הצעדים מואצים בבירה העיראקית בגדד כדי לסדר את הבית הפנימי לפני נסיעת ראש הממשלה עלי אל-זיידי לארצות הברית. ממשלת עיראק הודיעה רשמית כי המחצית הראשונה של יולי הקרוב תהיה המועד האחרון להשלמת הרכב הממשלה המקרטע, כדי להבטיח כניסה למשא ומתן בוושינגטון עם ייצוג ממשלתי מלא וסמכויות מוחלטות.
דובר הממשלה, חידר אל-עבודי, הבהיר בהצהרות לעיתונות כי המאמצים הנוכחיים מתמקדים בהשלמת תשעת התיקים הנותרים בקבינט. אל-עבודי ציין כי מהלך זה מגיע כצעד מקדים לפני הפגישה הצפויה בין אל-זיידי לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, כדי לחזק את עמדת המשא ומתן של עיראק בנושאים רגישים.
הפרלמנט העיראקי העניק את אמונו לאל-זיידי עם 14 שרים בלבד באמצע מאי האחרון, בעוד שמשרדי ריבונות כמו ההגנה והפנים נותרו תלויים ועומדים כתוצאה ממשיכות פוליטיות. הממשלה עומדת בפני לחצים מצד הכוחות המשתתפים בתהליך הפוליטי שטרם הסכימו על חלוקת המכסות הנותרות, מה שהוביל לעיכוב בהשלמת הקוורום הממשלתי במשך שבועות.
מקורות ביטחוניים מצביעים על כך שממשלת אל-זיידי הציבה 'מפת דרכים' ברורה שמטרתה להשיג התקדמות מוחשית בנושאי המינויים הבכירים והתפקידים הריבוניים לפני עזיבת המדינה. ביקור זה הוא הראשון של אל-זיידי בחו"ל מאז כניסתו לתפקיד, מה שמעניק לו חשיבות יוצאת דופן בעיצוב קווי המדיניות החוץ העיראקית החדשה וביסוס עמודי התווך של היציבות הפנימית.
בנוגע ליחסים עם וושינגטון, הממשל האמריקאי מצפה לצעדים מעשיים מבגדד בנוגע להגבלת הנשק במסגרת מוסדות המדינה הרשמיים. דרישות אלו מגיעות כתנאי בסיסי להמשך התמיכה הצבאית והכלכלית, שכן וושינגטון שואפת לצמצם את השפעת הפלגים החמושים ולהבטיח את עצמאות ההחלטה הביטחונית העיראקית הרחק מהתערבויות חיצוניות.
בתגובה ראשונית ללחצים אלו, בשבועות האחרונים נרשמו הודעות מצד פלגים חמושים בולטים, כולל עצאא'ב אהל אל-חק, על מסירת ניהול חטיבותיהם במסגרת כוחות הגיוס העממי לשליטה ממשלתית. עם זאת, עדיין קיימים אתגרים עם פלגים אחרים המסרבים לוותר על נשקם, במיוחד לאור המשך נוכחות כוחות הקואליציה הבינלאומית בבסיסים הצפוניים.
בנוסף לתיק הביטחוני, אל-זיידי נושא עמו תיקים כלכליים כבדים שמטרתם למשוך השקעות אמריקאיות לשיקום התשתיות המיושנות. בגדד שואפת במיוחד לפתח את מגזר הנפט והאנרגיה באמצעות שותפויות בינלאומיות, מה שעשוי לתרום להקלת חומרת המשברים הכלכליים מהם סובל הרחוב העיראקי מזה שנים.
יצוין כי מינויו של עלי אל-זיידי הגיע לאחר לידה קשה והסכמות בתוך 'המסגרת התיאומית', לאחר פסילת אפשרויות קודמות שעוררו מחלוקת רחבה. אל-זיידי קיבל הזמנה רשמית מהנשיא טראמפ במהלך שיחת טלפון באפריל האחרון, מה ששיקף רצון בינלאומי לתמוך בממשלה החדשה בתנאי שתיישם רפורמות מבניות במבנה המדינה.
השלמת הקבינט תהיה במחצית הראשונה של יולי הקרוב, כלומר לפני הביקור בוושינגטון.





שתף את דעתך
לקראת פגישת טראמפ... ממשלת אל-זיידי ממהרת להשלים את התיקים השרים הריקים