סבב חדש של שיחות טכניות בין הרפובליקה האסלאמית של איראן וארצות הברית החל היום, יום שני, בשוויץ, במטרה לדון במנגנוני יישום מזכר ההבנות המשותף והקמת קבוצות עבודה מומחיות. פגישות אלו מתקיימות בחסות מדינות התיווך, קטאר ופקיסטן, כדי לקרב עמדות בנושאים סבוכים ומורכבים.
בראש המשלחת האיראנית בסבב טכני זה עומד סגן שר החוץ, קאזם גריב אבאדי, המלווה בצוות בכיר הכולל מומחים בתחומי הפוליטיקה, הכלכלה והמשפט. צעד זה מגיע לאחר התייעצויות אינטנסיביות שהתקיימו מאחורי דלתיים סגורות כדי להבטיח ניסוח מסגרות ביצוע מדויקות להסכמים הראשוניים.
מקורות יודעי דבר דיווחו כי משלחת איראנית בכירה, שכללה את יו"ר הפרלמנט מוחמד באקר קאליבאף ושר החוץ עבאס עראקצ'י, עזבה את שוויץ בדרכה חזרה לטהראן לאחר סבב התייעצויות עקיפות שנמשך כ-18 שעות. סבב זה התאפיין בהתמקדות בנושאים תלויים ועומדים הדורשים החלטות מדיניות עליונות לפני המעבר לפרטים הטכניים.
מצדה, משרד החוץ השוויצרי הביע את שביעות רצונו מההתקדמות המוחשית שהושגה במהלך שיחות אלו, ותיאר את האווירה כחיובית. למרות קבלת הפנים הרשמית, הצד השוויצרי העדיף לא להיכנס לפרטים המדויקים של התוצאות שהושגו, והותיר את ההכרזה לצדדים הנוגעים בדבר ולמתווכים.
המשלחת האיראנית המנהלת משא ומתן חשפה פריצת דרך חשובה בדמות קבלת מסמכים אמריקאים רשמיים הקובעים את הסרת הסנקציות על מגזרי הנפט והפטרוכימיה למשך 60 יום. צעד זה נתפס כמחווה של רצון טוב מצד וושינגטון לעודד את טהראן להתקדם במסלול המשא ומתן האזורי והגרעיני.
במישור האזורי, הצדדים הגיעו להבנות ראשוניות שמטרתן לשמור על יציבות המצב הביטחוני בלבנון ולמנוע הסלמה צבאית. הבנות אלו כוללות הקמת מנגנון פיקוח בינלאומי המעניק לאיראן תפקיד רשמי במשוואת הביטחון הלבנונית, מה שמהווה שינוי מהותי בניהול תיקי האזור.
ההסכמים כללו גם כיוון להקמת קו תקשורת ישיר הנוגע לניווט במצר הורמוז, כדי להבטיח את ביטחון נתיבי המים ולמנוע חיכוכים צבאיים. מנגנון זה נועד לחזק את הריבונות האיראנית במים הטריטוריאליים שלה תוך מתן ערבויות בינלאומיות לבטיחות הסחר העולמי.
בנוגע לתיק הגרעין, דובר משרד החוץ האיראני, אסמאעיל בקאעי, הבהיר כי הדיונים בנושא זה היו קצרים ביותר ולא נכנסו לפרטים הטכניים המורכבים. בקאעי ציין כי מה שהתרחש הוא הצגה הדדית של עמדות עקרוניות, והדגיש כי המשא ומתן הגרעיני המקיף טרם החל באופן רשמי.
מנגד, שוררת דריכות וזהירות בחוגים הישראליים כלפי תוצאות שיחות שוויץ והשפעתן על הגזרה הצפונית. מקורות תקשורתיים דיווחו כי תל אביב עוקבת בדקדקנות אחר ניסוח ההצהרה המסכמת וההסדרים הביטחוניים המוצעים שעשויים לפגוע בהשפעתה באזור.
ממשלת ישראל ניסתה להקדים את התוצאות באמצעות הדלפות תקשורתיות המדברות על כוונת הצבא לבצע נסיגות חלקיות מעמדות בדרום לבנון. צעד זה, לדברי משקיפים, נועד להציג יוזמה מדינית ישראלית עצמאית לפני תחילת סבבי משא ומתן צפויים בוושינגטון בהשתתפות גורמים לבנוניים.
למרות הדלפות אלו, ראש הממשלה הישראלי בנימין נתניהו ושר הביטחון שלו ישראל כץ הדגישו את התנגדותם לכל נסיגה מלאה שעלולה להחליש את יכולת ההרתעה הישראלית. תל אביב דבקה בהישארות במה שהיא מכנה 'אזור הביטחון' כדי למנוע איומים עתידיים דומים למה שאירע בשבעה באוקטובר.
ישראל שואפת באמצעות מהלכיה המבצעיים והמדיניים להדגיש כי כל שינוי במיקום כוחותיה הוא החלטה ריבונית ולא תוצאה של לחצים בינלאומיים. העיניים נשואות כעת לוושינגטון, שם צפויה להתקיים ישיבת משא ומתן ישראלית-לבנונית לדון בהסדרי הגבול הסופיים לאור האקלים הדיפלומטי החדש.
השיחות הניבו מסמכים אמריקאים הנוגעים להסרת סנקציות על מגזרי הנפט והפטרוכימיה למשך 60 יום, לצד הבנות אזוריות.





שתף את דעתך
שיחות שוויץ בין טהראן לוושינגטון: הבנות נפט ומנגנון פיקוח חדש בלבנון