פלסטין

ב 17 פבר 2025 1:23 pm - שעון ירושלים

30,000 מקרים רפואיים ממתינים לתורם לטיפול מחוץ לרצועת עזה

בעוד ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו עוצר את יישום הפרוטוקול ההומניטרי להסכם הפסקת האש בעזה ומפריע לכניסת סיוע הומניטרי, 30 אלף חולים ממתינים לתורם לטיפול מחוץ לרצועה.


הצטברות זו של מקרי מחלה והמתנה מגיעה בתקופה שבה רשויות הכיבוש הישראליות דוחות בכוונה את שליחת רשימות אישורים כדי למנוע את פינוי החולים והפצועים להמשך טיפולם בחו"ל.


עולה מנתונים שנאספו על ידי מוסד ומשרדי ממשלה ברצועה כי חצי מיליון נפגעי המלחמה זקוקים לפעולות כירורגיות דחופות, על רקע מחסור חמור בתרופות ובציוד רפואי ברצועה.


אחמד אל-פארה, ראש מחלקת ילדים בבית החולים הרפואי נאצר, אמר כי 20,000 חולים ופצועים הרשומים במשרד הבריאות צריכים לנסוע לטיפול מחוץ לרצועה, בנוסף ל-10,000 מקרים נוספים שמתכוונים להירשם כדי לנסוע לטיפול.


הוא הסביר כי העיכוב בהעברות רפואיות הוביל למקרי מוות, במיוחד בקרב ילדים חולי סרטן, וקרא להתערבות דחופה כדי לשמור על חייהם של החולים והפצועים.


הוא אישר כי ילדים מתו, "חלקם היו קרובים להחלמה, כלומר דמם עמד להתנקות מתאי סרטן, אך כתוצאה מהאיחור בקבלת מינוני הטיפול שנקבעו, מצבם הבריאותי החמיר, וחלקם למעשה מתו".


בתורו, מנהל המחלקה האונקולוגית בבית החולים האירופי בעזה, זכי אלזקוק, ציין כי 10,000 חולי סרטן צריכים לקבל מנות טיפול, אך הם אינם זמינים כי הכיבוש אינו מאפשר להם להיכנס לרצועה.


הוא הסביר שמספר חולי הסרטן הנוסעים קטן מאוד; לעומת הצורך, המחייב שחרור חולים, והוסיפה כי כל התרופות הקשורות למשככי כאבים ותרופות לחולי לוקמיה כמעט נותקו.


אל-זקזוק הדגיש כי המשמעות היא גזר דין מוות על חייהם של חולים הזקוקים לטיפול דחוף, מתוך ידיעה ש-60% מסך הפניות הרפואיות לפני המלחמה היו לחולי סרטן בשל המחסור בתרופות ובכלי אבחון.


מנהל המתחם הרפואי אל-שיפא בעיר עזה, מוחמד אבו סלמיה, התריע מצדו מפני המשך השיבוש של ישראל בפרוטוקול ההומניטרי, והדגיש כי הכיבוש הפסיק את ההרג הישיר, בעוד שההרג העקיף עדיין נמשך.


על פי הסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס, שנכנס לתוקף ב-19 בינואר, 300 בני אדם רשאים לצאת מדי יום, כאשר קטגוריות האנשים המותרות ליציאה מוגבלות ל-50 פצועים במהלך המלחמה, כל אחד בליווי 3 אנשים, ובסך הכל 150 מטיילים בכל יום.


בנוסף ל-50 חולים הזקוקים לטיפול בחו"ל, שכל אחד מהם מלווה באדם אחד בלבד, מספרם הופך ל-100 מטיילים, בנוסף ל-50 נוספים בקטגוריה של מקרים הומניטריים מדי יום, אך הכיבוש לא עמד במה שסוכם, לפי סוכנויות ממשלתיות.

פלסטין

ב 17 פבר 2025 12:50 pm - שעון ירושלים

הכיבוש עוצר צעיר ותוקף אותו בירושלים הכבושה

היום, שני, עצרו כוחות הכיבוש הישראלי צעיר ותקפו אותו באזור באב אל-עמוד בירושלים הכבושה.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש פשטו על האזור הנ"ל, עיכבו צעיר, והכו אותו קשות, שגרמו לו לסבול מחבלות וחבלות.

פלסטין

ב 17 פבר 2025 12:11 pm - שעון ירושלים

ג'נין: הכיבוש עקר בכוח יותר מ-90% מתושבי המחנה

מתאם הכוחות הלאומיים והאיסלאמיים בג'נין, רג'ב אבו דיאק, אמר כי הכיבוש עקר בכוח יותר מ-90% מתושבי מחנה ג'נין יותר מ-20,000 אזרחים נעקרו והופצו ברחבי המחוז, כפריו ועיירותיו, בתוך מצב של סולידריות לאומית וחברתית.


אבו דיאק ציין בהצהרה לרדיו קול פלסטין כי הרשויות המקומיות עושות את חובתן במלואן, שכן הוקמו ועדות תמיכה במסגרת הוועדות האזרחיות והרשמיות, וגורמים משפטיים, ונערכים מאמצים לאסוף תרומות באמצעות ועדות, סוחרים ורשויות מקומיות כדי להתמודד עם מדיניות הכיבוש נגד עמנו.


הוא הוסיף כי הכיבוש הרס לחלוטין וחלקו 470 בתים.

פלסטין

ב 17 פבר 2025 12:09 pm - שעון ירושלים

הכיבוש מונע מתלמידי בית הספר אברהימייה, ממוריו וצוות ועדת השיקום של חברון להיכנס אליו.

היום, יום שני, זה היום השני, מנעו כוחות הכיבוש הישראליים מתלמידים ומורים להיכנס לבית הספר היסודי איברהימייה בעיר העתיקה בחברון.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש שהוצבו סביב בית הספר, שנמצא בסמוך למסגד איברהימי, מנעו מתלמידים ומורים להגיע ולהיכנס לבית הספר, מה שגרם לשיבוש התהליך החינוכי זה היום השני ברציפות.


כמו כן, נמנעה צוותי ועדת השיקום של חברון להגיע לבית הספר ולחדש את עבודות השיקום שביצעו בו.

ערבי ובינלאומי

ב 17 פבר 2025 11:30 am - שעון ירושלים

קדוש מעונה במזל"ט ישראלי מכוון למכונית בצידון, דרום לבנון

אדם נהרג כשמל"ט ישראלי תקף כלי רכב בכביש הימי של העיר צידון מדרום ללבנון. יום שני בבוקר.


הסוכנות הלבנונית דיווחה כי מכונית הייתה ממוקדת סמוך לעיר הספורט רפיק חרירי בכניסה הצפונית לצידון.


זאת, כאשר הצבא הישראלי מגביר את תוקפנותו נגד לבנון לקראת המועד הצפוי להשלמת נסיגתה מדרום לבנון, המתוכנן למחר, יום שלישי.


טרם ידוע אם ישראל תתחייב למועד להשלמת נסיגתה או תחמוק ממנו כפי שהתחמקה מתאריך קודם.


במסגרת ההפרות המתמשכות חדר כוח ישראלי למרכז העיירה כפר שובא שבמחוז חסבאיה בנפת נבטיה, לאחר שצבא לבנון הוצב שם גם בפצצות ובמקלעים קלים ובינוניים. כפי שדיווחה הסוכנות הלבנונית ביום שני בבוקר.


עוד דיווחה הסוכנות כי הצבא הישראלי שרף בתים לבנוניים בעיירת הגבול עדייסה מאז שעות הבוקר המוקדמות.


צבא ישראל היה אמור להשלים את נסיגתו מהאזורים שכבש בדרום לבנון עם שחר ב-26 בינואר, לפי המועד שנקבע בהסכם הפסקת האש בין ביירות לתל אביב, שהיה 60 יום החל מכניסתו לתוקף ב-27 בנובמבר 2024.

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בשבוע שעבר כי תל אביב ביקשה מהוועדה הבינלאומית העוקבת אחר ההסכם להאריך את נוכחות כוחותיה עד ה-28 בפברואר, כלומר לעשרה ימים נוספים, דבר שביירות דחתה.


ועדה זו מורכבת מלבנון, ישראל, ארצות הברית, צרפת וכוח הביניים של האו"ם בלבנון (UNIFIL).


מאז כניסת ההסכם לתוקף, ישראל ביצעה 925 הפרות בלבנון, והותירה 74 חללים ו-265 פצועים. מבוסס על נתונים רשמיים לבנוניים.


התוקפנות של ישראל נגד לבנון החלה ב-8 באוקטובר 2023, והפכה למלחמה כוללת ב-23 בספטמבר, שהביאה ל-4,104 חללים ו-16,890 פצועים, בהם מספר רב של ילדים ונשים, בנוסף לעקירה של כ-1,400,000 בני אדם.



פלסטין

א 16 פבר 2025 7:55 pm - שעון ירושלים

מקורות רפואיים: בתי החולים ברצועת עזה סובלים ממחסור חמור בחמצן

מקורות רפואיים ברצועת עזה דיווחו כי בתי החולים ברצועה סובלים ממחסור חמור בחמצן לאחר שהכיבוש שרף והרס את התחנות המרכזיות לייצורו, במיוחד בקומפלקס הרפואי אל-שיפא, אל-רנטיסי, אל-דורה ובתי החולים באינדונזיה, מתחם אל-נסר ותחנת שייח' רדואן קליניק.


אותם מקורות הוסיפו כי 10 התחנות ההרוסות ענו על צורכי החמצן של מחלקות חיוניות כמו ניתוחים, טיפול נמרץ, מקרי חירום ומשפחתונים, בנוסף לצרכי המטופלים בבית.


היא ציינה כי מניעת כניסת תחנות חמצן על ידי הכיבוש לבתי החולים של הרצועה תחריף את המשבר לרמות המאיימות על חיי החולים.


מאז 7 באוקטובר 2023, הכיבוש הישראלי פתח במלחמת ג'נוסייד ברצועת עזה, שהביא למות קדושים של 48,271 אזרחים, רובם ילדים ונשים, ולפציעתם של 111,693 אחרים, בשיעור בלתי שלם, מכיוון שמספר הקורבנות וההגנה האזרחית עדיין לא יכולים להגיע להגנה האזרחית שלהם מערכות הבריאות והחינוך, הבתים, המתקנים והתשתיות, על רקע מחסור חמור בתרופות ובציוד רפואי.



פלסטין

א 16 פבר 2025 7:24 pm - שעון ירושלים

רשות האסירים ומועדון האסירים רואים בכיבוש אחריות מלאה לגורלם של אלפי עצורים בכלא עופר

הנציבות לענייני אסירים ומועדון האסירים הפלסטינים הטילו את הנהלת כלא עופר באחריות מלאה לגורלם של אלפי עצורים המוחזקים בו, בעקבות הודעת שירות בתי הסוהר הישראלי על מבצע דיכוי רחב נגדם בכלא.


הנציבות והמועדון, בהודעה שפורסמה ביום ראשון בערב, פרסמו פנייה דחופה למערכת זכויות האדם הבינלאומית לקחת על עצמה את אחריותה כלפי הפשעים השיטתיים שנוהגת מערכת הכלא הכיבוש נגד עצירים, ובעיקר: פשעי עינויים, פשעים רפואיים והרעבה, בנוסף לדיכוי והפשיטות שהובילו למדיניות הבולטת בהם נקטו והעיכובים בהם למות קדושים של עצורים, דווקא לאחר מלחמת ההשמדה, שהיווה את השלב העקוב מדם בתולדות תנועת השבויים.


ראוי לציין כי מספר העצורים בבתי הכלא הוא למעלה מעשרת אלפים עצורים, ונתונים אלו אינם כוללים את כל העצורים בעזה במחנות המזוהים עם צבא הכיבוש, בעוד 58 עצורים נהרגו בבתי הכלא מאז התוקפנות הישראלית נגד עמנו באוקטובר 2023.

ערבי ובינלאומי

א 16 פבר 2025 4:56 pm - שעון ירושלים

20 חרדים חדרו ללבנון

יותר מ-20 חרדים (חרדים) חדרו לשטח לבנון, כך דיווחו ביום ראשון כלי תקשורת עבריים.


העיתון העברי "ידיעות אחרונות" דיווח כי למעלה מ-20 חרדים חדרו לשטח לבנון כדי להגיע לקברו של רב שנמצא על הגבול המשותף.


היא הוסיפה כי המשטרה עצרה רק 8 מהם, בזמן שהם ניסו להגיע לקברו של הרב "רש"י", הצמוד למטה כוח הביניים של האו"ם בלבנון (יוניפי"ל) ב"קו הכחול" המסמן את קווי נסיגת ישראל מלבנון בשנת 2000.


המשטרה הפנתה את החרדים הללו לחקירה בתחנת המשטרה של ההתנחלות קרית שמונה בצפון הארץ.


לפי העיתון, הפולשים שיקמו את קברו של הרב וניסו להפוך אותו למקום לתפילה ופולחן.


העיתון לא ציין מתי החלו אנשים אלה בהסתננותם, וגם לא את פרק הזמן שבו שהו בלבנון, ולא פורסמה הודעה לבנונית רשמית בעניין זה.


מוקדם יותר ביום ראשון דיווח העיתון כי קיימות הערכות ביטחוניות לפיהן הצבא הישראלי ייסוג מדרום לבנון תוך ימים, במקביל לפריסת צבא לבנון.


ביום חמישי בערב אמר יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי: "האמריקנים הודיעו לי שהכיבוש הישראלי ייסוג ב-18 לחודש (שלישי הבא) מהכפרים שהוא עדיין כובש בדרום לבנון".


הוא הוסיף: אבל הם גם הודיעו לי שהצבא הישראלי "יישאר ב-5 נקודות, והודעתי להם בשמי ובשם הנשיא ג'וזף עאון וראש הממשלה נוואף סלאם, על דחייתנו המוחלטת לכך".


ביום רביעי, בפעם השנייה, הודיעה ישראל על התחמקות ממועד הנסיגה מדרום לבנון בהכרזה על המשך נוכחותה בשטחים הכבושים גם לאחר ה-18 בפברואר.


צבא ישראל היה אמור להשלים את נסיגתו מהאזורים שכבש בדרום לבנון עם שחר ב-26 בינואר, לפי המועד שנקבע בהסכם הפסקת האש בין ביירות לתל אביב, שהיה 60 יום החל מכניסתו לתוקף ב-27 בנובמבר 2024.


הצבא לא קבע מועד חדש להשלמת הנסיגה מדרום לבנון, אולם רשות השידור הרשמית דיווחה כי תל אביב ביקשה מהוועדה הבינלאומית העוקבת אחר ההסכם להאריך את השהיית כוחותיה עד 28 בפברואר, כלומר לעשרה ימים נוספים, דבר מה שביירות דחתה.


ועדה זו מורכבת מלבנון, ישראל, ארצות הברית, צרפת ויוניפי"ל.


מאז כניסת ההסכם לתוקף, ישראל ביצעה 923 הפרות בלבנון, והותירו 73 הרוגים ו-265 פצועים, על פי נתונים סטטיסטיים של סוכנות אנאדולו המבוססים על נתונים רשמיים לבנוניים.

פלסטין

א 16 פבר 2025 4:32 pm - שעון ירושלים

"מעודכן" ילד נפצע מכדורי גומי ואחרים נחנקים באל-בירה

ילד נפצע, ביום ראשון בערב, לאחר שכוחות הכיבוש הישראלי הסתערו על שכונת אום אל-שרעית בעיר אל-בירה.


על פי נתוני החברה הפלסטינית הסהר האדום, צוותיה טיפלו בפציעה של ילד בן 11 עם כדורים מצופים גומי, והוא הועבר לקבלת טיפול בבית החולים.


בעמותה הוסיפו כי צוותיה טיפלו בשני מקרי חנק עקב הגז הרעיל ששיגרו חיילי הכיבוש.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוח צבא כיבוש המורכב מ-10 כלי רכב הסתער על שכונת אום אל-שרעית, והתמקם באזור כיכר אלאמין, פשט על חנויות וירה פצצות קול בתוך מספר מהן.

פלסטין

א 16 פבר 2025 3:05 pm - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש עוצרים שני צעירים ופשטו על חנות להחלפת כספים ממערב לחברון

היום, יום ראשון, עצרו כוחות הכיבוש הישראלי שני צעירים לאחר שפשטו על חנות להחלפת כספים בעיירה אידנה ממערב לחברון ותפסו סכומי כסף.


מנהל חברת החלפת המזרח התיכון, סאבר תמיזי, אמר כי כוחות הכיבוש פשטו על חנות להחלפת כספים בעיירה, וכן על ביתו ועל בית שני בניו, שרף ועז, ועצרו אותם, תוך כדי מעצר וחקירה של בני משפחה.


הוא ציין כי כוחות הכיבוש תפסו כ-600 אלף שקל.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש ירו פצצות קול וגז רעיל לעבר אזרחים וחנויות בעיירה, מה שהוביל למספר מהם שסבלו מחנק.

פלסטין

א 16 פבר 2025 2:13 pm - שעון ירושלים

12 אזרחים נפצעו מכדורי כיבוש בשכם

12 אזרחים נפצעו מכדורי כוחות הכיבוש, היום, ראשון, במהלך העימותים שפרצו לאחר שכוחות מיוחדים "מסתערבים" הסתערו על העיר העתיקה של שכם.


מקורות מקומיים דיווחו כי 12 אזרחים, בהם קשיש וילדים, נפצעו מכדורי כוחות הכיבוש במהלך ההסתערות על העיר העתיקה של שכם.


לדבריה, 8 פצועים בגפיים התחתונות, 2 פציעות ביד, בנוסף לפציעה באזור האגן וילד עם רסיסים ביד ובפנים, בעוד צעיר הועבר לאחר שנדרס על ידי רכב צבאי כיבוש, בנוסף לעשרות פציעות מחנק מגז רעיל.


היא ציינה כי כוחות הכיבוש מנעו כניסת צוותי אמבולנס לבית הספר "צפר אל מסרי" בסביבת העיר העתיקה.

כוחות הכיבוש עצרו גם צעיר מהעיר העתיקה שזהותו טרם ידועה.

כוחות מיוחדים של צבא הכיבוש הסתערו הבוקר על העיר העתיקה והקיפו בית בשכונת חבס אלדאם, תוך פיצוצים וירי כבד.

פלסטין

א 16 פבר 2025 1:45 pm - שעון ירושלים

מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-48,271

משרד הבריאות בעזה הודיע היום, ראשון, כי מניין ההרוגים ברצועת עזה עלה ל-48,271 חללים, רובם ילדים ונשים, מאז תחילת תוקפנות הכיבוש הישראלי ב-7 באוקטובר.


היא הוסיפה כי מספר הפציעות עלה ל-111,693 מאז תחילת התוקפנות, בעוד מספר קורבנות עדיין נמצאים מתחת להריסות, וצוותי אמבולנס והגנה אזרחית אינם יכולים להגיע אליהם.


היא ציינה שבמהלך 24 השעות האחרונות הגיעו לבתי החולים ברצועת עזה 7 פצועים (מתוכם 6 גופות, וקדוש אחד חדש) ו-5 פצועים.


ראוי לציין כי הפסקת האש ברצועת עזה נכנסה לתוקף ב-19 בינואר, ומאז כניסתה לתוקף נהרגו ונפצעו מספר אזרחים באזורים שונים ברצועה.

פלסטין

א 16 פבר 2025 1:05 pm - שעון ירושלים

הכיבוש הורס בתים במחנה נור שמס

היום, ראשון, הרסו כוחות הכיבוש הישראלי מספר בתי אזרחים במחנה נור שמס, מזרחית לעיר טול-כרם, לאור התוקפנות המתמשכת נגדה, זה היום השמיני ברציפות.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש הרסו מספר בתים בשכונת אל-מנשיה ברחוב הראשי של המחנה, בהם בתיהם של הקדושים מוחמד ג'אבר ועימאד א-דין שחאדה.


עדי ראייה אמרו כי המצב במחנה נור שמס הוא עד להסלמה מסוכנת, שכן דחפורי הכיבוש ממשיכים להרוס בתים וגורמים נזק משמעותי לתשתיות ולרכוש.


עוד הוסיפו כי כוחות הכיבוש ממשיכים בפעולות החיפוש וההרס בבתי שכונת אל-מנשיה, בעוד האזרחים נמצאים בתוך בתיהם, מה שמגביר את סבלם ואת חומרת המצב ההומניטרי.


כוחות הכיבוש מטילים מצור הדוק על המחנה ובפאתיו, והפכו אותו לצריף צבאי, תוך שהם מאלצים את תושביו לעזוב אותו באיומים והפחדות.


במקביל, שלחו כוחות הכיבוש תגבורת צבאית של מכונות כבדות ודחפורים לעיר ולשני מחנותיה, תוך היערכות כבדה ברחוב שכם, המחבר בין המחנה למחנה טול-כרם, במקביל לתפיסתם של בית ברחוב הנ"ל, והסבתו לצריף צבאי.


חיילי הכיבוש עצרו כלי רכב שעברו ברחוב שכם, ערכו בהם חיפוש, בדקו את זהות נוסעיהם והעבירו אותם לחקירה, מבלי שדווח על מעצרים.

פלסטין

א 16 פבר 2025 11:38 am - שעון ירושלים

7 פצועים מכדורי כיבוש בשכם

  1. שבעה אזרחים נפצעו היום, ראשון, מכדורי הכיבוש הישראלי במהלך עימותים בעיר העתיקה של שכם.


לפי נתוני משרד הבריאות, 7 אזרחים נפצעו, בהם שניים במצב קשה והאחרים במצב קל.



פלסטין

א 16 פבר 2025 11:36 am - שעון ירושלים

הכיבוש דן את הילד האסיר מירושלים, מוחמד זלבני, ל-18 שנות מאסר.

היום, יום ראשון, נתן בית המשפט המרכזי לכיבוש בירושלים הכבושה את פסק דינו לכלוא את הילד האסיר מוחמד בסיל זלבני (בן 15) ממחנה שועפט/ירושלים למשך 18 שנים, והטיל עליו פיצוי כספי בסך 300 אלף שקלים, בטענה להתנגדותו לכיבוש.


ראוי לציין כי הילד, זלבני, עצור מאז 13 בפברואר 2023, והכיבוש הרס מאוחר יותר את בית משפחתו.

פלסטין

א 16 פבר 2025 11:35 am - שעון ירושלים

צעדי הסלמה חדשים נגד 13 אסירות בכלא אל-דמון

מהרשות לענייני אסירים ואסירים משוחררים נמסר כי הנהלת כלא אל-דמון נוקטת בצעדי הסלמה חדשים נגד 13 אסירות.


הנציבות הסבירה, בהודעה שפורסמה היום, א', כי האסירות חולקו לשלושה חדרים, כך שתהיה העברה חדשה של חדרים, ופתאום מדי שבוע, במטרה להפריע לאסירות כל הזמן, וליצור אי יציבות בחייהן בתוך הכלא.


היא ציינה שמה שהאסירות סובלות ממנו יותר מכל הוא הקור הקשה והבלתי נסבל בחדרים קרים מאוד, והחלונות נשארים פתוחים כל הזמן, על רקע מחסור גדול בבגדים ושמיכות, עם הקור של החורף.


היא הוסיפה: ההפסקה היא בשבע בבוקר כל יום במשך שעה, והאסירות ביקשו יותר מפעם אחת לשנות את שעת ההפסקה, כך שתהיה בצהריים ולא מוקדם, כדי ליהנות מהשמש ולהימנע ממזג האוויר הקר בבוקר, אבל קציני הכיבוש מתעקשים להוציא אותן בשבע בבוקר כסוג של פרובוקציה.


היא אמרה: היחס לסוהרים רע מאוד, במיוחד כאשר האסירות יוצאות לבקר את עורכי הדין או למרפאה, שם הן קושרות את ידיהן מאחורי הגב, עוטמות את עיניהן ודוחפות את האסירה בכוח קדימה או גוררות אותה בכאב.


היא המשיכה: לאחרונה נכנס אחד הסוהרים לחדרי האסירות כשהן ישנות בלילות ללא רשות, מה שהטריד מאוד את האסירות, במיוחד שהן ישנות ללא כיסויי ראש, אז כבר כמה ימים שהן ישנות עם כיסויי ראש, בציפייה לכל כניסה פתאומית מצדן.


היא ציינה כי קיים נוהל פרובוקטיבי שחוזר על עצמו בכל יום שישי, שבו קצינת הכיבוש מזמן שלוש-ארבע אסירות ומכניסה אותן לתא קר מאוד לשעה-שעתיים, ולאחר מכן מחזירה אותן למחלקה שבה הן מוחזקות.


מזה ימים שהסוהרים מביאים ארוחות למחלקה, מניחים בצד למשך כשעתיים, ואז מחלקים לחדרים הם קרים, והאוכל חסר טעם ובכמויות קטנות.

פלסטין

א 16 פבר 2025 11:17 am - שעון ירושלים

הצבא הישראלי הרס 280 אלף יחידות דיור ברצועת עזה

הצבא הישראלי הרס 280,000 יחידות דיור, באופן מלא או חלקי, במהלך מלחמת העם ברצועת עזה, כך דיווח היום (ראשון) משרד העבודה והשיכון.


בהודעת המשרד נמסר כי המקרים שזוהו עד כה בשטח הם כ-250 אלף יחידות דיור, בהן 170 אלף יחידות דיור שנהרסו כליל ו-80 אלף יחידות דיור שאינן ראויות למגורים.


נערכים עבור משרדי ממשלה שונים בעזה להשלמת קישור מאגר המפקדים הראשון למערכת המידע הגיאוגרפית, בתיאום עם העיריות.


ממשרד השיכון נמסר בהודעה כי נתונים אלה משותפים מעת לעת עם המשרד לפיתוח חברתי ומוסדות שותפים, כבסיס למתן התערבויות במקלט.


הרשות הפלסטינית אישרה כי היא נמצאת בתהליך של יצירת קישור חקירה ליחידות שנהרסו לחלוטין או חלקית, "בלתי ראויות למגורים", שאותרו בשטח על ידי הצוותים העובדים.


לטענת המשרד, הקישור האלקטרוני יאפשר רישום מקרים שלא נספרו, שכן צוותי שטח יבקרו באותם מקרים ויכללו את מי שעומדים בקריטריוני הספירה הראשונית במאגר המידע שלו.


ממשרד העבודה נמסר כי על פי תכנית העבודה, המלאי הראשוני יסתיים תוך שבועיים ממועדו ולאחר מכן ייערכו הכנות לתחילת המלאי המפורט בתיאום עם גופים ומוסדות בינלאומיים הפועלים בתחום הבנייה.


כתוצאה מכך, רשויות הכיבוש הישראליות עדיין מעכבות את יישום הפרוטוקול ההומניטרי, ומונעות כניסת בתים ניידים וקרוואנים לרצועת עזה.


לפי מקורות ממשלתיים, הפרוטוקול ההומניטרי קובע כניסת 60,000 קרוואנים ו-200,000 אוהלים זמניים לאכלס פלסטינים עקורים שבתיהם נהרסו כתוצאה מהתוקפנות הישראלית.


הוא כולל גם כניסה של 600 משאיות עמוסות סיוע מדי יום, כולל 50 משאיות דלק וגז, בנוסף ל-4,200 משאיות בתוך שבוע אחד.


הוא כולל הכנסת ציוד למתן שירותים הומניטריים ורפואיים, בנוסף לפינוי הריסות, תחזוקת תשתיות, הפעלת תחנת הכוח ודרישות נוספות הנחוצות לשיקום השירותים ההומניטריים במגזר.

פלסטין

א 16 פבר 2025 10:41 am - שעון ירושלים

כוחות מיוחדים ישראלים מסתערים על העיר העתיקה של שכם

הכוחות המיוחדים הישראלים, "מוסטאריבין", הסתערו היום, ראשון, על העיר העתיקה של שכם.


מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות מיוחדים של צבא הכיבוש הסתערו על העיר העתיקה והקיפו בית בשכונת חבס אל-דאם, תוך שמיעת פיצוצים וירי כבד.


היא הוסיפה כי כוחות הכיבוש שלחו לאזור תגבורת צבאית.

פלסטין

א 16 פבר 2025 9:40 am - שעון ירושלים

נתניהו מסרב להכניס קרוואנים לרצועת עזה, טראמפ רוצה לשנות את ההסכם

  1. הסכם הפסקת האש בעזה נכנס ביום ראשון ליומו ה-29, בעוד הלחצים הבינלאומיים ומאמצי המתווכים ממשיכים להתחיל במשא ומתן לקראת השלב השני של ההסכם בין חמאס לישראל.

  2. מקור המכיר את המשא ומתן אמר כי המתווכים מקווים שהשיחות על השלב השני יתחילו בשבוע הבא בדוחא. השלב השלישי והאחרון של ההסכם יוקדש לשיקום עזה, פרויקט עצום המוערך על ידי האו"ם בעלות של יותר מ-53 מיליארד דולר.

  3. זאת בזמן שראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו סירב להכניס קרוואנים, בתים ניידים וציוד כבד לרצועת עזה, בעוד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מבקש לשנות את הסכם הפסקת האש בעזה, כך שכל העצורים ישוחררו לפני המועד שנקבע לשלב השני.

  4. מלשכת התקשורת הממשלתית בעזה נמסר כי הכיבוש הישראלי טרם התחייב להכנסת ציוד חיוני לרצועה. הוא הדגיש, "עד כה לא נכנסו קרוואנים או ציוד כבד לרצועה. הוא הוסיף, "אי עמידה של ישראל בתנאי ההסכם מעמיד את המתווכים במצב מביך".

  5. בינתיים, שר החוץ האמריקני, מרקו רוביו, הגיע לישראל לביקור שמגיע על רקע הלחץ הבינלאומי הגובר לחדש את המשא ומתן על השלב השני של עסקת חילופי השבויים והפסקת האש בעזה.

  6. מתאגיד השידור הישראלי נמסר כי רוביו הגיע במוצאי שבת לתל אביב, שם קיבל את פניו שר החוץ הישראלי גדעון סער. זהו ביקורו הראשון של שר החוץ האמריקני בישראל ובאזור מאז נכנס לתפקידו ב-21 בינואר.

  7. שר החוץ האמריקני ייפגש עם ראש הממשלה נתניהו, למחרת חילופי החטופים והאסירים הפלסטינים השישי בין ישראל לחמאס במסגרת הסכם הפסקת האש ברצועת עזה.

  8. בביקורו הראשון במזרח התיכון מאז מינויו, רוביו דן בהצעתו של הנשיא דונלד טראמפ לארה"ב להשתלט על רצועת עזה ולעקור את תושביה למצרים ולירדן, שהתנגדו לכך.

  9. נתניהו הביע את הערכתו ל"תמיכה המוחלטת" של טראמפ בהחלטות ישראל הקרובות בנוגע לרצועת עזה.

  10. טראמפ מצדו כתב באתר Truth Social שלו לאחר השלמת תהליך ההחלפה החדש, "ישראל צריכה כעת להחליט מה היא תעשה לגבי המועד שנקבע לשחרור כל בני הערובה", והדגיש, "ארה"ב תתמוך בהחלטה שהיא תקבל".

פלסטין

א 16 פבר 2025 9:36 am - שעון ירושלים

שלושה הרוגים ועוד פצועים כתוצאה מהפצצת הכיבוש מזרחית לרפיח

שלושה אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו ביום ראשון כאשר מזל"ט ישראלי הפציץ קבוצת שוטרים פלסטינים מזרחית לעיר רפיח בדרום רצועת עזה.


משרד הפנים בעזה הודיע בהודעתו כי שני שוטרים נהרגו ושלישי נפצעו באורח קשה כתוצאה מהפגזות ישראליות שתקפו אותם בעת שנפרסו הבוקר לאבטחת סיוע באזור אל-שווקה ממזרח לרפיח.


המשרד גינה את הפשע הזה, וקרא למתווכים ולקהילה הבינלאומית ללחוץ על הכיבוש להפסיק לפגוע במשטרה, שכן מדובר בגוף אזרחי המספק שירותים לשמירה על ביטחון האזרחים וארגון ענייניהם היומיומיים.


ישראל ממשיכה להפר את הסכם הפסקת האש, שנכנס ליומה ה-29.

פלסטין

א 16 פבר 2025 9:10 am - שעון ירושלים

כוחות הכיבוש עוצרים אזרחים בגדה המערבית

הבוקר, יום ראשון, עצרו כוחות הכיבוש הישראלי שני אזרחים בגדה המערבית.


בבית לחם הסתערו כוחות הכיבוש על הכפר חוסאן ועצרו את אחמד פאיז מוחמד סבאטין (בן 40) לאחר שפשט וערך חיפוש על ביתו.


בחברון הסתערו כוחות הכיבוש על יאטה ועצרו את בהא אל-דין אל-נג'אר, מוחמד ג'מאל אל-נג'אר, מוחמד עזמי אל-נג'אר, בכר מחמוד אל-נג'אר ואמג'ד פאיז אל-נג'אר מהעיירה חלחול מצפון, הם עצרו את ביתם של מוקדיאן אב-ראדיאן ואל-ת'אפר ואל-ת'אפר. עם התוכן שלהם.


כוחות הכיבוש הסתערו גם על העיירה א-סמו שמדרום לחברון ועל כמה שכונות בעיר חברון.


באותו הקשר המשיכו כוחות הכיבוש לסגור את הכניסות הראשיות לעיירות, למחנות ולעיר חברון, והחמירו את צעדיהם הצבאיים בשכונות העיר העתיקה ובמחסומים הצבאיים והאלקטרונים.



פלסטין

א 16 פבר 2025 8:45 am - שעון ירושלים

הכיבוש ממשיך בתוקפנותו בטול כרם ובג'נין

כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים בתוקפנותם על העיר טול-כרם ומחנהה זה היום ה-21 ברציפות, ובזה היום השמיני במחנה נור שמס, תוך הסלמה צבאית המלווה בתגבורת צבאית ומצור מקיף.


לפי מקורות מקומיים, כוחות הכיבוש המשיכו במהלך שעות הלילה האחרונות לדחוף את חייליהם וכלי רכבם לעיר מהמחסום הצבאי "צנעוז" מערבה, שם הסתובבו ברחובות העיר ובשכונותיה, בעיקר הצפוניות והמזרחיות, במקביל לטיסת מטוסי הסיור בגובה נמוך.


היא הוסיפה כי כוחות הכיבוש הוצבו ברחוב אל-עלימי וברחוב שכם, המחבר בין מחנות טול כרם ונור שמס, ועצרו כלי רכב, ערכו בהם חיפוש, בדקו את זהות נוסעיהם והעבירו אותם לחקירה.


כוחות הכיבוש עדיין תופסים מספר בתים בשכונות המזרחיות והצפוניות של העיר, בעיקר אלה הקרובים וצמודים למחנה טול-כרם, והופכים אותם לצריפים צבאיים לאחר פינוי תושביהם.


כוחות אלו עצרו שני צעירים מפרבר דנאבה ממזרח לטול כרם, לאחר שפשטו על בתיהם: אחמד עבד רבו ועבד אל-בסיט מאלוח, בזמן שהם פשטו על בית משפחת אל-אנבס, ערכו בו חיפוש והשחיתו את תכולתו.


מחנות טול-כרם ונור שמס היו עדים להמונים גדולים של כוחות חי"ר, שם פשטו על בתי אזרחים, ערכו בהם חיפוש והרסו את תכולתם, במיוחד בשכונות אל-מנשיה, אל-ג'מי, אל-ג'ורה, אל-שוהדא ואל-מדאריס במחנה נור שמס, תוך כדי מצור קשים של אלפים, שגרמו לתוקפנות מוחלטת תושבים, שמספרם עלה על 15 אלף עקורים משני המחנות.


עדי ראייה סיפרו ל-WAFA כי כוחות הכיבוש מפוצצים את דלתות הבתים ומנפצים אותם במחנה נור שמס כשהם פושטים עליהם, והם הורסים את תכולתם, כולל דלתות, חלונות ורהיטים. הם גם השתמשו באזרחים כמגנים אנושיים כשהם פושטים על בתים ומביאים מזל"טים לצלם, מה שמפיץ מצב של פחד בקרב התושבים.


עדי ראייה הוסיפו כי כוחות הכיבוש גרמו להרס והשחתה בבתים שאותם תפסו והפכו לצריפים צבאיים בשכונת ג'בל אל-נסר במחנה, וקראו את הקוראן הקדוש והשליכו אותו על הקרקע, מה שקרה בביתו של האזרח חוסיין דמירי.


בהתפתחות מאוחרת יותר ירו כוחות הכיבוש אבוקות בשמי מחנה טול-כרם, שהתרכזו בשכונת שדה התעופה, בליווי כדורים חיים, ופעולות חיפוש וסירוק באזור.


בינתיים המשיכו דחפורי הכיבוש להרוס ולהרוס את מה שנותר מהתשתיות בשני המחנות, שהשפיעו על רשתות המים, החשמל, הביוב והתקשורת, על רקע קולות הכדורים החיים ופיצוצי ענק.


במסגרת זו, בתי הספר והגנים בעיר, במחנות ובפרבריה נותרו סגורים מאז תחילת התוקפנות הישראלית, שכן התהליך החינוכי הוסב למערכת אלקטרונית, על מנת לשמור על בטיחות התלמידים וצוותי ההוראה לאור המשך הפריסה של כוחות הכיבוש וכלי רכבם ברחבי העיר ופרבריה, כאשר מחנה שאמס טולק מוטל על המצור והלא.


במקביל, ממשיכים כוחות הכיבוש לסגור את שער מחסום ג'בארה בכניסה הדרומית לעיר טול-כרם, זה היום התשיעי ברציפות, ובכך מבודדים את העיר מהכפרים והעיירות אל-כפריאת ומשאר נפות הגדה.


**עוּבָּרִי**

הכיבוש הישראלי ממשיך בתוקפנותו על העיר ג'נין ומחנהה זה היום ה-27 ברציפות, מותיר 25 חללים, עשרות פצועים והרס נרחב של רכוש ותשתיות.


מטוסי קרב ומזל"טים פרוסים באינטנסיביות בשמי העיר ג'נין, והכיבוש הופך את בתי האזרחים לצריפים צבאיים הוא פרס גם דיוויזיות חי"ר ליד מסגד האסירים במחנה ג'נין, וממשיך לדחוף כוחות גדולים מצבאו לעומק מחנה ג'נין.


הבוקר הוצבו כוחות הכיבוש סמוך לתחנת הדלק אל-נימר בעיר ג'נין, וירו בסביבתה אש חיה באינטנסיביות.


ככל שנמשכת תוקפנות הכיבוש נגד מחנה ג'נין, ההרס האדיר מתגלה יום אחר יום בבתים, נכסים וחנויות של אזרחים בשכונות וברחובות המחנה, תוך כדי המשך תגבורת צבאית, בליווי דחפורים ומכליות דלק, לכניסות ולסביבתו של המחנה, תוך כדי פעולות ההריסה והדחפורים באזור מחנה ג'ניוב.


הכיבוש הרס גם את ביתו של השהיד אמג'ד אל-פאיד, ואת בתי דודיו, הקדושים אמג'ד, עיסאם ומוחמד אל-פאיד, במחנה ג'נין.


כוחות הכיבוש הסתערו על העיירה עראבה, מדרום לג'נין, ועצרו צעיר. הם הסתערו גם על העיירה יאמון עם שחר, פשטו על בתים והרסו את תכולתם.

פלסטין

ש 15 פבר 2025 9:19 pm - שעון ירושלים

הכיבוש שולח תגבורת צבאית לעיר טול כרם ולשני מחנותיה

כוחות הכיבוש הישראליים שלחו תגבורת צבאית נוספת לעיר טול כרם ולשני מחנותיה: טול כרם ונור שמס, שכן תוקפנותה נמשכת זה היום ה-20 ברציפות.


לטענת מקורות מקומיים, כוחות הכיבוש המשיכו לאורך כל היום לדחוף את חייליהם ורכביהם לעיר, ממחסום הצבא "צנעוז" מערבה, שם הסתובבו ברחובות ובשכונות העיר, בעיקר בצפון ובמזרח, והפריעו לתנועת כלי רכב ואזרחים.


היא הוסיפה כי כוחות הכיבוש הוצבו ברחוב שכם, המחבר בין מחנות טול-כרם ונור שמס, ועצרו וערכו חיפוש בכלי רכב, בדקו את זהות נוסעיהם והעבירו אותם לחקירה, תוך שהם תוקפים צעיר וגורמים לו לחבלות בכל גופו.


האגודה הפלסטינית של הסהר האדום דיווחה כי אזרח נפצע לאחר שהוכה על ידי כוחות הכיבוש בטול כרם והועבר לבית החולים הממשלתי השהיד ת'בט ת'אב.


כוחות הכיבוש המשיכו להשתלט על מספר בתים בשכונות המזרחיות והצפוניות של העיר, במיוחד אלה הקרובים למחנה טול-כרם ולהפוך אותם לצריפים צבאיים לאחר שפינו את תושביהם בכוח.


מחנות טול-כרם ונור שמס היו עדים להמונים גדולים של כוחות חי"ר, שם פשטו על בתי אזרחים, ערכו בהם חיפוש והרסו את תכולתם, במיוחד בשכונות אל-מנשיה, אל-ג'מי, אל-ג'ורה, אל-שוהדא ואל-מדאריס במחנה נור שמס, תוך כדי מצור קשים של אלפים ותוקפנים של תושבים, שמספרם עלה על 15 אלף עקורים משני המחנות.


בינתיים המשיכו דחפורי הכיבוש להרוס ולהרוס את מה שנותר מהתשתיות בשני המחנות, שהשפיעו על רשתות המים, החשמל, הביוב והתקשורת, על רקע קולות הכדורים החיים ופיצוצי ענק.

פלסטין

ש 15 פבר 2025 8:24 pm - שעון ירושלים

מועדון האסירים: הכיבוש השתמש בכל כלי כדי לענות ולהשפיל אסירים

ממועדון האסירים הפלסטינים נמסר כי כוחות הכיבוש השתמשו בכל כלי כדי לענות ולהשפיל אסירים, כשהאחרון שבהם הוא אילוץ אסירים ללבוש ז'קטים שעליהם כתובים משפטי איום וצמידים עם משפטי איום.


המועדון הסביר בהודעה בערב שבת, כי במסגרת הטרור המאורגן שנוהג הכיבוש נגד האסירים המשוחררים ובני משפחותיהם, מערכת הכיבוש לא הותירה שום כלי השפלה, התעללות ועינויים מבלי להשתמש בו נגד האסירים ובני משפחותיהם, שכן מערכת הכלא אילצה את האסירים לפני שחרורם היום ללבוש מעילים שעליהם היו כתובים מעילים ועינויים עליהם es עליהם שנופלים גם במסגרת האיומים.


הוא הדגיש כי מערכת הכלא הישראלית ממשיכה לענות אסירים, וכי כל סוכנויות הכיבוש ממשיכות לאיים על אסירים ובני משפחותיהם. מדובר בהרחבה של מדיניות שהייתה נהוגה במשך שנים רבות, אך ברור שהיא הסלימה במהלך פעולות השחרור האחרונות.


הוא ציין כי הכיבוש לא עצר בפשעיו נגד האסירים, אלא גם תרגל טרור מאורגן נגד משפחותיהם, באמצעות איומים שהגיעו לרמת מעצר והרג, והסתערות על בתים וביצוע פעולות חבלה והרס בתוכם.


הוא ציין כי רוב האסירים ששוחררו בעסקה, כמו גם רובם של המשוחררים לאחר מלחמת ההשמדה, סובלים מבעיות בריאות, ורבים מהם הועברו לבתי חולים, כיוון שחלקם הועברו היום לבית החולים, בשל הפשעים שהם חשופים אליהם, ובעיקר עבירות העינויים וההשפלה של מערכת הפשע וההשפלה פעולות שבוצעו על ידי יחידות הדיכוי, שמטרתן להרוג את האסירים, או לגרום להם לפציעות ולבעיות בריאותיות שקשה לטפל בהן מאוחר יותר, וכפי שדיווחו אסירים רבים, מערכת הכלא משתמשת במכוונות מכות קשות לפני שחרורם.


ממועדון האסירים נמסר: היום, לאחר ש-36 אסירים שוחררו ממאסרי עולם, ו-333 אסירים מעזה שנעצרו לאחר ה-7 באוקטובר, במסגרת המנה השישית של השלב הראשון, גופות האסירים שיקפו ספציפית את מצבם הבריאותי ואת הצורך בהעברת חלקם לבית החולים, רמת הזוועות שהועברו לבתי הכלא היו בתקופת מעשי הזוועה של מאסרים שעברו.


הוא ציין כי בין האסירים ששוחררו היום נמצאים אסירים חולים שסבלו שנים של פשעים רפואיים, ובראשם האסיר מנצור מוקדה והאסיר איאד חריבאת.


מועדון האסירים הזהיר כי בבתי הכלא הכיבוש עדיין יש יותר מעשרת אלפים אסירים, ומספר זה אינו כולל את כל העצורים בעזה, שכן מאות מהם מתמודדים עם עבירת היעלמות כפויה, והדגיש כי גורם הזמן הוא הגורם העיקרי המשפיע על גורלם של האסירים בבתי הכלא, שכן ככל שעובר זמן המשך מעצרם, כך עולה רמת השומן שלהם.


במועדון האסירים הדגישו כי המטרה של כל הפשעים והאיומים הללו היא לא רק ניסיון להרוג ולגזול את שמחת החופש, אלא גם לערער את מעמדו של האסיר הפלסטיני בתודעה הקולקטיבית הפלסטינית.



פלסטין

ש 15 פבר 2025 8:14 pm - שעון ירושלים

משפחות של אסירים ישראלים: לא נאפשר לנתניהו לחסום את ההסכם עם חמאס

משפחות האסירים הישראלים המוחזקים ברצועת עזה אישרו ביום שבת כי לא יאפשרו לראש הממשלה בנימין נתניהו לחסום את ביצוע השלב השני של עסקת חילופי השבויים עם חמאס.


היא הדגישה כי כל שיבוש בשלב זה נובע מאינטרסים פוליטיים ואישיים של נתניהו.


הצהרות אלו נאמרו במהלך מסיבת עיתונאים שארגנו משפחות האסירים מול מטה משרד הביטחון הישראלי בתל אביב.


במהלך הוועידה אמר קרוב משפחה של האסירים הישראלים בעזה: "לא נאפשר לנתניהו לחסום את השלמת השלב השני של העסקה (הסכם הפסקת האש בעזה וחילופי השבויים עם חמאס) בגלל החישובים הפוליטיים והאישיים שלו אסור להחזיק את חייהם של האסירים כבני ערובה לאינטרסים של הממשלה".


הוא הוסיף: "אנו דורשים מהממשלה לשלוח לאלתר את משלחת המשא ומתן ולהעניק לה את כל הסמכויות הנדרשות להשלמת השלב השני של העסקה ללא סחבת או דיחוי".


הוא הדגיש כי "החזרה למלחמה בעזה אינה מוצדקת, ואינה יכולה לשמש כתירוץ לסיכול העסקה", בהתייחס להסלמה שדרשו כמה שרים קשוחים בממשלת ישראל.


קרוב משפחה אחר של אחד האסירים הישראלים בעזה, מצדו, אמר: "השרים הקיצוניים בממשלה מנסים להפריע ליישום ההסכם ובראשם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'", בהתייחסו לעמדתו של האחרון, המתנגדת להשלמת העסקה וקוראת לחידוש הפעולות הצבאיות בעזה.


במהלך הכנס קראו המשפחות לכל הישראלים "להשתתף בהפגנות התומכות ביישום כל שלבי עסקת החליפין, ללחוץ על הממשלה למנוע כל ניסיון להקפיא או לסכל את ההסכם".


על רקע המחלוקת ההולכת וגוברת לגבי עתיד ההסכם, נתניהו יקיים במוצאי שבת, לאחר תום המועד האחרון שהציע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בשבוע שעבר, פגישה ביטחונית, שקרא לחידוש הפסקת האש בעזה אם לא ישוחררו כל האסירים הישראלים המוחזקים בידי הפלגים הפלסטיניים.


מוקדם יותר בשבת הודיע טראמפ כי ממשלו יציית לכל החלטה שתתקבל על ידי תל אביב בנוגע להסכם הפסקת האש בעזה, לאחר שחמאס שחרר שלושה אסירים ישראלים, בהם אזרח אמריקאי.


"ישראל תצטרך כעת להחליט מה לעשות בנוגע למועד האחרון של 12:00 היום לשחרור כל האסירים", אמר טראמפ בפוסט ב-Truth Social.


ביום שני אמר טראמפ: "יש לבטל את הפסקת האש אם כל האסירים בעזה לא ישוחררו עד השעה 12:00 בצהריים בשבת, ואם זה לא ייעשה, כל הגיהנום ישתחרר".


במסגרת יישום השלב הראשון של ההסכם, גדודי אלקסאם וגדודי אלקודס, הזרועות הצבאיות של חמאס והג'יהאד האסלאמי, מסרו בשבת שלושה אסירים ישראלים לוועד הבינלאומי של הצלב האדום, ביניהם שניים המחזיקים באזרחות אמריקאית ורוסית.


ראוי לציין כי הסכם הפסקת האש וחילופי השבויים נכנס לתוקף ב-19 בינואר, ומדובר בהסכם הכולל שלושה שלבים, שכל אחד מהם נמשך 42 יום. על פי תנאי ההסכם, על כל שלב מתנהל משא ומתן בנפרד לפני המעבר לשלב הבא, בתיווך מצרים וקטאר ובתמיכת ארצות הברית.

פלסטין

ש 15 פבר 2025 5:35 pm - שעון ירושלים

עימותים פורצים עם הכיבוש מדרום לבית לחם

עימותים פרצו עם כוחות הכיבוש הישראלי, היום, שבת, במחנה הפליטים דהיישה ובעיירה אלח'דר, דרומית לבית לחם.


לפי מקורות מקומיים, כוחות הכיבוש הסתערו על מחנה דהיישה ותפסו עמדות בכביש הראשי (ירושלים-חברון), מה שהוביל לפרוץ עימותים במהלכם ירו החיילים פצצות קול וגז רעיל, ללא דיווח על נפגעים.


בעיירה אלח'דר הוצבו סביב השער כוחות הכיבוש, וירו גז מדמיע ופצצות קול, ללא דיווח על נפגעים.

פלסטין

ש 15 פבר 2025 4:51 pm - שעון ירושלים

מתנחלים תוקפים את כפר ג'אלוד מדרום לשכם

מתנחלי טרור תקפו היום, שבת, את הכפר ג'לוד שמדרום לשכם.


הפעיל נגד ההתנחלויות בשאר אל-קריוטי דיווח כי מתנחלים, בחסות צבא הכיבוש, תקפו בתי אזרחים בג'לוד, על רקע ירי כבד, שהוביל לפרוץ עימותים.

פלסטין

ש 15 פבר 2025 9:38 am - שעון ירושלים

טום פלטשר לאל-קודס: היקף ההרס והסבל ברצועת עזה עלו על הפחדים הגרועים ביותר שלי




עובדים הומניטריים סיכנו את חייהם וכ-380 מהם נהרגו.

חייבת להיות אחריות מלאה על זוועות שבוצעו על פי המשפט ההומניטארי הבינלאומי.

הגדה המערבית עדה למבצעים הכוללים טקטיקות קטלניות דמויות מלחמה שחורגות מהסטנדרטים של אכיפת החוק.

אונר"א היא עמוד השדרה של העבודה ההומניטרית בעזה ולאף סוכנות אחרת אין את היכולת לתפוס את מקומה.

אנחנו צריכים יותר מ-4 מיליארד דולר כדי לעזור ל-3 מיליון אנשים בעזה ובגדה המערבית, מתוכם קיבלנו פחות מ-4 אחוזים.


תת-מזכ"ל האו"ם לעניינים הומניטריים ומתאם חירום, טום פלטשר, תיאר את המצב ברצועת עזה כ"קטסטרופלי", כאשר רוב האוכלוסייה נעקרה לאזורים חסרי צרכים בסיסיים.

פלטשר, שביקר בגדה המערבית וברצועת עזה וראה את היקף ההרס והסבל, אמר לאל-קודס: "עובדים הומניטריים מסכנים את חייהם, שכן כ-380 בני אדם נהרגו בעת מילוי תפקידם".

פלטשר הדגיש את הצורך של הצדדים לסכסוך לדבוק במשפט ההומניטארי הבינלאומי, והביע את דאגתו מההסלמה המתמשכת בגדה המערבית, במיוחד פינויים והריסות. הוא הדגיש כי האוכלוסייה זקוקה מאוד להגנה.

הוא גם הדגיש את תפקידה המרכזי של אונר"א במתן שירותים בסיסיים לפליטים פלסטינים, והזהיר מפני ההשלכות של כל ניסיונות לערער את עבודתה.

הוא קרא לקהילה הבינלאומית להגביר את התמיכה הכספית בתגובה ההומניטרית, שכן רק חלק קטן מהמימון הנדרש לשנת 2025 הובטח.

בראיון זה עם אל-קודס מציג פלטשר את חזונו כיצד לתמוך במאמצים הומניטריים בפלסטין, ומדגיש כי הפתרון אינו טמון רק במתן מענה לצרכים הומניטריים מיידיים, אלא במציאת פתרונות ארוכי טווח המשפרים את היציבות והשלום באזור.


להלן נוסח הראיון:


* איך היית מתאר את המצב ההומניטרי בעזה לאחר שסיימת את ביקורך באזור, במיוחד לאור המצור המתמשך והרעב המתקרב?

המצב בעזה הוא קטסטרופלי. כמעט כל האוכלוסייה נעקרה, לרוב מספר פעמים, לאזורים חסרי הצרכים הבסיסיים להישרדות. בהיותי בעזה ביקרתי בשני בתי חולים שבהם נפגשתי עם חולים, צוות והנהלה. אחד מהם, בית החולים אל-עודה, הוא בית החולים היחיד הפועל כיום בנפת עזה בצפון.

ההרס הרב של התשתיות, הכבישים והשירותים של עזה ניתן לראות בכל מקום. היקף ההרס והסבל עלה על הפחדים הגרועים ביותר שלי. כשעברתי בין ההריסות בצפון עזה, אי אפשר היה לדעת מה היה פעם בית, בית חולים או בית ספר.

ניצולים וחוזרים מנסים לשקם את חייהם. כששמעתי את הסיפורים שלהם, קיבלתי השראה מהנחישות שלהם. האו"ם מנצל כל הזדמנות שהפסקת האש מספקת כדי לספק כמה שיותר סיוע מציל חיים ליותר משני מיליון בני אדם בעזה.


עזה היא המקום 'המסוכן ביותר' לעובדים הומניטריים


* הזכרת בהצהרותיך הקודמות שעזה הפכה למקום "המסוכן ביותר" לעובדים הומניטריים. מהם האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני המאמצים ההומניטריים שם?

העדיפות ההומניטרית של האו"ם היא להקל על הסבל האדיר שנגרם מהסכסוך. זה כולל תיאום כניסת אספקה יומית לעזה, כגון מים, מזון, ציוד רפואי, שמיכות, ביגוד ודלק הדרושים להפעלת שירותים חיוניים בהיעדר חשמל. ארגונים שותפים הומניטריים הגדילו את הפעולות לתיקון תשתיות חיוניות כמו כבישים ומתקני מים, ולהפעיל מחדש מאפיות. הרחבת פעולות אלו תוכננה לפני הפסקת האש, כלומר היינו מוכנים לתגבר את שירותינו דקות לאחר כניסת הסכם הפסקת האש לתוקף.

לאורך הלחימה, עובדים הומניטריים סיכנו את חייהם כדי להגיע לאנשים נזקקים. כ-380 מהם נהרגו בעזה, כולל בעת שירות. הפסקת האש סיפקה תנאים בטוחים יותר לאספקת אספקה חיונית. אנו ושותפינו מרחיבים את אספקת הסיוע ההומניטרי מציל חיים שלנו ככל שיותר אספקה הומניטרית מגיעה לעזה.

* כיצד אתה מעריך את מידת ההקפדה של הצדדים לסכסוך על המשפט ההומניטרי הבינלאומי בכל הנוגע להגנה על אזרחים ותשתיות חיוניות?

במהלך כל מלחמה, הצדדים חייבים לעמוד בהתחייבויותיהם על פי המשפט ההומניטרי הבינלאומי, ועזה אינה יוצאת דופן. לאורך הסכסוך הזה, אזרחים סבלו מאוד כאשר המקלטים שלהם הופצצו, בתי חולים הותקפו ותשתיות חיוניות נהרסו. המדינות החברות, במיוחד אלה של מועצת הביטחון, חייבות להשתמש בקול ובהשפעה הקולקטיבית כדי להבטיח עמידה בהפסקת האש, הגנה על אזרחים וכיבוד החוק הבינלאומי. חייבת להיות אחריות מלאה על הזוועות שבוצעו, בהתאם לחוק ההומניטרי הבינלאומי.


הסלמה באלימות מצד הכיבוש ומתנחליו בגדה המערבית


* הגדה המערבית עדה כעת להסלמה באלימות, לרבות הריסות, פעילות התנחלויות והתקפות מתנחלים. איך זה משפיע על פעולות הומניטריות שם?

_ ההסלמה בגדה המערבית ממשיכה להגביר את הצרכים ההומניטריים. במהלך ביקורי פגשתי כמה מהמשפחות הרבות שעומדות בפני פינוי, ופגשתי פלסטינים שבתיהם נהרסו ואיתם זכרונות חיים. האוכלוסייה זקוקה מאוד להגנה. אנו ממשיכים לחזות בפעולות בגדה המערבית הכוללות טקטיקות קטלניות דמויות מלחמה שחורגות מהסטנדרטים של אכיפת החוק.

פלסטינים ברחבי הגדה המערבית מתמודדים עם אתגרים משמעותיים בגישה למתקני בריאות, קבלת שירותים חיוניים והתפרנסות בשל מאות המחסומים באזור. מכשולים אלה מחמירים את המצב ההומניטרי, ומדגישים את הצורך הדחוף לאפשר לעובדים הומניטריים לספק תמיכה חיונית. עם זאת, מדיניות המגבילה את הניידות והגישה מעכבת את המאמצים שלנו. כאשר האנשים שאנו שואפים לעזור להם מוטלים תחת עוצר, איננו יכולים להגיע אליהם, מה שמונע מאיתנו את הגישה הבלתי מוגבלת שאנו צריכים כדי לספק סיוע. יחד עם זאת, חלק מהאספקה החיונית שאנו מספקים, כגון מחסה לאנשים שנעקרו מהריסת בתיהם, עלולים להוחרם.


אונר"א היא עמוד השדרה של העבודה ההומניטרית בעזה


* לגבי אונר"א, כיצד ניתן להבטיח המשך מתן שירותים בסיסיים לפליטים פלסטינים לאור המאמצים להגביל את תפקידה?

אונר"א היא עמוד השדרה של העבודה ההומניטרית בעזה. לאף סוכנות או"ם אחרת אין את היכולת להחליף את השירותים החיוניים של אונר"א. אונר"א מפעילה בתי ספר, מתקנים רפואיים, מחסנים ומשרדים, ומעסיקה יותר צוות מכל ארגון אחר. הסוכנות פועלת תחת מנדט מהעצרת הכללית של האו"ם. למרות כל הנסיבות הלא יציבות, אונר"א ממשיכה לבצע את עבודתה החיונית. בעזה הסוכנות מחלקת סיוע מציל חיים לאוכלוסייה שזקוקה לו יותר מתמיד. בגדה המערבית, אונר"א מפעילה בתי ספר, מספקת שירותי בריאות, איסוף פסולת מוצקה וסיוע חיוני אחר.

* כיצד יכולה הקהילה הבינלאומית לתמוך במאמצים הומניטריים בפלסטין בצורה יעילה ובת קיימא יותר?

- תגובה הומניטרית דורשת מאמץ קולקטיבי שאינו מוגבל לקהילה ההומניטרית בלבד. חיוני שמלאי הסיוע יתחדשו באופן קבוע, כולל על ידי המדינות החברות. גם המגזר הפרטי ממלא תפקיד קריטי במאמצי התגובה וההחלמה. יש להכניס מספיק אספקה מסחרית לעזה.

בתמיכתה ובנדיבותה של הקהילה הבינלאומית, האו"ם ושותפיו יוכלו להמשיך את עבודתם ההומניטרית והפיתוח מצילת חיים. אם התנאים והמשאבים הנכונים קיימים, נוכל להמשיך לספק סיוע לאנשים הזקוקים לכך. דחוף שהעולם יגדיל את המימון לתגובה ההומניטרית בשטח הפלסטיני הכבוש. השנה אנחנו צריכים יותר מ-4 מיליארד דולר כדי לסייע ל-3 מיליון פלסטינים בעזה ובגדה המערבית, אבל פחות מ-4% מהמימון הזה התקבל עד כה.

* האם יש לך המלצות לקהילה הבינלאומית כיצד לטפל במשבר ההומניטרי המחריף?

הקהילה ההומניטרית תמשיך לספק תמיכה דחופה ומצילת חיים לתושבי עזה והגדה המערבית, לספק מים, מזון, שירותי בריאות, מחסה ושירותים בסיסיים לנזקקים ביותר.

אבל, עלינו להתמקד גם בפתרונות ארוכי טווח כדי להתמודד עם המשבר הזה. המטרה שלנו היא לא רק לענות על צרכים הומניטריים מיידיים, אלא לצמצם צרכים אלו לאורך זמן.

לכן האומות המאוחדות איתן במחויבותו לתמוך בכל המאמצים לקידום שלום ויציבות עבור עמי פלסטין וישראל, ובכל האזור.

פלסטין

ו 14 פבר 2025 9:08 pm - שעון ירושלים

וושינגטון ממתינה לחלופה ערבית לתוכניתו של טראמפ על עזה

שר החוץ האמריקני מרקו רוביו אמר ביום חמישי כי תוכניתו של הנשיא דונלד טראמפ לעקור את תושבי עזה "היא ההצעה היחידה שנמצאת כעת בבחינה". עם זאת, הוא הביע פתיחות ל"תוכנית טובה יותר" ממדינות ערב לאחר שייפגשו בסעודיה בימים הקרובים.


"אם למישהו יש תוכנית טובה יותר, ואנחנו בהחלט מקווים שתהיה לו תוכנית טובה יותר, אם למדינות ערב יש תוכנית טובה יותר, זה נהדר", אמר רוביו במהלך ראיון בפודקאסט "Clay Travis Show". הוא ציין שוושינגטון תלמד בקפידה את הפרטים של כל הצעה כזו.


רוביו הזהיר כי "כל תוכנית שתאפשר לחמאס להישאר ברצועת עזה תהיה בעייתית כי ישראל לא תסבול זאת, מה שלמעשה מחזיר את המצב לנקודת ההתחלה".


הוא הדגיש כי וושינגטון "תספק הזדמנות" למדינות ערב "לפתח תוכנית", וציין כי מאמציה נעשים "בתום לב". הוא הדגיש את הצורך לפתור את סוגיית חמאס ונשקו, ואישר כי "חיילים אמריקאים לא יטפלו בעניין הזה", מה שבסופו של דבר "יאלץ את ישראל לפעול".


רוביו ציין כי בעוד שבועיים תתארח פסגה ערבית, ולאחריה "יציגו לנו תוכנית". הוא הדגיש שוושינגטון "תיתן להם זמן" לגבש הצעה זו.


"זו הסיבה העיקרית לטיול הקרוב שלי למזרח התיכון", אמר רוביו, "אני אבקר בערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות וישראל. נפגשתי השבוע עם עמיתיי ממצרים ומירדן, אנו להוטים לשמוע מהשותפים הערבים שלנו ומקווים שהם יוכלו לפתח ולהציג תוכנית יעילה באמת לנשיא טראמפ.


רוביו הודה כי "התוכנית של טראמפ היא היחידה שנידונה כרגע, למרות שאין לה הרבה תמיכה". "אז אם יש תוכנית טובה יותר, עכשיו זה הזמן להציג אותה, ואנחנו להוטים לסקור אותה", סיכם.


דבריו של רוביו באים לאחר פגישה בין טראמפ למלך ירדן עבדאללה השני בבית הלבן ביום שלישי, שם חזר טראמפ על רצונו להשתלט על רצועת עזה ולהעביר את אוכלוסייתה למצרים ולירדן, למרות התנגדות עזה של שתי המדינות והפלסטינים עצמם. המלך עבדאללה ציין שיש צורך בדיון נוסף והציע להמתין למצרים שתציג רעיונות חלופיים. הוא הודיע כי בקרוב תיחשף "תוכנית ערבית" וציין כי "עלינו לשקול שיש תוכנית ממצרים".


משרד החוץ המצרי הצהיר מצדו כי בכוונת מצרים להציג "חזון כולל" לשיקום עזה ללא עקירה, והדגיש כי "כל פתרון מוצע לסוגיה הפלסטינית חייבת להימנע מסיכון הישגי השלום באזור".


בתוך הדיונים המתמשכים, ביקור מתוכנן של נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בוושינגטון הבירה, המתוכנן ל-18 בפברואר, נדחה ללא הגבלת זמן, אמרו מקורות רשמיים.


מקורות מצריים מציינים כי הדחייה נובעת מהתנגדותה של קהיר להצעה האמריקאית, שאומצה על ידי הנשיא דונלד טראמפ, להעביר פלסטינים מרצועת עזה למצרים ולירדן.


המלך עבדאללה אמר: "העמדה הנחרצת של ירדן היא נגד עקירת פלסטינים". ירדן, בעלת ברית מרכזית של ארה"ב במזרח התיכון, היא ביתם של מיליוני פלסטינים ודחתה את ההצעה.


באישור נוסף למחויבותה של מצרים לאזור ולפתרון המונע עקירה, פתח סינדיקט המהנדסים המצרי ביוזמה לתרום לשיקום עזה. "ועדת שיקום עזה" של האיגוד, בראשות השר לשעבר לפיתוח מקומי אחמד זכי עבדין, קיימה את ישיבת הפתיחה שלה לפיתוח תוכניות שיקום יעילות ומדעיות.


טארק אל-נבראוי, ראש סינדיקט המהנדסים המצרי, הדגיש את דחייתה הנחרצת של מצרים מכל ניסיונות לעקור פלסטינים, בהתחשב באמצעים כאלה כאיום על הביטחון הלאומי המצרי והאזורי. הוא הדגיש את חזון המדינה המצרית לשיקום עזה והבטחת הישרדות העם הפלסטיני על אדמתו, בהתאם לזכויותיו.

פלסטין

ו 14 פבר 2025 2:33 pm - שעון ירושלים

הגנה אזרחית בעזה: אנו מחזירים את גופות הקדושים עם ציוד ידני וללא הגנה

רשות ההגנה האזרחית ברצועת עזה מסרה ביום שישי כי צוותיה ממשיכים לשחזר את גופות ההרוגים על ידי ישראל במהלך המלחמה במהלך למעלה מ-15 חודשים, תוך שימוש בציוד ידני וללא הגנה אישית.


דובר הסוכנות, ראאד אל-דהשאן, הוסיף כי המחסור בציוד הדרוש לחילוץ גופות התושבים מתחת להריסות הבתים ההרוסים מעכב את פעולות החילוץ.

הוא הצהיר כי צוותי ההגנה האזרחית מנסים לחדור את גגות הבטון הנערמים זה על גבי זה כדי להגיע לגופות התושבים הקבורות תחתיהם באמצעות "פטישי ידיים", כך לפי מה שדווח בסוכנות הידיעות "אנטוליה".


מאז כניסת הפסקת האש לתוקף ב-19 בינואר, חילצו צוותי הגנה אזרחית ואמבולנסים ומשפחות מאות גופות של קדושים שנהרגו במהלך מלחמת ישראל, חלקן היו ברחובות ואחרות מתחת להריסות הבתים. אבל במרחקים קרובים ממשטחים.


המחסור בציוד ובמכונות הדרושים להרמת טונות של הריסות וחילוץ גופות מנקז הרבה מהמאמצים של ההגנה האזרחית, מכיוון שלעתים קרובות היא לא מצליחה להגיע אליהם.


הוא המשיך, "ביום חמישי היה לנו ניסיון מר בעניין זה, כשהלכנו לחלץ גופות של קדושים מתחת להריסות של בית מפוצץ. ניסינו שוב ושוב להגיע אליהם עם ציוד ידני, אך לא הצלחנו".


לדבריו, הצוותים משחזרים את גופות התושבים המפורקות, ללא בגדים או ציוד מגן אישי להגנה מפני מחלות או פציעות ישירות.


הוא קרא להכרח להביא ציוד כבד, מכונות ואמצעי הגנה אישיים, שיסייעו בהחלמה מהירה יותר של גופות הקדושים מתחת להריסות הבתים ההרוסים, כדי לקבור אותם ולכבד אותם.