דיווחים עיתונאיים עבריים חשפו היום, יום שישי, מחלוקות חריפות ועמוקות בתוך הקבינט המדיני-ביטחוני, שהתמקדו במגבלות שהוטלו על תנועות צבא הכיבוש בשטחי לבנון. מתיחויות אלו מגיעות על רקע לחצים גוברים שמפעיל הממשל האמריקאי על תל אביב להפחית את חומרת ההסלמה הצבאית, במטרה לספק סביבה תומכת למשא ומתן דיפלומטי המתנהל כעת בוושינגטון בין הצדדים הנוגעים בדבר.
מקורות יודעי דבר דיווחו כי מספר שרים הביעו במהלך ישיבה שהתקיימה ביום חמישי בערב את מורת רוחם העמוקה מההנחיות הנוכחיות המגבילות את יכולתם של החיילים בדרום לבנון ליזום פעולות לחימה. שרים אלו סברו כי המגבלות בשטח הופכות את הכוחות למטרה מתמדת ומחלישות את יכולתם להגיב באופן מיידי והחלטי לאיומים העומדים בפניהם באזורי המגע.
בהקשר של הסלמה מילולית, קרא השר לביטחון לאומי הקיצוני איתמר בן גביר לבטל באופן מיידי את הסכם הפסקת האש ולחזור לפעולות צבאיות רחבות היקף. קריאתו של בן גביר באה בעקבות אירוע שבו נפצעו ארבעה חיילים ישראלים, והוא תיאר את האירוע כ'הזדמנות זהב' להכריז על קריסת ההסכם שלדעתו אינו יעיל לביטחון ישראל.
מצידו, ניסה ראש הממשלה בנימין נתניהו להרגיע את חומרת הביקורת בתוך הישיבה, וציין כי התיאום עם ארצות הברית נמשך וכי וושינגטון מבינה היטב את מה שתיאר כ'זכותה של ישראל להגן על עצמה'. נתניהו הדגיש כי ההנחיות שניתנו לצבא מאפשרות להגיב לכל איום ישיר ואמיתי העומד בפני הכוחות בשטח ללא המתנה לאישור פוליטי מוקדם.
הישיבה עדה לעימות ישיר בין הדרג הצבאי והפוליטי, כאשר ראש המטה הכללי אייל זמיר הגיב בחריפות לשרים המבקרים את המגבלות בשטח. זמיר הזכיר לשרים שהם אלה שקיבלו את ההחלטה הפוליטית לאשר את הפסקת האש, ולכן עליהם לשאת בתוצאות החלטה זו במקום להטיל את האשמה על הפיקוד הצבאי המבצע את ההנחיות הפוליטיות.
שרת ההתיישבות אורית סטרוק הצטרפה לחזית המתנגדים, והדגישה כי המסרים המגיעים מהחיילים בשטח משקפים תחושת תסכול כתוצאה מהמגבלות הפוליטיות. סטרוק אמרה כי הלוחמים מרגישים כאילו הם מטרות נייחות במטווח, והדגישה את הצורך להעניק להם חופש פעולה מלא להתמודד עם כל תנועות חשודות בסביבתם.
באותו הקשר, ציין שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף כי קיימים מכשולים המונעים מהכוחות להתמודד עם איומים הנוצרים מאחורי מה שמכונה 'הקו הצהוב'. וסרלאוף סבר כי מגבלות אלו מעניקות לצד השני יתרון טקטי והופכות את הכוחות הישראליים למצב של הגנה פסיבית, מה שעלול להוביל לאבדות נוספות בקרב הצבא.
בשטח, צבא הכיבוש הודיע על פציעתם של ארבעה מאנשיו כתוצאה מהשלכת רימון יד לעבר כוח צבאי בדרום לבנון, והאשים גורם מחיזבאללה בביצוע המתקפה. ההודעה הצבאית הבהירה כי הכוחות ירו לעבר המבצע, מה שהוביל למותו, וזהו האירוע שהצית את הדיון הפוליטי סביב כדאיות המשך הרגיעה בצל ההפרות החוזרות ונשנות.
התפתחויות פוליטיות אלו מגיעות בעיתוי רגיש, כאשר דיווחים מצביעים על כך שוושינגטון וטהראן חתמו על מזכר הבנות באמצע יוני הנוכחי כדי לסלול את הדרך לסיום המלחמה. מהלכים דיפלומטיים אלו נועדו לכלול את התוקפנות נגד לבנון במסגרת הסדר כולל שיסיים את מצב הסכסוך שהחל בפברואר האחרון, בצל ציפייה בינלאומית לתוצאות המשא ומתן בוושינגטון.
למרות המתיחות בגבול וההאשמות ההדדיות בהפרת הרגיעה, ארצות הברית ממשיכה במאמציה הנמרצים למנוע הידרדרות המצב לעימות כולל ופתוח. הממשל האמריקאי שואף לייצב כללי עימות שיבטיחו את יציבות הגבול הלבנוני, בעוד שהפילוג הפנימי הישראלי נותר מכשול בפני קיימות של כל הסכם ארוך טווח.
החיילים מבקרים את ההליך הפוליטי מכיוון שהם מרגישים כאילו הם במטווח, וחשוב להגיב לכל איום ישיר.





שתף את דעתך
פילוג בקבינט הישראלי סביב מגבלות הפעולה הצבאית בלבנון בצל לחץ מוושינגטון