ופצצות רעש בעיירה סעיר, צפונית-מזרחית לחברון, בדרום הגדה המערבית.


על פי מקורות מקומיים, כוחות הכיבוש ירו מטח של גז מדמיע ופצצות הרעש לעבר אזרחים באזור ואדי א-שרק בעיירה, וגרמו למספר מהם לסבול מחנק משאיפת הגז. הם טופלו במקום.


הפצצות גרמו גם לפרוץ שריפות באדמות חקלאיות בבעלות אזרחים, על רקע חששות שהאש עלולה להתפשט עקב רוחות וקושי בגישה לאזור.


תקרית זו מתרחשת על רקע הסלמה מתמשכת מצד כוחות הכיבוש במחוז חברון, שחווה פשיטות והתקפות חוזרות ונשנות נגד תושבים ורכושם.

פלסטין

ב 12 מאי 2025 5:19 pm - שעון ירושלים

מוסדות אסירים: הסלמה שיטתית ופשעים מורכבים נגד אסירים במהלך אפריל

במהלך חודש אפריל 2025, המשיכו רשויות הכיבוש הישראליות ליישם קמפיינים שיטתיים של מעצרים במחוזות הגדה המערבית, שם נרשמו (530) מעצרים, כולל (60) ילדים ו-(18) נשים, לאור התוקפנות הנרחבת המתמשכת בגדה המערבית, במקביל למלחמה הרצחנית ברצועת עזה.


מעצרים ופיגועים התרכזו בערים ג'נין וטול כרם, וכללו פעולות שטח אלימות, החל מהוצאות להורג בהקדם ועד לעקירה בכפייה והרס תשתיות. מאות אזרחים ברחבי הגדה המערבית נעצרו ונחקרו גם כן, ביניהם ילדים ונשים, אשר עברו תקיפות פיזיות ונפשיות ושימשו כבני ערובה ומגנים אנושיים, כחלק ממדיניות הסלמה שיטתית.


17,000 מעצרים מאז תחילת מלחמת ההשמדה


לפי נתוני אפריל, המספר הכולל של מעצרים בגדה המערבית מאז 7 באוקטובר 2023 עלה לכ-17,000, כולל אלו ששוחררו לאחר מכן. הנתונים אינם כוללים עצורים ברצועת עזה, שמספרם מוערך באלפים.


הסלמה מסוכנת במעצר מנהלי


ארגוני זכויות אדם (הוועדה לענייני אסירים ומשוחררים, מועדון האסירים הפלסטינים ואגודת התמיכה וזכויות האדם באסירים א-דמיר) עקבו החודש אחר הסלמה חסרת תקדים בצווי מעצר מנהליים. מספר העצורים המנהליים עד תחילת מאי 2025 הגיע ל-(3,577) עצורים, כולל יותר מ-100 ילדים. זהו המספר הגבוה ביותר בהיסטוריה מאז תחילת הכיבוש, והוא עולה על מספר האסירים והעצורים.


שני קדושים מעונים בבתי כלא של הכיבוש


במהלך חודש אפריל, הוכרז על מותם של מוסעב עדילי (שכם) ב-16/4/2025, ושל נאצר ח'ליל רדאידה (אל-עובידיה) ב-20/4/2025.


משפחות של עצורים מעזה קיבלו גם דיווחים על כך שבניהם נהרגו בבתי כלא ישראליים, ללא כל הבהרה או אישור מצד הרשויות הישראליות הרשמיות.


פשעים שיטתיים בתוך בתי כלא


עדויות של אסירים במהלך ביקורים אצל עורכי דין באפריל מאשרות כי הכיבוש ממשיך לבצע סדרה של הפרות בתוך בתי הכלא, כולל עינויים פיזיים ופסיכולוגיים, הרעבה שיטתית והזנחה רפואית.


התפשטות הגרדת היא דוגמה בולטת להזנחה מכוונת, במיוחד בבתי הכלא בנגב ובמגידו, על רקע קריאות להתערבות דחופה מצד הקהילה הבינלאומית, ובמיוחד ארגון הבריאות העולמי.


תוצאות הנתיחה שלאחר המוות חושפות פשע רעב


תוצאות הנתיחה שלאחר המוות של הקדוש הקטן וליד אחמד, שנהרג במרץ האחרון, חשפו כי הרעבה מכוונת הייתה הסיבה העיקרית למותו, ומאשרת את ביצוע הפשע המאורגן על ידי הכיבוש נגד אסירים, ובמיוחד ילדים.


פשיטות מתמשכות ודיכוי גובר


עשרות פשיטות ותקיפות אכזריות תועדו בתוך אגפי אסירים, במיוחד נגד מנהיגי תנועת האסירים, שסבלו ממכות קשות ולבידוד מתמשך מאז תחילת התוקפנות.


אסירות בכלא דיימון: בידוד, רעב והזנחה רפואית


(35) אסירות עדיין נמצאות בכלא אל-דמון, ביניהן שתי אסירות הנמצאות בחודש החמישי להריון, ואסירה חולת סרטן. הם מתמודדים עם תנאים קשים, כולל בידוד קולקטיבי, שלילת צרכים בסיסיים, הטלת מדיניות רעב והזנחה רפואית מכוונת.


ילדים עצורים: קורבנות של פשעים מחריפים


עד תחילת מאי 2025, לפחות 400 ילדים נעצרו, כולל יותר מ-100 עצורים מנהליים. הם מתמודדים עם כל צורות ההתעללות, כולל עינויים, התעללות ורעב, כמו גם שלילת חינוך ושירותי בריאות.


עצורים מעזה: עדויות מזעזעות והיעלמויות כפויות


מוסדות קיבלו עדויות מחרידות מעצורים בעזה, ובמיוחד ממחנה עופר, המתארות עינויים פיזיים ופסיכולוגיים אכזריים, תקיפה מינית, היעלמותם הכפויה של עשרות עצורים, סירוב לחשוף את גורלם של השהידים והגבלות שיטתיות על ביקורים חוקיים.


הנהלת הכלא ממשיכה לחסום ביקורים משפטיים של עורכי דין, במיוחד בבתי הכלא נפחא ורימון (ינות), על ידי הטלת צנזורה מחמירה, עיכוב פגישות, מניעת כניסת עורכי דין לבתי הכלא והשפלת עצורים במהלך הסעתם לביקורים, מה שמוביל רבים לסרב למסור הצהרות כלשהן.


נתונים סטטיסטיים עד תחילת מאי 2025:


מספר כולל של אסירים ועצורים: יותר מ-10,100


מספר אסירים ילדים: לפחות 400


מספר אסירות: 35


מספר עצורים מנהליים: 3,577


מספר עצורים מעזה שסווגו כ"לוחמים בלתי חוקיים": 1,846 (הנתונים אינם כוללים את כל העצורים)


לפני תחילת מלחמת ההשמדה:


מספר אסירים כולל: 5,250


מספר ילדים: 170


מספר מנהלים: 1320


מספר אסירות: 40


מספר הקדושים המעונים של תנועת האסירים:


מאז 7 באוקטובר 2023: 66 קדושים מעונים (רק זהותם ידועה)


מאז 1967: 303 קדושים מעונים


אזהרה דחופה


ארגוני אסירים הזהירו כי גורם הזמן הפך לאיום קיומי על חייהם של אלפי אסירים, לאור הפשעים המתמשכים ובהיעדר כל התערבות בינלאומית של ממש. הארגונים ממשיכים בקריאתם הדחופה לפעולה בינלאומית אמיתית כדי לעצור את סבלם של העצורים הפלסטינים בבתי הכלא הישראליים.

פלסטין

ב 12 מאי 2025 3:31 pm - שעון ירושלים

מתנחלים ממשיכים את התקפותיהם במסאפר יטא, מדרום לחברון.

ביום שני המשיכו מתנחלים את התקפותיהם על אזרחים ורכושם בכפר אום אל-ח'יר באזור מסאפר יטא, דרומית לחברון.


פעיל התקשורת אוסאמה מחאמרה אישר כי מתנחלים הציבו פינות ברזל וצינורות על אדמות אזרחים בכפר אום אל-ח'יר באזור מסאפר יאטה, במטרה לתפוס עוד מהן לצורך התפשטות קולוניאלית.


מתנחלים גנבו גם את הטלפון של פעיל זר בזמן שתיעד את השמדת גידולים חקלאיים על ידי המתנחלים. הם גם שחררו את בעלי החיים שלהם על גידולים חקלאיים ליד ביתו של מוחמד אל-ג'בארין, מזרחית לשעב אל-בטם, בסביבת בתי האזרחים בכפר סוסיא.

פלסטין

ב 12 מאי 2025 2:17 pm - שעון ירושלים

שומרי אל-אקצא מסכלים את ניסיון המתנחלים להביא "קורבן חי", ומחוז ירושלים רואה בכך "התפתחות מסוכנת".

היום, יום שני, סיכלו שומרי מסגד אל-אקצא ניסיון של מתנחלים להביא "קורבן חי" לחצרותיו דרך שער אל-ע'וואנמה.


מקורות מקומיים דיווחו כי מתנחלים פרצו למסגד אל-אקצא דרך באב אל-ע'וואנמה, אחד משעריו, כשהם נושאים טלה קטן. שומרי אל-אקצא רדפו אחריהם וסכלו את ניסיונם להקריב את הטלה באל-אקצא בחג הפסח השני.


594 מתנחלים פרצו היום למסגד אל-אקצא, וביצעו טקסים תלמודיים פרובוקטיביים בחצרותיו, על רקע הגבלות על מתפללים.


באותו הקשר, מחוז ירושלים גינתה, בהצהרה, את ניסיון טבח של בעל חיים בתוך מסגד אל-אקצא, אותו היא רואה כהתפתחות מסוכנת שאינה ניתנת לסובלנות.


המחוז הזהיר כי קבוצת מתנחלים קיצונים ניסתה הבוקר להבריח טלה קטן לתוך מסגד אל-אקצא המבורך, בכוונה לשחוט אותו בתוך חצרותיו, בניסיון פלילי להפר את קדושת האתר הקדוש ביותר למוסלמים אחרי מכה ומדינה.


היא דיווחה ששלושה מתיישבים הצליחו להבריח כבשה שהוחבאה בתוך שק בד דרך שער ע'וואנמה, בניסיון לשחוט את הקורבן על פי טקסים תלמודיים.


היא הדגישה כי התפתחות זו מהווה חצייה חמורה של כל הקווים האדומים, והוסיפה: "אם הטבח היה מתבצע בתוך מסגד אל-אקצא, איש לא היה יכול לחזות את ההשלכות של מעשה פלילי זה".


המחוז הטיל את האחריות המלאה על רשויות הכיבוש לפשע חמור זה וקראה להפסקה מיידית של התקפות המתנחלים. היא הזהירה כי המשך הקנוניה עם קבוצות קיצוניות אלה וניסיונות לכפות עובדה מוגמרת במסגד אל-אקצא עלולים להוביל לתוצאות חמורות.


המחוז קרא לעמנו ולאומות הערביות והאסלאמיות לנקוט פעולה דחופה ורצינית כדי להגן על מסגד אל-אקצא ולסכל את תוכניות הכיבוש להפוך אותו לבית כנסת יהודי כחלק מתוכנית לחלוקה זמנית ומרחבית.


מחוז ירושלים שיבח את ערנותם של שומרי מסגד אל-אקצא, אשר נתונים להטרדות, גירוש, מעצר ותקיפה מצד משטרת הכיבוש ומתנחליה. היא קראה להמשך ערנות ותשומת לב לכל ניסיון חדש של קיצונים נגד אתרים קדושים לאסלאם ולנצרות בירושלים.

פלסטין

ב 12 מאי 2025 12:33 pm - שעון ירושלים

אזהרות מקריסת בתי חולים בעזה: מחסור חמור בציוד רפואי ואספקה.

משרד הבריאות בעזה הודיע ביום שני כי חדרי ניתוח, יחידות טיפול נמרץ ומחלקות חירום פועלים כעת עם ציוד רפואי בלוי וחסרים אספקה חיונית. המשרד הזהיר כי מחסור חמור בציוד מעמיק את המשבר העומד בפני בתי החולים ומעכב את עבודתם של הצוותים הרפואיים.


בהודעה לעיתונות הסביר המשרד כי בבתי החולים ברצועת עזה חסרים כעת מכשירי רנטגן ניידים וציוד הרדמה, וכי ציוד כירורגי לניתוחים מיוחדים כמו אורתופדיה, כירורגיית כלי דם ורפואת עיניים אינו זמין.


היא ציינה גם את דלדול הגזים הרפואיים החיוניים כגון פחמן דו-חמצני, בדים רפואיים, מיטות ואספקה למניעת זיהומים, על רקע מחסור באספקת מזון לצוותים העובדים מסביב לשעון עקב המצור הקפדני שהטיל הכיבוש על רצועת עזה.


במשרד הדגישו כי "המחסור החמור בציוד רפואי ובאספקה כללית מחריף את המשבר המורכב שעומד בפני בתי החולים ומעכב את עבודתם של הצוותים הרפואיים".


הסהר האדום: תג ההגנה הפך למסווה של תכריכים עבור אנשי רפואה.

לרגל יום הצלב האדום והסהר האדום העולמי, פרסמה אגודת הסהר האדום הפלסטינית קריאה דחופה לקהילה הבינלאומית לספק הגנה יעילה לעובדים הומניטריים בפלסטין, לאור התקיפות המתמשכות שלהם מצד כוחות הכיבוש הישראליים.


האגודה דיווחה כי "מספר השהידים בקרב עובדיה הגיע ל-48 מאז תחילת התוקפנות, כולל 30 שנהרגו בעת מילוי תפקידם כשהם עונדים את תג הסהר האדום", והדגישה כי מספר השהידים בקרב אנשי עבודה הומניטרית וצוות רפואי ברצועת עזה עלה על 1,400.


האגודה הוסיפה, "סמל הסהר האדום, שאמור לספק הגנה לנושאיו, הפך לתכריך לגופות המתנדבים והצוות שלנו שהיו מטרה בעת ביצוע תפקידיהם ההומניטריים, בתוך דממה בינלאומית".


האגודה הדגישה כי התקפות אלו הן חלק ממדיניות שיטתית שמטרתה לערער את מערכת הבריאות של עזה, וקראה למתן דין וחשבון לאחראים להפרות ולשחרור מיידי של שלושה מחבריה, אשר ממשיכים להיעלם בכוח על ידי הכיבוש, יחד עם עשרות עובדי רפואה.

פלסטין

ב 12 מאי 2025 12:31 pm - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך להרוס בתים במחנה נור שאמס, מזרחית לטול כרם.

כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים להרוס בתים במחנה נור שאמס, מזרחית לטול כרם, כחלק מתוקפנותם המתמשכת נגד המחנה, זה היום ה-93 ברציפות.


מקורות מקומיים דיווחו כי דחפורים ישראלים המשיכו להרוס מבני מגורים בשכונת אל-ג'אמי, על רקע קולות פיצוצים אדירים באזור. מצור כבד הוטל על המחנה.


הסלמה זו מגיעה כחלק מיישום תוכנית הכיבוש להריסת 106 בתים ומבנים במחנות טול כרם ונור שאמס, עליה הודיע הכיבוש לפני יותר מ-10 ימים והחל ליישם בשבוע שעבר.


על פי הערכות מקומיות, מספר הבניינים שנהרסו על ידי דחפורים ישראליים בשבוע האחרון הגיע ל-15, כולל דירות מגורים. בתים אחרים פוצצו גם הם, לאחר שתושבים פונו לאחר תיאום מוקדם, מה שגרם לעקירתם בכוח במהלך התוקפנות המתמשכת.

פלסטין

ב 12 מאי 2025 12:29 pm - שעון ירושלים

מספר ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-52,862 מאז תחילת המתקפה.

מספר ההרוגים במלחמה הרצחנית והתוקפנות שניהלו כוחות הכיבוש הישראליים ברצועת עזה עלה ל-52,862 שהידים ו-119,648 פצועים מאז ה-7 באוקטובר 2023.


משרד הבריאות ברצועת עזה דיווח כי מספר ההרוגים כולל 2,749 שהידים ו-7,607 פצועים מאז ה-18 במרץ, אז חידש הכיבוש את תוקפנותו נגד הרצועה בעקבות הסכם הפסקת האש.


במהלך 24 השעות האחרונות הגיעו 33 שהידים לבתי החולים ברצועת עזה, כולל 29 קורבנות חדשים, ארבעה נוספים שהבריאו ו-94 פצועים נוספים. מספר קורבנות נותרו קבורים תחת ההריסות וההריסות, וברחובות, ללא אפשרות להגיע אליהם על ידי אמבולנסים וצוותי הגנה אזרחית.

פלסטין

ב 12 מאי 2025 10:29 am - שעון ירושלים

הקבינט הישראלי אישר החלטה לתפוס קרקעות בשטח C.

הקבינט המדיני-ביטחוני הישראלי אישר ביום ראשון החלטה לרשום זכויות בעלות על קרקעות בשטח C בגדה המערבית בפעם הראשונה מאז 1967. החלטה זו סותרת את החוקים הבינלאומיים הנוגעים לכיבוש ותוביל להחרמת אדמות פלסטיניות, אשר מתקשות להוכיח את בעלותן.


הקבינט גם הורה למערכת הביטחון הישראלית לרסן "בכל דרך" צעדים מקבילים שיזמה הרשות הפלסטינית.


עיתון "הארץ" ציטט היום, שני, את שר הביטחון ישראל כץ שאמר כי החלטה זו "תחזק את ההתנחלויות".


ההחלטה קובעת כי זכויות הבעלות על מקרקעין יירשמו בטאבו בתום הליכי המיפוי ובחינת תביעות הבעלות על ידי רשויות הכיבוש. רישום בעלות בטאבו הוא הליך סופי שקשה לערער עליו. על פי נהלים אלה, כל קרקע שעליה לא רשומות זכויות בעלות מועברת לידי רשויות הכיבוש.


בתקופת המנדט הבריטי והשלטון הירדני בגדה המערבית, החלו הליכי רישום מקרקעין, אך ישראל הקפיאה הליכים אלה לאחר כיבוש הגדה המערבית בשנת 1967.


עורך הדין לזכויות אדם מיכאל ספרד, מומחה ישראלי למשפט בינלאומי ולדיני מלחמה, אמר כי החלטת הקבינט סותרת את החוק האוסר על שינויים בעלי השלכות מרחיקות לכת בשטח כבוש, על פי העיתון.


ספרד הוסיף, "אין סיכוי שפלסטיני כלשהו יקבל הכרה בזכויות הקניין שלו. החלטת הסדר הקרקעות תיושם בתנאים שיהפכו אותה לגניבה מסיבית של כל הקרקעות בשטח C על ידי מדינת ישראל".


הוא הדגיש כי "לא במקרה הוטל איסור על הכובש לבצע הסדרי קרקע. איסור זה נובע מהעובדה שבתנאי כיבוש, לא ניתן לבצע התנחלויות באופן חופשי".

לפלסטינים אין גישה למידע ולמסמכים שיכולים להוכיח את זכויותיהם, ופלסטינים נפקדים (כלומר פלסטינים שאינם מתגוררים בישראל או בגדה המערבית) אינם יכולים להשתתף בהליכים אלה למרות היותם בעלי אדמות. הכובש אינו גוף אובייקטיבי שמחליט בתביעות, ויש חוסר אמון ופחד מוחלט שיגרמו לפלסטינים רבים להימנע מלהשתתף בתהליך זה.


בהחלטת הקבינט, שיזמו כץ ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', המשמש גם כשר משרד הביטחון האחראי על ההתנחלויות, נקבע כי הקבינט מורה למפקד פיקוד המרכז לחדש את התיישבות הקרקעות בשטח C.


על פי החלטת הממשלה, על הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין במשרד המשפטים, היועץ המשפטי של שירות הביטחון ומנהלת ההתיישבות להשלים את העבודה תוך 60 ימי עבודה על מנת ליישם את הסדר המקרקעין.


כץ תיאר את החלטת הממשלה בעניין זה כ"מהפכנית", וכי היא "עושה צדק עם ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון ותוביל לחיזוקה, ביסוסה והרחבתה".


סמוטריץ' אמר, "תהליך הסדר הקרקעות מצטרף ליישוב מאחזים (כלומר, מאחזים לא מורשים), תכנון, בנייה ופיתוח של כבישים ותשתיות שאנו מובילים במטרה להביא עוד מיליון מתיישבים, לחזק את חגורת הביטחון של מדינת ישראל ולבטל את איום מדינת הטרור הפלסטינית".


בשנים האחרונות החלה הרשות הפלסטינית בהליכי רישום מקרקעין, אך ישראל אינה מכירה בכך. החלטת הקבינט אתמול קובעת כי לא תינתן כל סמכות לצעד הפלסטיני ומורה למערכת הביטחון הישראלית למנוע את השלמתו "בכל האמצעים העומדים לרשותה".


בין האמצעים המוזכרים בהחלטת הקבינט נמנים מניעת כניסה של עובדים או מודדים פלסטינים לאזורים בהם מתקיים הסדר קרקעות של הכיבוש, ומניעת העברת סיוע כלכלי ממדינות זרות ליישום הליכי רישום קרקעות פלסטיניים.


בהחלטתו, הורה הקבינט לרמטכ"ל ולראשי השב"כ והמוסד להעביר למשרד האוצר מידע בנוגע להשקעות הרשות הפלסטינית בהליכי רישום מקרקעין, לרבות כספים שנאספו כתרומות ממדינות זרות, כדי לבחון דרכים לנכותם מהכנסות הרשות הפלסטינית מפינוי מקרקעין.

פלסטין

ב 12 מאי 2025 10:23 am - שעון ירושלים

גדודי אל-קסאם משחררים את האסיר אלכסנדר, וצבא ישראל עוצר את פעילותו ברצועת עזה.

גדודי קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, החליטה לשחרר את האסיר האמריקאי, עידן אלכסנדר, ביום שני, 12 במאי 2025.


כך פורסם בציוץ שפרסם דובר גדודי אל-קסאם, אבו עוביידה.


בהקשר זה, צבא ישראל עצר זמנית את פעולותיו הצבאיות ברצועת עזה ביום שני אחר הצהריים, כהכנה להחזרתו של החייל השבוי עידן אלכסנדר, אזרח ארה"ב, לאחר שגדודי עזבון אל-קסאם הודיעו על החלטתם לשחררו.


ערוץ 12 דיווח כי הצבא קיבל הנחיות ישירות מהדרג המדיני להפסיק את האש החל מהשעה 12 בצהריים כדי להבטיח את מעברו הבטוח של עידן ביציאתו מרצועת עזה.


הערוץ ציטט גורם ישראלי רשמי שאמר: "אנו מוכנים להבטיח מעבר בטוח כדי להבטיח את יציאתו הבטוחה של עידן מעזה. קבענו מועד אחרון לשעה 20:00, עם ציפייה שהמבצע יושלם מוקדם יותר".


הערוץ ציין גם כי ישראל החליטה להפסיק את התקיפות האוויריות שלה מעל עזה, הן למטרות מודיעיניות והן למטרות מבצעיות, כחלק מהסדרי הביטחון שנועדו להקל על חזרתו של החייל.


עיתון "הארץ" אישר מצידו כי מתקיימות הכנות לקבלת עידן אלכסנדר היום, בעוד ש"ידיעות אחרונות" דיווח כי התיאום עם הצלב האדום הבינלאומי (ICRC) לקבלת פניו הושלם.


התפתחות זו מגיעה במקביל להגעתו של השליח המיוחד של ארה"ב למזרח התיכון, סטיב ויטקוף, לתל אביב, שם הוא צפוי להיפגש עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו והשר רון דרמר. מהלך זה, ככל הנראה, קשור לתיאום תהליך השחרור ולבחינת דרכים לביסוס הפסקת האש.


יוזמה זו מייצגת התפתחות משמעותית על רקע מאמצים בינלאומיים להרגעת המצב ברצועת עזה, על רקע דרישות גוברות להפסקת אש.

פלסטין

ב 12 מאי 2025 10:19 am - שעון ירושלים

ארגוני האו"ם: 2.1 מיליון תושבי עזה עומדים בפני רעב

משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA) קרא לסיים את מצור המזון על רצועת עזה, הנמשך כבר תשעה שבועות, במיוחד לאור העובדה שחייהם של 2.1 מיליון תושבי עזה מונחים על כף המאזניים.


משרד האו"ם אישר באתר הרשמי שלו כי המלאי שלו כמעט מתרוקן, כאשר המצור הישראלי המקיף על עזה נכנס לחודש השלישי שלו.


סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים במזרח הקרוב (אונר"א) מסרה מצידה כי חלפו יותר מתשעה שבועות מאז תחילת המצור על עזה, שבמהלכם מנעה ישראל את כניסתם של כל סיוע הומניטרי, רפואי ומסחרי.


היא הוסיפה כי ככל שהמצור הזה יימשך זמן רב יותר, כך יגדל הנזק הבלתי הפיך לחייהם של אינספור אנשים.


סוכנות האו"ם אישרה כי אלפי משאיות שלה מוכנות להיכנס, וציינה כי צוותיה בעזה מוכנים להרחיב את היקף המשלוחים.


בהקשר זה, דו"ח של תוכנית ניתוח תמונות לוויין של האו"ם הראה כי כ-81% מהאדמה הראויה לעיבוד ברצועת עזה חוות ירידה משמעותית ביבולים החקלאיים.


דו"ח האו"ם קבע כי הרס אדמות חקלאיות נגרם כתוצאה מפעולות הפצצה ודחפורים כתוצאה מהתוקפנות הישראלית ברצועת עזה מאז 7 באוקטובר 2023.


מאז ה-2 במרץ, הכיבוש הישראלי מנע כניסת כל סיוע, מזון וסיוע רפואי לרצועת עזה, שעליה תלויים התושבים לחלוטין להישרדותם.