ISRAELI AFFAIRS

Date unavailable - שעון ירושלים

חרדה בתל אביב: האם וושינגטון הפכה ל'סוכנת' להעברת אינטרסים איראניים?

מצב של חרדה גובר בקרב החוגים הביטחוניים והפוליטיים בתל אביב עם המשך הדיונים סביב השלכות ההבנות האחרונות בין וושינגטון לטהראן. למרות השקט היחסי שההסכם עשוי לספק בטווח הקצר, הערכות ישראליות מצביעות על כך שטהראן היא המרוויחה הגדולה ביותר על חשבון האינטרסים האסטרטגיים של מדינת הכיבוש.

בניתוח שפורסם בעיתון 'ידיעות אחרונות', הזהיר הכותב עקיבא לם כי הסתמכות על השקט הנוכחי עלולה להוביל לאסון עתידי שיעלה בגודלו על אירועי השבעה באוקטובר. הוא סבר שישראל עלולה למצוא את עצמה נאלצת לשלם את מחיר רצונה של ארצות הברית להיפטר מנטל המלחמות באזור המזרח התיכון.

מצידו, ניסה ראש ממשלת הכיבוש בנימין נתניהו לשדר תמונה של עוצמה ושליטה, בטענה לבניית חגורות ביטחון איתנות סביב הגבולות. אולם, הצהרותיו לכלי תקשורת אמריקאים חשפו פער בנאום זה, כאשר הודה בהישארות האיומים שמציבים סוכני איראן למרות המכות הצבאיות הרצופות.

מקורות מצביעים על כך שהאסטרטגיה האיראנית הצליחה להימנע מעימות ישיר עם הכיבוש, והעדיפה להדק את אחיזתה באמצעות רשת של בעלות ברית אזוריות. אנליסטים סבורים שמדיניות זו הובילה לשחיקת היכולות הצבאיות הישראליות במספר חזיתות בו זמנית, מה שהכניס את ההנהגה הצבאית למבוי סתום אסטרטגי.

האירוניה המזעזעת בניתוחים הישראליים מתבטאת בהאשמת הממשל האמריקאי בהפיכתו ל'סוכן עקיף' של האינטרסים האיראניים. זאת, על פי ההערכות, בשל רצונה של וושינגטון להבטיח את נתיבי הסחר הבינלאומיים כמו מצרי הורמוז, ולהימנע מכל הסלמה אזורית שעלולה להשפיע על יציבות הכלכלה העולמית.

הדיווחים מבהירים שאיראן עברה מניסיון לשתק את ישראל צבאית לשלב של שיתוק פוליטי באמצעות העמקת בידודה הבינלאומי. פקודות המבצעים הצבאיים בעזה ובלבנון כפופות כעת לשיקולים פוליטיים בינלאומיים מורכבים, מה שמגביל את יכולתו של צבא הכיבוש להכריע עימותים לטובתו כפי שהיה בעבר.

כמו כן, בולטים חילוקי הדעות העמוקים בין נתניהו לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ כאחד המאפיינים החשובים ביותר של השלב הנוכחי, במיוחד עם הסתרת פרטי ההסכם מתל אביב על ידי וושינגטון. עמימות אמריקאית זו מעוררת חשדנות במוסד הביטחוני הישראלי, החושש מעסקאות סודיות הנעשות מאחורי גבו ומשפיעות על ביטחונו הלאומי.

החוגים הישראליים נזכרו בשלבים קודמים של מתיחות עם ממשלים אמריקאים, אך הדגישו כי המצב הנוכחי שונה באופן מהותי בשל אופי האיום האיראני. בעוד שהעימותים עם ארגוני ההתנגדות היוו איום ביטחוני, הפרויקט הגרעיני האיראני מהווה בעיניהם איום קיומי שלא ניתן להקל בו ראש.

משקיפים מזהירים כי הלחצים האמריקאים למנוע הסלמה עלולים לדחוף את ישראל לכיוון אפשרויות שמשון, כולל מחשבה על שימוש בנשק לא קונבנציונלי. תרחיש קיצוני זה נובע מתחושת ההנהגה הישראלית כי האינטרסים עם וושינגטון אינם זהים עוד, וכי הסתמכות עצמית הפכה לצורך עליון.

לסיכום, נראה כי המחלוקת בין וושינגטון לתל אביב חורגת מהשוני בנקודות המבט בין המנהיגים, ומגיעה להתנגשות בחזונות האסטרטגיים הגדולים. החוגים הישראליים חוששים שהכיבוש יהפוך לנטל אסטרטגי על הממשלים האמריקאים המתחלפים, מה שיחליש את הברית ההיסטורית בין הצדדים.

השקט שבו חיים הישראלים כעת יהפוך ככל הנראה לרעש שיחריש את אוזניהם בעתיד.

תגים

שתף את דעתך

חרדה בתל אביב: האם וושינגטון הפכה ל'סוכנת' להעברת אינטרסים איראניים?

ניוזלטר

היה הראשון לדעת את החדשות החשובות ברגע שהן קורות.

הישאר מעודכן בחדשות האחרונות. הירשם לשירות החדשות הדחופות שמגיע לתיבת הדוא"ל שלך מדי יום.

בהרשמה, אתה מסכים לתנאי השימוש ולמדיניות פרטיות.