הנציב הכללי של סוכנות הסעד והעבודות של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א), פיליפ לצריני, הזהיר שלשום מהתמוטטות הסוכנות עקב חוקי הכנסת הישראלית האוסרים על עבודתה והפסקת המימון על ידי תורמים גדולים.
לצריני אמר כי קריסת הסוכנות תיצור ואקום מסוכן באספקת שירותים בסיסיים, שייצור "קרקע פורייה לניצול וקיצוניות", המהווה איום על השלום והיציבות באזור ומחוצה לו. הוא הוסיף כי אונר"א עומדת בפני אתגרים מבצעיים גדולים לאחר כניסת החלטות הכנסת לתוקף, שכן הסוכנות נאלצה לפנות את המטה שלה בשכונת שייח' ג'ראח במזרח ירושלים, בזמן שעובדיה הבינלאומיים גורשו מהגדה המערבית הכבושה. הוא ציין כי האומץ והמחויבות של הצוות הפלסטיני של הסוכנות השאירו בתי ספר ומרפאות בריאות של אונר"א פתוחות לספק שירותים חיוניים לפליטים פלסטינים.
לצריני הסביר כי הפעילות של אונר"א ברצועת עזה נמשכת באמצעות עובדיה המקומיים והבינלאומיים, שישראל אינה מאפשרת עוד כניסתם או יציאתם מפלסטין. "לא ברור באיזו מידה ישראל תגביל את יכולתנו לפעול על ידי איסור על מגע בין נציגי אונר"א לגורמים ישראלים, אך הסוכנות תישאר ותמשיך ליישם את המנדט שלה עד שלא תימנע זאת", הוסיף.
הנציב הכללי של אונר"א אמר כי הסוכנות ממשיכה למלא תפקיד מכריע במתן מענה לצרכים העצומים של תושבי רצועת עזה, והדגיש כי צמצום פעולותיה כעת אינו מועיל והוא יחבל בתוכניות ההבראה והמעבר המדיני בעזה.
"הזמן אוזל לשמר את פעולות אונר"א, ונדרשת התערבות נחרצת בדחיפות", הוסיף.
לצריני הדגיש כי אין אלטרנטיבה שיכולה לספק שירותים ציבוריים לפליטים הפלסטינים בשטחים הכבושים, והדגיש את החשיבות לאפשר לאונר"א לסיים בהדרגה את המנדט שלה במסגרת תהליך מדיני כמו פתרון שתי המדינות, והעברת אחריות למוסדות פלסטינים בעלי יכולת ורצון.
הוא הדגיש כי הצלחת המאמצים הללו תלויה לחלוטין בחוזק המחויבות של הקהילה הבינלאומית למסלול המדיני, שיש לתמוך במימון לשמירה על פעילות הסוכנות עד להשלמת העברת שירותיה למוסדות פלסטיניים.




