ממשלת קטלוניה הודיעה על סגירת משרד החוץ שלה בתל אביב.
המהלך מגיע על רקע חוסר שביעות רצון נרחב באירופה ממלחמת ההשמדה של ישראל ברצועת עזה, על רקע קריאות גוברות להפעיל לחץ על תל אביב לסיים את המלחמה ולאפשר סיוע הומניטרי להגיע לתושבי הרצועה.
ה 22 מאי 2025 2:13 pm - שעון ירושלים
ממשלת קטלוניה הודיעה על סגירת משרד החוץ שלה בתל אביב.
המהלך מגיע על רקע חוסר שביעות רצון נרחב באירופה ממלחמת ההשמדה של ישראל ברצועת עזה, על רקע קריאות גוברות להפעיל לחץ על תל אביב לסיים את המלחמה ולאפשר סיוע הומניטרי להגיע לתושבי הרצועה.
ה 22 מאי 2025 1:06 pm - שעון ירושלים
היום, יום חמישי, קיבלו מוסדות האסירים תגובה מצבא הכיבוש לפיה האסיר עמר חאתם עודה (בן 33), מעזה, נהרג ב-13/12/2023 במחנה (שדה תימן).
ממוסדות האסירים נמסר בהצהרה כי "העצור עוודה נעצר, יחד עם בני משפחתו, מביתם בתחילת הפלישה הקרקעית לעזה, ב-12/7/2023. ראוי לציין כי השהיד עמרו עוודה היה נשוי ואב לשלושה ילדים".
היא הוסיפה כי עם מותו של העצור עמר עודה, מספר השהידים שעלו לאחר רצח העם עולה ללפחות (70) שהידים, כולל (44) עצורים מעזה, שזהותם היא היחידה הידועה, בעוד שמספר השהידים של תנועת האסירים מאז 1967 שתועד על ידי המוסדות עולה ל-(307) שזהותם ידועה גם כן, כך ששלב זה מהווה את השלב העקוב מדם ביותר בהיסטוריה של תנועת האסירים.
היא הסבירה כי התגובות שקיבלו המוסדות מצבא הכיבוש נותרות מוגבלות לנרטיב של הצבא ולהודעות שקיבלו המוסדות, לאור המשך מעצרן של גופות הקדושים המעונים ואי גילוי נסיבות מותם. ראוי לציין כי הצבא ניסה שוב ושוב לתמרן תגובות אלו על ידי מתן תגובות שונות למוסדות, וחלק מהמוסדות אף פנו לבית המשפט כדי לקבל תגובה שתכריע את גורלו של העצור.
מוסדות האסירים המשיכו ואמרו כי מותו של העצור עמר עודה מעזה מוסיף לרשומה של פשעים שבוצעו על ידי המשטר הישראלי האכזרי, הפועל מסביב לשעון באמצעות סדרה של פשעים מאורגנים כדי להרוג אסירים ועצורים. פשעים אלה מהווים היבט נוסף של רצח העם המתמשך והרחבה שלו. בהקשר זה, נציין כי עדויותיהם של עצורים מעזה שתועדו עד כה על ידי המוסדות מהוות את העדויות החמורות והקשה ביותר מבחינת רמת הפשעים שהן משקפות.
היא הדגישה כי קצב העלייה במספרם של השהידים בקרב אסירים ועצורים יקבל תפנית מסוכנת יותר ככל שיעבור זמן רב יותר למעצרם של אלפי אסירים ועצורים בבתי הכלא של הכיבוש, וחשיפתם המתמשכת לפשעים שיטתיים, ובראשם עינויים, רעב, תקיפות מכל הסוגים, פשעים רפואיים, תקיפות מיניות, והטלה מכוונת של תנאים המובילים להידבקותם במחלות קשות ומדבקות, ובראשן גרדת, בנוסף לרמה חסרת התקדים של מדיניות של קיפוח וקיפוח.
המוסדות החזיקו בכיבוש באחריות מלאה למותם הקדושים, וחידשו את דרישתם ממערכת זכויות האדם הבינלאומית לפתוח בחקירה בינלאומית אובייקטיבית על מותם הקדושים של עשרות אסירים ועצורים מאז תחילת רצח העם, ולהתקדם בקבלת החלטות יעילות כדי להעמיד את מנהיגי הכיבוש לדין על פשעי המלחמה שהם ממשיכים לבצע נגד עמנו, ולהטיל סנקציות על הכיבוש שיעמידו אותו במצב של בידוד בינלאומי ברור, וישיבו את מערכת זכויות האדם לתפקידה הבסיסי שלשמו נוצרה, וישימו קץ למצב חוסר האונים המבעית בו סבלה במהלך מלחמת רצח העם, ולסיים את מצב החסינות יוצאת הדופן שהעולם העניק למדינה הכובשת מכיוון שהיא מעל לאחריות, אחריות וענישה.
ראוי לציין כי מספר האסירים בבתי הכלא של הכיבוש הגיע, עד תחילת מאי, ליותר מעשרת אלפים ומאה, כולל (39) אסירות, יותר מ-(400) ילדים, (3577) עצירים מנהליים, ו-(1846) עצירים מעזה שסווגו כלוחמים בלתי חוקיים, תוך שיצוין כי נתונים אלה אינם כוללים את כל העצירים מעזה, ובפרט את אלה הנמצאים במעצר במחנות המסונפים לצבא הכיבוש.
ה 22 מאי 2025 12:54 pm - שעון ירושלים
משרד הבריאות בעזה דיווח ביום חמישי כי מספר ההרוגים כתוצאה מהתוקפנות הישראלית עלה ל-53,762 שהידים ו-122,197 פצועים מאז ה-7 באוקטובר 2023.
בהצהרה קצרה מסר המשרד כי "107 הרוגים (שלושה מהם החלימו) ו-247 פצועים הגיעו לבתי החולים ברצועת עזה ב-24 השעות האחרונות".
היא ציינה כי מספר קורבנות עדיין נמצאים מתחת להריסות וברחובות, וכי צוותי אמבולנס והגנה אזרחית אינם מסוגלים להגיע אליהם.
היא אישרה כי מספר ההרוגים והפצועים מאז 18 במרץ 2025 הסתכם ב-(3,613 הרוגים, 10,156 פצועים).
בינתיים, מקורות רפואיים הודיעו על מותם של 47 אזרחים בפשיטות ישראליות על רצועת עזה מאז עלות השחר היום, 25 מהם בעיר עזה ובצפון רצועת עזה, מספר מקרי המוות אינו סופי עקב מלחמת ההשמדה המתמשכת.
משרד הבריאות בעזה דיווח כי 343 ילדים נולדו ונהרגו כקדושים מעונים במהלך המלחמה הרצחנית בעזה.
בהתפתחויות האחרונות בתחום:
בחאן יונס, פאטמה חסן יאסין אל-נג'אר (בת 38) נהרגה בפיצוץ באזור אל-מוואסי, בעוד יחיא מוסטפא אל-עבדלה נהרג מירי כטב"מים ישראלי ליד קניון המשפחה באזור אל-קרארה.
בעיר עזה נהרגו שני אזרחים בתקיפה אווירית ישראלית ברחוב נח'אל בשכונת תופאח ממזרח לעיר, בעוד אזרחים נוספים נהרגו ואחרים נפצעו כאשר מטוסים ישראליים הפציצו דירה בבניין אל-סידיק הסמוך למסעדת אל-טאג' ברחוב ירמוך במרכז העיר.
בינתיים, חמישה אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו כאשר כוחות הכיבוש הפציצו את בית משפחת בחית באזור ספטאווי, צפונית-מערבית לעזה.
בצפון רצועת עזה נהרגו שני אזרחים כאשר כלי טיס ישראליים תקפו קבוצת אזרחים סמוך לצומת זמו, מצפון לעזה.
גופותיהם של 13 חללים נמצאו גם לאחר הפצצה ישראלית של שני בתים באזור זרקא שבג'באליה אל-בלאד.
במרכז רצועת עזה, דיווחה ההגנה האזרחית כי 10 בני אדם נהרגו וכמה נוספים נפצעו כתוצאה מתקיפת אוויר ישראלית מוקדם בבוקר יום חמישי על צריפים בהם שוכנו עקורים סמוך למאגר מים באזור אל-ברכה בדיר אל-בלח.
ה 22 מאי 2025 10:55 am - שעון ירושלים
כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים את תוקפנותם על העיר טול כרם ומחנה העצמאות שלה זה היום ה-116 ברציפות, ועל מחנה נור שאמס זה היום ה-103, תוך הסלמה של פעולות בשטח, תגבורות צבאיות מסיביות ומעצרים.
מקורות מקומיים מסרו כי כוחות הכיבוש ממשיכים בהסלמה בשטח באמצעות פשיטות חוזרות ונשנות על העיר ועל המחנות מסביב לשעון, תוך שימוש ברכבים צבאיים שלהם כדי לנוע בשכונות וברחובות הראשיים, תוך כדי צפירות בצורה פרובוקטיבית, נסיעה נגד התנועה והצבת מחסומי פתע, במיוחד במרכז העיר, ברחוב שכם ובכיכר שווייקה בשכונה הצפונית.
בשעות הבוקר המוקדמות עצרו כוחות הכיבוש שני צעירים מהעיר לאחר שפרצו על בתיהם: יאזן עומר קזמר (בן 24) ומוחמד חסן ח'לאף (בן 35), שניהם עצורים לשעבר.
בינתיים, הבוקר, כוחות הכיבוש הקימו נקודת ביקורת פתע סביב שער גשר ג'ברה בכניסה הדרומית לטול כרם. הם עצרו כלי רכב, חיפשו במספר כלי רכב, בדקו את תעודות הזהות של נוסעיהם ועצרו צעיר שזהותו טרם ידועה.
בינתיים, הכיבוש ממשיך להטיל מצור חונק על מחנות הפליטים טול כרם ונור שאמס, מלווה בירי ופיצוצים מדי פעם.
עדי ראייה דיווחו כי כוחות הכיבוש ביצעו פיצוץ אתמול בשכונת בלאונה במחנה הפליטים טול כרם. פרטי הפיצוץ אינם ידועים עקב המצור החזק שהוטל על האזור ומניעת כניסת תושבים.
בינתיים, כוחות הכיבוש ממשיכים למנוע ממשפחות שנעקרו בכוח לחזור לבתיהן או אפילו לאבד את רכושן בשני המחנות, והם נתונים להטרדות וירי כשהם מנסים להתקרב.
בימים האחרונים, מחנה נור שאמס היה עד למסע הריסה שכוון נגד יותר מ-20 מבני מגורים בשכונות הראשיות שלו, וגרם נזק לבניינים שכנים. זה מגיע כחלק מתוכנית הכיבוש להרוס 106 מבנים במחנות טול כרם ונור שאמס כדי לפתוח כבישים ולשנות את מאפייניהם הגיאוגרפיים.
בהתפתחות קשורה, פרבר דנבה, ממזרח לעיר, עד לתנועת כלי רכב של כוחות הכיבוש כשהם מסיירים ברחובות הראשיים, מבצעים פעולות סירוק וחיפוש נרחבות, וחוסמים את תנועת האזרחים והכלי רכב.
כוחות הכיבוש ממשיכים גם להשתלט על בתים ומבני מגורים ברחוב שכם ובשכונה הצפונית הסמוכה, לאחר שפינו בכוח את תושביהם והסבו אותם לבסיסים צבאיים. חלק מהמבנים הללו נמצאים תחת מאוכלסות כבר יותר מחודשיים.
התוקפנות המתמשכת הותירה עד כה את חייהם של 13 אזרחים, ביניהם ילד ושתי נשים, אחת מהן הייתה בחודש השמיני להריונה. עשרות נפצעו ונעצרו, והתשתיות, הבתים, החנויות וכלי הרכב נהרסו בהריסות, הצתות וביזה.
התוקפנות גם גרמה לעקירתם של יותר מ-4,200 משפחות משני המחנות, המייצגות למעלה מ-25,000 אזרחים, והרסה לחלוטין יותר מ-400 בתים והרסה חלקית 2,573 אחרים. גם הכניסות והסמטאות של המחנה נסגרו בתלוליות עפר, מה שהופך אותם לאזורים מבודדים כמעט נטולי כל סימן חיים.
ה 22 מאי 2025 9:53 am - שעון ירושלים
ועדת ההתנגדות לחומה ולהתנחלויות קבעה כי הטרור של מיליציות מתנחלים, הנתמך על ידי הקמתה הרשמית של המדינה הכובשת, הוביל לעקירתן של יותר מ-30 קהילות בדואיות, כולל 323 משפחות, מבתיהן למקומות אחרים. האחרונה מבין הקהילות הללו הייתה קהילת מע'אר אל-דיר, הממוקמת בין הכפרים דיר דיבוואן ומכמאס, ממזרח לרמאללה. הקהילה מורכבת מ-25 משפחות המונות 124 חברים.
ראש הרשות, מועיאד שעבאן, הוסיף בהודעה לעיתונות ביום חמישי כי ההסלמה בטרור המתנחלים, הנמשכת מזה זמן רב, ובמיוחד בניית מבנים בתוך קהילת מע'אר אל-דיר והטרור וההפחדה שלאחר מכן כלפי תושבי הקהילה, גרמו לאזרחים לעזוב את הקהילה הבוקר, והוסיפו לסדרת הפשעים המחרידים שביצעה המדינה הכובשת תחת כיסוי רצח עם נגד עמנו ברצועת עזה.
הוא הוסיף כי המונח "עקירה בכפייה של קהילות בדואיות" עדיין נושא קונוטציה מסוכנת, בהתחשב במתודולוגיה שאימצה המדינה הכובשת כדי לכפות סביבה כופה ודוחה על קהילות אלה, המיוצגת על ידי התקפות ואיומים, בנוסף למחסור באדמות מרעה, מקורות מים ושירותים.
הוא הסביר כי מאז תחילת 2025, מתנחלים ביצעו כמעט 1,200 פיגועים, והוסיף כי 38% מההתקפות הללו כוונו נגד קהילות בדואיות הממוקמות במורדות הגבעות המזרחיות ובבקעת הירדן, מתוך כוונה ישירה לפגוע בקהילות אלו ולאלץ את עזיבתן, תוך הפרה חמורה וחמורה של הכללים הבסיסיים ביותר של המשפט הבינלאומי.
שעבאן קרא לעמנו בכל מקום לא לסבול את החוצפה והטרור של המיליציות הקולוניאליסטיות, ולבצע התקפות אלו באמצעים עממיים ומשפטיים, על מנת לאכוף העמדה לדין משפטית, בין אם בפני רשויות לאומיות רשמיות ובין אם בפני ארגונים בינלאומיים.
הוא חידש את קריאתו לכל המוסדות, הפלגים, האיגודים וכוחות העבודה הלאומיים הפלסטיניים לקחת על עצמם את אחריותם הלאומית העליונה ולנקוט צעדים מעשיים וישירים כדי לעמוד לצד עמנו בהתכנסויות אלה, במיוחד בבקעת הירדן הפלסטינית ובמסאפר יטא, על ידי הצטרפות והפעלת ועדות הגנה ליליות ושמירה על נוכחות ציבורית מתמשכת. הוא הוסיף כי כל עיכוב בפעולה לאומית אחראית זו ידחוף עוד יותר את התוכניות לעקירה וגירוש של אזרחים, ויאפשר למתיישבים לכפות עובדות בשטח.
ה 22 מאי 2025 8:52 am - שעון ירושלים
צבא הכיבוש ומתנחליו ממשיכים בהתקפותיהם, מפציצים בתים, שורפים כלי רכב של אזרחים ועוצרים אחרים במהלך פשיטות על אזורים שונים בגדה המערבית.
בסלפית, כוחות הכיבוש פשטו הלילה על בית משפחתו של השהיד נאעל סמארה בעיירה ברוקין. סמארה נהרגה על ידי כוחות ישראליים במהלך הפלישה המתמשכת לעיירה. הבית נמדד כהכנה להריסה.
במשך שמונה ימים עורכים כוחות הכיבוש הישראליים פשיטות וחיפושים בעיירות כפר א-דיק ובורקין. פשיטות אלה כללו מעצרים, חקירות שטח נרחבות והשמדת תכולת בתים. הם גם החרימו צילומי מצלמות מעקב מחנויות ובתים, הטילו עוצר בתוך הערים והציבו נקודות ביקורת צבאיות בכניסות.
בקלקיליה, כוחות הכיבוש פוצצו בית בשטח של 120 מ"ר השייך למשפחת עבדול גאני בכפר באקה אל-חטאב.
צבא הכיבוש אילץ עשרות משפחות לפנות את בתיהן לפני ההפצצה, לאחר שנשמע פיצוץ אדיר במרכז ובצפון הגדה המערבית.
כוחות הכיבוש הסתערו גם על העיר קלקיליה מהכניסה הדרומית שלה ועצרו 12 אזרחים מהעיר.
בהקשר זה, כוחות הכיבוש עצרו מספר אזרחים, ביניהם אסירים משוחררים, דהיינו: מהדי אקאס, סעיד דיאב, אברהים עטיה, סעד אל-פאיד, חמזה חרדאן וסמאח חיג'אווי. בין העצורים נכללה גם האזרחית נדיה אל-סהראווי, בנוסף לצעירים: עמרו דיאב, אסלאם נזאל, אדהם אל-חאג' חסן, מוחמד דאוד וחמזה אל-גמאל.
ביריחו, כוחות הכיבוש עצרו את רמדאן מטר לאחר שפרצו לביתו במחנה עקבת ג'אבר, מדרום לעיר. הם גם עצרו את נאסר חאלד סאפי ממחנה עין סולטן, מצפון ליריחו.
בשכם, קבוצת מתנחלים תקפה את פאתי העיירות אוסרין ועקרבה עם שחר היום, הציתה רכב והשמידה אותו כליל. הם גם ניסו להצית את מסגד אבו בכר אל-סידיק, תוך כתיבה של סיסמאות גזעניות על קירותיו.
בטול כרם, כוח צבא ישראלי הסתער על העיירה בלעא עם שחר, פשט וחיפש בכמה בתים, השחית את תכולתם, עצר את מוסעב יוסף ברברה "אל-נג'י" בן ה-25, והכה קשות את אחיו מועז.
עם שחר היום, כוחות הכיבוש הסתערו גם על העיירה השכנה ענבתה עם מספר כלי רכב וכוחות חיל רגלים, סיירו ברחובותיה הראשיים והצדדיים, חסמו את התנועה, חיפשו כלי רכב ובדקו את זהות הנוסעים.
כוחות הכיבוש עצרו אמש את הצעיר מחמוד זהדי ג'יטווי מהעיירה בלאא בעת שעבר במחסום הצבאי ענב ממזרח לטול כרם.
בחברון, כוחות הכיבוש הסתערו על העיר תפוח ועצרו את נאצר עבד רבו אירזיקת ואת בנו ראיד. הם גם ערכו חיפוש בכמה בתים בעיר ובזיזים את תכולתם.
כוחות הכיבוש פשטו גם על מספר שכונות בעיר חברון וחיפשו בכמה בתים של משפחת בורו באזור ואדי אל-חרייה, והתעללו בהם.
בבית לחם, כוח כיבוש ישראלי תקף מספר חקלאים שהיו על אדמתם בכפר חוסאן, ביניהם מחמוד עבד אל חלים מחמוד עיסא ואחיו, ומנע מהם לעבוד על אדמתם.
ברמאללה, כוחות הכיבוש הישראליים פרצו למחנה ג'לאזון והשמידו כלי רכב אזרחיים שחנו בצד הדרך.
ה 22 מאי 2025 8:44 am - שעון ירושלים
חמישה עשר אזרחים נהרגו מאז עלות השחר ביום חמישי בתקיפות אוויריות ישראליות על העיר עזה ומרכז רצועת עזה.
ההגנה האזרחית ברצועת עזה דיווחה כי 10 בני אדם נהרגו וכמה נוספים נפצעו כתוצאה מתקיפת אוויר ישראלית מוקדם בבוקר יום חמישי על צריף בו שוכנו עקורים סמוך למאגר מים באזור אל-ברכה בדיר אל-בלח, במרכז רצועת עזה.
בינתיים, חמישה אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו כאשר כוחות הכיבוש הפציצו את בית משפחת בחית באזור ספטאווי, צפונית-מערבית לעזה.
כוחות הכיבוש הישראליים פרצו לחצר בית החולים אל-עוודה בתל אל-זעתר, מצפון לעזה, ופתחו באש כבדה. כוחות הכיבוש הציתו גם אוהלים של עקורים בתוך חצר בית החולים.
צבא ישראל ביצע גם פעולות הפצצה נגד מספר מבני מגורים ממזרח לעיירה אל-קרארה, הנמצאת צפונית-מזרחית לחאן יונס בדרום רצועת עזה.
בהתפתחות נוספת, מטוסים ישראליים תקפו שני בתים באזור זרקא בצפון רצועת עזה, אחד שייך למשפחת מקאת והשני למשפחת קאנו, והרגו את כל היושבים בפנים.
מטוסים ישראליים ביצעו גם תקיפה אווירית על בית באזור תל אל-זעתר במחנה ג'בליה, מצפון לעזה, וגרמו נזק רב.
באותו הקשר, צוותי ההגנה האזרחית, באמצעות מאמצים נמרצים, הצליחו לכבות שריפה ענקית שפרצה במגדל אל-ראגב, הממוקם באזור אל-כרמה, צפון-מערבית לעזה, לאחר שהותקף ישירות על ידי כוחות הכיבוש.
ד 21 מאי 2025 10:38 pm - שעון ירושלים
ד 21 מאי 2025 5:42 pm - שעון ירושלים
מועדון האסיר הפלסטיני מסר ביום רביעי כי רשויות הכיבוש הישראליות העבירו למעצר מנהלי שישה אסירים ששוחררו במסגרת עסקת חילופי אסירים עם חמאס.
המועדון הצהיר בהצהרה כי תיעד את מעצרם על ידי הרשויות הישראליות של "13 אנשים משוחררים, ששוחררו כחלק מעסקת חילופי האסירים האחרונה שהתקיימה בינואר ובפברואר השנה" בין ישראל לחמאס.
במועדון הסבירו כי "הכיבוש הישראלי שמר על שבעה אסירים במעצר, שישה מהם נשלחו למעצר מנהלי (ללא אישום), בעוד שהוגש כתב אישום נגד האסיר המשוחרר, רדה עובייד, מירושלים".
הוא ציין כי בין האסירים שהועברו למעצר מנהלי נמצא האסיר סמאח חיג'אווי מהעיר קלקיליה.
בהקשר זה, צוין בהצהרת מועדון האסיר הפלסטיני כי "התמקדות באסירים משוחררים באמצעות מעצרים, ובפרט באמצעות מדיניות של מעצר מנהלי בתירוץ של 'תיק סודי', הייתה ונשארה המדיניות הבולטת ביותר שננקטה על ידי הכיבוש הישראלי לאורך ההיסטוריה, בין אם עבור אלו ששוחררו בעסקאות חליפין ובין אם עבור אלו ששוחררו לאחר סיום תקופת מעצרם".
בתחילת מרץ הסתיים השלב הראשון של הסכם הפסקת אש וחילופי אסירים בין חמאס לישראל. ההסכם, שנכנס לתוקף ב-19 בינואר 2025, גובש על ידי מצרים וקטאר ונתמך על ידי ארצות הברית.
עסקת החילופין כללה את שחרורם של 1,777 אסירים פלסטינים, יחד עם אסיר ירדני אחד, על פי הצהרה קודמת של מועדון האסירים הפלסטיני, בתמורה ל-33 אסירים ישראלים, מתוכם 25 בחיים ושמונה מתים.
בתמיכה אמריקאית, ישראל מבצעת פשעי רצח עם בעזה מאז ה-7 באוקטובר 2023, והותירה יותר מ-175,000 פלסטינים הרוגים או פצועים, רובם ילדים ונשים, ויותר מ-11,000 נעדרים, בנוסף למאות אלפי עקורים.
במקביל לתוקפנות המתמשכת על רצועת עזה, צבא הכיבוש הישראלי והמתנחלים הגבירו את התקפותיהם בגדה המערבית, כולל במזרח ירושלים, מה שהביא למותם של יותר מ-969 פלסטינים ולפציעתם של כ-7,000 נוספים, על פי נתונים פלסטיניים.
ד 21 מאי 2025 4:42 pm - שעון ירושלים
מתנחלים הציתו אדמות בכפר מאדמה, דרומית לשכם, ביום רביעי בערב.
על פי מקורות מקומיים, מתנחלים תקפו אדמות של אזרחים בפאתי הכפר מאדמה, מדרום לשכם, והציתו אותן.
ראוי לציין כי לאחרונה התגברו התקפות מתנחלים, כולל הצתת אדמות אזרחים בכפרים במחוז שכם ותקיפת רכושם.
ד 21 מאי 2025 2:18 pm - שעון ירושלים
כוחות הכיבוש הישראליים ירו ביום רביעי אש חיה לעבר משלחת דיפלומטית שעמדה בכניסה למחנה ג'נין כדי לבחון את המצב הטרגי שם.
מקורות מקומיים דיווחו כי חיילי הכיבוש הישראליים שהוצבו במחנה ג'נין ירו אש חיה ישירות ובעוצמה לעבר המשלחת הדיפלומטית בזמן שזו הייתה בסביבת מחנה ג'נין כדי לבחון את תנאי המחנה ואת המצור שהוטל עליו.
היא ציינה כי בזמן שהמשלחת הייתה ליד שער הברזל שהציבו כוחות הכיבוש בכניסה המזרחית למחנה, חיילי הכיבוש פתחו באש כבדה לעבר המשלחת וקבוצת עיתונאים שסיקרו את הביקור.
משלחת דיפלומטית ממשרדי חוץ וערבים ביקרה במטה מחוז ג'נין בבוקר יום רביעי וסקרה את המצב בעיר ובמחנה. המושל הציג מצגת מפורטת על המצב הכלכלי של העיר, השפעת התוקפנות על שירותי העיר הבסיסיים, הפסדים מסחריים והרס תשתיות, בנוסף לתנאיה של 22,000 העקורים שנאלצו על ידי הכיבוש לעזוב את בתיהם במחנה.
המשלחת כללה את שגרירי מצרים, ירדן, מרוקו, האיחוד האירופי, פורטוגל, סין, אוסטריה, ברזיל, בולגריה, טורקיה, ספרד, ליטא, פולין, רוסיה, טורקיה, יפן, רומניה, מקסיקו, סרי לנקה, קנדה, הודו, צ'ילה, צרפת, בריטניה, ומספר נציגים של מדינות נוספות.
ד 21 מאי 2025 2:06 pm - שעון ירושלים
משרד הבריאות בעזה הודיע כי מספר ההרוגים כתוצאה מהתוקפנות הישראלית עלה ל-53,655 שהידים ו-121,950 פצועים מאז ה-7 באוקטובר 2023.
על פי משרד התחבורה, 82 שהידים ו-262 פצועים אושפזו בבתי החולים ברצועת עזה ב-24 השעות האחרונות.
היא ציינה כי מספר קורבנות עדיין נמצאים מתחת להריסות וברחובות, וכי צוותי אמבולנס והגנה אזרחית אינם מסוגלים להגיע אליהם.
היא הסבירה כי מספר ההרוגים והפצועים מאז 18 במרץ 2025 הסתכם ב-(3,509 הרוגים, 9,909 פצועים).
ד 21 מאי 2025 1:57 pm - שעון ירושלים
מחוז ירושלים הזהיר מפני הסלמה מסוכנת בעיר הכבושה בימים הקרובים, שכן רשויות הכיבוש הישראליות ממשיכות לארגן סדרה של פעילויות קולוניאליות ויהוד שמטרתן להטיל את הריבונות הישראלית על העיר ירושלים ולבסס את הסטטוס קוו של כיבוש בכוח, תוך הפרה בוטה של המשפט הבינלאומי והחלטות האומות המאוחדות הרלוונטיות.
המחוז הצהיר בהצהרתו כי משטרת הכיבוש הודיעה על התאריך והמפה של "צעדת הדגלים" הפרובוקטיבית, המתוכננת להתקיים ביום שני, 26 במאי. הצעדה תחל בכיכר אל-בוראק, תעבור דרך באב אל-עמוד ושכונת אל-וואד בעיר העתיקה, אזורים המאוכלסים בצפיפות בתושבים פלסטינים.
היא הדגישה כי הצעדה השנתית הזו היא חלק מסדר יום פרובוקטיבי שיטתי, המלווה בדרך כלל בהתקפות על ירושלמים וקריאות גזעניות נגד מוסלמים ונוצרים, תחת הגנה כבדה של משטרת הכיבוש, שתטיל סגר מוחלט על האזור החל מהשעה 12:30 בצהריים.
המחוז הוסיף כי עיריית הכיבוש קראה לקיום מרתון אופניים ביום שישי, 23 במאי, המהווה ניצול של אירועי ספורט כדי לכפות מציאות פוליטית בלתי מקובלת על ידי סגירת רחובות העיר החל מערב יום חמישי, 22 במאי, ועד למחרת בבוקר, בניסיון לבסס את השליטה הישראלית במזרח ירושלים על ידי קידום גילויי ריבונות בעיר הכבושה על פי המשפט הבינלאומי.
בהסלמה נוספת שחושפת את היקף היהירות הקולוניאלית, מחוז ירושלים הצהיר כי המתנחלים ממשיכים בהסתה פומבית ובקידום מה שהם מכנים הנחת "אבן הפינה למקדש לכאורה" על ידי נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ על חורבות מסגד אל-אקצא המבורך. צעד זה מייצג הרחבה של התוכנית לשלול את הריבונות האסלאמית על המסגד ולקדם את הנרטיב המקראי על חשבון זכויות ערביות, אסלאמיות ונוצריות על ירושלים.
המחוז ראה בפעילויות אלה, על אופיין הקולוניאלי התוקפני, מתקפה ישירה על חייהם של הפלסטינים בעיר. שכונות נמצאות תחת מצור, אזרחים מנועים מלזוז, עסקים נסגרים בכוח, ועיתונאים וצוותי תקשורת נתונים שוב ושוב להפרות במהלך הסיקור.
היא הדגישה כי פעילויות אלו, לא משנה כמה אינטנסיביות יהיו, לא ישנו את העובדה המקובלת שירושלים היא בירתה הנצחית של מדינת פלסטין, וכי כל ניסיונות ייהוד ייכשלו לנוכח רצון עמה הנאמן ותמיכתם של אנשי העולם החופשי.
היא ראתה את הקהילה הבינלאומית ואת האומות המאוחדות כאחראים לשתיקתם ולחוסר המעש שלהם נוכח ההסלמה השיטתית הזו, וקראה לגינוי ברור ומפורש של פעילויות ייהוד אלה ולמאמצים רציניים לעצור אותן באופן מיידי.
היא גם הזהירה מפני הסכנות שבפרויקט "ירושלים רבתי", שממשלת הכיבוש מבקשת ליישם על ידי סיפוח ההתנחלויות והעיירות הסובבות אותה, בניית כבישים נרחבים לחיבור ההתנחלויות הללו זו לזו, והטלת עובדה מוגמרת המפרידה בין ירושלים להיחבאה הפלסטינית.
היא קראה לעמים חופשיים, לפרלמנטים ולארגוני זכויות אדם בינלאומיים לנקוט פעולה דחופה כדי לרסן את הכיבוש, לשים קץ להפרותיו, לחשוף את מעשיו הגזעניים ולעמוד לצד תושבי ירושלים במאבקם להישרדותם ולעמידתם איתנה.
ד 21 מאי 2025 8:58 am - שעון ירושלים
כוחות הכיבוש הישראליים הרסו שני בתים ומתקנים בגדה המערבית הבוקר, יום רביעי.
ברמאללה, דחפורים ישראלים הרסו מתקן חקלאי ודיר לצאן בכפר דיר ג'ריר, שניהם בבעלותו של האזרח ח'ירי עלי ח'ודיר. מספר אספקה חקלאית הושמדה גם היא במהלך ההריסה.
בחברון, כוחות גדולים של צבא הכיבוש הסתערו על מספר שכונות בעיר, ותפסו עמדות באזור הכיכר, לפני שהפציצו את ביתו של הקדוש המעונה עבדול קאדר אל-קוואסמי בפעם השנייה.
כוחות הכיבוש עצרו גם מספר משפחות, מנעו גישה לאזור והקימו מחסום צבאי בכניסה הצפונית לחברון.
ראוי לציין כי הכיבוש הרס את ביתו של השהיד אל-קואסמי ב-21 בינואר 2024, אשר נהרג ב-16 בנובמבר 2023.
בבית לחם, כוח צבאי ישראלי, מלווה בכלי רכב צבאיים ובדחפורים, הסתער על אזור חאלת אל-דליה וקורנט אל-דמאס מדרום לעיירה נחלין, כהכנה למבצע הריסה.
ד 21 מאי 2025 8:48 am - שעון ירושלים
מספר אזרחים נפצעו ונעצרו, עם שחר והבוקר היום, יום רביעי, במהלך פשיטות כוחות הכיבוש הישראליים על אזורים שונים בגדה המערבית.
בג'נין, אגודת הסהר האדום מסרה כי צוותיה העבירו נער בן 17 שנפצע בבטנו במהלך הפשיטה של כוחות הכיבוש על העיר קבטיה.
כוחות הכיבוש הישראליים הסתערו על העיירה, מלווים בדחפורים צבאיים, והחלו לרוקן רחובות ליד מסגד אל-זהרה ושכונת אבו אל-ראב. הם גם הרסו את התשתית של כמה רחובות, בעוד רחפנים ריחפו מעליהם.
כוחות הכיבוש עצרו את עומר אל-עקרה ובנו מחמוד, את מוחמד עימאד אבו אל-רב, ואת מאג'ד אבו אל-רב ובנו איהאב, בעוד כוחות הכיבוש ממשיכים לפשוט ולחפש בבתים של אזרחים, לעצור את בעליהם ולחקור אותם במקום.
ביריחו, דיווח הסהר האדום הפלסטיני כי צוותיו הגיבו לצעיר שנפצע מירי חי בידו בשכונת קטיף אל-וואד ביריחו ופינו אותו לבית החולים.
צבא הכיבוש הסתער על שכונת קטיף אל-וואד ביריחו ופשט על בניין מגורים לפני שנסוג מהעיר.
ברמאללה, כוח של צבא הכיבוש הסתער על ביתוניה ועצר את אמו, בנו ואחיינו של האסיר באדר ארמוש.
כוח גדול של צבא הכיבוש הסתער גם על מחנה ג'לזון ופתח במסע מעצר שכוון לשבעה אזרחים, כלומר: מוחמד סאפי (אביו של השהיד אייסר סאפי), אייסר ראאד סאפי, ע'סאן ריאד סאפי, ת'אר רמדאן סאפי, רמי מוחמד עליאן, עבדול נאסר מוחמד מחמד מחמד מחמד.
כוחות הכיבוש תקפו מספר צעירים במהלך פשיטה על בתי אזרחים במחנה, מנעו מהמתפללים להגיע לתפילת שחר ופוצצו את דלתותיה של חנות מסחרית.
בקלקיליה, כוחות הכיבוש עצרו את הצעיר, אחמד ג'מאל אל-ג'זאר, לאחר פשיטה וחיפוש בביתו.
כוחות הכיבוש הסתערו על העיר מהכניסה המזרחית שלה, נסעו ברכביהם דרומה והתפרסו בכמה שכונות, כולל שכונת אל-קוראן ורחוב שכם. הם גם פשטו על בניין מגורים סמוך לבית הספר יוסף עודה.
ג 20 מאי 2025 11:42 am - שעון ירושלים
כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים את המצור ההדוק על מחנות הפליטים טול כרם ונור שאמס, כאשר מדי פעם נשמעים יריות ופיצוצים, כאשר המתקפה נכנסת ליומה ה-114 על רקע הסלמה של התקפות ותגבורת צבאית מתמשכת.
מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש מונעים מתושבים לחזור לבתיהם, שמהם נעקרו בכוח, כדי לבדוק אותם או לאסוף את חפציהם שנותרו. יותר מ-4,200 משפחות, המונות למעלה מ-25,000 תושבים, נעקרו בכוח משני המחנות.
ככל שההסלמה נמשכה, כוחות הכיבוש הרסו לחלוטין יותר מ-400 בתים והרסו חלקית 2,573 אחרים. הם גם אטמו את הכניסות והסמטאות של שני המחנות בתלוליות עפר, והפכו אותם לאזורים מבודדים, כמעט חסרי חיים.
כתבנו מסר כי כוחות הכיבוש שולחים תגבורת צבאית מסביב לשעון, מסיירים ברחובות הראשיים ובשכונות, משתמשים בצופרים פרובוקטיביים, נוהגים נגד התנועה ומציבים שוב ושוב מחסומי פתע, במיוחד במרכז העיר, ברחוב שכם ובכיכר שווייקה בשכונה הצפונית.
שכונות שני המחנות עדות לפריסה נרחבת של כוחות כיבוש, שהפכו מספר בתים לעמדות צבאיות ועמדות צלפים, על רקע אש כבדה ומרדף אחר כל מי שמנסה להיכנס למחנה או להתקרב לבתיהם.
מחנה נור שמס היה עד למסע הריסה שכוון נגד מבני מגורים בשכונותיו העיקריות, שפגע ביותר מ-20 מבנים, כולל דירות, וגרם נזק לבניינים שכנים. זאת, כחלק מתוכנית הכיבוש להרוס 106 מבנים במחנות טול כרם ונור שאמס, לפתוח רחובות וכבישים ולשנות את מאפייניהם הגיאוגרפיים.
בהתפתחות קשורה, כוחות הכיבוש הישראליים הסתערו היום עם שחר על פרבר אקטבה שממזרח לעיר, והתפרסו ברחובות הראשיים והצדדיים שלו. לאחר מכן עצרו חיילים ישראלים את האסיר המשוחרר סעד עות'מאן בסיס לאחר שפשטו על ביתו.
ברחוב שכם ובשכונה הצפונית הסמוכה, כוחות הכיבוש ממשיכים להשתלט על מספר מבנים ובתי מגורים לאחר שפינו בכוח את תושביהם והסבו אותם לבסיסים צבאיים. חלק מהמבנים הללו נותרו מאוכלסים כבר יותר מחודשיים.
התוקפנות המתמשכת הביאה למותם של 13 אזרחים, ביניהם ילד ושתי נשים, אחת מהן הייתה בחודש השמיני להריונה. כמו כן דווח על עשרות פצועים ומעצרים, יחד עם הרס נרחב של תשתיות, כולל בתים, חנויות וכלי רכב, אשר נפגעו מהריסה, הצתה, ביזה וגניבה.
ג 20 מאי 2025 11:23 am - שעון ירושלים
כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים בתוקפנותם נגד העיר ג'נין והמחנה שלה זה היום ה-120 ברציפות, ומרחיבים את פעולות ההרס והדחפורים בתוך המחנה במטרה לשנות את מאפייניו ומבנהו, בנוסף להמשך מניעת הכניסה אליו.
מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש סללו כ-15 כבישים בתוך מחנה ג'נין, המשתרע על שטח של פחות מחצי קילומטר רבוע.
בצטטו את עיריית ג'נין, ציין הדו"ח כי תשתיות המחנה נהרסו כליל, בנוסף להרס של 60% מתשתיות העיר, כולל 120 קילומטרים של כבישים, 42 קילומטרים של צינורות מים ו-99 קילומטרים של קווי ביוב.
כוחות הכיבוש הישראליים הסתערו על אזור האוניברסיטה הערבית-אמריקאית בג'נין בערב יום שני, הציבו מחסום בכביש המוביל לכפר ג'לקמוש ממזרח, וגרמו לפקק תנועה. כלי רכב וציוד של הכיבוש הישראלי היו גם ליד מעונות האוניברסיטה, בהם שוכנים עקורים ממחנה הפליטים ג'נין, שנעקרו בכוח מבתיהם מאז תחילת התוקפנות.
כוחות הכיבוש ממשיכים לירות תחמושת חיה באופן אינטנסיבי גם בתוך מחנה ג'נין, למרות העובדה שהוא ריק לחלוטין מתושביו. אתמול, יום שני, כוחות הכיבוש היו בכניסה למחנה, המכונה "כיכר הסוסים".
מקורות מקומיים אמרו כי התמונות המעטות שצצות ממחנה ג'נין מראות הרס חסר תקדים לבתים, רכוש אזרחים ותשתיות.
הכיבוש מגבירה את תגבורתו הצבאית למחנה ג'נין וסביבתו, ופורס דיוויזיות חיל רגלים בקרבת מקום.
אתמול, כוחות הכיבוש הסתערו על הכפרים אום אל-תות וח'ירבת תלפית, ממזרח לג'נין, פרסו יחידות חיל רגלים ופשטו על מספר בתים.
כפרים במחוז ג'נין עדים לפשיטות כמעט יומיות, בעוד שהתוקפנות נגד העיר והמחנה נמשכת. תנועות צבאיות יומיות נרשמות ברוב כפרי המחוז, יחד עם נוכחות מתמדת של סיורים וכלי רכב ישראליים.
כוחות הכיבוש ממשיכים גם הם בסגירה מוחלטת של מחנה ג'נין, ומונעים גישה אליו, תוך המשך פעולות ההרס והדחפורים בתוך המחנה, שמטרתן לשנות את מבנהו ומאפייניו.
על פי הערכות עיריית ג'נין, כ-600 בתים נהרסו כליל במחנה, בעוד שהשאר ניזוקו חלקית והפכו לבלתי ראויים למגורים.
ג'נין ספגה גם נזק נרחב למתקנים, בתים ותשתיות, במיוחד בשכונות המזרחיות ובאל-חדאף.
משפחות מהמחנה, יחד עם מאות משפחות מהעיר והסביבה, נותרות עקורות בכוח עד היום. עיריית ג'נין מדווחת כי מספר העקורים מהמחנה ומהעיר עלה על 22,000, המהווים 23% מכלל אוכלוסיית העיר והמחנה.
המצב הכלכלי בג'נין ממשיך להידרדר, עם הפסדים מסחריים כבדים כתוצאה מהתוקפנות. דבר זה הוביל לסגירת חנויות רבות ולירידה במספר החנויות הנכנסות לעיר מבחוץ. יתר על כן, הדחפורים והרס התשתיות והרחובות הביאו גם לנזק למספר רב של חנויות ולסגירתן של מספר מהן, במיוחד בשכונות המערביות, החוות שיתוק כלכלי כמעט מוחלט. התוקפנות גרמה להפסדים שמוערכים בתחילה ביותר מ-300 מיליון דולר, בעוד שהעירייה מעריכה כי כ-4,000 אזרחים מג'נין ו-2,000 תושבי המחנה איבדו את מקום עבודתם.
מאז תחילת המתקפה על העיר והמחנה ב-21 בינואר, נהרגו 40 בני אדם, יחד עם עשרות נוספים נפצעו ונעצרו.
ג 20 מאי 2025 10:06 am - שעון ירושלים
כוחות הכיבוש הישראליים הרסו שני דירי צאן ופארק בבית לחם וכבשו את ירושלים ביום שלישי.
מקורות מקומיים דיווחו כי כוחות הכיבוש פרצו לאזור "אוש ע'וראב" ממזרח לבית סאחור, ממזרח לבית לחם, והחלו להרוס את הפארק הכולל אולם חתונות.
בירושלים הכבושה, כוח גדול של משטרת ישראל הסתער על מחנה הפליטים שועפט, בליווי שני דחפורים, והחל להרוס שני דירי צאן וסוסים.
ג 20 מאי 2025 9:54 am - שעון ירושלים
בבוקר חדש, כבד מריח של אבק שריפה ודם, התעוררו הפלסטינים אתמול, יום ראשון, לטרגדיה חדשה לאחר שישראל כיוונה חמישה עיתונאים במכונת המלחמה שלה בו זמנית. למרות זאת, המראה לא היה זרה לעזה, שכן הכיבוש התרגל להרוג עיתונאים ברצועה מאז תחילת מלחמתו בה לפני 19 חודשים.
חמשת העיתונאים הללו לא היו סתם מספרים שנוספו לרשימה ההולכת וגדלה של קדושים מעונים. הם היו עדים לטבח וסיפרו את סיפוריהם של האנשים המותשים מתחת להריסות, ובו בזמן, כמוהם, ניסו להציל את עצמם ואת משפחותיהם, יום אחר יום.
כתב אל-ג'זירה דיווח כי תקיפות אוויריות ישראליות כוונו, עם שחר ביום ראשון, נגד העיתונאים עזיז אל-חג'אר, עבדול רחמן אל-עבדאללה, נור קנדיל, בעלה, העיתונאי חאלד אבו סייף, ואחמד אל-זינאטי, והביאו למותם יחד עם מספר מבני משפחותיהם.
מהנדס עיתונאי
העיתונאי אחמד אל-זינאטי (בן 35) היה צעיר שאפתן שהתנגד לתנאי המצור והאבטלה, ועבר מהתמחותו העיקרית בהנדסה אזרחית לעולם העיתונות, לאחר שסיים גם תואר שני במנהל עסקים בהצטיינות יתרה, ודורג ראשון בכיתתו.

חברו הקרוב, סיראג' אבו חמאם, מספר כי לאחר שנסגרו בפניו עבודות הנדסה עקב המצור, אל-זינאטי פנה לעיתונות, ועבד עם מספר ארגונים, ביניהם רשת התקשורת סיראג'.
הוא גם כתב עבור בלוגים ואתרי אינטרנט זרים, בעיקר Tumbler, ותיעד באמצעות אודיו ווידאו את כל המשברים ההומניטריים ואת סיפורי המאבק היומיומיים ברצועת עזה. הבלוג שלו, שאחריו עוקבים אלפי אנשים ברחבי העולם, היה מראה שהעבירה את סבלם של תושבי עזה בשפות אחרות.
לאחרונה, הוא התמקד בתיעוד הרעב והאסון ההומניטארי בעזה, והושפע עמוקות מהטבח וההפצצות. הוא לא יכול היה לשאת את החדשות על שפיכות דמים והרס, ודאגתו העיקרית הייתה לעצור את מפל רצח העם הזה, אומר אבו חמאם.
בחודש הראשון של המלחמה, ביתו של אל-זינאטי בחאן יונס ספג הפגזה כבדה, שהובילה למותם של שני ילדיו, מוסא וחאלד, ולפציעה קשה של אשתו, בעוד שבנו, מוחמד, שרד. רק לפני ארבעה חודשים, הוא התברך בילד חדש, אותו קרא "חאלד" על שם ילדו האבוד. אז, פשיטות הכיבוש חזרו שוב, והרגו את אחמד, אשתו, הרוקח "נור אל-הודה אל-מדהון" ותינוקם, ח'אלד.
אבו חמאם אומר: אחמד היה מודל לאדם חרוץ, והוא התכונן לקבל תואר דוקטור. מחמוד אל-אילה, חבר נוסף של אחמד, מספר, "הקדוש המרטיר היה להוט לחשוף את פשעי הכיבוש באמצעות עבודתו בניטור וניתוח", והוסיף, "הוא היה מיומן בניתוח מקורות גלויים והיה מיומן באיסוף ופירוק ראיות".
הזוג ובתם התינוקת
העיתונאית נור קנדיל ובעלה, העיתונאי חאלד אבו סייף, הציבו דוגמה לשותפות מקצועית וזוגית. שניהם למדו עיתונאות ועבדו יחד כצוות, צילמו, ערכו והפיקו סרטים דוקומנטריים כעיתונאים עצמאיים, סיקרו ותיעדו סיפורים אנושיים עבור כלי תקשורת שונים.

מוחמד קנדיל מספר שאחותו נור הייתה אנרגטית, נלהבת ושאפתנית, בלתי נלאית. בנוסף לעבודתה כצלמת ועורכת וידאו עצמאית, היא עבדה במחלקת התקשורת ויחסי הציבור בבית החולים יפה בדיר אל-בלח עד למותה הקדוש.
נור וחאלד קיבלו את פני בתם היחידה לפני ארבעה חודשים, וקראו לה "ספטמבר השלום", במקביל למשא ומתן שהוביל להפסקת האש האחרונה בינואר.
לדברי מוחמד, הזוג התכונן להשיק פרויקט מדיה בפלטפורמות המדיה החברתית ולאחרונה רכש מחשב נייד לשימוש לעריכה. אולם, ההפצצה הישראלית לא אפשרה להם זמן, והם נהרגו יחד עם בתם הקטנה, וקברו יחד איתם חלום שמעולם לא ראה אור יום.
חברתה של השהידה, העיתונאית דיאנה אל-מע'רבי, מספרת כי הייתה רכזת פעילה ורגועה בבית הקפה "אל-ת'וראיה" לתקשורת ומדיה (ארגון לא ממשלתי) מאז 2017. היא דורגה במקום הראשון בכיתתה בלימודי תקשורת במכללה הטכנית הפלסטינית, והייתה ידועה ב"נימוסיה, באלגנטיות ובהישגיה השקטים", כמו גם ב"התעניינותה העמוקה בנושאים לאומיים ובהתנגדות".
עיתונאי ועובד סיוע
העיתונאי בזיל אל-סאקה מספר על חברו, העיתונאי המנוח עבדול רחמן אל-עבדלה, שנולד בשנת 1994 ובעל תואר ראשון בעיתונאות. הוא סיפר שעבד כצלם עיתונות עצמאי וייסד פלטפורמה מקוונת בשם "הונה אל-וטן", דרכה פרסם חדשות, דיווחים וחומרים דוקומנטריים.

אל-עבדאללה היה נשוי ואב לארבעה ילדים. למרות שקיבל איומים מצד המודיעין הישראלי להפסיק לפרסם, הוא המשיך בעבודתו ללא היסוס. הוא הותקף בהפגזה ליד ביתו בעיירה אל-קרארה, מצפון לחאן יונס.
עבדול רחמן לא היה רק עיתונאי, אלא גם הומניטרי. הוא ניהל מחנה לעקורים, וסיפק להם הוספיס, חבילות מזון ומי שתייה.
עזיז ומשפחתו
באוניברסיטת אל-אקצא, עזיז אל-חג'אר למד עיתונאות והחל את הקריירה שלו שם בשנת 2015, כשהוא מתחלף בין עבודה רשמית לעבודה כפרילנסר. הוא עבד תקופה עם ערוץ הטלוויזיה פלסטין ועם מוסדות שונים כעיתונאי עצמאי.

חברו, טארק אל-דאק, אומר שעזיז היה נלהב מחשיפת האמת וחשיפת פשעי הכיבוש. בנוסף לעבודתו העיתונאית, הוא הפיק יצירות דרמטיות עבור ערוץ אל-אקצא.
מותו של עזיז היה נורא. הוא נהרג יחד עם אשתו ושניים משלושת ילדיו, בעוד בתו הצעירה נפצעה קשה.
משפטם של העבריינים
תחסין אל-אסטל, סגן ראש איגוד העיתונאים הפלסטיני, אמר מצידו כי מעשי הטבח נגד עיתונאים הפכו לשיטתיים, וכי הכיבוש הורג אותם ללא הרתעה או דין וחשבון בינלאומי.
הוא אישר כי האיגוד יצר קשר עם הפדרציה הבינלאומית של העיתונאים ועם כל הגורמים הבינלאומיים, ודרש את יישום החלטת מועצת הביטחון 2222 של האו"ם, שפורסמה בשנת 2015, הקובעת את הגנת העיתונאים והעמדתם לדין של מנהיגי הכיבוש בפני בית הדין הפלילי הבינלאומי.
על פי נתוני הסינדיקט, מספר העיתונאים שנהרגו במלחמה בעזה עלה ל-217, רובם ביצעו את תפקידם המקצועי במאמץ אחרון להעביר את קול עמם לעולם.
ג 20 מאי 2025 9:48 am - שעון ירושלים
הכיבוש אינו זקוק עוד לראיות או הוכחות חדשות כדי להוכיח את כיעור פשעיו וגזענותו. די בפשעיו היומיומיים כדי לחשוף את פניו האמיתיות לעולם. מה שקורה בעיירות ברוקין וכפר א-דיק, ממערב למחוז סלפית, הוא התגלמות בוטה של פנים מחרידות אלה, כאשר פרקים של תוקפנות נמשכים ללא הרף, בסצנה המשקפת את מהות הכיבוש הזה ואת עומק מדיניותו המדכאת והגזענית.
במשך היום החמישי ברציפות, כוחות הכיבוש הישראליים ממשיכים את מתקפתם על שתי העיירות, והותירו קדוש מעונה אחד בבורקין ועשרות עצורים, על רקע פשיטות חוזרות ונשנות על בתים ועסקים, והרס נרחב של רכוש אזרחי.
ראש עיריית ברוקין, פאד סברה, התייחס לאירועים: "היקף ההרס שפקד את העיירה הוא חסר תקדים", וציין כי כוחות הכיבוש פרצו במכוון לבתים, השחיתו את תכולתם וגנבו תכשיטי זהב, סכומי כסף ותעודות זיהוי, בנוסף להתעללות בנשים, ילדים וקשישים. הוא הדגיש כי הכיבוש הפך את בתי האזרחים לצריפים צבאיים לאחר שגירש את תושביהם, וכי חייליו צילמו בתוכם תמונות מזכרות. סצנה זו הדגימה את חולשת הכיבוש, את הבלבול של צבאו ואת כישלונו לשכנע את העולם בכיבוד זכויות האדם.
סברה הוסיף, "דחפורי הכיבוש ממשיכים ליישר שטחי אדמה גדולים ולעקור עצים, בניסיון לכפות מציאות חדשה בכוח הנשק, תוך שליחת תגבורת צבאית נוספת לאזור".
הוא המשיך, "עיריית בורקין לא ניצלה מאכזריות התוקפנות, כאשר חיילי הכיבוש הסתערו על הבניין והרסו את תכולתו, כולל מרכז השירות, מחשבים וציוד חיוני."
המצב בכפר א-דיק אינו טוב יותר, כאשר תושבים מתארים את המצב שם כ"קטסטרופלי", על רקע מדיניות הענישה הקולקטיבית המתמשכת זה היום החמישי ברציפות, המכוונת בבירור כלפי יותר מ-6,000 תושבי העיר. אזרחים אמרו כי שוררת אווירה של טרור ופחד בקרב האוכלוסייה, ובמיוחד בקרב ילדים ונשים, החיים במצב של חשש וחרדה מתמידים, מחשש לפשיטות פתאומיות, ונדליזם, מעצר, עינויים וגירוש מבתיהם.
כוחות הכיבוש לא נעצרו בתוקפנותם נגד אזרחים ורכושם, אלא הרחיבו את תוקפנותם וכללו גם מוסדות חינוך ומקומות פולחן. כוחות הכיבוש פשטו על המסגדים של שתי העיירות יותר מפעם אחת, השחיתו את תוכנם, מנעו את הקריאה לתפילה ואת קביעת התפילות, והשתמשו ברמקולים של המסגדים כדי להכריז על הטלת עוצר.
ג 20 מאי 2025 8:42 am - שעון ירושלים
אזרח נורה הבוקר, יום שלישי, בתחמושת חיה, בעוד שאחרים סבלו מחבלות ופציעות במהלך קמפיין של פשיטות ומעצרים באזורים שונים בגדה המערבית.
בשכם, מקורות בסהר האדום הפלסטיני דיווחו כי אזרח בן 62 נפצע מירי חי בכף רגלו במהלך פשיטה של כוחות הכיבוש על מחנה הפליטים אל-עין.
עם שחר, ג'יפים ישראליים פרצו לחלקה המזרחי של שכם וסיירו בכמה רחובות, מבלי שדווח על מעצרים או פצועים.
בטול כרם, כוחות הכיבוש עצרו שני צעירים, מוחמד בילאל אבו אל-עון וראאד עמאר ברכאת, לאחר שפשטו על בתיהם וערכה חיפוש.
בינתיים, כוחות אלה עצרו את הצעיר, סעד עות'מאן בסיס, לאחר שפרצו לביתו בפרבר אקטבה. הוא עצור לשעבר.
ברמאללה, כוחות הכיבוש עצרו שני צעירים, קאסם עבד אל סלאם אל-ברגותי ואנס משעל אל-ברגותי, במהלך פשיטה על העיירה כובר, לאחר שפשטו על בתיהם ובזזו את תכולתם.
באותו הקשר, כוחות הכיבוש הסתערו על העיירות והכפרים ביר זית, סילוואד, מחנה הפליטים ג'לזון, בילעין, ח'רבתא בני חרית' ושכונת ג'בל אל-טאוויל בעיר אל-בירה, ופשטו על מספר מבנים ובתים של אזרחים.
בבית לחם הסתערו כוחות הכיבוש על העיירה אל-ח'דר בדרום, פשטו על מספר בתים ועצרו: אסאעד סעיד סובאיח, איברהים מרזוק סלאח ובנו מוחמד, איהם אחמד עותמאן סובאיח, מוחמד אבו זייד, איברהים אבו אבו-זיד, איברהים אבו אבו-זיד, איברהים אבו אל-ג'ומאן, עאלאח אחמד, עדאל אחמד, עדאל אחמד, עדאל. עיסא.
כוחות אלה עצרו גם את הנער חמאם עיסא עלי טקאטקה (בן 17) מהעיירה בית פג'אר בדרום.
בחברון, קבוצת מתנחלים פרצה לביתו של אכרם סארי אבו סובחה בח'ירבת אל-פח'ית באזור מסאפר יטא, ותקפה אותו ואת אשתו, וגרמה להם לסבול מחבלות ופציעות.
הם גם ניפצו רכב והשמידו מצלמות בבית הספר אל-פחית לאחר שפרצו אליו.
ג 20 מאי 2025 8:39 am - שעון ירושלים
עשרות אזרחים, רובם ילדים ונשים, נהרגו ונפצעו מאז עלות השחר של יום שלישי, כאשר כוחות הכיבוש הישראליים חידשו את ההפצצות האלימות על מספר אזורים ברצועת עזה.
בהתפתחויות האחרונות בשטח, מקורות רפואיים הודיעו על מותם של חמישה אזרחים, בהם שלושה ילדים, מירי רחפנים ישראלי במחנה הפליטים חאן יונס בדרום רצועת עזה.
ארבעה אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו בתקיפה אווירית של מטוסי קרב ישראליים על אזור בית הספר ח'ליפה, בו שוהים עקורים בפרויקט בית לאהיה בצפון.
בעיר עזה, אישה נהרגה ואחרים נפצעו כאשר כוחות הכיבוש הפציצו דירת מגורים ברחוב אל-נפק בשכונת אל-דראג'.
שלושה עשר אזרחים נהרגו כאשר מטוסי קרב ישראליים הפציצו את בית משפחת אבו סמרה בדיר אל-בלח, במרכז רצועת עזה.
בינתיים, 15 אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו כאשר מטוסי קרב ישראליים הפציצו את תחנת הדלק ראדי ממערב למחנה נוסייראת במרכז רצועת עזה.
בעיר עזה, 13 אזרחים נהרגו ואחרים נפצעו כאשר בית הספר מוסא בן נוסייר, המאכלס עקורים בשכונת אל-דראג' במרכז העיר עזה, הותקף.
בינתיים, אזרח נהרג בהפצצה ישראלית ברחוב אל-סיכה בשכונת אל-זייתון, דרום-מזרחית לעיר עזה.
הצעיר, עמאר עבדו, מת גם הוא מפצעיו שספג בפיצוץ צומת פלמירה לפני שבועיים.
בצפון רצועת עזה נהרגו תשעה אזרחים ונפצעו נוספים בתקיפה אווירית ישראלית על בית משפחת אל-מקיד בג'באליה, מצפון לרצועת עזה.
בדרום רצועת עזה, שלושה בני אדם נהרגו ואחרים נפצעו בתקיפה של רחפן ישראלי באזור אל-מנארה, מזרחית לחאן יונס.
מספר ההרוגים, שאינו סופי, נהרגו מאז עלות השחר היום כתוצאה מסדרה של תקיפות אוויריות ומעשי טבח אכזריים שביצעו כוחות הכיבוש, שהפציצו בתים ואוהלים בהם שוכנו עקורים ברצועת עזה. לפי מקורות רפואיים.
ספינות תותחים ישראליות יורות לעבר בתים של אזרחים בבית להיא, מצפון לרצועת עזה.
מאז ה-7 באוקטובר 2023, כוחות הכיבוש הישראליים פתחו במתקפה על רצועת עזה, שהביאה למותם של 53,486 אזרחים, רובם ילדים ונשים, ולפציעה של 121,398 נוספים. זהו מספר ראשוני, כאשר מספר קורבנות עדיין מתחת להריסות וברחובות, ללא אפשרות להגיע אליהם על ידי אמבולנסים וצוותי חילוץ.
ב 19 מאי 2025 10:20 pm - שעון ירושלים
רשויות הכיבוש הישראליות שחררו היום, יום שני, 10 עצורים מרצועת עזה.
הוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRC) הצהיר כי צוותיו הקלו על שחרורם של 10 העצורים, העבירו אותם ממעבר כרם שלום לבית החולים לחללי אל-אקצא, ותקשרו עם משפחותיהם כדי לפגוש אותם ולאחד אותם.
היא אישרה שהיא תומכת באופן קבוע בהעברת עצורים משוחררים לעזה, ומפקחת על העברתם לבתי חולים, בתיאום עם משרד הבריאות, לצורך בדיקות רפואיות נחוצות ואספקת ביגוד ופריטי היגיינה אישית.
ראוי לציין כי מספר האסירים בבתי הכלא של הכיבוש, נכון לתחילת מאי, הגיע ליותר מ-10,100, כולל 37 אסירות, יותר מ-400 ילדים, 3,577 עצירים מנהליים ו-1,846 עצירים מעזה המסווגים כ"לוחמים בלתי חוקיים". נתון זה אינו כולל את כל העצורים מעזה, ובפרט את אלה המוחזקים במחנות המסונפים לצבא הכיבוש.
ב 19 מאי 2025 9:24 pm - שעון ירושלים
משרד החוץ של קטאר מסר כי ראש הממשלה ושר החוץ, השייח' מוחמד בן עבד אל-רחמן אל-ת'אני, דנו היום עם שר החוץ התוניסאי מוחמד עלי נפטי בהתפתחויות האחרונות ברצועת עזה וביחסי שיתוף הפעולה בין שתי המדינות.
ראש הממשלה אישר את תמיכתה המתמשכת של קטאר בפיתוח הרצוי של תוניסיה, וציין את נכונותן של שתי המדינות לחזק את שיתוף הפעולה המשותף ביניהן בתחומים שונים.
שני הצדדים החליפו דעות בנושאים מרכזיים בעלי עניין משותף בזירה האזורית והבינלאומית, ובראשם העניין הפלסטיני. הם אישרו את תמיכתם המלאה וסולידריותם עם העם הפלסטיני במאמציו להחזיר לעצמו את כל זכויותיו ההיסטוריות הלגיטימיות.
הם הביעו את "דחייתם המוחלטת וגינויים הנחרצים של תוכניות הישות הכובשת שמטרתן לעקור בכוח פלסטינים מאדמותיהם, ושל פשעי רצח העם שהיא מבצעת נגד העם הפלסטיני, בניסיון נואש לחסל את מטרתם הצודקת".
על פי סוכנות הידיעות הקטארית, שני השרים הדגישו את החשיבות של פתיחת משא ומתן בין שרי הסחר של שתי המדינות, במסגרת השותפות הכלכלית והסכם הסחר החופשי הקרובים, בהשתתפות מועצת העסקים הקטארית-תוניסאית, כדי לבחון הזדמנויות ואופקים חדשים לשיתוף פעולה ושותפות.
ב 19 מאי 2025 9:19 pm - שעון ירושלים
המרכז הפלסטיני למחקר ומדיניות (PCRP) ארגן פאנל דיון להצגה ודיון במאמר מחקר שכותרתו "תוכניות לא פלסטיניות לשיקום עזה: דחיקה לשוליים של התפקיד הפלסטיני או שותפות עמו?" המאמר הוצג על ידי ג'ורג' זיידן, מנהל מרכז קרטר בפלסטין, ונכחו בו קבוצה נבחרת של חוקרים, מומחים ונציגים של ארגונים רשמיים ואזרחיים.
בדיון נכחו: ד"ר אסתפן סלאמה, יועצת ראש הממשלה לשעבר לתכנון ותיאום סיוע, וא. ד"ר מוחמד זיארה, שר העבודות הציבוריות לשעבר ויו"ר ועדת שיקום עזה לשעבר, ואת הסמינר הנחה ד"ר מונטסר ג'ראר, מנהל מרכז המחקר הפלסטיני.
המסמך הדגיש מספר תוכניות ויוזמות שהוצעו על ידי גופים בינלאומיים בנוגע לעתיד השיקום ברצועת עזה בעקבות ההרס הנרחב שנגרם כתוצאה ממלחמת ישראל האחרונה, בהיעדר תוכנית פלסטינית מאוחדת להתמודדות עם אתגר זה.
המאמר השווה בין שמונה תוכניות בולטות וסקר תוכניות אחרות. המסמך ציין כי התפקיד הפלסטיני נעדר לחלוטין בהכנת תוכניות אלו, וכי רובן אינן כוללות את הרשות הפלסטינית ומוסדותיה, בהנחה שתפקידי יישום ופיקוח מוקצים לגורמים חיצוניים או ערביים, ובכך משחזרים את מודל התלות ומאיימים לכינון מציאות פוליטית חדשה החורגת מעבר לרצון הלאומי.
המסמך חשף כי תוכניות אלו נתמכו על ידי מוסדות שאינם מאמינים בפתרון שתי המדינות או בזכויות העם הפלסטיני. אלא שהם מתנגדים לרשות הפלסטינית ולארגון השחרור הפלסטיני, ואינם מציעים שום פתרון פוליטי שיבטיח סיום המלחמה או ישיג הסדר מקיף. המסמך ציין כי יוזמות אלה אינן מתייחסות לרצח העם והטיהור האתני שמבצעת ישראל בעזה, וגם אינן מתייחסות לקשר הגיאוגרפי והפוליטי בין הגדה המערבית לרצועת עזה. המסמך הדגיש גם כי רוב תוכניות השיקום קושרות תנאי ביטחון ישראליים מחמירים, כולל פירוק נשק והקמת אזורי חיץ, ללא כל התחייבות להסרת המצור או להכרה בזכויות הלאומיות הפלסטיניות.
בדיונים שהתקיימו לאחר הצגת המסמך, הדגישו הדוברים כי הסכנה האמיתית טמונה ב"שיקום עזה ללא אנשיה", כלומר, ללא השתתפות הרשות הפלסטינית הלגיטימית ומוסדותיה, וללא ייצוג עממי אמיתי. הם הזהירו כי חלק מהתוכניות, למרות אופיין ההומניטרי המוצהר, מסתירות פרויקט פוליטי המעצב מחדש את הנוף הפלסטיני, מחליש את אחדות קבלת ההחלטות הלאומית ומסכל את הסיכויים לעצמאות ממשית.
פיתוח תוכנית לאומית ריבונית
המושב הסתיים עם סדרה של המלצות, שבראשן דחיית כל תוכנית שיקום שאינה נובעת מקונצנזוס לאומי מקיף וניסוח חזון פלסטיני מאוחד בהובלת מוסדות רשמיים המקשר בין שיקום לשחרור פוליטי. לפתח תוכנית ריבונית ופיתוחית שתשמור על עצמאות פיננסית ומנהלית, המבוססת על שקיפות ופיקוח לאומי, תוך דחיית אפוטרופסות בינלאומית או פתרונות זמניים המערערים על הריבונות ומרחיבים פילוגים. קריאה לפיקוח בינלאומי מקצועי וניטרלי על מנגנוני מימון ויישום, נקי מכל אג'נדה פוליטית.
הדוברים הדגישו את הצורך שכל תוכנית שיקום תהיה עקבית עם החלטות האו"ם והמשפט הבינלאומי, תוך הדגשת חשיבות התיאום בין הגדה המערבית לעזה, והבטחת שכל תוכנית תשאף למנוע עקירה, להבטיח כניסה חופשית של סחורות ולהקל על החיים הפלסטיניים.
הדוברים הדגישו חששות כי עיכוב או מניעת שיקום עלולים להפוך לכלי לעקירת פלסטינים, שכן אין עקירה מרצון. אלו שאיבדו את בתיהם נאלצים להגר. הדוברים הדגישו כי הפסקת מעשי האיבה היא תנאי הכרחי לקיום כל ועידת שיקום, תוך הדגשת הצורך לשמור על סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים במזרח הקרוב (אונר"א) ככלי לסיוע ופיתוח וכשומר על הזיכרון הלאומי הפלסטיני.
הדוברים העלו גם שאלות מרכזיות, ובראשן: כמה זמן תישאר ישראל בעזה? איך ייראה חמאס אחרי המלחמה? באיזה תרחיש הרשות הפלסטינית ואש"ף יכלו להשתלט על הרצועה? תוך הדגשה כי אין לעשות זאת בצל טנק ישראלי או בעימות עם חמאס.
הדוברים הדגישו כי אחדות לאומית היא תנאי מוקדם לשיקום, והזהירו כי היעדר עמדה מאוחדת יוביל לכישלון התהליך כולו. הם הדגישו כי יש לשלוט בתהליך באופן פנימי כדי להבטיח את הצלחתו.
המלצות הסימפוזיון הדגישו גם את הצורך להטיל על ישראל את האחריות המלאה להרס ולהרג בעזה. הדוברים הדגישו כי קרן השיקום לא צריכה לפטור את ישראל מפשעיה או מאחריות. תוכניות לא-פלסטיניות משקפות את סדר היום של המפלגות שהכינו אותן, ואסור לנו להתייחס אליהן כפי שהן. המשתתפים הדגישו את הצורך להתמודד עם המלחמה המתנהלת נגד אונר"א, בעוד שהרס המחנות והכפרים בגדה המערבית נמשך, וקראו להגנה על תפקידה החיוני בהקשר זה.
מרכז מחקר: שיקום הוא שער לאחדות, לא לתלות.
מושב זה מתקיים בתקופה שבה הסוגיה הפלסטינית, ובמיוחד עתידה של עזה, חווה גל פוליטי ודחיפה אזורית ובינלאומית להצעת מודלים ופרויקטים לשיקום. אלה עשויים להכיל בתוכם הזדמנויות להבנה, או שהם עלולים לאיים להנציח מציאות כפויה הרחוקה מהרצון הלאומי הפלסטיני.
מרכז המחקר הפלסטיני מדגיש כי שיקום עזה חייב להיות שער לסיום הפילוג ולחיזוק האחדות הלאומית, לא אמצעי לכפיית פתרונות חלקיים או לשחזור מציאות של הגמוניה. מתן אפשרות לעם הפלסטיני לקבוע את גורלו הפוליטי והכלכלי הוא השער האמיתי לכל תהליך שיקום בר-קיימא וצודק.
ב 19 מאי 2025 9:03 pm - שעון ירושלים
הוושינגטון פוסט, שציטט מקור בבית הלבן, דיווח בערב יום שני כי ממשל טראמפ פרסם אזהרה מפורשת לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו כי "אם לא יסיים את המלחמה בעזה, ארצות הברית עלולה לנטוש את תמיכתה בישראל".
המקור, שהעדיף להישאר בעילום שם, אמר כי "לנתניהו יש את היכולת לעצור את המלחמה, אך הוא אינו רוצה לעשות זאת מבחינה פוליטית". הוא הוסיף כי הממשל האמריקאי סבור כעת כי המשך הפעולות הצבאיות מחליש את מעמדו ועלול להוביל להידרדרות ביחסים. המקור אמר כי הלחץ האמריקאי על ישראל גבר בימים האחרונים.
בהקשר זה, חשפו מקורות בממשל האמריקאי לאתר הישראלי "וואלה" כי סגן נשיא ארה"ב ג'יי. די. ואנס תכנן לבקר בישראל ביום שלישי, אך ביטל את תוכניתו עקב הסלמת המלחמה הישראלית ברצועת עזה.
בהתפתחות קשורה, נתניהו החליט להשאיר את משלחת המשא ומתן הישראלית בקטאר ליום נוסף, בשלב זה, על פי תאגיד השידור הציבורי הישראלי ("קאן 11"); הערוץ ציטט גורם ישראלי בכיר שאמר: "המשלחת נותרה בגדר פורמליות, כדי להימנע מלהביך את האמריקאים. לא נראה טוב לשלוח את המשלחת בחזרה כל עוד חמאס עדיין נוכח שם".
הערוץ ציין כי האפשרות להגיע להסכם נותרה, אך היא קלושה, וכי עד כה לא נרשמה התקדמות ממשית במשא ומתן שמטרתו להגיע להסכם חילופי שבויים והסכם הפסקת אש ברצועת עזה.
דוברת הבית הלבן, קרוליין לויט, הצהירה מצידה כי ממשל טראמפ "ממשיך לנהל קשרים עם כל הצדדים המעורבים בסכסוך ברצועת עזה בימים אלה", בעקבות שיחות בין וושינגטון לחמאס שהובילו לשחרורו של החייל הישראלי עידן אלכסנדר.
היא הוסיפה, "הנשיא טראמפ רוצה לסיים את המלחמה בעזה", וציינה כי טראמפ "ממשיך, באופן אישי, לתקשר עם הגורמים הרלוונטיים והבהיר לחמאס שהוא רוצה לראות את כל האסירים משוחררים".
בשבוע שעבר שחרר חמאס את החייל עידן אלכסנדר לאחר מגע ישיר עם ממשל טראמפ. בתנועה מסרו אז כי השחרור היה חלק מ"צעדים שננקטים" להשגת הפסקת אש ברצועת עזה.
בישראל שררה הלם בעקבות חשיפת השיחות הישירות של ממשל טראמפ עם חמאס, שיזם שליח נשיא ארה"ב לענייני אסירים, אדם בוהלר.
תחת לחץ מצד הממשל האמריקאי, ובמיוחד מצד טראמפ, ישראל אפשרה את חידוש הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה החל מהיום. לראשונה מזה חודשים, 5-9 משאיות של האו"ם נכנסו לרצועת עזה לאחר שעברו "בדיקות ביטחוניות קפדניות".
נתניהו ומספר שריו חזרו על עמדה נחרצת בשבועות האחרונים: "כל עוד חמאס מחזיק אסירים, לא תותר כניסת סיוע הומניטרי לעזה". אבל בשעות האחרונות, מדיניות זו השתנתה תחת לחץ אמריקאי משמעותי.
ב 19 מאי 2025 9:01 pm - שעון ירושלים
הוושינגטון פוסט, שציטט מקור יודע דבר, חשף כי ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו החליט לאפשר סיוע לרצועת עזה בעקבות לחץ עז מצד ארצות הברית, שאיימה לנטוש אותו אם לא יסיים את המלחמה.
לפי המקור, נתניהו קיבל מסר ברור מוושינגטון לפיו המשך הפעולות הצבאיות יעמיד את יחסיו עם הממשל האמריקאי במבחן. הלחץ התפרש כאזהרה מפורשת: "נטוש אתכם אם לא תסיימו את המלחמה הזו".
התפתחויות אלה מגיעות על רקע ביקורת בינלאומית גוברת על המצב ההומניטרי המידרדר בעזה, על רקע קריאות גוברות להפסקת אש מיידית ולהקלת הגישה לסיוע.
ערוץ 12 מצידו דיווח כי כניסת הסיוע לעזה הייתה המחיר שחמאס גבה מוושינגטון עבור שחרורו של אלכסנדר.
ערוץ 12 דיווח כי שליח ארה"ב למזרח התיכון, סטיב ויטקוף, ושליח ארה"ב לענייני אסירים, אדם בוהלר, מסרו את הצהרותיהם בניגוד לרצונה של תל אביב, וכי נתניהו לא היה מסוגל לסגת.
ב 19 מאי 2025 7:17 pm - שעון ירושלים
לשכת התקשורת הממשלתית בעזה דיווחה כי הכיבוש הישראלי מקדם את הרעיון לאפשר כניסת תשע משאיות בלבד של תוספי תזונה לילדים לרצועה, כאשר כ-44,000 משאיות סיוע צפויות להיכנס במהלך 80 ימי המצור ההדוק על הרצועה.
משרד ממשלת עזה הסביר בהצהרה ביום שני כי הכיבוש מונע כניסת כל צורה של סיוע הומניטרי, כולל אספקת מזון בסיסית, במשך כמעט שלושה חודשים, וסגר לחלוטין את המעברים, במדיניות שיטתית שמטרתה להרעיב את כ-2.4 מיליון הפלסטינים החיים ברצועת עזה.
בהצהרה הודגשה כי תשע המשאיות שהוכרזו על ידי הכיבוש אינן עונות על הצרכים המינימליים, אלא מהוות אחוז קטן מאוד, שאינו עולה על 0.02% ממה שהיה אמור להיכנס לעזה במהלך המצור. זה חושף את היקף המשבר ההומניטרי המחמיר ואת הכוונה המכוונת לשמור על הרצועה במצב של מחסור ורעב.
המשרד ציין כי עזה זקוקה ל-500 משאיות סיוע הומניטרי ו-50 משאיות דלק מדי יום כדי לענות על הצרכים הבסיסיים של האוכלוסייה, מספר שלא הותר לאורך כל המצור.
משרד התקשורת הממשלתי הטיל את האחריות המלאה על הכיבוש הישראלי להחמרת האסון ההומניטרי. היא גם ראתה את הקהילה הבינלאומית כאחראית חלקית לשתיקתה ולחוסר המעש שלה, וקראה לפעולה בינלאומית דחופה ומיידית לפתיחת המעברים ללא תנאי ולאפשר כניסת סיוע מלאה לפני שיהיה מאוחר מדי.
ב 19 מאי 2025 6:02 pm - שעון ירושלים
מתנחלים שרפו עצי פרי וגידולים בכפר "ח'לת אל-פורן" בכפר בירין, מזרחית לחברון, בערב יום שני.
על פי מקורות מקומיים, מתנחלים חמושים ממאחז ההתנחלות "אדורין" שרפו גפנים, עצי שקד, עצי זית ועצי הדר ב"ח'אלט אל-פורן". המקורות הוסיפו כי האש התפשטה לשטחים נרחבים של יותר מ-70 דונם, בהם גידלו שעורה, תלתן וגידולים אחרים, בבעלות משפחות דאנה, אל-דיק, אל-הנג'ורי ואחרים.
המקורות הוסיפו כי התקפות המתנחלים, שהן החלפת תפקידים עם כוחות הכיבוש בכפר בירין, נועדו לעקור את התושבים ולהרחיב את מאחז ההתיישבות "אדורין" ואת המושבה "בני חפר", הבנויות על אדמות אזרחים סמוך לכפר.
הוא קרא למוסדות מקומיים ובינלאומיים לפעול כדי להגן על התושבים ולהתערב כדי לעצור את התקפות המתנחלים.
ראוי לציין כי כוחות הכיבוש והמתנחלים ביצעו סך של 1,693 פיגועים במהלך חודש אפריל האחרון, על פי דו"ח שפרסמה ועדת ההתנגדות לחומות ולהתנחלויות, בהמשך לטרור המתמשך שמבצעת המדינה הכובשת נגד העם הפלסטיני, אדמותיו ורכושו.
הדו"ח ציין כי צבא הכיבוש ביצע 1,352 פיגועים, בעוד שמתנחלים ביצעו 341 פיגועים, שרובם התרכזו במחוזות חברון עם 292 פיגועים, רמאללה ואל-בירה עם 269 פיגועים, ושכם עם 254 פיגועים.
ב 19 מאי 2025 5:24 pm - שעון ירושלים
כוחות הכיבוש הישראליים הסתערו על הכפר אום אל-תות, מזרחית לג'נין, ביום שני בערב.
על פי מקורות מקומיים, כוחות הכיבוש הסתערו על הכפר ופרסו יחידות חיל רגלים ברחובות, מבלי שדווח על מעצרים.
כוחות הכיבוש הסתערו גם על ח'ירבת תלפית, מדרום-מזרח לג'נין, ופשטו על מספר בתים שם.
הכיבוש הגביר את פשיטותיו על עיירות וכפרים במחוז ג'נין מאז תחילת תוקפנותו על העיר ומחנה הפליטים ג'נין לפני 119 ימים, ופתח בפשיטות נרחבות, מעצרים ומעצרים של אזרחים.