משרד החוץ הישראלי הודיע היום, ראשון, על גירוש הפעיל הספרדי סייף אבו כושכ ועמיתו הברזילאי טיאגו אבילה, לאחר תקופה של מעצר ותחקור על רקע השתתפותם ב'משט ההתמדה'. החלטה זו באה בעקבות יירוט ספינות המשט על ידי חיל הים הישראלי בניסיון לשבור את המצור על רצועת עזה במים הבינלאומיים מול חופי יוון בסוף אפריל האחרון.\n\nהרשויות הישראליות טענו בהצהרה רשמית כי אבו כושכ חשוד בהשתייכות לארגון טרור, בעוד שאבילה הואשם בפעילות בלתי חוקית, האשמות שהוכחשו מכל וכל על ידי שני הפעילים. מקורות רשמיים הדגישו כי ישראל לא תסבול כל ניסיונות להפר את המצור הימי המוטל על הרצועה, וציינו כי הגירוש בוצע מבלי לחשוף את היעד הסופי של הפעילים.\n\nמצידו, יוסף עג'יסה, ראש הוועדה הבינלאומית לשבירת המצור, חשף פרטים מזעזעים הנוגעים לתנאי מעצרם של משתתפי המשט, והדגיש כי הם עברו הפרות אכזריות ושיטתיות. עג'יסה הסביר כי ההפרות כללו אלימות פיזית ומינית, בנוסף לקשירת ידיים וכיסוי עיניים, ומכות קשות באזורים רגישים בגוף, המהווה הפרה בוטה של החוקים הבינלאומיים.\n\nהפעיל סייף אבו כושכ החל בשביתת צמא יבשה מהחמישי במאי הנוכחי, במקביל לשביתת רעב שבה פתח יחד עם אבילה במחאה על תנאי מעצרם הבלתי חוקיים. סבלו של הפעיל הברזילאי טיאגו אבילה הוכפל במהלך תקופת מעצרו, כאשר קיבל את הידיעה על מות אמו בעודו מאחורי סורג ובריח בישראל, מה שהגביר את הלחצים הפסיכולוגיים שהופעלו עליו.\n\nבהקשר לתגובות הבינלאומיות, שר החוץ הספרדי אישר כי מדריד לא קיבלה כל ראיות מוחשיות מהצד הישראלי התומכות בהאשמות נגד אזרחה, ותיאר את המעצר כבלתי מוצדק. ממשלות ספרד וברזיל ראו ביירוט הספינות במים הבינלאומיים ובהובלת הנוסעים בכוח למרכזי חקירה ישראליים הפרה של הריבונות והחוק הימי הבינלאומי.\n\nבמישור המעשי, הנהלת 'משט ההתמדה' הודיעה על הגעת ספינותיה לנמל מרמריס בטורקיה, וזאת לאחר יירוט מספר סירות על ידי הכוחות הישראליים באחת הנקודות המרוחקות ביותר מבחינה גיאוגרפית. המיקום בטורקיה נועד להשלים את ההסדרים הטכניים והלוגיסטיים הנדרשים להבטחת המשך המשימה ההומניטרית שיצאה לדרך בהשתתפות מאות סולידריים ממדינות שונות בעולם.\n\nהמשט בגרסתו הנוכחית כולל יותר מ-50 ספינות הנושאות על סיפונן 345 משתתפים המייצגים 39 מדינות, במה שהינו הכינוס הבינלאומי הגדול ביותר לשבירת המצור מזה שנים. צה"ל עצר במהלך המבצע האחרון כ-21 סירות, ועצר כ-175 פעילים שרובם שוחררו מאוחר יותר והוחזרו ליוון, למעט אבו כושכ ואבילה שמעצרם נמשך עד היום.\n\nצפוי כי הנהגת המשט תודיע בימים הקרובים על תוכנית הפעולה לשלב הבא, בצל התעקשות המארגנים להמשיך במאמצים להעברת סיוע הומניטרי לעזה. התפתחויות אלו מגיעות על רקע המשך המלחמה ההרסנית וההגבלות המחמירות שהכיבוש מטיל על כניסת סיוע, מה שדחף פעילים בינלאומיים לארגן שיירות ימיות אלו כדי להאיר זרקור על סבלם של תושבי הרצועה.\n\nהרשויות הישראליות לא יאפשרו כל הפרה של המצור המוטל על רצועת עזה, ושני הפעילים גורשו לאחר חקירות בנוגע לפעילויות בלתי חוקיות.
פלסטין
א 10 מאי 2026 11:02 pm - שעון ירושלים





שתף את דעתך
ישראל מגרשת פעילי 'משט ההתמדה' לאחר מעצר כפוי והפרות זכויות אדם