מקומי

السّبت 15 أبريل 2023 2:00 مساءً - بتوقيت القدس

עוד רמדאן הסתיים.. ותותח הרמדאן בשכם דומם בכוח

חודש הרמדאן המבורך מתקרב לסיומו, בעוד שהנוסטלגיה של תושבי שכם ופרבריה נותרה בעינה לקול תותח הרמדאן , שהושתק על ידי הכיבוש במשך עשרות שנים, והחליף את קול השמחה והשמחה עם כניסתו של הרמדאן והתאריכים של איפטאר וסוחור, עם קולות כדורים ופצצות המפיצים מוות, אימה ומחניקים נשימה.


תותח הרמדאן בשכם הפך למזכרת בלבד, והוא בסופו של דבר דומם ועצוב בחרטומה, בחצרו של כבאי עיריית שכם במרכז העיר.


"אנשים עדיין מגיעים לבניין מכבי האש כדי לראות את התותח ולצלם תמונות למזכרת לידו, ולהחיות זיכרונות ישנים", אמר מנהל מכבי האש של שכם, סולטן אל-מינאווי.


הוא הוסיף כי הם פועלים במכבי האש לצביעה, תחזוקה ותחזוקה שוטפת של התותח, מייפות אותו בקישוטים ואורות עם כניסת חודש הרמדאן מדי שנה, ומציגים למבקרים את הסמל ההיסטורי והמורשת החשוב הזה.


ואל-מינאווי הוסיף, "אנו מקווים להפעיל מחדש את התותח הזה, ואנו מבקשים לעשות זאת, אך העניין אינו קל, וצריכים צעדים רבים שננקטו על ידי מוסדות העיר, שילחצו על הכיבוש להסיר את ההגבלות שהוא מטיל. על השימוש בו גם בחודש קדוש זה ובחגים".


לאור המצב הקיים בעיר, יש לשמור את רעיון ההתנעה מחדש של התותח עד למועד נדחה. שובו הפך לחלום המיוחל, שכן הוא היה כמו שעון מעורר בימי החודש הקדוש, ואזרחים מחכים בקוצר רוח לשמוע אותו.


מאז ומתמיד נהגו אנשי העיר להתאסף בכיכר שבה נמצא התותח - לפי אל-מינאווי - וביניהם היו מי שעמדו מאחורי חלונות בתיהם לקראת צפייה בתהליך הירי בשעת השקיעה. מציינים את סיום תקופת הצום, בעוד אווירה מלאת שמחה והנאה שררה ביניהם, והילדים שרו שירים ושרו בקול רם, ואז חזרו לבתיהם.


הוא הוסיף: "אל-טובג'יה (מילה טורקית שמשמעותה האנשים שהופקדו לירות את התותח) יורה את הפגזים לאחר שנתן להם אות לפי השעה הנכונה מהטיימר שהוקצה. הם היו יורים שבעה פגזי ארטילריה כאשר חצי הסהר של נצפה חודש הרמדאן, בעוד פגז אחד היה נורה בזמן כל איפטר או סוחור במהלך ימות החודש." וכאשר מתבססים סהר עיד אל-פיטר ועיד אל-אדחה, הם יורים שבעה פגזים, מברכים על הופעתו, והזדמנות אחת כאשר כל קריאה לתפילה מועלית במהלך ימי עיד.


אל-מינאווי מעיד כי תותח הרמדאן עבר שלבים היסטוריים רצופים, החל מהתקופה העות'מאנית, כאשר עיריית שכם קיבלה על עצמה את משימת הפעלתו, והעבירה אותו מהגבעה הצפונית לחצר בית החולים הלאומי כדי לירות בו. ועמל על תחזוקו ותיקון גלגליו כדי להקל על שינועו, וכן סיפק את כל הפגזים הדרושים. חיתוך בדים ואבק שריפה.


תותח זה השתנה יותר מפעם אחת - לפי אל-מינאווי - אך מיקומו האחרון מתוארך לתקופת המנדט הבריטי, במיוחד במהלך 1947.


לאחר פרוץ האינתיפאדה הפלסטינית הראשונה ב-1987, הוציא הכיבוש הישראלי החלטה האוסרת על שימוש באבק שריפה, שהתותח אינו עובד בלעדיו, ולכן הוא נעצר באותה תקופה לתקופות ארוכות, ואז חזר לעבודה לאחר כניסת הרשות הפלסטינית ב-1995, והשתמשו בזיקוקים במקום אבק שריפה.


לצערי; שמחת העם לא נמשכה זמן רב, שכן התותח הפסיק לפעול שוב עם תחילת האינתיפאדה הפלסטינית השנייה בשנת 2000 בשל ההגבלות שהטיל הכיבוש הישראלי על הירי שלו. מטעמי ביטחון.


ראוי לציין כי השימוש בתותחים ברמדאן הוא מסורת הנוהגת במספר ערים אסלאמיות היסטוריות, ביניהן שכם, ירושלים, דמשק וקהיר. זאת, כדי לקבוע את שעת שבירת הצום ולהודיע לציבור הצמים על התקופה ההיא, תוך התחשבות במרחק הגיאוגרפי בין מסגדים למקומות שבהם הקריאה לתפילה אינה נשמעת באותה עת.

دلالات

شارك برأيك

עוד רמדאן הסתיים.. ותותח הרמדאן בשכם דומם בכוח

أسعار العملات

الخميس 25 أبريل 2024 10:01 صباحًا

دولار / شيكل

بيع 3.79

شراء 3.77

دينار / شيكل

بيع 5.37

شراء 5.34

يورو / شيكل

بيع 4.08

شراء 4.02

رغم قرار مجلس الأمن.. هل تجتاح إسرائيل رفح؟

%74

%21

%4

(مجموع المصوتين 163)

القدس حالة الطقس