פלסטין

ד 04 יונ 2025 11:44 am - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש עקלו 41 דונם של אדמה במחוז רמאללה.

ועדת ההתנגדות לחומה ולהתנחלויות דיווחה כי רשויות הכיבוש תפסו 41 דונם של אדמה פלסטינית במחוז רמאללה בתחילת החודש, באמצעות צווים צבאיים המכונים "צווים תפיסה", כדי לכפות עובדות חדשות מטעמי ביטחון ומטרות צבאיות.

הרשות הסבירה בהצהרה כי הצו הראשון, שמספרו (T/59/25), כוון לשטח של 23,834 דונם מהכפרים שיבטין, דיר עמאר ודיר קאדס, ממערב לרמאללה, באמתלה של תפיסתו למטרות צבאיות. הצו נועד להשתלט על האזור הנ"ל, במטרה ליצור אזור חיץ סביב "התנחלות נעליה", שנבנתה על אדמות הכפרים הנ"ל.

היא ציינה כי השטחים שהוכרזו לתפיסה חופפים בין אזורים חדשים לטובת הצו הצבאי, בעוד שהצו קובע הקצאת אזורים לתפיסה תחת השם "אדמות מדינה" לטובת הצו הצבאי, המסתכמים ב-16,834 דונם של אדמות אזרחים.

היא הוסיפה: הצו השני, שמספרו (T/17/23), מכוון לשטח של 12,221 דונם בכפרים דיר ע'סאנה ואל-לובן, צפונית-מערבית לרמאללה, באמתלה של תפיסת קרקע למטרות צבאיות. הצו נועד לתקן צו צבאי שהוצא בשנת 2023 על ידי ביטול השליטה על שטח של 4,792 דונם והוספת שטח חדש לצו הצבאי, בהיקף של 5,888 דונם, לצורך תפיסה.

הצו מקצה 6,333 דונם של אדמה שהוכרזה במקור כאדמות מדינה להשלמת היקף הצו הצבאי, המסתכם כיום ב-12,221 דונם, במטרה להקים אזור חיץ סביב ההתנחלות בית אריה, הבנויה על אדמות אזרחי שני הכפרים הנ"ל.

הצו השלישי, שמספרו T/38/25, התמקד בשטח כולל של 4,659 דונם מהכפרים שיבטין ודיר קאדיס, ממערב למחוז רמאללה, במטרה להקים דרך צבאית המחברת את ההתנחלויות נעאלה ונילי, הבנויות על אדמות אזרחים בשני הכפרים. ניתוח השטחים המכוונים בתיק הצו הצבאי מצביע על כך שהמדינה הכובשת הקצתה שטח של דונם אחד שהוכרז כאדמות מדינה לטובת הצו הצבאי, בעוד ש-3,654 דונם נוספו לצו הנ"ל.

על פי נתוני ועדת ההתנגדות לחומה ולהתנחלויות, מאז תחילת 2025, הוציאו רשויות הכיבוש סך של 19 צווים צבאיים לתפיסת אדמות פלסטיניות, שישה מהם הובילו להקמת אזורי חיץ סביב התנחלויות, כולל: שניים סביב ההתנחלויות "נקודים ואפרת" בגוש עציון, ספציפית על אדמות מחוז בית לחם, צו נוסף סביב מאחז "אביטר" במחוז שכם, צו נוסף סביב מאחז חוות גלעד על אדמות מחוז קלקיליה, והאחרון סביב ההתנחלויות "נעלה" ו"בית אריה" במחוז רמאללה.

המדינה הכובשת הגבירה לאחרונה את הנפקת צווים מסוג זה, בניסיון לכפות מציאות חדשה על אדמות פלסטיניות, כולל בניית מגדלים צבאיים וכבישים המיועדים לצבא ולמתנחלים, בנוסף לאזורי החיץ סביב ההתנחלויות. צווים צבאיים אלה נפרסים לשירות המתנחלים וההתנחלויות, על חשבון אדמות האזרחים ויכולתם לנהל חיים נורמליים.

פלסטין

ד 04 יונ 2025 10:41 am - שעון ירושלים

דובר בית החולים אל-אקצא: אנו מזהירים כי חייהן של 50,000 נשים הרות ומניקות נמצאים בסכנה.

דובר בית החולים השהידים של אל-אקצא, ח'ליל אל-דאקראן, אמר כי הכיבוש ממשיך במדיניותו של פגיעה במערכת הבריאות, הנמצאת על סף קריסה לאחר שיותר מ-23 בתי חולים הושבתו והשאר פעלו בין היתר עקב מחסור בתרופות, אספקה רפואית ודלק.

אל-דאקראן הוסיף בראיון ל"קול פלסטין" כי הכיבוש מונע מיותר מ-12,000 חולי סרטן לקבל טיפול, מה שמוביל למותם של חמישה מהם מדי יום, בנוסף למותם של מספר רב של חולי דיאליזה בכליות עקב היעדר טיפול הכרחי וצמצום טיפולי הדיאליזה עקב משאבים מחסורים.

הוא הזהיר כי חייהן של 50,000 נשים הרות ומניקות נמצאים בסכנה עקב מחסור במזון ותרופות מספקים, וכי מספר ההפלות גדל פי שישה בהשוואה לתקופת לפני המלחמה, בנוסף למספר הלידות המוקדמות, בעוד שבתי החולים סובלים מאינקובטורים צפופים.

פלסטין

ד 04 יונ 2025 10:27 am - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש הרסו שני בתים מדרום למסגד אל-אקצא.

כוחות הכיבוש הישראליים הרסו ביום רביעי שני בתים בעיירה סילוואן, מדרום למסגד אל-אקצא.

מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש פרצו לשכונת אל-בוסתן בעיירה, סגרו את כניסותיה והרסו את ביתה של אמאני עודה, בו התגוררו ארבעה אנשים, לאחר שתקפו את בני משפחתה.

אותם מקורות הוסיפו כי הכוחות הרסו את ביתו של ראשיד אל-קאימרי באותה שכונה, ששטחו היה 40 מטרים רבועים וגר בו חמש נפשות.

פלסטין

ד 04 יונ 2025 9:57 am - שעון ירושלים

מחוז ירושלים: שני קדושים מעונים, 41 מעצרים ו-42 פעולות הריסות ודחפורים בחודש שעבר.

במהלך מאי 2025, מחוז ירושלים הבחין בהסלמה חמורה בהפרות ישראליות נגד תושבי ירושלים. הפרות אלו התמקדו במעצרים ובצווי מעצר בפועל, בנוסף להריסות, פינויים, גירושים בכפייה ומעצרי בית.

גם מסגד אל-אקצא המבורך חווה פשיטות יומיומיות אינטנסיביות, במיוחד ביום השנה ל"יום איחוד ירושלים", כאשר כוחות הכיבוש הגבירו את צעדיהם השרירותיים נגד תושבי ירושלים ומנעו מאזרחים רבים להיכנס למסגד.

קדושים מעונים:

הילד, מוחמד נידאל אבו לבדח (בן 17), נהרג על סף מסגד אל-אקצא המבורך, וגופתו נעצרה.

פואד מוחמד עליאן (בן 30) מהכפר בית צפאפא שבאזור קטמון ממערב לירושלים הכבושה נהרג גם הוא לאחר שמתנחלים תקפו אותו ואת בן דודו בזמן ששהו בפארק ציבורי.

תיק הגופות העצורות:

כוחות הכיבוש עצרו את גופתו של הצעיר המעונה, מוחמד נידאל אבו ליבדה, והוסיפו אותו לרשימת השהידים הירושלמים שגופותיהם מוחזקות על ידי רשויות הכיבוש.

עם מעצר חדש זה, מספר גופות ירושלמיות שהוחזקו במקררים ישראליים ובבתי קברות ממוספרים עד סוף מרץ 2025 עלה ל-47, המשך למדיניות הענישה שנקטו רשויות הכיבוש נגד משפחות השהידים.

התקפות המתיישבים:

מתנחלים ביצעו 46 פיגועים נגד אזרחים פלסטינים, רכושם ואתרים קדושים, על רקע הסלמה ניכרת בקצב הפיגועים, שכולם התרחשו תחת חסותם של כוחות הכיבוש הישראליים.

המתקפות כללו שבעה מקרים של פגיעה פיזית ישירה, שאחד מהם הביא למותו של הצעיר פואד מוחמד עליאן, דבר המשקף את חומרת המצב הביטחוני וההומניטרי בעיר.

התקפות אלה הן חלק ממדיניות שיטתית שמטרתה לדכא את האוכלוסייה הפלסטינית ולשנות בכוח את ההרכב הדמוגרפי של העיר הקדושה, על רקע אזהרות מפני הסלמה באלימות נגד האוכלוסייה.

פציעות:

כ-(17) פציעות תועדו כתוצאה מירי ומכות קשות, בנוסף למקרים של חנק מגז, כולל (6) פציעות כתוצאה מהתקפות המתנחלים.

פשעים והפרות במסגד אל-אקצא המבורך:

במהלך מאי 2025, מסגד אל-אקצא המבורך חווה הסלמה ישראלית חסרת תקדים, תוך הפרה בוטה של הסטטוס קוו ההיסטורי והמשפטי ובהפרה בוטה של החוק הבינלאומי והחלטות אונסק"ו המאשרות כי מסגד אל-אקצא הוא מקום פולחן אסלאמי טהור.

6,767 מתנחלים פרצו למסגד אל-אקצא תחת חסות כוחות הכיבוש, בנוסף ל-(5,611) אחרים תחת מסווה של "תיירות". המתנחלים ערכו סיורים פרובוקטיביים וטקסים תלמודיים באזורים שונים במסגד אל-אקצא, תוך הפרה ישירה של קדושת המקום הקדוש.

במהלך "יום איחוד ירושלים" בשנת 2025, שחל ב-26 במאי, מסגד אל-אקצא המבורך חווה הסלמה מסוכנת בקצב ההפרות והפלישות, עם עלייה משמעותית בהשוואה לשנים קודמות, כאשר (2,118) מתנחלים פרצו למסגד, ביניהם השר הקיצוני לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף, וחברי כנסת ממפלגות "הליכוד", "העוצמה היהודית" ו"הציונות הדתית".

הפשיטות התמקדו בטקסים תלמודיים שבוצעו במתחם אל-אקצא, תחת הגנה כבדה מצד כוחות הכיבוש, שמנעו ממתפללים פלסטינים להגיע למסגד והטילו הגבלות על חופש הפולחן.

מקרי מעצר:

41 ירושלמים נעצרו, ביניהם 6 ילדים ו-4 נשים.

החלטות בית המשפט לכיבוש נגד עצורים:

בתי המשפט לכיבוש בישראל מטילים החלטות לא הוגנות על עצורים, החל מעונשי מאסר בפועל ועד מעצר בית, צווי גירוש וקנסות כבדים. לחלק מהעצורים הוטלו איסורי תנועה על ידי בתי המשפט לכיבוש, ומעצרם של מספר רב של עצורים הוארך חודשים, ואף שנים, מבלי שהוגשו נגדם כתבי אישום ברורים.

מאסר בפועל:

מחוז ירושלים תיעד כי בתי המשפט הישראליים גזרו 26 עונשי מאסר נגד אסירים ירושלמים במהלך מאי 2025, כולל 19 עונשי מעצר מנהליים, כלומר העצורים לא הואשמו. גזרי דין אלה משקפים את מדיניות הכיבוש המחריפה של פגיעה בעצורים, דבר התורם להחמרת סבלם.

מעצר בית:

במאי 2025, מחוז ירושלים תיעד את הוצאת שבעה צווי מעצר בית על ידי רשויות הכיבוש.

החלטות גירוש:

במהלך מאי 2025, הוציאו רשויות הכיבוש חמישה צווי גירוש, ארבעה מהם כללו איסורים על כניסה למסגד אל-אקצא המבורך.

הריסת בתים, דחפורים והחרמת רכוש:

רשויות הכיבוש המשיכו במדיניות השיטתית של הריסה ודחפורים במהלך חודש מאי, וביצעו 42 פעולות הריסה ודחפורים שכוונו נגד בתים, מתקנים, צריפים, חדרי חקלאות ואזורים אחרים במחוז ירושלים.

פעולות אלו כללו (15) מקרים של הריסה עצמית בכפייה, שבמהלכם נאלצו ירושלמים להרוס את בתיהם במו ידיהם כדי להימנע מקנסות כבדים, בנוסף ל-(22) פעולות הריסה שבוצעו בכוח על ידי מנגנוני הכיבוש, ו-(5) פעולות דחפורים שכוונו נגד אדמותיהם ונכסיהם של ירושלמים.

רשויות הכיבוש השתמשו בתירוצים קלושים, ובראשם "בנייה ללא רישיון", תוך הטלת הגבלות מחמירות המקשות כמעט לחלוטין על ירושלמים לקבל היתרי בנייה, מה שמותיר אותם בפני איום מתמיד של הריסה בכפייה.

החלטות הריסה, פינוי כפוי ותפיסת קרקע:

צווי הריסה הם חלק ממדיניות הכיבוש הישראלי של עקירת פלסטינים מאדמותיהם בירושלים הכבושה.

רשויות הכיבוש מוציאות החלטות אלה בתירוץ של בנייה ללא רישיון או הפרות בנייה, למרות שלעתים קרובות פלסטינים אינם מקבלים היתרי בנייה כתוצאה מההגבלות המוטלות עליהם.

החלטות אלה כוללות הודעות הדורשות מהתושבים להרוס את בתיהם תוך פרק זמן קצר, אחרת דחפורי הכיבוש יבצעו את ההריסה ויטילו קנסות כבדים.

כוחות הכיבוש הוציאו 17 צווי הריסה במחוז, בנוסף לצו תפיסה אחד.

אחת ההחלטות המשמעותיות ביותר הייתה למסור צו הריסה לתושבי בניין אל-ועד בוואדי קדום, סילוואן. הבניין כולל 12 דירות והוא ביתם של כ-85 ירושלמים.

פשעים והפרות נגד מוסדות ואתרי תיירות בירושלים:

במהלך מאי 2025, מחוז ירושלים הבחין בהסלמה ברורה בפשעים ובהפרות שבוצעו על ידי כוחות הכיבוש והמתנחלים נגד מוסדות חינוך ודת וכלי תקשורת בירושלים הכבושה. זהו חלק ממדיניות שיטתית שמטרתה לדכא את החיים הפלסטיניים ולאיים על הנוכחות הלאומית והתרבותית בעיר. הפרות אלו כללו פשיטות על מסגד אל-אקצא, רדיפת סטודנטים ופעולות דיכוי, מעצר, כליאה וחקירה, בנוסף לפגיעה בצוותי עיתונאים. הדבר משקף פגיעה שיטתית במוסדות לאומיים פלסטיניים וניסיון להטיל שליטה ביטחונית ותרבותית מלאה על העיר.

פרויקטים קולוניאליים:

באמצעות ניטור יומי של הודעות רשמיות שפרסמו המנהל האזרחי והעירייה הישראלית בירושלים, בנוסף למה שדווח על ידי האגודה ללימודים ערביים - האוריינט האוס, מחוז ירושלים עקב אחר 19 תוכניות קולוניאליות במהלך חודש מאי 2025, שהתפלגו כדלקמן: 8 תוכניות הוגשו, 4 תוכניות אושרו, ותוכנית אחת הוצאה למכרז לביצוע. בנוסף, החל יישום של 5 פרויקטים קולוניאליים, ופרויקט קולוניאלי אחד נפתח.

תוכניות שאושרו:

תוכנית מס' 101/0921197 ביישוב רמות: בניית מבני ציבור ומוסדות על שטח של 18,998 דונם.

תוכנית מס' 101/1011840 בהתנחלות תלפיות: בניית מגדלים המכילים 458 יחידות דיור, שטחי מסחר ומבני ציבור על שטח של 9,586 דונם.

תוכנית מס' 242/2 בהתנחלות "כוכב יעקב", שנבנתה על אדמות הכפר כפר עקב: בניית 627 יחידות דיור, שטחי מסחר, מבני ציבור ומוסדות ופארקים על שטח של 253.91 דונם. התוכנית פורסמה להפקדה ב-21 ביוני 2024.

ב-28 במאי 2025, חשף ידיעות אחרונות כי הקבינט המדיני-ביטחוני אישר בסתר את הקמתן של 22 התנחלויות חדשות בגדה המערבית, כולל ההתנחלות עטרות עדר בירושלים הכבושה, שבועיים קודם לכן.

פלסטין

ד 04 יונ 2025 9:45 am - שעון ירושלים

שלטונות הכיבוש הרסו 15 בתים בנגב.

הבוקר, יום רביעי, הרסו הרשויות הישראליות 15 בתים השייכים למשפחת אבו אל-מסק, הנמצאת תחת איום עקירה וגירוש. הבתים היו ממוקמים ממזרח לעיר דימונה בנגב, בתוך השטחים הכבושים. הבתים היו מוגנים על ידי כוחות משטרה ויחידותיה.

מבצע ההריסה כוון לכל הבתים בהם התגוררו כ-100 בני משפחת אבו אל-מסק, בעקבות פסיקה של בית המשפט המחוזי בבאר שבע להרוס את 15 הבתים.

עדי ראייה דיווחו כי הרשויות הישראליות הרסו אוהלים ומכלאות צאן השייכים למשפחת אבו אל-מסק באזור ואדי פאעי בנגב.

פלסטין

ד 04 יונ 2025 8:46 am - שעון ירושלים

מרכזי סיוע בעזה נסגרו, ישראל מזהירה מפני אזורי לחימה המאיימים על עקורים

הקרן ההומניטרית לעזה, הנתמכת על ידי ארה"ב וישראל, הודיעה ביום שלישי בערב כי מרכזי חלוקת הסיוע שלה ברצועת עזה ייסגרו ביום רביעי לצורך "שיפוץ וארגון מחדש" שמטרתם לשפר את היעילות התפעולית.

הקרן אישרה בפוסט בדף הפייסבוק שלה כי פעולות ההפצה יתחדשו ביום חמישי.

קרן הסיוע האמריקאית הודיעה, בעקבות עדכון מהצבא הישראלי, כי לא תחלק סיוע ברצועת עזה היום.

דובר הקרן הסביר כי החלוקה הופסקה זמנית עקב שיחות עם הצבא הישראלי שמטרתן לחזק את אמצעי האבטחה סביב אתרי חלוקת המזון ברצועת עזה.

דובר הצבא הישראלי בשפה הערבית, אביחי אדרעי, הודיע בעבר כי מרכזי חלוקת הסיוע לא ייפתחו היום עקב "שיפורי שיפוץ, ארגון ויעילות", טען.

הצבא הישראלי הודיע כי מרכזי החלוקה הללו יישארו סגורים זמנית, והזהיר בפוסט בפלטפורמת X כי הכבישים המובילים אליהם יהיו "אזורי לחימה", וכי התנועה בהם תיאסר ביום רביעי.

זאת על רקע המצור הישראלי החלקי המתמשך על עזה, חודשיים לאחר מצור מקיף שמנע מתושבים סיוע הומניטרי חיוני.

במשך שנים, סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) הייתה אחראית על חלוקת הסיוע בעזה, אך ישראל האשימה את הסוכנות במתן כיסוי לחמאס וטענה כי חלק מעובדיה היו מעורבים במתקפה על ישראל באוקטובר 2023, מה שהוביל להסלמה משמעותית במתיחות.

למעשה, מרכזי סיוע הומניטרי בעזה, שאמורים להיות מקלטים בטוחים לאזרחים, הפכו לאתרים המאיימים על חייהם של עקורים.

הצבא הישראלי תקף שוב ושוב אזרחים בדרכם למרכזים אלה, מה שהביא למאות הרוגים ופציעות בקרב עקורים המחפשים סיוע ומזון.

התקפות מתמשכות אלה הדגימו כיצד מרכזי חלוקה הפכו מנקודות תקווה למלכודות מוות, מה שהחמיר את סבל האוכלוסייה בתנאים הומניטריים קשים ביותר.

האומות המאוחדות וארגונים בינלאומיים אחרים מסרבים לעבוד עם הקרן ההומניטרית לעזה עקב חששות כבדים בנוגע לשקיפותה וחוסר המשוא פנים שלה, במיוחד לאור תמיכתה לכאורה מצד ארצות הברית וישראל, וחשדות בנוגע לקשרה למטרות צבאיות ישראליות.

כל זה מעמיק את המשבר ההומניטרי ברצועה ומגביר את סבלם של אזרחים הממתינים בסבלנות להגעת הסיוע, שעבורם החיים עצמם הם כמעט חלום.

פלסטין

ד 04 יונ 2025 8:41 am - שעון ירושלים

עזה תחת אש: 26 שהידים מאז עלות השחר היום, והכיבוש הפציץ את גג בית החולים לשהידי אל-אקצא.

עשרים ושישה פלסטינים נהרגו מאז עלות השחר של יום רביעי כתוצאה מתקיפות אוויריות ישראליות שכוונו נגד אזורים שונים ברצועת עזה.

צעיר נהרג בפיצוץ שכוון לאוהל לעקורים באזור אל-מוואסי, ממערב לחאן יונס, בדרום רצועת עזה.

ארבעה עשר בני אדם, רובם ילדים ונשים, נהרגו בתקיפה ישראלית של רחפנים שכוונה לאוהלים בהם שוכנו עקורים בתוך בית הספר אל-חנאווי במערב חאן יונס.

הילד אדיב אחמד אדיב אבו טאהא נהרג בתקיפה אווירית ישראלית על בניין דירות ברחוב ג'לאל במרכז חאן יונס, דרומית לרצועת עזה, וגרמה להרס נרחב.

בשכונת סברה בדרום העיר עזה, גבר ובנו נהרגו, ואחרים נפצעו, בהפגזה שכוונה לבית המשפחה ברחוב אל-ת'לת'יני.

בהתקפה נוספת על בית משפחת אל-דריימלי באותו רחוב, מטוסי קרב ישראליים תקפו ישירות את הבניין, הרגו ופצעו מספר אנשים, בעוד פעולות החילוץ נמשכות לחילוץ גופות מתחת להריסות.

שני שהידים נהרגו גם בהפצצה ישראלית על אזור ג'באליה אל-בלד בצפון רצועת עזה.

בפעם השלישית ברציפות, רחפן ישראלי תקף ביום רביעי את גג בית החולים לחללי חסות אל-אקצא בדיר אל-בלח, במרכז רצועת עזה.


הפגזה חוזרת ונשנית זו מגיעה בתקופה שבה בית החולים נמצא תחת לחץ עצום עקב זרם של פצועים ופצועים מרחבי רצועת עזה, על רקע החמרה בתנאים ההומניטריים ומחסור חמור באספקה רפואית, המאיימים על יכולתם של עובדי שירותי הבריאות להמשיך ולמלא את תפקידיהם.

התקפות אלה הן חלק מסדרה של פשיטות אינטנסיביות שערכו כוחות הכיבוש נגד אזורים מיושבים, מה שמגדיל את מספר הנפגעים האזרחיים ומעמיק את הטרגדיה ההומניטרית ברצועת עזה.

פלסטין

ג 03 יונ 2025 10:20 pm - שעון ירושלים

חייל ישראלי נהרג ושניים נוספים נפצעו בעימותים עם חמאס בשג'אעיה.

חייל ישראלי נהרג ושניים נוספים נפצעו ביום שלישי במהלך עימותים בין ההתנגדות לצבא הכיבוש בשכונת שג'אעיה ממזרח לעיר עזה, יום לאחר ששלושה חיילים ישראלים נהרגו בג'באליה.

אתרי חדשות ישראליים דיווחו כי רחפן של חמאס השליך רימון לעבר חיילים בשג'אעיה, על רקע עימותים אלימים מתמשכים.

דווח כי מסוקים צבאיים נחתו בבית החולים איכילוב בתל אביב ובבית החולים סורוקה בבאר שבע, לאחר שהוכרז מוקדם יותר כי מסוקים בדרכם לפנות חיילים פצועים מרצועת עזה.

היא ציינה כי "חיל האוויר מספק כיסוי אווירי לצבא" בשכונת שוג'אעיה.

כתב אל-ג'זירה בעזה, מוחמד קרייקה, דיווח כי פרצו עימותים בשכונת שג'אעיה, ואישר כי מסוקים ישראליים טסו מעל האזור, בעוד שהפגזות ארטילריות ישראליות כוונו לעבר שכונת שג'אעיה והאזורים המזרחיים של העיר עזה.

כתב אל-ג'זירה בפלסטין, אליאס כרם, אמר כי צבא ישראל מטיל הסתרה תקשורתית חמורה בעקבות התקרית הביטחונית החדשה, וציטט מידע המצביע על כך שרחפן פלסטיני השליך פצצה לעבר כוח צבאי ישראלי.

מאוחר יותר, אתרי חדשות ישראליים אישרו כי רחפן של חמאס הטיל פצצה על חיילים בשג'אעיה, על רקע עימותים אלימים מתמשכים.

לדברי כרם, 15 חיילים ישראלים נהרגו ו-56 נוספים נפצעו מאז שישראל חידשה את המלחמה ברצועת עזה ב-18 במרץ.

התפתחויות אלה בשטח מגיעות שעות ספורות לאחר שצבא ישראל הודיע על מותם של שלושה חיילים במהלך הלחימה ביום שני בצפון רצועת עזה.

בנוגע לאירוע זה, רשות השידור הישראלית ציטטה חקירה על הריגתם של שלושה חיילים בג'באליה, וקבעה כי "ישנן מנהרות פעילות במבנים שנהרסו שהצבא קבע כי הן נוקו".

גדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, הודיעו ביום שני כי לוחמיה היו מעורבים בעימותים עזים עם כוחות הכיבוש הישראליים מטווח אפס ממזרח למחנה ג'באליה, וציינו כי חיילים ישראלים נהרגו ונפצעו.

מוקדם יותר החודש, הרמטכ"ל אייל זמיר אמר כי הורה לכוחותיו להרחיב את היקף המבצע הצבאי כך שיכלול אזורים נוספים בצפון ובדרום רצועת עזה.

על פי נתונים רשמיים, מספר הנפגעים בצבא ישראל מאז תחילת המלחמה בעזה ב-7 באוקטובר 2023 הגיע ל-861, כולל 416 מאז תחילת המבצע הצבאי הקרקעי הישראלי בסוף אותו חודש.



ערבי ובינלאומי

ג 03 יונ 2025 11:55 am - שעון ירושלים

קנדה חוקרת חיילים ישראלים בחשד לפשעים נגד האנושות במלחמה בעזה.

דו"ח שפורסם ביום שלישי מצביע על כך שמשטרת הרכבים המלכותית הקנדית פתחה בחקירה בתחילת השנה שעברה בנוגע לפשעים נגד האנושות שבוצעו במהלך המלחמה בעזה. עובדה זו עוררה דאגה בקרב הקהילה היהודית ואזרחי ישראל בקנדה, שכן זו הפעם הראשונה שקנדה עורכת חקירה רשמית כזו.

משטרת הרכבים המלכותית הקנדית (RCMP) מכנה חקירות מסוג זה "חקירות מבניות", הנכללות במסגרת תוכנית התביעה הקנדית בגין פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה (CAHWCP), מאמץ משותף בין ה-RCMP, משרד המשפטים, סוכנות שירותי הגבול של קנדה ומשרד ההגירה, הפליטים והאזרחות של קנדה, על פי דיווח שפורסם באתר החדשות טורונטו סטאר.

חקירה זו נוגעת לאזרחים קנדים החשודים במעורבות בפשעים נגד האנושות במהלך המלחמה בעזה, במסגרת שירותם בצבא הישראלי. החקירה צפויה לכלול איסוף ראיות, חילופי מידע עם רשויות בינלאומיות והגשת כתבי אישום לבתי משפט קנדיים.

משטרת קנדה לא הודיעה בעבר על חקירה בנושא "פשעים הקשורים לסכסוך בין ישראל לחמאס", בניגוד לחקירתה המתוקשרת בנוגע לפשעי מלחמה שבוצעו במלחמת רוסיה-אוקראינה.

בהקשר זה, אתר האינטרנט Ynet ציין היום כי ישנם אזרחים קנדים רבים המתוארים כחיילים בודדים, כלומר הם נמצאים בישראל לבדם וללא משפחותיהם. ישנם גם אזרחים ישראלים החיים בקנדה שהגיעו לישראל במהלך המלחמה לשירות צבאי וחזרו לאחר מכן לקנדה.

משרד המשפטים הקנדי אומר ש-CAHWCP "מטרתו למנוע מקלט בטוח לפושעי מלחמה ולפעול לקראת דין וחשבון ואכיפה של פשעים אלה".

ישראל רואה בחקירה הקנדית נגד חייליה הסלמה של המשבר ביחסים בין שתי המדינות. קנדה גינתה, בהצהרה משותפת עם בריטניה וצרפת בחודש שעבר, את "הרחבת הפעולות הצבאיות של ישראל בעזה", ואיימה להטיל "סנקציות ספציפיות" על ישראל. ההצהרה קראה גם לחמאס לשחרר את האסירים הישראלים הנותרים. בשבוע שעבר קנדה קראה לישראל לנטוש את תוכניותיה לבנות 22 התנחלויות חדשות בגדה המערבית, בטענה כי הדבר יהיה בלתי חוקי.

Ynet דיווח כי קיימים חששות נרחבים בקרב הקהילות היהודיות והישראליות בקנדה מפני מעצרים או זימונים לחקירה נגד אלו ששירתו בצבא הישראלי במהלך המלחמה. Ynet ציטט גורם בקהילה היהודית שאמר: "התחושה היא שאנחנו עומדים בפני התלקחות".

ישראלי המתגורר בקנדה כתב בקבוצת וואטסאפ לישראלים שם: "אנחנו קרובים מאוד לביצוע מעצרים בגין 'פשעי מלחמה'. צעירים קנדים שהיו או עדיין נמצאים בצבא יישפטו עם שובם לקנדה. זה מאוד רציני, חברים. יש עורכי דין שכבר מודאגים מזה. אבל הם לא חוקרים את העזתים שהגיעו לכאן".

ישראלי נוסף תיאר את החקירה הקנדית כ"שיא האנטישמיות", בעוד ישראלי שלישי בקבוצת הוואטסאפ ציין כי היא "גורמת לישראלים לשקול מחדש האם לשלוח את ילדיהם לשרת במדינה כחיילים בודדים. קנדה הופכת עוינת יותר כלפינו מיום ליום", דיווח Ynet.

פלסטין

ג 03 יונ 2025 11:46 am - שעון ירושלים

"התנגדות לחומה": 1,691 פיגועים שבוצעו על ידי הצבא ומתנחליו בחודש מאי

השר מועיאד שעבאן, ראש ועדת ההתנגדות לחומה ולהתנחלויות, אמר כי "כוחות הכיבוש והמתנחלים הישראלים ביצעו סך של 1,691 פיגועים במהלך חודש מאי, בהמשך לטרור המתמשך של מדינת הכיבוש נגד העם הפלסטיני, אדמותיו ורכושו".

בדו"ח החודשי של הוועדה, "הפרות כיבוש וצעדי התפשטות קולוניאלית", הסביר שעבאן כי צבא הכיבוש ביצע 1,276 פיגועים, בעוד שמתנחלים ביצעו 415. המספר הכולל של הפיגועים התרכז במחוזות רמאללה עם 283 פיגועים, חברון עם 271 ושכם עם 265.

הוא ציין כי ההתקפות נעו בין התקפות מזוינות על כפרים פלסטיניים, לכפיית עובדות בשטח, הוצאות להורג בשטח, הרס ודחפורים של אדמות, עקירת עצים, תפיסת רכוש, וסגרים ומחסומים החוצצים את הגיאוגרפיה הפלסטינית.

דעות

ג 03 יונ 2025 11:36 am - שעון ירושלים

המלחמה בעזה: מה מניע את הימין הקיצוני הישראלי?

אנטואן שלאט

אנטואן שלאט

كاتب رأي

מדי פעם מתפרסמים מאמרים וכתבות החושפים את עמדות הימין הקיצוני בישראל, המניע את ממשלתו הנוכחית של בנימין נתניהו. ניתן לראות מאמרים אלה כעדות למסלול בו הולכת המלחמה התוקפנית נגד עזה כיום. מסלול זה רלוונטי רק להקשרים הנוגעים לימין הקיצוני הזה, שאינו מאמין שהמלחמה גוועת או שהוא עומד בפני משבר בלתי פתיר.


כדי להמחיש את כוונתנו, נציג בקצרה, ראשית, את כתביה האחרונים של שרת ההתיישבות אורית סטרוק מהציונות הדתית באתר הימין הקיצוני ערוץ 7 לפני שלושה ימים, בהם הדגישה כי על ישראל להימנע מ"שתי טעויות" בעת הנוכחית בנוגע למהלך המלחמה נגד עזה (30 במאי 2025):

הטעות הראשונה הייתה לסגת ממה שכינתה "תוכנית ההפרדה ההומניטרית", אשר נשענת על מדיניות של הרעבה ומטרתה למנוע מכל סיוע הומניטרי להגיע לחמאס. לדעתה, הדבר יפגע באופן מהותי ביעדים המוצהרים של המלחמה, בהתחשב בכך ש"לא ניתן לחסל את חמאס צבאית, אזרחית ופוליטית ולאלץ אותו להחזיר את החיילים החטופים כאשר תהיה לו הזדמנות לקבל, לאגור ולסחור בכמויות כאלה של סיוע, ולשלוט באוכלוסייה באמצעותה".

הטעות השנייה הייתה נסיגה מהשטחים שנכבשו על ידי צבא ישראל ברצועת עזה. לפי פרשנותה, אסור לנו לסגת מהשטחים שנכבשו על ידי הצבא רק למען האסירים הישראלים, אלא גם למען החיילים שנשלחו לעזה, אשר משלמים בחייהם על נסיגות כאלה. היא מתייחסת למותם של חיילים ישראלים עקב מטעני חבלה שהוטמנו באזורים שנכבשו בעבר על ידי הצבא, ולאחר מכן נסוגו כחלק מעסקה, שאפשרה לחמאס לחזור ולהטמין שוב מטעני חבלה.

עמדות קיצוניות ועוינות אלה אינן מוגבלות לתנועה הציונית-דתית, המתוארת ברוב השיח הישראלי כמי שעומדת מימין למפלגת הליכוד השלטת. אלא, הן חורגות ממנה, כפי שעולה, למשל, במסמך מדיניות חדש שפרסם לאחרונה מכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון, המבטא את עמדות הימין השלטוני החדש. המסמך, שכותרתו "אין אנשים טובים בעזה", נכתב על ידי חוקרים מהמכון ושני קציני מילואים, תא"ל ארז ויינר ופרופסור גבי סיבוני. הוא פתח במילים הבאות:

במהלך מלחמת העולם השנייה, בעיצומה של גרמניה הנאצית האכזרית, בחרו מספר אנשים לבצע מעשה אנושי יוצא דופן, תוך סיכון חייהם כדי להציל יהודים נרדפים. על פי יד ושם, מוזיאון הזיכרון לשואה, 659 אזרחים גרמנים הוכרו כחסידי אומות העולם על עזרתם ליהודים, למרות העובדה שהם העמידו את עצמם, ולעתים גם את בני משפחותיהם, בסכנת חיים ממשית. מעשיהם היו מעשה מרד נגד משטר טוטליטרי אלים, ובמקרים רבים, הם לא היו מונעים על ידי רצון לתגמול אלא על ידי ציווי מוסרי, תחושת חמלה ומחויבות לערכי צדק אוניברסליים. אלה לא היו פעולות ההמונים, אלא בחירות אינדיבידואליות בתוך חברה שהפכה לאדישה או שותפה לפשעי המשטר. אבל כשבוחנים את המציאות המתמשכת ברצועת עזה, בצל מלחמת "חרבות הברזל" המשתוללת מאז ה-7 באוקטובר 2023, עולות מסקנות כואבות: לא נמצא בעזה אפילו "צדיק אומות העולם", לא אדם אחד שעמד על הגינות אנושית לנוכח פעולות חמאס, לא אדם אחד שסיפק מידע, לא אדם אחד שניסה לסייע בחילוץ הישראלים שנחטפו ב-7 באוקטובר.

העיתון קבע פשוטו כמשמעו: "אנו ניצבים בפני מציאות חסרת תקדים בחברות הכפופות לשלטון ה'טרור'. בעוד שאלפי אנשים סייעו ליהודים באירופה בשנות ה-40, בעזה, תחת שלטון חמאס, אף אדם לא בחר עדיין בעמדה מוסרית והומניטרית. היעדר פעולות כאלה אינו נובע אך ורק מפחד או כפייה, אלא משקף תופעה חברתית ותרבותית עמוקה, שבה החברה כולה הפכה לשותפה קולקטיבית במעגל האלימות והשנאה, או למעשה קיבלה אותם וחיה איתם בדו-קיום."

מאמר זה מסתיים במספר מסקנות, שהחשובות שבהן הן הבאות:

ראשית, היעדר אנשים "טובים" בעזה אינו צירוף מקרים. אלא, הוא משקף חברה שבחרה באופן קולקטיבי לראות באלימות וב"טרור" אמצעים לגיטימיים להשגת מטרותיה הלאומיות. אפילו אלו שאינם משתתפים באופן פעיל באלימות או ב"טרור", ועשויים להטיל ספק ביעילות פעולות חמאס ב-7 באוקטובר, אינם עומדים נגדם.

שנית, כדי לשנות מציאות זו, על ישראל לאמץ גישה חדשה - מבחינה מבצעית, דמוגרפית ואסטרטגית. גם אם מנהיגי חמאס יגורשו והתנועה תתפרק, מה שהמסמך מתאר כ"תודעה קולקטיבית בעזה" מסוגל לייצר ארגונים חדשים שימשיכו את דרך ה"טרור". לכן, הדרך לשבור את מעגל ה"טרור" ברצועה היא לעודד את הגירת האוכלוסייה, בהתאם לחזונו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ולפרק את כל תשתיות הטרור הקיימות.

שלישית, עבור אלו שבוחרים להישאר, יש לאסור את פעילות אונר"א בקרבם ולהקים מערכת חינוך חדשה.

רביעית, כך צריכה להיות הבנה ריאליסטית ומפוכחת של המציאות בעזה, הבנה הרואה בכל עזה בסיס ל"טרור". ישראל לא תוכל לחיות בביטחון בתנאים אלה.

אין ספק שמאמר זה מהווה דוגמה טובה לעמדות המזינות את גישתו של הימין הקיצוני הישראלי כלפי רצועת עזה והמלחמה שישראל מנהלת נגדה. עמדות אלו מעוררות עניין רב ויש להדגיש אותן שוב ושוב כתרגום, שבתוכו ודרכו ימין זה חושף את דרכו באופן ספציפי ופרשני.

פלסטין

ג 03 יונ 2025 11:05 am - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש תקפו אזרח ותפסו שני טרקטורים חקלאיים בחברון.

היום, יום שלישי, תקפו כוחות הכיבוש הישראליים אזרחים בעיירה בית אומר, מצפון לחברון, ותפסו שני טרקטורים חקלאיים.

פעיל התקשורת מוחמד עוואד אמר כי כוחות הכיבוש תקפו את האזרח אכרם ג'ברין עוואד (בן 59), ותפסו את הטרקטור החקלאי שלו, כמו גם טרקטור חקלאי נוסף השייך לאזרח מוחמד מורשיד זאקאק, באזור אל-דאהר וואדי אל-וחאדין, סמוך להתנחלות "כרמי צור", שנבנתה בכוח על אדמות האזרחים.

הוא ציין כי כוחות הכיבוש ירו כדורים חיים לעבר חקלאים באזור הנ"ל ואילצו אותם לעזוב את אדמותיהם.

פלסטין

ג 03 יונ 2025 10:16 am - שעון ירושלים

איום לעתור לבית המשפט העליון בבקשה להחזיר את עקורי ג'נין וטול כרם לבתיהם

יותר מחמישה חודשים חלפו מאז שצבא הכיבוש הישראלי ביצע קמפיין עקירה בכפייה נגד אלפי תושבי מחנות הפליטים בג'נין, טול כרם ונור שאמס בצפון הגדה המערבית, והוא ממשיך למנוע מהם לחזור לבתיהם עד היום.

בהקשר זה, שלחה האגודה לזכויות האזרח מכתב רשמי לשר הביטחון ישראל כץ ולרמטכ"ל אייל זמיר, בדרישה לאפשר באופן מיידי לתושבי המחנות הללו לחזור, תוך איומים לעתור לבית המשפט העליון אם הרשויות לא יגיבו לדרישתה.

מאז תחילת 2025, אזורי המחנות חווים כמעט מדי יום מבצעים צבאיים של כוחות הכיבוש הישראליים באזורים אזרחיים צפופי אוכלוסין, מלווים בחפירות והרס תשתיות, בנוסף למניעת הגעה לבתיהם של התושבים.

תנאים אלה אילצו משפחות רבות לעזוב את בתיהן, מחשש לחייהן או כתוצאה מהפסקות מים וחשמל תכופות, ריחות רעים הנגזרים מביוב חשוף והגבלות חמורות על חופש התנועה.

למרות ההקלה בעוצמת הפעולות באזורים מסוימים, כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים למנוע מתושבים לחזור לבתיהם. במקרים מסוימים, הם אף גידרו שכונות שלמות מבלי להוציא צווי פינוי רשמיים או הודעות ברורות לתושבים.

האגודה לזכויות האזרח בישראל הדגישה כי צעדים אלה מהווים הפרה חמורה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי, האוסר על עקירה בכפייה של אזרחים משטחים כבושים למעט בנסיבות חריגות וזמניות. היא ראתה במה שקורה ענישה קולקטיבית בלתי מוצדקת והפרה בוטה של זכויות אדם.

"הצבא הפך מחנות פליטים לאזורים צבאיים סגורים, מבצע הרס שיטתי והפרות בוטות של זכויות אדם בסיסיות, כגון מים, חשמל, דיור וחופש תנועה", אמרה עורכת הדין הילה שרון מהעמותה. "זה יוני, וחלק מהאנשים לא חזרו הביתה מאז ינואר".

העמותה הדגישה כי אם דרישותיה לא ייענו באופן מיידי, היא תפנה לצעדים משפטיים ותגיש עתירה לבית המשפט העליון בדרישה להשבת התושבים לבתיהם, כניסה חופשית של סיוע הומניטרי, וסיום מדיניות ההרס ההדרגתי והשיטתי המכוון לשכונות שלמות בצפון הגדה המערבית הכבושה.

הרס נרחב ועקירה של אלפי פלסטינים במחנות ג'נין, טול כרם ונור שאמס כתוצאה ממבצע "קיר ברזל".

ב-21 בינואר, צבא הכיבוש הישראלי פתח במבצע צבאי שכונה "קיר הברזל". מאז תחילת המבצע, הצבא הרס מאות בתים ואילץ כ-40,000 פלסטינים להימלט ממחנה הפליטים ג'נין, כמו גם ממחנות טול כרם ונור שאמס בצפון הגדה המערבית, על פי נתונים של סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א).

הצבא גם פתח בקמפיין מעצרים רחב היקף במחוזות ג'נין וטול כרם, שהביא למעצרם של כ-1,000 איש, על פי מועדון האסירים הפלסטינים. מספר זה כולל עצורים ששוחררו לאחר מכן.

התוקפנות שינתה את הגיאוגרפיה של המחנות באמצעות הריסת בתים ובניית כבישים בתוכם, כחלק מפעולות ההרס והדחפורים המתמשכות. הערכות פלסטיניות רשמיות מצביעות על כך שכל הבתים והמתקנים במחנות ספגו נזק חלקי או מלא כתוצאה מתוקפנות זו.

עיריית ג'נין הצהירה כי כ-800 יחידות דיור בעיר ניזוקו חלקית, והצבא הרס 15 מבנים. עיקר הנזק התרכז בשכונה המזרחית ובשכונת אל-חדאף, שם ניזוקו קשות מבנים ומגורים.

פלסטין

ג 03 יונ 2025 8:48 am - שעון ירושלים

שלושה חיילים ישראלים, ביניהם סמל ראשון, נהרגו בלחימה בצפון עזה.

צבא ישראל הודיע הבוקר (שלישי) כי שלושה חיילים, כולם בדרגת סמל ראשון, נהרגו במהלך הקרבות שהתרחשו ביום שני בצפון רצועת עזה.

כלי תקשורת בישראל דיווחו כי מספר חיילים נהרגו או נפצעו במארב מתוכנן היטב שביצעה ההתנגדות באזור ג'באליה בצפון רצועת עזה. התקיפה תוארה כ"קשה מאוד", כאשר פציעות החיילים תוארו כקלות עד בינוניות.

מקורות דיווחו כי כוח צבא בתוך בניין בצפון עזה הותקף על ידי טיל "יאסין 105", מה שגרם להרוגים ולפצועים.

גדודי עז א-דין אל-קסאם אישרו בהצהרה כי עימותים אלימים עם כוחות הכיבוש הישראליים נמשכו מטווח אפס ממזרח למחנה ג'באליה. לוחמיהם גרמו לאבדות כבדות לצבא הישראלי, בעוד הלחימה נמשכת.

כלי תקשורת דיווחו כי מסוקי הפינוי התקשו לנחות עקב עוצמת העימותים, וכי ניסיונות לפנות את החיילים ההרוגים והפצועים נכשלו כאשר מסוק הפינוי נפגע מטיל נ"ט.

על פי נתונים רשמיים של דובר צבא, מספר החיילים הישראלים שנהרגו מאז תחילת המלחמה בעזה ב-7 באוקטובר 2023 הגיע ל-861, ששמם הותר לפרסום באופן רשמי. מספר החיילים שנהרגו בתמרונים הקרקעיים ברצועת עזה, שהתרחשו ב-27 באוקטובר 2023, הגיע גם הוא ל-416.

חיילים ישראלים ספגו 5,921 פציעות מאז תחילת המלחמה, מתוכן 3,582 פציעות קלות, 1,456 פציעות בינוניות ו-883 פציעות קשות. במהלך תרגיל הקרקע ברצועת עזה נרשמו 2,687 פציעות, מתוכן 1,369 פציעות קלות, 800 פציעות בינוניות ו-518 פציעות קשות.

הנתונים מצביעים על כך שמספרים אלה אינם כוללים מקרים שנדחו באופן שגרתי ולא היו תוצאה של אירועי מבצע, או כאלה שפציעתם לא נקבעה כחמורה. יתר על כן, מספר הפצועים משתנה ומשקף את הפציעות החמורות ביותר בסטטיסטיקה הכוללת.

נתונים אלה משקפים את האבדות הכבדות שספג צבא ישראל במהלך הפעולות הצבאיות המתמשכות ברצועת עזה ובאזורים הסובבים אותה.

פלסטין

ג 03 יונ 2025 8:43 am - שעון ירושלים

קמפיין של פשיטות ומעצרים בגדה המערבית

כוחות הכיבוש הישראליים פתחו במסע פשיטות ומעצרים בגדה המערבית עם שחר בבוקר יום שלישי.

בשכם, כוח כיבוש פרץ למחנה בלאטה עם שחר, פשט על מספר בתים בשכונת מגדושה, חיפש בהם וזרע הרס.

בינתיים, ג'יפים צבאיים פרצו לעיר ממחסום סרה מערבה, לכיוון רחוב אל-אקדמיה ורפידיה, מבלי שדווח על מעצרים.

בג'נין, כוחות הכיבוש הסתערו על העיירה יעבד ועצרו את הצעיר מוחמד עבד אל-רחמן פאיד לאחר שפשטו על ביתו וחיפשו אותו.

בינתיים, כוחות הכיבוש פשטו על הכפר זבדה ועצרו את תלמידי התיכון מואמן סופיאן אמרנה ורביע יאסר קבהא, לאחר שפשטו וחיפשו בבתיהם.

הכיבוש הגביר את פשיטותיו על עיירות וכפרים במחוז ג'נין מאז תחילת תוקפנותו על העיר ומחנה הפליטים ג'נין ב-21 בינואר, ופתח בקמפיין מסיבי של פשיטות על בתים, מעצרים ועצורים של אזרחים.

בחברון, כוחות הכיבוש עצרו את האחים עבד אל סלאם ונידאל אל-פספוס, ואת ראפאת שאהר אל-שרחה, לאחר שפשטו וחיפשו בבתיהם בעיר דורא.

כוחות הכיבוש הסתערו גם על מספר שכונות בעיר חברון ועל העיירה בית כחיל.

בבית לחם, כוחות הכיבוש הסתערו על העיר ועצרו את שני האחים, רמדאן נזאל רמדאן ראיה (בן 28) ואחיו חמזה (בן 30), לאחר שפשטו על ביתם בבית סאחור וחיפשו אותו.

פלסטין

ג 03 יונ 2025 8:41 am - שעון ירושלים

שלטונות הכיבוש הרסו בית באום אל-פחם.

היום, יום שלישי, דחפורים ומכונות של רשויות הכיבוש הישראליות הרסו בית בעיר אום אל-פחם, בתוך השטחים הכבושים.

משטרת ישראל וכוחות מיוחדים פרצו לשכונת עקדה אל-פוקה באום אל-פחם, סגרו את האזור ומנעו מתושבים להתקרב. לאחר מכן, בעזרת דחפורים ומכונות, הם החלו להרוס את הבית.

פלסטין

ג 03 יונ 2025 8:33 am - שעון ירושלים

39 מהם בדרום רצועת עזה... 42 שהידים ברצועת עזה מאז עלות השחר היום.

42 אזרחים נהרגו ועשרות נפצעו בתקיפות אוויריות ישראליות על רצועת עזה מאז עלות השחר של יום שלישי.

בהתפתחויות האחרונות: משרד הבריאות בעזה הודיע כי מספר ההרוגים בטבח הכיבוש הבוקר, יום שלישי, נגד אזרחים הממתינים לסיוע אמריקאי ברפיח, מדרום לרצועת עזה, עלה ל-27 שהידים, בעוד שיותר מ-200 נוספים נפצעו.

בתורו, משרד התקשורת הממשלתי בעזה אמר בהצהרה כי "הכיבוש הופך את מרכזי החלוקה של 'סיוע אמריקאי-ישראלי' למלכודות מוות המוני ולמרחצאות דמים", וציין כי מספר ההרוגים מרעב עלה ל-102 קדושים מעונים ו-490 פצועים תוך שמונה ימים בלבד.

שלושה אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו בתקיפה אווירית ישראלית שכוונה לאוהל לעקורים ממערב לחאן יונס, בדרום רצועת עזה.


בינתיים, האסיר המשוחרר חמאדה אל-דיראוי נהרג כתוצאה מהפגזה ישראלית שכוונה לאוהלי עקורים במחנה השוויצרי בדיר אל-בלח, במרכז רצועת עזה.

על פי מקורות מקומיים, ההפגזה כוונה נגד התקהלות של עקורים בתוך המחנה, מה שהביא למספר נפגעים, ביניהם אל-דיראוי, שבילה בעבר שנים בבתי כלא ישראליים.

ארטילריה של הכיבוש ממשיכה להפגיז את שכונת שג'אעיה, מזרחית לעיר עזה.

בעוד כוחות הכיבוש ממשיכים להרוס את בתי האזרחים ממערב לבית לאהיה, מצפון לרצועת עזה.




פלסטין

ב 02 יונ 2025 7:23 pm - שעון ירושלים

צבא הכיבוש קורא לפינוי אזורים בחאן יונס.

צבא הכיבוש קרא לתושבי אזורים בחאן יונס לפנות מיד את בתיהם ולפנות מערבה לאזור אל-מוואסי.

צבא הכיבוש אמר כי צו הפינוי אינו כולל את בית החולים אל-אמל, שיישאר מחוץ לתחום המבצע הצבאי.

צבא הכיבוש הישראלי פרסם ציוץ ביום שני, ובו נראים תנועותיו בבלוקים 47, 106, 108 ו-109 במחוז חאן יונס.

פלסטין

ב 02 יונ 2025 6:57 pm - שעון ירושלים

ישראל מאיימת להתנקש בארבעה דמויות נוספות בחמאס

בעקבות סדרה של התנקשויות במנהיגים בולטים של חמאס, ואיומים פומביים מצד שר הביטחון הישראלי ישראל כץ לפגוע בשניים נוספים - המפקד הצבאי עז א-דין אל-חדד והמנהיג הפוליטי ח'ליל אל-חיה - חשפו מקורות ביטחון ישראליים כי רשימת החיסולים כוללת גם שמות נוספים, כמו אוסאמה חמדאן וסאמי אבו זוהרי.

תחת הכותרת "אלה הם המנהיגים הבכירים של חמאס, והם נמצאים על הכוונת של הצבא הישראלי", נכתב בעיתון מעריב כי לאחר סדרת רציחות שכללו את ראשי הלשכה המדינית של התנועה, איסמעיל הנייה ויחיא סינוואר, ארבעה מנהיגים הם "הבאים בתור": חמדאן, שנמצא בלבנון; אבו זוהרי, שנמצא באלג'יריה; חדאד; ואפילו אל-חיה, שמוביל את המשא ומתן.

הצבא ושירות הביטחון הכללי פרסמו מוקדם יותר השבוע הצהרה בה איימו להתנקש באל-חיה וכן באל-חדד, מנהיג בגדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של התנועה.

"עז א-דין אל-חדד נמצא בעזה, וח'ליל אל-חיה בחו"ל... אתה הבא בתור", אמר כץ בהצהרה שפרסם משרדו בשבת האחרונה, תוך רמיזה לגורלם של מנהיגי חמאס שנרצחו על ידי ישראל: איסמעיל הנייה, מוחמד דף, ויחיא ומוחמד סינוואר.

מעריב פרסם דיווח לפיו לאחר שאושר כי המבצע שבוצע לפני שלושה שבועות, במסגרתו הוטלו שמונה טונות של חומרי נפץ על מנהרה מתחת לבית החולים האירופי בחאן יונס, הרג את מוחמד סינוואר, שתפס את הנהגת הזרוע הצבאית בעזה לאחר התנקשות באחיו יחיא, ובחברו מוחמד שבאנה, מפקד חטיבת רפיח, ומהדי קוואר, מפקד גדוד חאן יונס הדרומי, כוונו החצים אל אל-חדד, ששרד את הפיגוע.

אל-חדד זכה לכינוי "הרוח" עקב כישלון מספר ניסיונות התנקשות, שהאחרון שבהם התרחש בפברואר האחרון. הצבא והשב"כ פרסמו תמונה שלו עם סמל מוות מעליה, יחד עם המילים בערבית: "אל-חדד יפגוש את חבריו הנייה, דיף וסינוואר".

ב"מעריב" דווח כי המטרה הבאה היא אוסאמה חמדאן, המפקח על המשא ומתן ועמד בעבר בראש הארגון בלבנון. הוא הפך לדובר חמאס מאז המלחמה ומבלה את רוב זמנו בקטאר. אחריו יגיע סמי אבו זוהרי, המתגורר כיום באלג'יריה ומופיע לעתים קרובות בתקשורת. לאחר מכן נמצא ח'ליל אל-חיה, העומד בפועל בראש הארגון עד שייבחר מנהיג חדש לאחר המלחמה.

לאחר שהצבא הישראלי והשב"כ הודיעו על מותם של מוחמד סינוואר, מוחמד שבאנה ומהדי קווארע, פרסם כץ איום במוצאי שבת, וכתב: "עז א-דין אל-חדד בעזה, וח'ליל אל-חיה בחו"ל - אתם הבאים ברשימה". הוא אמר בהצהרה: "ידה הארוכה של ישראל תגיע לכל האחראים לרציחות ולזוועות של ה-7 באוקטובר, בכל מקום שהם יהיו, קרובים או רחוקים".

אל-חדד, המכונה "אבו סוהייב", הוא מפקד חטיבת עזה של הזרוע הצבאית וותיקי פעולות הלחימה שלה. במהלך המלחמה הוא נחשב למפקד בפועל של צפון רצועת עזה. הצבא הישראלי מעריך כי בעקבות התנקשותם של מפקדים צבאיים בכירים, הוא הפך למפקד הרשמי של חמאס ברצועת עזה.

באופן מפתיע, האיום כלל את אל-חיה (אבו אוסאמה), ראש הלשכה המדינית של חמאס בעזה, חבר מועצת המנהיגות של התנועה וסגן יו"ר התנועה. הוא מנהיג פוליטי המתגורר כיום בדוחא, בירת קטאר, והאיום להתנקש בו מהווה פגיעה בריבונות המדינה המתווכת בין ישראל לחמאס.

פלסטין

ב 02 יונ 2025 6:27 pm - שעון ירושלים

מתנחלים מסתערים על ח'לייל אל-לוז, דרום-מזרחית לבית לחם

מתנחלים הסתערו על אזור ח'לייל אל-לוז, דרום-מזרחית לבית לחם, בערב יום שני.

על פי מקורות מקומיים, קבוצת מתנחלים פרצה לח'לייל אל-לוז ותפסה עמדות סביב ביתו של איברהים עביאת, מה שעורר פחד.

ראוי לציין כי אזור ח'לייל אל-לוז סבל ממתקפות חוזרות ונשנות מצד מתנחלים וכוחות הכיבוש, האחרונה שבהן הייתה הריסת בית ואורווה.

ערבי ובינלאומי

ב 02 יונ 2025 6:12 pm - שעון ירושלים

איראן מתכוננת לדחות את הצעת הגרעין של ארה"ב בשל הטייתה המוחלטת כלפי ישראל.

רויטרס דיווחה ביום שני כי דיפלומט איראני הצהיר כי איראן מוכנה לדחות הצעה אמריקאית לסיים את הסכסוך סביב תוכניתה הגרעינית, ותיאר את ההצעה כ"בלתי ניתנת ליישום" ואינה תואמת את האינטרסים של טהרן או מרככת את עמדתה של וושינגטון בנוגע להעשרת אורניום.

"איראן מכינה תגובה שלילית להצעה האמריקאית, אשר עלולה להתפרש כדחייה של ההצעה האמריקאית", אמר לרויטרס דיפלומט בכיר המקורב לצוות המשא ומתן האיראני.

המתווך העומאני, שר החוץ באדר אל-בוסעידי, שביקר בקצרה בטהרן, הציג ביום שבת את ההצעה האמריקאית להסכם גרעיני חדש לאיראן. לאחר חמישה סבבי דיונים בין שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י לבין שליחו של הנשיא דונלד טראמפ למזרח התיכון, סטיב ויטקוף, נותרו מכשולים רבים, על פי מומחים, כולל דחיית איראן לדרישה האמריקאית להפסיק את העשרת האורניום וסירובה לשלוח את כל מלאי האורניום המועשר הנוכחי שלה לחו"ל - חומר גלם פוטנציאלי לפצצות גרעיניות.

ארצות הברית, ישראל ומדינות מערביות אחרות טוענות כי איראן מבקשת לפתח נשק גרעיני, טענה שטהרן הכחישה שוב ושוב, והתעקשה שהיא זקוקה לאורניום לייצור אנרגיה אזרחי. ארצות הברית וישראל מאשימות את איראן בהעשרת אורניום ל-60%, רמה שאין לה שימושים אזרחיים והיא מעט מתחת לרמת נשק, על פי מומחים.

איראן מנעה מפקחים בינלאומיים לבחון את מתקניה הגרעיניים והרחיבה את יכולותיה לייצור טילים בליסטיים, בעוד גורמים מערביים טוענים כי איראן "ייתכן" שאפה לרכוש את הפצצה.

הצעת וושינגטון להסכם הגיעה לאחר שדוחות של האו"ם שדלפו בשבוע שעבר הצביעו על כך שאיראן הגבירה את ייצור האורניום המועשר ביותר וביצעה פעילויות גרעיניות חשאיות. הדיפלומט, שביקש להישאר בעילום שם עקב רגישות הנושא, אמר לסוכנות: "בהצעה זו, עמדת ארה"ב בנוגע להעשרה על אדמת איראן נותרה ללא שינוי, ואין הסבר ברור להסרת הסנקציות (על איראן)".

בתורו, אראגצ'י אישר כי טהרן תגיב רשמית להצעה בקרוב.

טהרן דורשת להסיר באופן מיידי את כל ההגבלות שהטילה ארה"ב ופוגעות בכלכלתה התלויה בנפט. עם זאת, ארצות הברית אומרת כי יש להסיר את הסנקציות הקשורות לגרעין בשלבים.

ארצות הברית הכניסה לרשימה השחורה עשרות מוסדות חיוניים לכלכלה האיראנית, כולל הבנק המרכזי וחברת הנפט הלאומית, מאז 2018, כאשר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין שחתמה טהרן בשנת 2015 עם שש מעצמות עולם, כולל ארצות הברית, בשל מה שוושינגטון כינתה "תמיכה בטרור או בהפצת נשק".

חידוש מדיניות "הלחץ המקסימלי" של טראמפ נגד טהרן מאז חזרתו לבית הלבן בינואר האחרון כלל החמרת הסנקציות ואיום להפציץ את איראן אם המשא ומתן לא יוביל להסכם.

על פי ההסכם, איראן הגבילה את פעילותה הגרעינית הרגישה עד 2018 בתמורה להקלת הסנקציות הכלכליות של ארה"ב, אירופה והאו"ם.

הדיפלומט אמר כי הערכת ועדת המשא ומתן הגרעיני האיראנית, בפיקוח המנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי, היא שההצעה האמריקאית "מוטה לחלוטין" ואינה יכולה לשרת את האינטרסים של טהרן. לכן, אמר הדיפלומט, טהרן רואה בהצעה זו "בלתי ניתנת ליישום" ומאמינה שמדובר בניסיון לכפות באופן חד צדדי "עסקה גרועה" על איראן באמצעות דרישות מוגזמות.

איראן אומרת שהיא מוכנה לקבל הגבלות מסוימות על העשרת נשק גרעיני, אך זקוקה לערבויות מוצקות שוושינגטון לא תיסוג מכל הסכם גרעיני עתידי.

שני גורמים איראניים אמרו לרויטרס בשבוע שעבר כי איראן עשויה להפסיק את העשרת האורניום אם ארצות הברית תשחרר נכסים איראניים קפואים ותכיר בזכותה של טהרן לעדן אורניום לשימוש אזרחי במסגרת "הסכם פוליטי" שעשוי להוביל להסכם גרעין רחב יותר.

פלסטין

ב 02 יונ 2025 6:00 pm - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש פצעו ילד ועצרו אותו מזרחית לרמאללה.

כוחות הכיבוש הישראליים פצעו ילד ועצרו אותו בערב יום שני ליד העיירה סינג'יל, צפונית-מזרחית לרמאללה.

על פי מקורות מקומיים, כוח צבא ישראלי ירה ופצע ילד בזמן ששהה בחלק הצפוני של העיירה.

המקורות דיווחו כי כוחות הכיבוש פשטו על ביתו של האזרח עאיד ג'פרי, סמוך לאזור בו נפגע הילד, ומחקו את צילומי המצלמה.

פלסטין

ב 02 יונ 2025 4:06 pm - שעון ירושלים

רופאים ללא גבולות: יש לחלק את הסיוע בעזה באמצעות ארגונים מוסמכים.

ארגון רופאים ללא גבולות (MSF) אמר ביום שני כי סיוע הומניטרי ברצועת עזה חייב להינתן אך ורק באמצעות ארגונים בעלי היכולת והרצון לספק אותו בבטחה וביעילות. זאת לאחר שרשויות הבריאות בעזה דיווחו כי עשרות פלסטינים נהרגו ביום ראשון בזמן שהמתינו לקבל מזון ממרכזי חלוקת סיוע.

הארגון הוסיף: "צוותי רופאים ללא גבולות הצטרפו לתגובה לאירועי הנפגעים המוניים בבית החולים נאצר בחאן יונס. מטופלים דיווחו לצוותים שלנו כי נורו לעברם מכל עבר על ידי רחפנים, מסוקים, סירות וטנקים, וכן על ידי חיילים ישראלים על הקרקע."

ישראל הכחישה ירי לעבר פלסטינים מחוץ למרכזי חלוקת סיוע המנוהלים על ידי הקרן ההומניטרית לעזה שהוקמה לאחרונה, סמוך למעבר נצרים.

"אירועי היום (1 ביוני) מדגימים שוב את הסכנה הטמונה במערכת חלוקת הסיוע החדשה ואת חוסר האנושיות והיעילות העמוק שלה", אמרה קלייר מנרה, מתאמת החירום של רופאים ללא גבולות. "הם הביאו למקרי מוות ופציעות של אזרחים שניתן היה למנוע".

הארגון הדגיש כי "לאור צווי עקירה וקמפייני הפצצה הגובים את חייהם של אזרחים, שימוש בסיוע הומניטרי כנשק באופן זה עלול להוות פשע נגד האנושות".

היא הוסיפה, "ניתן להקל על האסון ההומניטרי הזה רק באמצעות הפסקת אש קבועה ופתיחה מיידית של הגבולות כדי לאפשר סיוע הומניטרי לעזה".

בשבוע שעבר, הרשויות הישראליות אישרו כניסת סיוע קטן לעזה לאחר כמעט שלושה חודשי מצור.

הסיוע מחולק באמצעות הקרן ההומניטרית לעזה, ארגון פרטי הנתמך על ידי ארה"ב, בארבעה מוקדים, שלושה מהם ברפיח בדרום רצועת עזה ואחד באזור נצרים במרכז עזה.

הארגון ספג ביקורת נרחבת מצד הקהילה הבינלאומית, בטענות כי שיטותיו מובילות רק לעקירה בכפייה של פלסטינים. המנכ"ל שלו התפטר בחודש שעבר, בנימוק של חוסר עצמאותו וחוסר משוא פנים.

פלסטין

ב 02 יונ 2025 3:03 pm - שעון ירושלים

ארגון ישראלי: במאי האחרון נקבע שיא בהריסות מבנים בירושלים.

ארגון השמאל הישראלי "עיר עמים" אמר ביום שני כי חודש מאי קבע שיא במספר המבנים שנהרסו על ידי ישראל במזרח ירושלים בשנת 2025.

הארגון שבסיסו בירושלים אמר בהצהרה ביום שני כי, על פי נתונים שאסף, "במאי נרשם מספר ההריסה הגבוה ביותר בשנת 2025 עד כה, עם סך של 33 מבנים שנהרסו, כולל 16 יחידות דיור ו-17 מבנים שאינם למגורים".

היא המשיכה: "זה מביא את המספר הכולל של הריסות במזרח ירושלים מתחילת השנה ל-93, כולל 53 יחידות דיור ו-40 מבנים שאינם למגורים."

על פי נתוני הארגון, 23 מבנים נהרסו בינואר, 15 בפברואר, 14 במרץ, 8 באפריל ו-33 במאי.

ארגוני זכויות אדם פלסטיניים, ישראליים ובינלאומיים אמרו כי ישראל מנפיקה מספר קטן של היתרי בנייה לפלסטינים במזרח ירושלים מדי שנה, בהשוואה לעלייה חדה בהיתרי בנייה המוענקים להתנחלויות ישראליות שנבנו על אדמות מזרח ירושלים.

ישראל מאיצה את מאמציה לכפות את שליטתה על הגדה המערבית הכבושה באמצעות מדיניות של הריסה, עקירה והרחבת הקולוניאליזם, אשר בהחלטות האו"ם מכריזות פה אחד כבלתי חוקיות בשטחים הכבושים.

על פי נתוני התנועה האנטי-קולוניאלית השמאלנית הישראלית "שלום עכשיו", ישנן 156 התנחלויות ו-224 מאחזים בגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים, המאוכלסים על ידי 736,000 ישראלים.

פלסטין

ב 02 יונ 2025 2:28 pm - שעון ירושלים

מספר ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-54,470.

משרד הבריאות בעזה הודיע ביום שני כי מספר ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-54,470, רובם ילדים ונשים, מאז תחילת התוקפנות הישראלית ב-7 באוקטובר 2023.

היא הוסיפה כי מספר ההרוגים עלה ל-124,693 מאז תחילת התוקפנות, בעוד שמספר קורבנות נותרו מתחת להריסות, ללא אפשרות להגיע אליהם על ידי אמבולנסים וצוותי הגנה אזרחית.

היא ציינה כי 52 שהידים (אחד מהם החלים) ו-503 פצועים הגיעו לבתי החולים ברצועת עזה במהלך 24 השעות האחרונות.

פלסטין

ב 02 יונ 2025 1:23 pm - שעון ירושלים

מועדון אסירים: מספר האסירות בבתי כלא עלה ל-47.

מועדון האסירים אמר ביום שני כי מערכת בתי הכלא של הכיבוש ממשיכה להסלים את פעולותיה נגד אסירות, על ידי ביסוס סדרה של פשעים ומדיניות של קיפוח שיטתי ושלילת זכויותיהן. מאז תחילת מלחמת ההשמדה, הדבר קיבל תפנית חסרת תקדים, המתבטאת בהסלמה בהתקפות, התעללות שיטתית ומדיניות של השפלה, בנוסף לפשעים הבולטים ביותר: עינויים, הרעבה, פשעים רפואיים, חיפושים בהסתתרות וכליאה בתאים חסרי תנאי בריאות מינימליים.

מועדון האסירים הוסיף כי, בהתבסס על סדרת ביקורים שערך מועדון האסירים אצל מספר אסירות במהלך המחצית השנייה של חודש מאי האחרון, עדויותיהן שיקפו את המשך הפשעים בכל צורותיהם ללא כל שינוי במציאות המעצר שהטילה מערכת בתי הסוהר מאז תחילת רצח העם, בנוסף לתיעוד מתמשך של חיפושים, דיכויים והתקפות חוזרות ונשנות נגדן. עדויותיהן עמדו בצל הידרדרות מצבן הבריאותי של מספר מהן, ובמיוחד אסירות הסובלות מבעיות בריאות כרוניות, והצורך של מספר אסירות נוספות לטיפול ומעקב.

פלסטין

ב 02 יונ 2025 1:10 pm - שעון ירושלים

עזה: 52 שהידים ו-340 פצועים מירי ישראלי לעבר מרכזי חלוקת סיוע

לשכת התקשורת הממשלתית ברצועת עזה הודיעה ביום שני כי מספר ההרוגים בטבח שביצעו כוחות הכיבוש ליד מרכזי חלוקת סיוע עלה ל-52 שהידים ו-340 פצועים מאז ה-27 במאי.

"כוחות הכיבוש הישראליים ביצעו פשע חדש בכך שהרגו שלושה אזרחים מורעבים ופצעו 35 נוספים", נמסר בהצהרה מהמשרד.

הוא הסביר כי הטבח התרחש "ליד מרכזי חלוקת סיוע כביכול ברפיח, כחלק מהמשך מדיניות הרעבה והתקיפה השיטתית של אזרחים שנמשכת כבר 93 ימים".

המשרד המשיך, "זה מביא את מספר השהידים שנהרגו בטבח במרכזי חלוקת הסיוע לכאורה באזורי רפיח וגשר ואדי עזה ל-52 שהידים ו-340 פצועים, מאז שהמרכזים הללו החלו לפעול ב-27 במאי 2025".

מעבר לפיקוח האומות המאוחדות וארגוני סיוע בינלאומיים, ישראל החלה ליישם תוכנית ב-27 במאי לחלוקת "סיוע הומניטרי" באמצעות מה שמכונה "קרן ההומניטרית לעזה", הנתמכת על ידי ישראל וארצות הברית.

סיוע מחולק באזורים המכונים "אזורי חיץ" בדרום רצועת עזה, על רקע סימנים לכך שהתוכנית נכשלת. החלוקה הופסקה שוב ושוב עקב שטף של אנשים רעבים וכוחות ישראליים שירו על המונים, מה שגרם למותם ולפצועים.

משרד התקשורת הממשלתי בעזה הצהיר שוב ושוב כי המנגנון הנוכחי לחלוקת מה שנקרא "סיוע" הוא כלי של רצח עם, שמטרתו לעקור בכוח פלסטינים מצפון רצועת עזה לדרומה.

סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) אישרה ביום שני כי מנגנון חלוקת הסיוע הנתמך על ידי ארה"ב, הנתמך על ידי ישראל, "אינו עונה על צרכים הומניטריים דחופים" בעזה.

סוכנות האו"ם קראה לאפשר לה לספק סיוע "בבטחה" לתושבי עזה, שחווים רעב מחמיר מאז ה-2 במרץ.

זה קרה שעות לאחר שקלייר מנרה, מתאמת החירום של רופאים ללא גבולות, גינתה את הריגתם של עשרות פלסטינים ואת פציעתם של מאות בזמן שהמתינו לקבל מזון ממרכזי החלוקה.

מנירה הדגישה כי מצב זה "מדגים את הסכנה של מערכת חלוקת הסיוע החדשה ואת חוסר האנושיות והיעילות העמוק שלה".

פלסטין

ב 02 יונ 2025 1:09 pm - שעון ירושלים

אזהרה מפני הידרדרות בריאותו של העיתונאי עלי אל-סמודי, העצור על ידי הכיבוש.

איגוד העיתונאים הפלסטיני הזהיר ביום ראשון מפני הידרדרות בריאותו של העיתונאי עלי אל-סמודי (בן 58), העצור בבתי כלא של הכיבוש הישראלי מאז ה-29 באפריל.

האיגוד הסביר בהצהרה כי "אל-סמודי סובל ממחלות כרוניות וזקוק לטיפול רפואי מתמשך, וכי ההזנחה הרפואית המתמשכת שהוא מתמודד איתה בבתי הכלא של הכיבוש מעמידה את חייו בסיכון חמור".

היא אמרה שגם אל-סמודי סובל מרסיסי כדורים בראשו, מהם סבל במהלך סיקור עיתונאי לפני שנים.

האיגוד קרא לכל הארגונים הבינלאומיים וארגוני זכויות האדם "לנקוט פעולה מיידית ולהפעיל לחץ כדי להציל את חייו של סמודי".

ראוי לציין כי העיתונאי עלי אל-סמודי מסקר אירועים והתפתחויות בג'נין ונפצע מספר פעמים על ידי כוחות הכיבוש הישראליים. התקרית החמורה ביותר התרחשה כאשר כוחות הכיבוש הרגו את עמיתתם, שירן אבו עקלה, ב-11 במאי 2022. הוא ועמיתים נוספים היו עמה בזמן שסיקרו פלישה צבאית ישראלית למחנה הפליטים ג'נין.

מאז תחילת מלחמת ההשמדה של ישראל ברצועת עזה, ישראל עצרה ועצרה 177 עיתונאים, מתוכם 49 נותרו בבתי הכלא שלה, על פי מועדון האסיר הפלסטיני.

ב-16 במאי, דיווח איגוד העיתונאים הפלסטיני כי תיעד כ-80 פשעים, התקפות והפרות ישראליות נגד עיתונאים פלסטינים בעזה ובגדה המערבית במהלך אפריל בלבד.

ביום רביעי, הודיעה לשכת התקשורת הממשלתית ברצועת עזה בהצהרה כי 221 עיתונאים ברצועה נהרגו בתקיפות ישראליות מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר 2023.

מאז תחילת המלחמה, עיתונאים פלסטינים מתמודדים מדי יום עם תנאים קשים ומסכני חיים. עשרות מהם נהרגו בעת שסיקרו את הסכסוך, למרות שלבשו אפודי עיתונות והתמקמו במקומות ידועים.

פלסטין

ב 02 יונ 2025 12:45 pm - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך בתוקפנותו על טול כרם ומחנותיה כבר היום ה-127.

כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים בתוקפנותם על העיר טול כרם ומחנה העיר מזה ה-127 ברציפות, ועל מחנה נור שאמס מזה ה-114, על רקע הסלמה נרחבת בשטח ומצור חונק.

מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש פרוסים ללא הרף ברחובות ובשכונות העיר, ובמיוחד ברחוב שכם ובשוק המרכזי. הם מקימים מחסומי פתע, עורכים חיפושים וחוקרים אזרחים וכלי רכב, בליווי צפירות פרובוקטיביות ונהיגה בכיוון ההפוך.

היא הוסיפה כי כוחות הכיבוש מחמירים את אמצעי האבטחה שלהם במחסומים הצבאיים שהוקמו בסמוך לכניסות לעיר, ובמיוחד במחסום הצבאי ענב ממזרח, שם הם שולטים על פתיחתו וסגירתו כרצונם, דבר המפריע לתנועת האזרחים ויוצר פקקי תנועה ארוכי טווח.

מעת לעת, כוחות הכיבוש גם מקימים מחסום צבאי בשער גשר ג'ברה מדרום לעיר, עוצרים כלי רכב, עורכים בהם חיפוש יסודי וחוקרים נוסעים. אמצעים שרירותיים אלה מסתכמים לעתים קרובות בסגירה מוחלטת של המחסום ובאיסור מוחלט על המעבר.

הכיבוש ממשיך להטיל מצור הדוק על מחנות הפליטים טול כרם ונור שאמס, כאשר כוחות פרוסים בסמטאות ובשכונות, מונעים מתושבים להגיע לבתיהם כדי לבדוק אותם או לאסוף את חפציהם, ויורים ישירות על כל מי שמנסה להתקרב.

במהלך השבועיים האחרונים, מחנה נור שאמס חווה קמפיין הריסה מסיבי שפגע ביותר מ-20 מבני מגורים, ופגע בבתים שכנים. קמפיין זה הוא חלק מתוכנית ישראלית להריסת 106 מבנים בשני המחנות (58 במחנה טול כרם ו-48 בנור שאמס), במטרה לפתוח כבישים ולשנות את המאפיינים הגיאוגרפיים של המחנות.

בהקשר זה, בשבוע שעבר, כוחות הכיבוש מסרו הודעות הריסה מיידיות ל-58 מבני מגורים במחנה טול כרם, המכילים יותר מ-250 יחידות דיור. לתושבים ניתנו שלוש שעות בלבד להתפנות, בעוד שאמצעים צבאיים הוגברו ואזרחים היו נתונים להתקפות, כולל הטרדות, מעצר ואיומים.

כוחות הכיבוש הישראליים השתלטו על מספר מבני מגורים ברחוב שכם ובשכונה הצפונית של העיר, פינו בכוח את תושביהם והפכו אותם למגורים צבאיים. חלק מהמבנים הללו נמצאים תחת שליטת הכיבוש כבר יותר משלושה חודשים.

גם כביש שכם, המחבר את מחנות הפליטים טול כרם ונור שאמס, סבל מנזקים רבים עקב תלוליות עפר שהציבו כוחות הכיבוש לפני מספר חודשים, מה שמנע תנועת כלי רכב והגביר את סבלם של התושבים.

תוקפנות מתמשכת זו הביאה עד כה למותם של 13 אזרחים, ביניהם ילד ושתי נשים, שאחת מהן הייתה בחודש השמיני להריונה. עשרות בני אדם נפצעו ונעצרו, והרס נרחב פגע בתשתיות, בתים, חנויות וכלי רכב.

על פי הנתונים האחרונים, ההסלמה הובילה לעקירתן של יותר מ-4,200 משפחות משני המחנות, המייצגות יותר מ-25,000 אזרחים, ולהרס מוחלט של לפחות 400 בתים, בעוד ש-2,573 בתים ניזוקו חלקית. בינתיים, הכניסות לשני המחנות נותרו סגורות במחסומים, מה שהופך אותן לאזורים כמעט חסרי חיים.

פלסטין

ב 02 יונ 2025 12:41 pm - שעון ירושלים

בריאות עזה: 41% מחולי אי ספיקת כליות מתו עקב המלחמה.

משרד הבריאות ברצועת עזה הצהיר כי 41% מחולי אי ספיקת כליות מתו במהלך המלחמה, עקב מניעת גישה למרכזי דיאליזה והרס מרכזים ומחלקות ייעודיים.

אותם מקורות הסבירו כי כוחות הכיבוש הרסו את מרכז דיאליזה לכליות "נורא אל-כעבי" בצפון רצועת עזה, שסיפק שירותי דיאליזה לחולי כליות.

היא הזהירה מפני ההשלכות של הרס המרכז על בריאותם של חולי כליות, ותיארה את המצב כ"קטסטרופה עם השלכות בלתי צפויות", שכן הכיבוש נוקט באסטרטגיה מסוכנת לרוקן את צפון רצועת עזה מבתי חולים וממרכזי טיפול ייעודיים.