מקורות רפואיים ובשטח דיווחו על הגעתם של 13 אסירים פלסטינים לבית החולים שהידי אל-אקצא בעיר דיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה, מיד לאחר שחרורם על ידי שלטונות הכיבוש הישראלי היום, חמישי. תהליך השחרור התרחש דרך מעבר כרם שלום, כאשר צוותי הוועד הבינלאומי של הצלב האדום קיבלו על עצמם את המשימה לקבלם ולהעבירם לקבלת טיפול רפואי נחוץ ובדיקת מצבם הבריאותי.
הוועד הבינלאומי של הצלב האדום אישר בהצהרה כי הוא סייע בתהליך העברת האסירים המשוחררים ואיפשר את יצירת הקשר שלהם עם בני משפחותיהם כדי להבטיח את איחודם מחדש לאחר תקופות מעצר בתנאים מעורפלים. הוועד לא חשף את זהותם המלאה של האסירים או פרטים מדויקים לגבי אופי פציעותיהם, אך העברתם הישירה לבית החולים מחזקת את החששות לגבי המצב הבריאותי המידרדר ממנו סובלים העצורים בתוך בתי הכלא.
הארגון הבינלאומי ציין כי הוא הצליח לסייע בהעברת למעלה מ-2500 אסירים פלסטינים מאז שנת 2023 באותו מנגנון, אך הוא חידש את תלונתו על המשך מניעתו מלהגיע למרכזי המעצר הישראליים. הוועד הדגיש כי לא הצליח לבקר אף עצור מאז אוקטובר 2023, ודרש את הצורך לחשוף את גורלם של כל הנעדרים ומקומות מעצרם ולאפשר לצוותיו למלא את תפקידם הפיקוחי.
בהקשר קשור, הוועד הבינלאומי הדגיש את הצורך של שלטונות הכיבוש לציית לחוק ההומניטרי הבינלאומי המחייב יחס מכובד לאסירים ומתן סביבת מעצר המבטיחה את שלומם הפיזי והנפשי. הוא הביע דאגה עמוקה לגבי אלפי משפחות פלסטיניות שעדיין אינן יודעות את גורל בניהן, ואישר את המשך הדיאלוג עם הצד הישראלי לחידוש הביקורים התקופתיים אצל העצורים ולוודא את מצבם.
צעד זה מגיע בתקופה שבה מתרבות עדויות מתועדות על חשיפת אסירים פלסטינים, במיוחד תושבי רצועת עזה, לעינויים אכזריים ולמדיניות הרעבה שיטתית בתוך מתקני המעצר. בתי הכלא שבהם מוחזקים אלפי פלסטינים חסרים את הסטנדרטים ההומניטריים המינימליים, כאשר העצורים סובלים מהזנחה רפואית מכוונת שהובילה במקרים רבים להידרדרות חמורה בבריאותם או למות חלקם תחת עינויים.
בנוגע לתוקפנות המתמשכת, נתוני משרד הבריאות הפלסטיני מצביעים על כך שמלחמת ההשמדה שמנהל הכיבוש בעזה הותירה למעלה מ-73 אלף הרוגים ויותר מ-173 אלף פצועים. כמו כן, ההפצצות המתמשכות גרמו להרס של כ-90% מהתשתיות והמתקנים האזרחיים ברצועה, מה שהחמיר את המשבר ההומניטרי והפך את מתן השירותים הרפואיים לאסירים המשוחררים לאתגר גדול.
בגדה המערבית הכבושה, התגברה תדירות התקיפות מצד צבא הכיבוש והמתנחלים, מה שהוביל למותם של 1173 פלסטינים ולפציעת אלפים נוספים מאז אוקטובר 2023. תקיפות אלו מתרחשות במקביל למסעות מעצרים נרחבים שפגעו בכ-23 אלף אזרחים, במסגרת מדיניות ההסלמה הכוללת שמנהיגים שלטונות ישראל בכל השטחים הפלסטיניים.
על פי החוק ההומניטרי הבינלאומי, יש להתייחס לאסירים באופן אנושי, לספק להם תנאי מעצר הולמים, ולאפשר להם לתקשר עם משפחותיהם.





שתף את דעתך
העברת 13 אסירים פלסטינים לבית החולים שהידי אל-אקצא לאחר שחרורם מבתי הכלא של הכיבוש